RUNGO.cz
  • Zdraví
  • Trénink
  • Vybavení
  • Začátečníci
  • Inspirace
  • O nás
CyklistikaCyklistikaTrénink

20 kilo dolů je výzva. Tuk musí pryč a to není žádná sranda

od Marek Odstrčilík 7. 1. 2022
autor Marek Odstrčilík

Ty kila! Kdo jezdí trochu víc na kole, tak ví, že tahat sebou zbytečné kilogramy je terno. Po rovině to tak nějak jde, ale jakmile se silnice trochu zvedne, není to dobré, vlastně na prd. A tak s tím musím bojovat a rovnou říkám, že to opravdu bude pro mě ten nejtěžší úkol. Naštěstí mi můj trenér vytyčil tyto zásady a díky nim to, myslím, zvládnu.

Čím víc zhubnu, tím líp, protože trasa, dnes již kultovního Strade Bianche, je nekompromisní a není vůbec snadná. Nahoru dolů po šotolinových cestách vstříc nádhernému dojezdu v Sieně. A to chceš.  Co ale nechceš, je trápit se na 180 kilometrech s tukovým outěžkem…

Jak jsem si vedl v závěru roku

Prosinec jsem projezdil většinou doma na trenažéru, poznal díky Rouvy nebo Tacxu spoustu krásných míst a myslím, že najezdit potřebné kilometry nebude tak složité. Co mě naopak děsivě straší je ono shazování. Rád bych se dostal z nějakých 110 kilogramů na 90. A to není sranda. Teda pro mě. Do 40 let to vždycky šlo dobře, ale teď to je takové nějaké pracnější. Vím, jeden by řekl: NEŽRAT, ale to při tréninkové zátěži prostě nejde. Takže cukr pryč (a to mám tak rád dobrý černý lehce oslazený čaj), mouka a žádné Haribo (holt mé medvědy sní cizí lidé). 

S tím vším dokážu vlastně žít.  Trápení mám s pravidelností v jídle. Nějak nezvládám sednou si k němu ve správný čas, a to teď mluvím především o svačinách, protože trénink mám dvakrát denně, a to v jejich době. Dopoledne to řeším kvalitním proteinem, který mám od Inskoporu (chutná mi, nemůžu si stěžovat). Odpoledne pokulhávám, ale to vyladím.

Co nesmí chybět v tabletkách na klouby, aby fungovaly. Chodroitin a další prvky

Co se týče tréninku, tak dopoledne jezdím na vyšší tepy a v druhé části dne zase vyšší kadencí, ale na nižší tepy. Kadence je vůbec něco, co se snažím řádně pilovat, protože díky ní nedostávají nohy tolik zabrat. Tepová frekvence je pro mě důležitá ze dvou důvodů. Zaprvé kvůli shazování a za druhé kvůli mému operovanému srdci. Takže pořád mi pípají upozornění nastavených zón. Trenér Martin Kubala mi do měsíčního plánu ještě zařadil pravidelné protahování a trochu toho posilování, takže o zábavu je postaráno.

Tohle všechno, co píšu, je hezké, jenže když to vše je v prosinci, tak je vám jasné, že sem tam člověk něco uzobne, tady lehce povolí a druhý den vánoční si hned k ránu z určité povinnosti dá salát a rybu. Ano, to vše se mi povedlo, ale musím říct, že jsem se i tak snažil hlídat a nepřehánět to. 

Držet daleko striktnější jídelníček není pro mě snadné, jelikož dobré jídlo miluji, ale vím, že pokud si chci trasu Strade Bianche užít, tak není jiná cesta. Je to boj, ale co v životě není a navíc je to pro mě takové zábavné trápení. Jen by ta pneumatika mohla splaskávat rychleji. Věřím, že díky Strade konečně shodím, a snížím tak i zdravotní rizika a omezení, která si s kily táhnu už dlouhou dobu.

  • Takhle se nefotím rád, ale je třeba doložit, že si svých 20 kg nadváhy na svém dlouhém těle, nevymýšlím. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • V prosinci jsem si občas zobnul, přiznávám. Foto: Marek Odstrčilík
  • Tohle vždycky potěší. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Příprava na trasu Strade Bianche je v plném proudu. Foto: Magdaléna Ondrášová

Slovo trenéra Martin Kubaly

Plánovat na prosinec nějakou tréninkovou ofenzívu by nebyl zrovna nejlepší nápad, stejně tak tlačit na přehnanou disciplínu v oblasti stravování. Naopak, někdy je lepší popustit uzdu volnosti a začít svěřence připravovat na náročnější období. Jediným cílem na prosinec bylo strávit na kole přiměřené množství času – pokud možno zábavnou formou a maximálně rozšířit portfolio doplňkových aktivit. 

Ostrý začátek jsme obligátně naplánovali na začátek nového roku a kromě maximalizace ujetých hodin přišla na řadu i jedna z klíčových fází přípravy – shazování. Jedním z dílčích cílů je redukce hmotnosti o dvacet kilo. Samozřejmě, že to nepůjde najednou ale minimálně ve třech vlnách v průběhu celého roku. Proč?

Sundat bezmála čtvrt metráku tuku není žádná legrace

Abyste si představili, kolik je zapotřebí vyvinout úsilí pro spálení takového objemu zásob, tak počítejte se mnou. 20 kg tuku skýtá energii přibližně 180 tisíc kcal, což by hladovějícímu na pustém ostrově stačilo k přežití na čtvrt roku, v případě Marka se pak jedná o palivo na cca 5 000 kilometrů. Při kontinuálním dlouhodobém shazování by to sice nebyl neřešitelný problém, ale my kromě sundávání nadbytečných kilogramů potřebujeme také trénovat. Stručně řečeno – dieta a současný růst výkonnosti nebývají nejlepší kamarádi.

Pro udržitelnost jakéhokoliv redukčního programu jsou důležité následující zásady:

  • Nenutit svěřence jíst něco, co mu nechutná (u Marka tento problém odpadá, protože si v apetitu nezadá s kafilerkou). Pokud máte nevhodně sestavený stravovací plán, budete jej dodržovat v lepším případě čtrnáct dní. 
  • Nehladovět (pokud nejsi profík – ten to za nějakých 10 až 100 tisíc eur měsíčně musí vydržet). Přehnaný nutriční deficit má za následek jednak ztrátu odhodlání, energie a navíc vytváří v těle iluzi nedostatku, což vede ke zpomalení metabolismu a zvýšené tendenci ukládat si přijatou energii do tukových zásob.
  • Jednoduchost. Nedělat z toho složitou vědu. Prostě seškrtat potraviny s extrémně vysokým glykemickým indexem, nastínit obecná doporučení a neřešit gramáž každého sousta, protože tím člověka uvedete akorát do stresu. A stres vede ke snížení odhodlání, vytváří v těle iluzi nedostatku a … zkuste hádat.
  • Dodržet doporučený příjem makroživin, minerálů, vitamínů a stopových prvků. Díky kvalitnímu výživovému doplňku – proteinu nemusíme řešit komplikované sestavování jídelníčku. Ten by ve své redukované podobě nemusel důležité prvky v dostatečné míře poskytnout. Mezi námi, i bez redukčního programu je dosažení plnohodnotného zastoupení všech živin čistě otázkou teorie, která s reálnými možnostmi běžné populace koresponduje v lepším případě na úrovni 50 procent.
  • Disciplína. Pokud chcete čehokoliv dosáhnout, tak se bez ní neobejdete. Je to základní kámen každého úspěchu. V našem případě se disciplína bude týkat zejména tréninku. Hodiny a hodiny jízdy v nízkých tepových frekvencích. Ryze aerobní režim bez nějakých excesů. Pokud vás zajímá, co je největším problémem většiny cyklistů, tak tím je právě umění jezdit pomalu. Jet třeba tři hodiny v kuse v nízkém tempu, a i když vám to cuká nohami, tak prostě nezrychlit. Pokud vám to přijde jednoduché, tak si to zkuste. Ne jednou, ne dvakrát ale měsíc v kuse. Abyste to dokázali, musíte mít buďto úplně vymaštěnou hlavu anebo být naprosto zapálení pro svou věc. A v nejlepším případě obojí.
  • Cukry? U Marka je momentálně žádané vysazení bílého cukru a omezení potravin obsahujících bílou mouku, slazených nápojů, sladkostí a ovoce. Přičemž jejich zařazení může být v omezeném množství bezprostředně před, v průběhu nebo po výkonu z důvodu, aby nedocházelo k vyčerpání zásob glykogenu a Marek netrpěl hladem.
Martin Kubala. Foto: Michaela Bartková

O projektu

Jmenuji se Marek Odstrčilík a zanedlouho mi bude 50. Řekl jsem si, že není na co čekat a zkusím si začít plnit nějaké ty sny, kterým nebylo přáno se zatím uskutečnit. Miluji sport snad ve všech jeho podobách a úplně nejvíc jsem u vytržení z cyklistiky. Kolo je totiž geniální vynález a to vlastně ve všech svých podobách. 

Vždycky mě lákalo si zkusit projet nějakou etapu Gira, Tour de France nebo jednorázového závodu a zkusit, jaké to je. A jelikož mám ve svém srdci úplně nejblíže Itálii, tak hned první volba padla na nádherný závod v toskánské krajině – Strade Bianche. Tady se snoubí krása a dřina. 184 km nahoru a dolů, 3 000 nastoupaných metrů, 11 šotolinových úseků. Když je horko, oblaka prachu, pokud prší, kluzko a bahýnko. Ale pro tu krásu Toskánska to podstoupím, tohle chci přesně zažít. Tak sledujte mou přípravu, trápení, skřípání zubů, smích a radost.

Všechny díly seriálu najdete zde.

Na mé cestě na trasu Strade Bianche mě provází podpora těchto značek: kola Canyon, funkční oblečení Sensor, helmy MET, a mně, velmi chutnající sportovní výživa Inkospor. Díky všem za důvěru.

7. 1. 2022 5 komentáře
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
CyklistikaCyklistikaSilniční kolaTrenažéryTrénink

“Odpanění” klasického cyklisty aneb stal se ze mě obývákový princ

od Rungo 4. 1. 2022
autor Rungo

Vždycky jsem říkal, že trénink doma není ono, že jezdit v obýváku mě nebaví, že si to raději odjezdím venku, byť v mrazu. Člověk se někam podívá, nadýchá se čerstvého vzduchu a je to pořád klasická jízda na kole. Trenažer, kde je kolo na pevno uchycené, ani se nehne a člověk tak kouká maximálně na televizi, mě úplně nelákalo. Měl jsem dokonce úplně obyčejný trenažér, ale znamenalo to opravdu jen šlapat a pustit si u toho film, i tak to byla celkem otrava a přišlo mi, že jde víc o trénink hlavy než těla. 

Jak se ale rozvíjí technologie, přišly chytré trenažéry, aplikace Zwift (virtuální svět, jak počítačová hra) a Rouvy (reálné trasy nasnímané na kameru), což už vypadalo zajímavěji. Loni to v mé bublině (čti u mých přátel) začal být skutečný boom. Jezdilo hodně lidí, účastnili se hromadných virtuálních jízd, kde si i povídali (telekonference) a někteří jezdili i závody. A to už mě začalo zajímat a po pravdě i trochu lákat. Trenažér ale vyšel na poměrně dost peněz a v tu dobu se mi je do toho nechtělo investovat. Odjezdil jsem to tedy venku. 

Jak se blížila zima, čím dál víc jsem o trenažéru uvažoval, dokonce i poptával nabídky. Velkou výhodu, kterou jsem v tom viděl, bylo také to, že když mám děti, mohu trénovat a přesto být s nimi. Mezi tím mě přemluvil kamarád „Mrkef“, abych mu poslal data svého proslulého trojúhelníku (trasa Poděbrady – Nymburk – Sadská – Poděbrady), aby ji mohl nahrát na Rouvy a zkusit. Chytlo se více lidí a začali se mezi sebou předhánět. Na mojí trase! Měl jsem chuť tam vlítnout a předjet je…

A pak to přišlo. Naskytla se velmi dobrá nabídka. Lákadlo zařadit se do té skupiny, zajet trojúhelník a tahle nabídka přinesly své ovoce. Zadal jsem objednávku. Neskutečný, bude ze mě „obývákový princ“. Když jsem to řekl kamarádům, ani tomu nechtěli věřit. Ale musíme se pořád rozvíjet… 

První zkušenost s Rouvy

Den D. Přišla bedna. Celý natěšený jsem to doma vybalil, sestavil, nasadil kolo, vypnul topení a otevřel okno, rozběhl aplikace a okamžitě zadal na Rouvy trojúhelník. Nejrychlejší byl tehdy kamarád s přezdívkou Mario66 a průměrnou rychlostí na těch jedenatřiceti kilometrech 40,7 km/h. Cíl byl jasný, být rychlejší. Bohužel, nemám dost chytrou TV, takže jsem Rouvy pustil na mobilu, na který není vidět nejlépe, a tak jsem jel podle Garminu. Nedošlo mi tehdy, že Garmin nemá údaje o trase, takže bere čistě jen data z trenažéru. Vypálil jsem na trať a držel rychlost na Garminu kolem 42 km/h (v aplikaci to znamenalo skoro 50 km/h, ale to jsem neviděl a netušil). Vydržel jsem to takhle prvních 10 km. Pak jsem málem omdlel.

Při rozboru s kamarády jsem dostal okamžitě za uši, že jsem se zbláznil jezdit bez ventilátoru. Hned odpoledne jsem si nesl z prodejny domů jednu vrtuli… Druhý pokus dopadl o mnoho lépe, průměr jsem dostal na 41,9 km/h a získal rekord trati. 

Zwift, Tacx nebo Rouvy? Každá aplikace na cyklotrenažér má něco svého

Hned od začátku mě mezi sebe přibrali Vlčáci, jak si původně říkali, dnes už CSVC (Czech & Slovak virtual cycling). Ochotně mi se vším radili, jezdím s nimi hromadné jízdy a taky závody. A to je taky velká legrace. První závod jsem zaspal hned v prvním brdku. V reálném světě člověk vnímá, že za ním se tvoří nástup. Ale tady vidí člověk jen před sebe. Takže přestože jsme jeli do kopce slušný tempo a já se zkušeně držel v háku za první dvojicí, najednou se kolem přehnalo TGV o 30 lidech. Chtěl jsem je dohnat, takže klasicky vyletěl ze sedla. V reálu, za jízdy, jdu nahoru a dopředu s pohybem kola. Udělal jsem tedy tenhle nacvičený pohyb. Div jsem nepřeskočil berany… Kolo v trenažéru stojí na místě, že. 

Jednoduše jsem zjistil, že jízda doma na trenažéru je prakticky něco jiného. Dalo by se to označit za svou vlastní disciplínu. Pořád ale platí, že vše odjeté je v nohách a zúročí se i venku, což jsem si už stihl ověřit na vlastní nohy. Vtipné bylo, že jsem si zase musel zvykat na to, že se pode mnou to kolo pohybuje. Pořád jsem zelenáč, učím se, ale baví mě, že je zase vidět ten posun a těším se, že mi to zase pomůže být o kousek lepší v sezóně. A jestli přestanu jezdit v zimě venku? To ani náhodou. Jízda venku je prostě jízda venku. Názor na trenažér jsem však musel přehodnotit a uznat, že to má svoje plus a kouzlo.

  • Dnes už je chytrý cyklotrenažér skoro povinný bytový doplněk, zvláště, když jste prostě Cyklomagor. Foto: Petr Jaderný
  • Spadnout se dá i doma, když uklouznete při slézání po litrech potu. Takže helma u některých není od věci. Foto: Petr Jaderný

Autorem textu je Petr „Cyklomagor“ Jaderný

4. 1. 2022 1 komentář
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
Nezařazené

Bezdrátové sportování s True Wireless sluchátky

od Rungo 4. 1. 2022
autor Rungo

KOMERČNÍ SDĚLENÍ Když se řekne sportování, bývá problém najít sluchátka, která bez potíží zvládnou výzvu, jakou je právě běhání. Ideální volbou by proto pro milovníky hudby mohla být právě True Wireless sluchátka. Ta nejen dobře drží, ale hlavně jsou zcela bezdrátová. True Wireless sluchátka tak představují skvělou sportovní variantu s kvalitním zvukem. Jsou zkrátka připravená na aktivní život. 

Bezdrátová sluchátka jsou na trhu už nějakou dobu, co je ale zásadní rozdíl, je právě zaměření. K dostání je široká škála typů, ale už jen málo z nich můžeme považovat zasluchátka opravdu vhodná na sport. Nyní se postupně dostávají do popředí nové vylepšené kousky, které zvládnou náročné aktivity, pot nebo prach. Mimo to díky spoustě nových funkcí ohromí uživatele například čidlem tepové frekvence. 

TWS sluchátka nemají žádný propojovací kabel ani pásek, a to díky samostatné baterii umístěné v každém sluchátku. Zdroj energie je tím pádem zajištěn, a to bez nutnosti jakéhokoli kabelu. Na základě mikro přijímače získávají sluchátka pomocí Bluetooth signál z telefonu a ať už chcete poslouchat hudbu nebo si vyřídit hovor, vše velmi obratně zpracují. Každé sluchátko má také zabudovaný mikrofon a u některých značek se setkáme se samostatným ovládáním přímo na povrchu sluchátka. Jedná se buď o možnost vypnou/zapnout, přijmout hovor nebo například zapnout Google Asistent nebo Apple Siri.

Skvělý zvuk, dobré basy a pasivní izolace okolního hluku je součástí téměř každých lepších kousků. Na jedno nabití vydrží několik hodin, a když už se vybijí, je tady pouzdro, které je schopné sluchátka rychle dobít.

Design sluchátek se pohybuje nejen v různých barvách ale také ve škále velmi pěkných materiálů. Povrch je dělaný tak, aby odolal prachu a potu. Některé varianty jsou dokonce voděodolné, ale u této možnosti vždy velmi záleží, do jaké hloubky a na jakou dobu. Samotné gumičky do ucha bývají ve třech velikostech a v případě ztráty se dají koupit náhradní. Pro ty, co mají starost, že by mohly přijít o sluchátka a někde je „vytřepat“ se u některých typů prodávají také háčky za uši. Pouzdro bývá jediná položka, která potřebuje k nabíjení kabel. 

Sluchátka Philips TAA7306. Foto: Phillips

Philips TAA7306 – Go for it

Jako velmi povedený kousek můžeme uvést sluchátka Philips A7306 True Wireless. Jsou ideální pro moderního sportovce a zaručují výjimečné přizpůsobení a pohodlí díky výběru ze tří různých barevných špuntů a tří odnímatelných spon na uši. Sportovní nadšenci mohou také sledovat svůj výkon pomocí vestavěného monitoru srdeční frekvence sluchátek Philips GO TAA7306, který je kompatibilní s většinou populárních fitness aplikací, jež jsou v současné době k dispozici. 

Sluchátka poskytují vynikající ochranu před úrazy díky vodotěsnosti, odolnosti proti prachu a potu. A protože čistota je pro většinu uživatelů také nejvyšší prioritou, lze model TAA7306 vyčistit za něco málo přes 20 sekund díky funkci automatického čištění UV zářením v nabíjecím pouzdře. Uživatelé mohou také zůstat v bezpečí díky speciální funkci režimu poslechu okolí pouze jedním klepnutím, která umožňuje okamžitý přístup k okolním zvukům. 

Parametry:
– Bezdrátová sluchátka s technologií vestavěného monitoru srdeční frekvence 
– Šest hodin poslechu (plus 18 hodin navíc s nabíjecím pouzdrem) 
– Design: Měkce pogumované odnímatelné špunty a háčky za uši – vodotěsný, prachotěsný a odolný proti potu (bezpečné až do jednoho metru ve vodě po dobu 30 minut)
– Podporuje Google Assistant a Apple Siri
– Režim povědomí o okolní situaci. Aktivováno jedním dotykem

4. 1. 2022 0 komentáře
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
InspiraceInspirace a příběhy

Legenda a zakladatel českého ultra Tomáš Rusek: za 48 hodin uběhl 433 kilometrů

od Rungo 2. 1. 2022
autor Rungo

Při šestidenním etapovém závodě v Austrálii zase urazil neuvěřitelných 812 kilometrů. Nebavíme se zde o závodech na kole, Tomáš Rusek byl vášnivý běžec a svůj koníček přetavil i do organizování závodů. Jak svýma očima vidí živoucí legendu, sepsal jeden z dalších význačných českých ultramaratonců, Dan Orálek.

Mnoho dnešních běžců, kteří začali pár roků zpět, má představu, že ultramaraton je jen další módní záležitost, která přišla na svět společně s aktuální oblibou běhání. Je pravda, že běh je asi na vrcholu popularity v rámci celé historie běhu jako sportu, ovšem běh jako prostředek pohybu má historii tak dlouhou, jako je historie lidstva.

Také ultramaraton (i když se mu tak neříkalo) má jako sport o dost delší historii než například maraton, který se objevil poprvé až na olympiádě v Aténách roku 1896. Na druhou stranu rozvoj olympijského hnutí a také běhání maratonů odsunulo ultra tratě do pozadí na dlouhých asi 90 let. V Československu sice moc běhů nad maraton nebylo, ale za to tady byla celá řada dlouhých pochodů na 50, 100 i více kilometrů, které někteří odvážlivci místo pochodování raději běhali. V 80. letech se objevilo i pár závodů na klasických ultramaratonských tratích jako bylo 100 km a 24 hodin a zároveň se začala profilovat generace ultramaratonců, která se dokázala prosadit skvělými výkony i na mezinárodní scéně. Některé jejich úspěchy stále ještě nebyly překonány. Mezi běžci, kteří tehdy začínali a dosáhli opravdu na ty nejvyšší mety patří Tomáš Rusek. 

Tomáš je ročník 1948 a první jeho ultramaraton, který najdete ve statistikách, je 100 km z roku 1977, kdy mu bylo 29 let a hned to bylo pod 7 hodin, tedy přesněji 6:58:25. Pro ty, co nejsou úplně v obraze, tak poslední Čech pod 7 hodin byl Orálek v roce 2011. 

Tomáš v 80. letech na poli ultramaratonu startoval především ve 100kilometrových závodech, ale hlavně na těch zahraničních. V té době pracoval na vysoké veterinární škole a podle neověřených informací jeho spolupracovníků – pořád běhal. Tehdejší situace ještě ultramaratoncům do karet příliš nehrála. Svými starty v zahraničí si zároveň začal plnit svou druhou nebo spíše první vášeň, kterou vždy bylo cestování. Když se podíváte na seznam výsledků ve statistikách, tak můžete vidět závody v Itálii včetně legendárního 100 km del Passatore. Belgický závod Nacht van Vlaanderen nebo slavná stovka ve Franouském Amiens. Zvláště Itálie patřila mezi jeho oblíbené země. 

V 90. letech se pro Tomáše, stejně jako pro všechny občany Československa, otevřel celý svět, a kromě toho začal závodit na delších tratích, což znamenalo mnohem více trénování a pochopitelně i cestování. Na druhý pokus se mu povedlo zaběhnout za 24 hodin 236 km, a to v Basileji. Itálie byla pro Toma velmi oblíbená země a běžci v Brně těží z jeho kontaktů dodnes, když se pravidelně zúčastňují závodu v Castel Bolognese. Jde o závod na 50 km a mohu ho jen doporučit, protože italská pohostinnost, srdečnost a také jméno, které si zde Češi za 30 let získali, nám stále otevírají dveře v každé nové sezóně. 

  • Foto: se svolením Tomáše Ruska
  • Foto: se svolením Tomáše Ruska
  • Foto: se svolením Tomáše Ruska
  • Foto: se svolením Tomáše Ruska
  • Foto: se svolením Tomáše Ruska
  • Foto: se svolením MUM
  • Foto: se svolením Tomáše Ruska
  • Foto: se svolením Tomáše Ruska

Tomáš byl ovšem činný i organizačně, protože hned v roce 1990 stál u založení Československé asociace ultramaratonců jako její prezident a hned po rozdělení našich států také vzniká jeho přičiněním Česká asociace ultramaratonců (ČAU), která funguje do dnes. 

Protože ultramaratonci chtějí vždy běžet ještě dál, tak se mezi jeho závody v roce 1994 objevil i závod na 48 hodin, a to v německém Kolíně, kde zaběhl výkon světové úrovně v délce 403 km, což mu zajistilo vstup na ten nejslavnější závod na 48 hodin, který se běhal ve francouzském Surgeres. Tam v roce 1995 zaběhl český rekord – 433,384 km, který byl dlouhé roky druhým nejlepším výkonem za světovým rekordem Yiannise Kourose, který mimochodem ve stejném závodě běžel 470 km a rok později zde ustanovil do dnes platný světový rekord v hodnotě 473,495 km.

Tomáš se kromě účasti na závodech také rozhodl pár závodů uspořádat a mezi ty slavné, které se už neběhají, patřilo také 48 hodin v pavilonu „Z“ brněnského výstaviště. Tento závod se konal až do roku 2009, a kromě toho, že byl ve své době jediným halovým závodem na 48 hodin, zde padl dvakrát světový rekord. Poprvé v podání dalšího běžce napojeného na Brno, Jardy Kocourka, který v roce 1998 zaběhl 423,262 km a až v roce 2007 ho překonal Tonny Mangan s výkonem 426,178 km.

Nemoc, která se nazývá ultramaraton, má svou progresi, a tak Tomáš v už v roce 1996 běžel první šestidenní závod v USA s výkonem 706 km, aby o týden později startoval na dalším taktéž šestidenním. Tentokrát šlo o slavný závod v Colacu tedy v daleké Austrálii a zaběhl 812 km.

Tomáše šlo v těch letech potkat na závodech v Brně, a hlavní rozdíl oproti ostatním běžcům byl, že na závod přiběhl, potom závodil a nakonec zase odběhl. Spousta lidí měla pocit, že neustále běhá a vlastně nebyli daleko od pravdy. Tomáš v roce 1997 změnil zaměstnání a z vedoucího ústřední knihovny veterinární školy se změnil v pošťáka, tedy přesněji poštovního dělníka. Jeho práce spočívala v čištění poštovních schránek, a pokud se ptáte, proč to dělal, tak vězte, že opět kvůli běhání. Celé kouzlo spočívalo v tom, že měl sice nárok na služební vozidlo, ale on ve službě běhal mezi schránkami, a ještě využil ušetřený benzín. I mezi několika dnešními ultra profesionály nebude asi moc běžců, kteří by dokázali naběhat více kilometrů. 

Dá se říci, že Tomáš je poněkud hyperaktivní, protože kromě běhání a toho, že založil ČAU, také založil několik dalších závodů a dva z nich přetrvávají až do dnes. Prvním byl Moravský ultramaraton, čili MUM, v roce 1992, který měl ovšem v prvních ročnících poněkud jiný formát než dnešních 7 maratonů v 7 dnech, které mají cíl v jednom místě – v Lomnici. Závod měl 10 etap a ty se běžely pokaždé z jednoho místa do dalšího. Navíc díky Tomášovým mezinárodním známostem byl závod velmi dobře obsazen především zahraničními běžci, byť se nedá říci, že by ti z Česka MUM neběhali.

Tím druhým závodem, který trvá do dnes, je závod s trošku složitějším názvem Transmoravský masochistický terénní běh, čili TMMTR, který se koná týden po MUMu a je to výrazně komornější a náročnější akce, než je větší a mediálně známější MUM. Jde o 100mílovku inspirovanou závodem MMTR na 50 mil v USA, který Tomáš vyhrál v roce 1991. Závod se původně běhal z Olešnice do Vsetína či Luhačovic nebo opačným směrem, pak z Olešnice do Lulče a zpět. Dnes z Lomnice do Nemojan a zpět. Pro ty, kteří se ještě necítí na plnohodnotnou americkou klasiku, je k dispozici dětská verze v podobě 100km závodu.

Poslední rok, který Tomáš opravdu závodil byl rok 1999. Ne že by potom už nezávodil, ale kvůli problémům s kolenem se už nemohl dostatečně připravovat a výkonnost v závodech šla dolů. Mimochodem v tom roce běžel třikrát šestidenní závod, 250 km v Japonsku, 24 hodin a také 48 hodin. Protože po roce 2000 už tolik nezávodil, přirozeně také méně cestoval, což si vykompenzoval tím, že ukončil svou poštovní kariéru a začal dělat průvodce pro několik cestovních kanceláří. Spousta zájezdů bylo cyklistických a mezi jeho destinace patřil Nepál, Himálaje, Vietnam a další místa v Asii, kde všude zúročil svoji kondici a také znalost jazyků, která mu pomáhala jak při cestách, tak při organizaci závodů.

V jeho práci a cestování ho v roce 2017 na chvilku omezila totální náhrada běháním poškozeného kolene, ale mnohem více omezení v jeho cestách přinesla v posledních dvou letech čínská chřipka. Na druhou stranu se tímto Tomovi uvolnily ruce k tomu, aby se mohl vrátit do organizačního výboru Moravského ultramaratonu. Takže každému, kdo chce naživo potkat otce zakladatele Českého ultramaratonu lze jen doporučit, ať se jde proběhnout na jeden ze závodů, které v 90. letech Tomáš Rusek zakládal.

O autorovi: Dan Orálek je jeden z nejlepších českých ultraběžců. Byl prvním Čechem, který absolvoval Badwater Ultramarathon, jenž se běží v americkém Údolí smrti. Pětkrát získal titul mistra republiky ČR v běhu na 100 kilometrů. K jeho největším úspěchům patří 5. místo na nejslavnějším ultramaratonu světa, Spartathlonu. Každý měsíc se na RUNGO.cz dělí o své zkušenosti i to, jak je na tom aktuálně se svým tréninkem.

2. 1. 2022 1 komentář
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
Nezařazené

Novoroční bilancování: Rok 2021 z pohledu adidas. Který model posbíral nejvíc medailí?

od Adéla Ptašková 2. 1. 2022
autor Adéla Ptašková

KOMERČNÍ SDĚLENÍ Rok 2021 nám skončil a je tedy čas na nějaké to bilancování. Pojďme si uplynulý rok shrnout z pohledu jedné z nejznámějších sportovních značek. Kterému modelu dávali profesionálové přednost? Která žena jako první v historii dokázala v jedné sezóně získat olympijské zlato v maratonu a současně vítězství v Marathon Majors?

Atletům závodícím pod značkou adidas se loni vedlo především v modelu ADIZERO. Více než polovina z nich zvítězila právě v těchto botách. ADIZERO má také prsty v celkem sedmi světových rekordech, které loni padly.

Alberto Uncini Manganelli, generální manažer pro běh a další sporty společnosti adidas, k loňskému úspěšnému roku uvádí: „Do vývoje kolekce ADIZERO a inovací, jako jsou LIGHTSTRIKE PRO a ENERGYRODS, jsme vložili nespočet hodin. To, že se to všechno podařilo v roce, kdy padlo sedm maratonských vítězství a sedm světových rekordů, je důkazem tvrdé práce.“

Podívejme se ale nyní na tyto výkony trochu blíže.

Word Marathon Majors

Na nejprestižnějších běžeckých silničních závodech – World Marathon Majors – se na stupních vítězů objevilo celkem dvanáct běžců v botách ADIZERO. Šest z nich ulovilo první příčku s průměrným odstupem 27 sekund od stříbrných závodníků.

V Berlíně odstartoval první z pěti Major maratonů vítězstvím Guye Adola, následovaný Joyciline Jepkosgeiovou, která v Londýně zaběhla světové sezónní maximum 2:17:43. Oba atleti měli na nohou model ADIZERO ADIOS PRO 2, stejně jako vítězové maratonu v New Yorku Albert Korir a Peres Jepchirchirová. Také v Bostonu proběhli jako první cílem atleti hájící barvy adidas – Benson Kipruto a Diana Kipyokeiová, oba s botami ADIZERO ADIOS PRO 1.

Světové rekordy

U výše zmíněné Peres Jepchirchirová se na chvíli zastavíme. Jako první žena v historii dokázala v jedné sezóně získat olympijské zlato v maratonu a současně vítězství v Marathon Majors. Tato běžkyně loni dokonce dvakrát překonala rekord v ženském půlmaratonu, a to ve Valencii a v Praze. Ve Valencii se dařilo i mužům, kdy Kibiwott Kandie zaběhl půlmaraton v rekordním čase 57:32.

Hned dva světové rekordy v jeden den byly překonány v závodě ADIZERO: ROAD TO RECORDS konaném v září 2021. Etiopanka Senbere Teferiová zaběhla pět kilometrů v parádním čase 14:29, přičemž na sobě měla dosud nejnovější model ADIZERO TAKUMI SEN 8. Devatenáct let starý rekord v běhu žen na 10 km pak pokořila Keňanka Agnes Jebet Tiropová s časem 30:01.

Že rok 2021 patřil převážně ženám, pak potvrzují další dva rekordy. Kalkidan Gezahegeneová pokořila magickou hranici třiceti minut ve smíšeném závodě na 10 km (29:38) a Dawit Seyamová uběhla poloviční vzdálenost v čase 14:41.

  • Foto: se svolením adidas
  • Foto: se svolením adidas

Budoucnost adidasu a bot ADIZERO

Na výše popsané výkony jsou v adidasu patřičně hrdí. Alberto Uncini Manganelli k tomu uvádí: „Nebylo snadné projít sezónou, která byla zhuštěna do několika intenzivních měsíců. Naše týmy neúnavně pracují na inovacích a poskytují našim sportovcům ty nejlepší produkty a podporu, aby mohli využít svůj maximální potenciál. Ten jim umožňuje soustředit se na jedinou věc: vítězství.“

Tým adidas chce i nadále posouvat hranice a pomáhat sportovcům přepisovat historii. „Charakter naší práce na kolekci ADIZERO podporuje tento způsob myšlení a my se již nyní díváme dopředu, abychom zajistili, že budoucí vývoj bude připraven na rok 2022 a další roky. Pro rok 2022 máme ambiciózní cíle a očekáváme, že je splníme. Od světových rekordů a dalších vítězství v Major maratonech až po velké úspěchy všech našich sportovců, kteří se účastní závodů po celém světě.“

2. 1. 2022 0 komentáře
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
BěháníBěžecké botyVybavení

Nové trendy i nadvláda tlumení. Takový byl rok 2021 optikou běžeckých bot

od Vít Kněžínek 1. 1. 2022
autor Vít Kněžínek

Rok 2021 byl rokem odložené olympiády, karbonu a nových tlumicích materiálů. Specialista Vít Kněžínek ve svém článku shrnuje nejvýznačnější modely, které se v roce 2021 na trhu zapsaly a prozrazuje, kam se bude trend v novém roce ubírat.

Olympijský rok je vždycky bohatý na nové běžecké boty i nové technologie. V případě Tokia 2021 už se poměrně dlouho vědělo, že se vše bude točit kolem karbonových závodních speciálů. Ještě v létě 2020 měla jediná značka v podstatě absolutní monopol na karbonové závodní boty. Řeč je samozřejmě o Nike a modelu Vaporfly, který později doplnila vyšší verze Alphafly. O necelý rok později už si ale běžci mohli vybírat z obrovského množství variant prakticky od každé silniční značky. Ze začátku se zdálo, že technologický náskok Nike je nepřekonatelný. Novinky od adidasu, ASICSu, nebo New Balance ale rychle přesvědčily běžce o opaku.

Rok 2021 se tak stal rokem, kdy se naplno rozvinula kategorie závodních bot s karbonem, a navíc se začala rozšiřovat. Nejen co se zastoupení značek týče, ale i z hlediska konstrukce. Řada běžců cílí na mnohem kratší tratě, než je maraton, a proto se začaly objevovat modely určené na desítky a půlmaratony. Jmenovitě například adidas Takumi Sen, nebo Nike Streakfly (brzy se na trhu objeví i zajímavé New Balance SC Pacer). Tato nová odnož bot s karbonem vychází ze stejných principů jako jejich mohutnější předchůdci. Extrémně energetická pěna, zakřivený karbonový plát, agresivní geometrie tlumení. Mohutnost tlumicí vrstvy ale není tak vysoká, váha je o poznání nižší a celkově jsou tyto boty koncipovány směrem k ještě rychlejšímu tempu a kratším vzdálenostem.

Test: Není to marketingový tah. Nike Vaporfly NEXT% 2 uberou několik minut na maratonu

Karbon dobývá terén

Technologie karbonového plátu byla navržena pro potřeby maratonu. Transformace směrem ke kratším silničním distancím asi nikoho nepřekvapí, ale že se tento prvek rozšíří i do terénu možná čekal málokdo. Rok 2021 ale ukázal, že karbon se v trailu rozhodně neztratí. První vlaštovkou byl The North Face s Vectiv Flight na který brzy navázali i další výrobci.

Za zmínku stojí zejména Craft CTM Ultra Carbon. Značku Craft asi není potřeba dlouze představovat, ale většina čtenářů ji bude znát jako výrobce oblečení. V roce 2021 ale Craft ukázal, že se s ním musí počítat i v oblasti běžeckých bot. CTM Ultra Carbon je zajímavým hybridem, který kombinuje přednosti silničních karbonových závodek s prvky umožňujícími jejich využití v terénu. Největší slabinou klasický karbonek je jejich nízká životnost a velmi nízká stabilita. CTM Ultra Carbon sice váží o pár gramů víc a na hladké silnici nedosahuje takové dynamiky jako například Nike Vaporfly, nebo adidas Adios Pro, ale o to lepší je na zpevněných cestách, štěrkem zasypaných cyklostezkách a dalších površích, kde je to v adi, nebo nike o zlomení kotníku. CTM Ultra Carbon jsou tak ideální volbou do typických českých podmínek, kde v rámci jednoho běhu vystřídáte hladký i rozbitý asfalt, zpevněnou cestu a další různorodé porchy. 

Test: Craft CTM Ultra Carbon. Gravel mezi běžeckými botami snese štěrk a zachová rychlost

Nová podoba tréninkových bot

Jak už to obvykle bývá, tak poznatky a technologie z nejvyšších (závodních) modelů se postupně začnou objevovat i v nižších a tréninkových řadách. Výjimku netvoří ani svět běžeckých bot. Kromě karbonu přinesla nová generace závodních bot i odlišný materiál tlumení, který je na rozdíl od klasických pěn EVA, nebo TPU, mnohem lehčí a má extrémně vysokou energetickou návratnost. Tyto nové pěny, nejčastěji na bázi PEBA, se pod chodidlem chovají doslova jako trampolína a kombinují měkkost s raketově rychlým přechodem do odrazové fáze.

Na bázi tohoto typu tlumení se začaly objevovat i ryze tréninkové modely z nichž je nejúspěšnější a nejdiskutovanější Nike Invincible Run. 37 milimetrů tlumení (ZoomX), 314 gramů, maximální komfort a dynamika, která umožní příjemné využití i při svižnějším běhu. Máme-li vybrat nejlepší tréninkovou botu loňského roku, pak by to byly právě Invincible Run. Jejich jedinou slabinou je nižší stabilita při dopadu přes patu, ale to se dá u silniční boty snadno odpustit. Příjemným překvapením je vysoká životnost, protože závodní speciály s podobným  tlumicím materiálem obvykle udrží své vlastnosti přibližně sto až dvě stě kilometrů.

Zatímco v kategorii závodních bot se musel Nike podělit o místo na výsluní s dalšími značkami, tak mezi tréninkovými botami, možná trochu překvapivě, dominuje. To je dáno do určité míry i tím, že většina značek se s modelovou řadou 2021 držela v zajetých kolejích a Invincible Run se nebál vykročit z řady a jít si vlastní cestou. Obhájit tuto pozici i v roce 2022 bude ale extrémně těžké, protože modely postavené na podobných principech se na jaře začnou objevovat ve velkém.

Test: Bota ideální pro běžce s nedokonalou technikou. Zajímavá novinka 4DFWD od adidasu

Inovace díky novým technologiím

Technologický vývoj nelze zastavit a s každou novinkou se vývojářům otevírají možnosti jak svět běžeckých bot osvěžit. Jedním z nejodvážnějších kroků v tomto směru byl projekt 4DFWD od adidasu – běžeckou botu tlumenou 3D tištěnou mezipodešví. 4DFWD nebyla první 3D tištěná bota, ale jedná se o první velmi dobře využitelnou běžeckou botu s 3D tištěnou mezipodešví. Předchůdci tohoto modelu byli zejména designovou exhibiční záležitostí, ale 4DFWD neurazí ani náročnějšího běžce. Technologie 3D tisku je stále poměrně drahá a především pomalá, aby se začala masově využívat, ale co je problém dnes, nemusí být problém za rok. Nechme se překvapit, jak moc se tento styl bot ujme a jestli výrazněji ovlivní podobu běžeckých bot v blízké budoucnosti.

Tlumení tlumení tlumení

Není to tak dávno, co byl v plné síle takzvaný minimalismus, neboli boty s minimální až žádnou mírou tlumení, které se snažily napodobovat běhání na boso. Postupem času tento trend vyšuměl a transformoval se do “zlaté střední cesty”, kdy všechny značky nabízely boty s prvky minimalismu (jako je nižší drop a vysoká ohebnost), ale s lehce vyšší vrstvou tlumení. Skvělým příkladem jsou kultovní Saucony Kinvara, Brooks Pure Flow, nebo Nike Free. Většinu z bot této kategorie ale už budete hledat marně. Požadavky masy běžců hovoří jasně a chtějí tlumení. Hodně tlumení. Najít boty s mohutností mezipodešve pod dva centimetry je tak téměř nadlidský úkol. Směrem k mohutnějšímu tlumení se nově vydávají i značky, které historicky preferovali nižší vrstvu pěny. 

TEST: The North Face má čím oslovit běžce. Krosovka Vectiv Pro s karbonem překvapila

Co nás čeká v roce 2022? Připravte se na horší dostupnost

Už jsme to zmínili. PEBA tlumicí pěny se začnou ve větší míře objevovat i u tréninkových bot. V trailu pak přibude karbonových speciálů a nikdo nebude šetřit tlumením. Naopak. Průměrná mohutnost tlumící vrstvy běžeckých bot půjde o poznání nahoru.

Rozvine se nová kategorie ultra lehkých a ultra rychlých závodních bot na kratší tratě a čekají nás omezení v konstrukci atletických treter podle pravidel světové atletické federace.

Podle dosavadních zpráv to vypadá, že rok 2022 bude velmi komplikovaný. Pandemie koronaviru a komplikace v logistice neustávají. Naopak dochází k jejich stupňování, což se nevyhnutelně projeví na rychlosti i kapacitě výroby. Některé značky už předem avizují, že ruší dodání některých modelů, nebo snižují objem dodávaného zboží. Český trh je bohužel velmi malý a tak se nás některé škrty dotknou více, než našich západních sousedů. Nemusíte se bát, že by boty nebyly. Budou a jistě jich bude dost. Je ale možné, že v některých částech roku bude problém sehnat vysněný model od oblíbené  značky, protože zkrátka nebude nikde skladem. V obchodech by ale mělo být dostatek případných alternativ, aby si každý vybral takovou botu, která mu bude maximálně vyhovovat.

Bota roku 2020: každoroční výběr toho nejlepšího na běhání je tu
1. 1. 2022 1 komentář
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
CyklistikaInspirace

Glosa: 1,5 metru již brzy. Je novela zákona spása nebo populismus?

od Martin Kubala 30. 12. 2021
autor Martin Kubala

Z hlediska cyklisty na první pohled jednoznačné pozitivum, z pohledu tradičního českého řidiče další “opruz”. Co vlastně novela zákona o provozu na pozemních komunikacích obnáší, co lze vyzdvihnout a co naopak může v reálném provozu znamenat problém?

Kdo je to cyklista

V prvé řadě je třeba si ujasnit, kdo je to vlastně cyklista. Z pohledu pravidel silničního provozu je to řidič jednostopého nemotorového vozidla. Tato definice již není nijak podrobněji specifikována, což ve světle nelichotivých statistik vede často ke zkreslenému pohledu na pravidelné vyznavače tohoto sportu. 

Jinak řečeno, nebylo by od věci vymyslet slovní spojení, které by dokázalo vystihnout rozdíl mezi sportující osobou (ať už závodně nebo rekreačně) a řadovým uživatelem bicyklu coby dopravního prostředku bez jakýchkoliv sportovních ambicí. Jako zářný příklad pak poslouží vodní sporty, kde zcela jinak pohlíženo na sportovní kanoisty anebo obyčejné vodáky.

Patří jízdní kola na silnice?

Patří, stejně tak jako všechna ostatní vozidla. Neexistuje jediný důvod, proč by měl mít řidič motorového vozidla vyšší nárok na užití vozovky než kdokoliv jiný. Pokud někdo tvrdí opak a touží omezit pohyb cyklistů pouze na cyklostezky, měl by jít sám příkladem a ke svým soukromým anebo služebním jízdám využívat pouze placené silnice anebo ty určené výhradně pro automobily. Všechny vozovky jsou totiž placeny z daní všech bez ohledu na jimi preferovaný způsob dopravy.

Teď se ale pojďme věnovat konkrétní problematice.

Jaké je přesné znění novely zákona č. 361/2000?

Při předjíždění cyklisty je řidič motorového vozidla povinen dodržet bezpečný boční odstup. Bezpečným bočním odstupem při předjíždění cyklisty se rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 metru. V místě s nejvyšší dovolenou rychlostí nepřevyšující 30 km/h je vzdálenost bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty podle věty druhé nejméně 1 metr.

Teorie a praxe mohou být na míle vzdáleny

Z pohledu cyklisty je nutno složit poklonu za přijetí novely, která bezesporu zvýší bezpečnost cyklistů, na stranu druhou si nejde nepoložit otázku, do jaké míry je opatření z hlediska dodržování stanoveného odstupu vymahatelné a naopak, zdali to nepovede ke svévolné buzeraci řidičů, kteří vzhledem k okolnostem nemohli odstup dodržet.

Demonstrativní 1,5 metru dlouhá šipka umístěna na levé straně bicyklu mohla být současně vyvážena i pravou např. 0,5 metru dlouhou, označující pro změnu maximální vzdálenost cyklisty od krajnice. Samozřejmě, že požadavek je poněkud přitažený za vlasy, protože při pohledu na vyfrézované nebo následně “po česku” zaplátované pásy je jasné, že jak odstup 0,5 metru od kraje, tak ani odstup 1,5 metru při předjíždění cyklisty často při nejlepší vůli není možné dodržet. Za ideálních podmínek ano, do těch ale mají české komunikace daleko.

Jak se bude dodržování odstupu kontrolovat?

Policisté, pokud vůbec budou schopni nějakým způsobem dodržování doporučené vzdálenosti kontrolovat, mohou při jinak bezpečném způsobu předjetí cyklisty určité odchylky tolerovat. Při překročení rychlosti je jasně definovaná a změřitelná tolerance pro udělení pokuty 3 km/h. Jaká ale bude tolerance při dodržování odstupu – pět centimetrů, deset, třicet? 

A pokud dojde ke sporné nehodě se smrtelnými následky, budou o vině a nevině rozhodovat těžko změřitelné centimetry? Bude totiž docela zajímavé posuzovat dopravní nehody řidičů motorových vozidel s cyklisty, u kterých bude dodržení odstupu 150 centimetrů klíčovým bodem při prokazování míry zavinění jedné nebo druhé strany. A jak se v případě nehody bude odstup zpětně dokazovat, když nejbližší část cyklisty se nachází ve vzduchu a navíc je v neustálém pohybu?

Co všechno novela zákona vyřeší?

Kromě toho, že bezpečné předjetí cyklisty bude přesně definováno zákonem o silničním provozu, nevyřeší zdánlivě novela téměř nic. Řidiči, kteří se při předjíždění cyklistů chovali bezohledně, se tak budou chovat i nadále. Postižitelnost a dokazování takového jednání se narozdíl od překročení rychlosti totiž limitně blíží nule. 

Nicméně zkušenosti například s novelou upravující přednost chodců na přechodech ukazují, že je vždy jen otázkou času, kdy si řidiči zákonem definované vzorce chování, zvyšující celkovou bezpečnost na cestách, osvojí. Z tohoto pohledu je třeba schválenou novelu vnímat pozitivně. Otázkou ale zůstává, zdali dodržování odstupu je opravdu to místo, kde nás nejvíce tlačí bota.

Jsme na tom opravdu tak špatně?

Ač se to mnohým bude zdát neuvěřitelné, Česká republika je mezi zeměmi EU na čtvrtém místě, co se týče celkového poklesu smrtelných nehod cyklistů. Od roku 2010 do roku 2019 došlo ke snížení počtu nehod s fatálními následky o 33,8 procent, což dokazuje, že navzdory sílícímu provozu a rozmachu cyklistiky si ČR vůbec nevede špatně. V tomto směru na sebe můžeme být právem hrdí.

O kolik se reálně zvýší bezpečnost cyklistů na cestách?

Z hlediska subjektivního pocitu při jízdě na kole se cyklisté budou bezesporu cítit bezpečněji. Pomineme-li však drobné nehody a úrazy, ukáže se, že opravdové ohrožení cyklistů na cestách má často úplně jiné důvody. Nechme promluvit čísla.

Od 1. 1. 2015 do 31. 8. 2021 se na území České republiky stalo 27550 dopravních nehod, jejichž účastníkem byl cyklista a zemřelo při nich 298 osob. 

Řidiči motorových vozidel zavinili 8 956 nehod s cyklisty z toho 121 smrtelných. 624 dopravních nehod s cyklisty bylo zaviněno řidiči z důvodu špatného předjíždění. Počet těžkých úrazů v důsledků těchto nehod činí 72, počet úmrtí 7. Nedostatečný boční odstup byl příčinou 210 dopravních nehod s cyklisty z toho 4 smrtelných a 20 s následkem těžkého zranění. To vše v časovém horizontu téměř sedmi let. 

Nedostatečný odstup tak tvoří pouze třetinu všech nehod způsobených řidiči při vzájemném míjení cyklistů. Na celkovém počtu nehod s cyklisty zaviněných řidiči motorových vozidel se nedodržování odstupu podílí dvěma procenty, nerespektování dalších bezpečnostních zásad (např. prudké zabrždění po předjetí cyklisty v koloně) při míjení cyklistů zvyšuje tento poměr na sedm procent. Z celkového počtu nehod je to však stále relativně malý podíl. Co tedy bývá nejčastější příčinou vážných dopravních nehod cyklistů?

Kde hledat v otázce bezpečnosti cyklistů největší rezervy?

Vezmeme to hezky popořadě statistikami za období 1. 1. 2015 do 31. 8. 2021. Z celkového počtu 18 500 nehod zaviněných cyklisty hrál alkohol roli v 5 100 případech, z toho ve 4 175 případech byla zjištěna hladina alkoholu v krvi přesahující hranici jednoho promile. 33 případů bylo smrtelných, 374 skončilo těžkým úrazem. Z této statistiky je zřejmé, proč jsem apeloval na rozlišení mezi lidmi provozujících cyklistiku jako sportovní disciplínu a těmi, kteří považují jízdní kolo pouze za dopravní prostředek.

11 200 nehod způsobili cyklisté starší čtyřiceti let a z celkového počtu 171 smrtelných případů spadá 135 (tj. 78 %) rovněž do této věkové kategorie. Cyklisté ve věku 60 let a více pak zavinili 88 (51%) všech smrtelných nehod.

Pozitivní zprávou je skutečnost, že na nehodách cyklistů způsobených pod vlivem alkoholu se lidé do 30 let podíleli pouze 15 %. O nějakém nerozvážném mládí tak v cyklistice nemůže být řeč a vypadá to, že v budoucnu se celková úroveň respektu vůči vlastnímu zdraví bude zlepšovat.

25 z celkového počtu 33 smrtelných nehod cyklistů pod vlivem alkoholu připadá na věkovou skupinu starší 40 let. 

Z hlediska smrtelných úrazů cyklistů zaviněných řidiči motorových vozidel pak přesně 50 % způsobili řidiči starší šedesáti let. Nedostatečný odstup anebo bezohledný způsob předjetí touto věkovou kategorií byl příčinou 71 % smrtelných případů, které ve sledovaném období nastaly při předjíždění cyklisty motorovým vozidlem.

Z tohoto pohledu je zřejmé, že hlavní pozornost by měla být upřena především na osvětu a způsobilost zejména starších účastníků silničního provozu ať už za volantem nebo v sedle bicyklu.

Přilba

Povinnost používat při jízdě na kole přilbu se vztahuje pouze na cyklisty do 18 let. Vezmeme-li si statistiky z letošního roku, tak zjistíme následující skutečnosti: 22 z 31 (tj. 70 %) smrtelných nehod v roce 2021 připadá na cyklisty bez přilby. Počet těžkých úrazů bez přilby tvoří 56 % všech případů. Absence přilby byla zároveň společným jmenovatelem v 75% těžkých a smrtelných úrazů věkové kategorie nad 65 let.

Přilba nezaručuje nesmrtelnost, ale její použití by v 37% úrazů zabránilo nejhoršímu. To znamená 8 životů jen v letošním roce. 

Zdravý rozum především

Jak vyplývá ze statistik, největší míru odpovědnosti za vlastní bezpečnost mají ve svých rukou samotní cyklisté. Pokud bych měl za sebe navrhnout úpravy, tak v prvé řadě by se jednalo zejména o 

  • povinné používání přileb při jízdě na kole.
  • v zájmu plynulosti provozu v místech, kde situace neumožňuje dodržet odstup 1,5 m (např. dvě protijedoucí kolony vozidel), povolit předjetí cyklisty ve vzdálenosti menší při současném snížení rychlosti (např. 1 m při rychlosti maximálně 50 km/h)
  • povolení souběžné jízdy cyklistů jedoucích v početnějších skupinách. Při jízdě za sebou tato skupina zabírá dvakrát delší prostor. Vzhledem k tomu, že se cyklisté při jízdě na špici pravidelně střídají, tak při počtu deseti za sebou jedoucích lidí by byl řidič vystaven situaci, kdy devět cyklistů neustále předjíždí jiného a stejně zaberou celý jízdní pruh i bez toho, aby porušovali pravidla.

Samozřejmě, že těch vylepšení by se dala vymyslet spousta, otázkou však zůstává, zdali máme zapotřebí, aby každá oblast našeho konání byla limitována předpisem, který více než obecná doporučení připomíná americký návod na použití mikrovlnky. Takhle to totiž dopadá, když zdravý rozum musíte nahradit zákonem.

Zdroje: 

  1. https://www.ibesip.cz/getattachment/Statistiky/Statistiky-nehodovosti-v-Ceske-republice/Dopravni-nehodovost-2020/Cykliste/Cykliste.pdf?lang=cs-CZ
  2. https://nehody.cdv.cz/statistics.php
  3. https://www.czrso.cz/cyklisti/home/default
30. 12. 2021 6 komentáře
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
InspiraceRozhovory

Vítěz závodu na sto mil Zbyněk Tkadlčík: „S běháním je to jako s anglickým trávníkem.“

od Adéla Ptašková 28. 12. 2021
autor Adéla Ptašková

V dalším dílu seriálu Hobby+ si představíme Brňana se zálibou v ultra, Zbyňka Tkadlčíka. V rozhovoru se dozvíte, proč začal běhat, co má společného se známým strongmanem a jak zvládá nálož kilometrů.

Zbyněk Tkadlčík je brněnský běžec, kterému nejsou cizí dlouhé tratě. Pravidelně běhá sedm maratonů v sedmi dnech (MUM) či TransMoravský Masochistický Terénní Běh na sto mil, který letos vyhrál. Na začátku byla Zbyňkovou motivací touha zhubnout, nyní je běh pevnou součástí jeho života. Mimoto je otcem čtyř dětí a pracuje v nakladatelství Albatros.

Na úvod se nemůžu nezeptat – máš nějakou přízeň se strongmanem Jiřím Tkadlčíkem?
Kdybychom se postavili vedle sebe, tak by nejspíše nikoho nenapadlo dotazovat se na nějakou přízeň. Příjmení ale máme stejné, že? Ano, můj tatínek a Jirkův dědeček byli bratry.

Prozraď nám něco o sobě, kde pracuješ, kolik máš dětí, manželek a párů běžeckých bot?
Pracuji v knižním vydavatelství – v Albatrosu v Brně. A pracuji s čísly. Párů bot mám tolik, že je spočtu hůře než počet prodaných či vydaných knih… Aktivních asi deset a snad pět párů „v důchodu“, ve kterých se dá jít na procházku či nostalgicky i vyběhnout. Děti mám čtyři a všechny s jedinou a jedinečnou manželkou.

Popiš nám, prosím, tvé začátky. Proč jsi začal běhat a co tě při tom stále drží?
Když pominu „běhání“ na ZŠ či na gymplu, tak ona současná vášeň započala někdy na konci roku 2012 a od té doby roste. Začátky byly temné, běhal jsem hlavně v noci (to mě baví dosud), protože jsem se styděl. Byl jsem tlustý (+25 kg), strašně funěl a po pár stovkách metrů jsem nemohl popadnout dech. Ale už tehdy jsem si představoval, jak vyhraju nějaký slavný závod. Cílem bylo rozběhat se, pak zhubnout, pokračovalo to snahou uběhnout co nejdál a letos jsem si dal za úkol zrychlit… Dnes? Je to vášeň, závislost, bez níž si nedokážu představit svůj život. Běh se stal součástí mé životní rovnováhy.

Běháš raději silnice nebo trail? Kratší nebo dlouhé vzdálenosti?
Všechno. Na silnici toho uběhnu víc, protože je to rychlejší povrch a tvoří základ mého tréninku. Traily a příroda, ideálně hory, mě zase neuvěřitelně naplňují. Dostanu se na ně spíše v létě či o víkendu. Na kratší vzdálenosti podle mne nemá smysl se oblékat, jsem vytrvalec. Ideální závod je pro mne ten 100 kilometrů dlouhý! Nevyhýbám se ale ani kratším.

Běháš podle nějakého plánu? Máš trenéra?
Do minulého roku bylo mým jediným plánem běhat co nejvíc a co nejdál. Běhal jsem dardy a z dnešního pohledu nesmyslně. Od letoška jsem se svěřil do rukou trenéra s jediným cílem. Zjistit, zda se v mém těle skrývá nějaká skrytá rezerva a pokud ano, tak ji využít. A strukturovaný trénink má skutečně smysl, opravdu to funguje a skutečně se i ve svém pokročilém věku zlepšuji.

Takže myslíš, že je trenér pro hobíky důležitý?
Kdo to s během myslí vážně, ať v určité fázi osloví trenéra, který se na něj podívá a získá od něj zpětnou vazbu. Může to být třeba na rok, dva, ale je to nenahraditelná zkušenost.

Jaká je tvá motivace vyběhnout i ve dnech, kdy se ti nechce?
S běháním je to jako s anglickým trávníkem. Stačí každý den zalévat, pravidelně sekat a za sto let ho máte… Já jsem se stal závislým mnohem dříve a bez pravidelné dávky endorfinů prostě nevydržím. Takže běhat a běhat, ono to pak nějaké „nechce“ vytěsní.

Popiš nám tvůj běžný den.
Jejda, nemám běžné dny, každý je výjimečný! Mám velkou rodinu, takže ráno vypravuji děti do školy (ale ony rychle rostou a i toto se postupně mění), pak práce, domů, rodina, … a běh. Někdy brzy ráno, jindy hned po práci, nejčastěji ale pozdě večer, až všichni ulehnou do postele.

  • Foto: se svolením Zbyňka Tkadlčíka
  • Foto: se svolením Zbyňka Tkadlčíka
  • Foto: se svolením Zbyňka Tkadlčíka
  • Foto: se svolením Zbyňka Tkadlčíka

Působíš v AC Moravská Slavia. K čemu je dobré být součástí nějakého klubu a co to obnáší?
Popravdě jsem do klubu vstoupil, abych mohl běhat jako registrovaný atlet závody MČR. A jelikož mám nejraději hodně dlouhé závody, spíše mimo atletický svaz, tak jsem pod klubem běhal minimálně. Navíc pod současným trenérem mířím spíše do klubu, pod kterým běhají moji tréninkoví kamarádi. Teprve tady poznávám sílu a soudržnost party běžců. Takže klub (nebo skupina) by měl být místem, kde mám své běhací přátele.

Provozuješ krom běhu i nějaký další sport?
Ne, běh je mým jediným vyvoleným. Dávám mu opravdu hodně a pro jiný sport nemám příliš prostor. Aktivní relax s dětmi (od fotbálku, badmintonu, cyklistiky až po ferraty) za sporty nepovažuji.

Jsou pro tebe důležité závody, nebo bys běhal i bez nich? Řešíš nějak více své umístění?
Rád trénuju a vydržel bych asi i bez závodů. Ty jsou pro mě místem setkávání s lidmi, se kterými mám společné „postižení“. Ale přiznávám, že jsem soutěživý typ, a když závodím, tak naplno.

Vybíráš si třeba cíleně takové závody, kde bys mohl udělat dobrý výsledek?
Nevybírám, mám raději závody se silnou konkurencí, je pro mě cennější TOP 10/20… než bedna díky slabšímu obsazení závodu.

Jsi pravidelným účastníkem Moravského Ultramaratonu (7 maratonů v 7 dnech), máš za sebou i TransMoravský Masochistický Terénní Běh (100 mil), který jsi letos dokonce vyhrál...
MUM je pro mne TOP závodem. Je to skutečně setkání těch největších „bláznů“, co propadli dlouhým běhům. Týden strávený v Lomnici (centrum závodu) je velmi povzbuzující a nabíjející. Trochu teda bolí nohy, ale přínos daleko převyšuje všechny bolístky.

Lékařka, máma a univerzální běžkyně. Kdo je Patrícia Puklová a jak to vše stíhá?

Co je při těchto extrémnějších závodech nejdůležitější? Jak moc jsou tyto závody náročné psychicky a jak dlouho pak musíš regenerovat?
Ten „extrémní“ běh je hodně o hlavě. Kdo se do toho pustí, obvykle má natrénováno, takže jde především o koncentraci mentálních sil a minimalizaci fyzických dopadů. A regenerace? Pokud se mi závod povede, tak jsem spíš nastartovaný do dalšího běhání než unavený. Určitě je potřeba tělu ulevit, ale s aktivním přístupem se regeneruje líp. Kdo umí naslouchat svému tělu, ten má velkou výhodu. Nechci to zakřiknout, ale vzhledem k absenci zranění se mi to snad daří.

Máš nějaké běžecké nesplněné sny? Co máš v plánu dále?
Jako Vodnář mám hlavu plnou snů. Příští rok pár závodů v Alpách (na Zugspitze Ultra Trail jsem už přihlášen), vyhrál jsem volný start na 100 mil krajinou Malých Karpat (cca 200+ km dlouhý závod na Slovensku), s kamarády jsme měli vyhlédnutý závod na Ukrajině, láká mě nádherné vysokohorské ultra, které se běhá v Rumunsku, ještě jsem nezkusil běh na 24 hodin… Je toho hodně. Jediné, co skutečně chci, je být zdravý, mít kolem sebe šťastnou rodinu a přátele. Až potom si najdu prostor na běhání a užiju si hezké závody.

Zbyněk Tkadlčík *1974
Běžecký vzor: Daniel Orálek
Oblíbený závod v ČR\SK: MUM
Největší úspěch: snad ještě přijde… jinak 7 maratonů za 7 dnů, dokončeno za 26 hodin (MUM)
Nejoblíbenější jídlo před závodem: těstoviny
Nejoblíbenější jídlo po závodu: cokoliv, ideálně hamburger
Nejlepší regenerace: jídlo, pití, sauna
Nejméně oblíbený trénink: intervaly do kopce
MUM VII. Cimrmanova etapa a vyhlášení
28. 12. 2021 0 komentáře
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
Běžecký tréninkJak začít běhatTréninkZačátečníci

Takhle ne! Proč pilovat správný běžecký došlap a jak na to

od Vít Kněžínek 27. 12. 2021
autor Vít Kněžínek

Pojem správná běžecká technika pod sebou schovává celou řadu dílčích prvků. Držení těla, práce rukou, dýchání, rotace dolních končetin… Nejdůležitější částí optimální běžecké techniky je ale správný došlap, u kterého to všechno začíná i končí.

Bez správného došlapu si „nabíháte“ ke zranění. Pokud byste si tak chtěli dát jedno běžecké předsevzetí do nového roku, doporučíme „zlepšit běžeckou techniku“.

Typy běžeckého došlapu

Jistě už jste slyšeli o tom, že existuje došlap na patu a na špičku. Setkat se můžete i s označením došlap přes střed chodidla, čímž se ale myslí prakticky to samé jako došlapem na špičku. Máte tady dva typy došlapu z nichž jeden je ten „špatný“ a druhý „správný“. Uvozovky jsou na místě, protože běhat se dá oběma způsoby. Je ale dobré si uvědomit možné zádrhely, které s sebou dopad přes patu přináší, a díky kterým si vysloužil označení ten špatný.

Lidské tělo se evolucí vyvinulo v dokonalý vytrvalostní běžecký stroj. Máme silné hýždě i svaly dolních končetin a především Achillovu šlachu a nožní klenbu. Tato kombinace šlach a svalů dokáže přirozeně tlumit nárazy a udržet nás v pohybu prakticky nekonečně dlouho.

Jak je to s došlapem přes patu

Dopadem na patu ale vyřadíte velkou část těchto přirozených mechanismů. Lýtko a achilovka nejsou schopny absorbovat energii z nárazu a horší je i efektivita pohybu. Při dopadu na patu se ze sta procent spoléháte na kvalitu odpružení vašich bot, přičemž ani ta nejmodernější a nejdražší bota nebude schopna pohltit náraz ze sta procent. Dopad na patu navíc znamená delší krok, a tím i větší vertikální oscilaci (nadnášení celého těla do větší výšky), což radikálně zhoršuje efektivitu pohybu. 

Proč lidé běhají přes patu? Je to silově méně náročné. Navíc s měkkými botami na nohách nemá tělo zpětnou vazbu o tom, že tohle není ta správná cesta. Stačí se ale rozeběhnout na 100 metrů po asfaltu na boso a vaše nohy automaticky přepnou na úplně jiný pohyb. To rozhodně neznamená, že byste měli běhat naboso.

Bosý běh může být ideálním doplňkem pro posílení chodidla a jako kompenzační cvivčení. Při plném zatížení je ale téměř 100% šance, že se dříve nebo později zraníte. Při absenci alespoň minimálního tlumení jste totiž odkázáni na připravenost svých svalů a šlach. Navíc stačí sebemenší chyba v technice, nebo vedení tréninku (poběžíte moc rychle, nebo moc daleko) a zranění je na světě. Ideální je tak kombinovat techniku vycházející z běhání naboso, tedy došlap na špičku, s rozumně tlumenými botami, které odpovídají zátěži, kterou se chystáte podstoupit. Zde platí jednoduchá rovnice, že čím větší porci kilometrů naběháte, tím více tlumení užijete, protože s rostoucím objemem roste i únava a s ní množství chyb, které běžec chtě-nechtě udělá. 

Jak běhat v zimě po sněhu a beze strachu ze zranění nebo pádu

Běhejte přes špičku

Z výše popsaných důvodů je tedy zřejmé, že běh přes špičku je ta správná varianta, ale pozor, není to tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. V prvé řadě je nutné zmínit, že všeho moc škodí a to platí i pro špičku.

Když se mluví o běhu přes špičku, tak se tím nemyslí, že byste měli běhat jako baletky. Dopad až moc do přední části chodidla drasticky přetíží nožní klenbu, achilovku a lýtko a nevzejde z něho nic dobrého. Ideální cestou je dopadat do oblasti metatarzů, tedy na úroveň příčné klenby mezi prsty a nártem. Dopad by měl být vedený na uvolněné chodidlo a po prvním kontaktu v přední části se země dotkne i pata. Na tohle si dávejte obzvlášť velký pozor, protože nejeden běžec, který se dočetl, že musí běhat přes špičku a ne přes patu, se bojí došlápnout tak, aby se pata vůbec dotkla země. Tím ale vyřadíte z běžeckého kroku odpočinkovou fázi a zaděláváte si na přetížení.

Kontrolujte, kontrolujte, kontrolujte

Jak zjistit, že dopadáte správně? Obzvlášť v tlumenějších botách není někdy jednoduché rozpoznat, jak přesně člověk dopadá. Ideálním nástrojem je kamera a zpomalený záběr. Ten si můžete pořídit buď sami, když položíte mobil na kraj cesty, nebo využijte svého běžeckého parťáka. Doma v klidu se pak můžete podívat na svůj krok a sledovat jestli vypadá tak, jak byste očekávali. Srovnávat můžete s celou řadou ukázek, kterých je plný YouTube. Stačí zadat “proper running form”, nebo “správná běžecká technika” a vyjede vám řada užitečných videí, které můžete využít jako studijní materiál.

Pokud si netroufáte svůj došlap hodnotit, pak se obraťte na zkušeného běžeckého trenéra, který má ideálně atletickou průpravu. Jak takového trenéra najít vám neporadíme, protože neexistuje jednotná databáze, nebo osvědčený recept, který bude fungovat po celé republice. Základem úspěchu je již zmíněná atletická průprava vybraného kouče a v neposlední řadě také reference ostatních běžců. Chcete-li trenéra oslovit kvůli zlepšení techniky, tak byste se měli vyhnout hromadným skupinám a výběhům. Existují výjimky, ale takovéto skupiny jsou sice skvělou motivací a dodávají běhu společenský rozměr, málokdy v nich však najdete někoho s dostatečnými zkušenostmi a znalostmi ohledně techniky a běžeckých principů obecně. 

Dodržte tato pravidla a nebudete na kopci odrovnaní. Správnou technikou ušetříte energii

Místo došlapu není všechno

Místo kontaktu chodidla se zemí ale není všechno. Nestačí běhat stále stejně a jen naklonit špičku směrem k zemi. Dopadat byste měli pod těžiště, což nutně znamená zkrátit krok. Zkrácení kroku je obecně skvělá věc, která zvyšuje šetrnost dopadu i efektivitu pohybu. Jedinou výjimkou je krátký sprint, kde je třeba krok pořádně natáhnout, ale pro vytrvalce není krátký krok žádnou překážkou, spíše naopak.

Každý sporttester dnes umí měřit vaši kadenci. Zkuste se proto podívat jak rychle kmitáte nohama a pokud je tato hodnota nižší, než 180 kroků za minutu, tak se snažte zapracovat na zkrácení kroku a zrychlení frekvence. Některé značky sporttesterů ukazují hodnotu pro dvojkrok. V takových případech se snažte dostat nad 90 tzv. “strides” za minutu. 

Efektivním nástrojem, jak zapracovat na kadenci je obyčejný metronom. K tomu vám stačí mobilní telefon, zdarma stažená aplikace metronomu a sluchátka. Nastavíte požadovanou frekvenci a můžete vyběhnout. Zvuková signalizace vám pak udává rytmus, který byste měli držet. Běžet hodinu s metronomem v uších by asi bylo pořádně na hlavu, ale pár minut v rámci rozklusu, nebo výklusu vám jistě neuškodí a vy získáte představu o tom, jak rychle kmitat nohama. 

Běžci, kteří mají hudební sluch mohou využít speciální playlisty sestavené z hudby o specifickém rytmu (bpm). Spotify i další streamovací služby jsou plné odobných playlistů, kde máte písničky v požadovaném rytmu naservírované na zlatém podnose.

Trpělivost růže přináší

Při změně techniky buďte vždy trpěliví. Není to věc, která by se dala změnit za den nebo za týden. Techniku vždy pilujte v rámci volných a regeneračních běhů. Při vysoké zátěži není možné změny spolehlivě aplikovat. Zařazujte do tréninku metronom a prvky běžecké abecedy, které jsou navrženy tak, aby pomáhali automatizovat správné pohybové vzorce. Pravidelně se kontrolujte na videu a pokud si nejste jistí, tak se obraťte na zkušeného trenéra. 

Videonávody s běžeckou abecedou jsme si pro vás připravili s trenérem Janem Pernicou.

Cvik liftink: Vylepšete svou techniku běžeckou abecedou
27. 12. 2021 0 komentáře
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
InspiraceInspirace a příběhy

Pravěké rondely: jakou funkci měly? Možná šlo o sportoviště

od Soňa Dvořáčková 25. 12. 2021
autor Soňa Dvořáčková

V období mladší doby kamenné, v 1. polovině 5. tisíciletí př. n. l., se na rozsáhlém území střední Evropy, v Čechách, na Moravě, v Rakousku, na Slovensku a v Německu, objevuje zajímavý fenomén tzv. rondelů. Jaká byla jejich funkce v pravěké společnosti? Na to je těžké odpovědět, jednou z přesvědčivých interpretací je však výklad, že se mohlo jednat o pravěké sportovní areály.

Na úvod je dobré připomenout učivo dějepisu a říct si, v jaké době se vlastně pohybujeme. Zapomeňte na lovce a sběrače, dnes se vypravíme do zemědělského pravěku.

Období neolitu, tedy mladší doby kamenné, bylo klíčové. Došlo k výrazné změně životního stylu, člověk přestal být lovcem, usadil se a stal se zemědělcem. Začal také chovat dobytek, z počátku především jako zdroj masa. A začal stavět bytelné dřevěné domy, vyrábět keramické nádoby a oděvy šil už z tkaných látek. Kromě toho nejspíš postupně docházelo i ke společenským změnám a postupné diferenciaci společnosti – tedy k postupnému rozvíjení společenských vrstev. Rondely toho mohou být důkazem – někdo přece tyto velké stavby musel organizovat a přesvědčit ostatní, aby na výstavbě pracovali.

A co to vlastně rondely jsou? Jde o velké kruhové útvary, tvořené jedním či více kruhovými příkopy a jednou či více palisádami. Příkopy mohly dosahovat šíře až 14 metrů a 5 metrů hloubky, typický je jejich zahrocený tvar. Maximální vnější průměr rondelů je poměrně variabilní, největší dosahují rozměrů kolem 200 metrů, obvyklý maximální rozměr se však pohyboval mezi 55 a 97 metry. Vnitřní plocha byla mnohem menší – obvykle se jednalo o kruhový prostor s průměrem zhruba 40 až 52 metrů.

Přes prstenec příkopů a palisád vedl do vnitřního prostoru různý počet vstupů. Pokud byl jejich počet sudý, ležely symetricky naproti sobě. Rondely byly součástí sídelních areálů, ležely poněkud stranou od obytných budov, na jednom sídlišti se mohl nacházet rondel jen jeden, ale třeba také čtyři.

Podle dostupných analýz byla vnitřní plocha rondelu prázdná. Velmi nepravděpodobné je i to, že by šlo o ohrady pro dobytek. Jaká ale tedy byla jejich funkce? Výkladů je celá řada, ale za pravdu není s jistotou možné dát nikomu. Většinou se hovoří o shromažďovací, tržní, sakrální nebo astronomické funkci objektů. Nic z toho nelze ani potvrdit, ani vyvrátit.

Paris-Brest věneček i cukrovinka svěžejší než vítr z Himaláje. Co se dříve jedlo při sportu?

Jednou z interpretací je však i tvrzení, že šlo o pravěká sportoviště, určená k soutěžení fyzického charakteru. Hry a soutěže jsou totiž staré jako lidstvo samo. Dalo by se říct, že soupeření je jedna z lidských přirozeností. Asi není třeba pochybovat, že lidé soutěžili i v hlubokém pravěku. Jen o tom před vznikem písemných pramenů nemáme příliš mnoho dokladů.

Soutěžení však nebylo jen prostou volnočasovou aktivitou, jako je z velké části dnes, ale hra měla celou řadu funkcí společenského a sakrálního charakteru. Posilovala a centralizovala moc vlastníka či komunity, zvyšovala prestiž. Kromě toho se na hru napojovaly nejrůznější symbolické významy, rozvíjela se mytologie, skrze hru bylo možné komunikovat s osudem a bohy, neboť hru a vítězství vždy tak trochu řídí vrtkavá štěstěna.

Odkazy pro ty, co chtějí vědět víc
Květina, P. – Květinová, S. – Řídký, J. 2009: Význam her v archaických společnostech Archeologické možnosti studia, Archeologické rozhledy LXI, s. 3- 30.
Zápotocká, M. – Pavlů, I. 2007: Neolit. Archeologie pravěkých Čech. Praha.
25. 12. 2021 0 komentáře
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
Inspirace

Ať se vám splní přání. A o tom, abyste si přáli to správné

od Magdaléna Ondrášová 24. 12. 2021
autor Magdaléna Ondrášová

Dnešní den je něčím zvláštní. Málokdy si kdo pamatuje, co dělal třeba 3. října. Ale jaký byl dnešní 24. prosinec, budete většinou tušit ještě za rok. Možná i několik let poté. A proto vám přeji, abyste si ho pro vaše vzpomínky udělali co nejspokojenější. A věřte, že to lze i tím, že si v sobě nastavíte správná přání a tužby.

Nenechte se zahnat do kouta vlastní duše ve chvíli, kdy zjistíte, že je Štedrý den a vaše podmínky nejsou zrovna ideální k naplnění snu o pokojných Vánocích. Máte právo i dnes být smutní, napjatí, stejně jako šťastní a uvolnění. Jak je teď moderní říkat: Je ok, nebýt ok.

Nemusí být všechno růžové a stoprocentně skvělé. Ale přece jen – dnes je den, který se pravděpodobně vtiskne do vaší paměti, a tak mě napadá, že stojí za to ho využít pro sebe, pro vlastní já a jeho budoucí bytí.

Ať už jsme šťastní v objetí široké rodiny, nebo zrovna bojujete nerovný boj s nemocí, často si vzájemně přejeme, aby se nám splnila všechna přání. Mohlo by to být klišé, ale o přáních to dnes opravdu je. Tedy alespoň můj článek.

Není malých a velkých přání

Můžete jen rychle vyřknout nějakou tužbu, asi jako když vám dítě řekne „je 20 hodin a 20 minut, tleskni a něco si přej“ a vy cítíte potřebu něco rychle vychrlit, abyste ten mocný okamžik nepropásli, protože – co kdyby?

A nebo se můžete nad vašimi přáními, které vám všichni přejí, aby se splnily, zamyslet. Kolikrát už se vám stalo, že se něco splnilo a nakonec to nepřineslo kýžený strop vaší naplněnosti, ale jen zase další tužbu. A tak donekonečna toužíte a necítíte uspokojení. Nebo kolikrát už se stalo, že se nesplnilo a nakonec to tak bylo lepší? Kéž by mě přestala bolet achillovka a mohla jsem běžet ten závod. Stalo se, ale vlastně jste si tím nechtěně podepsali ortel únavové zlomeniny.

Když bych vám řekla, že dnes se vaše přání opravdu splní, které to bude? Opravdu ty nové ASICSy s rockerem, desítka za čtyřicet, nebo? Běhání je zábava, pomůže při shazování kil (nebo alespoň dát si linecké a nepřibrat), najít přátele, získat čas pouze pro sebe; běhání, cyklistika a sport obecně dokonce dokážou pomáhat při léčení duše nebo třeba ze závislosti na drogách. Ale pořád je to nástroj něčeho. Není to život sám.

Při vybírání správného přání pro sebe můžete najít sami sebe, to, co je pro vás skutečně důležité a pokoj v tento sváteční den, byť podmínky hrají i proti vám. Také můžete při hledání správného přání zjistit, kolik toho vlastně už máte. Přeji vám, aby se vám vaše dnešní přání splnilo, a abyste hlavně vyslovili to správné. Protože se může splnit. A protože život není jen maraton.

Běháš, Majdo, ještě? Běhám, ale… Stopka, zoufalství a nový smysl
24. 12. 2021 0 komentáře
1 FacebookThreadsBlueskyEmail
CyklistikaCyklodoplňkyVybavení

Recenze: Pumpička Xiaomi Mi Portable Electric, skvělý náfuka do vaší cyklo-moto rodiny

od Marek Odstrčilík 22. 12. 2021
autor Marek Odstrčilík

Internet je plný nabídek nejpodivnějších vychytávek a zlepšováků života. V tomhle hraje dokonale prim invaze z Asie a je důkazem toho, že vymyslet se dá opravdu skoro všechno. V drtivé většině jsou to “blbiny” a jenom šílenec by si třeba koupil šálu s vyhříváním ovládanou přes aplikaci nebo… Občas ale narazíte na něco, co je super, má to praktické využití a navíc to skvěle funguje.  Je to tohle případ pumpy na kola od Xiaomi?

Pumpa Mi Portable Electric mě zaujala na první pohled. Jelikož kolo používáme v naší domácnosti skoro každý den, tak proč nevyzkoušet něco, co vám může usnadnit život při kontrole tlaku v pneumatikách a případně bez vynaložení sil ho dofouknout. 

Xiaomi Mi Portable Electric je bytelná pumpa

Tělo tohoto vzduchového kompresoru není zrovna lehounké, ale to se tak nějak dalo předpokládat. Když ho vezmete poprvé do ruky, máte rozhodně pocit, že tenhle výrobek nikdo neodfláknul. Působí to opravdu bytelně, takže nebudete mít strach ho hodit do tašky nebo kufru auta s tím, že by se rozpadl na mnoho dílů.

Přední část vypadá tak trochu jako iPad Classic, ale ovládá se samozřejmě jinak. Nahoře je displej, který je velmi dobře čitelný, jednoduchý a tudíž přehledný. Pod ním je ovládací kolečko, kterým vše nastavíte a následně dofouknete. Fajn je, že kompresor se zapne tehdy, když vyndáte jeden konec “šlahounku” ze zdířky. Po vložení zpět se pak vypne. Super.

Maximální výkon Mi Portable Electric je 10,3 barů.

V Menu jsou definované profily pro kolo, automobil a sportovní vybavení. Pokud ale chcete dosáhnout vyššího tlaku, tak musíte pumpu nastavit ručně. Kolečkem můžete nastavit zda chcete hustit v barech nebo PSI a jakou hodnotu tlaku požadujete (při dosažení této hodnoty se kompresor vypne). Maximální tlak je 10,3 barů.

Kompresor disponuje i led světlem, které se hodí k přisvícení v horších světelných podmínkách – klasicky s tím pravidelně bojujeme na chodbě či v garáži, kde je jen jedna „bludička“. Ledku aktivujete zmáčknutím ovládacího kolečka vlevo a pohodlně vám nasvítí manipulaci s hadičkou a ventilkem.

Na jedno nabití dokáže nafouknout zhruba osm cyklistických kol, nebo tři automobilová kola a nějaké ty balóny a podobně. Vyzkoušeno to mám pouze na našich silničních kolech a mohu potvrdit, že návod udává pravdivé parametry, což je rozhodně fajn. Potěšilo mě, jak je zpracovaný systém k nasazení na ventilek. Velmi dobře a lehce se šroubuje a vypadá, že něco vydrží.

  • Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Při focení se nedaří zachytit číslice zcela vykreslené. Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Při focení se nedaří zachytit číslice zcela vykreslené. Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Při focení se nedaří zachytit číslice zcela vykreslené. Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Xiaomi Mi Portable Electric. Foto: Magdaléna Ondrášová

Negativa Xiaomi Mi Portable Electric

Za velkou parádu nepovažuji ale zvuk kompresoru, “ticháček” to opravdu není, tak se tím rachotem nenechte vylekat. Další a poslední negativum kompresoru Xiaomi, které jsem našel: dobrou klasickou velkou (a kvalitní) pumpou nafouknete kolo určitě rychleji (mám na mysli cyklistická kola), ale pokud máte v tu chvíli líné ruce, tak vás Xiaomi nezklame. Vše ostatní ale jinak funguje opravdu velmi dobře.

Xiaomi pumpa není vůbec špatné řešení pro ženy s dětmi na cyklodovolené, pro starší a aktivní, pro lidi, nebo pro ty, kteří na kolo vyjíždějí sporadicky. Za cenu kolem 889 Kč získáte něco, co vám usnadní práci, je praktické, skladné a navíc výborně zpracované. 

Víceúčelový kompresor Xiaomi Mi Portable Electric
Maximum: 10,3 barů
V balení: jehla na míče, redukce na galuskový a autoventilek, USB kabel na nabíjení (micro USB)
Hmotnost: 438 g
Baterie: 2 000 mAh
Cena: 889 Kč
Klady: kvalitní zpracování, použití od míče po automobil, odolnost proti přetlaku, automatické vypnutí
Zápory: vyšší hluk

22. 12. 2021 11 komentáře
1 FacebookThreadsBlueskyEmail
Novější příspěvky
Starší příspěvky

Novinky na mail

Nové články z Rungo.cz na e-mail

E-mail odeslán. Zkontrolujte složku doručené pošty nebo složku pro Spam pro potvrzení odběru.

  • Facebook
  • Instagram

©2020 RUNGO.cz běží na Wordpressu pod dohledem Martiny


Nahoru
RUNGO.cz
  • Zdraví
  • Trénink
  • Vybavení
  • Začátečníci
  • Inspirace
  • O nás