Cyklistický radar Garmin Varia: před autem mě neochrání, ale vím o něm

Radar Garmin Varia je na kole prostě skvěý pomocník.

Bez něj už nevyjedu! Přečtěte si, proč si u mě cyklistický radar vydobyl tak důležité místo a zjistěte, že nejde o výmysl pro ty, kteří už nevědí „co by“. Tak, jak jsem si to na začátku myslela já.

Se silniční cyklistikou jsem začala laškovat před čtyřmi lety. Spíše šlo o lásku na druhý pohled, zato trvá do dnes. Proč? Nedokázala jsem si představit, že dobrovolně opustím stezky v přírodě bez aut a vrhnu se do provozu. Můj Marek, dlouholetý vlastník silničky měl ale pravdu, když tvrdil, že je to sport pro mě. Zamilovala jsem se do té rychlosti. Bike se stal pro mě výletem, silnička sportem. Stále jsem však měla obavu z aut. Naučili jsme se, kde jsou málo frekventované silnice a ty jsme brázdili, provozu se ale úplně nevyhneme.

Právě Marek byl první, kdo si radar Garmin pořídil. Pf, zase nějaká technická zbytečnost, kterou bude muset nabíjet. 

Vsuvka

Abyste pochopili následující řádky, je třeba uvést, co tahle věc umí. Radar je blikačka upevněná na sedlovku. Kromě toho, že jeho světlo má proti obyčejné bludičce skvělou viditelnost a jste tak více nepřehlédnutelní, umí čidlo v něm detekovat situaci pohybu. Tedy toho, co se děje za vámi, je-li upevněný právě na té sedlovce. Abyste mohli číst informace, které radar má, potřebujete mít na řídítkách zařízení, které je s radarem kompatibilní. Například cyklocomputer Garmin, ale třeba jen vaše Garmin sportovní hodinky. Na displeji jedním mrknutím oka máte přehled o tom, že se „něco“ blíží, kolik toho je a jak daleko, pomocí pohybujících se teček. Lze si nastavit i zvukový signál, který na aktivitu upozorní. Nemusíte tedy na displej koukat „preventivně“.

Zvykla jsem si

Kvůli bezpečnosti přestal Marek rozrážet vzduch přede mnou a začal jezdit za mnou. Radar totiž v pohodě září na kilometr daleko (sama jsem toho byla svědkem, když jsem ho dojížděla autem přes údolí). A také mi Marek hlásil, když nás něco dojíždělo. Což ne vždy musel, vždyť jsem za sebou slyšela pípnutí jeho cyklopočítače. To byl začátek závislosti. 

Oblíbila jsem si ho

Časem jsem si tak zvykla na přítomnost přehledu situace, že jsem chtěla podrobnosti. Kolik vozidel nás bude předjíždět? Na jeden radar se může připojit více zařízení. Stačí být v dosahu Bluetooth, což v jízdě za sebou tak je. Napojila jsem se svými hodinkami připevněnými na řídítka a měla stejný přehled, jako Marek. Pořád jsem si ale nemyslela, že jde o vymoženost, bez které nedám ani ránu, jen jsem využívala možnosti, že tu je.

Závislost je tu

S oblibou silničky rostly i ambice vyrážet na kolo sama, když byl Marek třeba jinde (i s kolem a radarem). A to byla chvíle vlastního odhalení. Najednou jsem zjistila, že se cítím bez radaru velmi zranitelná. Ano, neochrání mě před dobytkem, který mě řízne natěsno, ale stejně jako mi zpětná zrcátka v autě dávají povědomí o tom, co se kolem mě děje, radar mi dává jistou kontrolu a jistotu nad situací, když jsem na kole. Kolikrát mi vítr hučí v uších, a tak vůbec nemám tušení, že za mnou někdo jede, z kopce autům navíc motor moc neburácí. A radar mě dokonce uvědomí o tom, že se blíží cyklista, je-li náš rychlostní rozdíl markantnější. Když za mnou nic není, klidně si jedu víc od krajnice. Něco se blíží, raději projedu lehkou nerovnost než vybočit doleva. 

Radar je jen technická vymoženost a nenahradí obezřetnost, v důležitých situacích se vždy pojistím ohlédnutím, ale zatím mě tedy ještě nezklamal. A oslňuje mé parťáky a parťačky, se kterými někdy jezdím. Pípnou mi hodinky na řídítkách a hned se automaticky řadí za sebe. Pravda, občas zbytečně, protože šlo pouze o mezičas okruhu. Já zvukové signály od sebe rozeznám, jsem na ně zvyklá a hlavně vždy už mimovolně mrknu na displej a vím. A to mi dává určitou svobodu dělat sport, který mě tak baví, vyrážet sama a nebát se.

Aktualizace 27. 7. 2020 7:00: Blikání a jízda ve skupině

V návaznosti na rozsáhlé dotazy a diskuze dodávám k radaru od Garminu ještě to, že zadní svítilna dokáže přepnout do úsporného režimu, když za mnou nic nejede a naopak, svítit intenzivně, když je tam auto. Navíc, když jede auto rychle, tak svítí/bliká intenzivněji.

Při jízdě za sebou radar jezdce za vámi nehlásí, jelikož jedou konstantní rychlostí s vámi. Radar hlásí přibližující se objekty. Jezdci za vámi mohou díky intenzivnějšímu blikání tušit, že se blíží auto. Nové modely RVR315 a RTL515 už mají funkci „peloton“, kdy se dá intenzita svícení snížit (či zcela vypnout), aby radar jezdce za vámi neoslňoval.

Podobné příspěvky

TEST: Garmin Forerunner 165. Parádní a levné hodinky s AMOLED displejem. Konečně!

Bikefitting je i pro „hobíky“: Přestanete se hrbit a začnete jezdit skutečně pro radost

Zápisník australské „běhny“: zemětřesení a podlepená prsa