Jak vybrat čelovku na běhání? Kolik váží lehká a kolik lumenů stačí

Foto: Zbyněk Rederer

Neměla by „hopsat“ s vámi a měla by dobře a dlouho svítit. Výběr čelovky na běhání je stejně složitý, jak široká nabídka na trhu je. Shrneme si, podle čeho vybrat, kolik lumenů by měla umět a jaké další vychytávky můžete po své čelovce chtít.

Základním parametrem čelovky je její výkon. Ale k čemu by nám byl ten nejlepší, pokud by svítilna postrádala své ostatní praktické stránky? Pojďme si téma vysvětlit prakticky a přehledně.

Systém upnutí

Čelovou svítilnu známe hlavně jako pásek kolem hlavy. Ten by měl být z pružného pevnějšího materiálu a jeho délka musí být nastavitelná. Nezapomínejte, že občas budete svítilnu používat s čepicí či bez, nebo ji budete chtít půjčit parťákovi. Podívejte se také na vnitřní stranu pásku, neměl by se smýkat. Někdy je protiskluzový samotný materiál, jindy se to řeší silikonovými aplikacemi.

Vybíráme čelovku na běhání, proto jsme na usazení na hlavě náročnější. Pruh kolem obvodu hlavy stačí u drobnějších lehčích čelovek. U větších (těžších) je dobré vybírat svítilnu se středovým páskem přes temeno, který zabrání sklouzávání hlouběji dolů.

Hmotnost

Co si představit pod drobnou nebo těžší svítilnou? Lehčí čelovka se pohybuje okolo 60, 80, ale i 100 gramů. Jako limitní bych považovala 140gramovou mez, od kdy už bych preferovala uchycení se středovým páskem.

Některé výkonné čelové svítilny s dlouhou výdrží váží ještě více – i přes 250 gramů. Aby přední část s reflektorem nesjížděla, řeší se to rozložením váhy. Zdroj energie je oddělen od světla a umístěn na pásek v oblasti zátylku. Mezi nimi pak vede izolovaný drát. Funguje to skvěle.

Lumeny

Vybíráme hlavně podle toho, jak čelovka svítí. Orientovat se můžeme díky jednotce lumen (lm), kterou obchodníci u výrobku uvádějí a určuje světelný tok. Čím vyšší číslo, tím více energie je za časovou jednotku vyzářeno a tím lepší dosvit. 

Pro účely běhu vybíráme čelovku s výkonem 100 až 400 lumenů. Méně by bylo nedostatečné, nesmíte zapomenout, že se budete pohybovat rychle, obzvlášť při běhu z kopce. 

Doporučuji ale vybrat čelovku, která disponuje i vyšším dosvitem a který je hlavně možno regulovat – přisvítit si nebo jas ztlumit. Využijete ho v různých situacích. Ve chvíli, kdy budete chtít vědět, co se v dálce šustlo a jak velký náskok před kancem máte, nebo když se ztratíte a budete hledat cestu. Vyšší výkon = kratší výdrž. A také proto, abyste zbytečně neoslňovali běžce, cyklisty či řidiče v protisměru.

Čelovka bez regulace navíc dosahuje svého maximálního světelného toku jen několik vteřin po zapnutí s plně nabitým akumulátorem a následně pomalu pohasíná. Naopak čelovka, která nějakou formu regulace má (řízenou například mikročipem), svítí po celou dobu výdrže stejně. Platí, že čelovka s regulací a výkonem 400 lm bude po většinu času svítit výrazně lépe než čelovka s výkonem 400 lm bez regulace.

Kužel světla a jeho barva

Jaký prostor kolem sebe osvítíte, ovlivňuje šíře světelného kužele. Širší se rozptyluje do okolí a získáte tím přehled o tom, co se děje kolem vás, ale i o terénu. Užší zase dosvítí více do dálky. Některé čelovky mají kužel pevně dán, ale jsou i takové, kde si ho můžete regulovat. Pro běh preferuje každý něco jiného, ale troufám si tvrdit, že ani jeden z extrémů není dobrý a lepší je volit střední cestu. 

Také barva bílého světla je volbou osobních preferencí. Rozdělujeme ji na teplou, studenou a neutrální. Hodnoty jsou udávány v kelvinech (K). Teplé světlo je do 3300 K, studené nad 5000 K.

Odolnost a co znamená odolnost IP

Pouzdro svítilny může být jak z levného plastu, tak lehké velmi odolné slitiny. Není asi třeba vysvětlovat, co je odolnější a jaké to s sebou nese výhody.

Pro potřebu běhání se ale zajímejte zejména o stupeň krytí IP. Doporučuji IP67 nebo IP68. První číslo „6″ značí, že je svítilna naprosto odolná vůči vniknutí prachu, druhé číslo znázorňuje odolnost vůči vlhkosti:

  • IPx4 ochrana proti stříkající vodě
  • IPx5 ochrana proti tryskající vodě
  • IPx6 ochrana vůči intenzivně tryskající vodě (např. prudký déšť)
  • IPx7 ochrana při ponoření do vody na 30 minut v hloubce 1 metru
  • IPx8 ochrana při nepřetržitém potopení do vody za podmínek, které určí výrobce zařízení

Akumulátor a dobíjení

Čelovku můžete krmit koupenými „tužkovkami“, nebo ji dobíjet. 

AA a AAA akumulátory jsou vhodné hlavně ve chvíli, kdy budete potřebovat prodloužit výdrž bez možnosti čelovou svítilnu dobít. Mít další tužkovky v kapse je jednodušší, než hledat zásuvku a tahat sebou nabíječku, či powerbanku. Navíc je seženete v podstatě kdekoliv. Výdrž tužkových baterií ale není moc dlouhá a musíte na jejich doplňování myslet.

Oblíbená varianta je čelovka s lithiovým akumulátorem, který (kromě toho, že je dražší) s sebou nese spoustu benefitů. Nižší hmotnost, delší výdrž na jedno nabití. Je vhodný do náročných podmínek jako mráz nebo naopak horko. Lithiové baterie snesou provozní teploty cca od -40 °C až +60 °C a jsou tak vhodné pro outdoorové sporty. Dříve platilo, že jste závislí pouze na nabíječce/kabelu se speciální koncovkou a akumulátor dobijete jen v čelovce. Já mám ve své například typ akumulátoru CR 123A, který mohu z čelovky vyjmout, v něm se nachází vstup pro běžně dostupný mikro USB kabel. Pokud tedy zapomenu přibalit na dovolenou kabel, dobiju akumulátor i takto externě.

Tipy

Co dnešní svítilny přinášejí? Určitě modernější materiály, ať už se to týká lehkých odolných slitin nebo kvalitních pružných pásků. Také propracovanější provedení i ovládání. I nastavování obvodu hlavy dnes už nespočívá pouze ve sponě, ale můžete ho obsluhovat otočným kolečkem.

Další významnou „vychytávkou“ jsou různé světelné módy. SOS světlo nebo červené svícení, které pomůže třeba v mlze. U některých čelovek najdete na zátylku červenou blikačku. Využívejte ji nejen na silnici ale i cyklostezce, protože nejde pouze o to, abyste viděli na cestu, ale také abyste byli viděni ostatními. 

Naše testy čelových svítilen na běhání

Podobné příspěvky

Berlínský půlmaraton: strhující atmosféra výzva a návrat na silnici po deseti letech

Zápisník australské „běhny“: zemětřesení a podlepená prsa

Máš víc kilo a chceš se hýbat? Zkus tyhle boty z Decathlonu. Test Kiprun KS900 2