Úvod Inspirace Je lepší si říkat, že můžu, než “musím”, říká koučka Kristýna Báčová

Je lepší si říkat, že můžu, než “musím”, říká koučka Kristýna Báčová

od Marek Odstrčilík

Sebrat se, odejít do cizí země si srovnat myšlenky, chce určitě notnou dávku odvahy. Koučka, jogínka a nutriční terapeutka Kristýna Báčová to udělala. Odjela do Barcelony, kde dva roky na sobě pracovala, aby se zpět domů vrátila klidnější, šťastnější, se srovnanou hlavou, a to i díky józe, které tam propadla. Všechny své poznatky se snaží předávat dál, a tak učí ostatní, že změnit léty zažité zlozvyky prostě jde. Jen to není hned. “Moc si na sebe nakládáme, a přitom stačí dělat malé, ale postupné kroky, “ říká Báčová.

Jak jste se vlastně k józe dostala?
Na cestě Camino de Santiago (bylo to kolem 200 kilometrů), tedy Cestě sv. Jakuba, mě pobolívala levá noha a jelikož bylo každý den potřeba ujít 20 kilometrů, tak jsem to neviděla jako reálné. Šla jsem to s kamarádkou, která dělá jógu, a ta řekla, že zkusíme vždy po tom dni ještě cvičit a uvidíme. Každý den jsme k večeru uvolňovaly svaly a vazy a ono to začalo fungovat a když jsme to došly, tak bylo po bolesti. A to byl ten okamžik, kdy jsem začala jógu dělat pravidelně. Já už to řešila v Čechách, chodila jsem na fyzioterapii, dělala Vojtovu metodu, ale nic nezabíralo.

Proč jste se na tuhle štreku vydala?
Po přestěhovaní do Španělska a první, jsem si sepsala seznam přání a první na listě bylo jít tuhle cestu a vyzkoušet, jak blahodárně to funguje na mysl.

Pomohlo to?
Strašně. Byl to první krok k tomu pochopit, jak je důležité být sám se sebou a mít klid. Nekoukat pořád do telefonu, ale jen jít a poslouchat vítr, okolí a pozorovat přírodu.

Byl to útěk před stresem, přepracovaností a hektičností?
Chápete to správně. Jen bych dodala spiš plánovaný experiment. Já jsem od 22 let podnikala, vedla lidi, dělala konzultace a po mnoha letech jsem si řekla, že se potřebuji zastavit a posunout dál. Musela jsem vystoupit ze své komfortní zóny a jít do neznámého prostředí, a tak jsem se přesunula do Barcelony.

Když se vrátím k té noze, vnímáte to tak, že i problémy s ní byly díky stresu, přepracovanosti a podobně?
Stoprocentně. Za prvé jsem špatně seděla a za druhé stres. 

Kristýna Báčová. Foto: archiv Kristýna Báčová

Zvolila jste si zmiňovanou Barcelonu, ta je ale dost pulsující a o zábavu je v ní postaráno až do rána.
Tohle je o nás. Ano, Barcelona strašně láká vplout do nočního života, ale já věděla, že kvůli tomu tam nejsem. Přijela jsem hledat klid, nové zkušenosti v mém oboru a ne zvlčit.

Zkuste porovnat Prahu s Barcelonou.
Tak tempo ve Španělsku je o dost pomalejší, ale to se ví. My se daleko víc za něčím honíme, máme daleko méně rituálů s rodinou, přáteli, neumíme odpočívat. Tady na to prostě nemáme prostor.

Podařilo se vám část té pomalosti přenést do Prahy?
Podařilo. Ale přiznám se, že první měsíc po návratu mě to zase semlelo a já byla v tom kolotoči jako před odjezdem. Pak mi to ale došlo, zpomalila jsem a zklidnila se. Dva roky v Barceloně mě prostě naučily a já si tady držím čas na sebe, na svoje věci, přátele, meditace. 

Myslíte, že se volnější životní tempo dá praktikovat u nás, i když pracujete třeba v korporátu?
Je to prostě o nás. Vždycky je cesta k tomu, abyste si nastavili režim tak, abyste si našli více času sami na sebe. Je to o vašich prioritách.

Jak je možné, že v jiné zemi může fungovat pomalejší a pohodovější tempo a nezhroutí se to tam?
Oni se tak neženou za penězi, jako my. Platy jsou tam sice nižší než v Praze, ale oni mají daleko menší náklady na život. Je tam víc slunce, tepla. 

V Barceloně jste se naplno začala věnovat józe. Jak vám tohle setkání změnilo život?
Jóga mě naučila daleko lépe pracovat s dechem, fungovat více v přítomnosti, umět se soustředit na to, co dělám. Tohle vám přinese opravdové uklidnění. Ale největším benefitem pro mě bylo, že mi to uvolnilo poškozené svaly a vazy. K tomu jsem se začala otužovat a musím říct, že to bylo skvělé rozhodnutí, protože se mi zlepšila celková regenerace.

A co spánek?
Na tom je také dobré zapracovat. Je to jeden z nejdůležitějších rituálu pro obnovu našich psychických a tělesných funkci. Je fajn, když si večer uděláte pohodu příjemnou hudbou, ovoníte si místnost esenciálními oleji, uvolníte svaly ve vaně s mořskou solí s bylinkami, připravíte si lehkou večeři plnou vitamínů a před spánkem se pochválíte za to, jak se hezky staráte o své tělo. Druhý den je to úplně jiny rozměr a lépe se člověku vstává. 

Kristýna Báčová. Foto: archiv Kristýna Báčová

Co v současné době děláme se svým tělem špatně?
Obecně se málo hýbeme, jsme zahlceni informacemi, úkoly a málo lidí se zaměřuje na uklidnění mysli, byť jen minutovým dechovým cvikem. Je to stres, který se kumuluje a ubírá energii. Jsme potom v emocionální nerovnováze. Tohle má vliv i na naši imunitu, výběr nevhodné stravy, náladu, soustředění a výkon. 

Vy pomáháte lidem ohledně stravy, pohybu a psychiky. S čím lidé za vámi nejčastěji chodí?
Často nemají rádi svoje tělo, chtějí snížit váhu,  chtějí mít větší sebevědomí a především najít balanc ve stravování. 

V tomhle může určitě jóga pomoci, jak dlouho zhruba trvá, než se dostane dotyčný do nějaké pohody?
Myslím, že když budete jógu dělat čtyři dny v týdnu po dvaceti minutách, tak za měsíc přijde změna. Zlepší se vám nálada, vy se začnete zpevňovat, a to je pro vaši psychiku nakopávák.

Chodí na jógu i muži?
Ne tolik, ale je to lepší než dřív. Dřív to bylo pro muže spíš tabu. 

Lze s jógou začít doma nebo je lepší někam chodit?
Nejdůležitější je začít hned. Na YouTube je spousta krátkých videí, která jsou pro začátečníky. Podle toho bych začala. Když vás to začne bavit, tak pak klidně do kurzu.

Já už některé věci dělám každé ráno a přiznám se, že třeba pozici Kobra úplně miluji, protože se u ní skvěle uvolním. Jaké další cviky jsou podle vás dobré?
Hlavně se chce na začátku zklidnit a začít vnímat svůj dech, jak proudí tělem. Pro začátečníka stačí tři pozice, které bude opakovat, například Pes, Pozdrav slunce a zmíněná Kobra. Stačí začít opravdu jednoduše a moc si nenakládat, což je častá chyba začátečníků. Cíl nemusí být vysoký, protože po čase může dojít k vyhoření.

Ještě něco je dobré dělat?
Chválit se.

Kristýna Báčová. Foto: archiv Kristýna Báčová

Čím po ránu je podle vás nejideálnější začít?
Já se nejdřív protáhnu a řeknu si, že mi začíná krásny den. Pak se napiji vody s citrónem. Nesnídám hned po probuzení, nejdřív si jdu zasportovat a pak až jídlo.

Jak moc je psychicky náročné poslouchat všechny ty příběhy lidí, kteří si k vám chodí pro pomoc a radu?
Je to náročné, protože změna životního stylu a hubnutí je velmi intimní téma. Je to často boj a složitý proces v lidech zlomit určité závislosti nebo zakořeněné zvyky. Najednou po někom chcete, aby se začal věnovat sám sobě, ale on má sebe na posledním místě. No není to nic jednoduchého. Proto jsem si musela odpočinout v té Barceloně a dodržuji mé rituály, které mi pomáhají k tomu byt opravdovou oporou pro me klienty. Také mám svého kouče, díky kterému je má práce a život vyvážený. 

Vy máte taky nějaké zvyky a hříchy?
(Smích) Já jedu svoji stravu na 70 procent a zbývajících 30 procent mám na “úlety”, kdy to neřeším. Miluju řízek s bramborovou kaší, pizzu. Ráda si to za čas vychutnám. Podle mě, když někdo najednou chce jíst jen zdravě, tak si na sebe opět moc nakládá a stresuje se. Já jsem dřív běhala překážkové běhy a strašně moc si hlídala jídlo a můžu vám říct, že moje tělo bylo tak stresované, že když dneska dám poloviční trénink a stravu na pohodu, tak mám lepší výkon než tenkrát. Ve stresu se hůře regeneruje. Říkat si „musím“, vytváří strašný tlak. Lepší je si říct, že „můžu“. 

To máte naprostou pravdu. Vrátíte se zase k nějakým závodům?
No, možná ano. Přemýšlím, jestli si nedám CzechMana, tedy triatlon. Dám asi nejdřív kratší trasu.

Co byste ostatním na závěr vzkázala?
Mějte radost z toho, co máte, fungujte v přítomnosti a zacházejte dobře se svým tělem.

Rozhovor si můžete poslechnout v plném znění:

Kristýna Báčová o sobě

V mém projektu se zaměřuji na komplexní změnu životního stylu, která vede k optimalizaci váhy. Každý ví, jak by se měl lépe stravovat, ale změna není jednoduchá. Málokdo řeší to nejtěžší, jak nastavit mysl, jak se namotivovat na maximum, najít reálný cíl a správně ho rozkouskovat na malá lehce stravitelná sousta, za která se člověk postupně chválí a vnímá své pokroky. Díky tomu u změny vydrží. To co předávám dál sama na sobě zkouším. 

Věnuji se tedy tématům pozitivnímu nastavení mysli, plánování nového harmonogramu bez ZÁKAZŮ formou konzultací, kde aplikuji koučinkové otázky (klient si tedy nastavuje režim “skoro sám”). Co se díky tomu stane? Klienti jsou sami sobě pozorovatelem a intenzivně vnímají negativní dopad jejich starých zvyků, které vykonávají na tzv. autopilota. O to více se mnou hledají řešení. Snažím se s klienty zlepšit potenciál jejich těla v oblasti kvalitního spánku, ochlazování, snížené konzumace alkoholu, hledání času pro sebe (ticha), meditace, vizualizace, afirmace a různých relaxačních metod, které snižují hladinu stresového hormonu. Čím více se cítí sebevědomě a plni energie, tím lépe se jim potom dodržuje nové zdravé stravování, které vede k optimalizaci váhy. Stravu s nimi nastavuji co nejvíce intuitivně a to bez počítání kalorií. To platí i u pohybu. V sestavení jídelního plánu se zaměřuji na pestrost, kvalitu potravin, jednoduchost, lokální zdroje a zohledňuji jejich zdravotní stav. 

CV: 2020 – Specialistka na zdravý životní styl (Praha). 2020 Autorka a garantka online kurzu Spánek (Rentel a.s.). 2018 – 2020 Životní a výživový kouč (Barcelona). 2013 – 2018 majitelka dietologické poradny. 2015 – 2018 vzdělávání v oboru koučink pod vedením Ing. Jiřího Kunčary a Dr. Ivana Černohorského. 2018 host v pořadu Skvěle v těle (Stream). 2018 kurz duchovního léčení od Salomo Baal (Refuah). 2017 školení na téma psychologické aspekty a péče o klienta s komplikacemi od Mgr. Ing. Hochmanové. 2015 autorka a garantka online kurzu Stravou k aktivnímu životu (Rentel a.s.). 2014 – 2018 certifikace: specialistka na dětskou výživu, specialistka na sportovní výživu (NA), specialistka na onkologická onemocnění (NA), kardiovaskulární onemocnění a endokrinologický výcvik (NA). ​2010 – 2013 nutriční terapeut (Ženské domovy)

Vzdělání: 2008 – 2011 VOŠ, Diplomovaný nutriční terapeut, 5. května 51, 140 00, Praha 4

0

Okomentovat

Vyplněním tohoto formuláře souhlasíte s uložením a používáním Vašich dat na našem webu

Související příspěvky

Naše stránka používá soubory cookies k zajištění kvalitního obsahu. Pokud budete pokračovat s využíváním stránky, tak automaticky souhlasíte. OK