První z éry karbonových závodních bot. Kultovní záležitost. To nejrychlejší, co můžete obout. Nike Vaporfly od svého začátku sbírají pouze samou chválu a dodnes jsou považovány za krále mezi běžeckými botami. Dlouhou dobu to vypadalo, že jejich pozice je neotřesitelná, ale ani konkurence nespí. Jak si stojí Vaporfly mezi ostatními karbonovými modely? Jak se v této fenomenální botě běhá? A proč je tak úspěšná?
Nike Vaporfly NEXT% je druhou generací projektu Vaporfly, který byl poprvé představen před čtyřmi lety v rámci projektu Breaking2, kdy se tři vybraní běžci snažili v Italské Monze pokořit hranici dvou hodin na maratonu.
Rychlejší maraton
První veřejně dostupná verze nesla označení Vaporfly 4% a odvolávala se na studii, která tvrdila, že Vaporfly svému nositeli umožňuje běžet s až o čtyři procenta nižší energetickou náročností. To v praxi znamená zrychlení o cca asi dvě procenta, tedy o cirka tři a půl minuty na tříhodinovém maratonu. Tři a půl minuty dolů prostě jen díky tomu, že se přezujete. Do té doby něco nemyslitelného.
Že se nejedná o marketing vycucaný z prstu od té doby potvrdilo i několik dalších nezávislých studií. Nejlepším důkazem toho, že se jedná o vážnou věc, je ale intenzivní snaha všech ostatních značek přijít se svou konkurenceschopnou alternativou k Vaporfly, které se staly měřítkem kvality. Naprostá dominance Vaporfly u profesionálních atletů bez ohledu na sponzory je dalším pádným argumentem. Šílenství, které nastalo, zažíváme už čtyři roky a dnes jen těžko najdete závod, kde by na nohách ambiciózních běžců nedominovaly boty s karbonovým plátem.
Nástup konkurence
První generace Vaporfly 4% se velmi rychle dočkala svého nástupce, který už tak vysoký standard posunul na ještě vyšší úroveň. Změny proběhly na všech úrovních, ale nebylo třeba nijak razantních zásahů. Nastupující Nike Vaporfly NEXT% ladil detaily v podešvi, mezipodešvi i svršku, ale základ boty zůstal velmi podobný. V době psaní této recenze už je na trhu Nike Vaporfly NEXT% 2, který ale stojí na identické platformě. V podešvi i mezipodešvi nenajdete absolutně žádné změny a úpravy se dočkal pouze svršek, který by měl být o něco pohodlnější a odolnější. Vzhledem k malým rozdílům tedy můžete brát tuto ve recenzi jako vypovídající i pro model NEXT% 2.
Olympiáda v Tokyu a celosvětová dominance Vaporfly nedala spát ani ostatním výrobcům a dnes je na trhu celá paleta karbonových závodních bot. Některé z nich nejsou vůbec špatné a snižují náskok Vaporfly na minimum. Saucony Endorphin Proc, adidas Adios Pro, Asics Metaspeed Sky, New Balance RC Elite v2… To všechno jsou velmi povedené boty s vynikajícími recenzemi a špičkovými vlastnostmi. I přesto zůstává Vaporfly NEXT% nadále na pozici jasné jedničky. Jak je to možné?
Hlavní konkurenční výhodou Vaporfly je tradice a zkušenost. Nově vznikající konkurenční modely si totiž teprve musí pomalu a složitě vybudovat renomé, které Vaporfly už dávno mají. Tento typ bot je pořádně drahý a většina běžců si dvakrát rozmyslí, jestli utratit šest tisíc korun za něco neosvědčeného, nebo půjdou raději do jistoty. Vaporfly je tady už dlouho a o jejich špičkových vlastnostech a bezprecedentní rychlosti nikdo nepochybuje.
Jedny z nejlehčích na trhu
Není to ale jen o historii a opatrnosti. I v dnešní našlapané konkurenci si Vaporfly NEXT% drží výsadní postavení. Klíčovým prvkem je zde pěna ZoomX, která byla první svého druhu. Extrémně lehká a především extrémně pružná s energetickou návratností okolo 90 procent. Právě tato pěna použitá v maximální možné mohutnosti (40 mm v patě) má na svědomí kouzlo rychlejšího běhu. Karbonový plát také hraje důležitou roli kvůli stabilizaci a přenosu energie do odrazu, ale zatímco imitovat karbonový plát je pro ostatní značky jednoduché, tak přijít se stejně kvalitní pěnou jako je ZoomX není jenom tak.
Vaporfly NEXT% váží i díky ZoomX neuvěřitelných 190 gramů, což je řadí mezi nejlehčí boty na trhu. Extrémní energetická návratnost, vhodná geometrie a vyztužení zakřiveným karbonovým plátem se pak postará o to, že v této botě člověk neběží, ale letí. Už od prvního kroku je cítit špičková a především přirozená dynamika při odrazu. Výsledný efekt je takový, že tempo, kterým reálně běžíte, se zdá pocitově mnohem lehčí a uvolněnější, než v jiných botách.
Pro koho jsou Vaporfly vhodné? Můj subjektivní dojem je takový, že botu nejlépe využijete v tempech pod čtyři minuty na kilometr. Čím rychleji, tím lépe. To ale neznamená, že by v nich pomalejší běžci nemohli běhat. Se zpomalujícím se tempem a zhoršující se technikou se ale dá očekávat, že vliv Vaporfly na rychlost bude nižší, protože energetické ztráty (způsobené např. dopadem přes patu) jsou příliš vysoké. Na druhou stranu se dá poměrně často setkat s názorem, že geometrie Vaporfly běžce přirozeně nutí udržovat lepší techniku běhu. A to i přes to, že drop je zde poměrně výrazných osm milimetrů. Intenzivní zakřivení do tvaru kolébky ale vysoký sklon smazává a běh přes špičku/střed chodidla je v botě dokonale přirozený.
Závodky patří na závod
Slabou stránkou Vaporfly (ostatně jako všech bot tohoto typu) je nízká životnost. Už od prvních kilometrů jsou na pěně ZoomX vidět patrné vrásky a všeobecně se bere jako fakt, že své vlastnosti začnou Vaporfly ztrácet už po cca 150 až 200 kilometrech. Používat se samozřejmě dají i nadále, ale rozdíl oproti novému páru bot bude čím dál více patrný.
Vaporfly si také příliš netyká s ostrými zatáčkami a nerovným, sypkým, nebo mokrým povrchem. Tady se ale není čemu divit, protože tahle bota je navržena pro dosažení maximální rychlosti a k tomu očekává ideální podmínky, tedy hladký asfalt. Boční stabilita je pak napříč karbonovými závodkami ještě velmi slušná (ozvlášť ve srovnání s Adios Pro, nebo Metaspeed Sky), ale čtyři centimetry ultraměkké pěny se zkrátka nezapřou a při ostrých zatáčkách proto musíte být opatrní.
Svršek je extrémně lehký, vysoce prodyšný a především velmi vypasovaný s úzkou střední částí. Tento tvar je poměrně nezvyklý, ale musím říct, že mi i přes široký tvar chodidla maximálně vyhovoval. Obepnutí nártu je dokonalé a pevné a prsty i příčná klenba nejsou tak utiskované, aby to byl problém i při dlouhém závodě. Patní část je řešena minimalisticky pouze s náznakem polstrování, ale ani tady jsem nenarazil na jakýkoliv problém. Žádné zouvání, nebo pohyb chodidla způsobující puchýře a otlaky.
Minimalistická je i podešev a jak už bylo zmíněno. Do mokra, nebo na sypký povrch (parkové cesty, nebo štěrk na silnici) to není to pravé. Celkově ale Vaporfly v tomto směru nijak zvlášť nevybočuje ze standardu silničních závodních bot.
Nike Vaporfly NEXT% 2
- hmotnost: 190 g
- drop: 8 mm
- výška tlumení: 40 mm
- karbonový plát: ano
- cena: 5 600 Kč
- klady: nejrychlejší běžecká bota na světě, extrémně vysoká energetická návratnost pro nižší náročnost běhu, karbonový plát pomáhá zrychlit odraz, skvěle padnoucí ultralehký svršek
- zápory: nízká životnost při vysoké pořizovací ceně, bota určená výhradně na závodní využití, nebo pro vysoce kvalitní trénink (dráha, intervaly, tempo…)
Ve výsledku je Nike Vaporfly NEXT% úžasně rychlá bota, která má vše, co by nejrychlejší bota na světě měla mít. Úžasně nízkou hmotnost, extrémně vysokou energetickou návratnost, zakřivený karbonový plát a lehký i prodyšný svršek. Jestli hledáte obutí na jakýkoliv silniční, nebo dráhový závod, tak tohle je jasná volba, kterou v žádném případě neuděláte chybu. Tedy za předpokladu, že vám bude vyhovovat fit svršku.
Boty pro recenzi poskytl obchod TOP4RUNNING.cz
1 komentář