Člověk občas natrefí na dokonalé věci, mezitím ale utratí výplatu za zbytečnosti. Už roky jezdím ráda na silničním kole a podělím se s vámi o ty věci, které mi skutečně pomáhají a neleží doma v koutě.
Čím intenzivněji člověk daný sport provozuje, tím dražším se stává. Platí to o turistice, běhání, ale dnes se zaměřím na silniční cyklistiku, kterou provozuji od roku 2016. Tehdy mi stačily cyklokalhoty z „bajka“ a v chladnějším počasí jsem outfit kombinovala tím běžeckým. Postupem času jsem jezdila víc a víc, za horšího i chladnějšího počasí, až se ze mě stala celoroční jezdkyně. A s tím přišly i vyšší nároky na to, jak pohodlně se na kole cítím a hlavně – jak bezpečně. Níže najdete výčet toho, na co dlouhodobě nenechám dopustit. Helmu vynechávám, tu považuji za samozřejmost.
Radar na kolo od Garminu
Tuhle věc ničím nenahradíte, ani u konkurence jsem nic takového nenašla. Radaru bych zařadila jednu z nejvyšších priorit, co nemohu postrádat.
Jde o zadní blikačku s čidlem pohybu. Umisťuje se ze zadu pod sedlo a hodnoty, které snímá, se promítají na vaše zařízení připevněné na řídítkách. Může to být cyklocomputer od Garminu, jako mám já, ale radar je kompatibilní i s jinými značkami, nebo si můžete stáhnout aplikaci do mobilu. Na displeji se vám pak promítají hodnoty, kolik aut za vámi právě přijíždí a v jakém odstupu. Upozorňuje na to i zvukovým signálem.
Zaznamená vše, co jede vyšší rychlostí než vy (směrem k vám), takže i motorku či rychlejšího cyklistu. Sportovci, kteří radar ještě nezkusili, mívají v diskuzích množství námitek. Neznám přitom nikoho, kdo radar má, a odložil by ho s tím, že je zbytečný. Psala jsem o tom extra článek, a proto vás dále odkážu na něj (cyklistický radar Garmin Varia).
Fotochromatické brýle od Neonu
Bez brýlí nedám ani ránu. Chrání před větrem a následným slzením, ale hlavně před nečistotami a poraněním oka. Měla jsem možnost vyzkoušet celý arzenál brýlí (i díky tomu, že jsme již dříve brýle testovali) a už nechci nic jiného než fotochromatické. Ty se zatmavují dle okolních světelných podmínek a nemusím více řešit, zda si vzít do pošmourna čiré nebo bude svítit a vzít si tedy tmavé. Mám jedny.
Největším benefitem je, že nejsem tolik unavená. Brýle jsou vždy zatmaveny ideálně vzhledem k prostředí a nemusím mhouřit oči, či se více soustředit na to, co vidím. Na dálku mám předepsané 0,75 dioptrie a díky těmto brýlím je na kolo nemusím nosit, aniž by mě to nějak zmáhalo.
Dosud jsem měla roky fotochromatické brýle od značky Bliz. Když dosloužily (mechanické poškození), týdny jsem hledala nové, které by mi seděly a pohled skrz byl tak čistý. I u těch „obyčejných“ tmavých jsou totiž velké rozdíly v kvalitě skel a viditelnosti skrz. Doporučuji na tomhle nešetřit a vyzkoušet si na očích i brýle, jejichž cenovka se vám nelíbí. Ideálně si třeba na jednu jízdu půjčit od kamaráda. Vždyť vám budou sloužit stejný počet hodin, který strávíte na kole.
Zvonek není princezny
Mám kolo s „cvrčkem“, kterým na sebe dokážu upozornit (proč to dělat snad nemusím nikomu vysvětlovat, každý cyklista je, doufám, někdy i zároveň chodcem). Je to neocenitelné na cyklostezkách. Ano, lze to nahradit zvoláním „zleva!“ nebo „zprava!“. Jenže to funguje za ideálních podmínek, tedy, když není v okolí jiný hluk nebo silný vítr.
Abychom si to upřesnili, nemůžete „cvrkat“ nebo volat dva metry před skupinkou, ta vám pak leda skočí úlekem do cesty a zbytek se chytne za srdce. Musíte dát o sobě vědět více předem. A zvonek je mezinárodně přijímaný zvyk/zvuk, jak to udělat. Každému je hned signál jasný – hlavně dětem!
Na silničce nechci mít cingrlátka, a tak mám zvonek šikovně integrovaný v držáku na cyklocomputer (obojí výrobce CloseTheGap, který vyrábí různé držáky a adaptéry kompatibilní s více značkami kol i cyklopočítačů). Tyhle vychytávky mě baví, je to dokonale schované, decentní. Jedinou slabinou je, že v takovou chvíli musím sundat prsty z brzdy – ale vždyť se zvoní s dostatečným předstihem! Zajímavost: tyhle držáky se zvonky podporuje tým Jumbo Visma a na západě to prý běžně profíci mimo závod vozí.
Žlutá šustka Craft
Tu já tahám pořád. Jedině když jsou letní pařáky v plném proudu a i v noci máme tropy, zůstává doma. V počasí, jaké je v těchto dnech, nebo pokud hrozí bouřky, jede se mnou. Hodila se mi už tisíckrát.
Tenká větrovka jasně viditelné barvy, kterou smotáte do malé kapsičky, má dvojí funkci. Při náhlé změně počasí vám obyčejný větru-odolný šusťák zajistí dobrý tepelný komfort. Ono kolikrát stačí, když vjedete na několik kilometrů do skalnatého údolí k řece. Nebo ještě k tomu tam píchnete a musíte se tam zdržet…
Druhá funkce: Žlutá je skvěle vidět, je to nejvíce bezpečná barva v tomto ohledu. Při letní průtrži mračen se i za dne značně sníží viditelnost nejen vám, ale i řidičům aut. Myslete na to a buďte výrazní!
Ta moje je od značky Craft a mám ji už dlouhé roky.
Obejdu se bez nich, ale život s nimi je jednodušší pumpička, cyklokalhoty, tílko
Pumpička Lezyne: Skladnou lehkou pumpičku jsem řešila dlouho a dost ji konzultovala s lidmi, kteří už nějakou měli a používali. Měla být malá, ideálně ji vozit na rámu (ty kapsy na dresu nejsou nekonečně hluboké, obzvlášť máte-li dres XXS jako já) a hlavně jsem měla umět vlastními silami pomocí takové pumpičky natlakovat silniční duše na poctivých, dejme tomu, pět barů.
Vyhrál jeden model od Lezyne. Je decentní a splňuje vše, co jsem chtěla. Do té doby jsem žádnou nevozila, měla jsem vždy sebou mého Marka nebo jiného kamaráda s hustilkou, ale jakmile jsem si pořídila radar, začala jsem často vyrážet i sama a musela se o pumpičku pak prosit kolem jedoucí cyklisty, a těch například na podzim v chladnu v neděli ráno po dešti moc není. Fakt.
Funkční tílko: Vrstva jako pavučinka navíc udělá dobrou službu. Ať je zima nebo letní pařák, vždy budete rádi za první vrstvu, která vám odvádí pot od těla. Tím lépe, pokud se v létě náhle ochladí nebo vás čeká sjezd ve stínu a nemáte třeba svoji žlutou šustku.
Cyklorukavice: I na těch záleží. Silniční cyklisté jezdí často bez, ale už jsem viděla spoustu odřených rukou a spoustu odřených rukavic, které dlaně jejich majitelů zachránily. Samozřejmě kvalitnější materiál se obtížněji potrhá a déle chrání dlaně při vašem skluzu po asfaltu.
Cyklokalhoty: To je velké téma. Že na nich záleží, se asi shodneme, a že je v nich veliký rozdíl, vám říkám já (pokud jste to zatím sami nezjistili). A to nejen ve vložce, ale i dalších materiálech, ze kterých se skládají, i ve střihu a vychytávkách pro dámy. O tom napíšu samostatný článek příště.