Úvod VybaveníCyklistika Jak si vybrat elektrokolo: základní rozdělení a kde je lepší mít motor

Jak si vybrat elektrokolo: základní rozdělení a kde je lepší mít motor

Elektrokolo může být vašim odrazovým můstkem při změně životního stylu. Jak postupovat při výběru, pokud jste se rozhodli pro jejich nákup?

Než začnete elektrokolo vybírat

Nemáte-li žádné předchozí zkušenosti s cyklistikou, věnujte následujícím řádkům zvýšenou pozornost. Předtím, než přistoupíte k výběru samotného stroje, je zapotřebí si uvědomit, že aktivní jízda na kole vyžaduje adekvátní oblečení. Můžete sedlat sebelepší stroj, ale pokud si na sebe vezmete kraťasy se síťkou a bavlněné tričko, tak se i dvouhodinová vyjížďka může proměnit v hotové peklo. 

Samozřejmě, že je vhodné myslet také na možnost nepříznivých povětrnostních vlivů, chladnějšího počasí a v neposlední řadě na vlastní bezpečnost. 

Píšu to záměrně na první místo, neboť těch položek rozhodně není málo a jejich pořízení může znamenat citelný zásah do plánovaného rozpočtu, obzvláště, chystáte-li se zapojit do akce více členů domácnosti.

Přilba – první věc, kterou byste si měli pořídit ještě předtím, než začnete přemýšlet o nákupu kola. 75 procent smrtelných úrazů cyklistů připadá na ty bez přilby. Nesnažte se na tomto doplňku ušetřit. Ruku v ruce s vyšší cenou jde kromě bezpečnosti i úroveň uživatelského komfortu zahrnující nižší hmotnost přilby, více možností nastavení, odvětrávání a v neposlední řadě i estetika.

Brýle – neméně důležitý doplněk. Pokud jste ještě při sjezdu v padesátikilometrové rychlosti nezažili čelní srážku se čmelákem, tak vězte, že to vyjde nastejno, jako kdyby vás někdo ze dvou metrů vzal prakem. Oči v tomto případě působí na létající hmyz z neznámého důvodu jako magnet. Kromě mechanické ochrany očí je třeba myslet i na ochranu před nepříjemným slunečním zářením. Oslňující podzimní slunce zapadající za horizont před vámi sice naskytne úchvatnou podívanou, může však být také tím posledním, co si ze své vyjížďky budete pamatovat.

Funkční triko – i na elektrokole se můžete zapotit, je proto vhodné, když budete mít v chladnějších dnech pod dresem adekvátní doplněk odvádějící pot z vaší pokožky směrem k horním vrstvám oblečení. 


Dres – i když si myslíte, že nejste žádní “vyzáblí cyklisté”, a představa elastického dresu zvýrazňujícího vaše křivky vám jde silně proti srsti, doporučuji si cyklodres pořídit. Jeho výhodou, kromě vhodného materiálu, jsou zadní kapsy, do kterých bez problému schováte nejnutnější potřeby na krátkou vyjížďku. V prodeji je dnes již mnoho typů dresů volnějšího střihu, v nichž můžete vypadat stylově i s nějakou tou rezervou kolem pasu. 

Kraťasy – základní kámen cyklistického oblečení – pokud se chcete posadit i další den. I zde, podobně jako u dresů, platí, že nemusíte být odkázáni pouze na uplé elasťáky.

Boty – pokud jste se nerozhodli přímo pro cyklistické tretry a nášlapné pedály, může být i běžecká obuv s hrubším vzorkem na podrážce.

Větrovka – užitečná věc pro jarní a podzimní počasí, kterou bez problémů nacpete do kapsy. Před deštěm vás sice neochrání, ale až vylezete promočení zpoza zastávky, kam jste se pět minut po dvanácté zajeli schovat, oceníte tento kousek oděvu chránící váš promočený (případně propocený) dres před studeným větrem.

Batoh – na delší vyjížďky nutnost. A doporučujeme mít alespoň dvě různé velikosti. U menšího můžete narazit na nedostatek kapacity, zbytečně objemný pak při nedostatečném zaplnění zhoršuje jízdní komfort (prostě vám tam v něm stále něco lítá).

A teď, když vám to tak krásně sekne, můžeme vyrazit k nákupu elektrokola.

S jakými typy elektrokol se můžeme setkat?

Základní rozdělení je stejné jako u běžných jízdních kol. 

  • Silniční – pro sportovní jízdu po silnici
  • Trekingová (crossová) – turistická pro všechny druhy cest
  • Gravel – sportovní kola vhodná na silnici i do lehčího terénu
  • Horská – ideální pro jízdu po lesních a polních cestách, středně náročném terénu anebo na silnici
  • Horská celoodpružená – kola, u kterých jedinou překážku představují jízdní dovednosti majitele
  • Fatbike – pro milovníky jízdy na sněhu, písku, ale také po kamenitých cestách, na kterých hrubé pneumatiky oproti klasickému odpružení dokáží mnohem lépe absorbovat otřesy

Samozřejmě, že existuje spousta dalších typů kol – skládací, městská, s fixním převodem a mnoho dalších, která však pro nás nehrají tak důležitou roli, protože nejsou tak vhodná k pravidelným sportovním aktivitám. Čím se tedy při výběru vhodného typu řídit?

Silniční kolo nebo gravel?

Pokud nemáte minulost spojenou se silniční cyklistikou, ale i přesto vás láká svižnější jízda po asfaltu, jeví se silniční elektrokolo na první pohled jako ideální volba. My bychom však jako vhodnější variantu doporučili gravel. 

Hlavní výhody silničního kola oproti gravelu, tedy menší valivý odpor pneumatik (galusek) a nižší hmotnost, jsou díky elektromotoru postaveny na druhou kolej. Naopak, vyšší míra jízdního komfortu a možnost jízdy i po neupravených trasách dává gravelu do rukávu nejeden trumf. A zejména na popraskaných horských asfaltových cestách anebo šotolině poznáte, že pro rekreačně sportovního cyklistiku je gravel jednou z nejlepších variant.

Horské kolo s pevnou zadní stavbou nebo celoodpružené?

I když jste přesvědčeni, že nezavítáte do náročnějšího terénu, upřednostnili bychom při výběru elektrokola variantu se zadní odpruženou stavbou. Přecejen dvou nebo vícehodinová vyjížďka v terénu doprovázená neustálými otřesy dokáže zamávat s bedry dvacetiletého mladíka natož s někým, jehož letokruhy začínají šestou dekádu.

Horské elektrokolo s odpruženou zadní stavbou. Foto: Se svolením Giant Česká republika

Samozřejmě, že celoodpružená kola si vyžádají nějakou tu tisícovku navíc, nesmíte však zapomínat, že neinvestujete jen do kola ale v prvé řadě do sebe.

Trekingová kola a fatbike

Trekingová kola jsou vhodná pro turistiku bez výraznějších sportovních ambicí, což sice neznamená, že byste si jízdu na nich nemohli užít, nicméně jsou určeny pro delší jízdy převážně po asfaltových cestách a na občasné překonání hůře sjízdných úseků. Na dovádění v terénu v tomto případě můžete zapomenout, lze s nimi však počítat jako se spolehlivým a pohodlným společníkem na dlouhé cesty i s nějakým zavazadlem navíc.

Fatbike je oproti tomu přesný opak, jehož cesta začíná právě tam, kde ostatní musí brát kola na ramena. Sypké, kamenité, kořeny poseté povrchy jsou jeho živná půda a kdo miluje jízdu ve volném terénu měl by sáhnout právě po tomto cvalíkovi.

Jak zvolit správný pohon?

Dalším neméně důležitým faktorem při výběru elektrokola je umístění motoru, jeho výkon a výdrž baterie.

A protože si jízdu na něm chceme pořádně užít, bude náš výběr relativně omezen, protože elektrokoly určenými výhradně do městského provozu anebo k cestám na nákup se jednoduše nebudeme zabývat.

Jako optimální se k našemu účelu jeví e-kola s motory umístěnými ve středu a baterií ve spodní rámové trubce. Středové motory oproti předním anebo zadním disponují vyšším výkonem a stejně tak jako u baterií, jejich umístění ve střední a spodní části rámu má podstatně lepší vliv na jízdní vlastnosti kola. Stručně řečeno – těžiště ve středu a u země zároveň je to nejlepší, co pro jakékoliv jednostopé vozidlo můžete udělat.

Pohon ve středu. Foto: Magdaléna Ondrášová

Co se týče výkonu motoru a baterie, zde je třeba vzít v úvahu hned několik parametrů. Prvním z nich je předpokládaná délka vašich vyjížděk. Výdrž baterie by měla pokrýt alespoň 75 procent z celkové doby (při jízdě z kopce asistenci nepotřebujete). Důležité je také vědět, že udávaná maximální výdrž závisí na míře asistence a ta se odvíjí jednak od stylu jízdy, vaší hmotnosti, úrovni vaší kondice a náročnosti terénu.

Pokud disponujete nějakým kilogramem uložené energie navíc a chystáte se na výlet do hor, počítejte preventivně s poloviční dobou oproti výrobcem uvedenému maximu.

Na co nesmíte zapomenout

V první řadě na bezpečnost svou a všech ostatních kolem. Elektrokola sice mají nastavenou asistenci pouze do maximální rychlosti 25 km/h, i to je však pro nezkušeného cyklistu relativně vysoká rychlost. Je třeba si uvědomit, že nejprve je zapotřebí vycvičit si alespoň základní jízdní reakce, než se pustíte někam do terénu nebo míst s vyšší frekvencí lidí.

I když vás to časem může lákat, využívejte výhradně cesty a stezky určené k cykloturistice, nedrancujte stezky určené pro pěší, traily pro standardní horská kola anebo drobný lesní porost. Pokud se rozhodnete vyjet mimo značené trasy, přesvědčte se raději dvakrát, zdali nemůžete napáchat škodu. E-bike je už relativně masivní stroj, jehož opakovaný průjezd může zanechat nesmazatelné stopy, mějte to prosím na paměti.

Městské elektrokolo zvládne i malé výlety v přírodě. Foto: Se svolením Giant Česká republika

A jelikož takové elektrokolo něco stojí, zamyslete se, zda nezvolit nějakou formu ochrany, zvláště pokud sportujete hodně a během výletů zastavujete po cestě na něco dobrého. Tuzemské pojišťovny tuto možnost již nabízejí a nikdy nevíte, co se může stát. „Pojištění FIT jsme koncipovali tak, aby pokrylo velmi širokou škálu škod, které mohou na sportovní výbavě vzniknout. A to jak při jejím uskladnění, krátkodobém odložení nebo přepravě, tak i při amatérském sportování,“ popisuje Tomáš Reitermann, vedoucí Odboru pojištění občanů v Kooperativě.

„Mimořádné je, že se pojištění vztahuje i na škody vzniklé na sportovní výbavě, kterou měl pojištěný na sobě nebo u sebe, nebo kterou krátkodobě odložil na místě k tomu určeném nebo obvyklém. Tedy i například v hotelu nebo penzionu, ale i koleji nebo ubytovně, dále škody na věcech ponechaných ve vozidle nebo předaných veřejnému dopravci nebo do opravny. Územní platnost pojištění je přitom celý svět,” doodává Tomáš Reitermann.

2 FacebookEmail

3 komentáře

Radek 10. 7. 2021 - 13:39

Omlouvám se ale nepochopil jsem tok myšlenek pana RICHARDA,já si mysím že pro lidi co o e.kolech nic neví je to velice přínosný článek

Odpověď
Lojzek 7. 7. 2021 - 19:55

NEMYSLÍM ŽE JE ZBYTEČNÝ, ALE VĚTŠINA PRODANÝCH ELEKTROKOL MÁ MOTOR VZADU, PROTOŽE JSOU LEVNĚJŠÍ A TO JE NEJHLAVNĚJŠÍ ARGUMENT..

Odpověď
Richard 4. 7. 2021 - 10:34

Naprosto zbytečný článek neználka, který připomíná lůzry, kteří přijeli po roce 1989 nás učit co je trojúhelník a co je úsečka.

Odpověď

Okomentovat


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.