Recenze: Používá ho i armáda. Tacx NEO Bike je to nejlepší, na čem můžete doma jezdit

Tacx Neo Bike. Foto: se svolením Garmin

Každý aktivní jezdec, kterému se zalíbí jízda na kole a baví ho to, bude řešit, kde jezdit od podzimu do jara, když venku není úplně ideální počasí. Vzhledem k tomu, že je brzy tma, více prší a je zima, tak je na čase se přesunout ze silnice do pokoje. Už rok používám trenažér Tacx NEO Bike, který je v současné době jeden z nejlepších domácích trenažérů na trhu. A tady jsou důvody, proč jsem si ho tak zamiloval.

Aby se dalo na kole jezdit doma, to si žádá investici. Řešení je ale víc. Pokud to vezmeme od těch nejlevnějších, tak zá pár stokorun lze pořídit válce pro jízdní kolo. Jak se na nich jezdí, sepsala naše redaktorka. Když sáhneme trošku hlouběji do peněženky, lze koupit trenažér v ceně několika tisíc, který umístíme na zadní kolo, takzvaně odporový trenažér.

Pokud v peněžence zalovíme ještě níže, lze pořídit chytrý trenažér v ceně od deseti tisíc, který upneme místo zadního kola a tento chytrý trenažér umí simulovat jízdu do kopců, jízdu z kopců (simulace jízdy z kopce je až u trenažérů postavených na technologii, jakou používá NeoBike – Tacx Neo 2, Neo 2T). Pokud bychom se bavili o většině chytrých trenažérů v cenovce od 10 tisíc korun, tak tam simulace jízdy z kopce chybí – to se týká všech trenažérů jako jsou Wahoo, Elite, Cycleops, Tacx Flux… ), a pokud si v aplikaci zapneme trasu, tak nám dokáže automaticky simulovat zátěž, dle aktuálního výškového profilu na trati. 

Když sáhneme na úplné dno peněženky, tak za cenu okolo 65 tisíc můžeme pořídit kompletní domácí kolo, chytrý trenažér Tacx NEO Bike, které je vrcholem mezi chytrými trenažéry. Zmíněná firma Tacx se v oblasti trenérů pohybuje již dlouhou dobu a v roce 2017 ji koupila společnost Garmin, takže v dnešní době její trenažéry nabízejí právě prodejci této značky.  

Tacx NEO Bike vs. Tacx NEO Bike Plus

V současné době lze pořídit Tacx Neo Bike za doporučenou cenu 64 900 Kč nebo nově uvedený Tacx Neo Bike Plus za doporučenou cenu 97 900 Kč. Systém samotného těla (32 neodymových magnetů), rozměry i váha trenažéru, jsou u obou stejné, v čem se tedy klasická verze liší od dražší verze Plus?

Tohle jsou hlavní rozdíly

  • Verze Plus má patero nastavení délky klik (165/167,5/170/172,5/175 mm), klasická verze má tři (170/172,2/175).
  • Verze Plus má možnost přizpůsobení řazení na pákách pro systémy Shimano, SRAM a Campagnolo. Klasická verze používá dvě tlačítka na každé páce pro řazení (nahoru nebo dolů).
  • Verze Plus má jinak tvarované úchyty od šroubů, kterým se nastavuje geometrie posedu.
  • Verze Plus má pod sedlem cca o jeden centimetr užší tělo, ve kterém drží sedlová trubka.
  • Verze Plus má výkonnější integrované USB porty, kterými je možné při jízdě napájet i větší tablety (starší verze má USB porty také, ale nejsou tak výkonné).

Co mne vedlo k pořízení trenažéru Tacx NEO Bike?

V minulosti jsem měl svůj pracovní režim ve směnách systémem čtyři dny práce a čtyři dny volna. Před nějakou dobou jsem přešel do klasického denního režimu od pondělí do pátku. Po sportovní stránce to znamenalo, že jsem musel ukončit ježdění na kole a běh v rámci bílého dne ve dnech mého volna. Od pondělí do pátku je denní rutina vyzvedávání dětí ze školy a školky, po té doprovod dětí do kroužků a domů za tmy rovnou na večeři, obzvláště od podzimu do jara. Pokud už vyjde počasí o víkendu, dá se vyjet, ale to jen v případě, že děti nemají sportovní turnaje.

Výsledkem bylo, že se na kole začaly množit pavučiny. V podstatě jedinou alternativou bylo pořídit si nějaký trenažér a přesunout se na kolo domů do pokoje. Při hledání vhodného trenažéru jsem měl možnost párkrát vyzkoušet chytrý trenažér Tacx NEO 2T, z čehož jsem byl nadšený, ale po pár jízdách jsem zjistil, že to není úplně ono. Proč? Nelíbil se mi hluk od řetězu (neměl jsem tušení, jaký hluk dokáže udělat řetěz a přehazovačka při jízdě, když je doma ticho. Na kolo se dostanu, až jsou děti v posteli), starosti s řešením výměny kazety, řetězu a zejména nutnost umývat kolo od nečistot před použitím v trenažéru.

Začal jsem tedy hledat alternativu pro domácí ježdění a našel jsem Tacx NEO Bike.  Výhodou byla možnost vyzkoušet si tento trenažér přímo v testovacím centru Tacx, které mám pár minut od domova. Poté už nebyla cesta zpět a z testovacího centra jsem odcházel se zaplacenou fakturou v ruce. Hlavním důvodem byl jeho velmi tichý provoz.

Nastavení trenažéru NEO Bike v aplikaci Tacx

Většina funkcí trenažéru se musí nastavovat z chytrého zařízení (mobilní telefon, tablet) připojeného přes Bluetooth k trenažéru prostřednictvím aplikace Tacx. V té si lze zvolit, jaké převody chci na trenažéru mít, v jakém režimu mají fungovat ventilátory, jak má být zobrazován výkon, pokud to trasa umí, jak autentický má být povrch (0 % je silnice hladká jak žehlicí prkno, 100 % je silnice jako v reálu, kdy lze nasimulovat jízdu po štěrku, šotolině a kočičích hlavách) a také se v aplikaci Tacx provádí aktualizace firmwaru. 

Povídání o trenažéru Tacx NEO Bike před jízdou

Samotné tělo trenažéru Tacx NEO Bike je bezúdržbové a nevyžaduje žádný servis, protože jeho odolnost je zajištěna 32 bezúdržbovými neodymovými magnety. Díky velkému rozsahu nastavení posedu lze najít vyhovující polohu pro všechny jezdce. Vzhledem k rozsahu nastavení lze zkoušet různé varianty posedu a nalezený „ideální“ posed lze pak přenést na své jízdní kolo.

Řídítka jsou příjemně tvarovaná a perfektně se drží v rukou. Tlačítka, kterými se mění převody, jsou intuitivní, pogumovaná a lze je nahmatat i poslepu. Na pákách se mění převody (levá páka převodníky a pravá páka pastorky) a lze měnit nastavení stoupání či klesání v krocích po 0,5 % od -5 % do +20 %. Nastavení stoupání či klesání lze provádět pouze bez připojení trenažéru k aplikaci, protože po připojení k aplikaci se stoupání či klesání mění v závislosti na aktuální poloze jezdce na trati.

V širokých možnostech nastavení geometrie posedu u NEO Biku je oproti běžným trenažérům ještě jedna výhoda. Pokud byste chtěli trenažér využívat pro trénink více osob a ti lidé měli rozdílné tělesné parametry, nebude jim rám jednoho kola u klasického trenažéru sedět. U NEO Biku je možné si zaznamenat údaje nastavení posedu na stupnicích pro každou osobu, která NEO Bike používá a před jízdou posed velmi rychle přenastavit.

Pokud chceme naplno využít vlastnosti a schopnosti trenažéru Tacx NEO Bike, musíme mít aplikaci pro indoor cycling. V současné době jsou na trhu tři nejznámější aplikace: Rouvy, Tacx a Zwift. Osobně využívám aplikaci Rouvy, která má zázemí a vývoj v České republice. Díky trasám s reálnými scenériemi je každá jízda opravdovým zážitkem a ze sedla domova si můžeme projet celý svět. S aplikací Tacx jezdí málo uživatelů, takže na trasách jste vesměs sami. Aplikace Zwift mi přijde jako počítačová hra s nereálným prostředím, proto mne vůbec neuchvátila, přestože má celosvětově nejvíc uživatelů.

Jestliže má někdo doma svoje kolo nasazené v klasickém chytrém trenažéru, tak co se týče převodů, je limitován kazetou na zadním kole. Pokud má někdo „rychlostní kazetu“ s malým počtem zubů na největším zadním pastorku, bude se při stoupání do velmi vysokých kopců trápit a u některých ikonických stoupání se do cíle nepodívá. Obrovskou výhodou na trenažéru NEO Bike jsou elektronické převody. Takže lze měnit před každou jízdou rozsah převodníků a pastorků. Na dlouhou rovinatou trať lze nastavit převody do rychlosti a před stoupáním ve Francii na Mt. Ventoux lze navolit hodně lehké převody. 

Skvělou možností je také možnost nastavení tří táců vepředu, kdy dva větší společně se zadní kazetou odpovídají převodům na vašem silničním kole a třetí nejmenší tác je připravený pro ostrá stoupání v případě, kdy nechcete před každou změnou charakteru trasy přenastavovat převody v mobilní aplikaci.

Jízda na trenažéru Tacx NEO Bike

Převody máme nastaveny, v držáku na tablet máme umístěný a zajištěný tablet, na kterém je spuštěna požadovaná aplikace pro indoor cycling, takže nám již nic nebrání tomu, abychom vyrazili na zvolenou trasu vstříc novým zážitkům. 

První věc, která vás na začátku jízdy u NEO Biku ohromí, je absolutní ticho ve srovnání s trenažéry s přímým pohonem. U klasických trenažérů existují dva základní zdroje hluku. Prvním je zvuk rotace setrvačníku u setrvačníkových trenažérů. Tento hluk si můžete představit jako souvislé mírné hučení s měnící se frekvencí podle rychlosti otáčení setrvačníku. Tohoto hluku se dá zbavit, pokud místo setrvačníkového trenažéru koupíte dražší elektromagnetický (například Tacx Neo 2T).

Druhým zdrojem hluku je pohyb řetězu, kazety a přehazovačky, který je přítomný u všech trenažérů, které se nasazují místo zadního kola. Hluk přehazovačky s řetězem není tak výrazný, jako hluk setrvačníku, ale rozhodně jsou hlučné, zejména když je večer ticho. Za normálního provozu na silnici je tento hluk v podstatě neslyšitelný. U trenažéru NEO Bike ani jeden z popsaných zdrojů hluku není a dá se říct, že nejhlučnější věcí na trenažéru jsou točící se ventilátory. 

Druhá věc, které si hned všimnete při jízdě, je stabilita, díky které se trenažér nenaklání a netřepe, i když do toho budete ve stoje hodně silně „dupat“. Trenažér je díky své váze přes 50 kg opravdu stabilní. Někteří jezdci uvádějí tuto vlastnost jako negativum, osobně to vnímám jako pozitivum, protože když se pak můžu venku projet na své hliníkové silničce, mám pocit, že je lehká jako peříčko.

Během šlapání svítí pod trenažérem ze setrvačníku světlo a ozařuje prostor pod vámi. Barva světla se umí měnit v závislosti na aktuálním výkonu, kterým jezdec šlape. Světlo tak vytváří příjemnou atmosféru v místnosti.

Co se týče zabudovaných ventilátorů, tak i přes svoji poměrně malou velikost umí odvést velký kus práce a pěkně ochladit. V aplikaci Tacx lze nastavit, za jakého režimu budou foukat. Svoji rychlost upravují na základě vašeho výkonu, rychlosti, tepové frekvence nebo se mohou trvale otáčet na jednu ze tří intenzit. Aby ventilátory měnily svoji intenzitu na základě tepové frekvence, je nutné mít s trenažérem spárovaný hrudní pás, který si musíte pořídit zvlášť. Tuto variantu mám osobně nastavenou a vyzkoušenou jako nejlepší, protože nevyžaduji, aby při jízdě z kopce ventilátory foukaly hodně silně. Velmi silné foukání ocením zejména při prudkých a rychlých výjezdech do kopců. Zabudované ventilátory jsou plně nastavitelné a můžete je nasměrovat na hlavu, ruce, tělo nebo třeba odklonit bokem, když o přímé foukání vzduchu na sebe nestojíte.

Jednou z dalších vychytávek je simulovaná jízda z kopce. Po nastavení váhy jezdce a váhy jeho jízdního kola v aplikaci Tacx dokáže trenažér NEO Bike na základě fyzikálních zákonů nasimulovat rychlost, jakou by jel jezdec z kopce. Takže při jízdě z kopce to vypadá tak, že nešlapete, jen slyšíte, jak je točí bez vašeho přičinění cvrček a čím prudší kopec sjíždíte, tím rychleji se točí.

Se simulací jízdy z kopce souvisí ještě jedna vlastnost, která se často opomíjí a tou je simulace setrvačnosti jízdy. Podobně, jako simulaci jízdy z kopce, i funkci setrvačnosti u trenažéru zajišťuje dodatečný motor, který je v trenažéru zabudovaný. Tento motor dokáže osu trenažéru roztočit v situacích, kdy je potřeba. Výsledkem je jízda, která je velmi podobná jízdě na běžném kole, ať se to týká jízdy z kopce nebo i po rovině.

Pro využití výhod zabudovaného motoru musí být trenažér během jízdy připojený do zásuvky. Trenažér je možné používat i bez připojení do sítě 220 V, ale v tom případě přijdete o zmíněné funkce. Pro zajímavost je možné si vyzkoušet jízdu „unplugged“ a udělat si představu, jakým způsobem fungují jednodušší trenažéry, které podobnou podporu nemají. Z klasických chytrých trenažérů nabízí funkci simulace jízdy z kopce a simulace setrvačnosti jen elektromagnetické trenažéry Tacx Neo 2 a Tacx Neo 2T, které fungují ne stejném principu jako NEO Bike.

Závěrečné hodnocení trenažéru Tacx NEO Bike

Celkově shrnuto je jízda na trenažéru NEO Bike velmi návyková. Chytrý trenažér Tacx NEO Bike je opravdu skvělý pomocník pro domácí šlapání, kterého ocení všichni aktivní sportovci, kteří si ho pořídí. Počáteční velká investice se vám vrátí v podobě stovek hodin zážitků. A až přijde správný čas na venkovní jízdy, budete rádi za zlepšení fyzické kondice v rámci zimní přípravy. Jako zajímavost dodávám, že Armáda ČR využívá trenažér Tacx NEO Bike ve svém náborovém centru, kde uchazeči o zaměstnání absolvují vstupní zátěžový test na trenažéru Tacx NEO Bike.

Klady trenažéru Tacx NEO Bike

  • Maximální odpor 2200 W.
  • Maximální sklon 25 %.
  • Přesnost měření ±1%.
  • Automatická kalibrace wattmetru.
  • Nastavitelné přizpůsobení posedu: pedály, sedlo, řídítka, délka rámu.
  • Díky individuálnímu nastavení a způsobu zajištění posuvných částí, se na trenažéru může v rámci rodiny střídat více jezdců.
  • Konektivita: ANT+ FEC, Bluetooth.
  • Dva konektory USB, ze kterých lze nabíjet za jízdy například mobilní telefon či tablet.
  • Jedná se o kolo jako celek, není nutné své jízdní kolo upínat do trenažéru zadního kola.
  • Není vyžadováno připojení k elektrické zásuvce, pokud není NEO Bike zapojen, při otáčení pedály generuje setrvačník energii, která napájí trenažér a na řídítkách si lze nastavovat stupeň zátěže. Bez připojení trenažéru k napájení neumí trenažér simulovat jízdu z kopce.
  • Zabudované ventilátory, které upravují svoji rychlost na základě vašeho výkonu, rychlosti, tepové frekvence nebo se mohou trvale otáčet na jednu ze tří intenzit.
  • Zabudované ventilátory jsou plně nastavitelné a můžete je nasměrovat na hlavu nebo třeba tělo.
  • Integrovaný držák tabletu a mobilního telefonu .
  • Nastavitelné elektronické převody (vpředu: až 3 převodníky 53-22T, zadní: až 12spd 11-40T) .
  • Velký, přehledný, integrovaný displej poskytující informace o výkonu, rychlosti, kadenci, tepové frekvenci, stupeň klesání či stoupání, zařazený převod.
  • Velmi tichý provoz.
  • Ručník, láhev, ochrana rámu před potem a pěnová podložka pod trenažér v ceně.
  • Realistický pocit ze silnice (simulace různých povrchů vozovky – štěrk, kamení, dlažební kostky) .
  • Barevná LED dioda v setrvačníku indikující vyvíjený aktuální výkon .
  • Ergonomická, na držení příjemná řídítka.
  • Tlačítka na řídítkách pro výběr převodů jsou intuitivní.
  • Vysoká stabilita trenažéru během sprintů.
  • Při simulaci jízdy z velkého kopce budete trenažér milovat.

Zápory trenažéru Tacx NEO Bike

  • Vysoká cena.
  • Nemůže se naklánět jako jízdní kolo při reálné venkovní jízdě.
  • U některých uživatelů se v diskuzích objevuje problém s nepříjemným zvukem od napínací kladky řemenu. Lze to vyřešit dvěma způsoby, a to sundáním plastového krytu řemenu nebo reklamací, kdy je v rámci reklamace vyměněna celá pohonná jednotka, která už žádný zvuk nevydává.
  • Nutnost platit si měsíčně aplikaci pro indoor cycling z důvodu využití veškerého potencionálu trenažéru.
  • Při simulaci jízdy do velkého kopce budete trenažér nenávidět.

 

Podobné příspěvky

Nechcete mít prsa „u kolen“? Sportovní podprsenku vybírejte podle velikosti i stupně opory

Nový trend: „pohybové svačinky“. Minuta denně a vaše tělo vám poděkuje

„Kolo mi dává svobodu a možnost objevovat svět,“ říká obrovitá basketbalová legenda LeBron James

1 komentář

Howard 8. 4. 2023 - 23:11
Jen bych podotkl, ze aplikaci, se kterymi lze trenazer pouzivat, je spousta, nejen tri. A nektere z nich jsou i zcela zdarma, cimz odpada jeden "negativni" bod z hodnoceni - mywhoosh.com
Add Comment