Sex: povolený doping pro sportovce, nebo zkáza vašeho výkonu?

Sport a sex. Jak tohle jde vlastně dohromady? Foto: chaoss/iStock

Mnozí sportovci řeší přípravu od A do Z: vitamíny, správnou stravu, dostatek spánku, nejnovější vybavení… Ale co naše nejzákladnější potřeby? Téma na tělo, o kterém se skoro nemluví! Ovlivní sexuální aktivita před závodem či tréninkem váš výkon více než karbonové vložky v maratonkách? Co člověk, to názor, co sport, to jiný přístup. Jak se v tom vyznat, kdy se uchýlit do celibátu a kdy raději podlehnout?  

Možná už jste slyšeli různé historky. Fotbaloví koučové držící své svěřence daleko od manželek, přítelkyň a milenek, jen aby mančaft nic nerozptylovalo. Boxeři, kteří měli dlouho před zápasem nakázanou abstinenci, aby byli agresivnější. Nebo naopak pořadatelé olympijských her s připravenými desítkami tisíc (!) kondomů pro přijíždějící sportovce. Sportovní svět se na tom, co je dobře a špatně, nedokáže shodnout. Podle všech výzkumů i výpovědí sportovců a jejich trenérů je to celé silně individuální a záleží na typu sportu, osobnosti i pohlaví.

V článku budeme mluvit nejen o sexu samotném, ale jakékoliv aktivitě s tím spojené. Ano, i masturbaci! Každá totiž působí tak trochu jinak. Abychom správně pochopili problematiku, mrkneme se nejdřív na trochu biologie a chemie. 

Sex jako koktejl procesů

Co se v našem těle děje během sexu? Spoustu změn díky opojným pocitům nevnímáme. Vězte, že takový jeden akt je synergií mnoha změn v těle. Začnou se rozšiřovat cévy a naše tělo je více prokrvené. Ostatně u mužů by to bez toho ani nešlo, že. Tepová frekvence se zvyšuje, celé tělo se stává citlivější. Začínají se uvolňovat hormony, jako je oxytocin, serotonin a dopamin. Tyhle molekuly štěstí nám přináší pocit uvolnění a spokojenosti.

V ženském těle hraje svou roli estrogen a prolaktin, v mužském dominantně testosteron, a vzájemně se prolínají. Touha je podněcována přes hypothalamus citlivý právě na testosteron. Muži mají obecně podstatně více testosteronu než ženy a také větší hypothalamus. A tak se nabízí první důvod, proč je jejich sexuální apetit celkově větší. Jakmile dosáhneme vrcholu, hormony se zase vydají jinou cestou, u mužů mimo jiné hladina testosteronu opět mírně klesá. Celý náš život, i ten sexuální, je tak jen obrovským koktejlem chemických procesů v těle.

Tahle souhra těl vede k pocitu uvolnění, štěstí, klidu a vyrovnanosti. Tím se dostáváme k odpovědi, proč je pro spoustu lidí důležitý sex před sportovním výkonem. Zkrátka přijdeme na jiné myšlenky, uvolníme se, možná se rozplynou i obavy a nervozita. A to před důležitou sportovní akcí může být důležitější než jiné faktory přípravy. Zároveň můžete zlepšit spánek a tak výrazně zvýšit svoji připravenost. 

Slovenský sportovec Maroš k tomu říká: “Neřeším ani tak výkon na samotných závodech, ale velmi mi pomáhá se zbavit stresu a být méně nervózní. Asi se mi i lépe usíná. Jinými slovy výkon při sportu řeším přes dobrý spánek a sex je věc, která mi k němu pomůže.” 

Partnerské dovádění versus sólo potěšení

Účinek sexuálních aktivit na náš výkon nejde generalizovat nejen kvůli silné individuálnosti, ale také různým typům hrátek. Zatímco partnerský sex v nás nabudí výše zmíněný koktejl hormonů, u masturbace je to trochu jinak. Vyplavuje se o něco méně hormonů spokojenosti, protože chybí partnerská sounáležitost a interakce. Studie z roku 2006 doktorů Stuarta Brodyho a Tillmana Krugera dokonce mluví o mírné škodlivosti masturbace. Není to přitom návrat o staletí zpět, ale experiment podložený důkazy. Hormon prolaktin zjednodušeně může za pocit sexuální sytosti.

Jenže při sexu s partnerem je ho vyplaveno až o 400 % více než při sólo akci. Tělo produkuje také méně oxytocinu a tyhle dva hormony pak nestačí dorovnávat větší množství dopaminu, hormonu instantního potěšení. Ten může trochu otupovat mozek a zároveň je spouštěčem stresových hormonů – zátěže pro naše tělo. U mužů má určitý podíl významu i pocit po sexu. Zatímco po úspěšném “lovu” se možná dostaví fenomén krále zvířat a nadsamce, který ovlivní i pocit při sportu, u masturbace to tak slavné není.

Až se tedy budete rozhodovat, která varianta večerního programu je lepší, víte, podle čeho. Je to ale stále jen drobný detail v celé problematice, který vás pravděpodobně prvoplánově k špatnému výkonu neodsoudí. 

Bojové sporty vyžadují testosteron, vytrvalcům je to jedno

I tak by se dalo porovnání jednotlivých sportů a sexuálních aktivit zjednodušit. V realitě je to mnohem složitější a opět hraje roli individualita. 

Jsou sporty, většinou bojové, které vyžadují určitou dávku agresivity pro vítězství. MMA zápasníkovi pocit štěstí a uvolnění po láskyplném večerním představení k poražení soupeře nepomůže. Naopak se bude snažit o naštvání, co nejvyšší hladinu testosteronu a rozpoložení predátora na lovu. Legendární Muhammad Ali se prý sexu zdržoval týdny před důležitým zápasem. Bojové, rychlostní a silové sporty, kde je potřeba intenzivní koncentrace alfa samce či samice, se se sexuálním půstem navzájem podporují. 

Jiné je to u vytrvalostních disciplín a všude, kde je potřeba větší míra klidné koncentrace, uvolněnosti a delšího pásma konstantního výkonu. Večerní sex povede k uvolnění, relaxaci a lepšímu naladění na start. Když máte být dvě a více hodin sami se sebou například při běhu, celková psychická pohoda je poměrně důležitá. 

Z fotbalistů je sexem jako prostředkem pro uvolnění známý třeba Christiano Ronaldo. Ten doporučuje mít více či méně pasivní sex večer před zápasem pro uvolnění. Předpokladem samozřejmě je, aby nebyl spojený s večírky, proflámovanou nocí a nedostatkem spánku.

Podobně to má italská tenistka Flavia Pennetta, známá svými milostnými dobrodružstvími, a to kdykoliv a kdekoliv. Holt ženy to mají s načasováním trochu jednodušší.  

Načasování a poznání sebe sama klíčem k úspěchu

Není pravdou, že sex vás před sportem může příliš vyčerpat, protože je fyzicky náročný. Nebudeme si nic nalhávat, statistiky říkají, že průměrný sex trvá šest minut. To je menší výkon než chůze do supermarketu a zpět. 

Důležitější než vyčerpání je spíše načasování před samotnou aktivitou, aby se stihly hormony znovu srovnat. Pokud vás čeká trénink nebo závod druhý den, večerní radovánky budou ideálním časem. Někteří trenéři se shodují, že by mezi sexem a sportem mělo být zhruba 10 hodin. 

Ráno před aktivitou už není sex vhodný ani v podobě masturbace. Hlavně u mužů klesne hladina testosteronu, vyplaví se dopamin, dostaví pocit spokojenosti a tím výkon skončil. 

Důležité je vyzkoušet, co funguje na vás. Před psaním článku jsem oslovila svoje sportovní okolí, aby se svěřili se zkušenostmi. Většina žen se shodla, že večer před akcí je to ideální strategie. Jsou uvolněné, plné energie a lépe se jim spí. I muži souhlasili, že večerní dovádění je více než v pořádku. Před tréninkem či závodem se valná část z nich už jakýchkoliv aktivit zdržuje.

Objeví se i výjimky – třeba kamarád Honza, kterému k soustředění pomáhá i ranní sex pár hodin před závodem. Kvůli silné individualitě je to tak na vás. Zkoušejte a zjistěte, co funguje pro vaše tělo a sport. Svou roli bude hrát věk i pohlaví. U mladých střelců to bude také trochu jiná písnička než u sportovních matadorů. 

Vliv sportu na sexuální výkony

Jaké důsledky může mít sex na váš sportovní výkon jsme probrali. Ale co obráceně? I to je totiž téma! Někteří sportovci se svěřili s tím, že zatímco před závodem problém nemají, po něm už je to s milostným životem horším. 

Ultraběžkyně Vanda přiznává, že před závodem je to skvělý vypínač hlavy a prostředek, jak lépe usnout. Po závodě je to ovšem několik dnů kratochvíle, na kterou kvůli únavě nemá chuť a ani nedokáže dosáhnout orgasmu. Na podobném scénáři se ve vzorku dotazovaných shodlo více žen. 

U mužů se ukázalo, že je to situace opačná. Veselo je, když se pak takoví dva sportovci sejdou doma po výkonu. Mužům po sportovní aktivitě, tedy většinou té kratší a intenzivnější, stoupá testosteron. Následkem toho mají větší chuť na sex, zvláště, pokud se zápas, trénink nebo závod povedl. Běžkyně Klára k tomu přidává svoji zkušenost: “Pár let zpátky jsem měla přítele, běhali jsme spolu Spartan Race, a ten naopak vždycky nutně potřeboval sex po závodě. A pokaždé to vysvětloval zvýšenou hladinou testosteronu po tom výkonu.”

Obecně vytrvalostní aktivity chuť na sex snižují. Po maratonu budete mít přeci jen jiné starosti než večerní radovánky. Naopak silový trénink, intenzivní a bojová zátěž vaši chuť pravděpodobně zvýší. Samozřejmě i výsledek vaší snahy má svůj podíl. Při vítězství se vyplaví další koktejl hormonů, který naši touhu katapultuje. Přeci jen kdo by nechtěl být pánem tvorstva ve více ohledech a skórovat i po závodě. 

Výborně to shrnul kamarád Jirka: “Člověk na sobě maká, aby byl alfa (nebo alespoň mozek nám tuhle myšlenku podsouvá). A dává to smysl, protože já to přirovnávám k ulovení mamuta – ulovím zvíře, pak oplodním ženu a mám ten den hotovo. Ve chvíli, kdy bych měl mít sex před sportovní aktivitou, ztratím motivaci.”

I když vás samotný sportovní program unaví, sport jako takový pro váš sexuální život rozhodně není na škodu. Některé výzkumy naznačují, že pravidelně sportující lidí mají i ve vyšším věku mnohem více sexu než jejich nesportující vrstevníci. A to už je slušný argument!

Suma sumárum, sex a sport spolu mají proměnlivý vztah, ale rozhodně se nevylučují. Většina vědců se shoduje, že samotný sex, ideálně v dostatečném odstupu před sportovním kláním, může být nápomocný. Naopak, těsně před se příliš nedoporučuje ani u mužů, ani u žen. Důvodem je přílišný pocit uvolnění a vliv na motivaci. Berte tedy sex jako povolený doping, ale dávkujte s rozvahou. 

Zdroje
https://is.muni.cz/th/yxrph/DP_Petr-Vajda.pdf
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27442171
https://www.nature.com/articles/s41598-022-19882-2
https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2006/cislo-9/rozdily-mezi-muzem-zenou.html
https://www.cpzp.cz/clanek/1611-0-Postelova-tajemstvi.html
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1743609515329775
https://plus.rozhlas.cz/sport-je-veda-vliv-sexu-na-sportovni-vykonnost-aneb-proc-je-ronaldo-tak-uspesny-6532175

Podobné příspěvky

Nový trend: „pohybové svačinky“. Minuta denně a vaše tělo vám poděkuje

5 tipů jak na odřená stehna v létě. I bizarní nápady můžou pomoct

Pravda o dětské obezitě: proč naše děti přibírají a jak jim pomoci!