Zavřít
Běhání v zimě otužuje. Zkuste to! Foto: Magdaléna Ondrášová

28. 10. 2020 7:50

“Chci běhat i v zimě.” Řadíte se mezi ně? Tady jsou rady, jak si to usnadnit

Čeká vás první podzimní a zimní běžecká sezóna? Pak pro vás máme několik rad a tipů, které vám pomohou nepřerušeně trénovat až do jara a navíc vaše běhání výrazně zpříjemní.

Podzim už začíná pomalu ukazovat svou pravou tvář. Brzy se stmívá, teplota klesá, počasí se zhoršuje a dříve krásně zpevněné lesní pěšinky nyní připomínají spíše bahenní lázeň. Jestli ale chcete v příštím roce běhat rychleji a dál, pak vám nezbývá, než nehledat výmluvy a pravidelně nazouvat běžecké boty bez ohledu na počasí.

Oblékání

Podzimní a zimní běhání s sebou přináší hned několik nástrah, se kterými se budete muset vypořádat. Základem úspěchu je pak správně se obléct, abyste se zbytečně nepřehřívali, nebo vám naopak nebyla zima. Z toho důvodu se za každou cenu vyhněte bavlněnému oblečení. Bavlna je sice velmi příjemný a při běžném nošení i hřejivý materiál, ale má jeden zásadní nedostatek – je naprosto nefunkční. Veškerý pot zůstává uvnitř vláken a z pohodlného trika se tak stává mokrý hadr, který studí a dře. Možný alternativ je celá řada a na výběr máte mezi syntetickými a funkčními materiály.

Mezi syntetiku patří materiály jako polyester, nebo polyamid. S těmito i dalšími materiály se setkáte u většiny funkčního oblečení a jejich hlavní výhodou je velmi rychlý odvod potu a rychlé schnutí. Díky tomu zůstane vaše pokožka suchá a udržení tělesné teploty je mnohem jednodušší. Nevýhodou syntetiky může být náchylnost k zapáchání po opakovaném propocení, nebo nepříjemný pocit z umělého materiálu.

Alternativou k umělým vláknům je ovčí vlna Merino. Obrovskou výhodou merina je jeho schopnost tepelně izolovat i ve vlhkém stavu, takže vás bude hřát i když budete mokří skrz na skrz. Zapomínat nesmíme ani na to, že je merino přirozeně antibakteriální, takže po použití nezapáchá a není potřeba ho prát tak často jako oblečení z umělého vlákna.

Bez ohledu na materiál je spodní funkční prádlo naprosto zásadní kousek vybavení pro běhání v sychravém počasí. Ať už se rozhodnete pro umělinu, merino, nebo některý z dalších materiálů, tak byste si měli dát pozor na to, aby bylo prádlo maximálně funkční (odvádělo pot) a aby mělo upnutější střih, který zajistí efektivní přenos vlhkosti pryč od pokožky. 

V případě, že se chystáte trénovat i ve velmi špatném počasí (ve větru a dešti) je vhodné doplnit funkční prádlo i kvalitní bundou. Jak se v bundách orientovat a jakou vybrat se můžete dočíst v našem článku.

Boty na běhání

Kromě funkčního prádla a bundy už se výbava na zimní běhání tolik neliší od toho, co potřebujete v létě. Budete-li častěji běhat mimo asfalt, pak stojí za zvážení, jestli kromě silničních bot nevyužijete i krosovku s agresivnějším vzorkem, který se sice na asfaltu velmi rychle brousí, ale v bahně, na mokré trávě, nebo ve sněhu vám zajistí spolehlivý záběr při stoupání i v sebězích. 

Sepsali jsme vám pomocníka pro výběr nového páru bot na dálku (při aktuálním uzavření sportovních obchodů).

Speciální vybavení

Velmi užitečným podzimním a zimním společníkem je kvalitní čelovka. Výběr bude velmi individuální a zásadní otázky zní: kolik chci do čelovky investovat a jak moc má svítit. Intenzita světla se měří pomocí lumenů a čím vyšší číslo, tím intenzivnější světelný kužel. Běhání ale není na světlo nijak zvlášť náročné a bez jakýchkoliv potíží si vystačíte se světelným tokem 200 až 300 lumenů, což je dnes standard u většiny výrobců i u levnějších modelů. Petzl, Silva, nebo Fenix patří mezi tři nejoblíbenější značky čelových lamp.

Mám-li jmenovat bestsellery u jednotlivých značek s ideálním poměrem mezi cenou a výkonem, pak to bude inteligentní Petzl Swift RL měnící intenzitu světla podle okolního prostředí, ergonomická Silva Trail Runner v unikáním bezkabelovém provedení Free, nebo odolný a kompaktní Fenix HM50R. 

Jak běhat v zimě

To bude ze “speciálního” vybavení vše. Zapomínat byste ale neměli ani na správné tréninkové návyky. Mezi ty nejdůležitější patří zejména důsledné rozehřátí před intenzivním výkonem. Začnete-li makat v chladném počasí bez důkladné přípravy, pak zásadně zvyšujete riziko zranění svých svalů. S tím souvisí i potřeba pravidelného protahování, protože šlachy dostávají v měkkém terénu a chladném počasí zabrat mnohem víc, než při běhání v létě. Snažte se také zamezit zbytečným prodlevám a prochladnutí uprostřed tréninku. Jakmile vyrazíte ze dveří, tak se snažte neustále udržet v pohybu. Lehký rozklus, dynamické protažení, samotný trénink, vyklusat a domů. Statické protažení si nechte na teplo domova, ideálně na okamžik, kdy budete prohřátí po horké sprše.

Posledním dílkem skládačky je pevná vůle. Zcela jistě přijdou dny, kdy se vám zkrátka nebude chtít běhat. Snažte se proto vytrénovat svou hlavu a najít si i v běhu ve špatném počasí nějaké pozitivum. Ať už je to okamžité vyplavení endorfinů, vyčištění hlavy od každodenních problémů, nebo vidina lepších časů na budoucích závodech.

Související