Téma cyklokalhoty: vložka je zásadní. Pro dámy existují vychytávky

Dlouhá léta v sedle mě naučila nad nákupem cyklokalhot přemýšlet pragmaticky. Podělím se s vámi o zkušenosti nejen s vycpávkami v kalhotách, ale vyzkoušela jsem i rozličné střihy a provedení šlí.

V článku nenajdete veškerou kolekci nejnovějšího cykloohozu napříč trhem; švihám po naší krásné Moravě v tom, co se mi léty ve skříni nakupilo, tedy půjde o kousky nové, tak i starší. Některé už samozřejmě ani nemám. Jen pro pořádek uvádím, značnou roli hraje i výběr sedla a hlavně – v cyklokalhotech se jezdí naostro!

Zaměřím se na zkušenosti, které by pro vás měly být přenositelné do vašich dalších nákupů. Předesílám, že i ta (ten), která jezdí svých skromných výletních dvacet s cílem kávička-dortík, si špatným výběrem může vyrobit nehezké věci na jinak pohledném kousku těla. To budu později demonstrovat výjimečně na cyklokalhotách mého partnera Marka (chlupaté zadky zakázány). Text dokresluje fotogalerie a její popisky.

Cyklovložka

Polstrování kalhot je zásadní. Nejde jen o tloušťku materiálu, ale také jak je hustý a jak dlouho drží své vlastnosti. Laciný molitan plný vzduchových bublinek se sesedne a mezi mým zadkem a sedlem pak není takřka nic. Prozkoumávám při koupi vložku tlakem prstu, to napoví. Některé nejsou z jednoho materiálu, v nejdůležitější části je třeba u mých zimních cyklokalhot Ekoï do polstru vložený polštářek gelu. Hustota materiálu se udává v kg/m3. Zjednodušeně řečeno, čím vyšší číslo, tím delší vyjížďku si s nimi užijete.

Při koupi také prozkoumávám zapravení vložky do kalhot – a to je neméně důležité. Pokud mě při každém šlápnutí (byť jen jemně) drhne šev nebo ostřeji zakončený lem látky, je z toho po několika kilometrech nepříjemnost, po několik hodinách pak dermatitida, kterou pak léčím několik dní.

Nezapomeňte si také kalhoty před koupí vyzkoušet. Velikost a tvar vložky nebude sedět všem na světě, ale vám musí. Roli v tom hraje i správný výběr velikosti, kalhoty musí sedět jako druhá kůže a necestovat. V rámci jedné značky najdete více druhů vložek, na to si také dejte pozor.

Zkušenost: Nejlepší cyklovložky mám u kalhot prémiové italské značky Alé. Mám dvoje a obojí jsou skvělé. Hodiny jízdy si také uživám s vložkou kalhot od Café du Cycliste, C1 vložkou od Craftu a právě tou od Ekoï.

Cyklokalhoty se šlemi nebo bez kšand?

Nemít šle má pro dámu bezesporu výhodu, a to hlavně ve chvíli, kdy začínám s chladnějším počasím vrstvit a svléknutí se za keříčkem by znamenalo ofouknutí zpocených zad a prochladnutí. Vlastním verzi do pasu v zimní i letní variantě kalhot a obojí mám ráda. Pas však musí být vyšší kvůli pohodlnosti – kalhoty musí držet, ale nestahovat. Ve chvíli, kdy se mi podaří vypěstovat na břiše faldík, už to ale tak dobře nefunguje. Vyšší pas kalhot má tendenci se rolovat a také více stahuje.

Se šlemi takové nepříjemnosti odpadají. Pas může být volnější čili pohodlnější. I tady ale nacházím rozdíly v kvalitě. Nejlepší jsou na kšandy bezešvé pružné látky, klidně perforované. Ty, které mají lem, obvykle nedrží určený tvar a v oblasti ramen se „sráží“ do jednoho provazce, který tlačí. Viz fotogalerie.

To se týká i lemu nohavice. Ideální je, pokud je z bezešvé pružné gumy ze spodní strany opatřené protiskluzovou úpravou.

Zkušenosti: Dobré šle mám u kalhot značky Alé (řada PR-R) a kalhot Craft závodní třídy (mám ještě jedny střední kategorie a ty dobré šle nemají).

Dámské cyklokalhoty s vychytávkami

Téma, které jsem nakousla v předchozí kapitole. Mohu mít kalhoty bez kšand, ale bude to vyhovovat pravděpodobně postavám se štíhlým pasem a někdo jednoduše dává přednost co největší volnosti v oblasti pasu bez ohledu na to, jak je tlak malý. 

Existují ale možnosti, jak mít šle a současně si nemuset vysvléci vršek, když potřebuji na toaletu.

Šle za krkem

Jde o nejspornější vychytávku. Nápad značky Alé se mi líbil, a proto jsem se rozhodla si kalhoty pořídit. Jde o jedinou šli, jejíž začátek a konec jsou přichyceny na předním díle (vlevo a v pravo). Šle pak vede za krkem, a když se potřebuji svléci, stačí ji přehodit přes hlavu. Nemusím tak sundávat dres/bundu s rukávy.

Ačkoliv je materiál pružný, stejně zaznamenávám jistý tah. Ve stoje tlak sedá na ramena a trapézy, ale v předklonu na silničním kole se přesouvá na krk. Takže ve chvíli, kdy řeším, abych ulevila krční páteři a kupuji co nejlehčí helmu, si ji pak zatížím „gumou“ která mi táhne krk k pasu. Dokážu si ale představit, že dámám v posedu na horském kole, které jezdí na svoji hodinku-dvě, to bude vyhovovat bez výhrad.

Odepínací šle

Mé kalhoty Craft vyšší třídy s vložkou C1 mají na předním díle připevněny dvě kšandy, které se na zádech spojí v jednu. Ta je pak rozdělena sponou. 

To znamená, že stačí sáhnout dozadu, sponu vyháknout, stáhnout zadní díl kalhot pře hýždě jako kalhotky a přidřepnout. Zpět funguje nasazovaní celkem dobře, i když to chce grif. Zadní kšanda sice díky pružnosti vycvrnkne nahoru, ale má přídavný delší provázek, který vždy nahmátnu a konec si přitáhnu.

Zip nad zadkem

Tady se s vámi podělím o tip mé kolegyně redaktorky Karolíny Hornové. Vlastní zimní cyklokalhoty z Decathlonu, které mají v oblasti pánve zdrhovadlo přes celý zadní díl. Zatáhne za zip, přidřepne, … Je to decentní. Více si můžete nastudovat v tomto článku.

Cyklogatě z Aliexpressu

Výběr cyklokalhot je náročný, jelikož často znamená vynaložení vysoké finanční částky. Na trhu najdeme produkty od několika stokorun do mnoha tisíc korun. Nikdy se mi nevyplatily levné kalhoty. Vždy to znamenalo kompromis. Cyklovložka byla brzy vymačkaná, šle nedržely tvar, švy dřely. Nebo alespoň jedno z toho. I napříč jednou značkou najdete různé úrovně kvality, dávejte si tedy pozor a pokud máte rádi dlouhé vyjížďky chtějte jednu z nejvyšších řad, vyplatí se to. U dresů to například tolik neřeším, u kalhot se nevyplácí šetřit.

Pro jediný a nejextrémnější příklad výše řečeného jsem vybrala cyklogatě mého partnera Marka, který má dvoje kalhoty Bianchi. Originál a z Aliexpressu. Musím přiznat, že na první pohmat se mi zdál materiál obou kvalitní a pěkný (vložku jsem tehdy neohmatávala). Po stovkách naježděných kilometrů se ale vložka kalhot z Aliexpressu úplně rozsypala. Na pohmat je tam roztrhaný vyklechtaný nažmolkovaný molitan. Nejsem princezna na hrášku, ale tohle nechci při projížďce zažít.

Podobné příspěvky

Jak běhat v temných ulicích bezpečně a bez stresu

Od kanad po karbon: Tajemství běžeckých bot a proč rekordy netkví v podrážce

Je Garmin Edge 1050 ten nejlepší cyklocomputer na světě? Otestovali jsme Rolls Royce pro cyklisty

2 komentáře

Budydoom 5. 10. 2022 - 10:42
Kde je sakra ta fotogalerie s popisky? Tvl: "Váš komentář je příliš krátký." Tak tady máte: Bla bla bla bla bla bla bla, tak doufám, že už jetoho dost :-)
Magdaléna Ondrášová 5. 10. 2022 - 11:55
Dobrý den, děkujeme za komentář, jako autorka se omlouvám, stačilo jedno „nezaškrtnuté“ tlačítko a fotka nebyla rozklikávací do fotogalerie. Vše je již v pořádku a ještě jednou děkuji. Magdaléna Ondrášová
Add Comment