Ušel jsem 10 kilometrů, ale sporttester mi naměřil jen dva tisíce kroků, proč? Najednou se mi sekají hodinky a nevím, čím to je. Za první může třeba kočárek, za druhé zase nově stažený „vzhled ciferníku“.
Každý z nás, kdo používá sportovní hodinky, nejednou řešil nějaký technický problém anebo zvláštní chování svého sporttesteru. Eventuálně jste si zakoupili chytré hodinky teprve nedávno a v řadě věcí stále tápete. Většina pak hledá dostupné informace různě na internetu a možná ještě častěji na sociálních sítích. Pojďme se v následujících řádcích podívat na nejčastější témata, která se stále dokola opakují. Třeba se v následujících řádcích poznáte právě vy a najdete zde odpověď či návod, jak některé z chyb odstranit.
Chytré hodinky mi nepočítají správně kroky
Opakujícím se evergreenem a možná dokonce nejčastějším dotazem v komunitě je otázka týkající se nesprávného měření, počítání ušlých kroků. Typickým dotazem pak je, jak je možné, že jsem nachodil deset kilometrů a hodinky mi ukazují pouze 5 000 kroků?
Tento problém se vyskytuje v případech, kdy uživatel (v tomto případě spíše uživatelka) jde nebo běží s kočárkem, případně nese svou ratolest v ruce, na kterých má nasazené hodinky. Další možností je, že jste nesli v této ruce tašku nebo jste o víkendu tlačili po zahradě sekačku. Daleko méně častým, ale již také probíraným jevem, je chůze o berlích.
Vysvětlení je takové, že každý sporttester je vybaven takzvaným akcelerometrem, který zaznamenává úplný pohyb rukou, přesněji řečeno jejich zhoupnutí zpřed těla směrem za tělo. Ve shora uvedených případech k tomuto pohybu nedochází, případně není tento pohyb dokončený, a tudíž zařízení měří menší počet kroků.
Špatně naměřená trasa, výpadky GPS a její přesnost
Po absolvování své aktivity jsem se následně podíval do svého elektronického sportovního deníku
a vyznačená trasa, po které jsem se měl podle hodinek pohybovat, rozhodně neodpovídala zaběhnuté trase, ba co víc, místy byla trasa přerušovaná jako by docházelo k výpadku GPS. Anebo: Běželi jsme s kamarádem vedle sebe a při srovnání našich naměřených hodnot se trasa v mnoha místech výrazně lišila. To jsou další klasické dotazy, jaká jsou jejich vysvětlení?
Prakticky všechny sportovní hodinky prodávané v současné době na trhu v sobě mají integrovaný GPS modul, který přijímá polohu z různých satelitních systémů (GPS, GLONASS, Galileo). Nejmodernější přístroje umí přijímat signál i ze všech dostupných systémů najednou. Pro správné trackování vaší trasy je důležitý co nejlepší „výhled“ na oblohu, kdy by tak nemělo docházet k rušení signálu. K menším či větším odchylkám tak může docházet například v hlubokém lese, v hustě zastavěných oblastech apod. Důležité je také před započetím aktivity vyčkat na fixaci (načtení) signálu na vašich hodinkách (u starších modelů může trvat i několik minut). Tím vším budete schopni minimalizovat odchylky přesnosti. Nepřesnosti však mohou být způsobeny i objektivními externalitami, které nemáte možnost ovlivnit. Objektivní vliv mají například zhoršené klimatické podmínky, roční období, tlak, vlhkost a podobně. Nejmodernější zařízení již dokážou eliminovat víceméně i tyto vlivy a měří s vysokou přesností.
„Sekají se mi hodinky“ aneb stahování aplikací třetích stran
Už mě začaly nudit vestavěné ciferníky v mých hodinkách, tak jsem se rozhodl stáhnout si desítky ciferníků z příslušného obchodu. Zároveň jsem si stáhl nějaké aplikace, aniž bych je zcela potřeboval. Chvíli po tom se mi hodinky začínaly zasekávat nebo zcela zamrzly. V lepším případě se zařízení chovalo jinak než před tím.
Každý výrobce chytrých zařízení nabízí spolu se svým hardwarem i možnost stahování nejrůznějších aplikací, ciferníků a nástrojů ze svých přidružených obchodů. Tyto virtuální obchody nejsou mnohdy pod úplnou kontrolou výrobců. Snadno se tak může stát, že si stáhnete nějakou hloupost, která není například vývojáři zcela dotažena nebo si s ní nedali zrovna moc práce. Toto vám pak nadělá s hodinkami neplechu, začnou stagnovat nebo v lepším případě se chovají nekorektně. Problém nestandardního chování může souviset i se zaplněnou kapacitou paměti hodinek, která následně nestíhá a hodinky zpomaluje. Proto je rozhodně doporučeno nestahovat do hodinek vše, co vás napadne. Možná nejlepší je nestahovat do hodinek nic dalšího. Současné nativní vybavení chytrých hodinek je natolik kvalitní, že to většinou není třeba.
Proč mi hodinky neměří spánek? Proč hodinky měří špatně spálené kalorie?
Občas se stane, že jsme nějakou dobu zvyklí si měřit různé hodnoty. Ať už je to délka a kvalita našeho spánku, spálené kalorie během dne, saturaci krve kyslíkem a tak dále. Jednoho dne jsou však naměřené hodnoty zcela odlišné od dní předchozích nebo ještě hůře, hodnoty naše nositelná elektronika přestala měřit úplně.
Tento nešvar se většinou podaří odstranit restartem hodinek. Pokud ani restartování nepomáhá, tak nás dost často zachrání aktualizace softwaru hodinek nebo nějaké dílčí aplikace. Doporučujeme tedy vždy zkontrolovat, zda není nějaká z aktualizací pro zařízení dostupná a případně ihned stáhnout a instalovat.
Obecně se doporučuje aktualizovat hodinky připojením kabelu k počítači skrze příslušný nástroj výrobce. Tato instalace je vnímána jako rychlejší a jistější z hlediska stahovaných dat. Oproti aktualizace přes wifi (tzv. OTA – over the air) nedochází například ke kolísání rychlosti stahování, stahovaná data jsou přesnější a tak podobně. V případě aktualizace přes kabel dále nehrozí, že by se hodinky odpojily, jako tomu může být v průběhu aktualizace přes wifi.
Pokud ani toto nepomáhá, tak dalším řešením v řadě může být obnovení zařízení do továrního nastavení a následně nastavení, jako byste hodinky koupili nové. Pokud by i poté zařízení nefungovalo tak, jak jste byli zvyklí, čeká vás cesta na reklamaci nebo do pozáručního servisu.
Nedaří se mi získat Garmin odznáček
Aplikace Garmin Connect motivuje své uživatele k pohybu možností získání odznáčků za různé aktivity. Jednou z nich je „Štěrk“ – jízda po štěrkovém povrchu. Klasický dotaz pak zní: „Jezdím na horském kole po štěrkových cestách a pořád nemám získáno, jak na to?“
Aplikace samozřejmě nepozná, zda jste jeli po asfaltu či nikoliv. K odznáčku si pomůžete, když v aplikaci Garmin Connect vlezete do úprav jedné ze svých cyklistických aktivit a změníte „Typ aktivity“, kde zvolíte „Cyklistika na nezpevněných cestách“. To je celé. Podobně to funguje s ostatními odznaky, jako je „Drsňák“ – jízda na horském kole.
Nefunguje výškoměr
Pokud není chyba v absenci kalibrace výškoměru v hodinkách (kterou si můžete udělat vy sami v Nastavení), bývá problém v barometru, na kterém je výškoměr samozřejmě závislý. Ujistěte se, že nemáte vstup k čidlu zanesený (vstup je mezi kovovým dýnkem a boční stranou hodinek). Pokud ani v tom není chyba, je na čase navštívit servis.
Spoluautor: Magdaléna Ondrášová
1 komentář
Já měl cca 5-6 let zpátky následující problémy:
měření bazénů:
– tomtom runner 2 nepoznal vůbec otočku v bazénu, nakonec jsem je odložil a koupil Garminy
– garmin fenix 5 po 400m počítal bazén navíc
výškoměr:
– garmin fenix 5 po hodině přestal přičítat nastoupané metry
– nejde kalibrovat během aktivity, předpokládám, že to pořád nejde, takže přijedu domu, kde to ukazuje o n.v. o 100m více
Oba problémy s Fenix 5 se nakonec vyřešily vyzkoušením beta firmwaru a nahlášením bugu. Ale tenkrát to byla verze < 10, teď je 25. A nedavno přestaly komunikovat s PC a synchronizovaly se jen přes BT, po čase to přešlo, nejspíš jen mokrý kontakty po mytí po aktivitě.