TEST: Dobrá zpráva pro milovníky starých adiosek. Přichází SL20

Úzký svršek vás podrží i ve vysokých rychlostech a na dráze. Foto: Vít Kněžínek

Návrat ke kořenům. Tak by se dala ve stručnosti popsat nová výkonnostní silniční bota adidas SL20, která vrací značku se třemi pruhy do éry, kdy vládla vytrvalostnímu běhu. Pojďme zkusit najít její pozitiva i slabiny.

Posledních několik let dominuje ve světě silničních závodů Nike a jeho karbonové závodky. Není to ale tak dávno, kdy se všechny světové rekordy na silničních tratích běhaly výhradně v adidaskách. Konkrétně v modelu Adizero Adios. Pak ale přišel Boost. Zázračný tlumící materiál a zkáza v jednom.

Nepopiratelný význam Boostu

Představení tlumící pěny Boost byl od adidasu královský tah. Jednalo se o vůbec první TPU pěnu s doposud netušenými vlastnostmi, do které se zamiloval každý, kdo si tehdejší Energy Boost obul. Všechny značky okamžitě spustily horečnou aktivitu a snažili se přijít se svou vlastní alternativou, která by měla porovnatelné vlastnosti.

adidas SL20

závodní silniční obuv

Drop: 10 mm

Cena: 2 990 korun

Plusy: dobrý odpich a návratnost energie, cena.

Mínusy: svršek by snesl lehké vylepšení.

Boost byl měkčí, odolnější a pružnější než jakákoliv předchozí pěna. Zároveň nepodléhal vlivům počasí jako je mráz nebo vysoká teplota. Jednalo se tak doslova o zázrak jako stvořený pro pohodlné běhání atletů všech výkonnostních skupin. Obzvlášť hobby běžci hledající komfort jsou dodnes z Boostu nadšení a proto není divu, že tato pěna postupně probublala do celé běžecké kolekce adidasu.

A právě v tomto okamžiku začal konec dominance adidasu jako elitní vytrvalecké značky. Proč? Boost je sice úžasně pohodlný a pružný, ale také poměrně těžký a ve vyšších rychlostech až moc nestabilní. Pro závodní využití na elitní a subelitní úrovni se proto moc nehodí. Rychlost a komfort jdou ne vždy ruku v ruce. Čím více Boostu a měkkosti obecně se objevovalo v závodních adidaskách, tím méně “rychlé” se tyto boty stávaly. Až doposud.

Nová doba v Lightstrike?

Nové generace totiž stojí na novém TPU materiálu zvaném Lightstrike, který je pro potřeby rychlého běhu mnohem vhodnější a má našlápnuto ke skvělým výsledkům na nohách nejednoho běžce. Vraťme se ale k novince SL20, která je jednou z prvních vlaštovek, která Lightstrike využívá.

Typově je adidas SL20 rychlá silniční bota vhodná pro závodní i tempové využití. Můžete si jí vzít na desítku i maraton a zároveň v ní odběhat tempa na dráze, nebo svižný trénink na silnici. Tomu odpovídá i hmotnost 230 gramů a mohutnost tlumení 24 milimetrů pod patou. Drop je poměrně výrazných 10 milimetrů, ale díky optimálně navržené geometrii si toho ani nevšimnete a bota se při dopadu přes střed chodidla chová dokonale přirozeně. Tohle adidas vždycky uměl.

Proč jsem SL20 popsal slovy “návrat ke kořenům”? Protože mi intenzivně připomíná Adizero Adios 2 – poslední generaci závodních adidasek bez Boostu a zároveň poslední adidasku, ve které byl zaběhnutý světový rekord na maratonu. Tahle bota byla tlumená EVA pěnou adiprene a byla poměrně dost tuhá, což znamenalo úžasně rychlý přechod do odrazu. Svým způsobem se jednalo o předchůdce dnešních karbonových závodek, protože princip celé konstrukce byl velmi podobný. 

Jediné, co adioskám chybělo k dokonalosti byla vyšší energetická návratnost, což se designéři snažili vyřešit právě použitím Boostu. Jak už jsme si ale popsali, tak tento přístup se neosvědčil. S pěnou Lightstrike je to ale úplně jiný příběh.

Bota pro závodníky a rychlý trénink

Ve srovnání s adiprenem je Lighstrike lehčí, odolnější a především má o poznání větší odpich při každém kroku. V porovnání s Boostem je zásadní vyšší stabilita, nižší hmotnost a mnohem přesnější odezva ve vyšších rychlostech. Z mého úhlu pohledu se tak adidasu podařilo vyrobit takřka dokonalé “rychlé” tlumení, které poskytuje dostatek komfortu i při dlouhém závodě a zároveň vás nebude svými vlastnostmi brzdit. Důležitou roli zde hraje i podélná výztuha torsion system, která botě dodává potřebnou tuhost a tím i rychlost a plynulost při odrazu.

Nezapomínejte ale na to, že se bavíme o výkonnostním modelu. Celková míra komfortu je tak spíše nižší, což může SL20 diskvalifikovat u těžších běžců a každého, kdo hledá především měkké a pohodlné boty. Ideální cílovou skupinou jsou tak výkonnostně orientovaní běžci hledající ideálního společníka pro rychlý trénink a silniční závody.

Botám SL20 vrátil adidas tuhost adiosek, což se projeví v odpichu. Foto: Vít Kněžínek

Svršek je vyroben z jednoduchého bezešvého materiálu. Není sice tak propracovaný jako u modelů Adios nebo Boston, ale i tak sedí SL20 na noze perfektně a díky lehce užšímu tvaru vás podrží i na dráze a ve vysokých rychlostech na nerovném podkladu (typicky městská dlažba).

Podešev má jemný vzorek a je tvořena osvědčenou gumou Continental s přilnavostí, která patří mezi to nejlepší na trhu. Nenajdete moc silniček s lepší trakcí a zároveň vyšší odolností vzorku, než boty od adidasu s Continentalem.

Podešev Continental se již v minulosti osvědčila a proto nebyl důvod ji inovovat. Foto: Vít Kněžínek

Cena je příznivá. Přijde ale druhá generace s lepším svrškem?

Třešničkou na dortu je cena 2 990,- korun. Pro tak kvalitní botu je to až neuvěřitelně nízká částka. Reální tržní cena po nejrůznějších slevách je ještě o kus nižší, což z SL20 činí o parník nejlevnější výkonnostní silničku na trhu. Tahle bota přitom hravě strčí do kapsy i dvakrát tak drahou konkurenci a jedinou podmínkou bude, abyste preferovali tužší boty s přesnou odezvou. 

Z předchozích řádku se dá odhadnout, že jsem z novinky adidas SL20 opravdu nadšený. Konstrukce celé boty je dle mého názoru perfektně vyvážená a SL20 dokonale plní svůj účel – podporují svižný běh a nekladou žádný odpor. Hledat nějakou nevýhodu bude tentokrát opravdu těžké. Nejslabším místem celé boty je svršek, který by mohl být o malý kousek pohodlnější, ale to je spíš detail, než opravdový nedostatek. Obzvlášť s přihlédnutím k zajímavé cenovce.

Podobné příspěvky

Jak běhat v temných ulicích bezpečně a bez stresu

Od kanad po karbon: Tajemství běžeckých bot a proč rekordy netkví v podrážce

Je Garmin Edge 1050 ten nejlepší cyklocomputer na světě? Otestovali jsme Rolls Royce pro cyklisty