Úvod VybaveníOstatní Recenze: Xiaomi Smart Band 7 mohu doporučit. Příznivá cena, skvělý displej, ale závislost na mobilu

Recenze: Xiaomi Smart Band 7 mohu doporučit. Příznivá cena, skvělý displej, ale závislost na mobilu

od Karel Holub

Sportovní náramek Xiaomi Smart Band 7 je atraktivní a zajímavý doplněk, který dokáže motivovat k pohybu a fyzické aktivitě. Ve světě nositelné elektroniky pro sportovní využití jsou náramky spíš minoritní kategorie, ale tahle drobná nekomplikovaná zařízení rozhodně mají svoji cílovou skupinu a uživatele si určitě nacházejí. Xiaomi Smart Band 7 má krásný displej, jednoduché ovládání a překvapivě hodně údajů, které umí měřit a vyhodnotit.

Předností je displej

Na Xiaomi Smart Band 7 si člověk hned všimne krásného dobře čitelného displeje s živým podáním barev. Displej využívá technologii AMOLED a nabídne velikost 1,62″. Velikost displeje je samozřejmě ovlivněna tvarem, který je relativně úzký. Z toho potom vyplývá, že delší texty musí rolovat zprava do leva, ale je až překvapivé, kolik informací dovede Smart Band 7 zobrazit.

Vzhled ciferníku si může uživatel snadno přizpůsobit a vybrat si z více než 100 přednastavených motivů. Sám jsem si zkusil několik motivů a všechny byly příjemně jemné, přehledné a informativní. Jen u některých už jsem měl problém s jejich titěrností a raději jsem se vrátil k motivu s velkými číslicemi a kontrastními barvami.

Ovládání Xiaomi Smart Band 7 kompletně spoléhá na dotykovou obrazovku. Na náramku není žádné tlačítko, ani jiný mechanický ovládací prvek. To může být v některých situacích trochu na překážku, protože přes dotykové ovládání nejsou všechny prvky hned dostupné. Například při ukončení měřené aktivity je potřeba nejdřív posunout obrazovku doleva, kde jsou ikony pro pauzu a zastavení aktivity. Poté je potřeba několik sekund držet zastavení a teprve pak dojde k ukončení měření.

S ovládáním a vzhledem souvisí jazyková vybavenost Xiaomi Smart Band 7. Čeština samozřejmě není rodným jazykem tohoto šikovného náramku a občas je to znát. Některé pojmy a položky menu jsou přeložené dost svérázně a musel jsem přemýšlet, co by vlastně měly dělat nebo znamenat. Možná je lepší nechat náramek v angličtině, kde jsou termíny použité správně.

Závislost na mobilním telefonu

Náramek se synchronizuje s telefonem a připojenou mobilní aplikací přes Bluetooth, jak to bývá u podobných zařízení zvykem. V případě Xiaomi Smart Band 7 je ale potřeba zmínit, že se na telefon spoléhá i při měření aktivit, protože náramek nemá vlastní GPS. Pokud tedy chcete zaznamenat trasu vašeho běhu nebo jízdy na kole, musíte u sebe mít telefon, který bude celou dobu spárovaný s náramkem.

Podobně je tomu i s přehráváním hudby, které sice můžete z náramku ovládat, ale samotný zdroj poslechu je na připojeném telefonu. Ovládání hudby funguje dobře a to i pro aplikace jako je Spotify. Stačí přejet dotykem na odpovídající obrazovku, kde najdete ovládací tlačítka a také informace o právě přehrávané skladbě.

Zdravotní funkce

Xiaomi Smart Band 7 sice postrádá GPS pro záznam trasy, ale za to je vybavený senzory pro optické měření srdečního tepu a dalších zdravotních parametrů. Náramek tak může nepřetržitě sledovat tepovou frekvenci, úroveň okysličení krve, variabilitu srdečního tepu a další ukazatele zdraví a kondice. Na základě údajů získaných z optického senzoru pak vyhodnocuje i úroveň stresu a frekvenci dýchání. Ve spojení s dalšími senzory umí určit i kvalitu spánku a jeho jednotlivé fáze. U měření spánku jsem zaznamenal spíš smíšené výsledky, ale tahle disciplína je dost složitá a náchylná na chyby, takže naměřené hodnoty je potřeba brát jako čistě orientační.

Měření tepové frekvence a úrovně okysličení krve bylo v průběhu testování srovnatelné s ostatními typy hodinek a náramků s optickým senzorem. Díky nízké váze a dobrému usazení náramku na zápěstí nebývají měření ovlivněna otřesy a poskakováním při intenzivních aktivitách. S výpadkem měření optického senzoru jsem se setkal při testování jen v jednom případě, kdy jsem měl náramek málo utažený. Po dotažení se měření hned chytlo a fungovalo bez problémů po zbytek tréninku.

Náramek Xiaomi Smart Band 7 si nedělá ambice stát se sofistikovaným a univerzálním nástrojem pro výkonnostní sportovce. Je to spíš doplněk pro lidi, kteří potřebují občas připomenout, že se mají pravidelně hýbat a taky motivaci, aby si z pravidelného pohybu udělali zdravý návyk. Tomu odpovídají i údaje zobrazené v mobilní aplikaci Mi Fitness. V té je možné náramek konfigurovat, stahovat nové motivy ciferníku, ale také získat dobrý přehled o tom, jak si vedete v ukazatelích zdraví a kondice a jak se vám daří pravidelně se hýbat. Aplikace není náhradou za komplexní tréninkové deníky, ale to ani není jejim cílem a pokud potřebujete detailnější přehled o tréninku, je možné aplikaci propojit například se službou Strava.

Přesto ani informace zobrazené přímo na náramku nebo v aplikaci nepostrádají úroveň detailů, které mohou uživatele příjemně překvapit. Ve vyhodnocení tréninků je tak možné najít ukazatele tréninkového efektu (aerobní, anaerobní), tréninkovou zátěž a u běhu třeba průměrnou kadenci nebo délku kroku. Aplikace dokonce dopočítává odhadovanou hodnotu VO2max, která ukazuje aerobní kapacitu a na základě které je pak možné odhadovat například výsledné časy v závodech. Aplikace také průběžně sleduje a vyhodnocuje takzvané PAI (personal activity inteligence), což je jakési osobní skóre vašich aktivit. Může tak motivovat k tomu, abychom se pravidelně hýbali a úroveň našich PAI neklesala pod hodnoty z předchozích dní a týdnů.

Výdrž baterie

Baterie v Xiaomi Smart Band 7 vydrží na jedno nabití až 15 dní a pokud náramek opravdu hodně využíváte, klesne tato doba pod 10 dní. Nabíjení probíhá přes kabel s magnetickou koncovkou a je poměrně rychlé. V rámci testování jsem neměl s výdrží baterie žádný problém. Stačilo jednou za dva týdny připojit nabíječku a mohl jsem dál vesele testovat, co tenhle chytrý náramek umí. Výdrž je samozřejmě významně ovlivněna režimem displeje, který je ve standardním nastavení vypnutý a aktivuje se pohybem. Když displej trvale zapnete, budete určitě připojovat dobíječku častěji, ale výdrž bude stále více než přijatelná.

Chytré funkce náramku se zaměřují na zobrazení notifikací z připojeného telefonu. Jednoduše si tak můžete přečíst krátké zprávy nebo upozornění na události na sociálních sítích. Náramek také upozorní na příchozí hovory a z připojené aplikace si synchronizuje údaje o počasí. Notifikace jsou přehledné a relativně dobře čitelné i na úzkém displeji Xiaomi Smart Band 7.

Mohu Xiaomi Smart Band 7 doporučit?

Xiaomi Smart Band 7 je zajímavá alternativa chytrých sportovních hodinek. Je lehoučký a na ruce není tak výrazný jako hodinky. Klidně se dá nosit na druhé ruce jako doplněk ke klasickým hodinkám, nebo se dá kombinovat se šperky. Náramek umí sledovat klíčové parametry zdraví, úroveň aktivity a také zaznamenat trénink. Nejde sice o nabušený sporttester, ale pokud potřebujete spolehlivého parťáka, který vám bude připomínat, že se máte pravidelně hýbat a který vám poskytne užitečné informace o zdraví a kondici, stojí Xiaomi Smart Band 7 rozhodně za úvahu.

Xiaomi Smart Band 7

• displej: 1,62″, AMOLED
  • senzory:  akcelerometr, gyroskop, PPG senzory