Tohle kolo je silné jako býk, který díky parádnímu Bosch motoru smaže vaše neumění v terénu a pomůže vám překonat každý kořen nebo balvan. Přidejte k tomu dobrou výdrž a hned tu máte skvělého parťáka na delší štreky po našich horách nebo lesích.
Na elektrokola jsou různé názory, někdo je nesnáší a označuje za podvod, protože se díky nim usnadňujete život, jiní na ně nedají dopustit s tím, že díky nim se vykopete ven. Myslím, že pravda je někde uprostřed, protože strašně záleží na tom, kdo a jak takové elektrokolo používá.
Jsem kardiak, a tak vnímám elektrokolo jako parádní řešení toho, když potřebuji držet tepovou frekvenci na nižších hodnotách, a přitom jezdit v terénu nebo kopcích. Díky elektrodopomoci se to totiž lépe hlídá a koriguje. Stejně tak je skvělou volbou pro ty, kteří mají jiné zdravotní trable nebo už jejich věk nedovolí takovou výkonnost, nebo chtějí se svými dětmi, vnoučaty vyrazit do přírody.
Kolo má jeden z nejvýkonnějších a nejmodernějších motorů, konkrétně Bosch Performance Line CX. Tohle se vždycky používalo na horských eleektrokolech a hle teď je i na gravelu. Baterii můžete dobíjet přímo na kole nebo si ji vyndat a vzít třeba na pokoj. Jen pozor, ať vám neupadne na nohu, váží totiž skoro tři kilogramy.
Dopomoc motoru má čtyři módy a ovládá se na řídítkách. Je to daleko lepší řešení než když je ovládání na spodní trubce, třeba jako u silničního elektrokolo Canyon Endurace (dalším plusem je i displej, na kterém vidíte rychlost, jaký režim máte nebo stav baterie). Každopádně i tak, když to poskakuje, tak je to občas tedy výzva na ovladač se trefit, ale to je asi jasné. Ten nej mód, který se zcela příznačně jmenuje Turbo, jsem použil skoro minimálně, ale když jsem ho hned při první jízdě použil na semaforu, tak mě to vystřelilo skoro nekontrolovatelně vpřed. Je to jako když vás Hulk prostě nakopne zlehka do zadnice. Takže pozor na to. V opravdu prudkém stoupání turbo ale oceníte, a pokud jsou po cestě kořeny, kameny, bláto, tak dvojnásob. Na rovině, při běžném ježdění po šotolině ho nezapnete, není důvod, protože dopomoc je do 25 km/h a na to vám stačí vlastní síla.
Druhý nevyšší režim je Sport. Ten jsem též používal minimálně, vlastně spíš víc než turbo. Ve strmých stoupáních popravdě naprosto stačí. Nejvíc jsem ale používal buď Eco nebo Tour, to jsou režimy, které dle mého využijete přece jen v terénu nejvíc, zvláště pokud vyrazíte na dlouhou jízdu a chcete si rozumně máknout. Při jejich použití budete zažívat zadní lehký vítr do zad.
Kolo jsem proháněl hlavně po Šumavě, v říčanských lesích a kolem Sázavy. Důležité doporučení! Pokud tam od začátku narvete turbo s tím, že v kopcích všem s úšklebkem hodláte ukazovat záda, což je možná pro někoho cesta k vyššímu egu, tak vězte, že budete zanedlouho škemrat v hospodě o trochu toho proudu. A to navíc musíte jako tydýt táhnout nabíjecí kabel, který není zrovna cestovní. A že takových na šumavských cestách bylo.
A tady se vracím k poznámce ze začátku ohledně rozumného používání dopomoci. Rovinu a mírné stoupání v pohodě ušlapete za své. Pokud ale jedete ve skupině, kde jsou klasická horská kola nebo gravely, tak jste nahraní, protože od 25 km/h se motor vypne a vy dřete doslova na těžkém kole (plus mínus 17,1 kg) a parťáci vám mizí v dáli. Karty se samozřejmě obrací jakmile přijdou kopce. Ideálním příkladem může být stoupání z Knížecích plání nahoru na Bučinu. Kdo to tam zná, tak ví, že to do kopce je víc než trochu. Nahoře jsem byl v cukuletu, s tepem kolem 130 (pro mě ideální hodnota), lehce zadýchaný, ale bez nutnosti resuscitace.
Baterie má 500 Wh, což není prostě málo a dovolím si tvrdit, že při rozumném používání může být dojezd i kolem 200 kilometrů. Ze všech jízd (cca kolem 60 kilometrů) jsem se vždycky vracel s úbytkem jedné až dvou čárek baterie z pěti.
Canyon Grail: ON 7 má atypická a ne pro každého stravitelná řídítka. Jsou totiž dvojitá a proto se jim lidově říká „dvojplošník“. Za mě fungují velmi dobře a nemám k nim žádnou zásadní výtku (úplně stejné mám i na klasickém gravelu od Canyonu už několik let). Pro jiné ale může být limitující, že se nedají nijak nastavit, což je fakt, ale je to tak. Většinou budete řídítka držet blízko brzd. Horní část využijete především na rovných šotolinových nebo asfaltových površích.
Naprostá paráda jsou ovšem brzdy Shimano GRX a jejich skvělá a okamžitá účinnost. Nemusíte vynaložit nijak zvlášť velké úsilí a už reagují. A to chcete. Stejně tak si zaslouží pochvalu i přesná přehazovačka GRX RX 812. Kazetu na tomto kole najdete Shimano SLX 11-42 11s.
Elektrický Canyon Grail:ON není rozhodně ideální kolo. Někoho bude odrazovat hmotnost, jiného atypická řídítka atd. Motor je ale skvělý, stejně tak i osazení komponenty, kolo je stabilní a dodává vám v terénu potřebné sebevědomí. Za cenu 136 999 Kč dostanete skvělého dříče, který se nezalekne skoro ničeho a vy se s ním budete v přírodě bavit a ne prát a lopotit.
Canyon Grail:ON |
---|
Motor: Bosch Performance Line CX (Gen4) Baterie: Bosch PowerTube 500 Wh Přehazovačka: Shimano GRX RX812 GS Kazeta: Shimano SLX M7000 11-42 11s Kliky: FSA CK-702 Gen4 Řetěz: Shimano CN-HG701 11s Brzdy: Shimano GRX RX600 Kola: DT Swiss HG 1800 Spline, vel. 28 Řídítka: Canyon CP07 Gravelcockpit CF Sedlo: Sedlo: Fizik Tempo Argo R3 Cena: 136 999 Kč Sedlovka: Canyon S15 VCLS 2.0 CF Plusy: baterie, komponenty, účinné brzdy, ovladatelnost v terénu, cena Mínusy: hmotnost, pro někoho atypická řídítka, nemožnost si kolo vyzkoušet na prodejně (pouze přímý prodej) |
4 komentáře