Okoření trénink, vybičují k tempu. Segmenty na Stravě jsou hnacím motorem

Vybičujte se k rychlejšímu tempu pomocí aplikace Strava. Foto: Magdaléna Ondrášová

Představte si, že na různých úsecích vaší trasy stojí trenéři se stopkami a po proběhnutí křičí: „O pět sekund pomaleji než minule! Ale pořád jsi rychlejší než Karel!“ Tohle umí tréninkový deník Strava zaměřený na běh a cyklistiku.

Běháte. Pokud byl váš trénink dosud jen o pravidelnosti, stejném tempu i vzdálenosti a přitom stagnoval, je čas dodat vašim objemům kilometrů šťávu. Tedy pokud je vaším cílem zrychlit. Zařaďte intervaly, fartlek, výběhy kopců a to by bylo, abyste se neposunuli dál. Nejsem ale trenér, mým cílem není představit vám tréninkový plán. Bavit se budeme o skvělé motivaci, která vás k tréninku rychlosti namotivuje, přestože budete stát na startovní čáře sami. O segmentech na Stravě.

Segment rovná se minitrasa závodu

Segment je daný úsek, na kterém probíhají neustálé souboje. Takových úseků je v okolí vašeho bydliště jistě mnoho, jen jsou vám skryté, dokud nekouknete do mapy Stravy. Kdo je na výsledkové listině segmentu? Aplikace sbírá záznamy o každém, kdo tudy běžel, měl puštěné GPS zařízení a sdílí svůj záznam se zmíněnou Stravou. Stačí, že třeba segmentem proběhnete v rámci svého obvyklého běhu a pokračujete dál.

Váš čas se zapíše a vy se můžete porovnávat se všemi, kteří kdy tudy proběhli. Výsledky vidíte po návratu domů. V aplikaci se dají dobře filtrovat, pro mě je nejvíce motivující se porovnávat se sebou, s kamarády, které na Stravě sleduji, a se všemi ženami od doby vzniku onoho segmentu. Některé dražší modely hodinek Garmin umí dokonce sledovat běh v segmentu v reálném čase při výkonu.

I když je v mém okolí takových úseků mnoho, mám několik oblíbených, které mám z mapy načtené, kde přesně začínají a kde končí. Mám-li dobrý den, vybičuji se, abych si dala osobák a v celkovém žebříčku žen se tak posunula výše. I ostatní se ale snaží o totéž, proto zabolí, když mi přijde z ničeho nic z aplikace oznámení o ztrátě prvenství segmentu XY. Současně s tím ale přichází motivace se znovu příště překonat a prvenství získat zpět.

Porovnávat se můžete ale samozřejmě i s oběma pohlavími, stejně jako filtrovat výsledky dle věku, za poslední den, rok apod. Některé funkce jsou otevřené jen pro placené členství, avšak ve volné verzi je vše základní. Já osobně využívám Stravu bezplatně.

Jak sdílet data se Stravou

Pokud máte na běhání hodinky, propojte je a nahrají se vám data do Stravy vždy automaticky. Aplikace je kompatibilní s většinou populárních značek jako jsou Garmin, Fitbit, Polar, Sigma, TomTom, Suunto a další. I některé sportovní aplikace můžete synchronizovat se Stravou, například Endomondo a Runkeeper. Všechna možná propojení najdete zde. Stravu lze používat i samostatně jako trekovací zařízení.

Mohu zanést segment do Stravy i já?

Segmenty vytvořili lidé jako vy. Máte-li oblíbený úsek, na kterém byste rádi porovnávali svůj výkon sami se sebou, ale i ostatními uživateli, nic vám nebrání ho vytvořit.

Sleduj světovou špičku

Strava slouží také jako tréninkový deník, má výzvy, počítá naběhané kilometry vaším teniskám, najeté zase kolu a chová se hlavně hodně sociálně. Máte skvělý přehled, jak se vede vašim přátelům, kudy běhají, a najdete zde množství inspirace na trasy, které absolvují ostatní. Strava má desítky milionů uživatelů po celém světě a oblíbila si ho obzvlášť cyklistická špička. Kromě světových jmen zde můžete sledovat výkony našeho Ondřeje Cinka, Jiřího Ježka, Daniela Turka a z běžců Stravu aktivně využívají například ultramaratonci Radek Brunner a Daniel Orálek, dále Petr Peche, Jan Bartas a další. Inspirujte se jejich trasami a prostřednictvím komentářů s nimi můžete i komunikovat, nebo jim vyjádřit podporu v tréninku.

Nevýhoda segmentů na Stravě? Aplikace je celá v angličtině a segmenty nadchnout spíše sportovce soutěživé povahy.

Podobné příspěvky

Jak běhat v temných ulicích bezpečně a bez stresu

Od kanad po karbon: Tajemství běžeckých bot a proč rekordy netkví v podrážce

Je Garmin Edge 1050 ten nejlepší cyklocomputer na světě? Otestovali jsme Rolls Royce pro cyklisty