Proč se Ital vydal do -34 °C? Cyklista Omar di Felice na 4000 km dlouhé cestě

Omar di Felice na trase World Arctic Tour Foto: Omar di Felice

Arctic World Tour: Šest „etap“ v celkem osmi zemích dalekého severu. Italský cyklista Omar di Felice si vytyčil extrémní trasu, kterou chce nejen ukázat, co jeden člověk na kole v mrazu dokáže, ale také upozornit na klimatické změny přiblížit život v arktických oblastech. Jeho „závod“ s mrazem a živly sledujeme online a vy můžete také.

Omar di Felice: Říman, který si zamiloval mráz

Bývalý profesionální cyklista a nyní šampion na poli ultracyklistiky. Pro cyklistiku se nadchnul už jako dítě, kdy nevynechal žádný závod Marca Pantaniho, který přenášela televize. Cyklistice se věnoval nejdřív amatérsky, v roce 2006 se stal profesionálem. O šest let později svět profesionálního sportu opouští – láká ho svoboda a dobrodružství cyklistických utramaratonů. Tou první je cesta z Lurd do Santiaga de Compostela (2012). Už tehdy po cestě točí videa a sdílí zážitky z cesty na sociálních sítích. Začíná se naplno věnovat dlouhým tratím (ať už v rámci závodů, nebo sólo projektů), na nichž získává mnohá mezinárodní ocenění.

Aby těch extrémů nebylo málo, přitahují ho (jako rodáka z Říma možná překvapivě) arktické podmínky. Do zimy se zamiloval už při cestách po Islandu (2000) a do mrazu se pravidelně vrací na kole: Kromě Aljašky a Kanady projel v zimě celé Norsko až k severnímu mysu Nordkapp a v roce 2020 podnikl zimní cestu napříč Mongolskem a pouští Gobi, kde se zimní teploty pohybují mezi -20 °C a -40 °C. Loni se tak vypravil na kole do base campu pod Everestem (film z cesty můžete zhlédnout zde, článek v angličtině třeba zde v magazínu Rouleur). A letos v únoru se za polární kruh vydal znovu…

Kde Omarovu cestu sledovat?
·        Webové stránky ultracyklisty Omara di Felice
·        Omarova aktuální GPS poloha v aplikaci Endu Live
·        Aktuální příběhy z Arctic World Tour na Instagramu a Facebooku
·        Trasa v „přímém přenosu“: Omarovy profily v aplikacích Komoot a Strava

Arctic World Tour: 4 000 km arktickým mrazem

2. února se Omar di Felice vydal na tour arktickými oblastmi: Na cestě čeká čtyřicetiletého cyklistu několik „etap“, které si naplánoval v těch nejmrazivějších oblastech, jaké si můžeme představit. První z nich – 800 km dlouhou trasu mezi městy Petropavlovsk Kamčatskij a Usť-Kamčatsk už absolvoval. Pak se Omar přesunul do Murmansku, přezdívaného Brána Arktidy, kde opět nasedl na kolo a pokračuje v další etapě přes Finsko a Švédsko do norského Tromsø. Celá tato 1500 km dlouhá etapa probíhá za polárním kruhem a v době vzniku tohoto článku se Omar blíží do finského Rovaniemi, města zhruba v polovině „skandinávské“ etapy.

Celou Omarovu cestu v rámci jeho projektu Arctic World Tour můžeme díky GPS sledovat v „přímém přenosu“ pomocí aplikace Endu Live a také na jeho Instagramu a Facebooku, kam pravidelně přidává fotky (včera se na Instagramu objevilo také jedno opravdu mrazivé video, u kterého stojí, že teploměr naměřil -34 °C!) a příběhy ze svého dobrodružství. Po dojezdu do Tromsø čeká extrémního cyklistu krátká etapa na Špicberkách, která bude také nejsevernějším úsekem arktické trasy. Pak se přesune na Island a do Grónska. Poslední etapa ho pak bude čekat v arktické oblasti Kanady – z města Whitehorse až k deltě řeky Yukon. V součtu má v plánu ujet 4000 km a podat svědectví o životě kolem polárního kruhu.

Omar di Felice ve sněhové vánici na Kamčatce Foto: Omar di Felice
Zastávka na zahřátí v kamčatské kavárně Foto: Omar di Felice
Selfie se záznamem první části kamčatské „etapy“ Foto: Omar di Felice

Sám v třicetistupňových mrazech i sněhových vánicích

Na Kamčatce se únorové teploty běžně pohybují kolem patnácti pod nulou, nejde ale jen o zimu: Omar zde podnikl osmihodinovou jízdu napříč sněhovou bouří, stovky kilometrů dlouhý přejezd zcela o samotě napříč kamčatskými lesy a pustinami, kde není možné si udělat pauzu na doplnění zásob, nebo cestu přes horskou silnici v brzkých ranních hodinách, ještě před hlášenou bouří, která by uzavřela silnici do cíle ve městě Usť-Kamčatsk. Toho nakonec dosáhl – po pěti dnech a osmi hodinách na cestě, přičemž nejednu noc strávil venku pod stanem.

Podobný mráz a samota čeká Omara i ve zbylých etapách – trošku se „ohřeje“ jen na Islandu, kde se díky Golfskému proudu mohou teploty pohybovat i lehce nad nulou. Základem je dobrá termoregulace, kterou Omar pravidelně „pokouší“ při trénincích v extrémních oblastech. A jak taková jízda v mrazu probíhá? „Když jedu v minus 30, vím, že každou hodinu musím zastavit a zkontrolovat ruce. Pokud není vše v pořádku, musím zastavit a zkusit si je zahřát. Když potkám vesnici, zastavím a ohřeju se tam, když není, rozdělám oheň. Vypadá to nebezpečně, ale pokud jste zkušení, víte, co musíte dělat,“ nastínil di Felice své postupy v rozhovoru pro magazín Velo News.

Kolo za polární kruh
Možná si říkáte, co to je za kolo, že vydrží takový nápor… Výzbroj a výstroj, se kterou Omar na cestu vyrazil, musí odolat silnému mrazu, mechanické námaze tisíců kilometrů. Zvolil osvědčený gravel Wilier Triestina Jena, osazený sadou Shimano GRX a ráfky Mavic Allroad SL s pneumatikami Continental, opatřenými hroty.
Gravel Willier Triestina Jena, upravený pro jízdu v arktických oblastech. Foto: Omar di Felice

„Tour“ za dobrodružstvím i pro klima

„Miluji zimu a chladné podmínky i tu možnost otestovat své schopnosti na dalekém severu severu. Miluji sníh. Vím, že není úplně normální, že člověk, který se narodil v Římě, kde je po celý rok teplo, cítí takovou lásku k dalekému severu. Ve sněhu a ledu jsem ale ve svém živlu,“ přiznal di Felice magazínu Velo News. Při tréninku na Islandu loni v prosinci si ale uvědomil, jak jeho milovaný sníh a led rychle mizí: „Na severu ostrova bylo tou dobou kolem šesti stupňů. Jako v Římě! Žádný sníh ani led, na kterém bych si mohl otestovat svou výstroj. Je to tak – klima se mění opravdu rychle,“ dodal cyklista. Svou aktuální cestu tedy věnoval především klimatu.

Tentokrát pro něj není důležité být někde první. Spojil se s organizací Italian Climate Network, sdružující dobrovolníky, odborníky a aktivisty, upozorňující na klimatické změny a nutnost jednat. V rámci svojí cesty se Omar také setkává s místními a s vědci, kteří žijí v arktických oblastech a zkoumají jejich podmínky – a prostřednictvím sociálních sítí zprostředkovává informace a zkušenosti, kterých při extrémní cyklistice v oblasti kolem polárního kruhu nabyl. „Můžu vykládat jen o tom, jak jsem silný, protože tohle zvládnu…nebo také můžu mluvit o klimatu, zvířatech a horách – tedy všem, co je nedílnou součástí mého dobrodružství,“ řekl pro Velo News a dodal parafrázi na oblíbenou cestovatelskou hlášku: „Co se stane v arktických oblastech, nezůstane v arktických oblastech – ovlivňuje to i naše země a města. A cyklistika je dobrý způsob, jak na to poukázat.“

Největší úspěchy Omara di Felice
·        2014 – 1. místo na závodě Tortour ve Švýcarsku
·        2014 – 1. místo na Le Raid Provence Extreme
·        2015 – 1. místo na Race Across Italy
·        2015 – Non-stop ultramaraton z Paříže do Říma 1600 km
·        2017 – Zimní jízda 1600 km z Helsinek na Nordkapp
·        2018 – 2. místo na non-stop závodě Transiberica
·        2018 – Zimní jízda po Arctic Highway z Whitehorse do Tuktoyaktuku
·        2019 – 3. místo na Trans America Bike Race
·        2019 – Zimní jízda po Dalton Highway z Anchorage do Atigun Pass na Aljašce

Podobné příspěvky

Je Garmin Edge 1050 ten nejlepší cyklocomputer na světě? Otestovali jsme Rolls Royce pro cyklisty

Bojíte se výšek? Pak se raději na tenhle ikonický trail ani nekoukejte! Half Dome děsí i fascinuje tisíce turistů ročně. 

Léčba šokem ve 3000 metrech. Bez aklimatizace rovnou na trať MS v překážkovém běhu