Nošení přilby na kole snižuje riziko vážných úrazů hlavy, ale i smrti. Za poslední rok na stezkách a silnicích cyklistů logicky přibylo, častěji však potkáte také nové jezdce bez helem. Na dotaz, zda nosí na kole přilbu, rozvířili čtenáři velkou diskusi. Uvádíme jejich argumenty.
Cyklistika je snad nejrozšířenější sportovní aktivita v naší zemi. Kolo se nevyužívá jen k volnočasové aktivitě, ale i jako dopravní prostředek. Abychom eliminovali riziko zranění, je dobré nosit výrazné oblečení (nejlépe je vidět svítivě žlutá) s reflexními prvky (inspirujte se článkem o nočních běžcích), dbát pravidel silničního provozu, na stezkách úměrně množství lidí snížit rychlost, i obecně vlastním schopnostem ovládat kolo.
Mně osobně se nejvíce osvědčilo vidět a být viděn – a nerada bych, aby to zaniklo, to je opravdu velmi důležité. A pak také nosit helmu. Ostatně nemusím chodit pro příklady daleko, smutnou pravdou je, že jeden člen pořádající Rungo-výběhy v Ostravě zemřel na následky zranění hlavy při pádu na kolečkových bruslích – bez helmy. Brněnský cyklista Lukáš Janků žije jen díky tomu, že helmu měl (fotografie a rozhovor s ním si přečtěte zde). A mohla bych pokračovat.
Jak uvedl server ČT24, loni zemřelo při dopravních nehodách 40 cyklistů, z toho 29 z nich přilbu nemělo. Mohli bychom uvádět další statistiky následků zranění, ale nás zajímal právě postoj čtenářů k nošení ochrany hlavy, a především jejich argumenty. Zeptali jsme se proto veřejně na Facebooku. Upozorňujeme, že jde o citace čtenářů, nikoliv o výsledky řádných analýz, či názor redakce.
Různé situace popisovalo množství lidí, které přilba ochránila a jejich postoj k ježdění s ochranou hlavy byl tak kladný. Někteří přidávali i fotografie poškozených skořepin s tím, že hlava byla po pádu v pořádku. „Já jezdím taky s přilbou, v úterý jsem při sjezdu v lese letěl přes řídítka, naštěstí jen jeden zlomený prst a pár těch odřenin a naraženin. Až se vzpamatuju, půjdu koupit novou přilbu, brýle a dres na kolo. Zbytek to nějak přežil,“ líčí Martin D.
Lidé, kterým se již vyplatilo helmu mít, je mnoho a jejich argument je přirozeně stejný. Co tedy vede jiné cyklisty k opačnému postoji? Důležitost chránit právě hlavu snižuje jezdec s přezdívkou Marcele D. „A k čemu je přilba v případě takovéto nehody, kdy mě paní nedala přednost a při dopadu po těch saltech jsem si narazil patu? Žádné jiné zranění, kromě trochy skla v předloktí a koňara po celém těle, nebylo. Budou teď všichni nosit chránič paty?“
„Copak, helmy se špatně prodávají?“ naráží zase na možný marketingový tah Jan V.
Se zajímavým argumentem, zda je slabina právě v procentu lidí nosících helmu, přišel Vratislav F. „Bylo by hezké, kdyby se stejným nasazením (jako osvěta o nošení helem, pozn. red.) fungovala desítky let snaha zajistit cyklistům bezpečné dopravní prostředí. Máme tu na sto kilometrů dvakrát větší nehodovost cyklistů než v Nizozemsku, kde na kole jezdí běžně i lidi, co věkem nemohou skoro ani chodit.“
„Úmrtnost cyklistů máme na 100 milionů ujetých kilometrů skoro 3x vyšší než v Nizozemí (přesně 2,75x: 2,2 mrtvých na 100 milionů ujetých kilometrů oproti 0,8) – a to se v Nizozemí přilby nosí mnohem méně než u nás (přesněji skoro vůbec),“ doplňuje Jan S.
Stanislav M. přilbu nenosí, ale upozorňuje na fakt výběru vhodného tvaru „Viděl jsem hodně rozšvihaných cyklistů a přilbu obecně nevozím, proč? Přilba je velmi vhodná na střet s autem jak zezadu, tak zepředu. Musí to být ale přilba, která tu hlavu opravdu ochrání a ne ta designová většina ve tvaru kapky a nejlépe ještě s kšiltem. Většina prodávaných přileb neochrání spodinu lebeční. Když už některé ochrání čelo – část hlavy, kterou příroda docela zpevnila a ledasco vydrží, dlouhý přesah přilby při klasickém pádu způsobí nadzvednutí přilby, záklon hlavy a náraz vede na nejslabší část obličeje – lícní kosti, nos, čelist… A tak nám vznikl takový nešvar, kdy místo šrámů a boule na čele, zde máme měsíce léčení s na kaši rozdrcenými obličeji i z banálních pádů na kole… Ale jak říkám v úvodu, na střet s autem všech velikostí je přilba nutnost… hlavně zezadu…“
Je faktem, že nejen správně padnoucí a bezpečná helma je pro mě základem, ale i její správné usazení na hlavě. Sama potkávám (a většinou jde o děti, jimž helmu mají kontrolovat rodiče!) jezdce, kteří mají tak povolený upínací pásek pod bradou, že v případě pádu by helma sotva držela tam, kde má. Zvláštní kapitolou jsou jezdci, kteří mají skořepinu volně nasazenou vzadu jako jarmulku.
„Nejvíc mě „baví“ lidi co jedou s helmou, ale mají ji na řídítkách,“ podivuje se nad nelogickou situací Rostislav L.
Jan S. zmiňuje Australský příklad a naráží na statistické úskalí „S přilbami to není zdaleka tak jednoznačné. V Austrálii povinné přilby zavedli a skutečně nepatrně klesl počet mrtvých cyklistů. Ale mnohem víc klesl počet živých cyklistů. Mnozí lidé prostě přestali jezdit. Takže pravděpodobnost, že se z živého cyklisty stane mrtvý cyklista, paradoxně vzrostla.
V helmě se cítí nekomfortně Lukáš S. „Je to subjektivní, mě třeba přilba tak štve, že určitě bezpečněji nejedu.“
Naproti tomu Jiří N. si myslí, že právě helmě vděčí na malé zdravotní následky a přidává se tak k jezdcům zmíněným výše „Bez helmy nejezdím a už vůbec ne po otřesu mozku, kdy mi helma zachránila život… Mít stejnou díru v hlavě, jak v helmě, bych fakt nechtěl…“
„Bez helmy ani ránu. Bez ní bych tady už nebyl, a nebo by ze mne byl “ležák” v nemocnici,“ přidává se do zástupu helmařů Radek A. T.
Honza K. „Už dvakrát mi přilba zachránila život. Jednou na motorce a jednou na kole. Naopak osobně jsem znal pár lidí, kteří díky absenci přilby přišli o život. Takže bez ní ani náhodou.“
„Už hodně let vždy jen s přilbou. Podle mne, tyhle tři čtvrtiny „cyklistů“ jsou hlavně ti z hospod, co pak jedou po tmě, mají nakoupeno, je jich plná silnice …. A pak ti, co právě objevili elektrokolo a jeho rychlost,“ upozorňuje na další velké téma Radim N. Ale o tom až někdy příště.
Článek tu není, aby hodnotil jednotlivé argumenty. Bylo jich pro i proti mnoho a je dobré si je pročíst, ujistit se tak ve vlastním názoru, nebo ho případně změnit. A dovolím si za sebe na závěr podotknout, že se zde nebavíme jen o jedné statistice úmrtnosti a 29 zemřelých cyklistech bez přilby. Máme tady ústavy pro postižené, rehabilitační ústavy… Bavíme se i o vážných celoživotních následcích, nebo dlouhodobých léčbách, které nemusejí vůbec nastat. O traumatech těch, kteří se do takové kolize (ať už zaviněně nebo ne) dostali, vyvázli bez zranění a roky pak myslí na toho druhého smolaře, jestli tehdy mohli udělat něco jinak a ten druhý člověk nemusel zranit se nebo zemřít.
Máte názor? Diskutujte pod článkem.
11 komentáře
Je zajímavé, že například v Německu podle průzkumu má helmu jen 29 % cyklistů. Většina ovšem jezdí pohodověji a pomaleji než naši „závodníci“, rovněž řidiči tam jsou ohleduplnější, a tak je tam úrazů méně. Zato naprostá většina německých cyklistů má zvonek – považuji za slušnost upozornit chodce cinknutím a ne nějakým pořváváním jako u nás. Bylo by dobré udělat podobný článek i na zvonky. Zvonek váží pár gramů a stojí pár korun!
Kde jste na takovou kravinu přišel? Pohodověji a pomaleji? Tam se neprodávají horská kola pro sportovně založené lidi ale jen pro penzisty na cyklostezce? Osobně vím o dvou případech vážného úrazu hlavy (bez přilby) a jednalo se přitom o pomalou jízdu ale najetí na nějakou nerovnost (no teď odpovíte že v Německu mají jen rovné silnice) a pád hlavou na silnici. Ti dotyční měli obrovské štěstí, že to přežili ale epilepsii jim lékař v budoucnu nevyloučil.
Tož i když s mnoha směry dnešní pseudobezpečnosti a demagogie o zabalení každého do „igelitové folie“ (pro nechápavé, nadsázka) nesouhlasím, přilbu bych pumpičkám nakázal povinně. A vymáhat to, stejně jako dohlížet, zda mají funkční světla, odrazky… A další věc je, že na cyklistu se vztahují práva a povinnosti řidiče, ale nikdo jej s nimi neseznamuje, nepřezkušuje (což by ostatně třeba co 5 let potřebovali i mnozí „řidiči“), policisté jim vše odpouštějí, resp. dělají, že jejich prohřešky nevidí. A pak se divme, když člověk div nesrazí na státovce neosvětleného pumpičkáře bez odrazek a v černém. To ta helma je úplné minimum, co dělí jeho případné zramování od smrťáku.
Zakoupila jsem helmu konečně ve svých 57 letech. Dřįve jsem jezdila bez, šlo o účes. Nyní již jsem usoudila, že bezpečnost je důležitější . :-)))
Proč nenosit? Třeba proto, že se mi nechce? Koho ohrozím na kole bez přilby? Jen sebe. Takže můj život, moje zdraví, moje rozhodnutí. A tak to má ve svobodné zemi být. Každý má mít právo se sám rozhodnout jak moc chce (nebo nechce) své tělo chránit. Pokud není nesvéprávný.
Jistě, nikoho neohrozíš, tvoje rozhodnutí, tvoje zdraví…ale v případě invalidity to platí kdo? To skutečně nedohlédneš dál než na špičku nosu? Předpokládám, že to samé doporučuješ i u dětí, jejich rozhodnutí…? Nějaký skutečně pádný argument máš? Například odpírači pásů v autě argumentují (samozřejmě nesmyslně), že při nehodě vypadnou a neuhoří (například), což má alespoň náznak logiky v ojedinělých situacích ale ty se nezmůžeš ani na nějakou podobnou blbost.
Vyrůstal jsem v době, kdy jsem ji jako dítě mít nemusel. Dnes s její povinností pro děti souhlasím. A jako rodič bych bez ní už nevyjel. Už jenom proto jaký vzor bych byl pro syna, když on ji mít musí a já bych ji neměl. Prostě ta přilba na hlavu patří.
Tak jako jsme se dřív nemuseli poutat v autech na zadních sedadlech jako děti, protože tam ani nebylo čím, tak dnes máme děti připoutané v bezpečných sedačkách … stejně tak prostě dnes patří na hlavu přilba. Kola jsou dnes podstatně lepší, rychlejší … už to není šlapadlo, které se šourá i z kopce, přibyla spousta cyklostezek, kde se dá jezdit, tak je třeba se podle toho i vybavit.
Není důvod si hrát na frajera. Prostě ta hlava bez ochrany toho moc nevydrží a bez té hlavy to tak nějak prostě nejde :)
Mně jednou přilba zachránila, takže „jenom“ zlomenina holenní a lýtkové kosti , klíční kosti, pravé ruky, žeber a pár drobností. Děti do 18ti let by měly mít helmu povinně, ostatní dobrovolně. Ovšem pojišťovna by v případě úrazu po nich měla vymáhat část vynaložených nákladů v případě úrazu hlavy. Když jsem „frajer“, tak musím umět nést i riziko.
Ani náhodou. Ne v době, kdy pojišťovně musím každý měsíc povinně platit poplatek a nemohu to zrušit. Když povinně platím já, tak ať v případě potřeby povinně platí pojišťovna.
Taky jsem přílbu nevozil dlouhých 40 let a objel bez ní polovinu Evropy. No a pak jsem se nechal přesvědčit, koupil ji a při jedné z jízd sjel vlastní nepozorností zadním kolem z betonové cyklostezky, spadl na záda a zátylek. V přílbě to křuplo, ale hlava zůstala v cajku. Nebít přílby, křupla by lebka. Takže nejde jen o auta a rozbité rty, ty situace mohou být zcela nečekané, stačí se na vteřinu zahledět do mobilu na trasu.
Je až s podivem jak nelogicky až trapně argumentují „nenosiči“ přileb, srovnání s naraženou patou je opravdu pro hodně inteligentní cyklisty (nevím kdo kdy zemřel na naraženou patu), na druhou stranu co by bylo možné vymyslet proč nenosit aby to dávalo smysl? Naprosto souhlasím s nešvarem špatně nasazených přileb u dětí, hlavně na jiné čepici je to úplně k ničemu. Je třeba zdůraznit že přilba neochrání úplně před vším, ale na druhé straně zlomený nos či rozbitý ret se na rozdíl od smrti rychle zhojí.