Úvod VybaveníBěhání Jste uživateli chytrých „jablíček“ a začínáte sportovat? Nastartujte se s Apple Watch

Jste uživateli chytrých „jablíček“ a začínáte sportovat? Nastartujte se s Apple Watch

od Michal Souček

Dosud jste svoje Apple Watch využívali jako chytré zařízení, prodlouženou ruku telefonu. Teď stojíte ve dveřích poprvé v běžeckých teniskách a chystáte se rozběhnout. Nebo být jinak aktivní. Jak povýšit přístroj na zápěstí na sporttester? Které sportovní funkce z něj můžete dostat a jak je používat?

Pokud jste se v úvodním odstavci poznali, pak jsou následující řádky právě pro vás. Trh se sportovními hodinkami se neustále rozrůstá a v nabídce je čím dál těžší se vyznat, pokud ale začínáte s pohybem a jste vlastníci Apple Watch (dále jen ve zkratce AW), nemusíte si žádný další sporttester kupovat. Alespoň zatím ne.

Konstrukce Apple Watch a výdrž, které vybrat a co sportovní řemínek?

Tyto hodinky jsou vyráběny ve dvou různých materiálech – lze je pořídit v hliníkové verzi s klasickým křemíkovým sklíčkem (Apple jej označuje jako Ion-X) nebo v ocelové verzi se safírovým sklem. Z vlastní zkušenosti určitě doporučuji si nějakou tu korunu připlatit za odolnější ocelovou verzi, kterou (jak tělo hodinek, tak sklíčko) jen tak nepoškrábete. Levnější hliníková varianta je pak mnohem náchylnější na různé vrypy a krycí sklo toho tolik nevydrží. 

Jsou prodávány ve dvou velikostech 40 mm a 44 mm (nejnovější generace AW7 pak 41 mm a 45 mm). Obecně jsou všechny typy velmi lehké a jejich hmotnost se pohybuje od 32 g do 51 g dle použitého materiálu a velikosti (ocelová varianta je o něco těžší), váženo bez řemínku. Řadí se tak mezi nejlehčí na trhu. Jak při běžném nošení, tak při sportu o nich prakticky nevíte. Pohodlnost při sportu lze ještě umocnit například použitím nylonového řemínku – díky sofistikovanému mechanismu můžete pásky snadno měnit podle způsobu použití a pro různé příležitosti. 

Tělo hodinek splňuje odolnost vůči prachu IP6X a voděodolnost do 50 m pod hladinu. 

Jestli lze něco označit jako mínus tohoto zařízení, a kde mají AW své velké limity, pak je to rozhodně jejich výdrž na jedno nabití. Musíte se smířit s tím, že pokud denně zařadíte aktivitu s použití GPS, budete je muset také každý den nabíjet. Při střídmém použití v režimu smartwatch se můžete dostat maximálně na dva dny. 

Na druhou stranu dobití AW je opravdu rychlé a z nuly na sto procent se nabijí za něco málo přes hodinu. Díky tomuto limitu si je určitě nepořídí ultramaratonec, ale maraton s nimi dáte. Pro hobby sportovce tedy v pohodě stačí, jen je potřeba mít na startu závodu pro jistotu plně nabito.

Co všechno dokážou měřit

AW se nyní již prodávají ve své sedmé generaci (nepočítáme-li první bez číselného označení modelu AW0). Předpokládejme, že se bavíme o posledních třech modelových řadách od AW5 výše (současná je AW7). Rozdíly mezi posledními řadami nejsou až tak zásadní, každý rok nám Apple přidává tak maximálně jednu „vychytávku“ navíc. Standardem současných špičkových sporttesterů je měření tepové frekvence, saturace kyslíku, křivky EKG, kvality spánku, míry stresu, mindfulness, detekce pádu a další. Jablečné hodinky nejsou výjimkou. 

Ze své letité zkušenosti a z porovnání s ostatními zařízeními vím, že AW v přesnosti měření tělesných parametrů vynikají. Důkazem je i to, že výsledky jsou v USA v řadě medicínských oborů uznatelnými hodnotami. Velmi přesná je pak tepová frekvence ze zápěstí, kdy jsou nasnímané hodnoty prakticky totožné s výsledky vykázanými pomocí hrudního pásu (osobně odzkoušeno). 

Počítají Apple Watch spálené kalorie? A co další sportovní funkce?

Aniž bychom zapínali přímo nějakou aktivitu, jsou průběžně zaznamenávány denní počty kroků, spálené kalorie, minuty pobývání ve stoje a vystoupaná patra. Funguje to i jako dobrý motivátor a může to být ten pravý akcelerátor vašich pokroků. 

Motivačně může určitě působit i vzájemné sledování sportovních aktivit a plnění cílů vašich přátel, kteří používají stejné hodinky. Můžete je vyzvat k týdenní výzvě a na dálku spolu soupeřit nebo sledovat absolvované tréninky. 

Mimo to vám od Apple Watch chodí i pravidelné měsíční výzvy, které jsou pokaždé zaměřeny na jinou oblast cílů. Podle osobní zkušenosti vím, že čím více jste aktivní, tím jsou algoritmem následující výzvy náročnější a náročnější. Takže pokud více sportujete, tak vás hodinky měsíc, co měsíc více „pérují“ a pletete si na sebe bič.

V nativní aplikaci hodinek Cvičení najdeme až 80 různých druhů sportů, od běhu, chůze, cyklistiky, posilování, plavání až třeba po curling (tudíž vhodné i pro naše olympioniky manžele Paulovy) a šerm. V celé škále aktivit si tak určitě vybere každý.

Sportovní deník, aplikace třetích stran

Veškeré naměřené výsledky se shromažďují do aplikace iPhonu – Kondice. Cvičení tam lze filtrovat podle druhu, jednotlivých měsíců a tyto aktivity sdílet s přáteli. Z aplikace tak získáváte přehledný sportovní deník. Co vše statistiky obsahují můžete vidět na přiložených screenshotech. 

Foto: Michal Souček
Foto: Michal Souček

Zároveň se data stahují i do aplikace Zdraví, kde lze sledovat vývoj a svůj progres po dnech, týdnech, měsících až roku; jak se posunujete v odcvičených minutách, zlepšuje se vám kardiovaskulární kondice, srdeční tep v klidu a při cvičení, spálené kalorie a tak dále. 

Do telefonu lze instalovat i aplikace třetích stran, jako je například Strava, Nike Run Club, Runtastic a další. Oproti nativní aplikaci nabízejí například možnosti intervalových tréninků, tréninkové plány, nastavení virtuálního trenéra a tak dále. Propojitelnost i kompatibilita jsou naprosto bez problémů a aktivita se automaticky nahraje i do Kondice.

Apple Watch: spolehlivý sporttester s omezenou výdrží

AW jsou obecně vnímány spíše jako prodloužená ruka jablečných telefonů a jako typické smartwatch. Z vlastní zkušenosti však můžu říct, že velký potenciál mají i v oblasti sportu a zdravého životního stylu. Jsou velmi kvalitním a vkusným sporttesterem, na jehož naměřené hodnoty se lze spolehnout. Pro většinu rekreačních sportovců budou vyhovujícím zařízením. Jediné, na co je potřeba myslet a co může hrát roli při jejich výběru je slabá výdrž baterie. Jedná se opravdu víceméně o jednodenní zařízení. Pokud hodinky přes noc nabijete, pak přes den nebudete mít problém ani při celodenním cyklovýletu nebo delším běhu. Jestli však budete plánovat víkendový přechod horského hřebenu, pak s sebou nezapomeňte přibalit náhradní zdroj energie. 

Okomentovat

Vyplněním tohoto formuláře souhlasíte s uložením a používáním Vašich dat na našem webu

Související příspěvky