Od pálení pneumatik k drcení štěrku: Pilot F1 Valtteri Bottas si zajede gravelový šampionát

Valtteri Bottas je jméno, které si fanoušci motorsportu na první dobrou spojí s vozy Formule 1. Proč si o něm tedy čtete u nás? Tenhle svérázný Fin je totiž z kokpitu formule pravidelně přesedá do sedla gravelu. Do cyklistiky se opřel natolik, že začal sám závodit, v rodném Lahti pořádá unikátní gravelové závody a v říjnu se na kole utká o titul mistra světa.

Valtteri byl od dětství poděs. Jak jinak nazvat bytost, o které rodiče prohlásili, že se zklidnil až poté, co začal závodit na motokárách? S touto aktivitou začal už pěti letech a rychlá jízda se pro něj stala tím, do čeho mohl vložit překypující nálož energie a přetavit ji v perfektní soustředění a nakonec i nejedno vítězství. Pomyslným žebříčkem motorsportu se nakonec prokousal až mezi naprostou elitu – dnes působí jako pilot týmu Stake F1 Team Kick Sauber. Pálení pneumatik na okruhu ale často střídá s na první pohled naprosto odlišným sportem – jízdou po štěrkových cestách na gravelu.

Cyklistická vášeň zrozená ve Finsku

Valtteriho první zkušenosti s cyklistikou začaly už v dětství. Od šesti let dojížděl na kole do školy. Nástrahy drsného finského podnebí a náročné podmínky ho naučily vytrvalosti a houževnatosti, které mu později pomohly i v kariéře závodního jezdce. Ale i na kole tyto vlastnosti jako když najde… „Každý den to bylo pár kilometrů jízdy tam a zpátky, bez ohledu na to, jestli bylo léto, zima nebo minus 30 stupňů a vítr,“ vzpomíná Bottas v rozhovoru pro svou domovskou „stáj“ Canyon.

Kouzlu silniční cyklistiky ale naplno propadl až později, když se už jako automobilový závodník přestěhoval do Monaka. Hornaté a skalnaté okolí malého knížectví u Azurového pobřeží je protkáno klikatými pobřežními silnicemi s kvalitním povrchem a neuvěřitelnými výhledy. Obojí – navíc ve spojení s cyklistickou tradicí sousední Francie a Itálie a příznivým podnebím – tvoří skvělou motivaci pro naskočení do sedla. V případě Valtteriho ale hrála významnou roli ještě třetí proměnná…

Nadšení pro cyklistiku se v tomto svérázném chlapíkovi s knírem a platinově odbarveným mulletem prohloubilo, když se seznámil se svou současnou přítelkyní, australskou profesionální cyklistkou Tiffany Cromwell. Díky ní získal hlubší vhled do světa profesionální cyklistiky – od týmové práce, taktiky až po technickou stránku. A právě ona ho ze silnice svedla „na scestí“ gravelových cest. A také ke značce Canyon, se kterou to Valtteri vzal natolik vážně, že nakonec stal i jejím ambasadorem.

Valtteri Bottas, finský automobilový závodník a pilot Formule 1 je vášnivým fanouškem cyklistiky. Foto: se svolením Canyon.

Okruh a štěrk. Jde to dohromady?

Když se dnes podíváte na Valtteriho instagramový profil, těžko na první pohled uhodnout, jestli jde o profesionálního cyklistu, nebo pilota Formule 1. Ačkoli je druhá možnost správně, dalo by se říct, že cyklistice se věnuje s profesionální vášní. Svět Formule 1 a gravelová cyklistika se na první pohled zdají být zcela odlišnými disciplínami. Valtteri Bottas sám nachází mezi těmito sporty nejeden rozdíl: „Formule 1 je sport vyžadující velké dovednosti a v závislosti na trati je také extrémně fyzicky náročný. Na kole pociťujete bolest převážně v nohou a únavu plic, při závodech Formule 1 vás bolí celé tělo,“ vysvětluje Valtteri ve zmíněném rozhovoru pro Canyon.

Cyklistika mu pomáhá udržet kondici, která je nezbytná pro závody Formule 1, a zároveň mu poskytuje způsob, jak se realizovat i ventilovat nahromaděnou závodnickou energii i mimo kokpit. V posledních letech se po vzoru své přítelkyně věnuje gravel cyklistice, která na rozdíl od té silniční otevírá mnohem více možností útěků do přírody, daleko od rozpáleného asfaltu, který je jeho denním chlebem v práci. Sám gravel popisuje jako jedinečný způsob, jak prozkoumávat a objevovat nová místa a zároveň trénovat v intenzitě, jakou právě potřebuje. A navíc bez nárazů nebo určité jednotvárnosti, kterou pro něj představuje třeba běh.

Gravelový šampionát už má jistý

K cyklistice se tak uchyluje nejen při potřebě tréninku, ale jako my všichni také proto, když si potřebuje takzvaně vyčistit hlavu a relaxovat. „A možná i proto, že si člověk může dát trochu piva!“ dodává v rozhovoru. Alkohol v sedle kola nepodporujeme, ale zároveň si nemůžeme nevzpomenout na českého čtenáře, který při přečtení této věty jistě znalecky pokývne hlavou. Valtteri Bottas si ale na kole nejezdí jen pro zábavu. Může se zdát, že o svém počínání na kole občas mluví, jako by to ani nestálo za řeč. Pravda je ale taková, že jeho zatím poslední cyklistický „zářez“ by mu mohli závidět i leckteří specializovaní cyklisté.

Loni Bottas vyslovil myšlenku, že by se rád kvalifikoval na gravelové mistrovství světa. A letos na jaše se mu to podařilo. V závodě Swartberg 100 v Jihoafrické republice si vyjel pěkné šesté místo ve své věkové kategorii. Závod byl součástí světové gravelové série UCI, což je seriál 26 závodů, které se konají po celém světě. Jezdci, kteří se na závodech série umístí v první pětadvacítce své kategorie, se automaticky kvalifikují na mistrovství světa, které se bude konat 5. a 6. října v belgickém Halle-Leuven. O to větší štěstí, že na ten víkend zrovna nevychází žádný podnik Formule 1!

„Sisu“ za volantem i v sedle

Možná vás taky napadlo, jestli toho sportovního zápřahu není na jednoho moc. Za celou svou závodní kariéru neměl Valtteri Bottas potřebu spolupracovat s mentálním koučem. Třeba patří mezi tu hrstku obdivuhodně silných osobností, které navzdory stresovému povolání „odborníka na hlavu“ nepotřebují, možná v tom je pořádný kus finské nátury, pověstné příznačně ledovým klidem a vyrovnaností. Sympatický samorost ze severu si hlavu dokáže urovnat sám. Každý, kdo sportuje, ale zná blahodárné účinky vyplaveného adrenalinu a serotoninu na stav mysli. Valtteri zakládá svou mentální přípravu na té fyzické. A to mimo jiné právě prostřednictvím cyklistiky.

Valtteri Bottas, finský automobilový závodník a pilot Formule 1 je vášnivým fanouškem cyklistiky. Foto: se svolením Canyon.

„My Finové jsme obecně docela klidní. A v motorsportu je to opravdu potřeba. Nemůžete se rozčilovat kvůli drobným neúspěchům, ať už jsou během závodu, nebo po něm. Finské slovo sisu vystihuje nastavení mysli, kdy se nevzdáváte a děláte vše pro to, abyste dosáhli cíle, který jste si stanovili. Je to vlastně způsob myšlení,“ vysvětluje svoji životní filozofii v rozhovoru pro magazín The Week. „V tomto sportu je běžné, že lidé při tlaku přemýšlejí příliš mnoho. Pokud cítíte příliš velký tlak, přepínáte síly. Naučil jsem se soustředit a myslet na to, že si mám jízdu i užívat.“ Jednoduché, nemyslíte? Kéž by to tak fungovalo u nás všech.

Aby závodění nebylo málo…

Klidná mysl ale rozhodně není v rozporu se soutěživou povahou a neznamená, že pokud jezdec nemůže závodit, sedí doma takzvaně na truhlíku. To Valtteri plně zakusil třeba během covidového lockdownu. A dlouho to nevydržel. Jeho domovské Finsko sice nebylo svázané tak přísnými opatřeními, i tak měl ale vice volného času, který nedokázal jen tak „proflákat“. A tak se do cyklistiky, kterou prokládal podniky v rallye závodech, opřel naplno. Tehdy se opět ukázalo, jak důležitým parťákem je pro hyperaktivního sportovce podobně naladěná přítelkyně, pro kterou nebyl problém svého kluka vyvézt na dvousetkilometrové projížďky finskou krajinou.

Valtteri Bottas, finský automobilový závodník a pilot Formule 1 je vášnivým fanouškem cyklistiky. Foto: se svolením Canyon.

Když viděl, kolik euforie může poměřování sil na kolech přinášet, napadlo ho, že závodit jen na asfaltovém okruhu mu nestačí. A tak vznikl nápad jméněm FNLD GRVL, který se stal jedním z největších počinů, kterým Valtteri zasvětil svůj čas. „Nejlepší místo pro jízdu na gravel kole je ve Finsku, a zejména v mém rodném městě,“ říká hrdě závodník v rozhovoru pro Canyon. Akce se inspiruje závodem SBT GRVL, který se koná ve Steamboat Springs v americkém Colloradu. Právě jeho atmosféru chtěl Valtteri přenést do rodného Lahti. Spojil se s jeho organizátory a společně s Tiffany se rozhodli uspořádat akci, která by cyklistům z celého světa ukázala krásy finských gravel cest. Lahti je shodou okolností zelenou metropolí Evropy, protože jistým krokem směřuje k uhlíkové neutralitě – i proto se zde závodu dostalo velké podpory také ze strany města. A pro mnohé cyklisty je to další šance, jak objevit na první pohled „necyklistickou“ zemi.

Závod FNLD GRVL
Podnik zahrnuje tři tratě od 40 km pro elektrokola a začátečníky až po 177 km dlouhý šotolinový závod pro profesionály s cenou 20 000 eur pro vítěze. Jedinečné trasy šotolinovými cestami nedotčenou krajinou napříč borovými lesy v okolí globálního geoparku UNESCO. Ale není to jen honba za cílovou páskou, ale také pořádná sonda do finské životní filozofie: Tři dny jízdy, doprovodné aktivity, jóga, jídlo po závodě, plně označenou trať, zásobené pomocné stanice, exkluzivní dárky pro závodníky a velkolepá afterparty po závodě s živou hudbou, DJ, saunami, vířivkami a dalšími aktivitami. Více o akci včetně možnosti přihlášení najdete na webu závodu.

Finsko na gravelu podle Valtteri Bottase

Když se Valtteri vydává na svou ideální jízdu, preferuje nové a neprozkoumané trasy. To asi není překvapivé, i o tom totiž gravelová filozofie je. „Rád prozkoumávám. Ať už je to ve Finsku, v USA nebo kdekoliv na světě, chci jezdit novými místy,“ říká v rozhovoru. Na kole nejraději jezdí s přítelkyní Tiffany a vychutnává si krásné výhledy, náročný terén, ale i klidné jízdy, které mu umožňují se socializovat s cyklistickými parťáky. To je vítaná změna od zběsilé jízdy na okruhu, při které se člověk musí stoprocentně koncentrovat. „Perfektní jízda na novém místě, teplota kolem 25 stupňů Celsia, žádný vítr, dobrá společnost a na konci jízdy dobré pivo – to je pro mě dokonalost,“ shrnuje.

Valtteri Bottas, finský automobilový závodník a pilot Formule 1 je vášnivým fanouškem cyklistiky. Foto: se svolením Canyon.

I on ale má svou najetou trasu, na kterou se vydává, když si chce jen tak pročistit hlavu a ne vymýšlet, kterým směrem se vydat, a na jak dlouho se takový výlet může protáhnout. Je to 50kilometrový okruh okolo jeho rodného města Nastola nedaleko Lahti. Obklopuje ho příjemně zvlněná krajina s pěknými výhledy. Trať je součástí tras podniku FNLD GRVL. A nemusíte se nutně přihlašovat na závod, abyste ji mohli prozkoumat – trasy podniku najdete na Stravě a můžete si je projet třeba během letní dovolené, kdy je ve Finsku ideální počasí na kolo. Pokud sem

Pokud se sem vydáte, můžete si na trase představovat malého Valtteriho, jak pádí na kole do školy. Právě tyto cesty jsou totiž spojené s jeho dětstvím. Na nich se rodil příběh finského kluka, který je ukázkou toho, že i vedle tak náročného povolání, jakým je dráha závodního jezdce formule, může člověk nalézt nové výzvy, které obohacují život a přinášejí nové zážitky a jednou možná i novou cestu, kudy se vydat.

Podobné příspěvky

Nechcete mít prsa „u kolen“? Sportovní podprsenku vybírejte podle velikosti i stupně opory

„Kolo mi dává svobodu a možnost objevovat svět,“ říká obrovitá basketbalová legenda LeBron James

Deník robotické cyklistky: blesky, kýble vody a nálet sovy. Za měsíc „cinklo“ 5000 kilometrů