Podle čeho si vybrat správný typ trenažéru? Výhody, nevýhody i rady z praxe

Cyklotrenažér NEO 2T Smart zaručuje maximální stabilitu, a to i při výbušných spurtech až do výkonu 2200 W. Foto: Pells

Zkracující se dny v zimním období, nízké teploty, sníh anebo ve městech nevhodné rozptylové podmínky mohou nejen cyklisty na blíže neurčenou dobu uvěznit pod střechou. Pokud je jízda na kole nezbytnou součástí vašeho tréninkového plánu anebo života, představuje vhodnou alternativu zakoupení některého cyklotrenažérů. Pojďme si představit jejich jednotlivé typy.

Trenažéry pro jízdní kola

Trenažér s uchycením zadního kola

Nejjednodušší varianta umožňující trávit v sedle dlouhé zimní večery pomocí uchycení zadního kola vašeho bicyklu do malé konstrukce vybavené brzdným válcem. Na výběr máme tři typy brzdných mechanismů.

  • Magnetický kotouč – nejlevnější varianta obsahující pět až osm úrovní zátěže, magnetickou brzdu ovládanou pomocí ocelového lanka s přepínačem uzpůsobeným k uchycení na řídítka. Tato varianta je vhodná pro trénink vytrvalosti a lehké až střední intenzity. Při vyšším výkonu dochází proklouzávání kola. Delší jízda na tomto typu trenažéru se může stát bez možnosti rozptýlení psychickým utrpením. Některé typy mají k dispozici i senzory (nutno dokoupit zvlášť) snímající rychlost a výkon s možností propojení s online aplikacemi pro sdílené virtuální jízdy. Hlavní nevýhodou magnetické brzdy je skutečnost, že při zahřátí ztrácí výkon.
  • Hydraulická brzda anebo elektromagnetická brzda – jsou sofistikovanější varianty umožňující plynulejší regulaci zátěže fungující jinak na podobném principu jako předchozí varianta. Limitujícím faktorem bude i zde úroveň tření mezi pláštěm zadního kola a odporovým válcem. Výrobci udávané maximální zatížení až 1 250 W však poskytuje dostatečný prostor pro většinu výkonnostních cyklistů. Trenažéry vybavené elektromagnetickou brzdou navíc plně komunikují se všemi dostupnými aplikacemi a umožňují simulaci reálné jízdy včetně jízdy do kopců s volbou sklonu až do výše 10 procent.

Při výběru těchto typů trenažérů je důležité se zaměřit na materiál odporového válce. Rozhodně nekupujte kovové, dejte přednost pryžovému elastogelu, který má o 50 procent nižší hlučnost a snižuje opotřebení pláště o 20 procent. V případě kovového válce se navíc připravte na drobné částečky gumového prachu (v podstatě saze), které po čase začnou pokrývat podlahu za trenažérem anebo zeď.

Cenové rozpětí: 3 000 – 15 000 Kč.
Potřebný prostor: 200 × 80 cm včetně kola, skladovat se dá v prostoru cca 60 × 60 × 30 cm.
Hmotnost stroje: standardně kolem 10 kg.

Výhody: 

  • nízké pořizovací náklady
  • nenáročné na skladování
  • jedete stále na svém kole
  • dražší modely disponují funkcemi, které umožňují propojení s počítačem a aplikacemi pro virtuální jízdu

Nevýhody: 

  • jízda v konstantní poloze
  • při intenzivním výkonu dochází k prokluzu zadního kola
  • opotřebení pneumatik – je vhodné koupit pláště určené pro trenažér

Válcový trenažér

Nejjednodušší, nejpraktičtější, nejskladnější a často i nejlevnější alternativa nahrazující plnohodnotný cyklistický trénink. Prostě postavíte kolo na válce, nasednete a jedete. Ideální pro trénink rovnováhy, techniky jízdy, vyšší řady umožňují i nastavení odporu. Na trhu jsou i válcové trenažéry s elektronickým ovládáním umožňujícím virtuální jízdy, nastavení sklonu “kopce” až osm procent a maximální zatížení 900 W. Válce u vyšších modelů pružně reagují na změnu zatížení předního kola, díky čemuž se během jízdy můžete zvednout ze sedla a neriskujete nehodu, která by jinak hrozila z důvodu náhlého zvýšení valivého odporu – prostě by se vám to mezi těmi válci zaseklo.

Válcový trenažér je z důvodu nízké hmotnosti, dobré skladnosti, šetrnosti vůči pneumatikám a nulovým nárokům na instalaci často používán amatérskými závodníky na rozjetí před závodem. Profesionálové používají na rozjetí chytré trenažéry s uchycením zadní stavby rámu, které jsou pohodlnější. Těm je ale nachystají mechanici a ještě jim k tomu donesou pitíčko, zatímco hobík za deštivého počasí s válcemi pod paží hledá na rozjetí vhodný přístřešek autobusové zastávky.

Jedinou (ale zásadní) nevýhodou tohoto zařízení jsou vyšší požadavky na jízdní dovednosti a motorické schopnosti z důvodu nutnosti udržet rovnováhu během stacionární jízdy. Jak si vedla naše redaktorkana válcích poprvé si můžete přečíst v článku pod tímto odstavcem.

Cenové rozpětí: 4 000 – 30 000 Kč (běžná cena se pohybuje do deseti tisíc, dražší trenažéry už disponují softwarem k propojení s cyklistickými aplikacemi např. Rouvy, Zwift).
Potřebný prostor: 150 × 80 cm.
Hmotnost stroje:  standardně kolem 10 kg

Výhody: 

  • nejsnadnější instalace
  • reálný pocit jízdy
  • vhodné pro nácvik techniky

Nevýhody: 

  • nevhodné pro začátečníky

Chytrý trenažér

V současné době tento typ trenažérů zažívá bezkonkurenční rozmach. Bicykl je zadní stavbou rámu uchycen přímo k zařízení nahrazující zadní kolo. O odpor se stará elektromagnetická počítačem řízená brzda. Jaké možnosti vám tyto sofistikované trenažéry nabízí?

  • výrazně tišší chod oproti všem ostatním typům trenažérů,
  • skutečnou simulaci reálné jízdy podle vámi zvoleného programu, kdy trenažér pomocí otřesů dokáže věrně napodobit jízdu po různých typech povrchů,
  • virtuální jízdu na skutečných tratích profesionálních závodů,
  • analýzu vaší jízdy zahrnující i takové detaily jako vyhodnocení efektivity šlapání,
  • možnost naklánění do stran a maximální odpor 2 200 W umožňuje i výbušné tréninky jezdců na profesionální úrovni,
  • simulaci reálné jízdy včetně stoupání až do sklonu 25 procent,
  • možnost virtuálních závodů ať už proti počítači anebo online připojeným skutečným soupeřům,
  • nespočet dalších funkcí v závislosti na specifikaci.

Pokud nemáte během zimního období možnost tréninku pod otevřeným nebem, toto zařízení vám poskytne plnohodnotnou alternativu. Trenažér je navíc možné využít i bez elektrického napájení. Při jízdě bez elektřiny klade odpor jako standardní trenažéry. Při rostoucí rychlosti se odpor zvyšuje.

Cenové rozpětí: 12 000 – 40 000 Kč
Potřebný prostor: 150 × 80 cm
Hmotnost stroje: standardně kolem 20 kg

Výhody: 

  • plynulý chod bez prokluzu, který oproti klasickým trenažérům umožňuje až dvojnásobně vyšší intenzitu
  • inteligentní software v každém typu zařízení
  • díky uchycení přímo k zadní stavbě rámu odpadá tvorba nečistot vznikajících v důsledku tření zadního kola o brzdný válec

Nevýhody: 

  • nutnost dokoupit kazetu

Samostatné trenažéry

Rotoped

Pro necyklisty toužící pouze po občasném udržování kondice se jako ideální volba jeví klasický rotoped. Nepotřebujete být vlastníkem kola, dokonce ani chytrých hodinek. I rotopedy nejlevnější cenové kategorie jsou v drtivé většině případů vybaveny senzory pro snímání tepové frekvence. 

Charakteristikou rotopedu je přímé spojení brzdného kotouče s klikami. Toto provedení je konstrukčně jednodušší a zároveň úspornější z hlediska potřebného prostoru. Nesnese však vyšší zátěž.

Plánujete-li pořízení tohoto přístroje v rámci některého z novoročních předsevzetí, doporučujeme sáhnout po levnějším modelu, případně prosurfovat bazary, kde tyto nevyužité nástroje s úspěchem plní rubriky “daruji za odvoz”. Toto fitness zařízení vám pak po měsíčním užívání spolehlivě poslouží i jako dekorace v ložnici nebo obývacím pokoji, věšák na šaty anebo lapač prachu. Při dostatečně rafinovaném umístění stroje jsou jeho kovové podstavce, zejména po nečekaném kontaktu s chodidly, častým zdrojem nezapomenutelných zážitků.

Cenové rozpětí: 2 000 – 20 000 Kč (to jsou ceny rotopedů pro domácí využití, ceny rotopedů určených pro fitness centra anebo speciální k rehabilitačním účelům mohou vyšplhat až ke dvou set tisícům)
Potřebný prostor: 150 × 80 cm
Hmotnost stroje: 10 – 90 kg v závislosti na specifikaci

Výhody: 

  • nízké pořizovací náklady
  • vzpřímený posed je šetrnější pro vaše záda
  • vhodný pro jakoukoliv věkovou skupinu anebo úroveň fyzické kondice
  • bývá doporučován k rehabilitacím
  • levnější modely s nižší hmotností není problém kdykoliv “uklidit” do kouta

Nevýhody: 

  • celoročně zabírá prostor
  • nevhodný pro vyšší zatížení
  • nevhodný pro delší tréninky
Rotoped. Foto: Pexels

Cyklotrenažér

Pokud z nějakého důvodu nemůžete mít doma svého karbonového miláčka anebo ho prostě přes zimu nechcete prolévat potem, jeví se jako alternativa cyklotrenažér se zátěžovým kolem. Podobně jako u rotopedu i zde odpadá jakákoliv potřeba instalace jízdního kola anebo riziko zanesení nečistot do domácnosti. Cyklotrenažér je oproti rotopedu také vhodnější pro výkonnější sportovce, kteří z různých důvodů nemohou anebo nechtějí trénovat na standardním kole. Svou konstrukcí a variabilitou v nastavení posedu dokáže s relativní věrností simulovat jízdu na opravdovém bicyklu.

Přenos síly z pedálu na zátěžový kotouč probíhá narozdíl od rotopedu pomocí řemenového anebo řetězového převodu, což přispívá k vytváření reálnějšího pocitu z jízdy.

Cenové rozpětí: 8 000 – 100 000 Kč (pro běžné domácí použití do 30 000 Kč)
Potřebný prostor: 150 × 80 cm
Hmotnost stroje: 25 – 90 kg v závislosti na specifikaci

Výhody: 

  • reálně napodobuje cyklistický posed
  • modely od cca 20 000 Kč již nabízí možnost propojení s tabletem, tvorbu vlastních tras pomocí Google maps
  • odpadá potřeba mít doma bicykl

Nevýhody: 

  • celoročně zabírá prostor
  • vhodný spíše pro sportovně založené jedince
  • vyšší nároky na zádové partie z důvodu simulace sportovního posedu

Airbike

Pro ty, kdož preferují komplexnější zátěž, při které zapojí větší počet svalových partií, je ideální volbou airbike. Jízda na tomto zařízení je docela vyčerpávající a z hlediska spalování kalorií bezkonkurenčně nejúčinnější. Při jízdě na airbiku si zároveň sami určíte, jestli do pohybu zapojíte více nohy anebo ruce, podle toho, kterou část potřebujete aktuálně posílit. Airbike je ideálním doplňkem pro vyznavače silově vytrvalostních anebo úpolových disciplín, při nichž dochází k zapojení celého těla (hokej, crossfit, bojové sporty).

Synchronizace pohybu hnacích rukojetí je vždy proti směru šlapání, což oproti ostatním typům cyklotrenažérů více odpovídá přirozenému pohybu.

Cenové rozpětí: 4 000 – 40 000 Kč, u levnějších modelů sledujte jejich maximální nosnost

Potřebný prostor: 150 × 80 cm

Hmotnost stroje: 25 – 70 kg v závislosti na specifikaci

Výhody: 

  • komplexní posilovací stroj
  • posed v přirozeně vzpřímené poloze
  • dokonalé mučidlo pro trénink anaerobní vytrvalosti

Nevýhody: 

  • celoročně zabírá prostor
  • není vhodný pro delší trénink
  • vyšší hlučnost
Airbike. Foto: Pexels

Podobné příspěvky

Jak běhat v temných ulicích bezpečně a bez stresu

Od kanad po karbon: Tajemství běžeckých bot a proč rekordy netkví v podrážce

Je Garmin Edge 1050 ten nejlepší cyklocomputer na světě? Otestovali jsme Rolls Royce pro cyklisty