Pokud vám přes zimu uzrálo v hlavě rozhodnutí, že je načase začít se silniční cyklistikou, tak cenovky na značkách čerpacích stanic vás v tomto směru bezpochyby jen utvrdily. Aby se z vaší zábavy nestala jen jednosezónní záležitost, další díra na peníze, případně noční můra vašeho ošetřujícího lékaře, přečtěte si pár tipů, které vám pomohou na vaší cestě za šťastnými kilometry.
Zdaleka nejde jen o to, jaké si vybrat kolo (o tom více níže). Musíte vzít v potaz, že v prvé řadě potřebujete kvalitní oblečení a obuv. Přidejte přilbu, brýle, rukavice, něco s delším rukávem, něco s delšími nohavicemi, pro teploty nižší 15 stupňů i nějakou bundu a jste v tom za deset tisíc, když budete opravdu skromní. Chcete-li brázdit silnice i v zimě, vynásobte to dvěma. Pořád se držíme na úrovni “low cost” a předpokládáme po jednom kusu z každého druhu oblečení. Doba životnosti cyklo šatníku je striktně individuální a závisí především na tom, jak často hodláte jezdit a také padat. Pro rámcovou představu uveďme, že při absenci nehod by roční obnova šatníku měla vycházet kolem pěti tisíc na sezónu. Median bude nižší, ale čas od času si budete muset koupit nové tretry, bundu…
Teď, když máme co na sebe, můžeme počítat, kolik asi bude stát roční provoz silničního kola. Pokud netrpíte záchvaty „vylepšování“ anebo „gramařiny“, sestávají se výdaje z relativně zanedbatelných položek obsahujících řetěz, pláště, duše, mazivo, čistící prostředky a občas novou láhev. Při běžném provozu by měsíční výdaje spojené s údržbou „silničky“ neměly být nikterak vysoké.
A kolik investovat do samotného bicyklu? Sjeďte o patro níž.
Jak si vybrat kolo?
Začněte vždy rámem. Odpovídající velikost vám doporučí většina zkušených prodejců. Pokud řešíte dilema, zdali za stejné peníze koupit kvalitnější rám s nižší sadou anebo obráceně, rozhodnu to za vás. Rám je pro celkový pocit z jízdy klíčovým prvkem. Komponenty můžete postupně měnit.
Pláště nebo galusky? Pláště. Pro klid duše. Jednoduchá oprava, dlouhá životnost, nižší náklady, nemusíte každý den dofoukávat. Na druhou stranu hlavní výhoda galusek spočívá v jejich schopnosti držet stopu i po defektu ve vyšších rychlostech – za předpokladu správné instalace. Pokud ale vlítnete do zatáčky jako Mohorič, buďte si jisti, že ani správně nalepená galuska vás při defektu nezachrání.
Neřešte hmotnost. Kilo sem, kilo tam, běžný smrtelník s ročním nájezdem do 10 000 kilometrů při jízdě ani nepozná rozdíl a i kdyby ano, málokdy jede trasu nebo závod, ve kterém by to hrálo zásadnější roli. V prvé řadě je důležité dbát na to, aby vám sedla celková geometrie kola, cítili jste se na něm komfortně, jistě a neměli sebemenší problém s jeho ovládáním v jakékoliv jízdní pozici.
A od kolika peněz se dá silniční kolo pořídit? Pro ty nenáročné, co plánují vyjížďky v ryze kondičním režimu, jsou na trhu kola, jejichž cenovka začíná na dvaceti, dvaadvaceti, čtyřiadvaceti, promiňte – to ta inflace… Ceny kol, která si už mohou říkat sportovní, se pohybují od dvaceti pěti tisíc nahoru.
Kompletní a podrobný článek o tom, jak si vybrat první silniční kolo, najdete níže:
Na co je třeba ještě myslet
Vidět a být viděn. Reflexní prvky na oblečení, blikačky dopředu, dozadu. A samozřejmě přemýšlet při jejich instalaci. Je třeba zohlednit, že řidiči motorových vozidel mají v hlavě taky jenom oči. Takže pokud svým čtvrtkilovým světlometem někomu pošlete do úsměvu 1 800 lumenů, moc vám to na bezpečnosti nepřidá, byť vaše výbava bude přímo oslnivá.
Kupujte si to, co ke svému ježdění opravdu potřebujete. Vlastníte-li chytré hodinky a hrudní pás, stačí přepnout do režimu cyklistika, připnout na řidítka a máte plnohodnotnou náhradu tachometru se všemi pro vás důležitými funkcemi. Samozřejmě že originální GPS cyklocomputery působí impozantně, v kombinaci s wattmetrem na vás chrlí spoustu zajímavých čísel, ale cyklistika dokáže být záživná i bez nich. Nebuďte jak běžci, co raději vyběhnou bez bot než bez hodinek.
Profesionální nastavení posedu vás bude stát oproti nové GPS na řidítka sotva polovinu, ale přinese vám nekonečně vyšší benefit v podobě zvýšení jízdního komfortu, eliminace nemalého počtu zdravotních rizik a v neposlední řadě i zlepšení vašeho výkonu. Tento proces doporučujeme absolvovat co nejdříve. Špatný posed je jako zlozvyk. Může mít negativní dopad na přetížené partie a navíc, jakmile se vám zažije, velmi těžko se odbourává.
Jak nejlépe trénovat?
Jezdit, jezdit, jezdit a protahovat, občas proběhnout, posilovat s vlastní vahou těla, myslet na to, že cyklistika je pro vaše tělo náročný jednostranně zaměřený sport a minimálně jeden den v týdnu věnovat kompenzačním aktivitám. Pokud s cyklistikou začínáte „od nuly“ a nemáte za sebou žádnou sportovní minulost, měly by doprovodné aktivity tvořit polovinu z celkové tréninkové náplně.
„Vytrvalost“ znamená pomalu a dlouze. „Intenzita“ rychle a v krátkém časovém úseku. Jednoduché jak facka, nicméně mnoho cyklistů, včetně některých z nižších výkonnostních soutěží, to stále plete dohromady. Když pojedete tři hodiny rychle, tak netrénujete ani intenzitu ani vytrvalost. Vytrvalost se trénuje v nízkých tepových frekvencích, aby se zlepšil metabolismus tuků. Při rychlé jízdě toto nenastane. Jediné, čeho dosáhnete, je únava. Naopak, na rozvoj silových nebo rychlostních schopností je tříhodinové “tempo” příliš pomalé.
Chcete-li trénovat vytrvalost, zpomalte; pokud vám jde o zlepšení síly nebo rychlosti, proložte zhruba hodinový trénink několika krátkými (v řádu desítek vteřin až minut) ale opravdu rychlými úseky. Pokud chcete od cyklistiky více, vyplatí se investovat do odborných rad. Jednou z prvních nejspíš bude, že si máte pořídit wattmetr a pořádný GPS computer. Pokud jste absolvovali všechny kroky až sem, je načase si ho opravdu koupit.
1 komentář