Úvod VybaveníCyklistika TEST: Garmin Tacx Neo 3M. Jízda na štěrku i v krpálech a realistické spurty na plný výkon. A sousedi vás skoro neuslyší

TEST: Garmin Tacx Neo 3M. Jízda na štěrku i v krpálech a realistické spurty na plný výkon. A sousedi vás skoro neuslyší

od Karolína Hornová

Cyklotrenažér Tacx Neo 3M je pořádně nabušený profík s vyladěným, plynulým výkon a intuitivní ovládání. Dokáže věrně simulovat povrchy, umožňuje přirozený předozadní a laterální pohyb kola a připraví pro vás až 25% stoupání. Chce to vůbec někdo? Ale ano. Pojďme se mu podívat na zoubek.

Garmin Tacx Neo 3M přináší cyklistům špičkový trenažér s vysokou přesností a širokými možnostmi tréninku, který je ideální volbou pro ty, kteří hledají výkonného a spolehlivého partnera pro svoje domácí tréninky – a to klidně i ty profesionální. Splňuje totiž požadavky pro virtuální závody nejvyšší úrovně. Ocení ho ale i hobby cyklisté, kteří touží po realistickém zážitku z jízdy, střídání povrchů i plynulosti výkonu.

Tacx Neo 3M: První pohled na špičkový trenažér

Tacx Neo 3M je novinkou v rodině Tacx, která se pyšní svou robustností, ale zároveň odlehčeným designem a inovativními funkcemi. Pro cyklisty, kteří hledají výkonný tréninkový nástroj, přináší tento trenažér široké možnosti a vylepšený zážitek z tréninku.

S hmotností 23,6 kg představuje Tacx Neo 3M o něco těžšího nástupce modelu Tacx Neo 2T: Nárůst hmotnosti činí více než 2 kg. Navzdory tomu si zachovává kompaktní design s bočními křídly, které poskytují stabilní základ pro intenzivní trénink. Velmi zajímavou novinkou, na kterou se v testu soustředíme, jsou pohyblivé desky, umožňujícími při jízdě pohyb dopředu a dozadu a umocňují tak realistický zážitek z jízdy.

Další významnou inovací Tacx Neo 3M je systém odporu, který využívá elektromagnetického setrvačníku s 32 neodymovými magnety, které umožňují vytvoření tzv. virtuálního setrvačníku s až 125kg setrvačností. Ve srovnání s podobnými modely na trhu Neo 3M tímto údajem vyniká a poskytuje realističtější pocit z jízdy a vyšší přesnost výkonu – především v nižších rychlostech, v nichž přesnost trenažérů někdy pokulhává (vlivem nižší setrvačnosti).

Poznámka: Tato technologie také znamená, že setrvačník napájí sám sebe při sjezdech a simuluje klesání (pokud je připojen do sítě). Také vytváří simulaci povrchu: S využitím mikrobrzd na setrvačníku dokáže zdařile navodit pocit jízdy po různých površích.

Trenažér Tacx Neo 3M slibuje přesnost výkonu s rozptylem pouze +/-1 % a maximálním odporem 2200 wattů a simulací sklonu do max. 25 %. Což, přiznejme si, je už kopec pro opravdové profíky – na trenažéru tak můžete zakusit pocit třeba z výšlapu na Monte Zoncolan, který nabízí max. sklon 22 %. Trenažér je osazen 11rychlostní kazetou, kompatibilní s osazením Shimano nebo SRAM a komunikuje pomocí standarních technologií Dual ANT+/Bluetooth Smart, včetně ANT+ FE-C. Umožňuje tak snadný a spolehlivý přenos dat.

Uvedení do provozu: Než bys řekl „Tacx“

První nastavení Tacx Neo 3M je snadná práce. Alespoň tehdy, pokud neměříte 155 cm, nevážíte 45 kg a nebydlíte v domě bez výtahu, jako tomu je v mém případě. Pokud máte výtah nebo ochotného souseda, je další nastavení opravdu hračka: Trenažér vytáhnete z krabice pomocí držadla, rozložíte podstavec ve tvaru křídel a zajistíte ho kovovými páčkami. To je vše, alespoň pokud máte kolo s rychloupínacími osami a 11rychlostní kazetou. Pro jinou kazetu nebo kolo s pevnými osami musíte kazetu a koncovky vyměnit.

Oproti svému předchůdci nabízí Neo 3M nový, oboustranný blok pod přední kolo: jedna strana je určena pro silniční pneumatiky, pro gravel nebo MTB stačí blok otočit. Nový design podstavce předního kola umožňuje (spolu s pohyblivým podstavcem) pohyb celého vašeho kola dopředu a dozadu a zároveň se stará o jeho stabilitu. Napájecí adaptér je integrován, takže už stačí jen připojit kabel do zdířky v trenažéru a síťové zásuvky. K rychlému párování s mobilem nebo tabletem přes Bluetooth slouží nenápadné, ale spolehlivé postranní tlačítko.

Poznámka: Tacx Neo 3M lze také používat bez zapojení do elektrické sítě. I když pak nemáte k dispozici všechny funkce jako je simulace povrchu a jízdy z kopce, stále můžete přenášet rychlost, výkon a kadenci, což umožňuje použití trenažéru k rozehřátí před závodem, i když není poblíž elektrická zásuvka. To je jedna z charakteristických vlastností trenažérů řady Neo a výhoda, která ale mnohým konkurenčním kouskům chybí.

Realistický pocit z jízdy ve všech směrech

Elektromagnetický systém poskytuje vyvážený odpor, který se plynule přizpůsobuje terénu v reálném čase, bez zpoždění a nepřirozených „skoků“. Realistickému pocitu z jízdy už opravdu chybí jen vítr ve vlasech, neukáznění řidiči a pozdravy od protijedoucích cyklistů z masa a kostí. Setrvačník Tacx Neo 3M je schopen udržet rotaci i během sjezdů, což vytváří autentický pocit klesání. Hobby cyklista žádné zpoždění výkonu nezaznamená. Pohled profíka nemohu nabídnout, ale dovolím si skromně tvrdit, že pro identifikaci odchylky by musel napnout veškerou pozornost, nebo ještě lépe – porovnat výstupy z několika dalších měřících zařízení.

Díky simulaci různých povrchů silnice pomocí integrovaných mikrobrzd je možné zažít rozmanitost terénu přímo ve svém tréninkovém prostředí – v mém případě v obýváku. Tato funkce je natolik realistická, že jsem ji využila opravdu jen na zkoušku – s ohledem na své sousedy o patro níže, kteří mi (i přes moje pravidelné tréninkové aktivity) stále platí nájem. V rámci krátké trasy „Road Feel Test“ v aplikaci Tacx Training jsem si nicméně vyzkoušela nejen poctivý gravel a dlažbu jako po cestě do Roubaix, ale třeba i železný přejezdový rošt pro dobytek. A ano – když zavřete oči, jako byste opravdu byli v terénu. Už chybí jen zpěv ptáků a vůně venkova.

Poznámka: Novou funkcí je u Tacx Neo 3M je možnost využití trenažéru s gradientními simulátory třetích stran, jako je Wahoo Kickr Climb a Elite Rizer. Dřívější modely toto neumožňovaly a Tacx sám gradientní simulátor nevyrábí. Fakt, že se značka otevírá příslušenstvím třetích stran, je tak velmi příjemným zjištěním.

Novinkou je pohyblivá základna trenažéru, která nejenže zvyšuje jízdní komfort, ale přispívá i k realistickému dojmu z jízdy. Pohyb dopředu a dozadu oceníte především při „stojce“ do strmých kopců nebo při cílovém spurtu. (Což pro mě byly techniky, které jsem si na pevném trenažéru ráda nechávala ujít – právě kvůli neautentičnosti, nepohodlí, ale trošku i ze strachu o rám kola.) Když se zvednete ze sedla pro sprint, kolo se posune dozadu a (minimálně pocitově) tento pohyb usnadňuje a jakoby „změkčuje“.  Nový přírůstek do rodiny Tacx nabízí i vyšší rozsah pohybu do stran, který ostatně cítíme i při jízdě venku. Oba zmíněné směry, respektive vůle pohybu pak v neposlední řadě snižují nápor na rám kola.

Poznámka: K předchozím modelům Neo 2 a Neo 2T je možné pohyblivou základnu dokoupit jako doplňkový díl. U Neo 3M je jich součástí výbavy a není potřeba ji dodatečně montovat.

Osobně jízdě na Tacx Neo 3M nemůžu nic vytknout.  A to hovořím z pohledu člověka, který za nezbytnou součást cyklistiky považuje bezprostřední kontakt z přírodou. A právě ten (ani ne tak samotná potřeba jízdy), je pro mě častou motivací pro nasednutí do sedla. Na trenažéru jsem dřív nedokázala najet víc než 15–20 km. Pak už jsem se prostě začala nudit a nepomohly mi virtuální závody ani surrealistické světy fiktivního souostroví Watopia. Přirozený předozadní a laterální pohyb kola mně ale osobně pomáhá hodně a s dobrým podcastem v uších dám na Tacx Neo 3M i „čtyřicítku“. A časem možná i víc.

Trenažér tak má z mého skromného pohledu smysl nejen pro nekompromisní profíky, ale i pro vášnivé hobby nadšence, kteří nemají problém se pro skutečně přirozenou, pohodlnou a motivující domácí jízdu plácnout přes kapsu a pořídit si špičkové „nádobíčko“. Na závěr si ale pojďme projít ještě pár technických detailů.

Přesnost výkonu a funkcionalita

Přesnost výkonu je jednou z největších předností Tacx Neo 3M. Výrobce udává maximální odchylku +/-1 %. Tedy při jakémkoli výkonu bude trenažér zaznamenávat výkon v rozmezí 1 % pod nebo nad reálnou hodnotou výkonu. To mimo jiné znamená, že trenažér může být použit pro zapojení do virtuálních závodů nejvyšší úrovně, kde je maximální povolená odchylka stanovena na 2 %.

Velkou aktualizaci Tacx provedl také ve „vnitřnostech“ modelu Neo 3M: Výrobce přidal další chladicí prvky a vylepšil motory pro zvýšení kontroly odporu. I to pomáhá zlepšit přesnost výkonu – především ve velmi vysoké, anebo naopak hodně nízké intenzitě tréninku. Osobně bych ještě přidala jednu vizuální lahůdku, která se mi moc líbila: Vespod renažéru je dioda, která mění barvu s výkonem od modré přes fialovou až do červené při nejvyšším výkonu.

Dále trenažér využívá ERG, které je patrně nejlepší ve své třídě.  Takzvaný režim ergometru využívají chytré trenažéry a aplikace aby dosáhly předepsaného výkonu tím, že upravují odpor, který pocítíte při vámi zvolené kadenci. U Tacx Neo 3M se odpor „uvolňuje“ postupně v průběhu asi 3-4 sekund od okamžiku změny cíle výkonu. Tento rychlý, ale postupný nárůst znamená, že nedochází k nežádoucím skokům na začátku vyššího úsilí jezdce a postupné snižování při snížení úsilí naopak neznamená žádnou náhlou ztrátu odporu.

Verdikt: Uživatelsky přívětivý profík s minimem nedostatků

Tacx Neo 3M je nástroj pro profesionály – výkonem i cenou. A koneckonců i vzhledem. Zacházení s ním ale není žádná „vyšší dívčí“. Funguje intuitivně, propojení přes Bluetooth je prakticky okamžité, bez záseků a prodlev. Snad ani není třeba dodávat, že disponuje automatickou kalibrací a vy se tak nemusíte o nic starat – jen spárovat s mobilem, tabletem nebo třeba televizí a vybrat trasu, kterou chcete jet. Nebo s dalšími zařízeními, jako je cyklocomputer nebo senzor kadence. Vše funguje napoprvé a hladce.

Osobně mě nadchla hlasitost trenažéru. Pokud zrovna nejedete přes dlažky, je to opravdový tichošlápek, a to jak s přihlédnutím k provozu motoru, setrvačníku a chlazení (které jen tak příjemně šumí), až po mechanické zvuky, které nejsou téměř žádné. Vzhledem k tomu, že bydlím v historické zástavbě se starými parketovými podlahami, které občas vržou a přenáší nechtěné zvuky o patro níže, tuto vlastnost oceňuji dvojnásob.

Jediný drobný nedostatek bych možná viděla v „defaultním“ osazení 11stupňovpu kazetou. Výrobce tuto volbu podkládá argumentem, že většina uživatelů trenažérů Tacx v průzkumu odpověděla, že používají právě tyto kazety. Možná by ale stálo za to při koupi dát zákazníkovi na výběr, o jakou kazetu má zájem. Vzhledem k ceně trenažéru by to už byla maličkost – pro někoho ale velmi příjemná. Ocenila bych možná také delší napájecí kabel, který by eliminoval nutnost využití nevzhledné prodlužovačky.

Výkon Tacx Neo 3M je vyladěný takzvaně „do bezvěnomí“ a nové funkce fungují bezchybně, i když zvýšení ceny oproti modelu Neo 2T je poněkud znát. Použití trenažéru je jednoduché a intuitivní a jeho funkce ukojí vášně profíků i hobíku, kteří to s cyklistikou myslí vážně.

Garmin Tacx Neo 3M

Pozitiva:

  • skvělá přesnost a spolehlivost výkonu
  • realistická simulace povrchů a navození pocitu z jízdy
  • stabilní základna pro sprintování
  • snadná instalace a použití
  • pohodlný laterální a předozadní pohyb
  • vynikající režim ERG ve své třídě
  • bonusový kladný bod za elegantní design

Negativa:

  • vyšší cena
  • nemožnost výběru volitelné kazety při objednání
  • poměrně krátký napájecí kabel 

Cena: 47 990 Kč

Okomentovat


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.
Vyplněním tohoto formuláře souhlasíte s uložením a používáním Vašich dat na našem webu

Související příspěvky