Zavřít
V parném létě se při delší zátěži neprolévejte jen vodou, ale doplňujte i minerály. Foto: Steve Johnson, Unsplash

20. 5. 2020 5:00

Svět iontových nápojů: kdy je pít a k čemu jsou vlastně dobré

Jako hobíci často žádné doplňky stravy nepotřebujeme, když se ale blížíme profesionálnímu tréninku nebo jsou extrémní vnější podmínky, i na obyčejného sporťáka dojde. Iontový nápoj nám dodá potřebné látky. Pozor na to, kdy a který pijeme.

Při sportu se nadměrně potíme. Pokud podceníme hydrataci, obzvláště teď, kdy nastávají horké letní dny, slábne náš výkon a může dojít až ke kolapsu. Voda je základ, který nám většinu času našeho rekreačního sportování a před ním postačí. Všichni to víme, říct jsme to ale museli.

S potem odchází z těla kromě vody ale i důležité látky – ionty minerálních látek. Kdo už chce sáhnout po iontovém nápoji, měl by o něm něco vědět, aby využil ten správný a v pravou chvíli. Ředit svoje vnitřní prostředí (plazmu, kde jsou rozpuštěné ionty), nadměrně pouze vodou, může být podobně nebezpečné, jako pít iontový nápoj bez fyzické námahy.

Iontové nápoje hypotonické, isotonické a hypertonické

Tyto nápoje nám dodávají do těla, kromě potřebných tekutin (nápoj je rozpuštěn ve vodě), i zmíněné minerální látky, které při sportu ztrácíme (přípravky některých výrobců obsahují navíc i aminokyseliny nebo vitamíny). Jenže když přijmeme přespříliš těchto látek, můžeme si přetížit ledviny. Proto dělíme iontové nápoje dle osmolality (laicky řečeno hustoty), tedy osmoticky aktivních látek v rozpouštědle a ty porovnáváme s krevní plazmou. Ty nápoje, které mají stejnou osmolalitu jako plazma, jsou izotonické, ty, které mají osmolalitu nižší, jsou hypotonické a naopak s vyšší jsou hypertonické.

Kdy je který vhodný?

Izotonické nápoje jsou vhodné při kratší (do jedné hodiny) a intenzivní zátěži. Tedy, když se pohybujeme v anaerobním pásmu. Vylučujeme koncentrovanější pot a doplníme tak důležité minerály.

Hypotonické nápoje s nižší osmolalitou a vyšším podílem vody se hodí při delším sportování v aerobním pásmu, tedy například vytrvalostním běhu a cyklistice. A když už chcete pít nějaký ionťák před aktivitou, tak právě tento.

Hypertonické nápoje ve sportu prakticky nevyužijete, používají se spíše k léčbě.

Vhodným nápojem můžeme dostat naše tělo z disharmonie do rovnováhy. Špatnou volbou iontového nápoje to může být právě naopak. Musíme si uvědomit, že jde o speciální výživu, kterou bychom neměli přijímat bez zvýšené fyzické zátěže.

Před sportováním raději vodu

Voda nám pokryje ztrátu tekutin a nahradit ji můžeme i ovocným čajem. Kdo má rád, může si dopřát i zelený nebo černý čaj. Kafaři také mohou zajásat, pokud tedy nejsou dehydrovaní nebo nemají problém s ledvinami. Vynechte limonády, minerálky, neředěné džusy. Pro všechny případy zmíníme v této skupině i alkohol.

Naučte se dělat rozdíly mezi iontovými nápoji a nezapomeňte je použít ve správnou chvíli.