Oběhal stovky bot a desetitisíce kilometrů. Dan Orálek, náš ultramaratonec, se pustil do testování značky Puma. Druhá generace Deviate Nitro Elite předčila už tak překvapivě dobrý první model. Dan Orálek podrobil botu důkladnému zkoumání a testování.
Když jsem před čtyřmi měsíci testoval závodní botu Puma, tak bylo jasné, že se značka s šelmou ve znaku chce vrátit na přední místo trhu běžeckých bot. Ne, že by v uplynulých letech Puma nedělala běžecké Boty, ale v obrovském výběru značek, které jsou k dispozici, nebyla její produkce spíše moc vidět, a to přesto, že Puma obouvala nejrychlejšího muže světa Usaina Bolta.
Jenže Bolt byl sprintér a to jsou hlavně tretry. Ty nejnovější trendy v běžeckých botách Pumu spíše míjely, a navíc je Bolt sice skvělá akvizice, ale běžci se tak úplně o to, v čem běhají sprinteři, nezajímají. Aktuálně, poté, co jsem na noze vyzkoušel model Puma Deviate Nitro Elite číslo 2, není pochyb o tom, že Puma je zpět.
Z použitých technologií je určitě nejzajímavější nově tvarovaná deska PWRPlate s karbonovým vláknem pro rychlý odraz a stabilitu, pěna Nitro Foam, která poskytuje skvělé odpružení při nízké hmotnosti a technologie PUMAGRIP, která podporuje váš odraz.
V popisu reality se nevyhnu porovnávání s předchozí verzí stejného modelu, který jsem recenzoval na podzim. Svršek boty je ze síťoviny, která je stále víceméně průhledná, takže ať jste v gala, díry v ponožkách mohou být docela viditelné. Přijde mi ovšem, že je tento svršek trochu silnější, takže i vzhledem k předchozí verzi, která nejeví ani po půlroce žádné známky opotřebení, vám určitě vydrží. Navíc i přes dosti plastový vzhled je to velmi prodyšný svršek a udrží vaše nohy v suchu.
Jazyk je tentokrát zcela volný, což mi naprosto vyhovuje, kvůli vysokému nártu. V horní části paty je výrazné zesílení, které je navíc vybavené protiskluzovým povrchem, takže noha velmi dobře sedí, aniž byste museli dotahovat tkaničky na maximum. Ty jsou mimochodem ploché a nerozvazují se. Vložka je velmi pohodlná a dobře drží v botě. Pokud chcete, tak ji klidně můžete vyměnit za svoje speciální vložky, protože prostor v přední části je dostatečný. Trochu mi chybí poutko na patě, které by usnadnilo obouvání, ale není to nic zásadního, pokud neměníte boty během závodu.
Vrstva Nitro pěny v podrážce je velice komfortní a kromě pružení dodává i velkou míru pohodlnosti, což je důležité pro celkové zaměření boty, ke kterému se dostaneme na konci. Karbonový plát PwrPlate má nový tvar a jeho tuhost je dostatečná – je ovšem menší než u konkurence. Důsledkem je, že vám to při odrazu pomáhá, ale není to taková pružina, že jste slyšet na 50 metrů daleko. Výhoda je, že jasný efekt karbonu se objeví i při nižších rychlosti a také má vaše noha nižší zátěž. Z hlediska tvaru se objevil nový prvek – podrážka o kousek přesahuje na patě botičku. Na funkci to asi nemá žádný vliv. Guma na podrážce má v přední části výraznější vzorek než první model a funguje skvěle. Odraz je perfektní jak na všech možných suchých površích, tak úplně stejně na těch mokrých, a to včetně dlažby. Vzhledem k výraznějšímu vzorku se dá běžet i v lehkém terénu, rozumějte zpevněné cestě a rozhodně to v pohodě zvládnete. Jinak je to samozřejmě především silniční bota.
Pro jaké použití doporučit tento model? To samozřejmě není tak složité, protože je to prostě závodní bota. Je na ní zajímavé, že nabízí ke svým nesporným závodním schopnostem i dostatečné pohodlí, které se hodí jak trošku méně trénovaným hobíkům, tak běžcům, kteří chtějí v ostrých závodních botách běžet delší trať, ať už je to mararaton nebo nějaký ultramaraton do 100 km včetně. Myslím si, že opravdu zkušený ultraběžec je klidně použije i na o dost delší závody. Využití samozřejmě najde i při náročných tempových nebo rychlostních trénincích a kromě toho, že šetří vaši nohu, tak při mých testech vykazovaly docela velkou míru odolnosti, kterou mohu potvrdit i na první verzi modelu. To je samozřejmě dobrá zpráva, protože cena není úplně lidová, ale díky tomu, že bota je relativně pohodlná a odolná, tak má širší využití než jen několik málo závodů v roce.
Základní parametry
- Určení: Závodní bota, silnice
- Klíčové technologie: NITRO Elite Foam, PUMAGRIP, PWRPLATE
- Drop: 8 mm
- Váha: 252 g (velikost 46), 191 g (velikost 8 UK)
- Došlap: neutrální
- Cena: 5999,- Kč
Pozitiva
- Pohodlná závodní bota
- Možnost použití v intenzivním tréninku
- Skvělá přilnavost
- Využití pro delší závody
- Rychlejší než verze 1
Negativa
- Trochu náročnější obouvání
- Vyšší váha než ve verzi 1 (o 24 g ve velikosti 46)
- Vysoká cena