Úvod MastersMasters zdravíBolest Jak se zbavit bolesti při sezení na kole. Sedlo, nastavení, oblečení, cviky a mazat

Jak se zbavit bolesti při sezení na kole. Sedlo, nastavení, oblečení, cviky a mazat

od Martin Kubala

Ono se snadno řekne, sednout na kolo a jet, když někdy člověk od bolesti nevydrží ani na židli. O tom, co všechno může způsobovat nepříjemnosti spojené s dobou strávenou v cyklistickém sedle, jsme napsali pár obecných vět, které ale mohou pomoct. Proč?

Nečekejte konkrétní rady, neboť otázka optimálního posedu na kole je silně individuální záležitost. Máte-li však při delších jízdách opakované problémy, možná vám tento článek pomůže najít odpověď na to, kde všude lze hledat příčinu.

Sedlo

Začněme od hlavy. Jedním z klíčových prvků je správně zvolený typ, rozměr a tvar sedla. Typ se odvíjí od vašeho pohlaví a jízdního kola (MTB, gravel, silnice) a zde je možnost volby jasně daná. 

S rozměrem už je to komplikovanější, neboť ten se počítá podle vzdálenosti vašich sedacích kostí. Podotýkám, že vzdálenost sedacích kostí není shodná s optimálním rozměrem sedla, je proto vhodné investovat pár stokorun a nechat se změřit ve specializovaných prodejnách, kde vám zároveň doporučí i sedla odpovídající vašim parametrům.

Poslední neznámou u sedla zůstává jeho tvar, který se doporučuje podle ohebnosti vaší páteře, kdy pro ohebnou páteř se doporučují spíš plochá sedla, pro neohebnou prohnutá sedla s mírným zvýšením v zadní části pro oporu sedacích kostí.

Co se týče finálního výběru, tak tady je každá rada drahá a jediné, co lze doporučit, je mít možnost si sedlo před koupí vyzkoušet. Snadno se to napíše, hůř se to provádí v praxi, takže je docela možné, že i vy skončíte mezi inzerenty nabízejícími po bazarech několik zánovních sedel s textem “v perfektním stavu, dvakrát jeté, nevyhovuje”.

Kraťasy

Bez odpovídajícího cyklo oblečení je představa pohodlné jízdy delší třiceti minut naprostou utopií. Pro pohodlný posed bez negativních dopadů na sedací partie jsou vhodné kraťasy stejně důležité jako sedlo. Na co se při jejich výběru zaměřit?

Kromě správné velikosti by kraťasy měly mít především tlumicí sedlo z antibakteriálního materiálu, které by mělo odpovídat vašemu jízdnímu zaměření, ploché švy, které umožní lépe kopírovat vaši pokožku a od věci nejsou ani protiskluzové lemy na koncích nohavic, které zabraňují jejich vyhrnování.

Posed

Příliš dlouhý představec, velká hloubka oblouku řidítek, špatně nastavený sklon sedla, to vše může během jízdy způsobovat zvýšený tlak na citlivé partie a vy můžete marně přemýšlet nad tím, jaké sedlo si zvolit, aby vaše jízdní utrpení skončilo, když podstata problému spočívá úplně jinde.

Nastavení posedu je komplexní záležitost, kterou by výkonnostní anebo náruživí cyklisté měli absolvovat ve speciálně vybavených laboratořích. Cena se pohybuje v řádu tři až pět tisíc korun. Kromě nastavení optimální výšky sedla a jeho sklonu se zde vyhodnocuje i optimální velikost rámu, délka představce, šířka a tvar řídítek.

Tato nastavení se provádějí na základě vašich parametrů jako jsou výška, délka končetin, délka trupu, ohebnost páteře, jízdní styl (sportovní, rekreační), zaměření (silnice, MTB) a také ambice a po jeho absolvování budete mít stoprocentní jistotu, že váš pojízdný miláček je připraven přesně pro vás. 

Nikdy nekopírujte nastavení posedu podle profesionálů, byť by to bylo podle někoho, kdo vypadá jako vaše identické dvojče. Jsou značné rozdíly v nastavení pro hobby jezdce, kde se klade větší důraz na pohodlí, oproti profesionálům, kde hraje značnou roli aerodynamika, a kteří, narozdíl od drtivé většiny z nás, jsou schopni bez sebemenších problémů absolvovat několika hodinovou jízdu v aerodynamické poloze. Cyklistika zdaleka není jen o nohách.

Obuv

Zde se jen krátce zmíníme o jedné z možných příčin problémů v sedací oblasti. Používáte-li nevhodnou obuv, může to mít za následek bolest v oblasti chodidel, kterou se budete snažit kompenzovat odlehčením a přenesením zátěže právě do sedacích partií. Je proto dobré mít na mysli, že pokud vás při jízdě “tlačí bota“ a zároveň „bolí zadek”, může to mít vzájemnou souvislost. 

Zvláštní pozornost je třeba věnovat nastavení kufrů cyklistických treter. Pokud nemáte při jejich montáži stoprocentní jistotu, nechte si v zámcích pedálů určitou vůli, aby mohla vaše chodidla alespoň trošku cestovat do stran. Vyhnete se tak v případě špatného nastavení riziku přetížení exponovaných partií, které může vyústit v zánět anebo svalové zranění. Stejně jako u posedu platí, že nejlepším řešením je svěřit tuto záležitost odborníkům.

Strečink

Pokud vás během jízdy pobolívá koleno, záda, za krkem, občas zabrní v prstech, nemusí to být nutně známka špatně nastaveného posedu nebo nevhodně zvoleného sedla. Může se jednat pouze o nedostatečnou elasticitu vašeho svalstva z důvodu zanedbávání strečinku.

Sedací partie v ideálním případě svou plochou rovnoměrně kopírují tvar sedla. Pokud v některých částech vašeho těla dochází ke zvýšenému, místy až v bolest přecházejícímu napětí, může se jednat o důsledek zkrácení některé ze svalových skupin. Charakteristické jsou časté bolesti v bederní oblasti, kdy se jezdec za jízdy musí “rovnat o řidítka”.

Stejně tak mohou způsobovat nepříjemné bolesti i disbalance vašeho těla. V obou případech je vhodná návštěva fyzioterapeuta (sportovně zaměřeného), který vám pomůže odhalit skutečnou příčinu problémů a zároveň doporučí případné kompenzační cviky.

Pokud problémy nemáte, doporučuje se z preventivního hlediska provádět strečink. Nemusí jít o nic složitého, stačí dva až třikrát týdně 20 minut anebo alespoň krátké pětiminutové protažení vždy tři až šest hodin po jízdě. Jak jste flexibilní nebo zkrácení si můžete vyzkoušet pomocí těchto testů.

Hygiena

Ihned po dojezdu domů všechno sundat a do sprchy. Mějte na paměti tohle pravidlo, pokud se chcete vyhnout nepříjemnostem v podobě opruzenin a vyrážek. Zní to sice jako samozřejmost, ale v případě, kdy přijedete po celodenním výletu hladoví jako vlci, naházíte do sebe dva a půl oběda, mohou se vám zavřít oči dříve, než dorazíte do koupelny.

Častým nešvarem je také po cyklovýletu na horách sednout rovnou do auta a propocené oblečení převléknout až doma. Nutno podotknout, že i v čistém těsně přiléhavém cyklistickém oblečení je pro vaší pokožku dvouhodinové sezení v autě dost velké trauma.

Cyklistické krémy a masti

Někdy se ale potížím nevyhnete a při pravidelném ježdění je otázkou času, kdy vám v oblastech, kam oko nedohlédne, vyraší nějaký nezbeda. V tomto případě je většinou pozdě a kromě tradičních hojivých přípravků je nejúčinnějším pomocníkem několikadenní klid.

Značná část cyklistických přípravků se právě z tohoto důvodu věnuje převážně prevenci některých neduhů, a ať už nesou jakýkoliv přívlastek (proti zánětům, proti otokům apod), je třeba mít na mysli, že jde o masti zabraňující jejich vzniku, nikoliv o léčiva. Je proto žádoucí, patříte-li do skupiny s citlivější pokožkou, je používat preventivně. Stručně řečeno, cyklistické masti fungují jako protipožární nátěr zamezující šíření ohně. Když už však začne hořet, tak vám již nepomůže začít narychlo natírat krovy. 

Okomentovat

Vyplněním tohoto formuláře souhlasíte s uložením a používáním Vašich dat na našem webu

Související příspěvky