TEST: Puma Velocity NITRO 4 – Od zdviženého obočí k silničnímu překvapení roku

Boty Puma Velocity NITRO 4 jsem si nakonec zamilovala. Foto: Veronika Dvořáková/Rungo

Ajaj. Na první pohled to nevypadalo slibně. Měkké možná až příliš, trochu zvláštní střih a první běh zakončený puchýřem. Jenže pak přišlo překvapení – Puma Velocity NITRO 4 se ukázaly jako jedny z nejlepších silničních bot, které jsem kdy obula. Rychlé, pohodlné, univerzální. Přesně ten typ bot, které vás donutí držet tempo déle a s úsměvem (a já se během intervalů běžně rozhodně neusmívám). Jak obstály v testu a pro koho se hodí?

Design a konstrukce

Na první pohled i dotyk působí Velocity NITRO 4 elegantně a lehce. Puma přišla se čtvrtou generací svého populárního modelu, který cílí na široké spektrum běžců. Boty váží kolem 250 g (dle velikosti), drop je 10 mm (26/36 mm) a životnost by měla být kolem 800 km.

Zásadním prvkem je pěna NITRO™, napuštěná dusíkem, která má nabídnout kombinaci nízké hmotnosti, měkkého dopadu a odrazové energie.

Svršek je prodyšný, vyrobený z technické síťoviny, jazyk lehoučký, příjemné polstrování kolem nártu i paty. Podešev využívá PUMAGRIP, což je univerzální guma, která by měla držet na mokrém asfaltu i na hladkých kostkách. Design je čistý, funkční – nic překombinovaného, přesto si boty na noze všimnete. V dámské variantě je navíc k dostání v krásných decentních univerzálních barvách, žádná křiklavá růžová (boty si sice nevybírám dle barvy, ale víte jak).

Nejde o nejflexibilnější botu – přeci jen silnější pěnová vrstva nedovolí velkou torzi. Zároveň u silniček a tempovek sice nechcete dřeváky, ale také neočekáváte dokonalou flexibilitu jako třeba u bot do terénu nebo pro milovníky barefoot kontaktu se zemí. V předozadním ohybu je bota pružná tak akorát a dovoluje dostatečný ohyb chodidla v odrazu.

Při rozbalování jsem byla nadšená. Foto: Veronika Dvořáková/Rungo

První obutí a první kilometry

Když jsem boty poprvé rozbalila, bylo to wow. Ale následované pozdviženým obočím při prvním obutí. Boty jsou měkké. Možná až příliš. Bude to pohodlné, ale žádné extra tempo z toho asi nevypadne. Měla jsem pocit, že v nich nemůžu čekat stabilitu ani rychlost. Navíc mě po prvním běhu potrápil puchýř na vnější straně chodidla (pomohla výměna ponožek a žádné další puchýře se nekonaly).

Jenže pak? Nechci psát klišé, že běží samy. Ale překvapilo mě, jak mě i měkčí bota dokáže nenásilně tlačit do rychlosti. První běh byl svižný, tempová část příjemná. Další běhy pak kamarádství mezi mnou a botami ještě utužily. I obava z vysokého dropu se rozplynula – vlastně jsem si ani nevšimla, že je vyšší, než mám u jiných silniček (většinou 4–8 mm vs. 10 mm u tohoto modelu).

Nejdřív jsme si na sebe musely zvyknout. Foto: Veronika Dvořáková/Rungo

A nyní pár čísel pro porovnání: třístovkové intervaly na ovále jsem běhala o cca 5 vteřin rychleji než obvykle. Abych vyloučila možnost, že jsem mohla mít jen lepší den, zkusila jsem to za týden znovu. Opět podobné intervaly, prodloužila jsem vzdálenost a čas zůstal stejný – cca o 5 vteřin/km lepší intervaly než obvykle, delší, a to s poměrně dobrým pocitem.

Malý škraloup na kráse: tvar boty

Velocity 4 jsou užší ve středu chodidla, zato mají dost prostoru vpředu i kolem paty (trochu přesýpací hodiny). Výsledek? Prvních pár kilometrů jsem bojovala s utažením tkaniček. Když jsem boty utáhla víc, svíraly mě ve středu. Když jsem je povolila, pata neseděla. Chvíli jsme spolu válčily, ale nakonec si to sedlo.

Správné ponožky, vychytané šněrování – a boty si ke mně našly cestu. Měkkost, která mě nejdřív odrazovala, se ukázala jako obrovská výhoda. Velocity NITRO 4 jsou pohodlné na delších trasách, ale přitom se v nich necítíte utopeně nebo nestabilně. Na podzimní nabírání objemů i rychlostní tréninky to bude skvělá bota. Nemají karbonovou vložku, ale energický návrat pěny je znát. Přitom se necítíte, že by vás boty svazovaly – pořád je to přirozený běh.

Tvar boty si žádá trochu experimentování s tkaničkami. Foto: Veronika Dvořáková/Rungo

Velikostně sedí dle klasického číslování (mám svoji velikost jako u jiných běžeckých bot). „Bohužel“ jsem neměla příležitost otestovat je během velkého lijáku na extra mokrém povrchu. Na kratších přechodech mokrého asfaltu a kostek (po kropení ulic a mírném deštíku) ale držely dobře a nikde nepodklouzly. Zkusila jsem také přeběh lehkého trailu a ač mají klasický silniční vzorek, podržely mě i na nezpevněné cestě. Na čistý trail je samozřejmě nedoporučuji, ale v parku nebo při přebězích smíšeného terénu si poradí.

Pro koho jsou určeny

Velocity NITRO 4 jsou ideální pro běžce, kteří chtějí univerzální silniční botu. Hodí se pro začátečníky, protože odpustí horší techniku a jsou pohodlné. Zároveň ale potěší i zkušené běžce, kteří ocení jejich rychlostní potenciál a využijí je třeba na lehčí běhy, tempové běhy nebo objem.

Za mě je to opravdu univerzální tréninkovka: od krátkých svižných běhů až po dlouhé víkendové výběhy. A kdybych měla někomu doporučit jen jedny silničky, tyhle by naprosto obstály.

Podrážka zvládne i nenáročný terén. Foto: Veronika Dvořáková/Rungo

Drobnou nevýhodou je užší střed, takže pokud máte široká chodidla, možná budete trochu bojovat s utažením. Naopak prostor ve špičce je poměrně velkorysý a ocení ho ti, kdo při delších bězích potřebují, aby prsty měly volnost.

Puma Velocity NITRO 4 v bodech:

  • Terén: silnice
  • Drop: 10 mm (26/36 mm špička/pata)
  • Hmotnost: cca 250 g (pánské) / 190 g (dámské)
  • Došlap: neutrální
  • Doporučená cena: 3 499 Kč

Čím vás potěší:

  • Jsou extrémně pohodlné a měkké;
  • příjemně polstrovaný jazyk;
  • univerzálnost (krátké i dlouhé běhy, pomalé i rychlé);
  • lehkost a přirozený pocit při běhu;
  • výborný grip na různých površích;
  • rychlejší, než byste čekali;
  • relativně nízká cena (= lepší dostupnost).

Co pokulhává:

  • Jsou užší ve středu chodidla, širší pata (může vyžadovat laborování s utažením);
  • při prvních bězích může hrozit puchýř (doporučuji vychytat ponožky);
  • měkkost nemusí vyhovovat každému;
  • na tuhou zimu budou možná příliš prodyšné;
  • vyšší drop nemusí sedět všem běžcům;
  • nejsou vhodné pro extra rychlé běhy (pokročilí běžci, velmi rychlé závody).

Finální verdikt

Od bot, které na první pohled byly spíš „nene“, k botám, které jsou „wow“. Přesně takové pro mě Puma Velocity NITRO 4 jsou.

První kilometry byly plné pochybností – moc měkké, moc zvláštní. A navrch puchýř. Jenže pak přišlo okouzlení: boty, které se hodí skoro na všechno, v nichž zvládnete pohodový klus i svižné intervaly, a navíc vás budou nutit běžet rychleji, než jste čekali.

Pokud hledáte univerzální silniční botu, která zvládne prakticky vše, a přitom vás nebude nudit, Velocity NITRO 4 stojí za vyzkoušení. Za mě jedna z nejlepších silniček, co jsem kdy měla. A za cenu více než dobrou v tomto sektoru!

Přečtěte si také:

Podobné příspěvky

Když bezpečí na kole, tak POC!

TEST: Karbon, co hýčká. Puma Deviate NITRO Elite 3 vás vystřelí mezi elitu

TEST: Mizuno Neo Zen – Polštářová bitva pro asfaltové samuraje