Úvod Masters Jak běhat v zimě po sněhu a beze strachu ze zranění nebo pádu

Jak běhat v zimě po sněhu a beze strachu ze zranění nebo pádu

od Vít Kněžínek

Zasněžená krajina obvykle vyvolá široký úsměv na tváři a nejinak je tomu i u běžců. Křupavá zimní idylka se ale rychle může změnit v noční můru, když na souvislé sněhové pokrývce bude klopýtat a klouzat. I na sněhu se dá ale běhat s úsměvem a lehkostí, stačí dodržovat několik základních pravidel.

Běh po sněhu se řadí mezi nejnáročnější disciplíny, se kterou má řada běžců obrovský problém. Není ale potřeba se na celou zimu upínat k běžeckému pásu. I na sněhu se dá kvalitně a bezpečně odtrénovat.

Základem jsou boty s dobrým vzorkem

Základ tvoří vhodné obutí. Když vyhlédnete z okna a do očí vás praští bílá barva, tak zapomeňte na své oblíbené silniční boty s hladkým vzorkem a přezujte na krosovky s většími drapáky. Ty se do sněhu zahryznou a zásadním způsobem sníží riziko podklouznutí.

Změňte svou techniku

Kromě výměny bot jsou tady i další věci, které vám s během po sněhu pomohou. Řeč je o úpravě běžecké techniky. Na sněhu se vždy snažte maximálně zkrátit krok. Díky tomu zkrátíte dobu kontaktu chodidla se zemí (ground contact time, GTC)  a tím i riziko podklouznutí. Kromě krátkého GCT způsobí krátký krok také to, že chodidlo dopadá přímo pod těžiště vašeho těla. Tady je obrovský rozdíl oproti dlouhému běžeckému kroku, při kterém byste dopadali daleko před těžiště na patu. Asi není třeba složitě vysvětlovat, že kolmý dopad je na sněhu mnohem šetrnější a bezpečnější, než dopad šikmo před těžiště. 

Dívejte se pod nohy

Důležitá je i volba správné stopy. Obzvlášť v hlubším sněhu se pozorně dívejte, kudy běžíte a snažte se číst terén několik desítek metrů před vámi. Také se nebojte zpomalit, abyste měli stoprocentní jistotu, že svůj krok dokážete kontrolovat. Zima je ostatně obdobím objemové přípravy, a tak by volnější tempo nemělo ničemu vadit.

Nebojte se zpomalit

Při zpomalení navíc vůbec nemusíte mít špatné svědomí, že se flákáte. Běh po sněhu je mnohem náročnější, než běh po tvrdém povrchu. Kromě drobných podklouznutí a proboření chodidla, kterému se dá jen těžko vyhnout, je zde i radikálně vyšší náročnost na udržení stability. Drobné stabilizační svaly v oblasti kotníků a kyčlí díky tomu pracují na plný výkon a zvedají náročnost běhu o mnoho procent.

Z toho důvodu si dejte pozor, abyste to s intenzitou nepřepískli. V zimě je velmi snadné se zranit a stačí k tomu běžet o trochu dál, nebo o trochu rychleji, než vaše tělo zvládne. Jestli vás čeká trénink ve sněhu, tak se nebojte svou obvyklou trasu zkrátit a počkejte na reakci svého těla. Teprve až se druhý den po doběhu budete cítit vpohodě, tak je čas na to přemýšlet o případném prodloužení trasy, nebo zvýšení rychlosti. 

Okomentovat

Vyplněním tohoto formuláře souhlasíte s uložením a používáním Vašich dat na našem webu

Související příspěvky