Zavřít
Závodní bota s karbonovým plátem od ASICSu zvládne i nerovnosti, což není samozřejmost. Foto: Vít Kněžínek

11. 9. 2020 8:19

TEST: ASICS Metaracer, rychlík, který vás podrží i na kostkách

Situace, která v tuto chvíli panuje na běžeckém trhu by se dala označit jako karbonová válka. Svého pěšáka chce mít v této válce každý výrobce a výjimkou není ani tradiční japonská značka ASICS, která sází na svůj nový závodní model METARACER Tokyo s karbonovým plátem. Možná to není nejrychlejší bota na světě, výkonnostní běžce i hobíky ale nadchne jinými přednostmi.

Kdo dnes neběhá závody v botách s karbonem, jako by ani nebyl. Tohle tvrzení je možná lehce přehnané, ale pravděpodobně mnohem méně, než si myslíte. Nike se svými Vaporfly 4% spustil lavinu událostí, která způsobila, že nikdo nechce stát na startu běžeckého závodu ochuzen o prokazatelný benefit, který tyto boty přináší.

Kouzlo karbonu nutí značky nezaostávat

První, kdo spustil hlasitý protest byli (nečekaně) profesionální atleti sponzorovaní jinými značkami, kteří se cítili lehce podvedení. Najednou už se totiž závody nerozhodují pouze fyzickou a psychickou připraveností, nebo taktikou. Stačí si obout správné boty a z maratonu ukrojíte jako mávnutím kouzelného proutku několik minut. 

Aby se tento “magický” efekt dostavil musí bota splňovat několik podmínek. Zaprvé musí být pod chodidlem co nejvyšší. Vzhledem k aktuálním pravidlům asociace World Athletics to znamená výšku co nejblíže ke 40 milimetrům v oblasti paty.

Zadruhé musí mít použitá pěna co nejnižší hmotnost a zároveň co nejvyšší energetickou návratnost. Milník v tomto směru nastavil Nike s ultralehkou pěnou ZoomX (Pebax), která vrací okolo 90 procent dopadové energie.

Zatřetí musí být v mezipodešvi boty umístěn vhodně zakřivený karbonový plát, nebo jiná výztuha, která zajistí optimální stabilitu extrémně vysokého tlumení a zároveň funguje jako páka, která pomáhá nadzvednout patu a tím ulehčí přechod do dalšího kroku.

ASICS METARACER Tokyo, povedený crossover

Pojďme se podívat na METARACER, jeho parametry, funkční vlastnosti a na to, jak si tahle bota stojí v nelítostné karbonové válce.

Začněme technickými parametry. METARACER váží velmi pěkných 190 gramů (UK 8) a stojí na 24 milimetrů vysokém tlumení s dropem devět milimetrů. Přidejme k tomu karbonový plát, výrazné zakřivení celé boty (tzv. rocker) a novou tlumící směs Flytefoam a je předem jasné, s jakou botou máme co dočinění.

ASICS totiž vstoupil do světa karbonových bot svou vlastní cestou. METARACER díky tomu sice nebude přímým konkurentem pro Vaporfly, ale to v žádném případě neznamená, že se jedná o horší botu. Troufám si tvrdit, že v mnoha ohledech je to spíše naopak. Jedná se totiž o křížence kombinujícího old school pojetí závodních bot (ultra lehké boty se spíše nižším a kontaktnějším tlumením) s moderními poznatky a technologiemi (karbonový plát a moderní tlumicí pěna se špičkovou energetickou návratností).

Trochu línější, zato vhodnější pro trénink

Co to znamená v praxi? Především to, že tahle bota možná nebude tak “rychlá” a její vliv na váš výkon bude o poznání nižší než u zmíněných Nike, ale je o to univerzálnější, přirozenější a v neposlední řadě odolnější.

Obrovskou nevýhodou klasických karbonových “superzávodek” je jejich jepičí životnost. 100 až 200 kilometrů při cenovce přes šest tisíc korun opravdu není nic moc. K tomu připočtěte i použití limitované striktně na asfalt (kvůli náchylnosti k poškození i nízké stabilitě) a dostanete botu, kterou si při tréninku příliš neužijete. 

METARACER se oproti tomu může pochlubit vyšší odolností použitých materiálů a funkčními vlastnostmi, které obstojí nejen při závodě, ale i v tréninku. 

Podešev je z hladké měkké pryže a už podle jejího tvaru zjistíte, že se díváte na ryze výkonnostní botu. Pod patou byste totiž gumu hledali marně a celá přední část dopadové plochy je naopak krytá po celé ploše. Ještě před obutím je tak jasné, že tahle bota rozhodně není pro pataře a nejvíce jí ocení a využijí běžci dopadající na špičku, nebo střed chodidla. Přilnavost použité směsi je velmi dobrá a kromě hladkého asfaltu si poradí i s kostkami, nahrnutým pískem a dalšími nástrahami městských běžeckých tras.

 class=
Foto: ASICS

Svršek boty je extrémně zjednodušený. Poznat se to dá podle radikální minimalizace polstrování i ultralehké strukturované síťoviny tvořící základ svršku. Výztužné nebo ochranné prvky budete hledat marně. I tak je ale ukotvení chodidla uvnitř boty velmi pohodlné a pevné a na celkovém komfortu není snaha ušetřit každý gram nijak cítit. I když se to po prvním obutí nemusí jevit jako problém, tak bych nedoporučoval běhat v těchto botách naboso. Při delším, nebo rychlejším tréninku byste si mohli odnést několik oděrek z exponovaných míst. Při běhu v ponožkách jsem ale nenarazil na nejmenší problém. 

Tvar boty je spíše užší a před zakoupením si pečlivě ověřte správnou velikost. Vzhledem k tvaru a použité pevnější tkanině je totiž možné, že skončíte u velikosti o půl čísla větší, než na jakou jste zvyklí z tréninkových (prostornějších) modelů. Prodyšnost svršku je dle očekávání maximální.

METARACER je rychlá a stabilní bota, zakřivení pomáhá odrazu

Konečně se dostáváme k tomu nejzajímavější a sice k tlumící vrstvě, neboli k mezipodešvi. Tu tvoří 24 milimetrů pěny Flytefoam proložené zakřiveným karbonovým plátem. Výrazně zakřivená je i tlumicí vrstva jako taková a využívá dnes už zavedené rocker konstrukce pro co nejplynulejší přechod z dopadu do odrazové fáze kroku. Zakřivení celé boty je důležité hned ze dvou důvodů. Tím prvním je úspora energie, protože nemusíte botu ohýbat (místo toho se pod vámi zhoupne) a tím druhým nápomoc při dopadu na střed chodidla. Tím, že je hrana pod patou výrazně zakřivená dostanete více prostoru dokončit celý krokový cyklus a METARACER tak nijak nebrání přirozenému došlapu na střed chodidla – a to i přes to, že drop jako takový je poměrně výrazný.

 class=
Foto: ASICS

Důležitou roli hraje u METARACERu měkkost a pružnost tlumicí pěny. Ta je o poznání vyšší než cokoliv, na co jsme byli u ASICSu zvyklí. I přes nižší mohutnost je tak bota poměrně měkká a pohodlná i při delším běhu. Pružnost pěny společně s karbonovým vyztužením se pak postarají o raketový přechod do odrazu. V téhle botě zkrátka nebudete chtít běžet pomalu a se zvyšující rychlostí vás METARACER začne víc a víc bavit. Problém přitom není stabilita na kostkách a rozbitém asfaltu, nebo prudké změny směru. Ani jedno přitom není samozřejmé, protože stabilita i ovladatelnost je achillovou patou nejedné závodní boty.

Otázkou zůstává, jestli je míra tlumení dostatečná pro celý maraton. U závodů do půlmaratonu nemám pochyb o tom, že je komfort tlumení dostatečný. V případě 42,2 kilometrů dlouhé tratě bych ale METARACER doporučoval spíše lehčím běžcům s hmotností do cca 75 kilogramů.

Ve výsledku je ASICS METARACER lehká a především pocitově velmi rychlá bota, ve které je radost běžet naplno. Hravě si poradí s jakýmkoliv městským povrchem a neztratí se ani v nekonečných zatáčkách na dráze. METARACER není nejrychlejší botou na trhu a její vliv na váš cílový čas bude nižší, než u některých jiných karbonových “superbot”. Její geometrie kombinující ortodoxní mohutnost a moderní tvary a materiály ale má své kouzlo a vytváří tak zcela novou kategorii bot.

Na rozdíl od Vaporfly a dalších “superbot” vidím v METARACERu mnohem větší potenciál u “obyčejných” běžců, kteří neběhají v tempu pod tři minuty na kilometr a své boty chtějí používat častěji, než jednou za půl roku při hlavním závodě sezóny.