Chcete se stát pouhou šmouhou v davu běžců? Být raketou startovního pole? Tak zbystřete! Vyzkoušeli jsme totiž superboty New Balance FuelCell SuperComp Elite V4, které vám prý ušetří celé minuty. Jestli je to v nich skutečně takový kvapík, tak to se dozvíte v našem testu.
Jarní maratony a půlmaratony se rychle blíží a pokud se chystáte pokořit svůj osobní rekord, rozhodně byste se měli na tyhle boty hodit oko. Název těhle bot je dlouhý jak rodokmen britského aristokrata, ale tím se nenecháme odradit a směle se pustíme do testu, ve kterém se zaměříme hlavně na to, jestli vám při závodě ušetří slibované minuty, komu budou vyhovovat a na co si při jejich výběru dát pozor. Rovnou ale můžeme říct, že pokud hledáte botu, která vám otevře dveře do světa superbot, pak je FuelCell SuperComp Elite V4 hodně zajímavou možností.
New Balance FuelCell SuperComp Elite v4 je pohodlná obuv určená pro závody a tempové běhy na dlouhé vzdálenosti. Spadá do kategorie „super bot“. Mezipodešev tvoří směs na bázi PEBA s názvem FuelCell, která je pod nohou měkká a pružná. Při prvním obutí budete mít pocit, že je bota opravdu příjemně pohodlná a jakmile uděláte pár kroků, nebo si zkusíte poskočit, zjistíte, že pěna dostatečně pruží a vrací dopadovou energii zpátky do odrazu.
Hmotnost přesahuje 230g, což se může zdát na závodní určení malinko těžší, ale vzhledem k tomu, že jde o botu pro dlouhé závody, je důraz kladen více na pohodlí a odraz než na minimální váhu. Rozdíl mezi patou a špičkou (drop) je 6mm. Sklon není nijak agresivní ani příliš posunutý do paty. Nemáte tedy pocit, že přepadáváte na obličej, nebo že v běžeckém postoji „sedíte“.
Celkově je bota laděná pro dopad na střed chodidla a silný odraz přes špičku. Rozhodně ale dokáže prominout nějaké ty nedostatky v běžeckém stylu a nebude vás brzdit ani v přechodu mezi dopadem na patu a odrazem přes špičku. Přestože jde o „superboty“, SuperComp Elite v4 patří mezi pohodovější a více uvolněné zástupce této kategorie. Osobně jsem si je pojmenoval „superbota s tempomatem“, protože jakmile je dostanete do tempa, je to stabilní a pohodlná jízda na hodně dlouhou vzdálenost.
Svršek tvoří lehoučká, mírně průhledná síťovina, která je zpevněná výztuhami a skvěle dýchá. Tvar je mírně těsný na vnějších prstech a má poněkud nižší profil, což lze upravit šněrováním. Jazyk je v podstatě jen tvarovaný pruh měkké látky, který není přišitý k bočním stěnám. Při testech jsem neměl problém se sklouznutím nebo shrnováním jazyka, ale je dobré se ujistit, že je dobře usazený při obouvání.
Tvarování paty je těsnější s mírně flexibilní oporou. Pata je v zadní části spíše tuhá, ale po stranách pružná. Pokud máte citlivé paty, je potřeba boty dobře vyzkoušet. Límec kolem zadní části chodidla není nijak výrazně polstrovaný, mohl by tedy nepříjemně dráždit. Nošení vysokých ponožek na dlouhé běhy je nutností, a to kvůli hrozícím puchýřům a odřeninám díky pevnějšímu usazení zejména kolem achilovky. Pro bosoběžce a triatlonisty, kteří běhají bez ponožek, bych doporučil zvýšenou opatrnost, protože v tomhle směru New Balance FuelCell SuperComp Elite v4 zrovna přívětivé nejsou. Samotné obouvání jde poněkud ztuha, ale se dá usnadnit lžící.
New Balance FuelCell SuperComp Elite v4 může při výběru působit trochu problémy běžcům, kteří se obvykle pohybují na hraně konkrétní velikosti obuvi. Kvůli nižšímu profilu boty v oblasti špičky působí kratším dojmem a je možné, že budete potřebovat o půl čísla větší velikost, než je vaše obvyklá. Většina lidí asi zůstane u své běžné velikosti s použitím tenkých ponožek. Pro ty, kteří mají mezivelikost běžně, doporučuji vybírat číšlo o půl větší. Hrozí totiž otlaky či poškození nehtů.
Pro koho New Balance vlastně jsou?
Z pohledu použití je SuperComp Elite v4 nejlepší na dlouhé běhy v maratonském nebo půlmaratonském tempu. Využití určitě najdou i na kratší a rychlejší trasy, ale úplně tam nevynikne jejich důraz na pohodlí. Jsou tedy ideální volbou pro běžce, kteří na dlouhé trasy chtějí vyzkoušet zástupce „superbot“, ale obávají se agresivních modelů a možných negativních dopadů na techniku běhu či riziko zranění.
Zdá se, že častějšímu a delšímu používání odpovídá i životnost podešve. Na svém páru jsem naběhal kolem 100km a opotřebení vidím pouze na odhalené pěně FuelCell ve středu chodidla. Pěnová mezipodešev si drží tlumící vlastnosti i pružnost. Předpokládám, že SuperComp Elite v4 vydrží větší porci kilometrů než jiné konkurenční modely, které si budete opravdu šetřit jen na závody.
S SuperComp Elite v4 rozhodně nelze počítat jako s univerzální botou. Je to zkrátka ryzí silniční specialista, i když s ní proběhnete i cestičkou v parku. Velká mezera v patě a ve středu chodidla snadno sbírá velké kameny a velká plocha odhalené pěny vystavuje botu možnému poškození na čemkoliv kromě silnice. Měkká a pružná mezipodešev se nejlépe hodí na pevnější povrchy, kde dokáže lépe přeměnit dopadovou energii do odrazu a zajistit lepší stabilitu. Přilnavost podrážky nejlépe funguje na suché silnici. Na mokru může trochu klouzat.
Při testech jsem v New Balance FuelCell SuperComp Elite v4 běhal různé typy tréninků v délkách od 10 do 28km a v rozdílných tempech. Chvíli jsem si zvykal na vyšší profil tlumící pěny a naopak těsnější prostor v přední části chodidla. Jakmile jsem věděl, co od nich můžu čekat, staly se SuperComp Elite v4 příjemným společníkem na delší tempové běhy. Dobře se mi v nich držela stabilní rychlost na 10km v tempu kolem 4:15 min/km. Osvědčily se i na kratší, rychlé intervaly v tempech kolem 3:30 min/km. Rozhodně po těchto rychlíkách sáhnu na veškeré letošní silniční půlmaratony a maratony, dokonce možná i na nějakou tu desítku, protože to pohodlí je dost návykové.
Závěrem
New Balance FuelCell SuperComp Elite v4 je vysoce odpružená, méně agresivní závodní „superbota“ pro ty, kteří chtějí pohodlnost s nízkým dropem. Určeny jsou především pro maratonské tempo a dlouhé tréninky. Nová FuelCell pěna je mimořádně měkká a pohodlná, ale dostatečně responzivní v tempu od lehkého po rychlé. Pokud hledáte méně agresivní „superbotu“, která má všechny super komponenty, může být SuperComp Elite v4 hodně zajímavou volbou a vstupenkou do téhle elitní kategorie běžecké obuvi. Cena rozhodně není nízká, ale díky zlepšení osobních rekordů na dlouhých tratích rozhodně stojí! Dá se čekat, že bude disponovat i delší životností než některé konkurenční modely.
New Balance FuelCell SuperComp Elite v4
- určení: silnice, tempové běhy, dlouhé závody
- došlap: neutrální
- hmotnost: 237g
- drop: 6mm
- míra tlumení: vysoká
- doporučená cena: 6 999,-
Pozitiva
- velmi pohodlné tlumení
- dynamika odrazu a návrat dopadové energie
- vhodné i pro běžce s horší technikou
- delší životnost
Negativa
- těsnější přední část
- méně propracovaný jazyk
- nevhodné pro běh bez ponožek
- Jak běhat v temných ulicích bezpečně a bez stresu
- Od kanad po karbon: Tajemství běžeckých bot a proč rekordy netkví v podrážce
- Je Garmin Edge 1050 ten nejlepší cyklocomputer na světě? Otestovali jsme Rolls Royce pro cyklisty
- Běhání při kojení: prospívá, nebo zhoršuje kvalitu mléka? Kdy začít a na co si dát pozor
- Vyzkoušeno za vás! Funguje zázračná metoda, která vyřeší chutě na sladké, nedostatek energie i nadváhu?