Cyklistická sezóna je tady. Vyzkoušené věci, které mi zlepšují život

Foto: Magdaléna Ondrášová

Člověk občas natrefí na dokonalé věci, mezitím ale utratí výplatu za zbytečnosti. Už roky jezdím ráda na silničním kole a podělím se s vámi o ty věci, které mi skutečně pomáhají a neleží doma v koutě.

Čím intenzivněji člověk daný sport provozuje, tím dražším se stává. Platí to o turistice, běhání, ale dnes se zaměřím na silniční cyklistiku, kterou provozuji od roku 2016. Tehdy mi stačily cyklokalhoty z „bajka“ a v chladnějším počasí jsem outfit kombinovala tím běžeckým. Postupem času jsem jezdila víc a víc, za horšího i chladnějšího počasí, až se ze mě stala celoroční jezdkyně. A s tím přišly i vyšší nároky na to, jak pohodlně se na kole cítím a hlavně – jak bezpečně. Níže najdete výčet toho, na co dlouhodobě nenechám dopustit. Helmu vynechávám, tu považuji za samozřejmost.

Radar na kolo od Garminu

Tuhle věc ničím nenahradíte, ani u konkurence jsem nic takového nenašla. Radaru bych zařadila jednu z nejvyšších priorit, co nemohu postrádat.

Jde o zadní blikačku s čidlem pohybu. Umisťuje se ze zadu pod sedlo a hodnoty, které snímá, se promítají na vaše zařízení připevněné na řídítkách. Může to být cyklocomputer od Garminu, jako mám já, ale radar je kompatibilní i s jinými značkami, nebo si můžete stáhnout aplikaci do mobilu. Na displeji se vám pak promítají hodnoty, kolik aut za vámi právě přijíždí a v jakém odstupu. Upozorňuje na to i zvukovým signálem. 

Zaznamená vše, co jede vyšší rychlostí než vy (směrem k vám), takže i motorku či rychlejšího cyklistu. Sportovci, kteří radar ještě nezkusili, mívají v diskuzích množství námitek. Neznám přitom nikoho, kdo radar má, a odložil by ho s tím, že je zbytečný. Psala jsem o tom extra článek, a proto vás dále odkážu na něj (cyklistický radar Garmin Varia).

Cyklocomputer Garmin s integrovaným zvonečkem ze spodní části. Foto: Magdaléna Ondrášová
I ve dne se vyplatí svítit. Stačí, aby řidič auta byl oslněný a vy jste vjeli do stínu… Radar Garmin Varia. Foto: Magdaléna Ondrášová
Obrazovka cyklocomputeru se podbarvila červeně a objevil se v pravé části pruh. Bílá tečka signalizuje jeden blížící se objekt, který radar Garmin Varia zaznamenal, a jak daleko za mnou se nachází. Foto: Magdaléna Ondrášová

Fotochromatické brýle od Neonu

Bez brýlí nedám ani ránu. Chrání před větrem a následným slzením, ale hlavně před nečistotami a poraněním oka. Měla jsem možnost vyzkoušet celý arzenál brýlí (i díky tomu, že jsme již dříve brýle testovali) a už nechci nic jiného než fotochromatické. Ty se zatmavují dle okolních světelných podmínek a nemusím více řešit, zda si vzít do pošmourna čiré nebo bude svítit a vzít si tedy tmavé. Mám jedny.

Největším benefitem je, že nejsem tolik unavená. Brýle jsou vždy zatmaveny ideálně vzhledem k prostředí a nemusím mhouřit oči, či se více soustředit na to, co vidím. Na dálku mám předepsané 0,75 dioptrie a díky těmto brýlím je na kolo nemusím nosit, aniž by mě to nějak zmáhalo.

Dosud jsem měla roky fotochromatické brýle od značky Bliz. Když dosloužily (mechanické poškození), týdny jsem hledala nové, které by mi seděly a pohled skrz byl tak čistý. I u těch „obyčejných“ tmavých jsou totiž velké rozdíly v kvalitě skel a viditelnosti skrz. Doporučuji na tomhle nešetřit a vyzkoušet si na očích i brýle, jejichž cenovka se vám nelíbí. Ideálně si třeba na jednu jízdu půjčit od kamaráda. Vždyť vám budou sloužit stejný počet hodin, který strávíte na kole.

Fotochromatické brýle se na plném slunci zatmaví na stupeň tři. Foto: Magdaléna Ondrášová
Ty samé fotochromatické brýle Neon při sníženém svitu. Foto: Magdaléna Ondrášová

Zvonek není princezny

Mám kolo s „cvrčkem“, kterým na sebe dokážu upozornit (proč to dělat snad nemusím nikomu vysvětlovat, každý cyklista je, doufám, někdy i zároveň chodcem). Je to neocenitelné na cyklostezkách. Ano, lze to nahradit zvoláním „zleva!“ nebo „zprava!“. Jenže to funguje za ideálních podmínek, tedy, když není v okolí jiný hluk nebo silný vítr.

Abychom si to upřesnili, nemůžete „cvrkat“ nebo volat dva metry před skupinkou, ta vám pak leda skočí úlekem do cesty a zbytek se chytne za srdce. Musíte dát o sobě vědět více předem. A zvonek je mezinárodně přijímaný zvyk/zvuk, jak to udělat. Každému je hned signál jasný – hlavně dětem!

Na silničce nechci mít cingrlátka, a tak mám zvonek šikovně integrovaný v držáku na cyklocomputer (obojí výrobce CloseTheGap, který vyrábí různé držáky a adaptéry kompatibilní s více značkami kol i cyklopočítačů). Tyhle vychytávky mě baví, je to dokonale schované, decentní. Jedinou slabinou je, že v takovou chvíli musím sundat prsty z brzdy – ale vždyť se zvoní s dostatečným předstihem! Zajímavost: tyhle držáky se zvonky podporuje tým Jumbo Visma a na západě to prý běžně profíci mimo závod vozí.

Zvonek integrovaný pod držák cyklopočítače od značky CloseTheGap. Foto: Marek Odstrčilík
Zvonek integrovaný pod držák cyklopočítače od značky CloseTheGap. Foto: Marek Odstrčilík

Žlutá šustka Craft

Tu já tahám pořád. Jedině když jsou letní pařáky v plném proudu a i v noci máme tropy, zůstává doma. V počasí, jaké je v těchto dnech, nebo pokud hrozí bouřky, jede se mnou. Hodila se mi už tisíckrát. 

Tenká větrovka jasně viditelné barvy, kterou smotáte do malé kapsičky, má dvojí funkci. Při náhlé změně počasí vám obyčejný větru-odolný šusťák zajistí dobrý tepelný komfort. Ono kolikrát stačí, když vjedete na několik kilometrů do skalnatého údolí k řece. Nebo ještě k tomu tam píchnete a musíte se tam zdržet…

Druhá funkce: Žlutá je skvěle vidět, je to nejvíce bezpečná barva v tomto ohledu. Při letní průtrži mračen se i za dne značně sníží viditelnost nejen vám, ale i řidičům aut. Myslete na to a buďte výrazní!

Ta moje je od značky Craft a mám ji už dlouhé roky.

Šusťákovou bundu schovám do kapy dresu. Foto: Marek Odstrčilík
Je tak malá, že skoro není vidět. Foto: Marek Odstrčilík
V zimě i v létě vás může nepříjemně překvapit liják či jinak snížená viditelnost. Je dobré mít u sebe výraznou šustku. Foto: Tomáš Parma

Obejdu se bez nich, ale život s nimi je jednodušší pumpička, cyklokalhoty, tílko

Pumpička Lezyne: Skladnou lehkou pumpičku jsem řešila dlouho a dost ji konzultovala s lidmi, kteří už nějakou měli a používali. Měla být malá, ideálně ji vozit na rámu (ty kapsy na dresu nejsou nekonečně hluboké, obzvlášť máte-li dres XXS jako já) a hlavně jsem měla umět vlastními silami pomocí takové pumpičky natlakovat silniční duše na poctivých, dejme tomu, pět barů.

Vyhrál jeden model od Lezyne. Je decentní a splňuje vše, co jsem chtěla. Do té doby jsem žádnou nevozila, měla jsem vždy sebou mého Marka nebo jiného kamaráda s hustilkou, ale jakmile jsem si pořídila radar, začala jsem často vyrážet i sama a musela se o pumpičku pak prosit kolem jedoucí cyklisty, a těch například na podzim v chladnu v neděli ráno po dešti moc není. Fakt.

Cestovní pumpička Lezyne. Foto: Magdaléna Ondrášová
Pumpičku Lezyne můžete vozit v kapse dresu nebo přichycenou na sedlové rámové trubce, jako já. Foto: Magdaléna Ondrášová

Funkční tílko: Vrstva jako pavučinka navíc udělá dobrou službu. Ať je zima nebo letní pařák, vždy budete rádi za první vrstvu, která vám odvádí pot od těla. Tím lépe, pokud se v létě náhle ochladí nebo vás čeká sjezd ve stínu a nemáte třeba svoji žlutou šustku.

Cyklorukavice: I na těch záleží. Silniční cyklisté jezdí často bez, ale už jsem viděla spoustu odřených rukou a spoustu odřených rukavic, které dlaně jejich majitelů zachránily. Samozřejmě kvalitnější materiál se obtížněji potrhá a déle chrání dlaně při vašem skluzu po asfaltu.

Kromě ochrany dlaní z pevné látky správně umístěné polštářky dodávají komfort při dlouhé jízdě. Cyklistické rukavice italské značky ALÉ. Foto: Magdaléna Ondrášová
Tenké funkční tílko či tričko je použitelné celoročně. Foto: Magdaléna Ondrášová

Cyklokalhoty: To je velké téma. Že na nich záleží, se asi shodneme, a že je v nich veliký rozdíl, vám říkám já (pokud jste to zatím sami nezjistili). A to nejen ve vložce, ale i dalších materiálech, ze kterých se skládají, i ve střihu a vychytávkách pro dámy. O tom napíšu samostatný článek příště.

Podobné příspěvky

Jak běhat v temných ulicích bezpečně a bez stresu

Od kanad po karbon: Tajemství běžeckých bot a proč rekordy netkví v podrážce

Je Garmin Edge 1050 ten nejlepší cyklocomputer na světě? Otestovali jsme Rolls Royce pro cyklisty