Zavřít
Okořeňte si svůj sportovní život a zkuste se připravit na triatlon společně s Bárou Topinkovou. Foto: Barbora Topinková

20. 4. 2020 5:00

Můj první triatlon: Připravte se s RUNGO.cz pod taktovkou trenéra

Už jste jako běžci zkusili všemožné distance na rovině i v horách? Prostřídali jste to i válením se v blátě s pytlem na zádech a pokřikem „Arooo“ na rtech, ale pořád to na vás není dost akce a bolesti? Pak má pro vás RUNGO.cz novou sportovní motivaci – triatlon!

Sport, který vznikl jako hospodská sázka, prostě musíte milovat. Kombinace vytrvalostních sportů spojených do jednoho závodu se sice objevovaly už od dvacátých let, ale až v roce 1977 se během hospodské hádky přítomných atletů vybubnovalo nahlas, že nejželeznějším mužem, drsňákem a hrdinou bude ten, kdo jako první protne cílovou pásku ve spojení tří závodů, které se tehdy na Havaji pořádaly. Jednalo se o plavecký závod na 2,4 míle, cyklistický závod o délce 112 mil a maratonu konaného v Honolulu. Tak vznikla epocha s názvem Ironman (v současnosti ustálených 3,8 km plavání, 180 km na kole a 42,2 km běhu, to vše pěkně za sebou, bez oddechu!).

Nebojte, nemusíte hned polykat tolik mílí. Tahle rozkošná kratochvíle existuje i ve variantě sprint (750 m plavání, 20 km kolo a 5 km běh), případně olympijské (1500 m plavání, 40 km kolo a 10 km běh). Soft variantou Ironmana je pak tzv. „půlka“ (1,9 km plavání, 90 km na kole a půlmaraton k tomu). Triatlon se dá páchat na silnici i v terénu (XTERRA, baby!), může se k němu přidat jízda na kajaku a je z toho kvadriatlon. Jednoduše – jestli hledáte sportovní výzvu, která spojuje ty nejjednodušší a nejfrekventovanější sporty, prostě si ho letos musíte zkusit. A jediné, co k tomu budete potřebovat, jsou plavky, plavecké brýle, silniční kolo a běžecké boty.

Mojí představou ideálního dne je ranní plavání v moři, po kterém následuje výlet na kole (a sklenička šampaňského), zakončený večerním proběhnutím po pláži. Protože triatlonista miluje totéž, jen u toho o trošku víc spěchá (nebo si ten výlet na kole o trošku víc prodlouží), přidala jsem se před třemi lety k tomuto sportovnímu kmeni. Jako běžkyni mi maximálně vyhovoval trénink sestavený z pravidelně se střídajících disciplín, jehož pestrost dostatečně zajistila, aby mne každý den bolelo něco jiného. Navíc se díky kalorickému výdeji ze tří disciplín můžu konečně pořádně najíst.

Triatlonový trénink je životní styl. Každý den buď plavete, posilujete, běháte nebo jezdíte na kole, to vše se snažíte stihnout za běžného životního provozu. Vaše auto se stane vaší šatnou, ve které pravidelně vozíte bágl na plavání a bágl na běhání, protože každou volnou chvilku věnujete tréninku. Díky této záživnosti hned tak nevyhoříte, navíc se běžecky konečně posunete, protože se naučíte jít závody v daleko větší únavě. Až pak poběžíte pět kilometrů bez toho, abyste se předtím vyndali při plavání a na kole, konečně vám váš běžecký čas začne připadat dostatečně rychlý.

Chci se s vámi o svoji masochistickou zálibu podělit. Společně se tu budeme připravovat na sprint triatlon v Karlových Varech. Nebojte, máme na to zkušeného trenéra, který nám každé tři týdny napíše trénink. K tomu si vysvětlíme všechno o pravidlech, finesách i vybavení tak, abyste na konci srpna byli připravení na svůj první závod. Já budu na startu. A každý triatlonový nováček, který mě v závodě předežene a přijde za mnou v cíli s pokřikem „RUNGO´s not dead“, má u mne velký pivo. Splatné ihned na místě!

Triatlonová kúra v Karlových Varech
Zveme vás do Varů na triatlonový festival! Připravte se s naší sérií článků, které jsou jak šité na míru pro naše pohodové čtenáře RUNGO.cz a ty, kteří chtějí s triatlonem začít. Uběhnete-li deset kilometrů za hodinu a méně, je to přesně pro vás. Přijeďte pak do Varů poměřit síly. V sobotu si společně dáme závod, v neděli pak můžete vyklusat při fandění závodníkům světové špičky. O všechno v nádherném lázeňském prostředí.
Kdy: sobota 14. 9. 2020 (původní datum 29. 8. se o 14 dní posunulo)
Kde: Karlovy Vary
Trať: 700 m plavání na koupališti Rolava, 20 km kolo na silnici uprostřed města (pozor, kopce!) a 5 km běhu na kolonádě…to chcete zažít!
Více info a registrace do závodu zde.

Osoby v seriálu důležité:

Josef Rajtr – trenér: oficiální trenér ČTA a bývalý vynikající běžec. Každé tři týdny pro vás připraví tréninkový plán, podle kterého se budete připravovat. Jeho krédem je jednoduchost a motto, že triatlon pro běžce začíná kvalitním tréninkem běhu.

Barbora Topinková – pokusný tréninkový králík: s triatlonem začala před třemi lety díky svému běžeckému trenérovi, který byl shodou okolností vicemistr světa v Iron Manu (IM). V současné době má za sebou dva 1/2 IM a desítku kratších závodů. Na vlastní kůži pro vás vyzkouší tréninkový plán a svůj první závod můžete jít společně s ní.