Zavřít
Pozadí na kole může občas trpět. Co s tím? Foto: Marek Odstrčilík

19. 8. 2020 0:00

FYZIOPORADNA: Když z kola bolí zadek. Jaké jsou možnosti úlevy?

A je to tady! Máte trable s pohybovým aparátem? Něco vás bolí? Nevíte, jak na protahování? Máme pro vás dobrou zprávu, protože pro vás spouštíme poradnu, kde bude radit fyzioterapeutka Kateřina Jinochová, která má bohaté zkušenosti právě se sportovci, od hokejistů Kladna až po třeba bojovníky MMA.

Pokud vás něco trápí, napište svůj dotaz do formuláře na konci článku a Katka každý týden na některé z nich odpoví (redakce si vyhrazuje právo výběru otázek). Odpovědi nebudou řešit váš konkrétní problém, ale budou v obecnější rovině (po internetu opravdu nejde léčit). Těšíme se na vaše otázky a věříme, že rady budou ku prospěchu.

Pro inspiraci vykopáváme dotazem, co dělat, když mě z kola bolí zadek kromě volby správného sedla?

Sed na kole způsobuje mnoha cyklistům velké bolesti při samotné jízdě na kole i po jejím skončení. Člověk obecně není předurčen k sedu, ale k chůzi, tudíž z celkového hlediska je našemu tělu sed nepřirozeným pohybovým stereotypem. Nyní má většina populace sedavé zaměstnání, kdy sedíme na široké židli a bolí nás i přesto po chvíli zadek. Natož, když provozujeme cyklistiku a naše pozadí se má uvelebit na něčem tak malém, jako je cyklistické sedlo.

Základem prevence bolesti hýždí je správné nastavení optimálního sedu na kole, zakoupení kvalitního sedla a nácvik vhodného stereotypu jízdy na kole. Dbejte na to, aby na kole nebyl provozován vzpřímený sed, či naopak velký předklon, kdy při obou extrémních pozicích dochází k přetěžování páteře, což následně může mít vliv na mnoho dalších faktorů včetně bolestí hýždí.

V případě, že již právě trpíte bolestí hýždí, není nad to si říci, jak si můžete rychle pomoci. Základem úspěchu je si po cyklistice protáhnout svaly dolních končetin včetně hýždí. Strečinku není nikdy dost, protože ho většina sportovců buď nedělá vůbec, nebo ho nedělá pořádně. Sáhněme si všichni do svědomí (pivo po cyklovýletu je častější volbou než strečink). Dále bych doporučila hýždě „zarolovat“ pomocí Blackroll válce či Blackroll koule, kdy vám svaly poděkují za rychlou regeneraci a úlevu od bolesti.

Dalším nešvarem po jízdě na kole může být bolest v rozkroku, ke které dochází následkem příliš velké zátěže (váha těla cyklisty) na malou oblast našeho těla. Zde může docházet k otlaku měkkých tkání v této choulostivé krajině, což bývá velmi bolestivé, ale rychle bolest následně ustupuje. Konkrétně se bolesti a následné otlaky vyskytují v oblasti sedacích kostí a v oblasti mezi análním otvorem a genitáliemi. Při řešení tohoto problému pomohou studené obklady, krémy na cyklovložky či standardní chladící gely/krémy. Speciální krémy na cyklovložky se aplikují do vnitřku kalhot či přímo na kůži v oblasti rozkroku nebo vrchní části vnitřních stehen. Krémy mají antibakteriální účinky a velmi často mají cool effect, kdy velmi příjemně chladí a ulevují od bolesti. Dále je velmi důležité dodržovat vhodnou hygienu a suchost těchto partií. Protože vlhko a teplo je skvělým prostředím pro množení všemožných bakterií a tvorby větších otlaků či oděrek.

Po pár jízdách, si tělo zvykne na sed na kole a bolesti již nebudou zřetelné. Pro cyklisty, kteří mají s tímto problémem dlouhodobé obtíže vřele doporučuji vhodné cyklistické kalhoty s dostatečnou vložkou/vycpávkou. Obecně však platí, že pravidelnost je v obtížích bolesti rozkroku při cyklistice velkým činitelem, takže nutno jezdit pravidelně a technicky správně.

Závěrem je však nutno říci, že základem předcházení bolestem pohybového aparátu po sportovní aktivitě je prevence. V tomto případě kromě napsaného výše je to posílení středu těla, úprava pohybového stereotypu jízdy na kole, strečink a rolling.

Zadejte svůj dotaz na fyzioterapeutku a popište co nejlépe okolnosti problému.


 srcset=
Kateřina Jinochová – fyzioterapeutka

Pohyb lidského těla mne zajímal už odmalička během sportů, kterým jsem se věnovala (tanec, lukostřelba, běh, softball). Zájem o svaly, klouby a jejich zranění mne dovedl na životní dráhu fyzioterapeutky a sportovní terapeutky. Vystudovala jsem bakalářský obor Fyzioterapie na Fakultě biomedicínského inženýrství ČVUT na Kladně a magisterský titul získala na Fakultě zdravotnických věd Univerzity Palackého v Olomouci. 

Pracuji jako vedoucí fyzioterapeutka na ortopedicko-fyzioterapeutické klinice Orthotes v Praze, kde se věnuji především pacientům s ortopedickými a traumatologickými diagnózami. 

Mimo ordinaci je součástí mého pracovního života i pedagogická činnost, jelikož jsem externí vyučující studentů fyzioterapie na Fakultě biomedicínského inženýrství ČVUT. Dále jsem lektorkou konceptu Blackroll pro Českou republiku.

Věnuji se také sportovní fyzioterapii, v sezóně 2019/2020 jsem pečovala o hokejový A-tým Rytíři Kladno. Nyní se věnuji sportovcům ve více oblastech včetně např.  bojových sportů, konkrétně MMA. 

Katku najdete:  www.orthotes.cz