TEST: Superior X-ROAD Team Comp GR. Jedno kolo, dva světy. Je to silnička nebo terénní bestie?

Je to gravel, který podrží v terénu a při toulkách šotolinou, ale nejen díky aero prvkům se dokáže převléknout i za silničku. Díky vizuálně působivému barevnému provedení rámu i integrované kabeláži kolo překračuje hranice své cenové kategorie. Pojďme se kolu Superior X-ROAD Team Comp GR podívat na zoubek.

Není to tak dávno, co jsem svojí pár let staré silničce pořídila „kamaráda“ v podobě plnokrevného gravelu. Dlouho jsem váhala, protože terén nikdy nebyl nic pro mě. Ovšem pouze do doby, než jsem osedlala „štěrkolet“. Z kola, které jsem si původně opatřila „na zimu“ a na zdolávání pražských kočičích hlav a tramvajových kolejí, jsem za půl roku přesedla jen jednou. Když jsem dostala možnost otestovat Superior X-ROAD Team Comp GR, neváhala jsem. A to nejen z nostalgie, protože od této české značky jsem měla svoje první dětské horské kolo. Tento gravel ale patří do současné generace univerzálních kol a jeví se jako skvělý společník pro oba mé teď už shodně oblíbené terény. S cenou pod 65 tisíc (nyní ve slevě pod 55) představuje hodně lákavou volbu celoročního kola. Tak pojďme na něj.

První dojem: Prosviští po silnici, podrží v terénu

Superior X-ROAD Team Comp GR je navrženo pro všestrannost a pohodlí na různých typech povrchů. Díky karbonovému rámu a vidlici je kolo lehké a zároveň pevné, což zajišťuje efektivní přenos energie při šlapání. Rám X-Road se sportovní geometrií je shodný pro silniční i gravelová kola. Gravelová modifikace (kola s označením GR) disponují navíc montážními body pro lehké blatníky a osazením Shimano GRX. Široké pláště Schwalbe G-One 40 mm poskytují skvělou trakci a pohodlí na štěrkových cestách, lesních stezkách i na asfaltu.  

Vpředu kolo disponuje jednopřevodníkem s 40 zuby. Kazeta 11-42 představuje skvělou volbu i pro náročná stoupání. Zadní přehazovačka je upevněna pomocí přímé montáže, což zajišťuje ještě přesnější řazení. Při testovacích výletech mě kolo nezradilo, a i když jsem ze svého kola zvyklá na agilnější specificky gravelový, hliníkový rám, určený pro „blbnutí“ v terénu, Superior mě nikde nezradil. Přičítám to zčásti lehčímu karbonovému rámu, zčásti právě „o kolečko lepšímu“ řazení, které mě podrželo v kritických kopcích.

Hned po prvním výletu se mi kolo Superior X-ROAD Team Comp GR jeví jako skvělý celoroční společník pro ty, kteří v létě preferují silnice a v zimě by sáhli raději po bezpečnějším a komfortnějším gravelu. S tímto kolem stačí opatřit další sadu kol s užšími silničními plášti a měnit podle ročního období (nebo nálady, v závislosti na tom, jak často máte chuť měnit pláště). Za rozumnou cenu tak kupujete vlastně dvě kola v jednom.

Design: Rám s puncem elegantního luxusu

X-Road je tuhý, lehký karbonový rám s velmi elegantním vzhledem. Jeho zpracování působí kvalitně a zaujmou na něm detaily, které bychom možná hledali spíše na dražších kolech. Jmenovat lze především kokpit s integrovaným vedením kabelů nebo rafinovaný detail v podobě ostře řezaného přechodu sedlových vzpěr do horní rámové trubky. Rámy kol Superior se stejně jako v případě mnoha světových značek vyrábí v Taiwanu, jejich design ale vzniká v Kopřivnici, kde se také kola montují a testují.

Osobně mě zaujala (a u kola nižší střední třídy překvapila) volba výrobce, upozadit značku pouze do podoby decentních nápisů na sedlových vzpěrách. Rám tak zůstává esteticky velmi čistý, podobně jako jsme zvyklí u kol za násobně vyšší cenu. Mě osobně zaujala jedinečná zeleno-zlatá metalíza, připomínající měňavé krovky brouka zlatohlávka. Jednoduše, když se na takovém kole vrátíte z lesa do hipsterské kavárny, rozhodně neuděláte ostudu. Pro minimalisty je kolo k dispozici také v šedé variantě.

Spodní rámová trubka je velmi robustní, ale nepůsobí nepatřičně. I když rám vychází ze silničního modelu, už na první pohled vás ubezpečí, že se kolo nemusíte bát vytáhnout i do náročnějšího terénu. Stejně odolně působí i řetězové vzpěry, na něž jízda v terénu klade nápor. Štíhlé sedlové vzpěry jsou pak prodloužené až k horní rámové trubce, což zvyšuje pohodlí i pevnost.

Komfortní jízda a solidní ovladatelnost

Ráda bych vyzdvihla aerodynamickou karbonovou sedlovku o trojúhelníkovém průřezu. Tuhle vychytávku jsme plně docenila při prvním výletu, kdy jsem asi pětkrát zastavovala kvůli doladění výšky sedla. Asymetrický průměr zabraňuje otáčení sedlovky kolem osy, takže sedlo zůstává vždy perfektně zarovnané s rámovou trubkou. Aero řídítka zajišťují lepší aerodynamiku a stabilitu při vyšších rychlostech a ocení je především ti, které po kole sáhnou jako po univerzálu, který budou často prohánět i po silnicích.

Osazení Shimano GRX s 1×11 pohonem poskytuje široký rozsah převodů, což usnadňuje jízdu do kopce i po rovině. Vyhovovat bude jak jezdcům, kteří nemají takovou „páru“, tak těm, co občas rádi zaberou v terénu. A neztratí se ani ve městě při rychlých rozjezdech nebo překonávání nerovností. Pokud by někomu jednoduchý převodník přece jen nestačil (třeba při svižné jízdě po silnici), disponuje kolo možností doinstalovat dvojpřevodník.

Kola DT Swiss 1800 Spline nepatří mezi špičku především, co se týče hmotnosti. Představují ale zlatý standard a při rozjezdu ale nijak neomezují a v terénu jejich trochu vyšší hmotnost příliš nepocítíte. Navíc právě tento komponent lze v případě potřeby velmi snadno vyměnit. 40milimetrové pláště Schwalbe G-One odvádějí svou práci výborně. V terénu podrží, problém neměly ani s hlubším bahnem nebo kluzkým povrchem po dešti. Zároveň příliš nebrzdí na asfaltu, takže se kolo skvěle hodí i na vyjížďky ve smíšeném terénu.

Finální verdikt: Super kolo, až na tu velikost

Kolo Superior X-ROAD Team Comp GR mě jako milovníka designu a „pěkných věcí“ nadchlo především vzhledem. A také cenou, za kterou opravdu nabízí velmi slušné poježdění. Může být skvělou možností pro všechny, kteří nechtějí do kola investovat majlant, ale záleží jim na designu a zároveň nechtějí po pár desítkách kilometrů pocíti potřebu výměny třetiny komponentů – jako tomu někdy u levnějších kol bývá. Dobrou volbou může být tento „sup“ i pro ty, kteří váhají mezi pořízením silničky a gravelu.

Na kole se mi jezdilo příjemně. Není nejlehčí (což za jeho cenu člověk ani neočekává), zároveň jsem ho s jeho hmotností lehce přes 9 kg (a svojí hmotností 45 kg) neměla problém vynést na jedné ruce do patra nebo naložit a vyndat z auta. Jediným mínusem z mého pohledu byly poměrně široké berany (což se ale dá řešit výměnou) a pak omezený výběr velikostí rámu. Nejmenší velikost je 52 (S), takže přesednutí z mého trpasličího gravelu o velikosti 3XS bylo znát. Překvapivě ale ne tolik, jak jsem se obávala. U zapůjčeného kola to nevadilo, pokud bych si ho ale měla koupit, asi bych dala přednost značce, která myslí i na lidi menšího vzrůstu.

Plusy, mínusy a parametry

Plusy a mínusy kola Superior X-ROAD Team Comp GR
➕ Lehkost a tuhost rámu přispívá k rychlé a efektivní jízdě.
➕ Pláště Schwalbe G-One zvládají různé povrchy bez ztráty pohodlí.
➕ Sportovní geometrie, umožňující svižnější jízdu.
➕ Luxusní vzhled díky integrované kabeláži a vizuálně zajímavému povrchu rámu.
➕ Možnost doinstalovat dvojpřevodník.
➖ Milovníkům bikepackingu budou chybět montážní body na brašny a nosiče.
➖ Absence menších velikostí rámů pro nižší jezdce (nejmenší je 52, největší 58)
Superior X-ROAD Team Comp GR – vybrané parametry
Rám: Karbonový rám X-Road Race Mid Modulus s pokročilou geometrií
Vidlice: Karbonová vidlice X-Road Team Comp 28″
Pohon: Shimano GRX 1×11
Kazeta: 11×42
Kola: DT Swiss C 1800 Spline DB23 tubeless ready
Pláště: Schwalbe G-One 40 mm tubeless
Sedlovka: Karbonová sedlovka ONE Aero Carbon
Řídítka: Hliníková aero řídítka
Montážní body: Skryté montážní body pro uchycení lehkých blatníků

Kompletní specifikaci najdete na webu výrobce.

Podobné příspěvky

Test: špičkový cyklocomputer Bryton Rider S800E pro náročné cyklisty. Má se Garmin bát?

Deník robotické cyklistky: z Prahy do Brna na otočku, nálety roháčů i pořádný trapas!

Nechcete mít prsa „u kolen“? Sportovní podprsenku vybírejte podle velikosti i stupně opory