Úvod VybaveníCyklistika Proč se Ital vydal do -34 °C? Cyklista Omar di Felice na 4000 km dlouhé cestě

Proč se Ital vydal do -34 °C? Cyklista Omar di Felice na 4000 km dlouhé cestě

Arctic World Tour: Šest „etap“ v celkem osmi zemích dalekého severu. Italský cyklista Omar di Felice si vytyčil extrémní trasu, kterou chce nejen ukázat, co jeden člověk na kole v mrazu dokáže, ale také upozornit na klimatické změny přiblížit život v arktických oblastech. Jeho „závod“ s mrazem a živly sledujeme online a vy můžete také.

Omar di Felice: Říman, který si zamiloval mráz

Bývalý profesionální cyklista a nyní šampion na poli ultracyklistiky. Pro cyklistiku se nadchnul už jako dítě, kdy nevynechal žádný závod Marca Pantaniho, který přenášela televize. Cyklistice se věnoval nejdřív amatérsky, v roce 2006 se stal profesionálem. O šest let později svět profesionálního sportu opouští – láká ho svoboda a dobrodružství cyklistických utramaratonů. Tou první je cesta z Lurd do Santiaga de Compostela (2012). Už tehdy po cestě točí videa a sdílí zážitky z cesty na sociálních sítích. Začíná se naplno věnovat dlouhým tratím (ať už v rámci závodů, nebo sólo projektů), na nichž získává mnohá mezinárodní ocenění.

Aby těch extrémů nebylo málo, přitahují ho (jako rodáka z Říma možná překvapivě) arktické podmínky. Do zimy se zamiloval už při cestách po Islandu (2000) a do mrazu se pravidelně vrací na kole: Kromě Aljašky a Kanady projel v zimě celé Norsko až k severnímu mysu Nordkapp a v roce 2020 podnikl zimní cestu napříč Mongolskem a pouští Gobi, kde se zimní teploty pohybují mezi -20 °C a -40 °C. Loni se tak vypravil na kole do base campu pod Everestem (film z cesty můžete zhlédnout zde, článek v angličtině třeba zde v magazínu Rouleur). A letos v únoru se za polární kruh vydal znovu…

Kde Omarovu cestu sledovat?
·        Webové stránky ultracyklisty Omara di Felice
·        Omarova aktuální GPS poloha v aplikaci Endu Live
·        Aktuální příběhy z Arctic World Tour na Instagramu a Facebooku
·        Trasa v „přímém přenosu“: Omarovy profily v aplikacích Komoot a Strava

Arctic World Tour: 4 000 km arktickým mrazem

2. února se Omar di Felice vydal na tour arktickými oblastmi: Na cestě čeká čtyřicetiletého cyklistu několik „etap“, které si naplánoval v těch nejmrazivějších oblastech, jaké si můžeme představit. První z nich – 800 km dlouhou trasu mezi městy Petropavlovsk Kamčatskij a Usť-Kamčatsk už absolvoval. Pak se Omar přesunul do Murmansku, přezdívaného Brána Arktidy, kde opět nasedl na kolo a pokračuje v další etapě přes Finsko a Švédsko do norského Tromsø. Celá tato 1500 km dlouhá etapa probíhá za polárním kruhem a v době vzniku tohoto článku se Omar blíží do finského Rovaniemi, města zhruba v polovině „skandinávské“ etapy.

Celou Omarovu cestu v rámci jeho projektu Arctic World Tour můžeme díky GPS sledovat v „přímém přenosu“ pomocí aplikace Endu Live a také na jeho Instagramu a Facebooku, kam pravidelně přidává fotky (včera se na Instagramu objevilo také jedno opravdu mrazivé video, u kterého stojí, že teploměr naměřil -34 °C!) a příběhy ze svého dobrodružství. Po dojezdu do Tromsø čeká extrémního cyklistu krátká etapa na Špicberkách, která bude také nejsevernějším úsekem arktické trasy. Pak se přesune na Island a do Grónska. Poslední etapa ho pak bude čekat v arktické oblasti Kanady – z města Whitehorse až k deltě řeky Yukon. V součtu má v plánu ujet 4000 km a podat svědectví o životě kolem polárního kruhu.

Omar di Felice ve sněhové vánici na Kamčatce Foto: Omar di Felice
Zastávka na zahřátí v kamčatské kavárně Foto: Omar di Felice
Selfie se záznamem první části kamčatské „etapy“ Foto: Omar di Felice

Sám v třicetistupňových mrazech i sněhových vánicích

Na Kamčatce se únorové teploty běžně pohybují kolem patnácti pod nulou, nejde ale jen o zimu: Omar zde podnikl osmihodinovou jízdu napříč sněhovou bouří, stovky kilometrů dlouhý přejezd zcela o samotě napříč kamčatskými lesy a pustinami, kde není možné si udělat pauzu na doplnění zásob, nebo cestu přes horskou silnici v brzkých ranních hodinách, ještě před hlášenou bouří, která by uzavřela silnici do cíle ve městě Usť-Kamčatsk. Toho nakonec dosáhl – po pěti dnech a osmi hodinách na cestě, přičemž nejednu noc strávil venku pod stanem.

Podobný mráz a samota čeká Omara i ve zbylých etapách – trošku se „ohřeje“ jen na Islandu, kde se díky Golfskému proudu mohou teploty pohybovat i lehce nad nulou. Základem je dobrá termoregulace, kterou Omar pravidelně „pokouší“ při trénincích v extrémních oblastech. A jak taková jízda v mrazu probíhá? „Když jedu v minus 30, vím, že každou hodinu musím zastavit a zkontrolovat ruce. Pokud není vše v pořádku, musím zastavit a zkusit si je zahřát. Když potkám vesnici, zastavím a ohřeju se tam, když není, rozdělám oheň. Vypadá to nebezpečně, ale pokud jste zkušení, víte, co musíte dělat,“ nastínil di Felice své postupy v rozhovoru pro magazín Velo News.

Kolo za polární kruh
Možná si říkáte, co to je za kolo, že vydrží takový nápor… Výzbroj a výstroj, se kterou Omar na cestu vyrazil, musí odolat silnému mrazu, mechanické námaze tisíců kilometrů. Zvolil osvědčený gravel Wilier Triestina Jena, osazený sadou Shimano GRX a ráfky Mavic Allroad SL s pneumatikami Continental, opatřenými hroty.
Gravel Willier Triestina Jena, upravený pro jízdu v arktických oblastech. Foto: Omar di Felice

„Tour“ za dobrodružstvím i pro klima

„Miluji zimu a chladné podmínky i tu možnost otestovat své schopnosti na dalekém severu severu. Miluji sníh. Vím, že není úplně normální, že člověk, který se narodil v Římě, kde je po celý rok teplo, cítí takovou lásku k dalekému severu. Ve sněhu a ledu jsem ale ve svém živlu,“ přiznal di Felice magazínu Velo News. Při tréninku na Islandu loni v prosinci si ale uvědomil, jak jeho milovaný sníh a led rychle mizí: „Na severu ostrova bylo tou dobou kolem šesti stupňů. Jako v Římě! Žádný sníh ani led, na kterém bych si mohl otestovat svou výstroj. Je to tak – klima se mění opravdu rychle,“ dodal cyklista. Svou aktuální cestu tedy věnoval především klimatu.

Tentokrát pro něj není důležité být někde první. Spojil se s organizací Italian Climate Network, sdružující dobrovolníky, odborníky a aktivisty, upozorňující na klimatické změny a nutnost jednat. V rámci svojí cesty se Omar také setkává s místními a s vědci, kteří žijí v arktických oblastech a zkoumají jejich podmínky – a prostřednictvím sociálních sítí zprostředkovává informace a zkušenosti, kterých při extrémní cyklistice v oblasti kolem polárního kruhu nabyl. „Můžu vykládat jen o tom, jak jsem silný, protože tohle zvládnu…nebo také můžu mluvit o klimatu, zvířatech a horách – tedy všem, co je nedílnou součástí mého dobrodružství,“ řekl pro Velo News a dodal parafrázi na oblíbenou cestovatelskou hlášku: „Co se stane v arktických oblastech, nezůstane v arktických oblastech – ovlivňuje to i naše země a města. A cyklistika je dobrý způsob, jak na to poukázat.“

Největší úspěchy Omara di Felice
·        2014 – 1. místo na závodě Tortour ve Švýcarsku
·        2014 – 1. místo na Le Raid Provence Extreme
·        2015 – 1. místo na Race Across Italy
·        2015 – Non-stop ultramaraton z Paříže do Říma 1600 km
·        2017 – Zimní jízda 1600 km z Helsinek na Nordkapp
·        2018 – 2. místo na non-stop závodě Transiberica
·        2018 – Zimní jízda po Arctic Highway z Whitehorse do Tuktoyaktuku
·        2019 – 3. místo na Trans America Bike Race
·        2019 – Zimní jízda po Dalton Highway z Anchorage do Atigun Pass na Aljašce
0 FacebookEmail

Okomentovat


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.