Vzpomínáte si na souboje titánů, Contadora a Frooma, jak se naháněli v ikonických horských etapách? Zatímco Alberto doslova „tančil“ na pedálech, Chris mu s grácií sekundoval v sedle. Za jakých okolností je lepší zůstat v sedle a kdy je výhodnější se zvednout?
Odpověď, jak už to bývá, není jednoduchá. „Záleží na sklonu a délce stoupání,“ říká cyklistická legenda Marco Pinotti, bývalý italský profesionální cyklista, který se specializoval na časovky a vyhrál etapy na všech třech Grand Tours. „V mírných pasážích si v klidu sedíte. Jakmile se ale kopec zvedne, krátká jízda ze sedla vám dodá sílu do nohou.“
Věda ale praví: Seďte, dokud to jde!
I když to na první pohled nedává smysl, fyzika nelže. Profesor Kenneth Hansen, uznávaný odborník na sportovní fyziologii z Coloradské univerzity v Boulderu, dokázal, že sedět se vyplatí až do sklonu 10 %. Jízda ze sedla sice krátkodobě šetří čas, ale spotřebovává o 5 % kyslíku více. A to se v kopcích sakra počítá!
Kdy tedy vstát ze sedla?
„Osobně se zvedám jen v těch nejprudších pasážích nad 10 %,“ prozrazuje Tejvan Pettinger, bývalý britský cyklista a vítěz několika horských závodů, který se nyní věnuje psaní o cyklistice a tréninku. „Je to sice někdy dřina zůstat sedět, ale ten pocit, když proletíte kolem soupeře jako raketa, za to stojí!“
Beru zpět Chrisi
Teorie tedy na první pohled hovoří jasně, jenže v roce 2013 do ni hodil vidle Chris Horner. Týpek, který v 41 letech šokoval svět nekonečnou jízdou ze sedla, a který tímto způsobem dokonce dokázal vyhrát Vueltu. Spousta fanoušků se tenkrát nad jeho jízdním stylem pozastavovala. Jenže Horner byl dlouholetý profesionál, takže se dá předpokládat, že na svém posedu i stylu jízdy dlouhodobě pracoval. Jeho kolo bylo původně navrženo pro jarní klasiky, aby poskytovalo měkčí a pohodlnější jízdu, což nás u třítýdenního závodu nemusí tolik překvapit, velkým otazníkem Hornerova kola však byla šířka jeho řídítek. Ta v profesionálním pelotonu, kde obecně platí, že řídítka jsou úzká kvůli aerodynamice, skutečně vynikala. A Horner volil velmi, velmi široká řídítka. V pomalé rychlosti ve stoupáních nehraje aerodynamika zase tak velkou roli, nicméně vidět profesionála, který používá řídítka široká 46 cm, stojí minimálně za zvednuté obočí. Experti se domnívají, že široká řídítka dodávala Chrisi extra páku a zároveň poskytovala lepší oporu a stabilitu. Díky tomu mohl vydržet v jízdě ze sedla delší dobu a těžit z toho, že tento styl jízdy aktivuje více svalů, díky čemuž můžete působit větší silou na pedál.
Kadence, hmotnost a další faktory
Vědci se shodují, že optimální kadence na rovině je 90-100 otáček za minutu (ve vyšších rychlostech i 110), v kopcích o něco méně. A opět – pokud jedete do kopce ve vyšší kadenci, je efektivnější zůstat sedět a jízdu ze sedla omezit jen na velmi krátké úseky. Delší jízda ze sedla ve vysoké kadenci, totiž představuje extrémní zátěž pro oběhovou soustavu, která po velice krátké době přestane stačit zásobovat všechny pracující svaly kyslíkem. V minulosti se sice objevili jezdci, kteří tuto skutečnost popírali, jednalo se však vždy o velmi specifické případy, které nedoporučujeme následovat. Vyprávět by o tom mohl například Lance Armstrong…
Zajímavé je i působení dalších vlivů. Poskakovat na kole bez větší ztráty energie mohou například lehcí Kolumbijci (nemyslím zrovna Gaviriu), kteří jízdou ze sedla a zapojením většího počtu svalů kompenzují menší sílu. Pro těžší jezdce je naopak výhodnější zůstat sedět téměř v každé situaci, protože dodatečné zapojení dalších svalových partií jim už v procentuálním vyjádření nepřináší takový efekt vzhledem ke spotřebované energii.
Co na to říkají další studie?
I další výzkumy potvrzují, že jízda vsedě je energeticky efektivnější. Studie publikovaná v International Journal of Sports Medicine zjistila, že cyklisté spotřebovávají vsedě dokonce o 10-15 % méně kyslíku než při jízdě ze sedla při stejném výkonu.
Další studie se zaměřily na aktivaci svalů a zjistily, že jízda ze sedla zapojuje více svalových skupin, což může být výhodné pro krátkodobé zvýšení výkonu, ale zároveň vede k rychlejší únavě.
Jak najít tu správnou techniku pro vás?
Neexistuje univerzální odpověď na otázku, zda je při jízdě do kopce lepší stát nebo sedět. Zde je několik tipů, jak najít tu správnou techniku pro vás:
- Experimentujte
Vyzkoušejte si obě techniky v různých stoupáních a sledujte, jak se cítíte. - Poslouchejte své tělo
Pokud cítíte bolest nebo nepohodlí, zkuste změnit polohu. - Trénujte
Pravidelný trénink vám pomůže zlepšit jak vaši kondici a techniku jízdy.
Ať už se rozhodnete pro jakoukoli strategii, nezapomeňte si jízdu užít a pamatujte, že kopce bolí každého stejně.
- Test: komfort bez kompromisů. Mizuno Neo Vista jako dokonalá tréninkovka
- Deník robotické cyklistky: třicítka překročena, rušení nočního klidu i kolo obalené jehličím
- Testujeme Suunto Race S. Má se Garmin a Apple bát?
- Dejte sbohem kávě a vyzkoušejte alternativy! Proč je yerba tak oblíbená?
- Test: 1 náramek, 14 dní výdrže, 120 sportů. Xiaomi Smart Band 9 vás nezklame