Píše se rok 2018 a firma Ceramic Speed představuje svůj unikátní systém hnacího ústrojí pro jízdní kola, který má nahradit do té doby používané cyklistické řetězy. Jedná se o na obou koncích ozubenou hřídel, která přenáší sílu z převodníku na třináctirychlostní kazetu. Cílem tohoto systému je minimalizace ztrát způsobených třením při přenosu energie z pedálů na zadní kolo.
Jak celý systém funguje?
Výborně je systém fungování vysvětlený ve videu níže.
Jaké má nový systém přednosti?
Prvotní proklamovanou předností je účinnost přenosu energie z pedálů na zadní kolo, kterou výrobce udává ve výši 99 %. Fantastické číslo! Dalším faktorem je minimalizace ztrát způsobených třecím odporem, která je oproti běžným systémům nižší o 3 %. Další uspořená 3 % proklamuje firma díky nižšímu aerodynamickému odporu, kterého dosáhla díky absenci přehazovačky a vedení hnacího zařízení těsně pod trubkou zadní rámové stavby.
Celková úspora přepočítaná na výkon tak při normovaném třista wattovém výkonu vychází na 16 W, což během rovnoměrné jízdy při rychlosti 40 km/h na 180 kilometrů dlouhé trase udělá téměř čtyři minuty rozdíl. A to rozhodně není málo..
Co se týče hmotnosti zařízení, údaje mi nejsou známy, nicméně lze očekávat, že hmotnost řadicí hřídele bude na srovnatelné úrovni jako celková váha běžného řazení a řetězu dohromady, ne-li nižší.
Z praktického hlediska lze vyzdvihnout absolutní čistotu při běžné servisní manipulaci a předpokládané minimální požadavky na údržbu rotačních částí. Vyšší aerodynamiku zajišťující kryt zároveň slouží k zabránění vniknutí nečistot do mechanismu. Na první pohled dokonalý systém.
Co je vlastně firma Ceramic Speed zač
Abychom se vrátili zpátky do reality, je třeba si představit firmu Ceramic Speed trošku podrobněji. Firma se zabývá výrobou drobných cyklistických komponentů, kterými jsou keramická ložiska, jejichž výhodou je nižší valivý odpor a oproti standardním produktům z kovu až pětinásobná životnost.
Co se týče důrazu na kvalitu, razí tato společnost nekompromisní strategii a jejich běžně prodejné komponenty jsou opravdu vysoce funkční. Firma Ceramic Speed je totiž v tomto oboru absolutní špičkou a její produkty využívají i mnohé profesionální stáje. Kvalita za každou cenu. Bohužel, doslova.
Kladku s vodícími kolečky do přehazovačky lze pořídit za nějakých 400 až 500 €, hlavové složení v rozpětí 300 až 400 € a na jedno samostatné ložisko si připravte 80 až 150 €. Ano, dva kroužky s kuličkami uvnitř, které pořídíte za cenu snubního prstýnku.
Možnosti uplatnění v profesionální cyklistice
Zpátky k hodnocení. Jelikož se jedná o prototyp, tak cenu systému zahrnujícího kliky, převodovou hřídel, zadní ozubené kolo, řazení a zadní náboj výrobce zatím nezveřejnil. Na základě výše uvedených parametrů však lze očekávat, že bude srovnatelná s pořizovací hodnotou nového auta nižší střední třídy.
Z tohoto pohledu se širší využití mechanismu Ceramic Speed jeví jako utopická záležitost. Ani profesionální cyklistické stáje řešící každou vteřinu se nebudou zabývat novinkou, která by zatížila rozpočet o několik set tisíc až milionů eur.
Je třeba vzít v úvahu, že prvodivizní stáj disponuje zhruba třicítkou jezdců a každý z nich musí mít k dispozici hned několik strojů (tréninkové, časovkářské, závodní, náhradní při závodech a tak dále). Z pohledu manažera stáje – za souhrnnou cenu dva až tři miliony eur se dá pro tým pořídit vyšší přidaná hodnota, než je cca 16 ušetřených wattů.
Všechno to má totiž ještě jeden háček
Firmou uváděné hodnoty je potřeba převést také do reálného srovnání s běžně dostupnými komponenty. Ač může vypadat 99% účinnost přenosu energie jakkoliv fantasticky, tak vězte, že špičková sada Shimano Dura Ace se pohybuje na úrovni 96 až 97 %. Pokud ji doplníte běžně prodávanými komponenty Ceramic Speed (ložiska, kladky, středové a hlavové složení), zvýšíte její účinnost na 98,5 %. Tím se úspora výkonu scvrkne z 3 % na nějakých 0,5 až 1 %.
Rovněž tříprocentní zlepšení aerodynamického odporu je třeba brát s rezervou, neboť se jedná o aerodynamický odpor jízdního kola tvořící pouze 20 % z celkového odporu vzduchu. Zbylých 80 % připadá na samotného jezdce. Takže reálné snížení celkového odporu vzduchu je zhruba 0,6 %.
Pokud tedy věnujete trošku úsilí na maximální zefektivnění klasického systému, budete oproti nově prezentovanému převodu zaostávat o 1,1-1,6 % výkonu. Což představuje rozdíl 3 až 5 wattů, které, přeneseny do reálných čísel, znamenají u čtyřicetikilometrové časovky při standardizovaném výkonu 300 W ztrátu deseti vteřin.
Při jízdě do kopce, v nižších rychlostech a vyšším výkonu se rozdíly mezi oběma systémy ještě více smazávají, a pro jízdu v pelotonu, kdy je závodník po většinu času schovaný v závěsu, nemá inovace absolutně žádný význam (nohám závodnika je úplně jedno, jestli točí výkon 150 nebo 155 wattů, pořád jsou v zóně aktivní regenerace).
Vlastně několik dalších háčků…
UCI. Všemocná, všepřikazující a o všem rozhodující organizace. Pokud systém neprojde jejím schvalovacím procesem, nemá šanci se v závodní cyklistice zabydlet. A důvodů, proč to nepůjde, se najde nejen ze strany UCI hned několik.
Bezpečnost. Jak je z obrázků patrno, pastorek zadního kola připomíná obrovskou frézu se zuby nasměrovanými na pravou stranu. O tom, jak by to v pelotonu při hromadném pádu asi vypadalo, se raději nebudu rozepisovat. Aerodynamická krytka pastorku by s největší pravděpodobností vzala za své při prvním kontaktu s asfaltem.
Cena. Lze předpokládat, že tento mechanismus by už tak vysoké ceny špičkových kol ještě zdvojnásobil a to by v podstatě znamenalo znevýhodnění týmů, které by si tento příliš drahý mechanismus nemohly dovolit. Lze předpokládat, že i tuto skutečnost by UCI měla na zřeteli.
Limitovaný rozsah převodů. Převodový systém prostřednictvím hřídele se skládá z 13stupňové kazety a jednoho převodníku. Tato skutečnost dělá mechanismus nepoužitelný pro naprostou většinu kopcovitých silničních závodů. Buďto vám budou chybět převody v kopcích anebo přiměřené odstupňování pro rovinaté úseky. U třinácti převodů téměř nenajdete přijatelný kompromis.
Možná to zní smutně, ale zdá se, že šance na využití v silničních závodech je v podstatě nulová – pokud nepřijde nějaká inovace.
Ze sportovních disciplín však zůstává ve hře triatlon, kde jsou jednak benevolentnější pravidla a hlavně mnohem více faktorů (dlouhá individuální jízda, konstantní rychlost, rovinatější tratě) hovořících ve prospěch tohoto systému. Koneckonců i modelový výpočet čtyřminutové úspory je šitý na míru cyklistické části Ironmana.
Stejně jako v triatlonu, lze jednopřevodníkový systém aplikovat na MTB a to včetně těch s odpruženou zadní stavbou. Ceramic Speed totiž kromě klasické vyvinuli i teleskopickou hřídel určenou právě pro celoodpružená horská kola.
Jaké jsou vyhlídky?
Možná to bude znít po předchozích řádcích překvapivě, ale šance na zavedení nového mechanismu do běžného prodeje je velká. Je sice fakt, že uplatnění v závodní cyklistice je prozatím nereálné, to ale nic nemění na skutečnosti, že spousta nadšenců, které tato novinka uchvátila, bude ochotna za její pořízení akceptovat i cenu, před kterou by věřící obrátil oči k nebesům a nevěřící si odplivl.
Úspora wattů, aerodynamika, hmotnost, případně další měřitelné parametry při rozhodování běžného spotřebitele nehrají až tak velkou roli. Stačí se podívat, kolik lidí si koupí celoodpružené kolo, i když z ekonomického i praktického hlediska by pro jejich aktivitu byl po všech směrech výhodnější model s pevnou zadní stavbou. Lidi prostě kupují to, co se jim líbí, což v reakci na tuto novinku potvrzují i ohlasy na sociálních sítích, které by se daly shrnout do jediného toužebného pokřiku “Udělejte to levnější, já to prostě chci!”.
10 komentáře
Zatím tady fňukáš jen ty a myslím, že na zkažení cesty kamkoliv i samotného života si bohatě vystačíš sám, že? :)
oprášeno a snad zameteno
DAWIS: Sklapni cyklobuzno, běž se radši motat mezi auta a honit brk nad tím, kolika lidem zkazíš cestu na výlet a do práce, když tě teď musí všichni 1,5 m objíždět, protože pořád fňukáte, jak je vám na silnici ouvej, kde vůbec nemáte co dělat.
Martin – kardanový převod je stará myšlenka, tohle řeší převodové stupně a protože jsme ve století IT, musí to být řízeno elektronikou.
Kardan má určitě menší tření, než řetěz, ale nevýhodou je citlivost na přesné nastavení a udržení vzdálenosti pastorku od ozubeného zadního kola. Když bude daleko, bude prokluzovat, když moc blízko, bude to dřít. Pro náročný terén to podle mne není, tam jsou ty síly velké a kardan bude mít snahu se od zadního kola odtlačit.
Mně samotnému se to jako nápad moc líbí, ale obávám se, že se bude jednat o choulostivou záležitost. Prasklý řetěz si spravím i v lese (když nezapomenu spojku doma), ale přeskakující kardan bych vyřešit nedokázal.
pro Přem a Jahn: koukám tady komentují dva zastydlí chudáčci
Zmrdi, jako ty, jsou vždycky v převaze.
To zas bude cyklozmrdů na silnici …
Skoro tři roky a nic. Viděl to někdo v praxi? Nebo jde furt jen o tu hezkou animaci…
To zas někdo objevil Ameriku,kardanový převod na bicyklu je 100 let starý sám takový bicykl vlastním.
podel se :) me by to opravdu zajimalo …