Úvod VybaveníCyklistika Jak správně zabezpečit kolo. Poradíme vám fígle i rozdíl v zámcích

Jak správně zabezpečit kolo. Poradíme vám fígle i rozdíl v zámcích

od Martin Kubala

První krok k tomu, abyste uměli správně zabezpečit své kolo proti odcizení, je pochopit, jak případný lapka při pohledu na váš bicykl uvažuje. Nemá morální zábrany a je mu úplně jedno, jakou škodu způsobí.

Lup je pro zloděje zdrojem obživy. Vyhodnocuje pouze rizika a míru výnosnosti spojené s krádeží. Kolo je pro něj totéž jako peníze ležící na chodníku. Žádná forma zabezpečení vám sice nedá stoprocentní jistotu, nicméně zkusíme si alespoň popsat, jaké formy zabezpečení míru odcizení vašeho kola minimalizují anebo alespoň zvyšují šanci na jeho nalezení.

Nejdříve si řekneme pár obecných zásad, a pak popíšeme jednotlivé typy zabezpečení.

Když cestujete autem nebo vlakem

Při cestování autem je nejbezpečnější mít kolo rozložené a schované v kufru. Nejde totiž vidět. Zabírá ovšem celý úložný prostor, takže ve většině případů musíme použít některé z autonosičů. Největší nebezpečí představují zastávky, proto je vhodné se například během občerstvení dohodnout, že jeden z vás vždy zůstane v autě. Pokud to není možné (např. jeden rodič a dvě děti), vybírejte místa, kde budete mít své vozidlo neustále na očích. Zámky autonosičů zdrží zloděje pouze o několik desítek vteřin. Pokud máte malou ratolest, kterou musíte doprovodit na WC někde na benzince, doporučil bych zaparkovat přímo u vstupních dveří, není-li tam parkovací místo, tak u stojanu. Při návratu si možná od čekajících vyslechnete své, je to ale pořád menší zlo, než se vracet k vykradenému autu.

Není-li zbytí a vy se během cesty musíte na nějakou chvíli od auta vzdálit, doporučujeme zamknout kola k nosiči alespoň pomocí lankového zámku. Jejich překonání a následná likvidace zámku autonosiče již zabere čas v řádech minut a zcela jistě nezůstane stranou pozornosti. Pomocí zámku 180 centimetrů dlouhého zamknete čtyři až pět kol najednou.

Kolo zamykejte tak, aby zámek vždy zajišťoval rám a pokud to jde, tak i zadní kolo. Sedlovky s uchycením na rychloupínák, cyklocomputery a další snadno odnímatelné věci je lepší vozit zvlášť schované v autě.

Ve vlaku se forma zabezpečení liší od způsobu přepravy. Přepravujete-li kolo ve zvláštním voze, kde je pod dohledem průvodčího, doporučuje se sundat všechny odnímatelné části. Není rovněž od věci zajistit kolo proti pohybu libovolným zámkem. Pokud by se nějaký nenechavec rozhodl v cílové stanici vyzvednout kolo místo vás a průvodčí mu ho vydal, máte jistotu, že na něm nebude schopen okamžitě odjet.

Specifickou kategorii tvoří přeprava v cyklo vagónech vybavených speciálními stojany a nosiči. Pokud jste usazeni přímo u kol, není co řešit. Sedíte-li v prostorách určených výhradně cestujícím, představuje riziko každé zastavení ve stanici. Pro klid duše je dobré zamknout bicykl ke stojanu a to i v případě, že na něj ze svého místa vidíte. Může se stát, že cestou domů po náročné jízdě usnete.

Na vyjížďce, na závodech, při jízdách do práce

Příležitost dělá zloděje. A příležitost vytváříte každým sesednutím z kola. Čím větší koncentrace lidí na jednom místě, tím větší šance na odcizení. Zde kromě uzamčení kola platí mít je stále na očích. Zloději jsou rafinovaní, takže náhodný kolemjdoucí vůbec nepojme podezření, když vidí člověka v cyklistickém dresu nakládat kolo do auta anebo jak na vašem bicyklu něco “opravuje”. Větší akce anebo bikeparky jsou zároveň lákadlem pro specializované chmatáky, pro které je i minuta vaší nepozornosti dostatečně dlouhá doba.

Při běžných vyjížďkách ve více lidech platí podobná pravidla jako při cestování autem. Vždy je vhodné, když alespoň jeden člen výpravy vykonává dozor. Pro zastávky na občerstvení volte místa, která jsou spíš mimo hlavní turistická lákadla, a ke kterým není snadný příjezd autem.

Při rodinných výletech se častým zastávkám nevyhnete, pro takové vyjížďky je optimální lankový zámek. Ten může vozit fyzicky nejzdatnější člen výpravy. Při zastávce na oběd zamknete pomocí takového zámku více kol najednou. Zámek kromě rámu provlečte skrze zadní kolo. Kola zároveň zamkněte k nějaké pevné zábraně (do země zabudovaný stojan, zábradlí). Lanko provlečte tak, aby se nedalo přišlápnout k zemi, kde se pro zloděje nabízí možnost využít větší sílu pro jeho překonání.

Při cestách do práce, na drobný nákup nebo do školy, kde není požadavek na nízkou hmotnost a skladnost, se vyplatí vozit sebou bytelnější zámek, který odolá ručním pilám na železo nebo pákovým nůžkam. To platí pro všechny případy, kdy kolo zůstává delší čas bez dozoru. Ideální je možnost úschovy v uzamykatelné místnosti, nicméně i tam doporučujeme zamknout kolo k pevné části budovy. Zloděje nesoucího kolo i s radiátorem by neměl být problém dostihnout.

Když nikam nejedete

Když nikam nejedete, je nejbezpečnější úschovnou váš byt, respektive prostory mezi zdmi vašeho bytu. Umístit nezabezpečené kolo na nechráněný balkon do úrovně třetího patra znamená v podstatě totéž, jako kdybyste jej nechali bez dozoru na ulici.

Pokud nemáte balkon chráněný mřížemi anebo ve vyšších patrech alespoň zasklený, není od věci zamknout kolo pomocí bytelného zámku k nějaké pevné části. Ideální se jeví ocelové úchyty zabudované do zdi. Nabízí se i možnost zamknout kolo ke konstrukci balkonu, v tomto případě ale zbytečně vystavujete stroj povětrnostním vlivům.

Sklepní prostory, garáže, zahradní domky, to vše představuje automaticky výhodu pro zloděje. Kromě dostatku času a klidu totiž často poskytují i nástroje potřebné k překonání zabezpečení, je-li v těchto prostorách váš bicykl vůbec nějakým vybaven. Opět platí nutnost uzamčení k pevné části místnosti. V případě dražšího stroje stojí za zamyšlení pořízení kamerového systému s detekcí pohybu. Nechcete-li investovat do kamer, kupte alespoň cedule s upozorněním, že je máte. Kolikrát falešná výstraha zafunguje lépe než samotný alarm.

Jaké typy zabezpečení můžeme použít?

Mechanické

Mezi nejpopulárnější patří lankové zámky a to pro svou nízkou cenu, hmotnost a dobrou skladovatelnost při jízdě. Jsou vhodné na cesty do přírody s větším počtem krátkých zastávek, slouží i jako ochrana během přepravy vlakem. Zamykání je pomocí klíče anebo bezpečnostního kódu. Velkou výhodu představují při rodinných výletech, kdy jeden 750gramový lankový zámek o délce 180 centimetrů dokáže uzamknout až čtyři kola najednou. Nevýhodou je nižší úroveň zabezpečení a zkušený zloděj si s ním pomocí obyčejného vybavení během dvou až tří minut snadno poradí.

Řetězové zámky fungují na podobném principu jako lankové, nejsou však pro svou vyšší hmotnost vhodné na cesty. Jsou ideální pro zabezpečení kol uvnitř budov nebo ve sklepech, kde váš stroj zůstává delší dobu bez dozoru. Běžnými mechanickými páčidly, kleštěmi nebo nůžkami je nelze překonat.

“U” zámky patří k těm nejbytelnějším a podobně jako řetězové se z důvodu své hmotnosti a neskladnosti velmi špatně převáží. Hodí se ale na městská kola, kde se pomocí adaptéru dají přichytit k rámu. V případě, že se nechystáte na sportovní jízdu, je můžete vozit i v batohu. Zajištění kola pomocí tohoto zařízení poskytuje jednu nejvyšších úrovní zabezpečení. Ke zcizení kola správně zajištěného “U” zámkem je potřeba elektrickou brusku a navíc musíte zámek překonat na dvou místech.

Kompromis lankového a “U” zámku představuje zámek skládací. Oproti typu “U” je relativně skladný, oproti lankovému zase mnohem odolnější. Nevýhodou zůstává jeho vyšší hmotnost.

Alarmy a sledovací zařízení

Jako alarmy pro vaše kolo mohou posloužit zařízení, která montujete na různé části rámu nebo jako součást jiného příslušenství (například blikačky pod sedlem). Alarmy fungují na principu detekce pohybu, které při jednorázovém otřesu spustí varovný zvuk, při déletrvající manipulaci sirénu o hlasitosti kolem 100 decibelů. Alarmy je vhodné vybírat tak, aby byla co nejobtížnější jejich demontáž nebo likvidace. Alarm kombinovaný s blikačkou uchycenou pod sedlem je pro zloděje překážkou na několik vteřin. Sice se rozezvučí, ale než stihnete zareagovat, může být kolo nenávratně pryč.

Přijít o kolo je prostě k vzteku. Foto: Marek Odstrčilík

Dalším způsobem upozornění na krádež může být tichý alarm, který vám prostřednictvím aplikace zašle upozornění na váš mobil.

I když jsou všechny zábrany překonány, stále zůstává naděje na nalezení vašeho bicyklu pomocí některého z GPS lokátorů. Ty se montují buďto na rám, do hlavového složení, případně sedlové trubky. Existují i jejich kombinace s alarmy, ale tuto variantu nedoporučujeme. Spuštění alarmu vede automaticky ke snaze zloděje odstranit zařízení z kola, a tím pádem postrádá GPS lokátor na významu. 

Kamery

Kamery s detekcí pohybu lze využít v nebytových prostorách sloužících k úschově kol. I ony jsou kromě pořízení samotného záznamu schopny zaslat upozornění na váš mobil. K alarmu navíc odešlou i fotku z místa činu, díky čemuž nemusíte volat policii na sousedovic kočku. V místech, kde bývá problém s napájením, můžete použít kamery s akumulátorem, jejichž výdrž je až dvanáct hodin záznamu. Kamery jsou schopny pořizovat záběry i v noci a koncipovány tak, aby se záznam spustil pouze ve chvíli, kdy senzory zaznamenají nějaký pohyb. 

Improvizace

Pokud se stane, že jste nuceni zastavit a žádné zabezpečovací zařízení nemáte k dispozici, je vhodné učinit alespoň opatření znesnadňující rychlé odjetí na vašem kole. Může to být sundání řetězu z převodníku nebo přeřazení o několik rychlostních stupňů, které způsobí, že při rozjezdu začne přeskakovat řetěz. Povolování brzd nebo rychloupínáků není optimálním řešením, neboť se snadno můžete chytit do vlastní pasti.

Můžete také použít systém “ježek v kleci” kdy část řídítek protáhnete například skrze pletivo plotu anebo zábradlí, v případě hromadnější vyjížďky můžete zaklesnout řidítka kol do sebe tak, že vytvoříte spletenec, ze kterého bez hluku nepůjde jednotlivé kolo vytáhnout.

A co pojištění?

V Česku, díky neuvěřitelnému boomu cyklistiky, minulý rok vzrostly krádeže kol. Uvádí se číslo 5 258. To samozřejmě může být daleko vyšší, protože ne každý to policii nahlásí. A tak se nabízí možnost nechat si kolo pojistit, což při vyplacení pojistky alespoň trochu zmírní vaší rozzuřenost nad ztrátou.

Například Kooperativa nabízí širokou možnost pojištění, to obsahuje nejenom všechna běžná majetková rizika, jakými jsou krádež, loupež, poškození či zničení věci vandalem, všechna živelní nebezpečí, ale i další, jako je pád pojištěné věci při jejím upevňování na vozidlo, při demontáži z vozidla, při nakládání do vozidla nebo při jeho jízdě. Zahrnuto je i poškození nebo zničení věci při dopravní nehodě či při jiné nehodě, ke které došlo při provozování amatérské sportovní činnosti. „Pojištění jsme koncipovali tak, aby pokrylo velmi širokou škálu škod, které mohou na sportovní výbavě vzniknout. A to jak při jejím uskladnění, krátkodobém odložení nebo přepravě, tak i při amatérském sportování,“ popisuje unikátní nabídku Tomáš Reitermann, vedoucí Odboru pojištění občanů v Kooperativě.

„Mimořádné je, že se pojištění vztahuje i na škody vzniklé na sportovní výbavě, kterou měl pojištěný na sobě nebo u sebe, nebo kterou krátkodobě odložil na místě k tomu určeném nebo obvyklém. Tedy i například v hotelu nebo penzionu, ale i koleji nebo ubytovně, dále škody na věcech ponechaných ve vozidle nebo předaných veřejnému dopravci nebo do opravny. Územní platnost pojištění je celý svět. Připojistit dále lze i odpovědnost za způsobené újmy, rovněž s celosvětovou územní platností,“ upozorňuje Tomáš Reitermann.

Takže…

Pokud zamykáte kolo do nebytových prostor, tak vysokou jistotu vám dává uzamčení k pevné části budovy pomocí řetězového nebo “U” zámku v kombinaci s kamerou na detekci pohybu. Zde je možnost rychlého a nepozorovaného zcizení téměř nulová.

Při cestách do práce, do školy nebo do míst, u nichž je předpoklad, že se zdržíte delší dobu, je dobré vozit na kole zámek typu “U” nebo skládací.

Na cesty vlakem, autem, vyjížďky do přírody nebo do města, kde předpokládáte pouze kratší zastávky by mohla postačovat kombinace lankového zámku s alarmem, jejichž hmotnost od 200 gramů nepředstavuje výraznější zátěž.

Nalézt ztracené kolo lze pomocí GPS zařízení. To je pochopitelně nutné vybrat tak, aby nebylo na první pohled zřejmé, že jim vaše kolo disponuje.

Kromě výše uvedených existují také kombinace mechanických a elektronických zabezpečovacích systémů jako například lankové zámky s alarmy, případně svítilny s alarmem a lokátorem, ceny těchto zařízení se však oproti těm jednoúčelovým pohybují v násobcích.

No a nejvyšší jistotu vám pochopitelně dává mít kolo doma a při vyjížďkách nezastavovat.

Typ zabezpečeníVýhodyNevýhodyVhodné použití
Lankový zámekskladnost, hmotnost, uzamčení více kolnižší úroveň zabezpečenína výlety, delší cesty, cestování vlakem nebo autem
Řetězový zámekvysoká odolnosthmotnostk uzamčení kol v budovách, sklepech, garážích
“U” zámekvysoká odolnostmožnost uchycení na rámhmotnostneskladnostna krátké cesty s dlouhými zastávkami (práce, škola)
Skládací zámekvysoká odolnostnezabírá místohmotnostcenauniverzální
Alarmypři manipulaci okamžitě reagujezašle upozornění na mobilnetvoří fyzickou překážkuvhodný doplněk k lankovému zámku
GPS Lokátoryumožní nalézt kolo i po odcizenínetvoří fyzickou překážku
Kamerysnadnější identifikace pachatele pomocí záznamuzašle upozornění na mobilhlídá kolo pouze domaNebytové prostory
Pro zabezpečení kol existuje několik možností. Foto: se svolením Alza.cz

3 komentáře

Khan 25. 8. 2021 - 9:05

Já jezdím jen trasy do 15km a mám s sebou vlčáka německého a toho ke kolu ukurtuji a ten co na něj šáhne tak skončí u chirurga!Za to ručím.

Odpověď
Marek Odstrčilík 26. 8. 2021 - 8:21

Tak to je samozřejmě taky řešení, jen my máme jen kočky :D Marek

Odpověď
Martin 26. 8. 2021 - 11:36

Já mám taky psa, a vozit ho sebou na vyjížďky, tak na chirurgii skončí ten, kdo na tom kole jede.. :)

Odpověď

Okomentovat


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.
Vyplněním tohoto formuláře souhlasíte s uložením a používáním Vašich dat na našem webu

Související příspěvky