RUNGO.cz
  • Zdraví
  • Trénink
  • Vybavení
  • Začátečníci
  • Inspirace
  • O nás
  • Podpořit Rungo
InspiraceRozhovory

„Nešetřete u kola na řazení, pastorky musí lítat,“ říká instagramer Březina

od Marek Odstrčilík 28. 7. 2020
autor Marek Odstrčilík

Tomáš Březina z instagramového účtu Čubačkanekončí se stává pomalu legendou v cyklistickém instagramovém světě. Komentuje, glosuje a střílí si ze všeho, co mu není svaté a nebojí se nahlas říct svůj názor. Jeho postřehy jsou trefné a vtipné. Je to prostě Moravák se srdcem velkým a rychlým jako je jeho kolo. Přinášíme podcast a jeho přepsanou část.

Pozn. S Tomášem si normálně tykáme, tak tomu bude i v tomto rozhovoru a rovnou bych chtěl upozornit na jeho občasnou osobitou rétoriku.

Tomáši, vnímám tě jako takového vtipného glosátora současné cyklistiky na Instagramu. Vidím to správně?
Asi jo. Jsem takový vypravěč.

Takový jsi byl vždycky?
To ne, smysl pro humor mám a rád si dělám prdel ze všeho možného, ale založit si stránku a začít věci komentovat, to mě napadlo nedávno. Všechno začala moje cyklistická krize zhruba před třemi roky, kdy mě ježdění na kole přestávalo bavit. V té době jsem začal na kolo vozit mobil a natáčet se, komentoval jsem věci kolem sebe, nebo to, co mě právě napadlo. Popravdě, byly to fakt sračky a spousta lidí kolem mě si myslela, že jsem se zbláznil, psali mi, jestli jsem v pohodě. Ale mě to bavilo (smích). Časem na mě začalo reagovat čím dál víc lidí a další se přidávali. Přestal jsem to dávat na osobní profil a založil @cubackanekonci.

Foto: Intstagram cubackanekonci
Zpráva






Kolik lidí tě na Instagramu sleduje?
Myslím, že kolem 3 800. Tahle platforma je pro mě ideální, protože se na to nemusím nijak extra připravovat. Vše dělám bez nějakého scénáře, je to improvizace. 

Tohle je strašně tenký led. Nebojíš se trapnosti?
Já o tom radši nepřemýšlím (smích). Trapně jsem se cítil dřív, když jsem něco natáčel v místech, kde bylo víc lidí. Ale i to už se zlepšuje.

Trefuješ se do cyklistiky. Proč zrovna ta?
Můj táta hodně jezdil a snažil se mě k ní už v mládí přivést, ale bohužel to posral, protože mi ji vlastně znechutil. Já sám s cyklistikou začal pozdě, někdy ve 22, 23 letech a to tak, že jsem kolo začal používat jako dopravní prostředek pro své dojíždění do skate parku. Při takové jedné cestě jsem si všimnul billboardu na bikový závod tady v Olomouci a řekl si, že bych to mohl zkusit. Bylo to pro mě peklo a dojel jsem úplně v prdeli a sáhnul si na úplné dno. To byl ale paradoxně ten moment, díky němuž jsem zjistil, že to je přesně to, co chci dělat a baví mě to. Najednou jsem v sobě objevil touhu poznávat své limity. 

Tomáš Březina miluje kolo. Foto: archiv Tomáš Březina

A pak jsi se zamiloval do silničního kola?
No, moje začátky byly na horském kole a jezdil jsem docela dlouho různé maratony, crosscountry. Pak jsem zkusil silnici, střídal to, ale v současné době silniční kolo těžce vede.

Proč vyhrálo silniční kolo?
Mě strašně nebavilo to horské kolo pořád mýt a čistit. Silniční cyklistika je rozhodně čistší, byť taky máte možnost se hezky zasrat. Ale daleko míň (smích). 

Vždycky, když vyrážíš na kolo, tak jedeš s tím, že nějaký frk přivezeš? Je to pro tebe pravidlo?
Ne, buď něco vznikne nebo ne. Neumím si říct, dnes Tomáši přivezeš pytel vtipů, kdybych si to řekl, tak vím, že dovezu leda tak hovno. Já nad tím dopředu nesmím přemýšlet, protože všechno vzniká mým vnímání okolí nebo situací, které zažívám.

Takže jezdíš na kochačku a sosáš věci kolem sebe?
To také ne, já jezdím i pilu, tedy rychle. Tohle je jedno, ono mi to tam najednou naskočí a já jsem klidně ochotný se otočit, vrátit kus cesty zpátky a něco natočit. Tohle nemá pravidla.

Je pro tebe něco tabu, co víš, že glosovat, komentovat nechceš?
Na začátku mi to bylo úplně fuk. Ono, když tě začne sledovat víc lidí, tak o tom víc přemýšlíš. Mám v sobě nějakou hranici, kdy si řeknu, to by bylo moc a tohle se nehodí. Nemyslím si, že bych někdy udělal něco, co by bylo vůči někomu špatný. Je mi jasné, že ne každému se to, co dělám, líbí a přijde mu to vtipný. Snažím se nebýt zas tak velký hajzl, byť hajzl vlastně jsem. 

Dostáváš reakce typu: ty trapáku?
Musím zaklepat a přiznat se, že za celou dobu, co to dělám, mi nepřišla ani jedna negativní reakce. Je to divný, protože každý pod jakýmkoliv jménem může na netu napadnout kohokoliv. Lidi jsou na mě strašně hodní. To mě překvapuje. Možná to říkají za mýma zádama, protože by bylo divný, kdyby to, co dělám, někoho nesralo. Na druhou stranu, mi to je vlastně jedno.

Foto: archiv Tomáš Březina

Tak třeba díky tomuhle rozhovoru se to změní?
No mohlo by, protože je dobré umět přijímat kritiku.

Ok, takže vyzýváme čtenáře a posluchače, aby Tomášovi něco hezkého poslali.
(smích) Děkuju.

To, že jsi stále populárnější mezi cyklistickými fanoušky dokazuje i to, že jsem při jednom komentovaném virtuálním závodě v době koronaviru zaregistroval reakce lidí, kteří si přáli, abys to příště moderoval ty.
Tohohle jsem si taky všimnul (smích). Potěšilo mě to, to zase jo. Já závody komentuji, ale na svém kanálu. Bylo by fajn, to někam posunout, ale myslím si, že bariérou je moje řeč a vyjadřování. To je asi zásadní překážka (smích). 

Ale jinak by sis na to troufnul?
Jsem tomu rozhodně otevřený, protože si myslím, že umím na situace reagovat a trošku se i v tom prostředí vyznám. Vůbec bych se nezlobil, kdybych si to mohl ve studiu vyzkoušet.

Sleduješ v televizi úplně všechny závody?
To ne, ale třeba jarní klasiky všechny. Co se týká Tour nebo Gira, tak tam si vybírám jednotlivé, pro mě zajímavé, etapy. 

Komu v peletonu fandíš?
Většina mých oblíbenců už bohužel nejezdí. Ať to byl Aberto Contador nebo Fabian Cancellara. Ale mám rád Petera Sagana za to, co udělal a dělá pro cyklistiku. Díky němu je tam sranda a nadhled. To se mi líbí. Obecně mám rád ty jezdce, kteří dělají závod zajímavým. Bohužel často je to celé o taktice.

https://www.instagram.com/tv/B_5Oo5kH7Pf/?utm_source=ig_web_copy_link

A nemůže za to třeba i to, že všichni mají vysílačky a vědí, co se kde děje a dostávají do ucha jasné úkoly?
Rozhodně by to bez vysílaček bylo zajímavější, krásnější a divočejší. Teď je v cyklistice strašně moc technologií a už to není o tom, že sám cyklista si ten závod dělal a musel si věci řešit podle sebe. 

Tohle považuješ za největší mínus současné cyklistiky?
To se nedá takhle úplně říct. V tom pokroku jsou jak plusy, tak i minusy. 

Teď se opět rozvířily vody kolem Lance Armstronga. Co si o něm myslíš?
To byl asi první cyklista, kterého si vybavuji. Toho zná asi každý, i když někdo si ho může plést s tím kosmonautem. Lance je spojený se žlutými náramky, s tím, že x krát vyhrál Tour, že to byl neskutečný borec. Pak se také ví, že neskutečně sypal. Osobně v mých očích se na něj pohled úplně nezměnil. Ano, dělal špatné věci, ale kdo v té době ne. Jeho chyba byla nenažranost a potřeba se vrátit. Prostě nevěděl, kdy přestat. A jak říkám, 99 procent cyklistů v té době v tom jela.

Foto: archiv Tomáš Březina

A myslíš, že teď je to v tomhle směru jiné?
Netuším, jaké procento v tom jede a nemyslím si, že by látky na podporu výkonnosti vymizely, jen jsou hůře odhalitelné než kdysi. Za sebe si myslím, že dost cyklistů je stále takovým malým chemikem. Na druhou stranu jsou v téhle době cyklisté daleko víc sledovaní a hlídaní. Ono, pokud máte možnosti, tak ojebat jde skoro všechno.

Spoustu lidí totiž zaráží, jak může cyklista vydržet třítýdenní etapový závod v takovém tempu a nasazení. Jde na to podle tebe natrénovat bez podpůrných prostředků?
Jde. Je to jejich zaměstnání a nedělají nic jiného. Jenom jezdí, mají kolem sebe hafo lidí, kteří se o ně starají. Lidské tělo se umí na takový výkon transformovat. Samozřejmě, že jsou na konci po tak pekelném závodě vyndaní jak chleba z tašky. Když profíka vidíte na živo, tak on už vypadá jinak, jak kdyby byl z jiné planety. 

Tebe by bavilo se cyklistice na téhle úrovni takhle věnovat?
Já bych to nezvládnul. Já jsem rád, že jsem se k cyklistice dostal sám, učil se sám, trénoval se sám a nikdo mi neříkal, jak to mám dělat. Zjebat jsem se mohl jen já sám a nedělal to nikdo jiný. Prostě moje povaha by mi takový způsob života neumožnila (smích).

Když vyrážíš na kolo, je to hlavně o tréninku nebo se i kocháš?
Poslední dva roky je výkonnostní ježdění na ústupu, jsou dny, kdy si chci „vypálit kamna“ a tak jedu rychle, ale většinou to vůbec neřeším. Takže jsou vyjížďky, kdy jedu jen na kávu.

Bereš si sebou do bidonu čistou vodu nebo radši ionťák?
Dřív jsem pil tyhle sladký srandy, ale iks let už jezdím jen na vodu. Pokud však jedu něco delšího a náročnějšího, tak si ho vezmu. 

A jak jíš?
Teď už tohle neřeším a jím na co mám chuť. Zjistil jsem, že když to řeším, tak celá moje cyklistika stála za hovno a čím víc jsem to řešil, tím to bylo horší.

Je podle tebe cyklistika drahý koníček?
Může být, ale taky nemusí. Záleží, co od toho člověk očekává. Tahle doba nabízí spoustu možností, je tady mraky malých levnějších značek. Dá se rozumně vybrat.

A ty utrácíš nejvíce za co?
Já úplně nepatřím mezi lidi, kteří do kola dále investují. Mám dvě silnice a jednoho bajka. Neřeším hmotnosti jednotlivých komponentů a nemám potřebu pořád na kole něco zlepšovat. Nechci, aby bylo pro mě kolo studna na prachy. 

Foto: archiv Tomáš Březina

Představ si, že si někdo koupí průměrné kolo. Chytne ho to a chce to „vylepšit“ Čím by podle tebe měl začít? Do čeho ty peníze vrazit?
Ráfky. A pak mít dobré řazení, aby to kolo kmitalo a pastorky lítaly. Levné řazení se častěji rozladí a pořád se v tom hrabete. Já mám Shimano 105, tohle mi stačí a nepotřebuji závodní řady. Stejně hovno poznám. 

Elektrické řazení tě fakt neláká?
No, mám teď půjčené kolo, na kterém to je a je to super. Když řadíte, tak je to jak kulomet. Super. Ale osobně pořád nemám problém mít mechanické řazení. Stejně tak brzdy. Kotoučové skvělý, ale klidně budu mít klasické čelisťové. 

Po kterém kole prahneš?
Super otázka. Ale popravdě nevím. Před pár lety jsem kola obměňoval a pořídil si italskou silničku Deda, je to menší značka. Chtěl jsem Itala a jsem spokojený. 

Je podle Tomáše bezpečné jezdit na českých silnicích? Jsou cyklisté dobří účastníci provozu? Jak dbá o svoji bezpečnost. Proč jezdí se sluchátky? Kam se podle něj bude do budoucna vyvíjet cyklistika? Poslechněte si celý náš PODCAST na Spotify, Apple podcast nebo Anchor.

28. 7. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
Inspirace

A audioknihu Vytrvalost o Emilovi Zátopkoví vyhrává…

od Marek Odstrčilík 27. 7. 2020
autor Marek Odstrčilík

Emil byl fenomén. Běžecký ledoborec, který si šel vlastní osobitou cestou za vítězstvím. A protože je jeho příběh inspirující, připravili jsme pro vás před týdnem na RUNGO.cz soutěž o skvělou audioknihu Vytrvalost od Ricka Broadbenta. A dnes známe dva vítěze, kteří audioknihu získají. A jsou to…

Nebudu vás dlouho napínat, audioknihu za správnou odpověď, jak je dlouhé čtení, které namluvil herec Václav Neužil (ten představuje Emila Zátopka v připravovaném filmu v režii Davida Ondříčka) získávají: Karolína Flašarová a Radek Myslivec. Moc gratulujeme a všem ostatním děkujeme za účast. A nevěstě hlavy, v srpnu nás čeká soutěž znovu. Jo a správná odpověď je 10 hodin a 33 minut.

Soutěž byla pořádána ve spolupráci s Audiotéka.cz, kde také jste také mohli najít  odpověď na otázku.

Pravidla: Všeobecná pravidla soutěží tady.

27. 7. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
BěháníSporttesteryVybavení

Návod: jak nahrát aktivitu z Garmin zařízení do Stravy či Endomonda

od Magdaléna Ondrášová 26. 7. 2020
autor Magdaléna Ondrášová

Není majitele Garmin hodinek, který by ještě nevěděl o masivním výpadku služeb firmy Garmin po útoku hackerů. Zatím není jasné, kdy se služby podaří obnovit. Jestli vám stejně jako mně chybí vaše současné aktivity v aplikaci Strava, zde popisuji, jak jsem toho dosáhla.

Zdá se to být jednoduché a také je, ale já se setkala s několika zádrhely, které jsem musela (pomocí anglicky mluvících webů) vyřešit.

Základem je, že za 1. potřebujete dostat aktivitu, kterou máte v hodinkách, do počítače a za 2. z něj pak pomocí webového rozhraní aplikace Strava do ní.

Máte-li Garmin Edge nebo hodinky, které nepodporují hudbu

Vaše hodinky/cyklocomputer se budou chovat po propojení nabíjecím kabelem do počítače jako externí zařízení. Ve složce Garmin/Activity najdete všechny (mají koncovku .fit), které máte uložené. Přetáhněte je do svého počítače. Možná není od věci stáhnout všechny, i ty dřívější. Nikdo si to nepřeje, ale kdo ví, co se s nimi právě teď děje, zda se s nimi ještě shledáme.

Máte-li Garminy podporující hudbu (jako já)

  1. Ujistěte se v hodinkách v Nastavení/Systém/Režim USB máte zvolenou variantu MTP (Media Transfer).
  2. Nyní budete potřebovat stáhnout do počítače tento Android File Transfer (platí jak pro Windows tak MacOS).
  3. Ujistěte se, že máte zavřený Garmin Express (pokud ho v počítači máte).
  4. Připojte zařízení nabíjecím kabelem k počítači a otevřete nainstalovaný Android File Transfer.
  5. V Garmin/Activity najdete veškeré aktivity (mají koncovku .fit), které si zkopírujte do svého počítače. Zabere to jen několik MB.

Osobní zkušenost

Moje zkušenost je taková (a tento článek na ni i upozorňuje), že mi aplikace Android File Transfer nefungovala napoprvé. Zkoušela jsem ji několikrát shodit, nahodit, odpojit hodinky, připojit a na několikátý pokus už to klaplo, buďte tedy trpěliví.

Druhá zkušenost je ta (a neptejte se mě jak to), že Endomondo, kde pořádáme tyto výzvy, si dnes mou cyklistickou aktivitu nějakým způsobem převzalo bez mého přičinění (a měla jsem ji skutečně pouze na hodinkách Garmin, které mám propojené s Garmin Connectem). Aplikace Strava však nikoliv.

Co se zkopírovanými aktivitami

Většina sportovních aplikací se chová podobně a dává možnost importovat aktivitu ručně.

STRAVA: Přihlaste se ke svému Strava účtu v počítači na webových stránkách strava.com. Vpravo nahoře najeďte kurzorem na znaménko „+“ a zvolte „Upload activity“. V levém sloupci vyberte z možností „File“ a klikněte na „zvolit soubory“ (můžete najednou max 25 MB a 25 aktivit najednou). Dál už to vypadá podobně, jako když jindy v telefonu (nebo na počítači) upravujete vloženou aktivitu, dole vpravo dejte „Save“. Od této chvíle uvidíte aktivitu i v mobilní aplikaci.

Foto: Strava.com

ENDOMONDO: Zde je to podobné jako ve Stravě. Přihlaste se ke svému Endomondo účtu v počítači na webových stránkách endomondo.com. Na horní liště vpravo klikněte na „Add Workout“ a vyberte možnost „Import from file“. Zde je omezení pouze 30 MB). Vyberte soubor, klikněte na Next a poté na Save. Hotovo.

Foto: endomondo.com

Těžko říct, co se stane, až Garmin začne fungovat. Zda tam budou staré aktivity, nevíme, snad ano. Napadá mě ale, že ty nově vzniklé za doby výpadku se stáhnou a zduplikují s ručně nahranými podle tohoto návodu. Sami uvažte, zda chcete riziko podstoupit. Zatím co při pokusu opětovného importování stejné aktivity Strava duplicitu odmítá, Endomondo ji, zdá se, přijme.

Máte vlastní tip a vychytávku, která se týká výpadku firmy Garmin? Podělte se o své know how v diskuzi pod článkem nebo na Facebooku.

26. 7. 2020 1 komentář
0 FacebookEmail
Zdraví

Kolaps z horka je život ohrožující. Zjistěte, jak jednat

od Magdaléna Ondrášová 26. 7. 2020
autor Magdaléna Ondrášová

Poznáte člověka před kolapsem? Přehřátí lidé jsou odkázáni právě na pomoc ostatních, a proto byste měli tento článek číst, přestože si myslíte, že vám taková komplikace nehrozí. Kolaps v průběhu závodu nebo za cílovou páskou není to samé, a i první pomoc je tedy jiná. Přečtěte si, jak takového člověka poznat a třeba tím jednou zachráníte život. Když ne sobě, tak druhému.

V úvodu je třeba říct, že bychom neměli zaměňovat dehydrataci a přehřátí. Proč? Vysvětlíme si to s nadšenou běžkyní a lékařkou MUDr. Hanou Munteanu, specialistkou v oboru endokrinologie z Fakultní nemocnice Brno.

Ztrátou tekutin při sportu, kdy se dlouho nebo nadměrně potíme, dochází k dehydrataci. S pocením dochází i k vyplavení důležitých iontů (minerálních látek), a proto nestačí doplňovat pouze vodu, neboť bychom si ionty v těle příliš „naředili“. Stav se nazývá hyponatremie a prakticky jde o otravu vodou. S potem ztrácíme například sodík, draslík, hořčík a vápník. K tomu, abychom tyto ztráty hradili, slouží například iontové nápoje.

Když to naopak s iontovým nápojem přepískneme, nebo ho užijeme nevhodně, dojde k „zahuštění“ krve ionty čili hypernatrémii a ani to není dobře. Více jsme se iontovým nápojům věnovali v tomto článku.

Kolaps z vedra v průběhu závodu – život ohrožující stav

V horku si můžeme kromě dehydratace přivodit i vážné přehřátí organismu, a právě tomu se dnes budeme věnovat. Kolaps z vedra je totiž nebezpečný a u jedinců s určitou dispozicí k přehřívání život ohrožující stav, kdy dochází k rozvrácení vnitřního prostředí.

Ideální je se kolapsu vyvarovat, předchází mu úpal, pocity bušení srdce, poruchy zraku, hučení v uších, nevolnost až zvracení, závrať, malátnost, zmatenost. První, co uděláme, je, že nepokračujeme ve fyzické zátěži a snažíme se ochladit. Funguje stín, vítr nebo ovívání, chlazení mokrou houbičkou, doplnění tekutin, iontů a cukru. Zde je potřeba zdůraznit chlazení hlavy, neboť mozek je v tuto chvíli nejcitlivější. Hlavu polijte, za krk dejte zmíněnou mokrou houbičku, ochlazujte obličej. Stav by se měl rychle upravit sám, pokud se tak nestane, je dobré zavolat zdravotnickou službu. Může být totiž podstatně hůře.

Při přehřátí se jedná o to, že se zahřeje tělesné jádro nikoliv povrch těla (naopak jako příznak šoku postiženému vyskočí lepkavý studený pot), teplota může dosahovat až 40 stupňů. Zdravý jedinec se snaží pít, ale to v tomto případě nepomáhá.

Je důležité také říct, že takový člověk není způsobilý situaci odhadnout ani zvládnout. „Často je ten závodník úplně zmatený až agresivní, chce pokračovat za každou cenu dál, mnohdy vlivem zmatenosti končí ve škarpě, kam upadne, nebo je třeba v lese, chová se prostě instinktivně správně – jde do díry, do stínu, ale není v tom nic vědomě racionálního, protože o sobě neví. Bohužel tito lidé jsou pak nalezeni se zraněním vlivem pádu na zem nebo prostě už pozdě a mají nezřídka závažné komplikace,“ líčí lékařka, která běhá a sama byla svědkem takových případů a dodává, co může nastat: „V důsledku tepelného šoku dojde k rozvratu vnitřního prostředí, mimo jiné je tam samozřejmě i ta dehydratace, ale hrozí především posun v iontech, tzv. zahuštění, tedy hypernatrémie a zvýšená osmolalita séra a komplikace ve formě trombozy-plicní embolie, trombotická mozková příhoda, u predisponovaných klidně i infakrt myokardu. Vlivem tepelného šoku dojde k otoku mozkových plen. Pokud v tomto stavu člověk hodně pije vodu, tak se naředí a hrozí také otok mozku vlivem zmíněné hyponatrémie a otravy vodou.“

Jste si jistí, jak jednat, kdybyste museli poskytnout první pomoc při zástavě? Tento raperský klip vám vnese jasno.

Jak může fanoušek závodníka před kolapsem poznat? „Takový člověk se motá po trase, klopýtá a má těžiště dozadu – jakoby podklesává v kolenou a záda má dozadu. Zdá se být při vědomí, má otevřené oči, ale nevnímá správně, je zmatený až agresivní. Jakoby opilý. Je nutné ho okamžitě zastavit, dát do stínu a nejlépe ponořit do ledové vody, což prakticky moc nejde – vany s ledem jsem viděla snad jenom na jednom triatlonu, ale až v cíli. Po ochlazení se podává nitrožilně studený fyziologický roztok, glukóza, do třísel a do podpaží se dává led, pokud je postižený schopen přijímat tekutiny, tak ionťák atd. Důležité je právě chlazení a hrazení iontů – kalcium, hořčík a sodík.“

Následky kolapsu mohou být více než vážné

Přehřátí může nastat i během 20 minut a často se tak děje na závodech krátké vzdálenosti, kde sportovec více „hrotí“ tempo. Jedná se obzvlášť o závody na deset kilometrů nebo krátký triatlon.  Komplikace z přehřátí mohou být fatální. „Může dojít ke generalizovaným křečím vlivem deficitu vápníku a hořčíku, tím pádem i k poklesu saturace krve kyslíkem,“ říká Hana Munteanu a dodává, že v křeči jsou v tu chvíli i dýchací svaly a nemůžete tak dýchat.

„Nejzávažnější stav končí masivním uvolněním myoglobinu ze svalů, s tím si nedokážou i vlivem dehydratace poradit ledviny, takový pacient se musí tedy dialyzovat. Současně může dojít buď k dočasnému postižení jater v důsledku ischemie-nedokrvení nebo trvalému – pak se musí na akutní transplantaci.“ Lékařka radí, aby situaci nepodceňovali pouze amatéři, ale i výkonnostní závodníci. „Zdaleka se to netýká jen lidí, kteří jsou hobbíci. Odtrasplantovaní jsou i mladí nadějní sportovci. Velmi rizikoví jsou handicapovaní sportovci-paraplegici. Ti totiž přerušením míchy ztrácí intervaci potních žláz, nepotí se.“

Mdloby za cílovou páskou

Dobrou zprávou je, že naproti tomu kolaps za cílovou páskou vznikne vlivem prudkého poklesu tlaku při ukončení fyzické aktivity. „Zde pomůže poloha vleže, zvednout nohy nebo jen pokrčit nohy, tekutiny. Je to naprosto benigní záležitost,“ uzavírá téma MUDr. Hana Munteanu.

Jak se kolapsu vyhnout?

Kde máme každý svou míru dehydratace je silně individuální. Stejně tak není jasně dané, zda poznáme blížící se kolaps pomocí srdečního tepu. Nicméně můžeme říci, že při závodě v extrémně teplých klimatických podmínkách je dobré nepřekračovat hranici svého anaerobního prahu. Tu vám zjistí na speciálních pracovištích při zátěžovém testu.  Nezvyklá výše tepu při závodě, která neklesá, nás ale může před kolapsem dostatečně varovat.

Prevence je v tomto případě jednoduchá. Dostatečně tělo před sportem nebo závodem v extrémním počasí hydratovat a dodat mu i trochu zmíněných iontů. Při samotném výkonu pak hraje roli naše trénovanost a schopnost adaptace na teplé počasí, pití iontových nápojů a nebýt pod vlivem nesteroidních antirevmatik, tedy léků na bolest. O těch si řekneme třeba příště.

Rozdíl mezi úžehem a úpalem ve zkratce
Úžeh: při pobytu na přímém slunci, tedy při dlouhodobém vystavení slunečním paprskům bez pokrývky hlavy, dochází z důvodu tepla k otoku mozkových obalů (plen). Projevy jsou bolest hlavy, pocit na zvracení, únava. V extrémních případech může dojít až ke křečím. Prevencí je pokrývka hlavy a ochlazování.
Úpal: je to přehřátí organismu při dlouhodobém pobytu v horkém prostředí. Už sportem se organismus zahřívá, a proto se tělo potí, aby se ochladilo.  Pokud ale extrémní okolní podmínky neumožní ochladit organismus (horko, ale i vlhkost ovzduší spojená s teplem), dochází k přehřátí organismu, dehydrataci, rozvratu vnitřního prostředí iontů a minerálů, omezení funkce ledvin, hromadění škodlivých metabolitů a mediátorů zánětu.
26. 7. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
RUNGO závodyZávody Praha

Poběž Divokou Šárkou s námi. Pastva pro oči, duši i žaludek

od Magdaléna Ondrášová 25. 7. 2020
autor Magdaléna Ondrášová

RUNGO divoký běh Šárkou startuje 24. října 2020. Nejenže vede trať krásnou přírodní rezervací, ale ještě k tomu v době, kdy se podzim dotkne javorových listů a vybarví tak kulisy běžecké tratě.

Naše RUNGO závody jsou pro každého běžce již tradicí, ale pro ty, kteří se chystají poprvé, je trochu přiblížíme.

Byli jsme tehdy běžci a začali jsme vést web o běhání, když jsme si řekli, že bychom rádi pro ostatní udělali takové závody, jaké bychom sami někdy chtěli zažít. Byl rok 2014 a od té doby jste nám dali mnohokrát vědět, že takové závody chcete i vy. Jaké?

  • Máme omezené startovní pole (600 běžců), abychom se o vás mohli co nejlépe starat a závod si uchoval rodinnou atmosféru
  • Vaříme vám osobně před závodem i po něm čerstvou kávu a povídáme si u ní s vámi
  • Pečeme vám osobně perníkové medaile podle tradičního rodinného receptu. Voní tak, že vám je děti snědí (pokud je máte).
  • Chystáme vám v cíli bohaté občerstvení z nejlepších surovin. Sušíme maso, pečeme cookiesky, vaříme karamelky, mažeme chleba se sádlem a pažitkou, atd.
  • Značíme trať tak, že se nikdo neztratí.
  • K nejpomalejšímu chováme obrovský respekt. Vždy s ním běží jeden z organizátorů a není tak sám.

Takový závod bychom rádi sami běželi a takový ho tvoříme pro vás.

RUNGO Divoký běh Šárkou – co vás čeká?

  • 24. října 2020
  • Zázemí v kempu Džbán
  • start v 11:30
  • 9,2 kilometru
  • propozice

Startovné je 333 korun. Pokud chcete chod našeho webu v této nelehké době podpořit ještě více, pak je tu pro vás možnost startovného za 666 korun, ve kterém ale získáte originální limitované bavlněné triko s grafikou Mariany Francové (viz titulní fotka), kterým budete dávat hrdě najevo, ze jste také RUNGO! (Pod čarou, na všech grafikách je jeden z nás, z redakce).

Pojistěte si svou tréninkovou motivaci a podpořte nás v jednom, registrujte se právě nyní. Ať už vyberete balíček za 333 korun v rámci kterého máte časomíru, skvělé občerstvení, medaili a úsměv pořadatele nebo to samé plus tričko za 666 korun.

Je na vás pro jakou variantu se rozhodnete, obou si nesmírně vážíme. 

  • Triko na Rungo.cz závod v Praze Milíčovském lese
  • Triko na Rungo.cz závod v Divoké Šárce
  • Triko na Rungo.cz závod v Říčanech
19. 9. 2020PRAHA: RUNGO běh přes ty tydýtyRegistrace
24. 10. 2020PRAHA: RUNGO divoký běh ŠárkouRegistrace
7. 11. 2020ŘÍČANY: RUNGO srdcervoucí běh Registrace

To, co ze závodů zbude, je pro nás výdělkem a jde na tvorbu obsahu. Doufám, že v příštím roce nás žádný virus nedoběhne a my část těchto peněz budeme moct dát některému z místních sportovních dětských oddílů (to bylo v plánu i letos, ale náš start se zkomplikoval). To je do budoucna pro nás opravdu důležité.

Takže, pokud máte chuť se s námi potkat, zazávodit si nebo se jen tak proběhnout, podpořit nás, dát si po běhání dobré jídlo, kávu a pokecat, jste srdečně zváni. Pro nás je to vlastně takový startovní restart a pro vás třeba zážitek, na který nikdy nezapomenete (v tom dobrém doufám).

25. 7. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
BěháníBěžecké botyJak vybrat botyVybaveníZačátečníci

Jak je důležitý výběr správné velikosti bot? Osm milimetrů a další rady

od Vít Kněžínek 24. 7. 2020
autor Vít Kněžínek

“Jakou mám zvolit velikost?” To je jedna z nejčastějších otázek při pořizování nového páru běžeckých bot. Velikost je velmi často diskutované téma a špatný výběr s sebou nese velké množství problémů a nepříjemností. Zapomeňte na číslování a čtěte, co radí odborník Vít Kněžínek.

Půl čísla, celé číslo, nebo ještě víc? Doporučení správné velikosti se mohou velmi lišit. Jako první bychom si ale měli ujasnit, o jaké velikosti se vlastně bavíme. Někdo bere reálný prostorový nadměrek, zatímco jiný číslo uvedené na štítku. Občas můžete narazit na radu, že bota má být až o dvě čísla větší. Reálně je ale volný prostor v botě mnohem menší, protože udávaná velikost oblíbených balerínek vůbec nesouhlasí s velikostí běžeckých bot. Civilní boty obecně mají číslování posazené výrazně směrem dolů k nižším číslům. Stoprocentně věřit se nedá ani velikosti v centimetrech, protože různé značky používají různý způsob měření a často se centimetry pouze nahrubo dopočítávají z velikostní tabulky a délkový údaj nemusí být přesný. 

Jakou velikost tedy volit a jak se v tom celém vyznat? Je to velice jednoduché, ale bohužel se to neobejde bez zkoušení. Tedy minimálně v okamžiku, kdy běžecké boty kupujete poprvé, nebo po hodně dlouhé době a nemáte dostatek zkušeností, abyste mohli s klidným svědomím vybrat velikost na dálku. 

Při výběru velikosti zapomeňte na čísla. To, že celý život nosíte čtyřicítky je věc naprosto neužitečná. Ideální velikost je taková, kdy při obutí a plném zatížení chodidla (až se v botě postavíte) máte před nejdelším prstem cca osm milimetrů volného místa. Méně, než půl centimetru je málo a více, než centimetr je ve většině případů zbytečně moc.

Když zvolím boty příliš malé

Nejčastější problém je, že si běžci kupují boty velikostně jako pro chůzi a velikost je “tak akorát”, bez potřebné rezervy. Už po pár kilometrech běhu ale zjistíte, že to je špatně. Otlaky, puchýře, černé nehty, nebo bolest holeně (kvůli pokrčeným prstům a přetíženým šlachám) je seznam nepříjemností, se kterými se s jistotou setkáte. Čím delší běh, rychlejší tempo, nebo vyšší teplota vzduchu, tím horší to bude. Lidské chodidlo je totiž neuvěřitelně komplexní stroj a při běhu pracuje a rozpíná se. Lehkým nadměrkem dáte příčné klenbě i prstům dostatek prostoru, aby vás černé nehty a další nepříjemnosti nemusely už vůbec trápit.

Boty zbytečně velké

Občas se stane, že běžec vybere nové boty příliš velké. V některých případech to nemusí vůbec vadit, ale obvykle dochází k nadměrnému pohybu chodidla a tím i k pálení plosky chodidel (za to občas mohou i špatné ponožky) a ke vzniku puchýřů (nejčastěji na patě při běhu a chůzi do kopce).

Kromě pálení a puchýřů vám velké boty nebudou dostatečně pevně držet chodidlo a výrazně se tak zvyšuje riziko podvrtnutí. Obzvlášť při běhu v terénu.

Při zkoušení by vám běžecká bota měla sedět dokonale. Nesmí nikde tlačit, zouvat se, nebo “lítat”. Při současné podobě svršků ze strukturovaných tkanin a pletenin se absolutně nedá spoléhat na to, že by se boty roztáhly, nebo jakkoliv změnily tvar. Tak, jak vám bota sedí při zkoušení vám bude sedět i při reálném používání. Lehký nadměrek může působit nezvykle až nepříjemně. Obzvlášť u prvního nákupu běžeckých bot. Pokud ale boty dobře sedí v patě, pak se absolutně není čeho bát a po prvních pár krocích zapomenete, že máte na noze trochu větší velikost bot, než obvykle.

24. 7. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
CyklistikaCyklodoplňkyVybavení

Cyklistický radar Garmin Varia: před autem mě neochrání, ale vím o něm

od Magdaléna Ondrášová 23. 7. 2020
autor Magdaléna Ondrášová

Bez něj už nevyjedu! Přečtěte si, proč si u mě cyklistický radar vydobyl tak důležité místo a zjistěte, že nejde o výmysl pro ty, kteří už nevědí „co by“. Tak, jak jsem si to na začátku myslela já.

Se silniční cyklistikou jsem začala laškovat před čtyřmi lety. Spíše šlo o lásku na druhý pohled, zato trvá do dnes. Proč? Nedokázala jsem si představit, že dobrovolně opustím stezky v přírodě bez aut a vrhnu se do provozu. Můj Marek, dlouholetý vlastník silničky měl ale pravdu, když tvrdil, že je to sport pro mě. Zamilovala jsem se do té rychlosti. Bike se stal pro mě výletem, silnička sportem. Stále jsem však měla obavu z aut. Naučili jsme se, kde jsou málo frekventované silnice a ty jsme brázdili, provozu se ale úplně nevyhneme.

Právě Marek byl první, kdo si radar Garmin pořídil. Pf, zase nějaká technická zbytečnost, kterou bude muset nabíjet. 

Vsuvka

Abyste pochopili následující řádky, je třeba uvést, co tahle věc umí. Radar je blikačka upevněná na sedlovku. Kromě toho, že jeho světlo má proti obyčejné bludičce skvělou viditelnost a jste tak více nepřehlédnutelní, umí čidlo v něm detekovat situaci pohybu. Tedy toho, co se děje za vámi, je-li upevněný právě na té sedlovce. Abyste mohli číst informace, které radar má, potřebujete mít na řídítkách zařízení, které je s radarem kompatibilní. Například cyklocomputer Garmin, ale třeba jen vaše Garmin sportovní hodinky. Na displeji jedním mrknutím oka máte přehled o tom, že se „něco“ blíží, kolik toho je a jak daleko, pomocí pohybujících se teček. Lze si nastavit i zvukový signál, který na aktivitu upozorní. Nemusíte tedy na displej koukat „preventivně“.

Zvykla jsem si

Kvůli bezpečnosti přestal Marek rozrážet vzduch přede mnou a začal jezdit za mnou. Radar totiž v pohodě září na kilometr daleko (sama jsem toho byla svědkem, když jsem ho dojížděla autem přes údolí). A také mi Marek hlásil, když nás něco dojíždělo. Což ne vždy musel, vždyť jsem za sebou slyšela pípnutí jeho cyklopočítače. To byl začátek závislosti. 

Oblíbila jsem si ho

Časem jsem si tak zvykla na přítomnost přehledu situace, že jsem chtěla podrobnosti. Kolik vozidel nás bude předjíždět? Na jeden radar se může připojit více zařízení. Stačí být v dosahu Bluetooth, což v jízdě za sebou tak je. Napojila jsem se svými hodinkami připevněnými na řídítka a měla stejný přehled, jako Marek. Pořád jsem si ale nemyslela, že jde o vymoženost, bez které nedám ani ránu, jen jsem využívala možnosti, že tu je.

Závislost je tu

S oblibou silničky rostly i ambice vyrážet na kolo sama, když byl Marek třeba jinde (i s kolem a radarem). A to byla chvíle vlastního odhalení. Najednou jsem zjistila, že se cítím bez radaru velmi zranitelná. Ano, neochrání mě před dobytkem, který mě řízne natěsno, ale stejně jako mi zpětná zrcátka v autě dávají povědomí o tom, co se kolem mě děje, radar mi dává jistou kontrolu a jistotu nad situací, když jsem na kole. Kolikrát mi vítr hučí v uších, a tak vůbec nemám tušení, že za mnou někdo jede, z kopce autům navíc motor moc neburácí. A radar mě dokonce uvědomí o tom, že se blíží cyklista, je-li náš rychlostní rozdíl markantnější. Když za mnou nic není, klidně si jedu víc od krajnice. Něco se blíží, raději projedu lehkou nerovnost než vybočit doleva. 

Radar je jen technická vymoženost a nenahradí obezřetnost, v důležitých situacích se vždy pojistím ohlédnutím, ale zatím mě tedy ještě nezklamal. A oslňuje mé parťáky a parťačky, se kterými někdy jezdím. Pípnou mi hodinky na řídítkách a hned se automaticky řadí za sebe. Pravda, občas zbytečně, protože šlo pouze o mezičas okruhu. Já zvukové signály od sebe rozeznám, jsem na ně zvyklá a hlavně vždy už mimovolně mrknu na displej a vím. A to mi dává určitou svobodu dělat sport, který mě tak baví, vyrážet sama a nebát se.

Aktualizace 27. 7. 2020 7:00: Blikání a jízda ve skupině

V návaznosti na rozsáhlé dotazy a diskuze dodávám k radaru od Garminu ještě to, že zadní svítilna dokáže přepnout do úsporného režimu, když za mnou nic nejede a naopak, svítit intenzivně, když je tam auto. Navíc, když jede auto rychle, tak svítí/bliká intenzivněji.

Při jízdě za sebou radar jezdce za vámi nehlásí, jelikož jedou konstantní rychlostí s vámi. Radar hlásí přibližující se objekty. Jezdci za vámi mohou díky intenzivnějšímu blikání tušit, že se blíží auto. Nové modely RVR315 a RTL515 už mají funkci „peloton“, kdy se dá intenzita svícení snížit (či zcela vypnout), aby radar jezdce za vámi neoslňoval.

23. 7. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
Ostatní sportyTrénink

Můj první triatlon IV: Trénink na srpen a pravidla depa

od Barbora Topinková 21. 7. 2020
autor Barbora Topinková

Od května s námi můžete trénovat na CITY TRIATHLON v Karlových Varech. Plavat, jezdit na kole i běhat už umíme. Nebo ne? Každopádně, nyní čas pokročil a je třeba se soustředit na čtvrtou disciplínu triatlonu a tou jsou depa. Na jaké věci si závodník musí dát při závodě pozor?

Triatlonové depo je zdánlivě nepřehledné úložiště sportovního náčiní, v jehož uspořádání a směrech se závodníkům doporučuje vyznat už pár hodin před závodem. Pokud to neuděláte, po výběhu z vody ve stavu silně připomínajícím utopeného rosomáka nenajdete svoje kolo a další pomůcky nutné k absolvování následujících disciplín ani za pomoci kompasu. Blouděním zcela ztratíte minuty, které jste nadřeli v bazénu, na kole i na běhu. Zvládnutí depa je proto opravdu čtvrtou disciplínou triatlonu.

Promeškali jste články? Seriál Můj první triatlon najdete zde.

Některé závody mají depo na jednom místě (např. Czechman nebo Challenge Prague), některé (např. City Triathlon Karlovy Vary nebo XTETRRA Prachatice) mají depa dvě. Tzv. „cyklistické depo“ po výlezu z vody obsahuje jen věci na kolo, „běžecké depo“ navštívíte po skončení cyklistické části a uložíte si do něj jen věci na běh. Pokud je jen jedno společné depo, musíte si všechny věci na cyklistiku i běh připravit na svém stanovišti tak, abyste nikomu nepřekáželi a současně se nemuseli zabývat zmateným přehazováním a hledáním správných bot a dalšího vybavení na danou disciplínu. Přípravou věcí tak můžete strávit i víc než půl hodiny. Myslet na to by měli zvláště ti, kteří přijíždějí na závody na poslední chvíli a spoléhají na to, že obout boty a připnout číslo na hruď je otázkou několika minut.  

Do depa vbíháte po plavání jedním směrem, ale s kolem v ruce pak často vybíháte ve směru jiném, totéž platí i pro běh. Důkladně si ho proto projděte a secvičte ještě před závodem trasu. Bude vám vymezeno místo na stojanu, kam si odložíte kolo, a místo pod ním, kam si připravíte věci na cyklistickou část a běh. Toto místo si podle pravidel nesmíte označit žádným bábrletem, takže buď mějte zajímavě barevný ručník, který vás trkne do očí, až zmatení poběžíte potřetí okolo, nebo si pamatujte, že po vyběhnutí z vody se dáte dvakrát doprava a kolo visí naproti výrazného stromu.

Každá věc má pravidla

Triatlon slučuje tři disciplíny a jeho přesná pravidla vydají na obsáhlou příručku. I když jste začátečník, což na vás v prvním závodě určitě bude poznat, bude od vás znalost pravidel a regulí v rámci závodu vyžadována jak přítomnými rozhodčími, tak ostatními závodníky. Nejdůležitější z jich jsou následující:

Foto: City Triathlon Karlovy Vary

Bez trička ani ránu!

Ze tří disciplín můžete absolvovat v plavkách (míněno spodní díl) jen tu první, tedy plavání. Na kolo i běh na sobě musíte mít krytou vrchní část těla. Potřebujete tedy dres (tílko stačí), dámy a příbuzné druhy mohou závodit i v jednodílných plavkách. Samozřejmě, že na malých vesnických závodech to asi vyžadováno nebude, ale pokud jsou přítomni rozhodčí ČTA, dostanete za přestupek penalizaci.

Bez helmy taky ne!

Nejen, že na kole pojedete s helmou a to bez remcání. Vy tu helmu musíte nasadit a zapnout ještě předtím, než v depu na kolo vůbec sáhnete. A stejně tak po příjezdu do depa. V depu musíte mít helmu nasazenou a zapnutou až do okamžiku, kdy kolo odložíte na stojan.

Koloběh není povolen!

Helmu máte nasazenou, kolo v ruce, běžíte depem směrem k čáře, za kterou začíná cyklistická část. Na kolo smíte nasednout až za ní a rozhodně si nesmíte věc urychlit tím, že byste kolo v depu použili jako koloběžku nebo na něm dokonce jeli. Čáru najdete snadno, většinou u ní stojí rozhodčí s píšťalkou a dav diváků, kteří čekají na efektní seskoky závodníků z elitní skupiny. Ti naskakují na kolo s tretrami připevněnými k pedálům a seskakují bosí, přičemž může občas dojít k vysoce bolavým pádům. Tento trik zatím raději nezkoušejte, musí se nacvičit. Při návratu z kola sesedáte před čárou a pořádně brzděte, přejetí se trestá!

Udržujte pořádek!

Při ukládání věcí do depa nesmíte zasáhnout do prostoru, který je vymezen jinému závodníkovi. Je to jako v životě, hranice svobody jednoho končí tam, kde začíná hranice toho druhého. Někdy dostanete bedničku, do které patří všechny věci kromě kola (boty na běh, číslo na gumičce, brýle, čepička, výživa). Mimo určenou bedýnku nesmíte ukládat nic kromě zmíněného kola. Myslete na to, zvláště když vyběhnete z vody. Celí uhnaní do ní nacpěte neopren, plaveckou čepičku a brýle. Zásah vedle je tvrdě penalizován, nepořádek se v depu netrpí.

Jeden za jednoho, každý sám za sebe!

Triatlon je sport jednotlivců a pomoc zvenčí není povolena. Nesmíte přijmout pomoc ani od jiného závodníka, od toho jsou tu pořadatelé. Toto se týká především defektů nebo jiných technických problémů na kole. Proto má každý závodník s sebou náhradní duši i pumpičku a umí si základní opravy na kole udělat sám, dámy v to počítaje. Porušení pravidla se trestá diskvalifikací, takže na trati vždy bojujte čestně a sami za sebe.

Plavání s vlastním pohonem

Na rozdíl od swimrunu nejsou při triatlonovém plavání povoleny žádné plavecké pomůcky (packy, piškot, ploutve nebo blány mezi prsty, pokud jste se s nimi nenarodili). Můžete mít jen plavecké brýle a neopren, a i jeho použití limituje teplota vody. Je povolen jen do určité teploty vody, která je před závodem změřena a závodníkům je v dostatečném předstihu sděleno, zda smí tuto pomůcku využít nebo nikoliv. Krom nejmenších závodů dostanete ve startovním balíčku také plaveckou čepičku, jejíž použití je povinné.

No drafting (někdy)!

Drafting, neboli hákování, je využívání jízdy v závěsu za jiným závodníkem. Na kratších závodech bývá většinou povolen, ale raději si pořádně přečtěte pravidla závodu, do kterého nastupujete. Porušení se trestá několikaminutovým zdržením v trestném stanu, případně diskvaifikací! To, že při cyklistice nejedete nikdy jako bezhlavá dělová koule, ale dodržujete základní předpisy silničního provozu, je bez diskuse. Trať cyklistiky může být pro veřejný provoz uzavřená, ale i tak jezděte vpravo, předjíždějte vlevo a celkově se chovejte logicky a slušně. Neblokujte nikoho při předjetí, a když se rozhodnete, že se na někoho přisajete jak to klíště, aspoň na něj zezadu houkněte ať o vás ví. Vzhledem k tomu, že jízda v háku sice šetří síly, ale musíte být technicky zdatnější jezdec, uvažte sami, zda je pro vás vhodná. Při jízdě ve skupince mějte pořád ruce na brzdách, reagujte a dívejte se přes závodníky dopředu, ať nikoho nesestřelíte. Triatlonista je vždy ve střehu!

No doping!

Na závěr je třeba připomenout, že i hobby sport by měl zůstat čistý. Čerpejte energii jen z ověřených věcí a pivo si dopřejte někdy jindy.

Tréninkový plán na červenec/srpen naleznete na druhé straně >>>

Stránky: 1 2

21. 7. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
RUNGO závodyZávody Praha

Změna termínu závodu – k lepšímu! Pravý srdcervoucí podzim

od Magdaléna Ondrášová 20. 7. 2020
autor Magdaléna Ondrášová

RUNGO srdcervoucí závod v Říčanech je nejmladším z těch, které pořádáme, ale i tak už má založenou pěknou tradici. K té dosud patřilo i listopadové datum. Letos se zdálo, že mu nedostojíme, nakonec tomu tak ale přece jenom bude!

Že měníme datum, už tušíte, nejdřív ale k samotnému názvu. Proč je tento závod „srdcervoucí“? Je spjat s osobním příběhem tvůrce tohoto webu a kdo tuto story, ve které šlo o život a skončila zdárnou operací srdce, nezná, může si ji přečíst tady.

Data našich závodů jsme začali plánovat na podzim hned poté, co jsme se rozhodli na jaře RUNGO.cz opět rozjet. Doba, která následovala, však přesunula mnoho závodních termínů ostatních pořadatelů také na brzký podzim a vy jste byli smutní, že se vám akce kryjí. Proto jsme se rozhodli přesunout ten nejvíce exponovaný RUNGO srdcervoucí běh z 3. října na 7. listopadu 2020. A pevně věříme, že jsme vám tím právě udělali ohromnou radost. I my se totiž na vás těšíme!

Srdcervoucí běh vždy provázel pozdní podzim, smíšené lesy, kterými se běží, hrály všemi barvami a tak tomu tedy bude i nyní! Vaše romantické srdce zaplesá a nohy radostně poběží až do cíle.

Pojistěte si svou tréninkovou motivaci a podpořte nás v jednom, registrujte se právě nyní. Na výběr je ze dvou balíčků, jednoduché startovné s časomírou, skvělým občerstvením, medailí a úsměvem pořadatele za 333 korun, nebo to samé plus originální bavlněné tričko za 666 korun.

Je na vás pro jakou variantu se rozhodnete, obou si nesmírně vážíme. 

  • Triko na Rungo.cz závod v Praze Milíčovském lese
  • Triko na Rungo.cz závod v Divoké Šárce
  • Triko na Rungo.cz závod v Říčanech
19. 9. 2020PRAHA: RUNGO běh přes ty tydýtyRegistrace
24. 10. 2020PRAHA: RUNGO divoký běh ŠárkouRegistrace
7. 11. 2020ŘÍČANY: RUNGO srdcervoucí běh Registrace

To, co ze závodů zbude, je pro nás výdělkem a jde na tvorbu obsahu. Doufám, že v příštím roce nás žádný virus nedoběhne a my část těchto peněz budeme moct dát některému z místních sportovních dětských oddílů (to bylo v plánu i letos, ale náš start se zkomplikoval). To je do budoucna pro nás opravdu důležité.

Takže, pokud máte chuť se s námi potkat, zazávodit si nebo se jen tak proběhnout, podpořit nás, dát si po běhání dobré jídlo, kávu a pokecat, jste srdečně zváni. Pro nás je to vlastně takový startovní restart a pro vás třeba zážitek, na který nikdy nezapomenete (v tom dobrém doufám).

20. 7. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
Běžecký tréninkTrénink

Boční rotace. Cvik běžecké abecedy pro pokročilé

od Magdaléna Ondrášová 19. 7. 2020
autor Magdaléna Ondrášová

Zlepšete díky běžecké abecedě svou techniku, pohyb a sílu odrazu. Dnes si s trenérem Janem Pernicou ukážeme poslední z těžších cviků, boční rotaci.

V minulých dílech jsme se naučili cvik liftink, skipink, zakopávání, předkopávání, kotníkové poskoky a koleso. Začněte raději s nimi, jsou lehčí. Dnes vám ukážeme boční rotaci a předvede vám ji kdo jiný než atletický a kondiční trenér Vysokoškolského sportovního centra (VSC MŠMT), trenér reprezentantů ČR a SR v bězích na střední a dlouhé tratě, Jan Pernica.

Boční rotace

Trenér Jan Pernica k tomuto cviku říká: „U tohoto cviku jde především o koordinaci nohou a trupu. Snahou je přitom nerotovat příliš v ramenou, ale rotační práci nechat na oblast pánve. K tomu je pak potřeba doplnit pohyb nohou tak, aby nám pohyb nebrzdily. Ruce jsou v upažení a dbáme na to, abychom s nimi přehnaně nemáchali.

Sledujte náš YouTube kanál a nic vám neunikne:

Koleso

Běžecká abeceda vede ke zdokonalení nebo udržení běžecké techniky a posílení svalů důležitých pro běžecký pohyb.

Kdy abecedu cvičit?

Není dán žádný předpis, kdy atletickou abecedu zařadit. Je vhodné ji však dělat, když jsou svaly již zahřáté na provozní teplotu a případně i protažené, jelikož některé prvky vyžadují větší rozsah pohybu. Tradičně bývá abeceda využívána jako dynamická součást rozcvičení, říká trenér a dodává: „Já ji také využívám ve své skupině jako samostatné kondiční cvičení. Míra využití atletické abecedy v tréninku vychází z potřeb každého běžce. Kdo zápasí s technikou, doporučuji, aby ji zařazoval do tréninku opakovaně i víckrát v týdnu. Když učíme děti v atletice, je abeceda pravidelný rituál drtivé většiny tréninku.“ Je důležité ale upozornit, že je vhodné, aby nás při abecedě zpočátku někdo kontroloval, protože špatně prováděná abeceda může naopak nevhodné běžecké stereotypy podporovat (např. záklon apod.). 

Na jaké vzdálenosti cvik provádět?

Se vzdáleností se to má tak, že bych začínal třeba jen na 20-30 metrech. Pro běžeckého nováčka to nejsou úplně jednoduché cviky, ač se tak mohou jevit. Je dobré začínat jen na 20 až 30 metrech. Postupně pak můžete vzdálenost prodlužovat. „Ve své tréninkové skupině doporučuji vzdálenost okolo 40 až 50 metrů pro jednotlivé cviky. Rozlišujeme však také, zda je provedení abecedy více dynamické před rychlostním typem tréninku, nebo uvolněné, když jdeme nějakou tempovou vytrvalost nebo je chladno a nechci, aby se běžci zranili,“ upozorňuje na okolnosti Jan Pernica. Pokud volíte abecedu jako kondiční cvičení, tak se postupně dostanete i na 100 až 150 metrů. Trenér občas zařazuje abecedu také do výběhu, jako takový technický fartlek. Jeho rozsah se pak neurčuje vzdáleností, ale časem. „Nebojím se abecedu dávat do kopce nebo naopak z mírného kopce,“ popisuje proměnné, které trenér může u abecedy využít a udělat tak trénink pestřejší.

A jakých zásad se při cvičení držet?

  • Vždy se snažte cvičit na pevném podkladu, ale zároveň ne na asfaltu nebo betonu. Ideální jsou šotolinové cesty.
  • Důležitá je kontrola provedení cviku. Snažte se naučit abecedu pod dohledem odborníka nebo požádat kamaráda, který vás natočí. Málokterý běžec je schopen vnímat svůj pohyb tak, aby posoudil, zda ho provádí dobře, či špatně. Video dá dobrou zpětnou vazbu a vaše představa o provedení cviku narazí na realitu.

Cvičte ty prvky abecedy, na které máte. Začněte u jednoduchých. Začátečníci ani pokročilí běžci by se neměli pouštět do nejnáročnějších cviků, jako jsou například násobené odrazy. „Sám to ve skupině využívám jen u kondičně dobře připravených výkonnostních a vrcholových běžců. Riziko zranění je u odrazů a třeba ještě v kombinaci s prováděním na asfaltu opravdu velké. Bohužel tuto kombinaci vidím nezřídka. Zaměřte se na tři až čtyři základní cviky a ty vypilujte k dokonalosti,“ uzavírá téma s přáním úspěchu a běhání bez zranění, Jan Pernica. 

19. 7. 2020 0 komentáře
-1 FacebookEmail
CyklistikaTrénink

Zastavím a nechám auta předjet. Vrcholoví cyklisté na silnici

od Marek Odstrčilík 18. 7. 2020
autor Marek Odstrčilík

Sociální sítě jsou tohoto projektu plné, média o něm píší a jeho podpora roste.  Nejen osobnosti kolem cyklisty Romana Kreuzigra, mnohonásobného účastníka Tour de France, totiž bojují za to, aby motoristé na silnicích předjížděli cyklisty ve vzdálenosti 1,5 metru a zákon na toto myslel. Jaká pravidla dodržují sami vrcholoví cyklisté?

Projekt má kromě Kreuzigra podporu například Petera Sagana nebo bikera Jaroslava Kulhavého. Vyzpovídali jsme několik nejlepších českých cyklitů, kteří nezávodí jen na silnici, ale i v terénu, nebo na velodromu a zajímalo nás, co jim vadí na českých silnicích, co naopak dělají špatně cyklisté a jak to funguje v cizině. 

Sledujte společně s Rungo.cz, které celý projekt také podporuje, ukazrespekt.

OTÁZKY

  1. Co vám nejvíce vadí na českých silnicích? Jaké nebezpečí vnímáte jako to největší? 
  2. Největší prohřešky naopak cyklistů? Co dělají špatně? 
  3. Je to v cizině jiné? V čem? Chovají se řidiči i cyklisté jinak? 
  4. Máte nějaké doporučení na vychytávky, které by dělaly pohyb po silnici o něco bezpečnější?  

ZDENĚK ŠTYBAR – profesionální silniční cyklista a cyklokrosař, několikanásobný Mistr světa v cyklokrosu, vítěz Strade Bianche, vítěz Omloop Het Nieuwsblad:

Zdeněk Štybar. Foto: www.zdenekstybar.com
  1. Nejvíc mi vadí, když nás auta nebo kamiony míjí opravdu tak blízko, že nás skoro trefí, pak mi vadí tedy troubení, nebo když se nás snaží pokropit vodou z ostřikovačů. 
  2. Když skupina cyklistů jede vedle sebe uprostřed silnice, aby si mohli povídat a auta nemůžou předjet. Řidiči jsou potom nervózní. Jezdit se má u kraje. Často vidím, že i cyklisté jsou vůči řidičům neohleduplní . Já když někoho vidím, že nedělá něco, tak jak by měl, tak se mu to snažím připomenout, protože prostě na silnici není sám a odnáší to pak zbytek cyklistů.
  3. V Belgii, kde jezdím, si často vybírám cyklostezky, ve Španělsku je to celkem dobré, ale v Itálii, kde jsme byli teď nedávno trénovat, to byla tragédie. Auta jezdila opravdu hodně blízko a řidiči často troubili, skoro každý den jsme měli s někým trabl. To se pak bezpečně opravdu necítíte.
  4. Ono moc vychytávek na to není. Řidiči by měli víc respektovat cyklisty a obráceně. Opatrnost je prostě důležitá.

PETR VAKOČ – profesionální silniční cyklista, vítěz Brabantského šípu:

Konečně venku na kole. archiv Petr Vakoč
  1. Řidiči, kteří předjíždějí v nepřehledných úsecích, nebo v příliš těsné blízkosti a auta která jedou v protisměru a předjíždí bez ohledu na to, že proti nim jede cyklista. Často se mi stává, že pak musím rychle reagovat a uskakovat do škarpy.
  2. Jsou špatně viditelní, tmavě oblečení, nebo jezdí bez světla za zhoršených podmínek. Nedodržování dopravních předpisů, které pak vede k nevraživosti vůči cyklistům.
  3. Ano, liší se to místo od místa. Z mých zkušeností ze Španělska a z Andorry jsou tamní řidiči mnohem více ohleduplní vůči cyklistům, některé země jsou na tom však podobně jako u nás – například Švýcarsko, kde jsou řidiči také velmi agresivní. Z hlediska chování cyklistů jsem nezaznamenal žádné velké rozdíly. Nemyslím si, že by u nás na straně cyklistů byly nějaké velké prohřešky.
  4. Být vidět. Používám i radar, který mi hlásí, když se blíží auto. Vybírat si co nejméně frekventované silnice a na frekventovaných silnicích co nejvíce ulehčit autům předjíždění a přispět tak k plynulosti provozu. Občas si klidně zastavím na kraji silnice, když je za mnou hodně aut a chybí vhodné místo k předjíždění

JIŘÍ JEŽEK – bývalý skvělý profesionální handicapovaný cyklista, šestinásobný paralympijský vítěz a šestinásobný mistr světa je nejúspěšnějším cyklistou paralympijské historie:

Jiří Ježek. Foto: www.duratec.cz
  1. Asi nepozornost, malá zkušenost, zároveň sobeckost a nejnebezpečnější je kombinace výše uvedených.
  2. Vlastně to samé, mířil jsem na řidiče aut, motorkáře i cyklisty. Cyklisté často nemají pud sebezáchovy. Nenosí helmu, riskují, snaží se „vychovávat“ řidiče, zbytečně jezdí na úzkých frekventovaných silnicích, atd. 
  3. Někde jsou k cyklistům tolerantnější, ale v těch zemích se zároveň umí chovat sami k sobě – jde spíš o odraz stavu společnosti, jak se lidé chovají v životě, tak se často chovají i v provozu. Jde opět o toleranci, empatii, umění řídit.
  4. No, hlavně jde o naše vzájemné chování a toleranci. Řidiči mezi sebou, řidiči vs. cyklisté, cyklisté mezi sebou… A jinak, u cyklistů jde především o viditelnost, předvídavost, pozornost a vyhýbání se frekventovaným úsekům silnic.

TOMÁŠ BÁBEK – profesionální dráhový cyklista, mnohonásobný mistr republiky, mistr Evropy, vicemistr světa:

Evropské sportovní hry, dráhová cyklistika, 29. června 2019 v Minsku. Finále časovky na 1km. Vítěz Tomáš Bábek.
  1. Nejvíce mi vadí, pokud potkám řidiče, který si na cyklistovi (jako velmi snadném terči) chce vybít zlost z celého dne či z nějakého předchozího incidentu.
  2. Cyklisté, kteří nerespektují řidiče a chovají se jako by jim patřila silnice. Respekt musí být vzájemný. Ohled musí brát cyklisté na řidiče a naopak. Pravidla silničního provozu musí dodržovat všichni. Jedině tak spolu můžeme bezproblémové vycházet.
  3. Řekl bych, že toto není otázka pouze ČR.
  4. Moje doporučení je jednoduché. Nebudu se chovat k nikomu tak, jak bych sám nechtěl, aby se někdo choval ke mně. A nezáleží na to zda jsem v roli cyklisty nebo řidiče.

JAROSLAV KULHAVÝ – profesionální biker, dvojnásobný mistr Evropy 2010 a 2011, vicemistr světa z roku 2010, mistr světa z roku 2011, olympijský vítěz z Londýna z roku 2012, v roce 2011 zvítězil v celkovém hodnocení světového poháru v roce  2014 získal světový titul v maratonu. Na Olympijských hrách v Riu 2016 vybojoval stříbrnou medaili:

Jaroslav Kulhavý. Foto: archiv www.jaroslavkuhavy.cz
  1. Je to určitě vědomá agresivita řidičů vůči cyklistům, kdy je přímo ohrožují na životě, což si často asi ani neuvědomují. 
  2. Řekl bych, že je to nedodržování předpisů a také to, že často blokují většinu pruhů na silnici, kde je silný provoz. Dále je to možné ohrožení chodců na pěších zónách a chodnících.
  3. Ano, především směrem na jih (Španělsko, Itálie, Francie), tam ten respekt k cyklistům je. Samozřejmě jsou i země podobné Česku, kde to není nic moc.
  4. Nejlepší je na silnici vůbec nejezdit (úsměv).  Já využívám často lesní asfaltky, cyklostezky nebo silnice s mírným provozem. Jinak je důležité samozřejmě být vidět, jezdit u kraje a hlavně dávat pozor na okolní provoz a snažit se předvídat.

KRISTIÁN HYNEK – profesionální biker, vítěz Cape Epic (2014), mistr Evropy XCM (2012):

Kristián Hynek. Foto: archiv Kristián Hynek
  1. Situaci na českých silnicích bohužel vnímám velmi intenzivně a řekl bych, že tendence je zhoršující. Logicky se situace částečně mění s rostoucím provozem, ale z velké části i rostoucí agresivitou a netolerancí ve společnosti – to platí nejen na silnicích a je to věc, která mě poměrně dost lidsky trápí. Na stěrače jsem si zvykl, to nikoho neohrozí na životě. Vybrzďování či vytlačování ze silnice je už horší a řidiči často nedomýšlejí jak moc jsou cyklisté na kole zranitelní.
  2. Cyklisté se samozřejmě v mnoha případech chovají také nevhodně, jak jsem psal, je to vzájemné a bohužel vyhrocené. Největší prohřešky? To je o úhlu pohledu, z hlediska řidičů určitě jízda vedle sebe – ale to je zrovna téma, které si myslím, by stálo za samostatný článek či iniciativu, není to tak černo-bílé jak se na první pohled může zdát. Jinak časté prohřešky mezi cyklisty jsou určitě jízda na červenou.
  3. Nerad to říkám, ale situace ve většině cizích zemí je dle mého názoru lepší a souvisí právě s vyspělostí společnosti, s tím, že lidé k sobě chovají větší úctu a vzájemný respekt. Promítá se to i do vztahu řidič/cyklista, vztah není předem vyhrocený jako tomu bývá u nás. Proto věřím, že i u nás se to může zlepšit a iniciativu 1,5 m tedy vítám. Je potřeba, aby řidiči pochopili cyklisty a naopak. Aby se naučili sdílet prostor silnice, cyklista je účastníkem silničního provozu a dle mého názoru má i stejná práva a samozřejmě povinnosti jako řidič. Občas se setkávám s názorem, že mám jezdit po cyklostezce, ale s jistou nadsázkou je to stejné, jako kdybych já diktoval řidiči po jakých má jezdit silnicích, jestli po dálnici nebo okresce. Navíc všichni víme jak to na cyklostezkách leckdy vypadá a více cyklistů mezi bruslaři, maminkami s kočárky a běžci znamená více karambolů. Výkonnostní cyklista do jisté míry nemá co dělat na cyklostezce.
  4. Doporučení nějaké vychytávky? Moc mě nic nenapadá. Ale samozřejmostí je například přilba, to vidím jako absolutní nutnost a myslím si, že by měla být povinná pro všechny. Stále člověk tu a tam vídá cyklisty se sluchátky, to mi přijde také velmi nebezpečné. A budu se opakovat, jako nejlepší recept vidím vzájemný respekt a toleranci!

ONDŘEJ  CINK – profesionální cyklista, bronzový na mistrovství světa horských kol v roce 2015, účastník Tour de France:

Ondřej Cink. Foto: archiv Ondřej Cink
  1. Nejvíce mně vadí nervózní a bezohlední řidiči. Dneska když vyrazíte na kole do provozu na české silnice, tak to už je velké nebezpečí. Já se cítím bezpečně v lese nebo na cyklostezkách.
  2. Pokud nebudeme mluvit o profesionálních cyklistech, ale všeobecně o lidech, kteří na kolo usedají a jedou jen třeba na výlet, tak vidím často na silnicích cyklisty bez helmy. Osobně nesnáším když potkám cyklistu a jeho helma je připnutá na řidítkach místo toho, aby ji měl na hlavě. Tohle opravdu nikdy nepochopím. Potom asi, že by neměl cyklista užívat alkohol, což si myslím, že je také častý případ, kdy třeba cyklista zaviní nehodu.
  3. V nějakých zemích je to určitě lepší, například španělská Mallorca, ale tam je to tím, že je to hodně cyklisticky navštěvovaný ostrov, takže lidé jsou tam na ně zvyklí. Řidiči tam jsou více klidní, prostě počkají, když vás třeba nemohou předjet, nebo je tam nějaký nepřehledný úsek. To v Česku dělá bohužel jen pár řidičů.
  4. Žádné vychytávky asi nemám. Obecně je ale potřeba být více ve střehu a když jedete třeba křižovatkou nebo po kruhovém objezdu, kde máte přednost, tak si i tak si dávat pozor a nespoléhat na řidiče, kteří by vám měli tu přednost dát. Prostě být ve střehu, nosit helmu a neužívat alkohol.

TOMÁŠ BŘEZINA – cyklista a glosátor cyklistiky v hanáckém nářečí na instagramovém účtu @cubackanekonci:

Tomáš Březina. Foto: Magdaléna Ondrášová
  1. Nejvíc mi vadí častý nerespektování ze strany řidičů, to, že si neuvědomují, že když projedou fakt blízko, tak to může mít špatný konec. Různé naschvály, vystříkávání ostřikovačemi a troubení! To nesnáším, protože se leknu vždycky jak sviňa! 
  2. Prohřešky cyklistů? To je těžko říct, to každý vnímá jinak, je potřeba prostě ten provoz umět číst a přizpůsobovat se mu, tam kde je to fakt blbý, tak se neroztahovat po prostředku a nejezdit dvojičky. Ukazovat včas, že odbočuji a prostě nedělat na cestách voloviny, když vím, že to tam je ostřejší.
  3. Asi jak kde. Tam, kde je cyklistika víc zakořeněná, nebo v místech, kde jezdí fakt hodně cyklistů, je to určitě jiné. Řidiči jsou víc zvyklí a toho respektu a empatie je tam asi víc.
  4. Já osobně žádné vychytávky nemám, ale poslední dobou hodně borců jezdí s blikačkami i přes den, aby o sobě dali vědět. Jsou to celkem slušný lumeny, takže řidiči to spíš nepřehlídnou. 

Projekt 1,5 metru, kromě dopravní policie, podporuje také Autoklub ČR. „Ze statistik nehodovosti vyplývá, že nehody z důvodu nedostatečného bočního odstupu mezi motorovým vozidlem a cyklistou či nesprávného předjíždění, jsou ve většině zaviněny právě řidiči motorových vozidel. Cyklisté jsou zranitelnější než ostatní řidiči, definice předepsané vzdálenosti předjíždění může přispět ke zvýšení jejich bezpečnosti a zamezení krizových momentů, například když se cyklista vyhýbá překážce na vozovce,“ uvedl Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie Policie ČR.

„Bezpečný odstup od předjížděného cyklisty je už v některých státech stanoven zákonným předpisem. Nejčastěji se jedná právě o 1,5 metru, například ve Francii nebo v Belgii. Tato vzdálenost bočního odstupu projíždějících vozidel vyplývá z řady zahraničních vědeckých výzkumů. Autoklub České republiky rozvíjí řadu aktivit v oblasti zvyšování bezpečnosti silničního provozu. Proto tento projekt vítáme, budeme ho podporovat a podílet se na informování veřejnosti,” řekl Jan Šťovíček, prezident Autoklubu ČR.

18. 7. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
BěháníBěžecké botyVybavení

Tlumicí materiály: jak šel trend a co nyní vládne světu?

od Vít Kněžínek 17. 7. 2020
autor Vít Kněžínek

Není to tak dávno co byl za nejlepší tlumicí materiál považován gel. V závěsu za ním byly technologie jako vzduchová bublina, nebo vlnová deska. Těm dobám už ale odzvonilo. Nyní se nacházíme v době pěnové a možnosti tlumení běžeckých bot jsou prakticky neomezené.

Zaskočil vás první odstavec o tom, že gel a další podobné materiály už nejsou na špičce v oblasti tlumení? Stačí se podívat na aktuální nabídku ASICSu, nebo Mizuna a velmi rychle zjistíte, že původní tlumicí materiály z kolekce pomalu ale jistě mizí. Tento proces je tak pomalý a pozvolný především kvůli marketingu. Nemůžete zkrátka ze dne na den odstřihnout technologii, o které desítky let tvrdíte, že je ta jediná nejlepší.

Jak je možné, že gel přestal být prémiovou a nepřekonatelnou záležitostí?

Není to tím, že by gelové, nebo vlnové tlumení bylo špatné. Vůbec ne. Tyto technologie ale vznikaly před dlouhými roky a vývoj materiálů za tuto dobu neuvěřitelně poskočil. V roce 2 000 byly možnosti pěny značně omezené. EVA pěna byla sice nejvhodnějším materiálem, ale i tak se jednalo o poměrně tvrdý a nepružný materiál s nízkou životností. Právě proto se pěna obohacovala o gel a další podobné technologie, aby se zvýšila měkkost v nejdůležitějších místech mezipodešve i celková životnost tlumení.

Dnes ale dokáží výrobci s pěnou hotové zázraky. Nové EVA, TPU, TPE i další materiály jsou lehčí, měkčí, pružnější i odolnější, než si ještě pár let zpátky kdokoliv dokázal představit. A právě tento pokrok nedává gelům, vlnám a spol. příliš prostoru, protože kromě vysoké měkkosti nemají mnoho dalších výhod. Tyto technologie a materiály jsou totiž ve srovnání s čistou pěnou mnohem těžší a především neposkytují ani zdaleka tak vysokou energetickou návratnost. Ve velmi blízké budoucnosti se dá očekávat, že drtivá většina nových bot bude už čistě pěnová. Před běžci se ale nabízí nová otázka – jakou pěnu zvolit? Jednotlivé varianty se od sebe totiž zásadně liší a každá se hodí pro něco jiného.

Pro zjednodušení si rozdělíme běžecké boty na dvě kategorie. Do první z nich patří modely bot určené na výkon, do té druhé pak boty především komfortní, neboli tréninkové – kterými začneme.

Běžecké boty pro trénink

Jaké jsou hlavní očekávání od běžecké boty určené pro trénink a každodenní použití? Většina běžců vám odpoví, že od svých bot chtějí maximální komfort a vysokou životnost. Právě těmto vlastnostem se snaží vyjít všichni výrobci běžeckých bot vstříc a využívají k tomu dva základní tlumící materiály – EVA a TPU.

EVA je nejstarší používaná a dodnes nejrozšířenější tlumicí pěna. Za poslední dekádu prošla obrovským vývojem, kdy moderní boty jsou oproti svým předchůdcům mnohem lehčí, měkčí i odolnější. 

EVA pěny jsou charakteristické úžasně nízkou hmotností a výraznou mechovostí, díky které máte pocit, že běháte po obláčku. Tedy, pokud je bota vybavena dostatečně mohutnou vrstvou tohoto tlumení. Ukázkovým příkladem tohoto typu bot jsou modely značky Hoka One One. Ty jsou postavené na několika centimetrech lehké EVA pěny, celkově jsou tyto boty velmi lehké a každý, kdo v nich kdy běžel vám potvrdí, že i úžasně měkké. 

Má to ale hned několik drobných háčků. Jak už bylo řečeno, vývoj EVA šel neskutečně dopředu. I tak má ale tento materiál pár neodstranitelných nedostatků.

Prvním z těchto nedostatků je náchylnost na okolní teplotu. EVA totiž v zimě mrzne a tvrdne. V létě pak může dojít k povolení její struktury vlivem tepla. Kromě toho má EVA omezenou možnost vracet energii. Nejlepší směsi z tohoto materiálu vrací cca 65 % energie zpět, což není vůbec špatná hodnota, ale na konkurenční TPU to v žádném případě nestačí.

Posledním nedostatkem je nízká životnost spojená s nízkou hmotností. Stručně řečeno – čím lehčí směs, tím rychleji ji prošlapete. U extrémně “nadýchaných” pěn může být životnost pouhých pár set kilometrů, než se celá mezipodešev vyšlape a citelně deformuje.

V roce 2012 proto přišel adidas s materiálem Boost, který má všechny tyto nedostatky řešit. Boost byl prvním zástupcem TPU tlumících pěn a spustil doslova lavinu. Běžci si ho totiž zamilovali a kupovali nové boostové adidasky ve velkém. Během několika málo sezón se tak každá značka snažila přijít na trh s vlastní alternativou. V čem byl Boost tak jedinečný a lákavý? Především v tom, že odstraňoval většinu nedostatků EVA pěny, aniž by sám měl nějaký zásadní nedostatek.

TPU pěny nemění své vlastnosti v obrovském rozsahu teplot, mnohem lépe pruží a vrací energii a v neposlední řadě mají i špičkovou tvarovou paměť a tím i vyšší životnost.

Běh v botách tlumených TPU se pocitově velmi liší od běhu s mezipodešví z klasické EVA pěny. Jak už bylo popsáno, EVA dodává pocit mechově měkkého a hladkého došlapu. TPU je proti tomu jako trampolína, která má mnohem rychlejší “bounce” při odrazu. Pocitová měkkost tak může být o něco nižší, ale o to živějším a dynamičtějším dojmem tyto boty působí. Vyšší energetická návratnost (tento pojem byl ostatně zavedem právě s příchodem TPU pěny) ale vyžaduje od běžce o něco vyšší spolupráci. Zpevněné kotníky a stabilní chodidla jsou základními předpoklady používání tohoto typu bot. 

Jedinou objektivní nevýhodou TPU je pak o něco vyšší hmotnost. Není to žádné drama, ale stejně mohutná vrstva tlumení bude znatelně těžší, než alternativa z odlehčené EVA pěny. A tím se dostáváme z kategorie pohodlných tréninkových bot k botám určeným na výkon.

Běžecké výkonnostní boty

Možná vás při přečtení pojmu “energetická návratnost” napadlo, jak moc by vás taková bota reálně zrychlila. Odpověď dlouhé roky zněla: NE. TPU modely sice byly pružnější a vracely o cca 10 až 15 procent energie víc, než nejenergičtější boty s EVA pěnou, ale pro viditelný vliv na rychlost běhu to nestačilo.

Tuto hranici prolomil až Nike se svými speciálními karbonovými závodkami. Pro jejich výrobu použil zbrusu nový materiál Pebax (TPE pěna), který kombinuje výhody EVA a TPU a dostává se svými vlastnostmi na dosud nepředstavitelnou úroveň.

Energetická návratnost Pebaxu je totiž vyšší, než 90 procent a tato pěna je zároveň úžasně lehká. Čtyři centimetry vysoké Nike Vaporfly NEXT% váží méně, než 200 gramů, což byla donedávna výsada ultratenkých a tvrdých závodek. Takto vysoká hmota materiálu s takřka neomezenou energetickou návratností už vás pořádně nakopne. V kombinaci s karbonovým plátem tak dostáváme nástroj, který běžce prokazatelně zrychlí. 

Tento nový typ pěny tak stojí za revolucí ve výkonnostním běhání po silnici a na dráze. V oblasti tréninkových bot se ale neobjevuje a troufám si tvrdit, že ani v dohledné době objevovat nebude. Na základě fyzikálních zákonů má tato pěna totiž své omezení, kterým je extrémně nízká životnost. Vzhledem k extrémně nízké hmotnosti by vás nemělo překvapit, že životnost Pebax TPE pěny a podobných alternativ je jen několik desítek kilometrů. Pořizovací cena těchto bot je přitom i dvakrát vyšší, než u standardních modelů. Je tak jisté, že ještě pár let budou tyto ultra vysoké, lehké a rychlé boty určeny výhradně pro sváteční závodní využití. 

17. 7. 2020 0 komentáře
1 FacebookEmail
Novější příspěvky
Starší příspěvky
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

Inzerce na Rungo
©2020 RUNGO.cz běží na Wordpressu pod dohledem Martiny


Nahoru
RUNGO.cz
  • Zdraví
  • Trénink
  • Vybavení
  • Začátečníci
  • Inspirace
  • O nás
  • Podpořit Rungo