Bikefitting je i pro „hobíky“: Přestanete se hrbit a začnete jezdit skutečně pro radost

Nastavení správné pozice na kole ovlivní nejen náš výkon, ale také ovladatelnost kola a celkový pocit z jízdy (a také po jízdě). A to jsou důvody, proč by do bikefittingu měli jít i hobby jezdci. Vyzkoušela jsem na vlastní kolo i kůži práci zkušeného fittera Honzy Dubce z Gurufit.cz a na následujících řádcích se podělím o své dojmy.

Bikefitting není služba jen pro profíky nebo lidi, kteří už neví, do čeho kolem cyklistiky by ještě mohli investovat. Má smysl pro všechny, kteří chtějí využít své kolo na maximum – a je úplně jedno, zda jde o speciál za tři sta tisíc, nebo třeba silničku střední třídy, kterou máte doma už pár let – jako tomu bylo v mém případě. Na každém kole lze nastavit optimální posed, vyměnit sedlo, představec nebo třeba kliky, posunout kufry a v neposlední řadě získat odborná doporučení. Ale pojďme na to pěkně popořádku.

Slečna potřebuje to kolo nastavit…

To byla věta, která nás s Honzou Dubcem svedla dohromady. Napsal ji jako komentář pod článek o cyklistickém trenažéru, kterým jsem nedávno testovala. Upřímně se mi do toho na začátku vůbec nechtělo: Někam jezdit kvůli tomu, aby mi někdo posunul sedlo, nebo naopak, řekl, že je všechno špatně, a že potřebuju nové kolo, že pedály SPD používají na silnici jenom důchodci, nebo že na tom kole sedím jako paní radová, šlapu nakřivo a s tím nikdo nic nenadělá. Nakonec mě přesvědčily dvě skutečnosti – pozitivní recenze na Honzu napříč internetem a fakt, že se jeho fitterské království nachází na Praze 7, tedy asi dva kilometry od mého domova. A navíc, když někdo jen tak z fotky pozná, že potřebuju nastavit kolo, tak to asi fakt potřebuju. Navíc se k Honzovi do Gurufit.cz dá objednat online, žádné telefonování, ze kterého mám fobii. Tak to tedy jedu zkusit!

Bikefitting je degustace pozic před nákupem dílů
„Na internetu je extrémní rozpětí odbornosti rádců, to je problém číslo jedna. I když je rádce dobrý, tak nemá přes internet dostatek informací, aby mohl zcela konkrétně poradit. Fotka nestačí – je poznat, že je něco špatně, ale dávat tímto způsobem konkrétní rady si netroufám ani já,“ říká Honza Dubec a dodává: „Zato někdo se znalostí problematiky limitně se blížící nule že sebe chrlí jednu radu za druhou.“ Svépomocí lze podle něj dosáhnout i dobrého výsledku, ale někdy člověk prostě potřebuje pohled zvenčí, aby se nemotal v kruhu: „Ta trenérská stránka procesu je podstatná, tím myslím trénink správné techniky (ne výkonnostní složku). Nehledě na to, že na Guru jdou vyzkoušet i rozměry, které se na kole docílí jen nákupem dalšího materiálu. Je to degustace pozic před nákupem dílů,“ shrnuje bikefitter.

Ladění parametrů v „přímém přenosu“

Hned na začátku mě nadchne Honzův přístup. Nesype na mě rozumy, k práci přistupuje s klidem profesionála a je vidět, že má v oku nejen nastavení kol, ale i fyziologii cyklistů. Hned pozná, že trochu vytáčím levou stranu beder. Společně se shodujeme, že asi půjde o následek několikanásobné rotační zlomeniny stehenní kosti, kterou jsem utrpěla před sedmi lety jako oběť dopravní nehody na motorce. Od úrazu se hodně věnuji různým cvičením a mám radost, když oči odborníka potvrdí, že až na tuto drobnou odchylku šlapu rovnoměrně a držení zad mám v pořádku.

Nejvíc mě ale překvapí možnosti bikefittingového systému Guru Fit. Celý proces začíná tak, že fitter pečlivě naměří vaše kolo, rozměry přenese do systému a fittingová „koza“ pak přesně simuluje posed na vašem kole. Ten se pak upravuje prostřednictvím softwarové aplikace přímo v reálném čase v průběhu jízdy a klidně o milimetry. Žádné zdlouhavé štelování, kdy mezitím zapomenete, která že to vlastně poloha vám byla příjemnější. Prostě jen šlapete, vnímáte svou pozici a Honza vám klade jednoduché otázky: Je to teď lepší? Stejné? Horší? Bylo to lepší předtím? Tak to zkusíme tahle. V reálném životě jsem nerozhodná a často si nedokážu vybrat ani ze dvou příchutí zmrzliny – tím spíš mě překvapilo, že při bikefittingu dělají i milimetry znatelné rozdíly. A mám radost, že si toho jako samorost (a taky trošku ignorant) všímám.

Simulace konkrétního modelu kola před koupí
V systému Guru Fit jsou zaneseny míry a velikosti velkého množství kol různých značek a modelů. Na bikefittingu si tak můžete vybrat ideálně padnoucí kolo, ještě než si ho objednáte. Ideální třeba v případě, že váháte mezi dvěma velikostmi rámu. Na e-mail vám pak přijdou přesné míry, podle kterých si nastavení doladíte, nebo se s novým kolem zastavíte u fittera, který vám kolo v rámci ceny „testovacího“ fittingu nastaví.

Využít kolo i svaly na maximum

Každý z nás má jinou tělesnou stavbu a preferuje různé způsoby jízdy. Nastavení kola tak probíhá zcela individuálně a postupuje se od podstaty věci: Tedy nenastavují se jednotlivé části kola postupně, nýbrž se upravuje posed na kole jako celek do optimální podoby. Systém Guru Fit umožňuje okamžité dynamické porovnání jednotlivých pozic – a já jsem důkazem toho, že to funguje i u čistokrevného „hobíka“. Přístroj měří watty a umožňuje se pořádně opřít do pedálů. To je potřeba, protože člověk sedí na kole trochu jinak při klidné vyjížďce a jinak, když podává výkon. Cílem je nastavit kolo tak, abych jezdec využíval svaly správným způsobem při různé zátěži a jízda na kole byla co nejpohodlnější a nejefektivnější. U mě se jako hlavní problém ukázalo příliš vysoké postavení řídítek, které mě nutilo na kole „viset“ a zbytečně zapojovat svaly na ramenou a horních zádech. Aha, tak proto mě po kole vždycky bolelo za krkem…

Honza tak razantně snižuje pozici řídítek na absolutní minimum, které moje kolo povoluje – o 3,5 cm. Oproti prvotnímu očekávání je to o poznání pohodlnější: V kombinaci s mírným posunem sedla dopředu je mi umožněno posunout těžiště trošku víc dopředu a rovnoměrněji rozložit svou váhu na kole. Po přenesení rozměrů na kolo a projížďce po ulici i cítím, že se kolo lépe ovládá. Jednu nevýhodu to ale přináší – několik potupných jízd s ostudně vysokým „komínkem“ na hlavě představce, než se ujistím a nechám vidlici definitivně zkrátit.

Zvednout kufry!
Dalším stěžejním bodem bikefittingu bylo v mém případě posunutí kufrů na tretrách dozadu. A to docela výrazně. Kufry zbytečně moc vepředu jsou podle Honzy nešvarem nejednoho cyklisty a nutí se do pedálů zabírat nesprávně, špičkou a kotníkem. Posunutí dozadu umožní záběr celým chodidlem a znatelně lepší přenos výkonu. Já jsem měla kufry navíc trochu vyosené, což mě nutilo při šlapání zbytečně vtáčet chodidla. Nové nastavení mi umožnilo zúžit pozici nohou, abych nešlapala se zbytečně velkým rozestupem.

Sedlo vodorovně? Přežitek

Zkušený fitter se slepě neřídí hodnotami, které „vyplivne“ software – a tak se Honza při nastavování neustále ptá, v jaké poloze se cítím pohodlněji. A uplatňuje i znalosti z anatomie a funkce svalů. Ty se hodí nejen při zhodnocení posedu, ale třeba i při výběru sedla, které by při jízdě nemělo tlačit na měkké tkáně a omezovat proudění krve. A také by nás nemělo nutit se hrbit a mít při jízdě kulatá záda, což se děje často v případě, kdy máme sedlo ve vodorovné poloze. Ta byla po léta zažitým pravidlem, kteří dnešní cyklisté a fitteři boří. Cyklista by měl při jízdě držet záda rovně, s uvolněnými rameny a zapojením břišních svalů a středu těla. A právě k tomu pomůže mírný náklon sedla dopředu.

Při fittingu se ukáže, že sedlo, se kterým jsem kolo před sedmi lety koupila, je pro mě vyhovující. Kdyby tomu tak nebylo, měla bych přímo na místě na výběr hned z několika prověřených sedel, které bych si mohla při jízdě vyzkoušet a vybrat to nejpohodlnější. Honza ověřuje i rovnoměrnost tlaku, který na sedlo vyvíjím. Slouží k tomu speciální návlek na sedlo, který tlak snímá a přenáší na obrazovku. Oba nás překvapuje, že s ohledem na zmíněný vážný úraz je moje pozice na sedle při jízdě vyvážená. Mám tedy zpětně radost, že moje poúrazová rehabilitace ve stylu „udělej si sám“ a bez dohledu odborníků proběhla úspěšně.

Přenosné hodnoty a spokojenost k nezaplacení

Jak už jsem naznačila, na začátku jsem měla obavy – a to opravdu hlavně z toho, že mám na kole všechno špatně a budu si muset koupit spoustu nových doplňků za tisíce korun – představec, řídítka, možná i kliky a bůhvíco ještě. Nakonec jsme skončili jen přenastavením mých stávajících komponentů a doporučením do budoucna v podobě užších řídítek – a to klidně o znatelné tři centimetry. Při mojí ne úplně standardní tělesné konstituci (výška 155 cm s poměrně dlouhýma nohama 75 cm) se ale nelze divit, že mi univerzální komponenty příliš nesedí. Na širší řídítka jsem ale zvyklá jako na železnou košili, takže to počká do doby, než budu měnit omotávku.

Bikefitting není úplně levná věc. Nastavení vlastního kola stojí u Honzy bezmála pět tisíc a nastavení posedu před koupí kola 2.500 korun. Součástí služby ale je dodatečné doladění po pár jízdách v případě, že vám po otestování nového posedu v terénu ještě něco chybí. A také e-mail s přesnými rozměry, který vám po měření přijde. Pokud tedy máte více kol s podobnou geometrií (tedy např. dvě, tři…silničky), nemusíte dávat celkem třeba dvacet tisíc za fitting každého jednoho z nich. Rozměry jsou přenositelné i na vaše další kolo nebo na nové kolo, které si v budoucnu koupíte. Naměřené hodnoty vám pak samozřejmě mohou i pomoci s jeho výběrem.

Kolo si většina z nás kupuje pro radost a jsme ochotni do něj vrážet nemalé částky. Byla by tedy škoda, kdybychom se na něm necítili pohodlně nebo z něj sesedali rozlámaní a druhý den nás bolel takzvaně celý člověk. Bikefitting znamená ohleduplný přístup k naší tělesné schránce a kupujeme si s ním nejen pohodlí, ale právě také radost z jízdy.

Co vám dá bikefitting na systému Guru Fit?
Individuální optimalizace: Systém Guru analyzuje anatomické a biomechanické charakteristiky jezdce a doporučuje ideální nastavení kola pro maximální pohodlí a efektivitu jízdy.
Zlepšení výkonu: Správné nastavení kola může zvýšit výkon jezdce tím, že minimalizuje ztrátu energie a umožňuje účinnější přenos síly na pedály.
Komfort a prevence zranění: Optimální poloha na kole může snížit riziko vzniku zranění a nepohodlí, které může vzniknout špatným postavením těla během jízdy.
Zvýšená stabilita a ovladatelnost: Správně nastavené kolo může zlepšit stabilitu a ovladatelnost, což je důležité pro bezpečnou jízdu, zejména při vysokých rychlostech a za obtížných podmínek.
Rychlé a přesné nastavení: Systém Guru umožňuje rychlé a přesné nastavení kola pomocí pokročilé technologie, která zahrnuje 3D skenování a analýzu dat.
Možnost opakovaných měření: Jelikož se anatomie a kondice jezdce mohou měnit, systém Guru umožňuje pravidelná opakovaná měření a aktualizace nastavení kola pro udržení optimálního stavu.
Personalizovaná zkušenost: Systém Guru poskytuje personalizovanou zkušenost, která bere v úvahu specifické potřeby a preference jezdce, což vede k individuálně přizpůsobenému řešení.
Profesionální poradenství: Systém nefunguje sám o sobě, ale ve spolupráci se profesionálním bikefitterem, který výstupy ze softwaru porovná s vlastními zkušenostmi s profi i hobby jezdci.

Podobné příspěvky

555 kilometrů z Chebu do Opavy na jeden zátah. Robotická cyklistka zvládla Krále 50. rovnoběžky

Deník robotické cyklistky. Jaro je tu! Ptáci řvou, řepka smrdí a všude spousta kol

Cyklopočítač Garmin Edge Explore: za tyhle peníze ho budou cykloturisté milovat