Úvod VybaveníCyklistika TEST: Silniční skládačka? Kompaktní parťák s duší závodníka

TEST: Silniční skládačka? Kompaktní parťák s duší závodníka

od Marek Odstrčilík

Skladné, malé, rychlé a navíc hezké. Sen každého městského nadšence do kol. Když je takové kolo navíc designově vyvedené, pořídí si ho možná i kavárenský zpovykanec. Už nějakou dobu jsem si popravdě říkal, že by mě lákalo něco takového vyzkoušet a zjistit, co na takovém bicyklu vlastně je a jak to vlastně jezdí. A pak jsem narazil na značku Tern a jejich kolo Eclipse X22, údajně jedno z nejrychlejších skládacích silničních kol na světě, které stojí, teď se držte, 69 900 korun českých. Musel jsem to vyzkoušet. 

Když mi kolo dorazilo v krabici, byl jsem zvědavý, co vše budu muset montovat. Za osm vteřin však kolo stálo připravené k jízdě. Prostě ho jen vyndáte, složíte v místech, kde se láme, zacvaknete, nandáte pedály a je to. Žádné komplikace, žádné nářadí.

Kolo má jednu neskutečnou výhodu, může na něm jezdit jak postava vysoká 148, tak i 195 centimetrů do váhy 105 kilogramů. Takže něco, na čem se svezu já i Majda. Jeden bicykl pro dva extrémy, no kde to najdete. 

Pokud vám nedá spát cena, tak vězte, že je osazeno opravdu skvěle, kotoučové brzdy a páky Shimano SLX, řazení a přehazovačka Shimano Ultegra, přesmykač Shimano 105. Tohle všechno jsou skvělé a roky prověřené komponenty. Kola jsou relativně lehká a rychlá. Celkově váží Tern Eclipse X22 kolem 11.3 kilogramů, což není nikterak hrozivé. Přesto je pořizovací částka poměrně velká. Rám je navíc pouze hliníkový. Tak co tu cenu dělá tak vysokou? Myslím si, že je to právě systém skládání kola, který je jednoduchý, přesný, a rychlý. A za to si firma nechá zaplatit. Máte holt něco, co soused asi mít nebude, takže exkluzivita a vaše odlišení se od davu je zajištěno.

Co se týká skládání kola samotného, lze ho rozložit na dvou místech a k sobě se na závěr spojí magnetem, k douchycení použijete pásku, která je pod rámovou trubkou. Kolo se v autě nijak neotvírá, doma ho dáte do mezery nebo pod postel, tedy samozřejmě tam, kam se vleze. 

Základní údaje a moje první dojmy tedy znáte a teď to nejdůležitější: Jak to jezdí? 

Pokud jezdíte převážně na silničním kole, tak si musíte zvyknout na trochu jiný posed, který je víc vzpřímený, což ale zase oceníte, když pojedete v saku do práce. Ovladatelnost ve městě je na jedničku, rychlost oceníte, když se motáte v provozu nebo na cyklostezce mezi lidmi. V tomhle je to kolo blesk. Ale to jsou věci, které jsem do města tak trochu čekal, a proto jsem vzal kolo na 55 kilometrový výlet. Pokud je Tern prezentovaný jako rychlé silniční skládací kolo, musel jsem to vyzkoušet.

Přiznám se, že jsem zvolil záměrně rovinatější trasu, jelikož jsme vůbec netušil, jestli to na takovém kole dám. Vyrazil jsme z Brna s kamarády směr Rakvice, do vinařství Michlovský. Dobrá trasa, pěkný cíl. Po rovině kolo opravdu jelo velmi svižně a nebyl problém stíhat trekovému kolu kamaráda. Měl jsme předem obavy, jak se bude chovat v rychlosti nad 35km/h, jestli mě nesetřese. Ale tohle se nestalo a kolo se chovalo velmi pevně a jistě. Problém nenastal ani ve sjezdech. Cítil jsme se velmi bezpečně a to je pro mě fakt důležité. 

Tern s průměrem 26 určitě i do kopce jede v rytmu kvapíku, to by ale na něm nesměl sedět někdo jako já. Až sundám těch pár kilo, tak se mi i do kopce budou určitě vlnit vlasy ve větru. Pokud se s tím ale smíříte jako já, probudíte v sobě pohodáře a ambice závodníka si necháte na roviny, budete chrochtat blahem. To kolo opravdu na rovinatějších cestách letí jako blesk.

55 kilometrů se na skládačce jelo velmi příjemně, ale pokud chcete jezdit hodně a silniční cyklistice se věnovat, tak jsou tady pro vás určitě jiná kola. Pokud ale sháníte kolo, které zabere doma, na chalupě, v obytňáku málo místa, chcete se občas projet svižněji po městě, stavit na espresso a vzbudit zájem okolí, tak tohle vřele doporučuji. Kolo hodíte do kufru, a stane se tak vaším společníkem třeba na služební cestě. Prostě parádní parťák, který vám nebude překážet.

Specifikace:

Roměr kol: 26″
Počet rychlostí: 22
Hmotnost: 11,3 kg 
Čas složení: 10 sekund
Složený rozměr: 42 x 89 x 81 cm
Velikost rámu: jedna velikost
Rozsah převodů: 30″-112″
Vzdálenost: Sedlovka k řidítkům: Min: 56 cm Max: 71 cm
Vzdálenost: Sedlo k pedálům: Min: 77 cm Max: 104 cm
Doporučená výška jezdce: 148 – 195 cm
Maximální hmotnost jezdce: 105 kg 

RÁM
Rám: TERN Eclipse, hydroformed 7005-Al
Přední vidlice: Tarsus, 6061-AL, hydroformed

KOKPIT
Trubka řízení: Physis Physis 3D (G2), 3D forged, 5 patentovaných technologií
Představec: Syntace VRO, nastavitelný
Hlavové složení: Flux, angular contact bearings, Physis integrated
Řídítka: Kinetix PRO X, 7050-AL, multistage butted
Gripy/omotávka: Ergon GS1 Leichtbau
Sedlo: Ergon SMC30 Pro, TiNox Rails
Sedlovka: Stasis by Syntace, 7050-AL, hard-anodized
Objímka sedlovky: Syntace OverLock

BRZDY
Přední brzda: Shimano SLX, hydraulické brzdy
Zadní brzda: Shimano SLX, hydraulické brzdy
Brzdové páky: Shimano SLX, hydraulické brzdy
Brzdová lanka a bowdeny: Shimano SLX, hydraulické

KOLA
Přední náboj: Kinetix PRO X Disc, 20H, straight-pull
Zadní náboj: Kinetix PRO X Disch, 20H, straight-pull, asymmetric flange
Špice a niply: Sapim CX-Sprint, internal Polyax nipples
Ráfky: Kinetix PRO X, 6061-T10 ALU, patented Rolf Paired Spoke design
Pláště: Schwalbe Kojak, 35-559, skladací, 95 psi

ŘAZENÍ
Řazení: Shimano Ultegra trigger, 2×11 rychlostí
Přesmykač: Shimano 105
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Kliky: FSA Gossamer Pro, 50/34T, BB386 oversized aluminium spindle
Kazeta: Shimano 105, 11-28T, 11 rychlostí
Řetěz: Shimano 105, 11 rychlostí
Pedály: MKS UB-LITE EZY, QR
Řadící lanko a bowdeny: Jagwire LEX-SD, ultra-slick polymer coating, alloy ferrules

PŘÍSLUŠENSTVÍ
Zvonek:
 Pitch, Brass
Spojovací mechanismus:  Magnetix 2.0
Držák zavazadel:  Ano
Zadní světlo: BioLogic TailLight

Více o skládacích kolech Tern najdete ZDE

Okomentovat


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.
Vyplněním tohoto formuláře souhlasíte s uložením a používáním Vašich dat na našem webu

Související příspěvky