RUNGO.cz
  • Zdraví
  • Trénink
  • Vybavení
  • Začátečníci
  • Inspirace
  • O nás
  • Podpořit Rungo
PohybZdraví

Vykloubené rameno: tipy na doma od fyzioterapeutky a návrat ke sportu

od Adéla Ptašková 3. 9. 2023
autor Adéla Ptašková

Při běhání, případně sportu obecně, vás nemusí potkat pouze zranění dolních končetin, ale v ohrožení jsou i končetiny horní. Dnes se podíváme na vykloubené rameno. S fyzioterapeutkou Hanou Slovákovou z Centra rehabilitační a sportovní péče jsme probrali závažnost zranění, jak dlouho může trvat rekonvalescence a co je možné udělat pro to, aby se toto nepříjemné zranění neopakovalo.

Způsoby luxace

Ramenní kloub je relativně náchylný k luxacím (vykloubení). Existují různé druhy luxace ramene, ale nejčastější je přední luxace, která se obvykle vyskytuje při pádu na loket s natočenou paží ven. Tato zranění jsou častá také při kontaktních sportech nebo pádech z kola, lyží a podobně. 

Fyzioterapeutka: TOP 5 cviků pro cyklisty na posílení stabilizace a jízdu bez bolesti

K vykloubení však může dojít i jiným způsobem, například při cvičení. „Rameno by pak opustilo jamku ve směru dopředu a dolů (pokud byste na ramenní kloub z boku položili směrovou růžici, pak je to na jihozápad).”  Zde by však fyzioterapeutka Hana Slováková hledala příčinu v dlouhodobějším přetěžování, v přecenění vlastní síly či v přítomnosti funkční poruchy v oblasti ramenního pletence. „V těchto případech opakovaně dochází k výpadku aktivních stabilizátorů ramene, tedy svalů, a stabilita je zajišťována především kloubním pouzdrem, které na takovou zátěž není stavěné.”

Rekonvalescence

Na první pohled by se vykloubení ramene mohlo zdát jako poměrně jednoduché (ač bolestivé) zranění, které se snadno napraví. Pravda je však taková, že poté, co vám lékař rameno vrátí na původní místo, zmizí sice ta největší bolest, ale samotná léčba je teprve v úplném začátku. A musíte se připravit na to, že bude dlouhá. 

Průběh léčby samozřejmě závisí na stupni poranění a dalších faktorech, nicméně očekávat můžete minimálně třítýdenní fixaci ramene pomocí speciální ortézy. Ani poté však nemáte vyhráno. Vlivem fixace bude rozsah pohybu ramene značně omezen a kloub musíte začít postupně rozhýbávat. „Komplexní léčba po luxaci ramenního kloubu v sobě vždy zahrnuje i absolvování rehabilitace. Ta je zacílena na návrat k plné mobilitě a síle v ramenním pletenci. Fyzioterapeut je tedy klíčovou osobou pro doléčení zranění a návrat k předchozím aktivitám,” upozorňuje Hana Slováková.

Jak ulevit tělu

Mít několik týdnů zafixovanou ruku není příliš pohodlné. Co můžeme dělat, abychom si alespoň trochu zpříjemnili život? Základní tipy a triky nám prozradila opět Hana Slováková: „Prakticky už v prvních dnech po zranění je možné začít s protahováním pomocí záklonů, úklonů a kroužení hlavy. Trapézový sval protáhněte za pomoci čistého úklonu hlavy – to znamená, že váš nos míří během úklonu neustále dopředu před vás a ucho se sklání k ramennímu kloubu. Zdvihač lopatky je možné protáhnout pomocí předklonů s hlavou otočenou o 45° vpravo či vlevo. Během strečinku byste se měli snažit o napřímení v hrudní páteři a cítit příjemný tah, který nezpůsobuje bolest v rameni nebo brnění do horní končetiny. Je také možné uvolnit napětí bicepsu, tricepsu, trapézových a prsních svalů lehkým tlakovým ošetřením.“

Běhání a analgetika: je růžová pilulka lepší než paralen? Odpovídá sportovní lékařka

Pokud chcete pro své zdraví udělat maximum, můžete dle Slovákové navštívit fyzioterapeuta ještě předtím, než se zbavíte fixační ortézy. Poradí vám cviky na krk nebo třeba hrudní páteř, abyste se cítili lépe. „Můžeme cíleně pracovat na stabilitě lopatky pomocí specializovaných fyzioterapeutických konceptů. Je také možné i v akutní fázi využít možností fyzikální léčby – kryoterapie, laseru nebo elektroléčby. ”

Po ukončení léčby

Ortézu máte sundanou, rameno díky rehabilitacím jakž takž v provozu. Co dál? Rozhodně nelze doporučit vrhnout se po hlavě do sportovních aktivit, které jste za dobu léčby vynechali. Mějte na paměti, že je rameno stále zesláblé a není radno jej přetěžovat, jinak vás úraz může potkat znovu. „Rameno je ohroženo vznikem chronické nestability v kloubu. To znamená, že při větším poranění tkání ramenního kloubu se v zátěžových situacích může luxace opakovat.”

Častý problém běžců: Bolest paty při došlapu? Plantární fasciitida může vést k ostruze

Lze proto opět doporučit návštěvu fyzioterapeuta, který dokáže najít ty správné cviky vám na míru. „V nácviku správné svalové souhry a síly se nám v našem Centru rehabilitační a sportovní péče osvědčilo cvičení v závěsném systému Redcord (o využití pomůcky Redcord jsme psali v tomto článku, pozn. red.), kde lze díky zapojení komplexních svalových řetězců a postupné progresi zátěže velmi účinně pracovat s dysbalancemi, které se projevují až při vyšším stupni zátěže. Terapie v Redcordu je laicky řečeno založena na nácviku práce správných svalů ve správném čase.”

S sebou na fyzioterapii si určitě při první návštěvě vezměte zprávu od lékaře. A co vás čeká dále? „Důležité pro správné vytvoření individuálního plánu cvičení (i s ohledem na sportovní aktivity klienta) je komplexní úvodní vyšetření. To zahrnuje nejen vyšetření rozsahů pohybu v rameni, ale i vyšetření pohybů lopatky, krční a hrudní páteře, testování nestability kloubu, svalové síly a funkce svalstva ramene např. při provedení kliku na nakloněné rovině.”

Ztuhlé klouby po ránu: Co je příčinou a jak si pomoci?

Fyzioterapeut vás také naučí cviky, které mohou pomoci zranění předejít. „Dobrým komplexním cvikem je například lezení po čtyřech, nebo plank s boční rotací,” uzavírá Hana Slováková s tím, že návrat do plné zátěže je většinou při včasné rehabilitaci a nekomplikovaném průběhu možný po třech měsících od vzniku úrazu.

3. 9. 2023 1 komentář
0 FacebookEmail
BěháníSporttesteryVybavení

Recenze: Narazili jsme na sporttester za zajímavou cenu. Amazfit Cheetah má AMOLED displej a dobrou baterku

od Karel Holub 1. 9. 2023
autor Karel Holub

Amazfit není na poli chytrých hodinek úplným nováčkem, ale zároveň stále nepatří mezi tradiční velké hráče. Novinka Amazfit Cheetah se zaměřuje hlavně na běžce a snaží se zaujmout hezkým displejem a relativně zajímavou cenou. Podívali jsme se na to, jak tenhle gepard (anglicky cheetah) běhá a hlavně funguje a důkladně ho otestovali na silnici i v terénu. A to jak v běhu tak na kole. Běhá dobře, ale hodnocení by se možná dalo shrnout frází „sliby, (a občas) chyby“.

Designu kraluje AMOLED displej

Design hodinek Amazfit Cheetah opravdu hodně připomíná konkurenční model od značky Coros. Hodinky jsou kulaté s dotykovým displejem velikosti 1,45“ a  dvěma ovládacími tlačítky, z nichž jedno je s otočnou korunkou. Použité materiály odpovídají cenové relaci hodinek. Nečekejte zázraky. Plasty působí trochu jako z obchodu s hračkami a krycí sklo displeje je v krajích zaoblené tak, že lehce zkresluje zobrazení. Řemínek je na omak příjemný a dobře drží na ruce, ale obávám se, že bude mít tendenci po pár letech trhat se nebo praskat. 

Hodinky jsou příjemně lehké (43 g včetně řemínku) a na ruce skoro nejsou cítit. Velikost je vhodná jak pro muže tak ženy; jen v případě, že máte opravdu hodně úzké zápěstí, doporučuju nejdřív vyzkoušet, jestli vám sednou. Celkový dojem z designu výrazně vylepšuje displej. Ten využívá technologii AMOLED a nemusely by se za něj stydět ani hodinky vyšší třídy.

Ovládání hodinek je snadné a intuitivní. Na dotykový displej i tlačítka reagují hodinky bez zaváhání a v uživatelském rozhraní se brzy zorientujete. U značky Amazfit už jsme si zvykli na leckdy svérázný překlad některých funkcí do češtiny. Osobně bych si raději nechal hodinky v angličtině, kde je to přeci jenom výrazně přesnější.

Hodinky pro běžce. GPS měří přesně, ale…

Amazfit Cheetah se profilují jako hodinky zaměřené na běžce a tomu odpovídá i sada nabízených funkcí. Samozřejmostí je možnost vybrat ze širokého spektra aktivit a sportů. V běžeckých aktivitách můžete vybírat například silniční běh, běh v terénu, na okruhu, nebo na páse. Každá aktivita může mít specifické datové obrazovky a nastavení. Podobně je to u cyklistických disciplín nebo třeba plavání. 

Pro kvalitní vyhodnocení aktivit je samozřejmě důležité hlavně přesné měření GPS. Amazfit Cheetah nabízí Multiband/Dual-Frequency GNSS a měl by tak být schopný měřit opravdu přesně. A v tomto bodě hodinky docela dobře dostojí tomu, co slibují. V průběhu testování jsem neviděl výraznější odchylky proti jiným hodinkám ani cyklocomputeru. Záznam odpovídal i při překrytí přes mapové podklady a až na drobná vybočení v některých zatáčkách, nebo pod hustými stromy, nevykazoval výrazné chyby. 

Amazfit Cheetah, foto: Karel Holub
Amazfit Cheetah, foto: Karel Holub
Amazfit Cheetah, foto: Karel Holub
Amazfit Cheetah, foto: Karel Holub
Amazfit Cheetah, foto: Karel Holub
Amazfit Cheetah, foto: Karel Holub
Amazfit Cheetah, foto: Karel Holub

Dalším parametrem, který při tréninku sledujeme, je převýšení. Amazfit Cheetah má barometrický výškoměr a ten by měl poskytovat dostatečně přesné informace o nastoupaných metrech. A tady jsou první sliby a chyby. Měření většinou funguje velmi dobře, ale pak najednou uletí o stovky nebo dokonce tisíce výškových metrů. Když se mi to stalo prvně, pustil jsem kalibraci výškoměru, která proběhla bez problémů. Pár aktivit bylo v pořádku, ale pak přišel zase úlet. Nepodařilo se mi vypozorovat, za jakých situací k chybě docházelo, ale trochu to nahlodalo moji důvěru v měření.

Podobně na tom bylo měření srdečního tepu optickým senzorem přímo na zápěstí. Senzor funguje relativně dobře v průběhu dne i při měření srdečního tepu ve spánku. Umí měřit nejen tep, ale také úroveň okysličení krve a dechovou frekvenci. V průběhu tréninku se na něj ale úplně spolehnout nedá. Měření jsem srovnával proti kvalitnímu hrudnímu pásu a u některých aktivit byla odchylka minimální, u jiných, bohužel, opravdu značná. A tím se celá situace docela komplikuje, protože relativně přesné měření je často kompromitované spolehlivostí. Veškeré výkonnostní a regenerační metriky jsou založené na poměrně přesném měření fyzické zátěže odvozené právě ze srdečního tepu. Pokud vám hodinky 2 z 5 aktivit změří špatně, výrazně klesne informační hodnota metrik jako je doba na regeneraci, VO2max, tréninková zátěž a tréninkový efekt. 

Výdrž je slušná. Hodinky mají i mapy

Hodinky Amazfit Cheetah slibují také velmi slušnou výdrž baterie a tady své sliby plní s odřenýma ušima. Výrobce uvádí výdrž baterie až 14 dní v režimu chytrých hodinek. Přiznávám, že tuhle výdrž jsem neměl možnost vyzkoušet. Proč? Protože jsem hodinky chtěl skutečně používat. Těch 14 dní nejspíš hodinky dají, ale jen za předpokladu, že po celou dobu nepustíte žádnou aktivitu, nebudete používat měření okysličení krve, měření tepu bude v úsporném režimu a displej bude téměř vždy vypnutý. Při běžném používání s každodenní aktivitou  s měřením GPS bude nejspíš dobíjet po 8 až 10 dnech. Ale i to je velmi slušná výdrž baterie a Amazfit Cheetah si v téhle oblasti zaslouží pochvalu.

Pro lepší orientaci v terénu můžete využít navigaci a do hodinek si předem nahrát trasu, na kterou se vydáváte. Amazfit Cheetah mají možnost stáhnout kompletní mapové podklady pro určitou oblast, kterou si vyberete v přiložené aplikaci. Trasu pak můžete nahrát do hodinek ve formě gpx souboru. Po nahrání do hodinek je trasa k dispozici i v off-line režimu a nemusíte tak mít stále připojený telefon. Stahování mapových podkladů obvykle funguje, ale během testování jsem zažil i situace, kde se z nějakého důvodu daná mapová oblast prostě nepřenesla.

Připojená mobilní aplikace je příjemná na ovládání a uživatel v ní najde dostatek informací. Zároveň může pomoct s plánováním tréninků a nebo sestavením tréninkového plánu. V rámci testování jsem si nechal sestavit tréninkový plán na maraton. V aplikaci jsem prošel několika otázkami a výsledkem byl rozumně sestavený plán, který odpovídal zadaným parametrům. Dovedu si představit, že podle plánu budu 18 týdnů trénovat a posunu se ve své výkonnosti o nějaký ten kousek dopředu. 

Tréninkový plán se přenese do hodinek, kde si uživatel může najít, co ho daný den čeká. Při spuštění aktivity se pak může rozhodnout, jestli chce odběhat doporučený trénink, nebo si půjde podle vlastního plánu. Když zvolíte doporučený trénink, budou vás hodinky upozorňovat na odchylky od cílové tepové frekvence a poměrně přehledně ukazovat, v jaké fázi tréninku se nacházíte a na jaké parametry máte běžet. Jak už jsem napsal výše, měl jsem problémy s optickým snímačem tepu, a tak jsem musel tréninky běhat „na pocit“, protože na měření jsem se nemohl spolehnout a hodinky mi na zápěstí pípaly a vibrovaly, protože se možná bály o můj život. 

Dobrý start pro začínající a pohodové běžce

Amazfit Cheetah jsou povedené hodinky pro začínající běžce, které mohou zaujmout hezkým AMOLED displejem a slušnou výdrží baterie. Použité materiály a design odpovídají cenové relaci, ve které se hodinky pohybují, a sada funkcí nabízí poměrně hodně muziky za velmi příznivou cenu. Bohužel ani u modelu Cheetah se výrobce nevyhnul chybám softwaru, které mohou snižovat spolehlivost měření a tím i vypovídací hodnotu některých metrik. Hodinky bych doporučil spíš začínajícím běžcům, kteří chtějí hlavně zaznamenat odběhané trasy a kilometry a přitom nezbořit bank.

Amazfit Cheetah

  • displej 1,45“
  • váha 43 g
  • GPS: Multiband/Dual-Frequency GNSS
  • výdrž baterie: 14 dní v režimu chytrých hodinek
  • cena: 5 690,-

Pozitiva:

  • dobrá přesnost GPS
  • výdrž baterie
  • dobrý poměr cena/výkon
  • AMOLED displej

Negativa:

  • horší spolehlivost měření (výška, tep)
  • plastový design
1. 9. 2023 4 komentáře
0 FacebookEmail
BěháníBěžecké botyInspiraceVybavení

S Pumou jste naběhali 75 a více km za 7 dní! Jeden z vás nyní vyhrává boty

od Rungo 31. 8. 2023
autor Rungo

Fandi českým atletům na mistrovství světa v Budapešti tím, že budeš podávat špičkové výkony i ty. Tak znělo zadání soutěže o boty Puma. Vítěz už je známý.

Měli jste podpořit české atlety na MS v Budapešti tak, že se sami „hecnete“ a v sedmi po sobě jdoucích dnech naběháte alespoň 75 kilometrů.

Přišly desítky odpovědí se screen shoty. Děkujeme za všechny, i přiložené vkazy a ano – stačilo poslat scrennshot za 7 dnů, nepotřebovali jsme každý běh zvlášť, takže se nebojte, losovali jsme ze všech, kteří podmínku splnili.

https://rungo.cz/2023/07/15/rungo-high5-beh-brnenskou-zoo-2023-pozvanka/

Štěstí se nakonec usmálo na Petra Bartela, který naběhal v celkem třech bězích 75,41 km. Brzy ho budeme kontaktovat s podrobnostmi. Gratulujeme.

Děkujeme, že jste soutěžili. Každý z vás si z toho jistě odnáší dobrý pocit po tréninku a lepší kondici. A o to jde především! Zůstaňte s námi a potkáme se třeba na běžeckých závodech v Zoo Brno už 23. září.

PUMA ForeverRUN. Foto: puma.cz
PUMA ForeverRUN. Foto: puma.cz

Všeobecná pravidla soutěží www.rungo.cz.

31. 8. 2023 0 komentáře
0 FacebookEmail
Běžecké botyTrailové botyVybavení

Xero Shoes uvádí na trh nové barefoot boty pro běh, turistiku i volný čas

od Marek Odstrčilík 29. 8. 2023
autor Marek Odstrčilík

Advertorial Xero Shoes, přední světový výrobce barefoot obuvi, právě uvedl na trh pět nových modelů: dvoje běžecké boty, tréninkové boty, nepromokavé turistické boty a pantofle z umělé vlny.

Americká značka Xero Shoes, která aktuálně nabízí více než 45 stylů, přidává styly pro každou příležitost, aby uspokojila rostoucí poptávku. Celosvětové vyhledávání „barefoot shoes“ od roku 2021 neustále roste a v současné době podle Google Trends dosahuje vrcholu.

„Talentovaní designéři v našem týmu vytvořili z naší značky plnohodnotnou řadu, která oslovuje masy po celém světě,“ říká víceprezident pro vývoj produktů Xero Shoes, Shaun Aharam a dodává: „Vytvořili jsme úspěšně základ DNA obuvi Xero, která upřednostňuje přirozený pohyb. Toto zaměření jsme v posledních letech udrželi, a zároveň do něj začlenili kreativní designové prvky.“

Běžecké boty

Xero Shoes Scrambler Low: vysoce funkční trailová běžecká bota

XERO SHOES SCRAMBLER LOW Legion Blue. FOTO: XERO SHOES

Lehká konstrukce boty s flexibilní vysoce trakční podrážkou Michelin zajistí maximální sportovní výkon. Prodyšný a odolný svršek ze svařované síťoviny umocňuje zážitky. Extra hrubé protektory inspirované horskými koly a hybridní tvar výstupků zajišťují trakci v proměnlivých podmínkách povrchu a zároveň odvádějí bláto. Vyberou si ženy, ale také muži.

Hmotnost: 260.8g (M9) | 209.8g (W7)

Cena: 4 000 Kč

Xero Shoes Mesa Trail WP: nepromokavá trailová běžecká bota

Mesa Trail WP je plně voděodolná aktualizace nejprodávanější trailové běžecké boty Xero. Díky klínovitému jazyku, utěsněné vnitřní části boty a patentované voděodolné membráně zůstanete v suchu i v mokrém prostředí. Podrážka s výstupky a typické nastavitelné napínací pásky na nártu a uprostřed chodidla udrží nohu v bezpečí a stabilitě během off-roadových zážitků. K dostání jak ve variantě pro ženy, tak i pro muže.

Hmotnost: 272.2 g (M9) / 226.80 g (W7) 

Cena: 4 000 Kč

Boty nejen do fitness centra

Xero Shoes Nexus Knit: Víceúčelová tréninková bota pro volný čas

XERO SHOES Nexus Knit White. FOTO: XERO SHOES

Atletická stavba modelu Nexus Knit je dostatečně pevná na to, aby vám dodala sílu při každém náročném tréninku, a zároveň dostatečně stylová na zbytek dne. Prémiová pletená konstrukce boty odvádí vlhkost a poskytuje prodyšnost, pohodlí a rychlost. Podrážka FeelTrue dodává pocit rovnováhy a stability i při pohybu v terénu. Tento model je k dispozici jak pro muže, tak ženy.

Hmotnost: 260,9 g (M9) / 209.8g (W7)

Cena: 2 750 Kč

Boty na turistiku a do hor

Xero Ridgeway Hiker: voděodolná turistická bota inspirovaná retro stylem

XERO SHOES Ridgeway Glazed Ginger. FOTO: XERO SHOES

Voděodolné turistické boty inspirované vintage stylem, které zvládnou i náročnější terén. Hodí se jak na výlety do lesa, tak i na hory. Jsou funkční a stylové zároveň. Mají odolnou podrážku s výstupky, robustní plátěný svršek se semišovými akcenty, díky kterému vypadají velmi stylově, a nepromokavou síťovinu, která udržuje nohy v suchu. Boty seženete v dámském i pánském provedení.  

Hmotnost: 368.6g (M9) | 326.1g (W7)

Cena: 4 500 Kč

Boty pro volný čas

Xero Shoes Pagosa: Vlněné pantofle

XERO SHOES Pagosa Black. FOTO: XERO SHOES

Model Pagosa přináší novou úroveň útulného pohodlí obuvi Xero Shoes a zároveň přidává do svého designu udržitelnost. Je vyrobena ze syntetické „vlny“, směs polyesterového flízu je veganská. Skládací patní část z mikrovlákna umožňuje snadné nazouvání a vyzouvání při lenošení doma. Tento model je k dispozici jak pro muže, tak ženy.

Hmotnost: 164.5g (M9, každá bota) | 136.1g (W7, každá bota)

Cena: 1 875 Kč

Boty Xero Shoes se od ostatních značek odlišují tím, že upřednostňují přirozené pohodlí díky designu, který je zaměřen především na nohy. To zahrnuje širší, chodidlu přizpůsobenou špičku, nezvýšenou „zero-drop“ patu a flexibilní podrážku, která umožňuje chodidlům a prstům přirozený ohyb a pohyb. A která je tak odolná, že na ni poskytuje záruku 5000 kilometrů.

29. 8. 2023 0 komentáře
0 FacebookEmail
RUNGO závodyZávody Brno

Registrace spuštěna! 10 týdnů do závodu na 10 kilometrů. RUNGO High5 běh brněnskou zoo

od Rungo 28. 8. 2023
autor Rungo

Desetikilometrový okruh, vstupenky do Zoo Brno v ceně. Nejkrásnější překvapení čeká pro vítěze a jednoho vylosovaného. Čtěte dál o Rungo High5 běhu, který se bude konat už za deset týdnů 23. září 2023.

Přihlásit se na RUNGO High5 běh brněnskou zoo za 350 Kč

Propozice závodu

Proč se běžci vracejí na Rungo závody? Protože to není masovka a dokážeme udržet rodinnou atmosféru. A tak k tomu i přistupujeme. Vaříme vám čerstvou kávu, u které si povídáme, pečeme vám voňavé medaile, v cíli mažeme chléb s tvarohem či sádlem a pažitkou.

Pokud jste naše závody ještě neokusili, udělejte tak teď a přesvědčte se. Letos můžeme s velkou radostí vytroubit, že partnerem se kromě Zoo Brno a Lesů města Brna stala značka High5, která vyrábí kvalitní sportovní výživu. Než jsme si plácli, udělali jsme v redakci také řádnou ochutnávku a shodli se – tohle pro naše běžce chceme! Můžete se těšit na vlastní chuťový test na místě, namíchané energy drinky, ale výslužku dostanete i do svých startovních balíčků. Samozřejmostí jsou bohaté balíčky pro umístěné na bedně, ale o tom až za chvilku.

Trať RUNGO High5 běhu brněnskou zoo

Deset kilometrů prověří vaši rychlost a jsou skvělým tréninkem. Zažijete asfalt i polní cestu, kopec i seběh. Pokud už nějakou dobu běháte, může být právě náš závod vaším prvním. Deset kilometrů při nepřepáleném tempu zvládnete a věřte, že nebudete poslední – poslední totiž běží vždy náš člověk z řad organizátorů.

Trať vás provede i částmi zoo, kam má jinak veřejnost vstup zakázán. Běží se i za jejími hranicemi chráněným územím Baba.

Pokud jste byli na našem závodě předloni či dříve a pamatujete si, že trať byla kratší (tehdy osm kilometrů), nemýlíte se. I letos se ale z technických důvodů poběží prodloužená verze na deset kilometrů.

Na co se ještě těšit:

  • Jak už káže tradice, první muž, první žena a jeden vylosovaný ze všech, kteří doběhnou do cíle, půjdou po závodě krmit žirafy. Šanci má tak každý!
  • Vítěžové také dostanou chutný nášup od partnera High5, a to konkrétně tento balíček. Každý druhý a třetí dostane tento balíček.
  • Každému závodníkovi změříme čas čipovou technologií.
  • Samozřejmostí je vstupenka pro závodníka do Zoo Brno a zadarmo s sebou může vzít jednoho svého fanouška (pohybovat se můžete po celé zoo celý den, kdy se závod koná).
  • Přehledné značení tratě.
Dárek High5 pro každého prvního závodníka.
Dárek High5 pro každého druhého a třetího umístěného závodníka.

Takže si zapište: 23. září Zoo Brno, start v Beringii u medvědů kamčatských. Trasa povede částí zahrady směrem do chráněného území Baba a cíl je opět v zoo. Jde o desetikilometrový okruh. Po cestě uvidíte zvířata, která vás budou buď ignorovat nebo jen kroutit hlavami, ale jsou to fanoušci, na které jinde asi nenarazíte.

P.S. Pokud se najde někdo, kdo nebude chtít závodit, ale poznat, jak se takové závody dělají a pomoct nám s organizací na místě, tak budeme moc rádi. Napište pak na topinka@rungo.cz nebo si najděte Marka Topinku na Facebooku a pošlete mu zprávu. Dík za pomoc a podporu.

Přihlásit se na RUNGO High5 běh brněnskou zoo za 350 Kč

Nyní platí cena 350 Kč. Na místě v den závodu se lze registrovat za 400 Kč.

Dobrý skutek pro naši přírodu

V ceně startovného 350 korun nezískáte jen skvělý zážitek a pro Rungo závody typickou domácí atmosféru, ale ještě k tomu poputuje 50 korun ze startovného na ochranu silně ohrožené populace dudků chocholatých na Jižní Moravě, o kterou se momentálně Zoo Brno zasluhuje. Snad brzy budeme mít možnost vidět dudka i blízko svých domovů. Jak to dělají? Povíme si příště nebo si to přečtěte tady.

Dudek chocholatý. Foto: Matyáš Slavík

Děkujeme partnerům High5, Zoo Brno a Lesy města Brna, a.s. Sdílejte závod dál, seberte kámoše, přijeďte si to užít s námi a podpořte dudka!

Důležité odkazy:

  • propozice závodu
  • přihlášení se na závod
  • startovní listina
  • facebooková událost
  • výsledky

28. 8. 2023 0 komentáře
0 FacebookEmail
InspiraceNezařazené

SOUTĚŽ: Vylosovali jsme výherce startovného do Ostravy a Brna

od Magdaléna Ondrášová 25. 8. 2023
autor Magdaléna Ondrášová

Kdo vyhrál startovné na ostravský maraton a kdo na RUNGO High5 běh brněnskou zoo? Každý z výherců s sebou může vzít i kamaráda.

V uplynulých dnech jste soutěžili o 1 + 1 startovné na maraton v Ostravě, který se koná 10. září a o 1 + 1 startovné na náš závod, který se koná 23. září v Zoo Brno.

Výherci

Dnes jsme z odpovědí vylosovali dva šťastlivce:

  1. Na maraton v Ostravě se se svou kamarádkou/kamarádem podívá Zuzana Jurajdová.
  2. Na RUNGO High5 běhu brněnskou zoo se potkáme s Petrem Zejdou a i ten s sebou může vzít jednoho běžce navíc.

Výhercům gratulujeme a ozveme se jim na e-mail, ze kterého soutěžili.

Registrace spuštěna! 10 týdnů do závodu na 10 kilometrů. RUNGO High5 běh brněnskou zoo
Maraton v Ostravě. Dnes i před 100 lety
25. 8. 2023 0 komentáře
0 FacebookEmail
OstatníVybavení

Recenze: Elegantní koloběžka Xiaomi Electric Scooter 4 vás přiblíží k MHD i odveze na pořádný výlet

od Karolína Hornová 25. 8. 2023
autor Karolína Hornová

Není to sport, ale je to jízda. Poctivá elektrická koloběžka se solidním dojezdem přes 30 km vás hravě přiblíží kamkoli po městě, složíte ji do auta nebo tramvaje a pokud máte vytrénované přenášení váhy, užijete si na ní i pořádně zábavnou jízdu. Pojďte se podívat, čím nás zaujala.

Xiaomi Electric Scooter 4 je jedním z posledních přírůstků do široké high-tech rodiny zajetého asijského výrobce, u kterého jsme si už zvykli na kvalitní zpracování i výkon. Koloběžka ale i tak překvapí – na první pohled opravdu masivním a poctivým zpracováním. Zaujme širokou stojnou plochou, na kterou se můžete zaujmout postoj podle libosti a bez omezení, vysoce účinnými brzdami, ale také dojezdem a svižnou rychlostí.

Rychlost

…je naprosto dostačující (a navíc maximální možná, daná zákonem – viz box). Na městském kole v běžném městském provozu jen málokdy docílíme vyšší rychlosti. Koloběžka si navíc tuto rychlost bez námahy udržuje i v táhlejších výjezdech: Všechny testované kopce se sklonem okolo 7 % zvládala „dvacítkou“. Vyjede (i když pomaleji) ale sklon do 16 % – i na takové jsem v parcích narazila a koloběžka na nich navíc neměla ani problém se rozjet „z nuly“. (Chtělo to jen razantnější odraz – pro aktivaci elektromotoru potřebujete rychlost 5 km/h).

Při denním ježdění ale narazíte na místa, kde maximálních 25 km/h subjektivně přestává stačit – v mém případě to byly dlouhé, rovné úseky cyklostezek s dobrým výhledem, kde jsem zvyklá to na kole rozjet třeba i o 10 km/h rychleji. Pohled na kolem mě svištící cyklisty na silničkách byl – nebudu lhát – lehce frustrující. Zamyslím-li se ale nad otázkou, zda bych chtěla jet 35 km/h na něčem s tak malými koly a bez možnosti vozidlo pevně sevřít při nouzovém brždění, musím usoudit, že „maximálka“ koloběžky je naprosto optimální.

Postřeh: Při jízdě jsem měla zapnuté GPS sporttestery Garmin (Venu 2S a Forerunner 945). Oba se shodly, že rychlost na displeji koloběžky lehce nadsazuje. Reálná maximální rychlost podle garminů byla 23,8 – až 24,1 km/h.

S elektrokoloběžkou můžete na silnici (ideálně s helmou na hlavě) nebo cyklostezku. Foto: Karolína Hornová

Brždění a jízdní režimy

Když jsem nakousla brždění, musím vypíchnout i jeho efektivitu. Brzda je velmi citlivá – stačí pustit „plyn“ a jemně, plynule ji stisknout. Pokud za brdu vezmeme razantně, koloběžka doslova „zaflikuje“ na místě. To může být ale i velká výhoda při nutnosti nouzového brždění. V takovém případě je ale potřeba se připravit i fyzicky – zpevnit postoj, trošku se „zavěsit“ do řídítek a přenést těžiště více dozadu… a samozřejmě jet rovně a nebrzdit do zatáčky – podobně jako na kole nebo motorce.

Postřeh: Páčka (zadní) brzdy je pro cyklistu netradičně na levé straně řídítek (což je logické, na pravém přidáváme plyn. Pro začátečníka je tedy na místě vyvarovat se brždění a přidávání plynu zároveň. (I navzdory této začátečnické chybě ale koloběžka poměrně solidně zabrzdí.)

Koloběžka umí zpomalit i sama, díky jízdním módům. Jsou tři: „Chůze“ s maximální rychlostí 4 km/h, kterou využijete při vedení koloběžky do kopce nebo „chůzi“ s kamarádem, který jde po svých. Následuje „D“, tedy úspornější provoz s pomalejším rozjezdem a maximálkou 20 km/h, ideální do hustšího kombinovaného provozu s chodci. Poslední je sportovní režim „S“ s maximálkou 25 km/h a rychlejším „odpichem“ i reakcemi na plyn bez zpoždění. Ideální pro pohyb v městském provozu.

Postřeh: Při jízdě z kopce se nemusíte bát zběsilého, nekontrolovaného rozjetí do závratné rychlosti – díky přední E-ABS brzdě. Pokud pustíte plyn, koloběžka spíš přibržďuje a bez přidání plynu se mi nikdy nerozjela na víc než 15 km/h. (To platí v režimu nízké obnovy energie – koloběžka disponuje rekuperací – dobíjením baterie jízdou z kopce. Její úroveň lze nastavit v mobilní aplikaci.)

Páčka brzdy je pouze jedna, na levém řídítku. Foto: Karolína Hornová
Zadní kotoučová brzda koloběžky Xiaomi Electric Scooter 4 je vysoce účinná. Foto: Karolína Hornová
Přední kolo disponuje E-ABS brzdou s funkcí rekuperace energie. Foto: Karolína Hornová

Dojezd

…je takový, jak výrobce slibuje. A potvrzují to i shodně zapnuté GPS sporttestery Garmin. S koloběžkou jsem podnikla třicetikilometrový výlet v převážně rovinatém terénu, průměrnou rychlostí 19 km/h při zapnutém (energeticky náročnějším) režimu „Sport“. Potěšil mě velmi přesný odhad zbývajícího dojezdu (viz screenshoty z aplikace Mi Home a porovnání s výstupem v aplikaci Strava, naměřeného hodinkami Garmin).

Dojezd mě velmi mile potěšil, ale podotýkám, je závislý také na hmotnosti jezdce. Koloběžka od asijského výrobce počítá i s asijskými parametry: Z informací od výrobce vyplývá, že dojezd je garantován pro jezdce do 75 kg, který nepojede celou cestu „na plný ceres“. Při mé (i v orientálním měřítku podprůměrné) hmotnosti 45 kg není problém se do tabulkových čísel dostat i při jízdě ve sportovním režimu. Naopak, pokud vážíte víc, můžete si pomoci zvýšením rekuperace energie – čím vyšší, tím bude koloběžka klást větší odpor („přibržďovat“) při jízdě z kopce a tím více bude třením vyrábět energii pro další jízdu.

Postřeh: V rámci testování jsme se rozhodli dát koloběžce trochu „za uši“ a přetížili jsme ji jízdou ve dvou (cca 130 kg) na zhruba 10km trase a v režimu „Sport“. Dojezd se snížil zhruba o třetinu. Pokud vážíte kolem 85 kg, počítejte s mnohem mírnějším snížením dojezdu, které by vás nemělo zarmoutit (v závislosti na stylu jízdy cca 27 – 32 km). Kapacitu baterií a tedy i dojezd může ovlivňovat i okolní teplota – velká zima, nebo naopak vedro.

Sctreenshoty z aplikace Mi Home: Dojezd je odhadován velmi přesně. Foto: Karolína Hornová
Záznam z aplikace Strava pro porovnání rychlosti a dojezdu. Foto: Karolína Hornová
Intuitivní displej koloběžky Xiaomi Electric Scooter 4 působí elegantně a přehledně. Foto: Karolína Hornová

Osobní dojmy

Kromě cyklistiky jsem velkým příznivcem motorismu. Pro efektivní dopravu po městě využívám především motocykl a na kolo nasednu, spíš když si chci „máknout“. Protože žiju v Praze, zřídka kolo volím jako dopravní prostředek z více důvodů: Městská cyklistika se zde neobejde bez překonávání kopců i horkých chvilek na rušných křižovatkách a dosáhnout rovnováhy „nezdržovat provoz – nenudit se za jízdy – nepřijet na schůzku uřícená“ je tak téměř nemožné. V klidu mě nenechává ani představa, že sedím v kavárně, zatímco je moje drahá silnička zamčená jen lehkým zámkem o zábradlí na ulici. Koloběžka, kterou lze složit a vzít s sebou do restaurace nebo kanceláře, mně osobně přijde jako mnohem vhodnější alternativa.

Co mě na Xiaomi Electric Scooter 4 bavilo nejvíc?

Kvalitní materiál. Xiaomi Electric Scooter 4 působí robustně, kloub přední vidlice i jeho aretace je z masivního materiálu a po složení drží jako příslovečná židovská víra. Matná úprava povrchu eliminuje viditelnost nečistot. Gripy řídítek jsou z dokonale protiskluzového materiálu, stejně jako stojná plocha, která je oproti předchozímu modelu o 0,5 cm širší a umožňuje pohodlný postoj.

Krása v jednoduchosti. Okamžitě jsem si zamilovala elegantní displej koloběžky. Přehledně zobrazuje rychlost, jízdní režim (ten volíte snadno dvojím stisknutím jediného tlačítka displeje) a pár dalších zásadních informací (třeba připomenutí, že je čas zkontrolovat tlak v pneumatikách). Velmi intuitivní je i aplikace Mi Home, se kterou se nemusíte nijak učit – vše podstatné je pohromadě na displeji.

Svoboda mobility. Po ukončení jízdy koloběžku složíte a přes poměrně vysokou hmotnost snadno přenesete do bezpečí – do kanceláře, fitka, do kavárny pod stůl, nebo třeba posléze do tramvaje či taxíku, pokud to nebyla kavárna, ale vinárna. Je tak ideálním prostředkem tzv. mikromobility – na krátké cesty po městě, ale třeba i dojíždění na vlak nebo nákupy po vaší čtvrti.

Je jen vaše. Nemusíte mít v mobilu pět aplikací a registrací na všechna sdílená kola a koloběžky ve městě. Nemusíte hledat, kde nejbližší prostředek parkuje, řešit, kde ho smíte odstavit, a zda jste jízdu správně ukončili. Pravda, cena koloběžky není nízká – pokud ale nejste věrni jedné sdílené službě a využíváte je po jednotlivých jízdách denně, podobnou částku nashromáždíte klidně za dva roky také.

Ideální do města. Na rozdíl od kola umožňuje kdykoli okamžitě seskočit a plynule a v souladu s pravidly tak překonat přechod pro chodce nebo obrubník. Rychlý rozjezd umožňuje držet krok s ostatními dopravními prostředky. Kvalitní osvětlení (včetně brzdového světla a předního světla s dosvitem cca 15 metrů) zvyšuje bezpečnost. Na přilbu ale rozhodně nezapomínejte!

Zvládá různé povrchy. Nová, desetipalcová kola zajišťují poměrně pohodovou jízdu i po městské dlažbě, kočičích hlavách i při přejezdech četných pražských nerovností. Problémem není ani jízda po trávě nebo jemném štěrku. Důležitý je ale postoj, který bych opět přirovnala k lyžím nebo skejtu – zpevněný, ale ne křečovitý, s lehce pokrčenými koleny, připravenými odpružit větší nerovnosti. Výrobce nedoporučuje jízdu v silnějším dešti koloběžka je voděodolná, nikoli zcela vodootěsná), nicméně při nástupu v mokrých botách se stojný povrch nesmýká a dobré vlastnosti mají na vlhku i pneumatiky. Jen je třeba dbát na opravdu plynulé brždění, abychom zbytečně nešli naproti smyku.

Procvičí rovnováhu. Koloběžku směrově neovládáte ani tak rukama, jako spíš přenášením váhy. Se stabilním postojem a zpevněným středem těla si na ní užijete zábavnou jízdu. Na volné ploše v parku mi to nedalo, zaujmula jsem na ní postoj jako na skejtu a vykroužila jsem si pár elegantních osmiček nebo zajela slalom. Není to úplně sport, ale práci s tělem na koloběžce určitě zužitkujete.

Složenou koloběžku Xiaomi Electric Scooter 4 lze přenášet v ruce. Foto: Karolína Hornová
Pro složení stačí jedním pohybem uvolnit aretaci. Foto: Karolína Hornová
Snadné skládání koloběžky Xiaomi Electric Scooter 4 Foto: Karolína Hornová

Co se mi naopak nezdálo?

Hmotnost 17,2 kg při jízdě nepocítíte. Složená koloběžka se ale pronese, a i když mám docela „namakáno“, jsem ráda, že jsem ji musela nosit jen do prvního patra. Je to ale logické – kvůli bateriím. (Verze koloběžky Lite disponuje hmotností 15,6 kg, což také není málo, je navíc i o něco levnější, dojezd má ale jen 20 km.)

Zajištění ve složeném stavu visí pouze na páčce zvonku, která slouží zároveň jako očko pro zacvaknutí do háčku na zadním blatníku. Drží ho osička z plastu, což při hmotnosti koloběžky nepůsobí úplně důvěryhodně. Zejména při delším používání a pravidelném nošení ve složeném stavu bych se obávala únavy materiálu.

Specifický nabíjecí port představuje problém, když máte třeba dalekou cestu do práce, kde chcete koloběžku nabít pro cestu zpátky. Musíte si pořídit druhou originální nabíječku. Kdyby šla koloběžka nabíjet třeba přes USB-C, bylo by to o něco příjemnější.

Dojezd pouze v aplikaci. Zbývající kilometry, stejně jako počet těch ujetých, si můžete zobrazit pouze v aplikace Mi Home. Pokud s koloběžkou plánujete i delší výlety, vyplatí se zapnout sportovní hodinky a kontrolovat vzdálenost, nebo občas zastavit a mrknout do aplikace. Na displeji se zobrazuje stav baterie formou pěti „čárek“ – více bych ocenila procenta nebo alespoň větší množství čárek.

Možnost vzdálení bez Bluetooth. Koloběžku nelze zprovoznit, dokud nepřipojíte spárovaný telefon s aplikací Mi Home, přes kterou lze koloběžku i zamknout (ta se pak nerozjede a při manipulaci spustí alarm). Pokud se ale od telefonu rozjedete (a nezastavíte), dojedete pěkně daleko – koloběžka se po ztrátě Bluetooth signálu nezastaví. Může se vám tak stát, že odjedete od zapomenutého mobilu a při návratu budete muset tlačit nebo se odrážet vlastní silou (jde to, ale vzhledem k hmotnosti a ergonomii koloběžky to není žádná lahoda).

Páčka zvonku, která slouží zároveň jako nosný háček po složení. Foto: Karolína Hornová
Port dobíjení koloběžky Xiaomi Electric Scooter 4 Foto: Karolína Hornová
Přes 17 kg není málo…ale nemusíte mít takovéhle paže, abyste ji unesli. Foto: Karolína Hornová

Co říct závěrem? Dvěma slovy: příjemné překvapení. Když jsem nabídku k testování dostala, s nedůvěřivostí sobě vlastní jsem ohrnula nos, co to je za blbost, že na tohle mám přece kolo. Jenže ono to tak úplně není – někdy prostě chcete přijet na schůzku normálně oblečení, nebo třeba hodit na záda těžký batoh s věcmi do posilovny, nebo tušíte, že se budete vracet jiným dopravním prostředkem. A přesně proto je kvalitní elektrická koloběžka ideálním prostředkem městské mobility. Zvlášť v tak členitém městě, jako je Praha, a navíc pro člověka, který skoro každý den „musí“ kromě práce stihnout spoustu volnočasové zábavy.

Koloběžka a dopravní předpisy
Po chodníku se může cyklista či jezdec na koloběžce pohybovat pouze tehdy, je-li na komunikaci povolen souběžný provoz chodců a cyklistů, nebo je-li součástí chodníku cyklopruh. V takovém případě se nesmí překročit rychlost 20 km/h. (V případě naší koloběžky je vhodné si pomoci přepnutím řežimu Sport na Drive (max. 20 km/h).
„V zákoně o silničním provozu (č. 361/2000 Sb.) se dočtete v paragrafu 57 v odstavci 2, že z hlediska provozu na pozemních komunikacích se jízdním kolem rozumí i koloběžka. A to znamená, že ten, kdo jede na koloběžce, je cyklistou se všemi právy i povinnostmi,“ uvádí nprap. Michaela Nováková z PČR Kladno. Kromě výše zmíněného to znamená, že na chodníku na ní jezdit nemůžete, povolené je ji pouze vést. Jezdit po chodníku může jen dítě do 10 let. Sestoupit a vést koloběžku musíme i v místě, kde cyklostezka navazuje přechodem pro chodce.
„V případě, že uživatel chce, aby byla elektrokoloběžka způsobilá k provozu na pozemních komunikacích bez registrace a bez nutnosti držení řidičského oprávnění, musí mít maximální rychlost do 25 km/h a výkon elektropohonu nesmí překročit 250 W nebo maximálně 1000 W u dodatečně namontovaného motoru,“ dodává Michaela Nováková. Testovaná koloběžka Xiaomi Electric Scooter 4 všechny tyto požadavky splňuje.

Prohlédněte si celou galerii:

Koloběžka Xiaomi Electric Scooter 4 je ve městě jako doma. Foto: Karolína Hornová
Koloběžka Xiaomi Electric Scooter 4 Foto: Karolína Hornová
Snadné skládání koloběžky Xiaomi Electric Scooter 4 Foto: Karolína Hornová
Pro složení stačí jedním pohybem uvolnit aretaci. Foto: Karolína Hornová
Snadné skládání koloběžky Xiaomi Electric Scooter 4 Foto: Karolína Hornová
Snadné skládání koloběžky Xiaomi Electric Scooter 4 Foto: Karolína Hornová
Složenou koloběžku Xiaomi Electric Scooter 4 lze přenášet v ruce. Foto: Karolína Hornová
S elektrokoloběžkou můžete na silnici (ideálně s helmou na hlavě) nebo cyklostezku. Foto: Karolína Hornová
Intuitivní displej koloběžky Xiaomi Electric Scooter 4 působí elegantně a přehledně. Foto: Karolína Hornová
Páčka „plynu“ je z protiskluzového silikonu. Foto: Karolína Hornová
Páčka brzdy je pouze jedna, na levé straně řídítek. Foto: Karolína Hornová
Zadní kotoučová brzda koloběžky Xiaomi Electric Scooter 4 je vysoce účinná. Foto: Karolína Hornová
Přední kolo disponuje E-ABS brzdou s funkcí rekuperace energie. Foto: Karolína Hornová
Díky přednímu LED světlu budete nejen vidět, ale dobře uvidíte i na cestu. Foto: Karolína Hornová
Zadní světlo lze v aplikaci vypnout, nebo nechat svítít permanentně. Foto: Karolína Hornová
Port dobíjení koloběžky Xiaomi Electric Scooter 4 Foto: Karolína Hornová
Páčka zvonku, která slouží zároveň jako nosný háček po složení. Foto: Karolína Hornová
Baterie se ukrývá pod stojnou plochou koloběžky. Foto: Karolína Hornová
Přes 17 kg není málo…ale nemusíte mít takovéhle paže, abyste ji unesli. Foto: Karolína Hornová
Záznam z aplikace Strava pro porovnání rychlosti a dojezdu. Foto: Karolína Hornová
Sctreenshoty z aplikace Mi Home: Dojezd je odhadován velmi přesně. Foto: Karolína Hornová

Xiaomi Electric Scooter 4 EU

  • cena: 11 690,- Kč
  • maximální dojezd 35 km
  • jmenovitý výkon 300 W
  • hmotnost 17,2 kg
  • maximální zatížení 110 kg
  • dvojitý brzdový systémPřední E-ABS + zadní bubnová brzda
  • maximální stoupání 16 %
25. 8. 2023 0 komentáře
0 FacebookEmail
Nezařazené

SOUTĚŽ: Prodlužujeme soutěž do čtvrtka! Vyhraj startovné pro sebe a kámoše

od Magdaléna Ondrášová 20. 8. 2023
autor Magdaléna Ondrášová

Pojďte soutěžit o startovné na běžecký závod. Nejlepší na tom je, že na závod nepůjdete sami, ale budete moct udělat radost i svému kamarádovi a budete mít společný zážitek.

Edit: prodlužujeme soutěž o jeden den, posílejte své Run-Hacky do čtvrtka 24. 8. včetně a vyhrajte!

O co se hraje

O ostravském maratonu jsme nedávno psali samostatný článek viz níže, protože tento závod s historií slaví neuvěřitelné stoleté výročí. Jeden vylosovaný získá startovné na maraton (či půlmaraton) pro sebe a jednoho kamaráda. Maraton se koná 10. září 2023.

Naše Rungo závody jistě znáte. Letos je můžete zažít v Brně na známé exkluzivní trati, která startuje ze Zoo Brno a měří deset kilometrů. I v tomto případě vylosujeme jednoho z vás, který získá startovné pro sebe a svého kamaráda. V Brně se běží 23. září 2023.

Jak soutěžit

  • Napište mi, jaký byl nejlepší „RunHack“, který vám v běhání pomohl. Jaká vychytávka nebo rada ve vás vyvolala „aha efekt“ a mohla by pomoct ostatním běžcům nebo začátečníkům, či lidem, kteří o běhu jen uvažují? (Vymiňujeme si právo použití v článku bez publikování celého jména).
  • Pište mi na e-mail: ondrasova@rungo.cz a do předmětu dejte „soutěž“. Odpovědi posílejte do středy 23. srpna 2023.
  • Poté vylosujeme dva šťastlivce. Jeden získá 1 + 1 startovné na maraton v Ostravě a druhý 1 + 1 startovné na RUNGO High5 běh brněnskou zoo.
Registrace spuštěna! 10 týdnů do závodu na 10 kilometrů. RUNGO High5 běh brněnskou zoo
Maraton v Ostravě. Dnes i před 100 lety
20. 8. 2023 0 komentáře
0 FacebookEmail
InspiraceRozhovory

Raději budu v pohodě a „zdravý“ i bez vlasů, než zatěžovat tělo léky. Tomáš Maceček s alopecií je šampionem v běhu do vrchu

od Adéla Ptašková 17. 8. 2023
autor Adéla Ptašková

Tomáš Maceček (*1991), kterému málokdo řekne jinak než Macek, je přední český skyrunner. Narodil se v Ostravě, studoval v Brně a nyní žije u Prahy. Mimo své výkony je výrazný i vzhledem – byla mu diagnostikována alopecie, takže přišel o všechny chlupy i vlasy. Jak ho nemoc (ne)omezuje v běhu, jak vypadá jeho běžný den a jak umí Afričané běhat do kopce, nám prozradil v rozhovoru.

Jak začala tvá cesta k běhu?
Asi úplně nenásilně turistikou s rodiči a pak v klučičím tábornickém oddíle BVÚ, kde jsme pořád někde běhali. Ale i proto jsem se nedostal v mládí k atletice, takže první závody jsem zkusil, až když mi bylo osmnáct. Pak mě bavilo vyzkoušet všechno –⁠ triatlon, horské kolo, běžecké lyžování, běh do schodů… Ale postupně jsem zjistil, že nejvíce mě baví běh v horách a v přírodě a skrze Lysacup jsem se začal zlepšovat a nějak systematičtěji trénovat. 

Jak vypadá tvůj běžný den?
Každý den trošku jinak. Práci mám flexibilní, takže dost střídám časy i místa tréninků. Mám ale rád ranní běhy v Divoké Šárce –⁠ hezky pomalu se probrat a nastartovat den a pak si dát druhou snídani. Těžší tréninky a úseky běhám ale vždycky odpoledne. V pondělky mám téměř vždycky úplné tréninkové volno a dávám si saunu. Jednou za dva týdny se dostanu na masáž za Karlem Kuchynkou v RunCzechu, jednou týdně mám silový trénink v posilovně, který potom ještě vyklusnu. Chci zkusit zažít každý den aspoň trochu nějakého dobrodružství. 

Říká se, že horské závody nerozhoduje ani tak běh do kopce, jako spíš seběhy. Je to tak? Máš radši závody jen do vrchu, nebo závody i se seběhem?
Když jsem na vrcholu kopce v čelní skupince, dost si věřím na to, že dole v cíli vyhraju. Kdo mě zná, tak ví, že dolů z kopce mi to jde lépe. Čím těžší terén, tím větší výhoda pro mě. A baví mě to. Ale pokud se na to podíváš z druhého pohledu, je horší ztratit nahoru do kopce čtyři minuty na hodině, než ze stejného kopce dolů dvě minuty na půl hodině, i když jde o stejnou vzdálenost i procentuální ztrátu. Takže samotné seběhy mi závody nevyhrají. Vyrostl jsem na Lysacupech, takže klasický běh do vrchu, pouze nahoru, jsem měl vždycky rád, ale teď se více soustředím na delší vzdálenosti s více kopci. 

Byla ti diagnostikována alopecie. Jde jen o vizuální problém, nebo nemoc ovlivňuje i tvůj sportovní výkon? Četla jsem, že léky jsou považovány za doping –⁠ nemáš s tímto problém?
Ano, je to tak, fakt se neholím každý den. Jde o autoimunitní nemoc, kdy tělo z bůh ví jakého důvodu začne vnímat vlasy, chlupy a jejich buňky jako nepřátele a parazity, se kterými musí bojovat a zbavit se jich. Poprvé se mi to stalo v roce 2014, kdy mi vypadaly jen vlasy a pomocí krátkého užívání léků na potlačení imunity se to podařilo zastavit a vrátit do normálního stavu. Už v té době, aniž bych běhal světové závody, či reprezentoval, jsem tu problematiku dopingu konzultoval s lékaři, aby bylo vše čisté. V průběhu kariéry jsem byl, tuším, na třech dopingových kontrolách po závodech a vše bylo vždy v pořádku.

Zhruba před třemi lety se mi ale alopecie vrátila ještě silněji, kdy mi vypadaly všechny vlasy i chlupy. Úplně všude na celém těle. Naštěstí přítelkyni, nyní už manželku, jsem si našel předtím, takže jsem úplně v klidu. Opravdu jde vlastně jen o vzhled, nijak mě to neovlivňuje ve sportovním výkonu. Když teda pominu, že mi teče více potu z čela do očí a řasy mi nepomůžou proti prachu a mouchám. Chvíli jsem zkoušel stejnou léčbu, která zabrala napoprvé, ale ty vedlejší účinky a cítit se jako pacient mi za to nestály. Raději budu vyrovnaný, v pohodě a zdravý i bez vlasů, než si hrát na pacienta a zatěžovat tělo nějakými léky. Jsou i mnohem horší autoimunitní nemoci a já si vážím toho, že mě ta moje vlastně nijak neovlivňuje. 

Tomáš Maceček. Foto: Tomáš Maceček
Tomáš Maceček. Foto: Tomáš Maceček
Tomáš Maceček. Foto: Tomáš Maceček
Tomáš Maceček. Foto: David Švestka
Tomáš Maceček. Foto: Tomáš Maceček
Tomáš Maceček. Foto: Jan Dvořáček/Salomon

Řadíš se mezi hobíky nebo profesionály? Dá se skyrunningem nějak uživit?
Asi něco mezi. Pracuju jako analytik na OSVČ a spolupracuji s Expedition Clubem nebo TrailCamps při pořádání běžeckých kempů. Takže mám volnost řídit si práci sám flexibilně. Zároveň mi to dává svobodu se sportem více bavit a nebýt na něm finančně závislý. Ve světových závodech samozřejmě závodím i proti profíkům, ale ty tréninkové objemy a dávky máme velmi podobné. Jen oni třeba mají možnost odjet na delší soustředění do vysoké nadmořské výšky. Jsem vděčný za své sponzory a partnery, kteří mě v běhání podporují jak finančně, tak materiálně. Bez nich by to pak byl opravdu nákladný koníček se závody po celém světě. U nás v ČR těch profi běžců moc není, horských nebo skyrunningových vůbec. Je potřeba se dostat do nějakého silného mezinárodního týmu.   

Na rovině nemají konkurenci Keňané či Etiopané. Jak je to s trailovými závody? Který z národů má na horský běh nejlepší vlohy? 
V poslední době se Keňané a hlavně Uganďané prosazují i v bězích do vrchu. Pořád se ale nenaučili technické seběhy, takže můžeme být chvilku v klidu. Silní jsou tradičně alpské země, Itálie, Francie i Španělsko, kde má běh v horách velkou historii, skvělé podmínky, širokou základnu i podporu veřejnosti a státu. 

Jak si ve světovém měřítku vedou Češi?
Na to, jak jsme malý stát bez nadmořské výšky, tak si ve světové konkurenci dlouhodobě vedeme velmi dobře. Kluci vyhráli například týmové zlato v horském maratonu v roce 2018 a v bězích do vrchu v roce 2019 v Argentině. Jirka Čípa a Robert Krupička patřili ke světové špičce, nyní máme medailisty z MS, ať už v bězích do vrchu nebo skyrunningu, Marka Chrascinu, Barču Macurovou nebo Marcelu Vašínovou. 

Reprezentuješ Česko na světových akcích. Podporuje tě nějak svaz?
Co se týče skyrunningu, tam je nyní finanční podpora bohužel dost omezená a určitě by sponzoři byli vítáni, protože ty výsledky na světových akcích máme. Platíme si cestu i ubytování. Co se týče atletického svazu, který zaštiťuje horské běhy, tam je na jednotlivé akce a šampionáty podpora dostatečná, včetně pokrytí soustředění před danou akcí. V průběhu roku však žádnou další podporu od svazu nedostávám, ta je vázaná na výrazný úspěch na světových šampionátech, tzn. umístění do osmého místa. 

Jaká je kvalita českých horských závodů v porovnání se zahraničím? Máme co dohánět?
Nejlepší české závody, například LHUT, Ještěd SkyRace, závody Golden Trail Serie, se dají porovnat s těmi hezkými zahraničními závody co se týče organizace. Samozřejmě nemáme velehory a hřebeny ve 2000 m.n.m., ale i v českých horách se dá vymyslet krásná, těžká a technická trasa závodu. Na druhou stranu tady pořád chybí finanční zázemí, a to i v porovnání s Polskem, což je ale asi dáno velikostí trhu. 

Vynikáš rovněž v běhu do schodů. Připravuješ se na závody nějak speciálně? 
Běhu do schodů jsem se nejvíce a primárně věnoval zhruba v letech 2012 až 2017, kdy jsem se pohyboval kolem pátého místa ve světovém žebříčku. Teď si zaběhnu jeden nebo dva závody ročně, vyhrál jsem například bronz na loňském mistrovství Evropy, ale přidal jsem závody v běhu do skokanských můstků, Red Bull 400, který je tomu dost podobný. Zatímco v těch letech měl běh do schodů opravdu našlápnuto a mohl jsem cestovat po celém světě a běhat do těch nejvyšších mrakodrapů, vinou Covidu se to dost zaseklo. Mě ale nikdy nebavilo trénovat uvnitř budov speciálně schody, proto jsem začal tento sport opouštět a přesouvat své ambice k trailům a skyrunningu. Jediné specializované tréninky byly a stále jsou krátké prudké kopce úplně naplno, třeba 20 × 25 sekund. 

Co je z taktického hlediska lepší –⁠ brát to kadenčně po jednom schodu, nebo přeskočit co nejvíce schodů?
Nejlepší je vždycky běžet po dvou schodech a rozvrhnout si tempo, protože ten laktát přijde brzy. Po jednom schodu to je pomalé, po třech se člověk hned zataví. 

Registrace spuštěna! 10 týdnů do závodu na 10 kilometrů. RUNGO High5 běh brněnskou zoo

Ženu máš taky sportovkyni. Je to pro tebe důležité? Jak často sportujete spolu?
Je to skvělé a určitě je pro náš vztah důležité, že máme mnoho společného, touhu po dobrodružství, sport, zároveň cílevědomost něco dokázat, něco jiného tomu obětovat, ale také se navzájem podpořit. To společné sportování je různé, musí to sedět oběma. Nejlepší je to asi na silničním kole, kdy se může schovat do háku, jednou se mnou a klukama zvládla přes 200 km z Prahy na Ještěd a zpátky. Když spolu běháme, většinou to je volný klus na pohodu a výhledy, ideálně i s pejskem. 

Co bys chtěl v životě ještě dokázat? Máš nějaký běžecký sen?
Nemám konkrétní běžecký sen, výsledek nebo závod. Chci se bavit každým tréninkem, chci mít stále chuť zavázat si běžecké boty a vyběhnout ven, zažít kousek dobrodružství, mít motivaci na sobě makat a dál se zlepšovat, posouvat svoje limity a zároveň být zdravý, bez zranění. A taky se podívat po hezkých místech na světě a přitom tam vyhrát nějaký závod. 

Ve zkratce:

  • Oblíbený závod v ČR\SK: LHUT, Tatranská Šelma Ultra.
  • Běžecký vzor: Baví mě vzít si od každého něco, tréninkové metody, filosofii, nastavení hlavy na závody. Velkou inspirací z různých důvodů jsou pro mě určitě Kilian Jornet, Remi Bonnet, Jon Albon, ale i Slovák Peter Fraňo, se kterým jsme kamarádi, dost jsme toho spolu zažili, a který se neskutečně posunul a ukazuje, jak se dostat do světové špičky. 
  • Největší úspěch: 1. místo Madeira Ultra Trail MIUT 60km 2023, 4. místo MS ve SkyRunningu, 2022.
  • Nejoblíbenější jídlo před závodem: Rýže.
  • Nejoblíbenější jídlo po závodu: Všechno. Nejdřív Recoverite od Hammer Nutrition, pak klidně brambůrky a pivo. 
  • Nejlepší regenerace: Spánek, pohoda doma, sauna, compex, volné vyjetí na kole. 
  • Nejméně oblíbený trénink: Opakování stejného úseku nebo kopce, ještě k tomu ve více sériích.
17. 8. 2023 0 komentáře
0 FacebookEmail
BěháníBěžecké botyInspiraceVybavení

Rungo & PUMA výzva: 75 km za 7 dní! Běhej a vyhraj parádní běžecké boty

od Rungo 16. 8. 2023
autor Rungo

ADVERTORIAL Fandi českým atletům na mistrovství světa v Budapešti tím, že budeš podávat špičkové výkony i ty. PUMA slaví letos 75. výročí od svého vzniku a aktuálně také uvádí novou běžeckou kolekci NITRO. Získali jsme z ní pro vás žhavé novinky. Zapoj se proto do naší výzvy a uběhni 75 km za 7 dní, nasdílej s námi své běžecké statistky a vyhraj boty ForeverRUN z kolekce NITRO, ve kterých trénují atleti rodiny PUMA. Zaručujeme ti, že tyhle technologiemi nadupané boty pomohou zlepšit tvůj trénink.

19. srpna 2023 začíná v maďarské metropoli sportovní svátek v podobě mistrovství světa v atletice, kam míří nejen naše špičkové atletky ze světa českého běhu jako jsou Kristiina Mäki či Moira Stewartová, ale také další reprezentanti jako například tyčkařka Amálie Švabíková či světoví atleti – Karsten Warhol, Sherica či Armand Duplantis. Tito sportovci patřící do rodiny PUMA vyrazí na akci vybaveni produkty s inovativními technologiemi z kolekce NITRO a otestují je v těch nejdůležitějších momentech. Nová kolekce představuje prověřené běžecké modely v novém barevném provedení.

PUMA ForeverRUN. Foto: puma.cz
PUMA ForeverRUN. Foto: puma.cz

„Pěna NITRO symbolizuje náš přístup „Forever Faster“. Tato technologie je základem všech našich běžeckých bot, aby byly extrémně lehké a responzivní. Pěna pomáhá spotřebovat méně energie, umožňuje běžet pohodlně, a díky tomu se na ni atleti z naší rodiny mohou zcela spolehnout. Naše filozofie „Forever Faster“ ztělesňuje motivaci jít za svými sny a dosáhnout cílů, které považujeme za nemožné. Nejde jen o fyzickou rychlost, ale také o myšlenkový postoj a odhodlání překračovat hranice každý den.“ říká Lucie Hložánková, Senior Manager Communication Marketing značky PUMA.

Recenze: Spousta kladů a dva zápory. Puma ForeverRun NITRO prověřil na 150 kilometrech Dan Orálek

Zapoj se do soutěže

Využij této příležitosti, zapoj se do naší výzvy a vyhraj ForeverRUN z kolekce NITRO.

  • Uběhni 75 km v rámci 7 po sobě jdoucích dní (kdykoliv od teď do 28. srpna).
  • Své výkony poctivě zaznamenej a pošli nám jako důkaz naplnění cíle screenshot ze své sportovní aplikace na náš e-mail redakce@rungo.cz do 29. srpna. Do předmětu zadej: Fandíme s Pumou.
  • Následně vybereme výherce, který získá tréninkový model PUMA ForeverRUN v hodnotě 4 599 Kč. Výherci se ozveme na e-mail, ze kterého soutěžil.

Běžecké boty z nové kolekce NITRO jsou dostupné na: dextrsport.cz, sanasport.cz a puma.com.

Všeobecná pravidla soutěží www.rungo.cz.

Registrace spuštěna! 10 týdnů do závodu na 10 kilometrů. RUNGO High5 běh brněnskou zoo
16. 8. 2023 0 komentáře
0 FacebookEmail
Inspirace

Maraton v Ostravě. Dnes i před 100 lety

od Karel Holub 9. 8. 2023
autor Karel Holub

Filmový maraton, taneční maraton, „táhlo se to jako maraton“.  Maraton – to slovo už dávno nepatří jen a pouze běžcům. Navždy však bude s během spojené. Byl to údajně řecký posel Feidippidés, který koncem léta roku 490 př. n. l. přiběhl do Athén, aby zvěstoval vítězství řeckých vojsk v bitvě u Marathonu nad Peršany. A pak padl mrtev k zemi.

Báje nebo skutečnost? To už dnes nezjistíme. S myšlenkou uspořádat běh zvaný Marathon přišel v roce 1894 francouzský jazykovědec a historik Michel Bréal. Podařilo se mu přesvědčit zakladatele novodobých olympijských her barona Pierra de Coubertina a také Řeky, které tyto hry v roce 1896 pořádali. Běh zvaný maraton měl být velkým finálem těchto her. A to se povedlo. V cíli čekalo na vítězného Spiridona Louise údajně až 100 000 diváků. Do olympijského maratonu odstartoval tehdy i Američan Arthur Blake z Boston athletic association. Zbytek amerických sportovců (většina ze stejného klubu) na něj marně čekal v cíli. No marně…  Nadšení, které viděli na stadionu si přivezli zpět do USA. A už následující rok se běžel dnes nejstarší maraton na světě – Boston Marathon. Na „stejné“ distanci se běželo také ve Francii, Rakousko-Uhersku, Norsku, Dánsku, Německu, Itálii a v roce 1899 ve Švédsku, které se tak stalo devátou zemí, kde se běžel maraton.

První maratony v České republice a na Slovensku

První maraton u nás se běžel na trase Praha (resp. Smíchov) – Dobříš dne 25. října 1908.  Ke startu závodu, který pořádala S. K. Slavia, se odvážilo postavit šest běžců. Mezi favority závodu patřil Arnošt Nejedlý, který nakonec i zvítězil. Dokonce dorazil do cíle dříve než časoměřič závodu. Následně se konaly ještě dva ročníky tohoto závodu (1909 a 1911) a pak následovala 104 let dlouhá pauza.

I neběžci možná již slyšeli o košickém maratonu (Medzinárodný maratón mieru), který se poprvé běžel díky Vojtěchu Bukovskému „až“ v roce 1924. Na rozdíl od mnohých jiných se však běhá dodnes. Právem tak nese titul nejstarší evropský maraton. 

Podstatně méně je v povědomí Slezský marathon, který se běžel u nás na ostravsku již o rok dříve. Dne 12. srpna 1923 odstartovalo v 16:36 hod. od Slezského divadla v Opavě celkem 17 borců na trasu dlouhou 31 kilometrů. Cíl byl v „daleké“ Ostravě. Nutno podotknout, že do roku 1924 byla délka maratonských běhů poměrně vágní – byl to prostě běh na „dlouhou“ vzdálenost. Z dnešního pohledu se však nejednalo o regulérní vzdálenost 42,195 km, a proto tento výkon nenajdeme v běžeckých tabulkách. Přesto se jedná o pozoruhodný výkon, který slouží za připomenutí. A o to se také bude snažit dne 12. srpna 2023 v rámci akce 100 – Pocta maratoncům.  Přesně po 100 letech, tedy v 16:36 hod. se vyběhne z Opavy do Ostravy. Na běžce bude, jako tehdy, čekat cca 32 km.

Registrace spuštěna! 10 týdnů do závodu na 10 kilometrů. RUNGO High5 běh brněnskou zoo

100 let od prvního maratonu si určitě připomenou běžci i na RBP Ostrava City Marathonu, který se poběží v neděli 10. září 2023. Bude to skvělá příležitost si při překonávání sama sebe vzpomenout na první běžecké odvážlivce. Organizátoři nachystali k výročí stylovou medaili s logem 100 let. Již tradičně na tento závod dorazí i běžci z více než 11 zemí. Čeští běžci se na maratonské trati v kategorii nad 35 let navíc utkají o titul veteránského mistra ČR. No veteránského… Tito borci svými časy dovedou zamotat nohy i výrazně mladším jedincům.

Svátek běžců a jubileum mohou oslavit i ti, kteří si na maratonskou vzdálenost netroufají. RBP Ostrava City Maraton nabídne oblíbený Liberty půlmaraton nebo desítku. Letos nebude chybět ani velmi populární štafeta 6 x 6 km, kde se mezi sebou utkají firmy/kamarádi či běžecké kluby. Pro nejmenší je nachystaná trať 4,2 km aneb Mini Marathon odstartuje s rádiem ČAS rovněž v neděli 10. září 2023. 

Letos je nachystána skvělá trať, která běžce provede tím nejzajímavějším, co může současná Ostrava nabídnout. Nezapomenutelný bude běh po nejmodernějším stadioně v ČR, kde běhal i slavný Usain Bolt nebo proběhnutí přes ostravské Hradčany – Dolní oblast Vítkovic. Myslí se však i na minulost. Poběží se přes místa, která byla stěžejní pro rozvoj běžeckých závodů v Ostravě.

9. 8. 2023 1 komentář
0 FacebookEmail
CyklistikaCyklocomputeryVybavení

Recenze: Cyklocomputer Garmin Edge 840 je zmenšená nadupaná verze prémiového modelu

od Karel Holub 6. 8. 2023
autor Karel Holub

Garmin Edge 840 je dalším zástupcem osvědčené řady cyklocomputerů, který přináší podstatná vylepšení a nové funkce. Řada Edge od značky Garmin nabízí hned několik modelů se zaměřením na různé potřeby jezdců a také jejich finanční možnosti. Model Edge 840 patří mezi dražší a nadupanější zástupce této linie, který leckterému cyklistovi poodhalí svět výkonnostního sportu a bude ho neustále ponoukat k lepším výkonům a překonávání sebe sama.

Zpracování Edge 840 je velmi solidní, jak jsme u značky Garmin z mnohých testů již zvyklí a oproti předchozímu modelu Edge 830 přináší možnost kompletního ovládání tlačítky, nebo dotykovým panelem. Tlačítek najdete na přístroji celkem sedm a s jejich pomocí můžete kompletně ovládat všechny funkce cyklocomputeru. Stejně tak můžete využít i dotekový displej, který reaguje přesně a rychle a neměl problémy ani při doteku rukou pokrytou potem nebo v dešti. Ovládání přes dotykový displej je intuitivní a dosti návykové, což jsem si velmi rychle uvědomil při přechodu na model Edge 540, který dotykový displej nemá. Samozřejmě je možné spoléhat jen na tlačítka, ale v opravdu velkém množství situací je jednoduché ťuknutí na obrazovku prostě rychlejší.

Garmin Edge 840 se dobíjí přes USB-C port a můžete vybírat z varianty se solárním dobíjením, nebo bez něj. Já jsem testoval jednotku bez solárního dobíjení, ale na výdrž baterie si tak jako tak nemůžu stěžovat. Samotné nabíjení přes USB-C port je rychlé a hlavně jsem mohl pohodlně využít stejný adaptér a kabel, který běžně používám pro nabíjení telefonu a notebooku.

Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub
Garmin Edge 840, foto: Karel Holub

Úhlopříčka displeje Garmin Edge 840 je 66 mm a poskytuje dostatek prostoru pro zobrazení potřebných údajů anebo navigace. Displej je barevný, s dobrým kontrastem a rozlišením 246 x 322 pixelů, takže i dostatečně jemný pro kvalitní zobrazení mapy nebo různých grafů a grafických prvků. Při testování jsem neměl s čitelností problémy ani na přímém slunci nebo v střídavých světelných podmínkách při jízdě lesem. Váha Edge 840 je necelých 85 g a pokud si vyberete variantu se solárním dobíjením, naroste o zanedbatelné 4 gramy. Když se naopak obejdete bez solárního dobíjení i dotekového displeje a sáhnete po modelu Edge 540, který je jinak rozměrově shodný s 840, váha o 5 g klesne, ale z vlastní zkušenosti dodám, že je to na úkor uživatelského komfortu.

Cyklocomputer Garmin Edge 840 je odolný podle normy IPX 7, takže v pohodě snáší stříkající vodu nebo déšť a když vám náhodou spadne do kaluže nebo mělkého potoka, nic se mu nestane (IPX7 je odolnost na ponoření do vody o hloubce 1 m na dobu 30 min.). Na plavání nebo dokonce potápění to samozřejmě není a k tomuto účelu má Garmin v nabídce úplně jiné přístroje.

Pro upevnění na kolo slouží klasický úchyt se čtvrtinovým otočením a v balení najdete několik adaptérů pro připevnění na řídítka. Pro tento způsob upevnění je možné najít nejen držáky přímo od Garminu, ale také od spousty výrobců třetích stran a já sám využívám předsazený držák Canyon pro aerodynamická řídítka. Na spodní straně je pak i výstup reproduktoru, který vás pípáním a krátkými jingly upozorňuje na různé události a nebezpečí. Hlasitost je opravdu dostatečná a ani v hustém provozu jsem pípnutí nikdy nepřeslechl. 

Uživatelské rozhraní

Uživatelské rozhraní se změnilo s sjednotilo s ostatními zástupci řady Edge, takže stejné najdete na top modelech Edge 1040, ale třeba i na pohodovém, cestovatelském modelu Edge Explore 2. Základem pro ovládání aktivit je výběr typu jízdy, kde v továrním nastavení najdeme tři základní režimy a to Silnice, Horská a Uvnitř. Samozřejmě si můžete nastavit i vlastní režimy a pro ně si přizpůsobit nastavení obrazovek a další parametry. Možnost vytvořit si více režimů využijete i v případě, kdy máte více silničních nebo horských kol s jinými senzory nebo řazením a kdy chcete pro každé kolo zobrazit trochu jiné údaje. Nebo si třeba vytvoříte režim „coffee ride“, kde vypnete všechna upozornění na segmenty a stoupání a dáte si prostě pohodovou nedělní vyjížďku na kávu a zákusek.

Registrace spuštěna! 10 týdnů do závodu na 10 kilometrů. RUNGO High5 běh brněnskou zoo

Na základní obrazovce najdete výběr doplňků, které poskytují rychlý přehled o vašem tréninku a kondici, ale také o počasí, nebo o plánovaném tréninku. Doplňky si samozřejmě můžete přidávat a konfigurovat a je možné také získat další z platformy Connect IQ, která je otevřená pro vývojáře nejen z Garminu. Přejetím prstem od horního okraje obrazovky vyvoláte menu, kde je možné kompletně nastavit parametry computeru a to včetně notifikací, upozornění, připojených senzorů a nebo rozvržení datových polí a jednotlivých obrazovek. Pohodlnější je ale nastavovat tyto parametry z připojené mobilní aplikace Garmin Connect. A výhodou může být i synchronizace nastavení z některých starších modelů Edge. Takže v případě že přecházíte na Edge 840 z předchozí řady, můžete si jednoduše přenést jak nastavení jednotlivých režimů, tak připojené senzory a nemusíte je znovu všechny párovat. 

Bezpečnostní funkce

Garmin Edge 840 samozřejmě nabízí i bezpečnostní funkce jako je detekce nehod, nebo LiveTracking, které vybraným kontaktům umožní v reálném čase sledovat, kde se zrovna pohybujete. Osobně využívám LiveTrack několik let jak na cyklocomputerech, tak na hodinkách Garmin a můžu s klidným svědomím říct, že tuhle funkci oceňuje zejména moje žena, která se o trochu méně bojí, jestli se z delších vyjížděk a běhů vracím v pořádku.

Konfigurace funkce LiveTrack je snadná a můžete si ji nastavit tak, že se sledování spustí automaticky při zahájení aktivity, nebo její spuštění nechat na manuální režim. Když se budete pohybovat po předem nahrané trase, budou lidé, kteří vás sledují zároveň vědět, kolik vám zbývá do cíle a kdy vás přibližně mohou čekat zpátky doma. Ideální plánovací pomůcka pro nedělní obědy, řekl bych.

Cyklocomputer Garmin Edge 840 dělá z každé jízdy tak trochu hru a zábavný trénink, ve kterém vám neustále servíruje nové podněty a výzvy. Samotné zahájení měření je po výběru režimu aktivity a stisknutí pravého spodního tlačítka. Měření nemůžete zahájit dotekem na displej, ale nebojte se, když zapomenete stisknout tlačítko a rozjedete se, začne Edge 840 za chvilku cvrlikat a upozorní vás, že možná chcete aktivitu měřit. Nastavení automatické pauza opravdu funguje, a pokud při spuštěném měření zastavíte třeba na křižovatce nebo u kiosku, Edge 840 po pár vteřinách pípne a stopky zastaví. Po rozjezdu se měření znovu aktivuje a nemusíte nic mačkat. 

Rozvržení datových polí na obrazovce měření jednotlivých typů aktivity si můžete nastavit podle libosti. Můžete také přidávat další obrazovky a údaje sledovat jak v číselné, tak v některých případech i grafické formě. Například graf srdečního tepu nebo měřeného výkonu vás dokáže docela jasně upozornit na to, že jste delší dobu v červených číslech, nebo že máte naopak trochu přidat, aby měl trénink ten správný efekt.

Jízda v kopci

Některé obrazovky se pak přepínají automaticky například při přiblížení ke stoupání, které detekuje funkci ClimbPro. Ta je naprosto skvělá nejen pro milovníky kopců, ale i pro ty, kteří prostě chtějí mít přehled o tom, jaký kopec mají před sebou a kolik toho ještě budou muset vyšlapat. Edge 840 má jasné parametry, jak poznat, že je to kopec a ne pouze nějaký brdek za humny. Kopec podle Garmin má aspoň 500 metrů délky a průměrné stoupání aspoň 3%. 

Funkce ClimbPro nově funguje i bez předem nahrané trasy. Garmin zkrátka výrazně obohatil mapové podklady a data uložená v kompatibilních zařízeních a jakmile se při spuštěné aktivitě začnete blížit ke kopci, Edge 840 se sám přepne na obrazovku ClimbPro. Ta je rozdělená na dvě grafické části, kde v horní je výřez mapy, abyste si mohli rychle prohlédnout, kterou cestou se vydáte na vrchol. V druhé grafické části je pak profil stoupání s barevně odlišeným sklonem. Vaši aktuální polohu pak vyznačuje černá šipka, která je zapíchnutá do kopce a posunuje se v závislosti na vaší rychlosti. Funkci můžete využít i pro vyhledání kopců v okolí a to se může hodit v neznámém kraji, nebo když si zkrátka chcete trochu zpestřit trénink.

Garmin Edge 840 upozorňuje nejen na začátky stoupání, ale také na segmenty z aplikace Strava – pokud je využíváte. Jakmile se přiblížíte k segmentu, cyklokomputer vás upozorní a přepne obrazovku do zobrazení průběhu. Tam můžete sledovat, jak si vedete v porovnání s předchozími pokusy nebo vašimi kontakty. Další údaje pak ukazují uplynulý čas, ujetou vzdálenost a také vzdálenost do konce segmentu a předpokládaný čas dokončení. Můžete se tak ještě snadněji vybičovat k překonávání svých rekordů a virtuálních žebříčků na populární platformě.

Přesnost měření

Přesnost měření a GPS záznamu je možné na Garmin Edge 840 konfigurovat podle potřeby. Nejvyšší přesnost záznamu využívá multi-band režim GPS s duální frekvencí, což by mělo zaručit opravdu přesný záznam jízdy i v místech s omezeným výhledem na oblohu, ale také jde o režim s nejvyšším nárokem na baterii. Pokud budete jezdit hlavně na silničním kole po víceméně otevřených silnicích, bohatě si vystačíte s režimem Vyvážený, který optimalizuje spotřebu energie při zachování dostatečné přesnosti měření.

Pro horské kolo a gravel, kdy budete jezdit pod korunami stromů, nebo pro ježdění v husté zástavbě je vhodnější maximální přesnost měření. V průběhu testování jsem nikdy neměl problémy s kvalitou záznamu nebo přesností navigace, ale například ukazatel okamžité rychlosti občas zaváhal, když jsem zajel pod husté stromy nebo blízko vyšší skalní stěny. 

Výdrž baterie a paměť

Garmin uvádí, že baterie Edge 840 vydrží až 26 hodin měření. Tato hodnota samozřejmě hodně závisí na nastavení samotného cyklocomputeru, připojených senzorech, ale třeba i na teplotě okolí. Při testování jsem nechal jednotku v nastavení s nejvyšší přesností měření, připojil jsem hrudní pás pro měření tepu a elektronické řazení přes Bluetooth modul a výdrž baterie se pohybovala nad hodnotou, kterou výrobce uvádí. Edge 840 se dostane za hranici 30 hodin měření a to je hodně slušná výdrž. 

Garmin Edge 840 vás díky mapové navigaci umí provést po nových cestách a trailech. Pro mapové podklady má vyhrazeno až 32 GB vnitřní paměti a mělo by tak být možné uložit mapu pro celou Evropu a Severní Ameriku pro případ, že často cestujete. Verze Edge 540 se musí spokojit jen s 16 GB paměti, do které je stále možné uložit mapu Evropy, ale pokud se vydáte za velkou louži, budete ji muset smazat a nahradit mapou Severní Ameriky. Pro nahrávání map je stále potřeba připojit Edge 840 k počítači kabelem a Garmin zatím nenabízí možnost stahovat mapy přes Wi-Fi. Navíc Garmin umožňuje stahovat pouze celé velké mapy a ne jednotlivé regiony, takže update spolkne pěknou porci dat (pro Evropu cca 20 GB) a chvíli to trvá.

Mapové podklady dovolují nejen nahrát si trasu sestavenou v externí aplikaci, ale také přímo zadat cíl cesty a Edge 840 navrhne ideální trasu. Abyste nemuseli psát cílovou adresu vyťukáváním na displeji, můžete použít připojenou mobilní aplikaci Garmin Connect, kde je zadávání textu přece jenom pohodlnější. Častěji než zadávání konkrétní cílové adresy ale nejspíš využijete vyhledávání zájmových bodů v okolí. Edge 840 má zájmové body setříděné do kategorií, které mohou být pro cyklisty zajímavé a užitečně a snadno tak na vyjížďce můžete najít nejbližší občerstvení, zdravotní pomoc, nebo třeba cykloservis. Trasu můžete vytvořit i tak, že najdete cíl přímo posouváním v mapě a klepnutím na místo, kam chcete dojet. Nejčastěji ale nejspíš budete využívat plánování trasy v externí aplikaci jako je například Garmin Connect, Strava, Mapy.cz nebo třeba Komoot. 

Po nahrání trasy z externí aplikace si můžete prohlédnout její parametry včetně celkové délky, stoupání a odhadovaného času pro dokončení. Ve funkci ClimbPro je pak možné prohlédnout si jednotlivá stoupání a předem se tak připravit na to, co vás cestou čeká. Po zahájení aktivity vás bude navigace s předstihem upozorňovat na každou odbočku, a to bez ohledu na to, na které datové obrazovce se zrovna nacházíte. Tahle upozornění na odbočky jsou velmi užitečná a fungují i v případě, kdy nemáte zadanou žádnou trasu. V momentě, kdy se blížíte ke křižovatce nebo ostré zatáčce, Edge 840 pípne a ve spodní části obrazovky zobrazí varování. Podobně vás upozorní také na to, že se budete připojovat na silnici s hustým provozem aut. 

Když z nějakého důvodu opustíte zadanou trasu, nabídne vám Edge 840 možnost vyhledání nové trasy tak, abyste se dostali do původně zadaného cíle, nebo případně pozastavit navigaci a později ji znovu spustit. Vyhledání nové trasy se hodí ve chvíli, kdy z původní trasy sjedete třeba kvůli horšímu stavu vozovky nebo příliš hustému provozu. Přeplánování trasy probíhá rychle a během testování jsem nikdy nemusel čekat, až mi Garmin najde novou cestu. Pozastavení navigace jsem použil hlavně ve chvíli, kdy mě ukazatele zlákaly k odbočce na zmrzlinu nebo vyhlídkové místo. 

Garmin Edge 840 a cyklistický trénink

Garmin Edge 840 slouží nejen k záznamu a navigaci na vašich vyjížďkách, ale je to také velmi užitečný tréninkový nástroj, který vám může pomoct se zvyšováním výkonnosti a dosažením cyklistických cílů. Přehled o své aktuální výkonnosti a tréninkové zátěži můžete snadno získat ze statistických funkcí Edge 840, jako jsou například Krátkodobá zátěž, Stav tréninku, Tréninkový efekt nebo Doba regenerace. Všechny tyhle metriky vám mohou pomoct udržet se v optimální zátěži pro zajištění fyziologické adaptace na trénink a zároveň zabránit možnému přetrénování nebo dokonce zranění z únavy. Předpokladem pro správné fungování většiny metrik je připojení externího měřiče srdečního tepu, ať už jde o hrudní pás, nebo přenos tepu z optického senzoru kompatibilních hodinek.

Edge 840 umí trénink a jeho efekt nejen zpětně vyhodnotit, ale také vám může plánovat optimální tréninky pro zlepšení vašich výkonnostních parametrů a nebo dosažení specifických cyklistických cílů. Snadno si tak můžete sestavit tréninkový plán a cyklocomputer vám pak může každý den nabídnout specificky zaměřený trénink. Já jsem si nechal sestavit plán na 100kilometrový závod na silnici s tím, že můžu trénovat po dobu 18 týdnů a to 5 dní v týdnu. Garmin mi nastavil rozumně rozvržený plán s dostatečným počtem kvalitních tréninků, ale také s dobře vyváženým poměrem kvality a regenerace. Na kole nemám měřák výkonu, a tak je pro stanovení tréninkové zátěže potřeba opět využít měření srdečního tepu. Pro některé tréninky je pak potřeba dobře promyslet trasu, protože například jezdit intervalové tréninky v hodně členitém terénu nemusí být úplně optimální.

Celkově mě Edge 840 nadchnul. Jde v podstatě o funkčně srovnatelné zařízení jako je top model celé řady Edge 1040, jen v menším těle a s menší baterkou. Na druhou stranu má Edge 840 kompletní sadu tlačítek, takže nemusíte spoléhat jen na dotykový displej a jeho menší velikost může být pro někoho spíš výhodou. Přesnost záznamu je skvělá a výdrž baterie víc než dostatečná pro většinu aktivit a situací, ve kterých běžný cyklista tenhle cyklocomputer použije. Edge 840 vám nabídne širokou paletu funkcí, ať už jezdíte na silnici, gravelu, horském kole nebo dokonce na elektrokole. Funkce ClimbPro vás provede po všech kopcích v širokém okolí bez nutnosti plánovat předem trasu a navigace vám zase ukáže nové cesty, cestičky a traily, o kterých možná ani netušíte, že je ve svém okolí máte. Za cenu 11 990,- Kčmůžete pořídit verzi bez solárního dobíjení a za 14 490,- Kč pak verzi Solar. Osobně bych se klidně spokojil se základní verzí, ale pokud jsou vaší disciplínou třeba bikepacking, nebo ultra dlouhé trasy, může se prodloužená výdrž baterie hodit. Pokud naopak chcete trochu ušetřit, podívejte se na model Edge 540, který začíná na 9 590,- Kč a kromě dotykového displeje a menší interní paměti nabídne všechno, co najdete u Edge 840. 

Garmin Edge 840

  • úhlopříčka displeje: 66mm
  • dotykový displej
  • váha: 84,8g
  • multi-band GPS
  • výdrž baterie: až 26 hodin

Pozitiva

  • dotykové ovládání i kompletní sada tlačítek
  • rozsáhlé tréninkové funkce
  • přesná a detailní navigace
  • ClimbPro bez nutnosti nahrávat trasu předem

Negativa

  • update mapových podkladů jen přes kabel
6. 8. 2023 1 komentář
2 FacebookEmail
Novější příspěvky
Starší příspěvky
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

Inzerce na Rungo
©2020 RUNGO.cz běží na Wordpressu pod dohledem Martiny


Nahoru
RUNGO.cz
  • Zdraví
  • Trénink
  • Vybavení
  • Začátečníci
  • Inspirace
  • O nás
  • Podpořit Rungo