Ajaj. Na první pohled to nevypadalo slibně. Měkké možná až příliš, trochu zvláštní střih a první běh zakončený puchýřem. Jenže pak přišlo překvapení – Puma Velocity NITRO 4 se ukázaly jako jedny z nejlepších silničních bot, které jsem kdy obula. Rychlé, pohodlné, univerzální. Přesně ten typ bot, které vás donutí držet tempo déle a s úsměvem (a já se během intervalů běžně rozhodně neusmívám). Jak obstály v testu a pro koho se hodí?
Design a konstrukce
Na první pohled i dotyk působí Velocity NITRO 4 elegantně a lehce. Puma přišla se čtvrtou generací svého populárního modelu, který cílí na široké spektrum běžců. Boty váží kolem 250 g (dle velikosti), drop je 10 mm (26/36 mm) a životnost by měla být kolem 800 km.
Zásadním prvkem je pěna NITRO™, napuštěná dusíkem, která má nabídnout kombinaci nízké hmotnosti, měkkého dopadu a odrazové energie.
Svršek je prodyšný, vyrobený z technické síťoviny, jazyk lehoučký, příjemné polstrování kolem nártu i paty. Podešev využívá PUMAGRIP, což je univerzální guma, která by měla držet na mokrém asfaltu i na hladkých kostkách. Design je čistý, funkční – nic překombinovaného, přesto si boty na noze všimnete. V dámské variantě je navíc k dostání v krásných decentních univerzálních barvách, žádná křiklavá růžová (boty si sice nevybírám dle barvy, ale víte jak).
Nejde o nejflexibilnější botu – přeci jen silnější pěnová vrstva nedovolí velkou torzi. Zároveň u silniček a tempovek sice nechcete dřeváky, ale také neočekáváte dokonalou flexibilitu jako třeba u bot do terénu nebo pro milovníky barefoot kontaktu se zemí. V předozadním ohybu je bota pružná tak akorát a dovoluje dostatečný ohyb chodidla v odrazu.
První obutí a první kilometry
Když jsem boty poprvé rozbalila, bylo to wow. Ale následované pozdviženým obočím při prvním obutí. Boty jsou měkké. Možná až příliš. Bude to pohodlné, ale žádné extra tempo z toho asi nevypadne. Měla jsem pocit, že v nich nemůžu čekat stabilitu ani rychlost. Navíc mě po prvním běhu potrápil puchýř na vnější straně chodidla (pomohla výměna ponožek a žádné další puchýře se nekonaly).
Jenže pak? Nechci psát klišé, že běží samy. Ale překvapilo mě, jak mě i měkčí bota dokáže nenásilně tlačit do rychlosti. První běh byl svižný, tempová část příjemná. Další běhy pak kamarádství mezi mnou a botami ještě utužily. I obava z vysokého dropu se rozplynula – vlastně jsem si ani nevšimla, že je vyšší, než mám u jiných silniček (většinou 4–8 mm vs. 10 mm u tohoto modelu).
A nyní pár čísel pro porovnání: třístovkové intervaly na ovále jsem běhala o cca 5 vteřin rychleji než obvykle. Abych vyloučila možnost, že jsem mohla mít jen lepší den, zkusila jsem to za týden znovu. Opět podobné intervaly, prodloužila jsem vzdálenost a čas zůstal stejný – cca o 5 vteřin/km lepší intervaly než obvykle, delší, a to s poměrně dobrým pocitem.
Malý škraloup na kráse: tvar boty
Velocity 4 jsou užší ve středu chodidla, zato mají dost prostoru vpředu i kolem paty (trochu přesýpací hodiny). Výsledek? Prvních pár kilometrů jsem bojovala s utažením tkaniček. Když jsem boty utáhla víc, svíraly mě ve středu. Když jsem je povolila, pata neseděla. Chvíli jsme spolu válčily, ale nakonec si to sedlo.
Správné ponožky, vychytané šněrování – a boty si ke mně našly cestu. Měkkost, která mě nejdřív odrazovala, se ukázala jako obrovská výhoda. Velocity NITRO 4 jsou pohodlné na delších trasách, ale přitom se v nich necítíte utopeně nebo nestabilně. Na podzimní nabírání objemů i rychlostní tréninky to bude skvělá bota. Nemají karbonovou vložku, ale energický návrat pěny je znát. Přitom se necítíte, že by vás boty svazovaly – pořád je to přirozený běh.
Velikostně sedí dle klasického číslování (mám svoji velikost jako u jiných běžeckých bot). „Bohužel“ jsem neměla příležitost otestovat je během velkého lijáku na extra mokrém povrchu. Na kratších přechodech mokrého asfaltu a kostek (po kropení ulic a mírném deštíku) ale držely dobře a nikde nepodklouzly. Zkusila jsem také přeběh lehkého trailu a ač mají klasický silniční vzorek, podržely mě i na nezpevněné cestě. Na čistý trail je samozřejmě nedoporučuji, ale v parku nebo při přebězích smíšeného terénu si poradí.
Pro koho jsou určeny
Velocity NITRO 4 jsou ideální pro běžce, kteří chtějí univerzální silniční botu. Hodí se pro začátečníky, protože odpustí horší techniku a jsou pohodlné. Zároveň ale potěší i zkušené běžce, kteří ocení jejich rychlostní potenciál a využijí je třeba na lehčí běhy, tempové běhy nebo objem.
Za mě je to opravdu univerzální tréninkovka: od krátkých svižných běhů až po dlouhé víkendové výběhy. A kdybych měla někomu doporučit jen jedny silničky, tyhle by naprosto obstály.
Drobnou nevýhodou je užší střed, takže pokud máte široká chodidla, možná budete trochu bojovat s utažením. Naopak prostor ve špičce je poměrně velkorysý a ocení ho ti, kdo při delších bězích potřebují, aby prsty měly volnost.
Puma Velocity NITRO 4 v bodech:
- Terén: silnice
- Drop: 10 mm (26/36 mm špička/pata)
- Hmotnost: cca 250 g (pánské) / 190 g (dámské)
- Došlap: neutrální
- Doporučená cena: 3 499 Kč
Čím vás potěší:
- Jsou extrémně pohodlné a měkké;
- příjemně polstrovaný jazyk;
- univerzálnost (krátké i dlouhé běhy, pomalé i rychlé);
- lehkost a přirozený pocit při běhu;
- výborný grip na různých površích;
- rychlejší, než byste čekali;
- relativně nízká cena (= lepší dostupnost).
Co pokulhává:
- Jsou užší ve středu chodidla, širší pata (může vyžadovat laborování s utažením);
- při prvních bězích může hrozit puchýř (doporučuji vychytat ponožky);
- měkkost nemusí vyhovovat každému;
- na tuhou zimu budou možná příliš prodyšné;
- vyšší drop nemusí sedět všem běžcům;
- nejsou vhodné pro extra rychlé běhy (pokročilí běžci, velmi rychlé závody).
Finální verdikt
Od bot, které na první pohled byly spíš „nene“, k botám, které jsou „wow“. Přesně takové pro mě Puma Velocity NITRO 4 jsou.
První kilometry byly plné pochybností – moc měkké, moc zvláštní. A navrch puchýř. Jenže pak přišlo okouzlení: boty, které se hodí skoro na všechno, v nichž zvládnete pohodový klus i svižné intervaly, a navíc vás budou nutit běžet rychleji, než jste čekali.
Pokud hledáte univerzální silniční botu, která zvládne prakticky vše, a přitom vás nebude nudit, Velocity NITRO 4 stojí za vyzkoušení. Za mě jedna z nejlepších silniček, co jsem kdy měla. A za cenu více než dobrou v tomto sektoru!
Přečtěte si také:
- TEST: Puma Velocity NITRO 4 – Od zdviženého obočí k silničnímu překvapení roku
- Kreatin pro děti a teenagery: Geniální podpora výkonu, nebo hazard se zdravím?
- Tržby Xiaomi dosáhly ve 2. čtvrtletí 2025 116 miliard RMB (338,14 miliardy Kč)
- 100 km pod 6 hodin! Kubheka přepsal dějiny ultraběhu
- Když bezpečí na kole, tak POC!