Turistické značení i užitečné aplikace: průvodce turisty pro Rakousko, Slovensko, Německo a Polsko

Foto: Magdaléna Ondrášová

S námi se dozvíte, jak se se zorientovat v zahraničním turistickém značení a dáme vám tipy na aktuální užitečné kontakty i mobilní aplikace, které vám pomohou zaparkovat i neztratit se v horách.

Už můžeme! K sousedům s očkováním, testem nebo „bez ničeho“

Rakousko, Slovensko, Polsko i Německo už přivítaly první vlnu turistů po otevření hranic. Německo aktuálně nevyžaduje žádné potvrzení, do Rakouska a na Slovensko se dostanete už 21 dnů od první dávky (nebo s výsledkem antigenního testu) a Polsko vyžaduje ukončené očkování (nebo antigenní test). Kompletní a aktualizované podmínky najdete na stránkách našeho ministerstva zahraničí.

A „kdyby něco“, jak je to s pojištěním? Zeptali jsme se Milana Káni, tiskového mluvčího pojišťovny Kooperativa: „Řídíme se semaforem MZV ČR a v zemích označených zelenou nebo oranžovou barvou hradíme onemocnění COVID-19 našim klientům ze standardního pojištění léčebných výloh. Ale při cestách do rizikových zemí, tedy červeně a tmavě červeně označených, se případné onemocnění COVID-19 z pojištění léčebných výloh nehradí – doporučujeme tedy sjednat pojištění COVID, případně Karanténa.“ Před cestou se tedy vždy vyplatí ověřit si „barvu“ cílové země.

Autem blíž k horám

Pokud nechcete cestovat se zájezdem nebo „na vlastní pěst“ vlakem či autobusem, je na řadě vlastní auto. Na dovolenou „k sousedům“ je to ideální prostředek, jak se na místo dostat co nejpohodlněji a navíc mít k dispozici vlastní vůz pro přiblížení k dalším výletním cílům. Pokud jste z cesty do zahraničí nervózní, může vám dodat klid kvalitní navigace (ale o té později) a také pojištění. To vás pojistí i pro případ, že řídí pouze jeden z vás a stalo by se, že bude indisponován.

„V rámci našich služeb nabízíme i možnost zajištění náhradního řidiče v případě vaší momentální nezpůsobilosti k řízení motorových vozidel,“ říká Milan Káňa z Kooperativy. „Tato možnost je součástí speciální krátkodobé asistenční služby HOLIDAY. V případě potřeby vám v jejím rámci zdarma zajistíme odtahové vozidlo s odbornou posádkou, hodinu práce mechanika a nocleh v hotelu, pokud je šance na rychlou opravu auta, případně odtah vozidla do ČR.“

Než vyrazíte: Mobilní aplikace pro pohodovou turistiku v zahraničí

Mobilní telefon zastává čím dál víc práce – díky kvalitním přijímačům GPS v nových telefonech a dostupnému signálu s internetovými daty (v zahraničí i na horách) je skvělým pomocníkem při výletech. Papírová mapa je samozřejmě jistota, která bude vždy s vámi, i když technika selže. Mobil s užitečnou aplikací k ní ale bude doplňkem, který vám pomůže bezstarostně dojet do cíle, odbourat cestovní nervozitu i si výlet více užít (a třeba se na dovolené nepohádat, jestli ten vrchol na obzoru je Gerlach, Kriváň nebo Rysy…). Tyto aplikace po cestě určitě využijete:

Waze je bezplatná navigace pro jízdu autem po ČR i v zahraničí. Má českou verzi a na cestách oceníte její jednoduché a intuitivní ovládání, i funkce jako je upozorňování na dopravní komplikace před vámi a možnost využití vhodné objízdné trasy. Žádné složité hledání trasy do cíle – pouze poslouchání pokynů a možnost se plně soustředit na řízení. Pokud sami narazíte na překážku, můžete ji v aplikaci nahlásit a upozornit tak ostatní řidiče. Užitečná je funkce sdílení polohy – ať už jedete na dovolenou dvěma auty s přáteli, nebo v případě, že chcete svou polohu na cestě sdílet s blízkými doma.

Mapy.cz Jsou perfektně zpracované turistické mapy v češtině. Nejpřesnější jsou pro území Česka a Slovenska, ale velmi dobře vás navedou i v dalších sousedních zemích. Pro plánování výletu je ideální počítač, ale rozhodně se vyplatí stáhnout si i mobilní verzi. Po cestě si můžete jedním kliknutím zobrazovat zajímavá místa v okolí i s fotografiemi od dalších turistů a vybírat tak další cíle nebo vyhlídky přímo po cestě. Do aplikace lze navíc stáhnout i offline verzi mapy, takže na výletě nebudete potřebovat data ani mobilní signál.

Bergfex je turistická navigační aplikace rakouské provenience pro milovníky horských túr (v němčině). Nabízí více než 70 000 GPS tras po celé Evropě, nejvíce v oblasti Alp. A každá trasa disponuje podrobným popisem o náročnosti, délce, výškovém profilu a doporučeném vybavení. Zahrnuty jsou také užitečné tipy, jak se k trase dostat a kde zaparkovat. Zajímavá je funkce upozornění – pokud sejdete z trasy zvolené túry, dostanete zprávu – nemusíte se tak bát, že zabloudíte. Aplikace je zdarma, ale v placené verzi je navíc možnost stažení map pro offline použití.

Peak Visor je placená aplikace (129,99 Kč) pro 3D navigaci v terénu. Zní to složitě, ale je to jednoduché: Na pěkné vyhlídce jednoduše otevřete aplikaci v chytrém telefonu a „namíříte“ na panorama před vámi. Na displeji se vám zobrazí panorama s popisky se jmény a kótami vrcholů před vámi. Náhled můžete uložit i jako fotku a poslat přátelům nebo dětem. Aplikace funguje všude po světě a navíc umí nově rozpoznávat třeba hrady a zámky a vyhlídková místa a umí najít nejbližší parkoviště i lanovku, abyste se na vrchol dostali co nejpohodlněji.

Stihnu to? Jak počítat kilometry a hodiny při turistice

To je otázka, kterou český turista řeší v zahraničí nejčastěji. Všechny naše sousední země (alespoň na části tras) využívají značení vzdálenosti časovým údajem. Doba chůze, vyznačená na směrovkách v zahraničí, je stanovena na základě evropského standardu a následujících koeficientů:

  • 300 výškových metrů za hodinu pro výstup
  • 4 kilometry na hodinu pro postup horizontálně
  • 500 výškových metrů za hodinu pro sestup

K času, který vyjde na základě tohoto výpočtu, se obvykle ještě přidává „rezerva“ – v Rakousku např. 5 minut na trasu do 45 minut, 15 minut pro středně dlouhé trasy (1 až 2 hodiny chůze) a 30 minut pro dlouhé trasy nad dvě hodiny. Pokud máme fyzičku, nebo jsme naopak zvyklí chodit pomalejším, „kochacím“ tempem, není od věci zaznamenat si, kolik času na zdolání horizontální a vertikální vzdálenosti obvykle potřebujeme, a při plánování výletu si vypočítat „svůj“ čas.

Co kdyby…cestovní pojištění se o vás postará

„Před jakoukoli cestou si rozhodně si sjednejte minimálně pojištění léčebných výloh. A pro aktivní dovolenou to platí dvojnásob,“ říká Milan Káňa.„V případě cestování po Evropě by měl pro léčebné výlohy stačit limit cca 2 miliony Kč, vyšší limity doporučujeme spíše pro cesty do zámoří,“ dodává. Vyvrací tak domněnku, že s evropskou kartičkou pojištěnce máme ošetření po celé EU zdarma: „Naši občané tak musí hradit poplatek při návštěvě lékaře, při vystavení receptu na léky, při nákupu léků, při pobytu v nemocnici i při stomatologických zákrocích stejné spoluúčasti jako tamní občané.“  

„Běžné zdravotní pojištění nehradí ani případný zpětný transport nemocného domů (který může vyjít na 60 až 300 tisíc korun) a také zásah zahraniční horské služby. Ten přitom například v Rakousku pro samoplátce vychází v přepočtu na 180 000 Kč,“ varuje Káňa. Cestovní pojištění tedy znamená nejen pokrytí případných nákladů, ale také turistiku bez stresu a obav – v případě potřeby stačí zavolat na non-stop asistenční linku. V případě vysokých výloh pak pojišťovna umí i zaslat garanci platby, anebo zabezpečí přímo převod peněz.

Teď máme všechno. Ještě sbalit batoh, nezapomenout na jídlo, svačinu a mapu a můžeme vyrazit do přírody. Jak se zorientovat na výletě v jednotlivých sousedních zemích, zjistíte dále.

Slovensko: Jako v Alpách, ale skoro jako doma

Slovensko je skvělou volbou, když chceme jet do „pořádných hor“, ale nejsme dostatečně jazykově vybaveni. Nebo si chceme zavzpomínat, jak jsme „zamlada“ jezdili do Tater a zažít překvapení, jak se to tady změnilo – co se týče služeb, ubytování, ale také třeba lanovek a dalšího zázemí pro turisty. To dobré ale zůstalo – pohostinnost, ovocné buchty a halušky v závěru každého výšlapu. A samozřejmě ty výhledy!

Způsob značení je téměř stejný jako u nás: červené jsou hřebenovky a páteřní trasy (magistrály), zelené převážně lesní cesty a nástupové cesty na hřebeny, modré jsou důležité regionální trasy, vedoucí např. celým pohořím a žluté nenáročné trasy s malým převýšením a spojky mezi trasami. Vzdálenosti jsou ale uváděny v časových údajích (hodiny a minuty) se zaokrouhlením na 5 minut – tak tomu bylo ale už za dob Československa a turistu z řad pamětníků tak tento jev nijak nepřekvapí.

V roce 2006 začali slovenští značkaři se systematickými elektronickými revizemi značených tras. Znamená to, že zaznamenávají jednotlivé trasy pomocí GPS přijímače a kromě přesné trasy zaznamenávají také různé „objekty zájmu“ v jejich okolí, včetně fotodokumentace – vše pak poslouží k ještě lepší orientaci a plánování tras, pokud využíváme mobilní aplikaci s turistickou mapou.

Užitečné odkazy:

Polsko: Výlet na „druhou stranu hor“ i dovolená v nížinách

Polsko je stále častějším cílem českých turistů – není to daleko, s troškou dobré vůle se tu domluvíme našim rodným jazykem. Turistickou dovolenou zde můžeme krásně zkombinovat s pobytem v Krkonoších nebo Tatrách a udělat si sem třeba jen jednodenní výlet. Krásné mohou být ale i roviny – třeba Mazurská jezerní plošina, známá jako kraj tisíců jezer, kde se dá celý den chodit nebo jezdit na kole a přitom se tolik neunavit a navíc si připadat jako ve Finsku.

V Polsku se používá obdobné značení jako u nás nebo na Slovensku. Polský systém používá ale navíc i černou barvu (ale barvy nemají žádnou souvislost s obtížností trasy). Narazit můžeme na lomené značky (nebo šipky), které značí, že trasa zahýbá. Začátek a konec trasy je značen kolečkem v příslušné barvě. Kromě toho se lze setkat s bílým vykřičníkem nad značkou, který má upozorňovat na náhlou změnu směru. Na tabulkách se v horách uvádějí vzdálenosti časovým údajem, kdežto v nížinách většinou v kilometrech.

Výše popsané ale nemusí být pravidlem všude – v Polsku neexistuje centrální norma, který by značení sjednocovala. Můžeme tak někdy narazit na všemožné projevy kreativity – třeba trasy označené různými symboly jako je srdíčko nebo kytička. Trasy pro cyklisty často bývají označeny nevšední růžovou barvou – není to ale pravidlem všude, takže je vždycky lepší trasu plánovat s mapou, průvodcem nebo mobilní aplikací. Pokud jde ale o trasy značené pracovníky PTTK, dodržují všechny stejnou normu.

Užitečné odkazy:

Rakousko: Pestrá destinace pro turisty v každém věku

Náš jižní soused je stále oblíbenějším cílem českých turistů všech věkových kategorií. Domluvíme se tu sice většinou jen německy nebo anglicky, nicméně Rakušané jsou mistři turistických průvodců – ať už jedeme do hor nebo na kole podél Dunaje, v každém hotelu nebo infocentru najdeme mapu či brožuru o dané lokalitě, často i v českém jazyce. V Rakousku je turistika „národním sportem“, vyhledávaným starší generací – i proto je při značení tras dbáno i na určení jejich technické náročnosti. V Rakousku je běžné vyrazit na túru „na míru“ s horským vůdcem – určitě se nebojte tuto možnost vyzkoušet

Turistické značení se zde liší podle spolkové země a regionu. V zásadě je ale jednotné – v Alpách se značení sjednocuje podle švýcarského vzoru. Turistické trasy jsou značeny lineárním značením, shodným s naší značkou pro červenou trasu. Žluté směrové tabulky nesou informace o cíli trasy a době, potřebné k jeho dosažení a někdy i další doplňující informace (třeba zajímavosti a vyhlídky). Značené trasy jsou také systematicky číslovány, což usnadňuje orientaci v terénu i s pomocí mapy či aplikace.

V Rakousku rozlišujeme „Wanderwege“ (turistické cesty), které najdeme spíše v nížinách a podhůří. Bývají nenáročné a k jejich absolvování nepotřebujeme speciální vybavení. V horách, většinou nad hranicí lesního pásma, najdeme „Bergwege“ (horské cesty), označené na směrovkách i stupněm obtížnosti, jako to známe ze sjezdovek – modré (lehké), červené (středně obtížné) a černé (náročné). Ale pozor na výjimku: Ve Vorarlbersku (stejně jako ve Švýcarsku) je to obráceně – modrý „puntík“ označuje nejnáročnější terén.

Užitečné odkazy

Německo: Nekonečné cyklotrasy pro každého i výlet do hor

Nejen na nákupy, ale za aktivní dovolenou. Německo je turisticky lákavější, než se zdá – nabízí třeba pro našince nejbližší moře ale i Alpy, ke kterým lze dojet „za chvilku“ po dálnici a cestou se třeba ještě stavit v některém z větších měst. Německo je zemí cykloturistiky, v níž si vybere každý – na trasách podél Rýna, Dunaje, Labe nebo Baltského pobřeží najedete desítky kilometrů denně bez námahy, ale dobře se tu jezdí i po městech nebo naopak v horách – třeba pohoří Schwarzwald je oblíbenou destinací pro milovníky elektrokol.

Turistické značení v Německu se liší napříč spolkovými zeměmi a regiony. Některé velmi známé trasy mají specifické značení ve formě piktogramu případně barvu „mimo systém“ či jsou značeny symbolem. Trasy jsou ale značeny velmi pečlivě a v poslední době zde probíhá sjednocování – především v oblíbených oblastech, jako je zmíněný Schwarzwald. Po Německu najdeme směrovky ve žluté, zelené nebo bílé podkladové barvě, která ale neznamená odlišný typ trasy.

Oficiální směrovky nicméně vždy obsahují značku, piktogram nebo číslo trasy, směr (cíl) trasy, vzdálenost v kilometrech či hodinách do cíle (případně obojí). Trasy jsou značeny lineárně, naučné stezky lomeně a okružní trasy symbolem barevného kolečka. Modře jsou značené hlavní trasy, červeně oblastní trasy, zeleně a žlutě vedlejší. Kromě toho mají některé turistické trasy také kvalitativní hodnocení „Premiumwanderweg“, které získávají na základě atraktivnosti nebo „zážitkového“ potenciálu trasy. V Alpách pak narazíme na různě náročné trasy: Bergwanderweg (horská cesta), Alpinwanderweg (náročnější vysokohorská cesta) a Klettersteig (zajištěná náročná cesta)

Užitečné odkazy:

Horská služba je v Německu součástí Červeného kříže, v Alpách zde funguje záchranná aplikace SOS-EU-ALP, kterou lze použít i v rakouském Tyrolsku a Jižním Tyrolsku v Itálii.

Podobné příspěvky

Bojíte se výšek? Pak se raději na tenhle ikonický trail ani nekoukejte! Half Dome děsí i fascinuje tisíce turistů ročně. 

Léčba šokem ve 3000 metrech. Bez aklimatizace rovnou na trať MS v překážkovém běhu

Deník robotické cyklistky: třicítka překročena, rušení nočního klidu i kolo obalené jehličím