RUNGO.cz
  • Zdraví
  • Trénink
  • Vybavení
  • Začátečníci
  • Inspirace
  • O nás
  • Podpořit Rungo
Nezařazené

Na RUNGO.cz startuje nová rubrika Masters pro aktivní 50+. Řekněte to svým rodičům a prarodičům

od Marek Odstrčilík 1. 6. 2021
autor Marek Odstrčilík

Běháme, jezdíme na kole, koloběžce, plaveme, chodíme, chceme pořád poznávat a touha zjistit, co je za delší zatáčkou, nás neopouští. Dobrodružství nemá totiž konce a je jen na nás, zda ho ve svém životě chceme co nejdéle.  Jestli k tomuto poznání dojdeme v 50, 60 nebo 70 a dál, je jedno, důležité je, že dostanete chuť být aktivní a rozhodnete se do toho jít. Pohyb a otevřená zdravá hlava jsou naším motorem.

Některé věci už sice nejdou tak lehce, jako když nám bylo 20 nebo 30, ale to přece nevadí. A tak jsme konečně dali v RUNGO.cz dohromady projekt pro aktivní 50+, který chce být prostorem pro ty, kteří chtějí být i ve vyšším věku v pohybu a chtějí různou formou a intenzitou jít stále vpřed. I my stárneme a je nám jasné a víme, že je to někdy výzva, ale krásná. Být venku sami, s přáteli, s dětmi, vnoučaty a společně objevovat svět. 
Rubrika Masters je tu pro vás. Těšit se můžete na obsah plný rad, motivace, poznávání, rozhovorů, testů, pomoci se zdravím a vůbec na vše, co vám může dodat energie pro to, být mladý duchem.

Rubriku Masters na RUNGO.cz spouštíme od června, pozvěte ke čtení svoje rodiče, babičky, dědečky, prarodiče, dejte jim do oblíbených Masters. To je totiž místo pro ně. A sdílejte nás. Díky moc za podporu.

1. 6. 2021 0 komentáře
0 FacebookEmail
VýživaZdraví

Stravovací cykly v sobě skrývají nebezpečí pro fyzickou i duševní kondici

od Lucie Pilátová 30. 5. 2021
autor Lucie Pilátová

Určitě to také znáte. Na jaře je třeba zbavit tělo zimních nánosů nezdravého jídla, které vyženeme detoxem, před dovolenou hubneme do plavek a s podzimem si začínáme dopřávat kalorické talíře, abychom se obalili na zimu. Jenže přesně takové stravovací cykly umí v organismu nadělat pořádnou paseku.

Fakt, že s nadbytečnými kily je třeba zatočit si dnes už nejspíš uvědomují všichni, kterým nebyl dán do vínku dokonale spalující metabolismus. Jenže teorie je jedna věc a praxe druhá. Obvykle totiž sáhneme po sezónních dietách, které v těle z dlouhodobého hlediska napáchají škodu. Jak uvádí MUDr. Miroslava Navrátilová, Ph.D. z Poradny pro poruchy metabolismu a výživy Psychiatrické kliniky FN Brno a LF MU, zejména pro lidi nad padesát let představují diety nebezpečí, protože dochází k úbytku svalů, což dále vede k poklesu fyzických funkcí, kvality života, horší odpovědi na léčbu a bohužel i vyšší úmrtnosti.

Nebezpečný stravovací kolotoč

Jaro odhazuje svršky v dál a odkrývá kila. Právě v tomto období tak přichází na řadu detoxikace organismu, za kterou se často skrývá popíjení detoxikačních nápojů a doplňky stravy sloužící k pročištění od škodlivých látek. Problém je v tom, že tělo má vlastní schopnost detoxikace, kterou ovšem často utlumujeme nevhodným stravováním, nedostatkem pohybu, stresem, vysokou konzumací alkoholu, cigaret a nespavostí. Pokud bychom se tedy k tělu chovali tak, jak si zaslouží, rozhodně se řízenou očistou nemusíme trápit.

Po detoxikaci následuje přísná dieta, protože do léta je třeba shodit přebytečná kila. Jenže léto střídá podzim a s ním se mění i naše stravovací situace. Méně slunečního svitu, brzké stmívání, chladno a blížící se zima způsobují také méně energie. A kde jinde ji rychle nabrat, než v lednici nebo ve spíži. Když k tomu přidáte i větší spotřebu alkoholu, není divu, že na jaře míváme problém si zavázat i tkaničky od bot. A kolotoč se znovu rozjíždí. S podstatným rozdílem, hubneme hůř.

Zlenivělý metabolismus

Jednou jsi dole, jednou nahoře. Tohle košilaté vyjádření sedí na hubnoucí cykly dokonale. Až na to, že s každým opakováním nahoru, myšleno tedy spíš s váhou dolů, se leze čím dál hůř. Důvod je jasný. Každé nezdravé hubnutí zpomaluje funkci metabolismu, takže následně hubneme pomaleji. Lidé, kteří drží dietu, totiž kromě tuku přicházejí i o svalovou hmotu. A čím méně svalů budete mít, tím více se vašemu metabolismu nebude chtít pracovat.

Podle zásad zdravé výživy, které můžete najít například na webu Masarykova onkologického ústavu, www.mou.cz, bychom měli jíst třikrát denně a dopřávat si i dvě malé svačiny. Jenže při detoxu často pijeme různé zeleninové šťávy a při dietách jíme buď málo nebo jednostranně. Tělo má ale zabudovaný záchranný systém. Takže pokud delší dobu hladovíme, začne zpomalovat metabolismus a ukládat na horší časy, aby organismus přežil. Jakmile se vrátíme k běžné stravě, začneme opět přibírat a často dochází k jojo efektu.  

Nechtěný efekt nudy

Pestrá strava v sobě skrývá spoustu chutí, takže je všechno, jenom ne nudná. Na rozdíl od jednostranných diet, které spočívají ve vyloučení konkrétních potravin, například sacharidů. Co myslíte, že se po ukončení takové diety stane? Vzhledem ke stále se zvětšující chuti na cukry si na talíř naložíme kupu sacharidů a po pár dalších porcích jsme tam, kde jsme byli.

Diety, ve kterých chybí důležité živiny, navíc negativně ovlivňují zdravotní stav. Po opakovaném hubnutí sice úbytek váhy nebývá tak velký, jenže ve skutečnosti může být organismus vlivem nedostatku důležitých látek podvyživený.

Zapomeňte na opakované extrémy

Diety jdou obvykle ruku v ruce s jo-jo efektem. Zhubnete deset kilo a do roka je máte zpátky s váhovým bonusem. Jelikož takové trápení vlastního organismu není dlouhodobě udržitelné, je daleko lepší se naučit jíst zdravě, pestře a hlavně pravidelně. Kromě energie by váš jídelníček měl obsahovat i přiměřené množství vlákniny, minerálů a vitaminů, včetně dalších živin. Sice budete hubnout pomaleji, ale váš metabolismus nebude zahlcený ukládáním na horší časy, takže začne správně spalovat. Navíc se tak vyhnete i zmíněnému jo-jo efektu.

Kolik toho spálíte

Abyste zjistili, kolik toho můžete během dne sníst, musíte vědět, kolik kalorií přes den spálíte. V procesu hubnutí platí, že výdej by měl být vždy vyšší než příjem. Od toho se pak odvíjí i sestavení jídelníčku. Jenže ani ten sebelepší stravovací plán nebude fungovat bez pohybu, ideálně na čerstvém vzduchu. Kromě běžného sportování, jako je například běh nebo jízda na kole, zkuste rychlejší chůzi, vyhýbejte se výtahu, cestou z práce vystupte alespoň o stanici dřív. Zkrátka vyhledávejte pohyb všude, kde je to jen trochu možné. Snažte se také vyhýbat stresu a myslet pozitivně.

Rozumný přístup ke stravování rovněž nevylučuje možnost si jednou za čas dopřát třeba oblíbený dortík, čokoládu apod. Samozřejmě to neznamená, že byste měli sníst kopec sladkostí. Ideálním příjemným zpestřením bude degustační porce, která vám nezatíží zažívání.

30. 5. 2021 0 komentáře
1 FacebookEmail
BěháníBěžecké botyTrailové botyVybaveníZávodní boty

Recenze: Volání divočiny s botami na běhání Scott Kinabalu Ultra RC

od Filip Marvan 28. 5. 2021
autor Filip Marvan

Otevírám černožlutou krabici a prohlížím si koncentrované dobrodružství, které se v ní nachází. Trailové boty určené na dlouhé výběhy nebo závody v přírodě prakticky v jakémkoliv terénu a já už si představuji, co všechno s nimi zažiju. Dlouhé běhy v přírodě jsou přesně tím důvodem, proč jsem začal běhat. Objevování nových míst, pěšinky odnikud nikam, skály, potoky, lesy, louky, neznámo a překvapení.

Hned při prvním obutí je znát, že se jedná o boty úzkého střihu. Chodidlo pak sice nemá moc prostoru pro přirozenou práci při došlapu, jak to mám rád, na druhou stranu znám mnoho běžců, kterým právě úzké boty vyhovují. Pokud vám totiž dobře sednou, krásně obepnou chodidlo a jakoby s ním srostou. To oceníte v náročnějším terénu nebo třeba při sebězích. Trochu mi vadil snad jen mírně supinační došlap zejména při první naběhané stovce kilometrů, jako by boty tlačily chodidla na vnitřní stranu, takže pokud trpíte pronací, možná to bude chtít vyměnit vložku.

Vyrážím do terénu, lehce agresivní vzorek se krásně zaryl do promočené hlíny a já letím po lesní pěšince. Boty jsou příjemně lehké a je z nich cítit živost a rychlost. Tomu pomáhá i mezipodešev ze speciální kinetické pěny, která by při došlapu měla vracet více energie než standardní EVA pěna. Prodyšný svršek mě nechává ochutnat každé šlápnutí do louže či bahna, přesně podle mého gusta. Je to další rozměr, jak si užít přírodu, jak vnímat prostředí kolem sebe a terén pod nohama. Při prvním výběhu mě trochu mrzí, že ty vzhledově nádherné boty brzy pokrývá vrstva špíny, ale po pár kilometrech už je mi to vlastně jedno, nemám je přeci do tanečních ani do divadla. 

Kromě vrstvy mazlavého bláta drží boty skvěle na jakémkoliv povrchu a nemám s nimi problém ani na asfaltu. Jsou to perfektní univerzálky, které si mohu obout, když dopředu nevím, co mě vlastně čeká (a takové výběhy za poznáním nebo ultra závody jsou pro mě to pravé dobrodružství). Možná to bude znít divně, ale líbí se mi, jak tichý zvuk vydávají při došlapu. Z lesa vybíhám pěšinou mezi žlutými lány řepkového pole a vyhlížím motýle. Po pár kilometrech se napojuji na klikatou pěšinu podél potoka, cítím, jak mě pálí kopřivy a vlastně si to užívám. Vyplašil jsem srnky, které mě spatřily na poslední chvíli jen pár metrů od pěšiny a chvíli přemýšlím, že bych se za nimi pustil, jako když Tarahumarové lovili antilopy. Uznávám, že bych neměl šanci, a tak běžím dál do začínajícího deště (už zase). I v promočených botách se vlastně cítím dobře, nikde mě nedřou, netlačí, sedí velmi dobře k čemuž přispívá i jazyk, který je skrz na skrz propletený tkaničkami, které ho tak drží neustále na svém místě.

Velkorysé tlumení s poměrně rozumným dropem osm milimetrů mi odpustí chyby v technice došlapu a podrží, když v závěru dlouhého výběhu už sotva pletu nohama. Úzký střih boty nebyl sice úplně láska na první obutí, ale čím déle v nich běhám, tím lépe si na sebe zvykáme, jako by se bota začala přizpůsobovat. V době psaní tohoto článku mám s botami odběháno zhruba 200 kilometrů, a kromě nějaké té špíny to na nich není vůbec znát. Oficiální cena bot 4 490 Korun sice není žádná láce, jedná se zkrátka o nejvyšší kategorii bot, troufám si však tvrdit, že zvládnou ještě mnoho dlouhých výběhů nebo ultra závodů a přepočteno na kilometry to s cenou možná nebude vůbec špatné.

  • Scott Kinabalu Ultra RC Foto: Filip Marvan
  • Scott Kinabalu Ultra RC Foto: Filip Marvan
  • Scott Kinabalu Ultra RC Foto: Filip Marvan
  • Scott Kinabalu Ultra RC Foto: Filip Marvan
  • Scott Kinabalu Ultra RC Foto: Filip Marvan
  • Scott Kinabalu Ultra RC Foto: Filip Marvan
  • Scott Kinabalu Ultra RC Foto: Filip Marvan
  • Scott Kinabalu Ultra RC Foto: Filip Marvan
  • Scott Kinabalu Ultra RC Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Scott Kinabalu Ultra RC Foto: Magdaléna Ondrášová

Pokud hledáte univerzální boty na výběhy v terénu, a to včetně dlouhých ultra závodů, preferujete úzký střih, Scott Kinabalu Ultra RC může být to správnou volbou pro vás. Jsou rychlé, stabilní, poradí si s jakýmkoliv podkladem a nezaleknou se ani přeběhu po asfaltu. 

Jako by mě trochu omámily nějakým kouzlem, neustále mě volají, aby si je obul a vyrazil ven, něco objevovat, něco zažít. A já vlastně příliš nevzdoruji, jen rychlý pohled do mapy, kterou neznámou oblast prozkoumáme tentokrát a znovu vyrážím.

Scott Kinabalu Ultra RC

Závodní ultratrialová obuv

  • Drop: 8 mm
  • Tlumení pata: 29 mm
  • Tlumení špička: 21 mm
  • Hmotnost: 270 g
  • Cena: 4 599 Kč
  • Pozitiva: stabilita, přilnavost, univerzálnost, kvalitní tlumení, životnost
  • Negativa: úzký střih nemusí sedět každému, pocitově lehce supinační došlap

Foto: Magdaléna Ondrášová

28. 5. 2021 0 komentáře
0 FacebookEmail
InspiraceRozhovory

Rozhovor: Strach mám, ale kolo je vášeň a droga, říká přední český cyklista Štybar

od Marek Odstrčilík 26. 5. 2021
autor Marek Odstrčilík

Silniční cyklistika není rozhodně sport pro nějaké uplakánky a třasořitky. Enormní zátěž, neskutečné dávky vyčerpávajících kilometrů, pády nebo nečekané zdravotní komplikace. To patří do života profíků a musí s tím holt počítat. Někdy se ale to, s čím nepočítáte, co vás ani nenapadne, že vás může potkat, stane realitou. O tom ví své Zdeněk Štybar, jeden z našich top cyklistů ve světovém pelotonu. Na konci letošního března musel totiž podstoupit kvůli trablům se srdečním rytmem na katetrizační ablaci. 

Překvapuje mě, že děláme rozhovor zrovna, když se jede krásná etapa na Giru. Vy nekoukáte?
Popravdě to tady mám s parťákem na pokoji puštěné a jedním okem to sleduji (smích).

Přiznám se, že to mám doma úplně stejně.
(smích)

Tak pojďme k rozhovoru a občas se budeme koukat. Zdeňku, z čeho máte jako cyklista největší strach?
Já nemám rád mokré a rychlé sjezdy, protože to nemáte úplně pod kontrolou. Naštěstí existují kotoučové brzdy, což je na mokru obrovské plus, a také do zatáček to brzdí hned a přesně. A pak jsou to hromadné dojezdy, které jsou součástí strategie našeho týmu. Už nějakých dvacet, třicet kilometrů před cílem je to boj o týmové pozice a neskutečný stres. 

Co všechno musíte dělat pro to, abyste jako tým tu pozici neztratili?
Nikdy jako tým nesmíte nikomu uhnout, protože tím ztratíte pozici. Apředevším musíte mít v týmu skvělého sprintera. Jelikož v těchto dojezdech jsme dobří a všichni to v pelotonu vědí, tak se chtějí držet buď za námi nebo někde kolem nás. Tím dostáváme občas víc prostoru než ostatní týmy. Pokud víme, že budeme spurtovat do cíle, tak si už při přípravě na závod řekneme, jak to uděláme, kde jsou kruháče, z které strany je jet, kdy je poslední zatáčka atd. Je to prostě plán do detailu.

Bál jsem se, že je konec kariéry

Co strach o srdce? Na konci března jste podstoupil nečekaný zákrok kvůli problémům se srdečním rytmem poté, co jste se necítil dobře po závodě Gent-Wevelgem a vaše tepy byly příliš vysoké. 
Viděl jsem sice vysoký tep, ale myslel jsem si, že je to jen chyba v měření. Měl jsem ale silný pocit, že něco není v pořádku a šel na další vyšetření. Ještě den před tím jsem byl na lehkém tréninku, a když jsem byl deset minut od domova, tak mě napadlo, že to třeba mohl být můj poslední trénink jako profesionála. Druhý den, když jsem jel do nemocnice, přemýšlel jsem o tom celou cestu a snažil se připravit na to, že to třeba bude konec kariéry. 

Takže strach tam byl?
Bál jsem se, že to bude konec kariéry. V tu chvíli, kdy k tomu došlo, jsem byl, myslím, v životní formě a cítil jsem, že jsem měl asi jednu z největších šancí vyhrát závod Okolo Flander, což byl vždycky můj velký cíl a sen.

Dopadlo to dobře a zase jezdíte a budete závodit. Přemýšlel jste i tom, co byste dělal, kdy vám kolo zakázali?
Tak to nevím. Asi bych mohl dělat v penzionu, který mám, nebo v mojí půjčovně kol na Mallorce. Ale to bych nechtěl najednou ze dne na den. Asi bych si na chvíli dal pohov a srovnal život, co dál. Popravdě se nebojím moc budoucnosti a toho, že bych neměl co dělat. Díky těžkému tréninku si myslím, že zvládnu pracovat od rána do večera. 

Každopádně jste byl po zákroku doma, takže jste si rodiny a ona vás docela užil, že?
No, byl jsem doma tři týdny, což bylo nejdéle v kariéře, co jsem byl takhle dlouho na jednom místě. Já si to strašně užil. Máme šestiletého kluka, takže bylo pořád co dělat. Samozřejmě jsem i jezdil a trénoval.

Budete se kvůli srdeční příhodě třeba více sledovat?
Nebudu. Nevíme, proč k tomu došlo, a protože to nebyla žádná nebezpečná arytmie, tak se tím nechci stresovat. My se pořád měříme a jsme pod dohledem. 

(Koutkem oka jsem v televizi zahlédl, že došlo k nějakému těžkému pádu na 12.etapě Gira) Zdeňku vidíte to?
Jojo. To je de Marchi. Hmm.

Jakobsen může být nejlepší sprinter na světě

Co se vám prožene hlavou, když vidíte takové záběry?
Co říct. Ježí se mi chlupy, ale těžké pády vidíte na každé etapě, na každém závodu. Bohužel to k tomu sportu patří. Cyklisté nejsou nijak chránění. Na hlavě máme jen helmu, ale oblečení je v podstatě jak z papíru. 

Vzpomínám si na děsivý pád vašeho kolegy z týmu Fabia Jakobsena na etapovém závodě Kolem Polska. Několik operací a rekonvalescence trvala devět měsíců. Jakobsen už zase závodí a mě by zajímalo, jak se závodník po tom všem dokáže zase posadit na kolo a spurtovat do cíle?
Představte si, že jste sportovec, který chce uspět. Každý den trénujete, dřete a pak se vám něco takového stane. Po pár týdnech vám začne chybět pohyb a kolo. Vy přemýšlíte, kdy na na něj opět sednete. Já jsem neměl takhle těžký pád jako Fabio, ale potlučený jsem byl, nějaké zuby mi vypadaly a stejně bych nejraději na to kolo šel hned druhý den. Je to posedlost, touha, droga. Fabio je navíc mladý kluk, který podle mě jednou bude nejlepší sprinter na světě. Je v něm, že chce být jednou velký šampion a vyhrávat závody. Zvednout ruce nad hlavu v cíli je pocit, který se nedá popsat. On má i trochu výhodu v tom, že si pamatuje vše do posledního kilometru a pak má okno. Tělo si to nepříjemné vymaže, a pak se vám vrací o něco lépe.

To jste po kariéře profesionálního cyklisty docela zhuntovaní. Co dostává nejvíce zabrat?
Čím víc tělo přetěžujete, tím lepší jste. Určitě kolena, záda, ramena. Vezměte si, že každý z nás najede za rok kolem 30 000 kilometrů, za minutu máte kolem 90 až 100 otáček. Nohama protočíte za rok strašně moc a to je pro tělo celkem dost. Navíc všechno na kolech je teď co nejvíce aerodynamické, což, co si budeme povídat, není vždycky ta nejkomfortnější pozice. 

Takže kompenzujete jak vzteklý?
Snažím se. Někdy jsou tak dlouhé a těžké tréninky, že ne vždy se zadaří.

Minulý týden se jela parádní etapa z Perugie do Montalcina. Na trase byly prašné a kamenité úseky, které jsou součástí závodu Strade Bianche. Nemrzí vás, že jste tam nebyl, jako cyklokrosař tohle musíte milovat, ne?
Abych se přiznal tak ano. Tahle etapa by se mi líbila, a hlavně bych mohl pomoct kolegovi z týmu Remcovi Evenepoelovi (belgická 21letá hvězda o které se mluví jako o novém Eddiem Merckxovi a ukázat mu, jak na takovém povrchu jet. On se tam trochu trápil, bylo vidět, že je v křeči a není uvolněný. Nebyl v pohodě a ostatní mu ujížděli.

Trochu v tom plaval.
Téhle etapy jsme se v týmu nejvíce obávali. Remcovi je 21 let, je to jeho první závod od nehody, kdy si před devíti měsíci zlomil pánev na závodu Kolem Lombardie, a navíc jeho úplně první takhle dlouhý etapový závod v životě. Musí to být pro něj velká zkouška.

Bylo vidět, že mu i trochu tečou nervy.
Myslím, že si v tu chvíli uvědomil, že ztrácí šanci na přední umístění na Giru. To pro hlavu není jednoduché.

Co vás čeká v nebližší době?
Teď ještě týden horské soustředění a pak závod v Belgii, pak Okolo Belgie, Mistrovství republiky a věřím, že se dostanu na olympiádu. A pak Vueltu, Mistrovství světa v Belgii a Paříž-Roubaix. 

Na olympiádě se jede Mount Fuji. To si užijete, co?
No (smích). Já už to kdysi jel. Proto jsem i tady na vysokohorském soustředění, abych to poladil.

Takže vás bude bavit?
No spíš hodně bolet.

Držím palce
Díky.

26. 5. 2021 0 komentáře
1 FacebookEmail
Inspirace

Běhej, podpoř, vyhraj! V Run for the Oceans jde o dobrou věc a klub Rungo.cz bude losovat výherce bot

od Magdaléna Ondrášová 25. 5. 2021
autor Magdaléna Ondrášová

Nejde o novou akci, ale vlastně už tradici. Značka adidas sbírá plasty vyplavené na pláž, přesouvá do továren a používá k výrobě běžeckého vybavení. A i nyní, už počtvrté v řadě vyzývá nejen vás běžce, abyste i vy podpořili čištění oceánů – a to svým během. S Rungo budete navíc ve slosování o troje boty adidas.

Od roku 2015 společnost adidas vyrobila více než 30 milionů párů bot z příze Parley Ocean Plastic (více jsme psali zde), která je vyrobená z recyklovaného plastového odpadu zachyceného na plážích a v pobřežních lokalitách. Nejen pro značku je to zásadní cesta k udržitelnější budoucnosti.

A právě adidas už počtvrté v řadě spojí běžce z celého světa, aby společně vyběhli na pomoc oceánům díky akci Run For The Oceans.

1 km = 10 plastových lahví

Vy budete běhat a adidas společně s organizací Parley následně odstraní plastový odpad z pláží podle toho, kolik kilometrů se společně podaří zdolat. Za každý kilometr deset plastových lahví, a to až do celkového objemu 227 000 kilogramů.  Virtuální sčítání kilometrů startuje 28. května a potrvá do 8. června 2021.

Běhejte a choďte s klubem Rungo – a vyhrajte!

Abyste mohli své kilometry do Run for the oceans zaznamenat, budete potřebovat účet v aplikaci Running by Runtastic (testovali jsme ji a psali o ní zde). Pokud k běhu využíváte chytré hodinky jako Garmin, Polar nebo Apple Watch, stačí účty pouze propojit. Běhat lze ale i přímo s aplikací, která umí kilometry zaznamenat pomocí vašeho mobilního telefonu.

Až budete mít aplikaci aktivovanou, tak:

  • v mobilním telefonu dole klikněte na „Komunita“
  • vyberte z výzev „Run for the oceans“
  • poté potvrďte „Připoj se k výzvě“

No a pokud se přidáte ke skupině Rungo, získáte šanci být jedním ze tří šťastlivců, kteří po skončení výzvy budou vylosováni a získají boty adidas Ultraboost 21 Primeblue v hodnotě 4 699 korun (test adidas Ultraboost 21). Tento model obsahuje funkční recyklovaný materiál Primeblue z příze Parley Ocean Plastic. 50 % svršku je z textilu a 92 % textilu tvoří příze Primeblue. Už žádný nový polyester.

  • Foto: adidas
  • Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Foto: Magdaléna Ondrášová
  • klikněte na „Skupiny“
  • do vyhledávacího řádku napište Rungo.cz
  • klikněte na skupinu Rungo.cz a na „Připojit se“

Budete moct sledovat žebříček členů skupiny a každý, kdo se aktivně zapojí a nasbírá do žebříčku alespoň deset kilometrů, je ve slosování o boty. Výherce oznámíme formou článku na našem webu www.rungo.cz po ukončení akce.

Jste na sociálních sítích? Sledujte @adidasrunning na Instagramu, Facebooku a Twitteru a k vlastním aktivitám můžete přidat hashtagy #RunForTheOceans a #adidasParley.

Všeobecná pravidla soutěží www.rungo.cz.

25. 5. 2021 1 komentář
0 FacebookEmail
CyklistikaKolaSilniční kolaVybavení

Kolo bez řetězu. Převratný systém nebo slepá ulička? Rozebrali jsme téma do čísel

od Martin Kubala 24. 5. 2021
autor Martin Kubala

Píše se rok 2018 a firma Ceramic Speed představuje svůj unikátní systém hnacího ústrojí pro jízdní kola, který má nahradit do té doby používané cyklistické řetězy. Jedná se o na obou koncích ozubenou hřídel, která přenáší sílu z převodníku na třináctirychlostní kazetu. Cílem tohoto systému je minimalizace ztrát způsobených třením při přenosu energie z pedálů na zadní kolo.

Jak celý systém funguje?

Výborně je systém fungování vysvětlený ve videu níže.

Jaké má nový systém přednosti?

Prvotní proklamovanou předností je účinnost přenosu energie z pedálů na zadní kolo, kterou výrobce udává ve výši 99 %. Fantastické číslo! Dalším faktorem je minimalizace ztrát způsobených třecím odporem, která je oproti běžným systémům nižší o 3 %. Další uspořená 3 % proklamuje firma díky nižšímu aerodynamickému odporu, kterého dosáhla díky absenci přehazovačky a vedení hnacího zařízení těsně pod trubkou zadní rámové stavby.

Celková úspora přepočítaná na výkon tak při normovaném třista wattovém výkonu vychází na 16 W, což během rovnoměrné jízdy při rychlosti 40 km/h na 180 kilometrů dlouhé trase udělá téměř čtyři minuty rozdíl. A to rozhodně není málo..

Co se týče hmotnosti zařízení, údaje mi nejsou známy, nicméně lze očekávat, že hmotnost řadicí hřídele bude na srovnatelné úrovni jako celková váha běžného řazení a řetězu dohromady, ne-li nižší.
Z praktického hlediska lze vyzdvihnout absolutní čistotu při běžné servisní manipulaci a předpokládané minimální požadavky na údržbu rotačních částí. Vyšší aerodynamiku zajišťující kryt zároveň slouží k zabránění vniknutí nečistot do mechanismu. Na první pohled dokonalý systém.

Co je vlastně firma Ceramic Speed zač

Abychom se vrátili zpátky do reality, je třeba si představit firmu Ceramic Speed trošku podrobněji. Firma se zabývá výrobou drobných cyklistických komponentů, kterými jsou keramická ložiska, jejichž výhodou je nižší valivý odpor a oproti standardním produktům z kovu až pětinásobná životnost.

Otestovali jsme silniční elektrokolo Canyon

Co se týče důrazu na kvalitu, razí tato společnost nekompromisní strategii a jejich běžně prodejné komponenty jsou opravdu vysoce funkční. Firma Ceramic Speed je totiž v tomto oboru absolutní špičkou a její produkty využívají i mnohé profesionální stáje. Kvalita za každou cenu. Bohužel, doslova.
Kladku s vodícími kolečky do přehazovačky lze pořídit za nějakých 400 až 500 €, hlavové složení v rozpětí 300 až 400 € a na jedno samostatné ložisko si připravte 80 až 150 €. Ano, dva kroužky s kuličkami uvnitř, které pořídíte za cenu snubního prstýnku.

Možnosti uplatnění v profesionální cyklistice

Zpátky k hodnocení. Jelikož se jedná o prototyp, tak cenu systému zahrnujícího kliky, převodovou hřídel, zadní ozubené kolo, řazení a zadní náboj výrobce zatím nezveřejnil. Na základě výše uvedených parametrů však lze očekávat, že bude srovnatelná s pořizovací hodnotou nového auta nižší střední třídy.

Z tohoto pohledu se širší využití mechanismu Ceramic Speed jeví jako utopická záležitost. Ani profesionální cyklistické stáje řešící každou vteřinu se nebudou zabývat novinkou, která by zatížila rozpočet o několik set tisíc až milionů eur.

Je třeba vzít v úvahu, že prvodivizní stáj disponuje zhruba třicítkou jezdců a každý z nich musí mít k dispozici hned několik strojů (tréninkové, časovkářské, závodní, náhradní při závodech a tak dále). Z pohledu manažera stáje – za souhrnnou cenu dva až tři miliony eur se dá pro tým pořídit vyšší přidaná hodnota, než je cca 16 ušetřených wattů.

Všechno to má totiž ještě jeden háček

Firmou uváděné hodnoty je potřeba převést také do reálného srovnání s běžně dostupnými komponenty. Ač může vypadat 99% účinnost přenosu energie jakkoliv fantasticky, tak vězte, že špičková sada Shimano Dura Ace se pohybuje na úrovni 96 až 97 %. Pokud ji doplníte běžně prodávanými komponenty Ceramic Speed (ložiska, kladky, středové a hlavové složení), zvýšíte její účinnost na 98,5 %. Tím se úspora výkonu scvrkne z 3 % na nějakých 0,5 až 1 %.

Rovněž tříprocentní zlepšení aerodynamického odporu je třeba brát s rezervou, neboť se jedná o aerodynamický odpor jízdního kola tvořící pouze 20 % z celkového odporu vzduchu. Zbylých 80 % připadá na samotného jezdce. Takže reálné snížení celkového odporu vzduchu je zhruba 0,6 %.

Pokud tedy věnujete trošku úsilí na maximální zefektivnění klasického systému, budete oproti nově prezentovanému převodu zaostávat o 1,1-1,6 % výkonu. Což představuje rozdíl 3 až 5 wattů, které, přeneseny do reálných čísel, znamenají u čtyřicetikilometrové časovky při standardizovaném výkonu 300 W ztrátu deseti vteřin.

Při jízdě do kopce, v nižších rychlostech a vyšším výkonu se rozdíly mezi oběma systémy ještě více smazávají, a pro jízdu v pelotonu, kdy je závodník po většinu času schovaný v závěsu, nemá inovace absolutně žádný význam (nohám závodnika je úplně jedno, jestli točí výkon 150 nebo 155 wattů, pořád jsou v zóně aktivní regenerace).

Vlastně několik dalších háčků…

UCI. Všemocná, všepřikazující a o všem rozhodující organizace. Pokud systém neprojde jejím schvalovacím procesem, nemá šanci se v závodní cyklistice zabydlet. A důvodů, proč to nepůjde, se najde nejen ze strany UCI hned několik.

Bezpečnost. Jak je z obrázků patrno, pastorek zadního kola připomíná obrovskou frézu se zuby nasměrovanými na pravou stranu. O tom, jak by to v pelotonu při hromadném pádu asi vypadalo, se raději nebudu rozepisovat. Aerodynamická krytka pastorku by s největší pravděpodobností vzala za své při prvním kontaktu s asfaltem.

Cena. Lze předpokládat, že tento mechanismus by už tak vysoké ceny špičkových kol ještě zdvojnásobil a to by v podstatě znamenalo znevýhodnění týmů, které by si tento příliš drahý mechanismus nemohly dovolit. Lze předpokládat, že i tuto skutečnost by UCI měla na zřeteli.

Limitovaný rozsah převodů. Převodový systém prostřednictvím hřídele se skládá z 13stupňové kazety a jednoho převodníku. Tato skutečnost dělá mechanismus nepoužitelný pro naprostou většinu kopcovitých silničních závodů. Buďto vám budou chybět převody v kopcích anebo přiměřené odstupňování pro rovinaté úseky. U třinácti převodů téměř nenajdete přijatelný kompromis.

Možná to zní smutně, ale zdá se, že šance na využití v silničních závodech je v podstatě nulová – pokud nepřijde nějaká inovace.

Ze sportovních disciplín však zůstává ve hře triatlon, kde jsou jednak benevolentnější pravidla a hlavně mnohem více faktorů (dlouhá individuální jízda, konstantní rychlost, rovinatější tratě) hovořících ve prospěch tohoto systému. Koneckonců i modelový výpočet čtyřminutové úspory je šitý na míru cyklistické části Ironmana.

Stejně jako v triatlonu, lze jednopřevodníkový systém aplikovat na MTB a to včetně těch s odpruženou zadní stavbou. Ceramic Speed totiž kromě klasické vyvinuli i teleskopickou hřídel určenou právě pro celoodpružená horská kola.

Jaké jsou vyhlídky?

Možná to bude znít po předchozích řádcích překvapivě, ale šance na zavedení nového mechanismu do běžného prodeje je velká. Je sice fakt, že uplatnění v závodní cyklistice je prozatím nereálné, to ale nic nemění na skutečnosti, že spousta nadšenců, které tato novinka uchvátila, bude ochotna za její pořízení akceptovat i cenu, před kterou by věřící obrátil oči k nebesům a nevěřící si odplivl.

Úspora wattů, aerodynamika, hmotnost, případně další měřitelné parametry při rozhodování běžného spotřebitele nehrají až tak velkou roli. Stačí se podívat, kolik lidí si koupí celoodpružené kolo, i když z ekonomického i praktického hlediska by pro jejich aktivitu byl po všech směrech výhodnější model s pevnou zadní stavbou. Lidi prostě kupují to, co se jim líbí, což v reakci na tuto novinku potvrzují i ohlasy na sociálních sítích, které by se daly shrnout do jediného toužebného pokřiku “Udělejte to levnější, já to prostě chci!”.

Testujeme boty na běhání. Přečtěte si naše recenze.

24. 5. 2021 10 komentáře
2 FacebookEmail
Běžecké botySilniční botyTrailové botyVybaveníZávodní boty

Hmotnost běžeckých bot: co můžeme považovat za lehkou botu a o kolik zrychlíme

od Vít Kněžínek 22. 5. 2021
autor Vít Kněžínek

Kolik musí vážit běžecké boty, aby se daly označit jako těžké? Nebo naopak lehké? Hmotnost vybavení je u vytrvalostních sportů odvěké téma. V běhání se sice jen málokdy dostaneme do podobných extrémů jako například v cyklistice, ale i tak chce každý botu co nejpohodlnější a co nejlehčí. Možná vás proto překvapí, že hmotnost bot sice není úplně zanedbatelná, ale má mnohem menší vliv, než si většina lidí myslí.

Jaký má vliv hmotnost bot na vaši rychlost?

Než se vrhneme na hodnocení toho, jaká hmotnost znamená, že jsou boty ještě lehké, nebo už těžké mi dovolte krátkou odbočku k tomu, jak to vlastně s hmotností u bot funguje. Na toto téma existuje hned několik studií, které jasně popisují vztah mezi hmotností bot a energetickou náročností, respektive rychlostí běžce.

Problematika vztahu hmotnosti a rychlosti zajímala několik sportovních vědců a my tak máme k dispozici velmi povedené studie. Tyto studie jednoduše a přesně popisují, jak to všechno funguje. Nejvíce aktuální práci má na svědomí Rodger Kram a jeho tým z univerzity v Boulderu. Kramova studie potvrdila to, co se ví už od osmdesátých let, kdy vznikaly první práce na toto téma a sice, že existuje přímý vztah mezi hmotností bot a energetickou náročností. To asi není nic překvapivého, na rozdíl od toho, že tento vztah sice není zanedbatelný, ale zároveň je mnohem menší, než si většina lidí představuje. 

Sto gramů hmotnosti navíc vás zpomalí o necelé jedno procento. Při desítce za čtyřicet minut vám o sto gramů těžší boty přidají zhruba 20 vteřin navíc. A naopak, lehčí boty by měly váš čas stejnou měrou zrychlit. Na hmotnost bot budou více náchylní pomalejší běžci s horší technikou a vyšší vertikální oscilací (při každém kroku se musíte více nadnést a váha bot vás táhne o to víc zpátky k zemi), zatímco vyběhaní atleti nejsou vyšší hmotností bot ovlivněni tolik.

Zdá se vám 20 vteřin na desítce jako velký rozdíl? Možná ano. Stogramový rozdíl mezi botami je ale extrémní a drtivá většina dostupných modelů má mezi sebou mnohem menší rozdíly.

Kolik váží běžecké boty? 

Nejlehčí modely na trhu se pohybují okolo 190 gramů, zatímco ty nejtěžší váží okolo 330 gramů. Bráno pro velikost UK8. Největší absolutní rozdíl je tedy cca 150 gramů. Pod dvě stě gramů ale obvykle váží jen několik málo závodních speciálů, zatímco přes tři sta gramů se dostane jen několik málo krosovek, nebo robustních silničních objemovek. Medián se pohybuje okolo 250 gramů, plus mínus.

Jen velmi malé množství bot pak opustí mantinely 230 až 290 gramů a reálný vliv v tomto rozpětí je tak okolo půl procenta v rychlosti běhu. Nebo chcete-li deset vteřin na desítce při tempu 4:00 na kilometr. Jedna vteřina na kilometr. Stačí drobná terénní nerovnost, lehký protivítr, nebo krátký kopec a vliv těchto okolností na vaši rychlost bude mnohem větší, než vliv vašich bot. Ke kategorizaci dle váhy se vrátíme ještě později.

Hmotnost nejsme schopni vnímat chodidly

Další zajímavá věc, na kterou sportovní studie přišly je, že nejsme schopni vnímat hmotnost bot jinak než rukama. S botami na nohách zkrátka pouze jeden z osmnácti běžců pozná, že je bota lehčí, nebo těžší, než jiný model. Budete-li držet boty v rukách, pak si rozdílu snadno všimnete, ale kdyby vám boty někdo obul přímo na nohy a zeptal se vás na hodnocení hmotnosti, pak nemáte šanci odpovědět správně jinak než tipováním.

S těmito řádky nejspíš nejeden čtenář nebude souhlasit, ale není nic snazšího než slepý test, kdy můžete poprosit své blízké, ať vám obují na nohy různé boty, vy vyjádříte svůj názor k hmotnosti a pak boty jednu po druhé zvážíte. Předpokladem tohoto testu je, že budete obouvat boty, jejichž (vzájemnou) hmotnost neznáte, což se ale dá obejít zavázanýma očima.

Rozdělení bot podle hmotnosti

Vraťme se ale k hodnocení hmotnosti bot. Jak už bylo řečeno, vliv váhy na výkon není příliš velký. Máme-li ale boty přece jenom klasifikovat, pak opět bráno pro velikost UK8:

  • extrémně lehké modely váží pod 200 gramů,
  • spíše lehčí modely 200 až 240 gramů,
  • standardní hmotnost se pohybuje v rozmezí 250 až 290 gramů,
  • za těžké můžeme považovat boty vážící 300 gramů a více. 

Rozpětí hmotností u každé kategorie bot – závodní, objemové, nebo krosové je obrovské a nedá se přesně vymezit. Při výběru, je-li pro vás hmotnost důležitá, proto vždy porovnávejte konkrétní konkurenční modely. Nezapomínejte ale na skutečnost, že nižší hmotnost obvykle znamená o poznání nižší životnost celé boty.

Ve větší nevýhodě budou muži s velkými chodidly (UK11 až 15), protože s rostoucí velikostí logicky roste i hmotnost bot. Naopak lidé, nejčastěji ženy, s drobnýma nohama (UK4 až 6) mohou hmotnost úplně pustit z hlavy, jelikož rozdíly jsou zde minimální. 

22. 5. 2021 0 komentáře
0 FacebookEmail
Inspirace

Łemkowyna Ultra-Trail: Stokilometrová bahenní lázeň s puncem zlata

od Ondřej Pavlů 21. 5. 2021
autor Ondřej Pavlů

Po menších peripetiích se minulý víkend podařilo českému Columbia Montrail týmu vyjet na běžecký festival Łemkowyna Ultra–Trail. Vyhlášený bahnivý závod v polských Nízkých Beskydech, známý bohatým doprovodným programem a běžeckou party v cíli sice po přeložení z podzimu proběhl kvůli situaci v dosti okleštěné formě, ale hlavně proběhl. A pro Čechy docela úspěšně. Martina Dvořáková si na hlavní 150kilometrové trati doběhla pro druhé místo. Ondřej Pavlů vyhrál stokilometrový závod a vylepšil traťový rekord o 55 minut. A právě Ondra se o zážitcích ze závodu pro Rungo trochu rozepsal.

Doba je všelijaká, a ještě ve středu, dva a půl dne před startem, jsme si nebyli jisti, jestli vůbec do Polska pojedeme. Nakonec ale zafungovala nalezená skulinka v tamějších vládních nařízeních a díky potvrzení od ITRA (Mezinárodní trail runningová asociace) o mezinárodním přesahu závodu a následně zaslané pozvánky od organizátorů jsme byli vyňati z nutnosti nastoupit do karantény a ve složení Martina Dvořáková, Michal a Soňa Hrabcovi a moje maličkost jsme mohli frčet z Prahy rovnou až na start závodu 15. května 2021.

Nejblátivější závod široko daleko

Łemkowyna Ultra-Trail je známý jako extrémně bahnitý závod, který se každý podzim běhá v polských Nízkých Beskydech. Přesunutí loňského ročníku z podzimního termínu na květen proto v mnoha závodnících vzbudilo naději, že by se jim třeba jednou trať nemusela pokoušet sežrat boty i s nohama. A dlouho to tak i vypadalo. Ještě ve středu byly traily suché jak troud. Pak ale přišla dvoudenní smršť, která vše vrátila do normálu a jako bonus rozvodnila potoky, jichž se na trase brodí desítky.

Na trasy od 30 do 150 kilometrů se pravidelně sjíždí polská běžecká smetánka, většinou okořeněná i několika slušnými zahraničními závodníky. Kvůli epidemické situaci a komplikacím pro zahraniční běžce bylo letos startovní pole bohužel trochu prořídlé. Já a Michal jsme se postavili na 103 kilometrů dlouhou trasu s převýšením 4 500 metrů. Soňa běžela 48 kilometrů a Martina nám zachraňovala čest účastí na hlavní 150kilometrové distanci.

Plnou parou vpřed

Když se mě ředitel závodu Krzysztof těsně před startem ve dvě ráno ptal, na jaký čas to vidím, trochu velkohubě jsem prohodil, že 11 hodin je hratelných. Nutno podotknout, že traťový rekord v té době byl 11:51. Ten držel Polák Maurycy, vítěz z roku 2019, který se na start postavil i letos. Zcela logicky jsem ho považoval za svého hlavního soupeře.

Neproběhlo žádné oťukávání ani taktizování, od začátku jsme šli slušnou pilu. Bahnité seběhy ve tmě na plný plyn. Na širších cestách pod čtyři na kilák. Žádné flákání do kopců. Bylo to ale hezky gentlemanské. Já mu za běhu několikrát podržel běžecké hole, když si potřeboval něco vyndat z batohu. On mě zachránil, když mi vypadl z kapsy kelímek na vodu. Na běžeckých úsecích jsme kecali, vzájemně se povzbuzovali. V cíli si srdečně gratulovali.

Na 35. kilometru jsme míjeli o hodinu dříve startující Martinu. Prohodili jsme pár povzbuzujících slov a vzápětí za sebou slyším, jak Maurycy se smíchem říká „He’s trying to kill me!“ Možná si to nechal vlézt pod kůži, protože hned v následujícím kopci jsem mu poprvé cuknul. O chvíli později jsem ale přeběhl odbočku a musel naopak stahovat. O deset kilometrů později, těsně před druhou občerstvovačkou, už jsem se ale trhnul nadobro a tušil, že mě čeká dlouhá osamocená práce. Trochu jsem zvolnil a v kontrolovaném tempu pokračoval.

Podmínka pro zápasy v bahně ideální

Trať byla mokrá a blátivá až běda. V prudších kopcích to byl jeden krok nahoru, dva dolů. Na sebězích bylo lepší zavírat oči a doufat, že se to dole nějak zastaví. Vždy, když měl člověk pocit, že mu začínají schnout boty, přišel brod dalšího rozvodněného potoka. Zlatým hřebem pak byla pasáž někde před 50. kilometrem, kde jsem probíhal mokřadem a asi kilometr v kuse šel po kotníky až po kolena ve vodě.

Mělo to ale své kouzlo. Trať nám to prostě nedávala zadarmo a za dřinu nás pravidelně odměňovala. Vedla kolem mnoha kostelů, kostelíků a svatyň postavených v tradiční beskydské dřevěné architektuře. Uprostřed krásného listnatého lesa takhle třeba najednou na paloučku vykouknul úchvatný hřbitov. Východ slunce nad mlhavou krajinou byla kapitola sama pro sebe. 

Při závodech do 12 hodin přijímám energii jen z GU gelů, nutričních nápojů Tailwind a ovoce na občerstvovačkách. Je to pro mě nejrychlejší a nejpohodlnější. Problém zmíněných značek ale je, že do většiny produktů rvou kofein. Po závodech se mi tak často stávalo, že jsem v noci civěl v kofeinovém rauši do stropu a nebyl schopen spát. Tentokrát jsem kofein dávkoval trochu s rozmyslem. Jel jsem na něm v noci, po východu slunce jej ale úplně vysadil a používal už jen bezkofeinové příchutě. Po dlouhé době jsem díky tomu (a pár pivům k večeři) po závodě spal jako kotě.

  • Foto: Ondřej Pavlů
  • Foto: Ondřej Pavlů
  • Foto: Ondřej Pavlů
  • Foto: Ondřej Pavlů
  • Foto: Ondřej Pavlů
  • Foto: Ondřej Pavlů
  • Foto: Ondřej Pavlů
  • Foto: Ondřej Pavlů

Hlavně zachovat chladnou hlavu a dobrou náladu

Na ultramaratonských závodech mě baví optimalizování různých drobných úkonů, aby člověk pokud možno vůbec nezastavoval a neztrácel tak čas a flow. Mám třeba přesnou rutinu na občerstvovačkách. Jenže tu mi na Łemkowyně komplikovala protiepidemická opatření. Fungovalo to takto. Nasadíš si roušku, vydezinfikují ti ruce, vodu a jakékoliv jídlo ti dají dobrovolníci, ničeho se nedotýkáš, následně vše konzumuješ mimo občerstvovačku. 

Ve tři ráno jsem tak najedou stál u dezinfekce s vršky od lahviček v puse, lahvičkami v rukou, rouška někde v kapse. Všechno špatně. Jako bonus jim děsně trvalo dotočení vody a mezitím mi Maurycy zdrhnul do tmy. Myslel jsem, že tam vyrostu. Byl to samozřejmě můj problém, o nařízeních jsme dopředu věděli, jen jsem je zapomněl zohlednit. Hned po odběhnutí jsem celý proces v hlavě překopal a další občerstvení již procházel hladce, přizpůsoben protiepidemickým opatřením a místo nervozity rozdával úsměvy a díky. 

To zároveň hezky ilustruje strašně důležitou věc při ultramaratonech. Jakékoliv problémy je potřeba okamžitě řešit, měnit je na pozitiva a díky tomu si držet svoji „mental game“ a koncentraci na výkon. Právě zde jsem měl i jeden černý puntík. Kolem 70. kilometru nás čekalo nepříjemné táhlé stoupání. Trochu jsem ztratil koncentraci a asi dva kilometry v kuse za běhu koukal do telefonu, odpovídal na zprávy a posílal updaty a fotky. Pak jsem se najednou probral a začal sám sobě nadávat, co to sakra dělám a ať se koukám soustředit. Telefon jsem zandal. O deset vteřin později jsem se ukázkově rozšvihal v blátě. Po této drobné lekci už jsem se zase soustředil.

Vymačkat zbytky sil

Na 92. kilometru jsme probíhali dukelským průsmykem, bohužel napříč. Poslední velké stoupání už štípalo a nohám se hodně nechtělo. Na vrcholu Cergowa s krásnou novou rozhlednou mě ale znovu nakopli fandící turisté a plnou parou jsem se pustil na první téměř suchý seběh. Závěrečných zvlněných šest kilometrů na asfaltu bylo hodně na morál. Jako bumerang se mi vrátilo moje předstartovní proroctví a musel se pěkně zmáčknout, abych to pod těch 11 hodin stlačil. 

Nakonec z toho bylo 10:56, první místo s náskokem téměř 37 minut na druhého Maurycya a vylepšený traťový rekord o slušných 55 minut. Záznam trasy najdete zde. Udělalo mi velkou radost, že konzistentní trénink z posledních měsíců vynesl své první dividendy. Kromě hezkého výsledku jsem byl schopen v závěru podřadit, po závodu sám vyjít schody v hotelu a druhý den dokonce bez obtíží vstát z postele. Teď mě ale ještě čekají tři perné měsíce před hlavním závodem letošní sezony. Tím je UTMB, legendární závod obíhající masiv Mont Blancu na 170 kilometrů dlouhé trati s deseti kilometry převýšení. Moji cestu a finální přípravy můžete sledovat na mém Strava profilu viz profil redaktora.

21. 5. 2021 0 komentáře
0 FacebookEmail
Inspirace

Madeira není pro lenochy. Aktivní lidé, kteří milují kopce, budou nadšeni

od Marcela Grundzová 20. 5. 2021
autor Marcela Grundzová

Věřím, že po tak dlouhé době, co jsme teď byli všichni zalezlí doma, přemýšlí o nějakém zpestření určitě kde kdo. Tak proč to neuskutečnit. V tuto chvíli může být zajímavou volbou Madeira. Ta v rámci snah povzbudit cestovní ruch nabízí totiž cestovatelům testy při příjezdu i odletu zdarma. Na druhou stranu, Madeira není úplně toužebnou destinací pro plážové povaleče. Pláží zde není mnoho a většinou mají kamenitý povrch. Často je také nahrazují betonová mola. Pro aktivní dovolenou je Madeira ale ráj!

Asi každý má Madeiru spojenou se sáňkováním, a to tím, které tu provozuje už od roku 1850 a které se odehrává za plného provozu v proutěných koších. Tehdy to byl jeden ze způsobů dopravy, dnes jde o atrakci pro turisty všech kategorií – rovnou ale mohu dodat, že to není nijak významně adrenalinový zážitek. Ostatně už Hemingway atrakci popsal jen jako rozveselující, což je naprosto výstižné.

Madeira je malý ostrov s vysokými vrcholky. Na šířku má asi 22 kilometrů, na výšku necelé dva kilometry. Z toho plyne, že stoupání, které tu najdeme, stojí opravdu za to. Moje sportovní hodinky stále nadšeně jásaly a neustále mi za něco připisovaly odznáčky. Není divu. Jen ranní cesta do pekárny pro snídani znamenala totiž nastoupaných sedm pater.

Takže kdo miluje kopce, je pro něj Madeira to pravé. Potkali jsme jak cyklisty v horských serpentýnách, tak běžce v terénu složitém i pro chůzi.

I proto část mého já, toho „já“ v podobě řidiče půjčeného vozu, trochu trpělo. Už první cesta z letiště k pronajatému domu vedla prudkým kopcem dolů a ve chvílích křížení cest byl viditelný horizont úplně jinde, než se nacházela svažující se cesta. Dokážu ale pochopit, že i srdce motoristy jásá – ostatně pro nás nezvyklých serpentin nad oceánem (i jinde), si užije plnými doušky. Nelze se jim vyhnout.

Ale i proto bych u nadšených cyklistů ráda dodala, že je dobré mít na paměti, že cesty používají i motoristé. A těmi jsou právě dost často cizinci. Potkala jsem pár vyděšených řidičů v horách, kteří nesnesli ani druhé auto za sebou. Lepší možností je tedy opustit silniční cyklistiku a využít služeb společností, které se zde na cyklistiku specializují. Nejen, že vám půjčí kola, ale také jsou schopni vás odvézt k vybrané trati. To eliminuje jízdu v provozu a nabízí jedinečný zážitek z jízdy v terénu. 

Co se běhu týká, běžci ve městech nejsou nijak ojedinělí. Běhat podél oceánu po místních promenádách je také skoro jediný způsob, jak běhat (skoro) po rovině. Dobrodružnější místa, kde je možné běhat, jsou turistické trasy v terénu. Je však nutné vyrazit buď velmi brzy, nebo počítat s turisty, kteří budou běh brzdit. Cesty jsou navíc často úzké a nedovolují vyhýbat se. Popravdě – stejně jako moc nerozumím běhu například ze Sněžky na Špindlerovku (kde má člověk i při obyčejné chůzi problém si nepodvrtnout kotník), nerozumím moc ani běhu na podobných stezkách Madeiry. Ale proti gustu… Výhledy za to rozhodně stojí, ať jde o běh nebo jen turistiku.

Turistika je ostatně asi nejčastější způsob poznávání Madeiry. Madeira je plná turistických cest různé náročnosti a nejznámější jsou asi trasy podél levád (což jsou zavlažovací kanály, které slouží k dovedení horské vody do nižších oblastí). Některé levády vedou i tunely, které mají různou délku a často se doporučuje čelovka k jejich bezpečnému zvládnutí. Na oficiálních stránkách Madeirského turistického ruchu (visitmadera.pt) je možné kontrolovat schůdnost turistických tras a doporučuji tato opatření respektovat. Uzavření některé trasy bývá časté zejména u sesuvů svahů a hrozících padajících kamenů. Zrovna nedávno jeden z takových pádů kamenů na uzavřenou stezku znamenal rozdrcenou nohu jedné turistky a zásah záchranných složek. 

  • Sáňky z pr. Foto: Marcela Grundzová
  • Madeira. Foto: Marcela Grundzová
  • Madeira. Foto: Marcela Grundzová
  • Madeira. Foto: Marcela Grundzová
  • Madeira. Foto: Marcela Grundzová
  • Madeira. Foto: Marcela Grundzová
  • Madeira. Foto: Marcela Grundzová
  • Foto: Marcela Grundzová
  • Ryba s ovocnou omáčkou. Foto: Marcela Grundzová
  • Madeira. Foto: Marcela Grundzová

Levády ovšem zdaleka nejsou vše, co Madeira nabízí.  Mnoho turistických stezek nevede podél Levád, a přesto jsou velmi zajímavé (a často i úžasně fotogenické), jako například Fanalská stezka (zapsaná v UNESCO), dechberoucí vyhlídky, nebo lanovky, které vedou téměř kolmo z útesů na pobřeží. Je možné otestovat i pevné nervy na vyhlídce se skleněnou podlahou ve výšce 580 metrů nad oceánem, nebo se kochat rostlinami ve Funchalské botanické zahradě.

Krom již zmíněných (poměrně obvyklých) sportů je možné se na Madeiře vyřádit i mnoha dalšími způsoby. Je možné se vznášet v oblacích nad oceánem s paraglidem (a to i v tandemu se zkušeným pilotem), anebo využít všech možností, které oceán nabízí – potápění, paddleboard, rybaření nebo adrenalinový coastering. Ostatně mít více času, byl by právě coastering naší jasnou volbou.

A pokud po všem tom objevování krás ostrova vyhládne, jednoznačně lze doporučit ryby. Nepotkala jsem restauraci, kde by nevařili dobře, a zatím nikde jinde ve světě jsem nejedla tak dobré chobotnice. Ty jsou můj osobní místní TOP no. 1. Zážitkem určitě bude i ochutnání ryby s podivným jménem „tkaničnice tmavá“ (hledejte v jídelním lístku „black scabbardfish“ nebo „espada“). Jedná se o dost ošklivou rybu, ale naprosto luxusní chuti (je zde poměrně často nabízená v omáčce z maracuji, popřípadě s banánem – není to špatné, ale obyčejně ugrilovaný kus této ryby je podle mého názoru rozhodně lepší). 

PS: A jestli někdy i srdce dobrodruha zatouží po koupeli v chladivém oceánu, nabízí Madeira řadu přírodních bazénů, ve kterých je koupel rozhodně zážitkem. Do toho!

20. 5. 2021 0 komentáře
1 FacebookEmail
Sporttestery

Pane profesore, už je čas… začít používat sportovní hodinky. Ultramaratonec o funkcích

od Rungo 19. 5. 2021
autor Rungo

Jak titulek napovídá, budou dnešní slova ultramaratonce Dana Orálka o měření času. Protože začínal s atletikou před 35 lety, bude první část především o tom, jak to chodilo dříve, ale také o tom, které funkce využívá a sleduje dnes.

V začátcích jsem jako atlet žádné hodinky nepotřeboval. Pochopitelně, protože jsem měl trenéra, který měl stopky – klasické mechanické cibule a vždy, když jsem doběhl úsek, jsem dostal informaci o tom, jak jsem běžel. Když se zvyšovala náročnost tréninků, tak jsme také začali měřit tepovou frekvenci čili TF. To probíhalo ručně. Běžec si po ukončení úseku musel co nejrychleji najít nějakou tepnu třeba na ruce nebo na krku, od povelu trenéra se deset vteřin měřilo a tento údaj se nahlásil.

80. léta a první Polar

Trenér tedy měl tři základní nástroje: stopky, papír a tužku. Tento systém fungoval velmi uspokojivě po desítky let. Koncem 80. let jsem byl svědkem prvního nasazení techniky do tréninků. Bylo to pro nás velké zjevení, když při různých reprezentačních událostech jsme potkali sportester od finské firmy Polar. A ten nejenom že uměl měřit TF, ale dokázal to přenést do počítače, a také jsem viděl příruční zapisovač, který uměl udělat graf TF v čase. Bylo to něco jako nakouknutí do sci-fi budoucnosti, protože je potřeba si uvědomit, že většina počítačů v ČSSR byly sálové počítače a technika dostupná běžným lidem byla reprezentována několika počítači jako ZX Spectrum nebo Commodore, které byly dovezené z „nepřátelského“ západu a většinou sloužily pro hraní her.

Moje osobní měření času začalo někdy s příchodem na střední školu. Jednak jsem dostal náramkové hodinky Prim a jednak jsem začal běhat některé tréninky sám. Hodinky měly dokonce vteřinovou ručičku a nemusely se natahovat, protože byly na baterii. Tenkrát mi to bohatě stačilo, a když se mi hodinky porouchaly, používal jsem jednoduše veřejné hodiny, když začátek a konec mého běhu byl právě u těchto hodin. Vteřiny nebyly potřeba. Mým snem byly digitální hodinky se stopkami, ale jednak moje finanční možnosti končily někde u nákupu dvou párů bot za rok, a také se digitálky daly koupit pouze u speciálních prodejců, kterým se lidově říkalo „vexlák“ a říkat o nich, že to byla šedá zóna je eufemizmus. První digitálky se stopkami jsem koupil v zahraničí hned po revoluci a byly úžasné. Tedy do chvíle, kdy se po dvou dnech utrhl řemínek. Prostě laciný asijský (Čína ještě do Evropy skoro nic nedovážela) krám. Další, co jsem koupil, už byly dražší značkové Casio, ale za to měly 30 mezičasů a na jednu baterku fungovaly deset let. 

Můj první sporttester

Výraznou kvalitativní změnou tedy pro mě byl až rok 2010, kdy jsem si pořídil skvělý přístroj Garmin Forerunner 310 XT. Najednou jsem byl ve 21. století, protože nejenom, že mi to měřilo tep přes hrudní pás, ale ještě tam byla GPS a měření vzdálenosti, rychlosti a stoupání. Přes speciální USB ANT Stick to umělo samo nahrát data do počítače a například program SportTrack to uměl načíst a zpracovat. Webová aplikace – pokud nějaká byla – byla zatím nepoužitelná.

Najednou jsem mohl běhat trénink buď na přesné tempo nebo určenou TF a nepotřeboval jsem k tomu ani dráhu ani přesně změřené kilometrovníky na silnici. V podstatě to mělo jen dvě vady, pro ultra příliš malá výdrž a nedalo se to použít pro běžné nošení. Takže jsem měl své první Garminy pouze pro sport. To, že 310 byly poněkud větší než aktuální modely, zase vyrovnávala skvělá velikost a čitelnost textů na displeji.

Po krátké zkušenosti s Fénix 2, které mi přišly příliš těžké a těžkopádné, jsem je (Fénixe) vyměnil za Forerunner 920xt. Byly lehké a měly větší výdrž, ale přece jen ne dostatečnou třeba na Spartathlon. Hodinky sice už měly i základní metriky pro mechaniku běhu, ale ještě neměly integrovaný snímač tepu, což mi nevadilo, protože pro běhání používám pás. Vydržely mi další tři roky, než jsem provedl upgrade na model 935xt, který už má integrovaný snímač tepu a měl by vydržet až 30 hodin v režimu GPS. Bohužel v reálu jsem z nich dostal pouze asi 22 hodin a režim ultratac mi nevyhovoval, takže jsem velmi brzy provedl upgrade na model 945xt. Ten je doslova nabušený funkcemi na stejné úrovni jako modely Fénix, ale váží polovinu, což velmi oceňuji na svých kostnatých rukách. Navíc se mi líbí jejich design, který mi přijde zajímavější než u protěžovaného Fénixu. 

Chytré hodinky a funkce, které nyní sleduji

Na rozdíl od mého prvního modelu Garmin (310xt) jsou 945xt hodinky pro celodenní nošení a přestože jsem si nemyslel, že k tomu dojde, tak je aktuálně nosím i při spaní. Nejen kvůli funkcím sledování spánku, ale také kvůli budíku, který mě diskrétně probudí pouhou vibrací. 

  • Foto: Dan Orálek
  • Foto: Dan Orálek
  • Foto: Dan Orálek
  • Foto: Dan Orálek

Co mám nastaveno na obrazovkách

Pochopitelně, že to hlavní proč je mám, je měření při běhu ať už jde o trénink nebo závod. Na hlavní obrazovce svítí celkový čas, vzdálenost a aktuální TF. Na druhé jsou údaje o probíhajícím úseku a následuje obrazovka s průměry a převýšením. Také mám zobrazenou mapu. Vždy mám zapnutý autolap po jednom kilometru, aby mi tato funkce sloužila jako ukazatel tempa. 

Naučil jsem se používat funkce pro tréninky, která je skvělá, když člověk nechce trénovat na dráze. Také pro výběhy v neznámém terénu používám mapy a navigaci po trase. Navíc se nemůžu ztratit, protože vždy jde zvolit funkci Back To Start, kterou považuji za naprosto skvělou.

Naopak informace o tom, kolik mám VO2max a kolik mám odpočívat, beru vždy s velkou rezervou, protože jsem si vědom limitů těchto funkcí založených na pouhém měření tepu. Jsem technicky zaměřený, takže se čas od času dívám i na další metriky a informace, které hodinky umí zobrazit. Jejich tolik, že popis by zabral několik dalších stránek.

Nesportovní funkce, které využívám

Nicméně je tu jedna zvláštní funkce, kterou používám, a to je svítilna. Bezva, když v noci nechcete rozsvítit světlo v místnosti a potřebujete bez zranění doputovat na WC. Při běžném denním použití mám na ciferníku kromě času informace o uběhnuté vzdálenosti za den, předpověď počasí a kdy zapadne slunce. Zároveň mi chodí zprávy z mého mobilu, a to včetně toho, že mi někdo telefonuje. Dokonce jsem si koupil BT sluchátka a čas od času něco poslouchám přímo z hodinek.  Když se dívám na výčet funkcí, tak to překonává o celé světelné roky nejen moje dávné představy, co by tak mohly umět hodinky, ale myslím, že i autoři sci-fi románů zůstali ve svých fantaziích hodně při zemi. 

Vyhodnocování údajů

Samostatnou kategorií každých hodinek je potom možnost vyhodnocování a prohlížení údajů v aplikaci buď webové, nebo v mobilním telefonu. Tady mě kromě statistických údajů zajímají i metriky pro dynamiku běhu. Jsou to funkce frekvence kroku, délka kroku, vertikální oscilace, délka kontaktu se zemí, vertikální poměr a vyváženost kroku.

Zvláště vyváženost kroku začíná při mém kulhání nabývat důležitosti, protože dokáži alespoň orientačně sledovat, jak na tom zrovna jsem. Pravda je, že poslední dva měsíce se alespoň to vypočítané kulhání zlepšilo, ale po krátkém přemýšlení jsem zjistil, že to bylo kvůli kulhání i na druhou nohu. Takže v praxi to vypadalo děsně.

Skvělým doplňkem pro sledování tréninku je potom aplikace Elevate pro Chrome, která si přes Stravu stáhne data a potom je přehledně nahraje do grafu, kde můžete sledovat vývoj kondice, únavu a vaši formu. 

Málem jsem zapomněl na Segmenty, které umí hodinky zobrazovat přímo při běhu a umožní vám na dálku soutěžit s ostatními. Párkrát jsem to vyzkoušel a může to být docela dobrá zábava a motivace. Akorát kvůli větší popularitě doporučuji propojit ty Garminovské přímo na Stravu, kde je přinejmenším mnohem více soutěže chtivých jedinců. 

To co má Garmin též výborně zvládnuto je API (Connect IQ) a možnost doprogramovat nové funkce přímo do hodinek. Pochopitelně ne každý jsme programátor a tak Connect IQ store nabízí velké množství ciferníků, datových obrazovek, nových aplikací a funkcí, které jsou zatím v drtivé většině zadarmo. Není poté problém i pro v počítačích méně zdatné jedince se chlubit každý druhý den novým krásným ciferníkem.

Myslíte, že jen vychvaluji jeden typ hodinek? Jistě, máte pravdu, ale zatím vždy, když jsem hledal nové hodinky, tak jsem nakonec skončil jen u další verze Garminu. Samozřejmě, že někomu jinému bude jiná značka sedět lépe, ale já jsem zatím spokojený.

Trénink v dubnu

Po zranění, které jsem si léčil od února, jsem se v dubnu postupně dostával ke stále větší zátěži. Přestože to bylo pouze přidávání objemu, tak jsem byl za to vděčný, protože bolest stehna postupně ustupovala. Aktuálně to ještě trochu cítím, ale už mě to prakticky nelimituje při běhu. To, co mě limituje v přechodu do větší běžecké intenzity, je moje levé koleno, které se také zlepšuje, ale velmi pomalu. Nezbývá než pokračovat v kompenzačních cvičeních a jednoduchém strečinku.  Uvidím, co z tohoto tréninku dokáži zaběhnout na MČR na 100 km v Plzni a o týden později na ultratrailu ve Veselici.

 KmPrůměrné tempo
Týden (4 dny)450:05:51
Týden1320:05:30
Týden1520:05:27
Týden1330:05:26
Týden (5 dní)1120:05:14
Přehledová tabulka za duben

Celkem za duben 576 km.

O autorovi: Dan Orálek je jeden z nejlepších českých ultraběžců. Byl prvním Čechem, který absolvoval Badwater Ultramarathon, jenž se běží v americkém Údolí smrti. Pětkrát získal titul mistra republiky ČR v běhu na 100 kilometrů. K jeho největším úspěchům patří 5. místo na nejslavnějším ultramaratonu světa, Spartathlonu. Každý měsíc se na RUNGO.cz dělí o své zkušenosti i to, jak je na tom aktuálně se svým tréninkem.

19. 5. 2021 0 komentáře
0 FacebookEmail
InspiraceRozhovory

Mám rád jídlo z jednoho hrnce, víc kastrolů stejně nemám, říká minimalista z Brna Patrik Zouhar

od Marek Odstrčilík 18. 5. 2021
autor Marek Odstrčilík

Někdy je zásadní změna tím jediným východiskem, jak uzdravit svůj život. Jsou různé cesty a možnosti, někomu stačí drobné změny, jiný sáhne po “těžším“ kalibru. Minimalista, jogín a sportovec Patrik Zouhar (40) zvolil tu druhou variantu. Postupně se vzdával svých materiálních zbytečností a začal žít na ploše 2 × 2 metry. Uvědomil si, že štěstí spočívá trochu v něčem jiném než hromadit hmotné statky. 

Vy žijete v Brně ve sdíleném bytě. Máte tam pokoj 2 × 2 metry, což není vpravdě mnoho. Co vás k tomu vedlo?
Já to beru jako takový experiment, protože chci zjistit, zda se dlouhodobě dá na tak malém prostoru žít. Je to prostě výzva, která trvá už pět let. Rád zkouším různé extrémní podoby minimalismu. Několikrát jsem třeba cestoval po Evropě úplně bez zavazadla. A v tomhle případě mě zajímaly hranice, kam lze s málem až zajít. 

A mě napadá, zda v tom třeba nehrála roli i finanční stránka a možnost nevydávat takové peníze za bydlení.
Tak i to hrálo určitou roli. Bylo to zrovna období, kdy jsem dával v práci výpověď a nechtěl jsem většinu naspořených peněz dávat za bydlení. A tady se nabídla možnost platit za pokoj v centru Brna 1 100 korun měsíčně.

To jste se asi před těmi pěti lety musel pořádně rozmyslet, co si do nového pokoje vezmete s sebou, ne?
Jojo, to jsem řešil hodně. Naštěstí jsem se v posledních letech párkrát stěhoval, takže jsem to měl celkem protříděné a věcí už moc nebylo. Všechno jsem dal do osobáku. Nejsložitější pro mě bylo, jak ten malý a rozměrově nepravidelný prostor vyřešit dispozičně. Mně se tam třeba nevešla klasická postel, takže tam mám skládací rošt, který je přes den křeslo a v noci postel.

Takže se dá říct, že osobní věci, nemyslím nějaký nábytek, se vám vejdou do batohu?
Je to tak. Já jsem zjistil, že s tím, co mám pouze v batohu, dokážu vyžít docela dlouhou dobu. Kdysi jsem vyrazil do Kanady jen s příručním zavazadlem, a nakonec jsem tam zůstal čtyři měsíce. Dokázal jsem žít jen s těmi věcmi, které jsem měl v tom batohu. Bylo to tedy základní žití, ale mně to stačilo.

Šlo by žít podle vás na ještě menším prostoru?
Šlo. V některých asijských zemích lidé žijí v takových kapslích, říká se tomu “coffin homes”. Ale já osobně bych nechtěl žít v “rakvi”, to už mi přijde příliš. Ti lidé ale bohužel často nemají jinou možnost.

To chápu, vy děláte jógu, takže to byste tam skoro nemohl udělat ani jednu pozici.
To je pravda. Já jsem moc rád, že i v tom mém 2 × 2 metry jsem našel prostor, jak cvičit jógu, byť ne všechny ásany tam cvičit jdou. Ale mám svoji sestavu, která se tam vejde. Musím říct, že jóga mi pomohla z depresí a zklidnit se. Stala se součástí mého každého dne. Stejně tak i pohyb obecně. Dobře mi dělá běhání a chodit přírodou.

Odráží se vaše záliba v minimalismu třeba i v tom, co jíte?
Určitě. Snažím se vařit jednoduchá jídla, ideálně takové “eintopfy”, kdy vše naházím do jednoho hrnce. Já popravdě vlastně ani víc hrnců nemám (smích). Celkově mám v kuchyni asi deset druhů vybavení. To mi k vaření stačí.

Byl jste třeba takový už v dětství?
Pamatuji se, že zhruba kolem deseti let jsem si začal na stole organizovat a třídit věci tak, abych měl ve všem pořádek. Vždycky při úklidu jsem se snažil nějakých věcí, o kterých jsem usoudil, že už je nebudu potřebovat, zbavit. Takže v té době jsem asi nevědomky začínal k minimalismu tíhnout. Větší zlom nastal v době, kdy jsem se v životě dostal do krize a hledal sám sebe. Uvědomil jsem si, že tak jak žiji, už to není možné a minimalismus mi přišel jako zajímavý prostředek, který by mě mohl někam posunout.

  • Foto: Patrik Zouhar
  • Foto: Patrik Zouhar
  • Foto: Patrik Zouhar
  • Foto: Patrik Zouhar
  • Foto: Patrik Zouhar
  • Foto: Patrik Zouhar
  • Foto: Patrik Zouhar
  • Foto: Patrik Zouhar

A jak jste žil?
Hodně sobecky a nebral jsem ohledy na své okolí. Vše vyústilo v rozpad vztahu, do toho mi umřela maminka a navrch jsem vyhořel v práci, kde jsem pracoval jako web designér. Dělal jsem v korporátu, což pro mě bylo postupně demotivující, jelikož spousta práce se třeba vyhodila do koše a vše, co jsem uměl, jsem tam vlastně zapomněl, protože o to nikdo nestál. Vše se nakupilo a už jsem to nedával. Musel jsem udělat nějakou velkou změnu. Moje tělo a hlava mi dávaly najevo, že tu změnu potřebují. Měl jsem deprese, přestalo mi dávat smysl to, co jsem do té doby dělal. Dostal jsem se k východní filosofii, odjel jsem do Tibetu a to mě inspirovalo. Viděl jsem, jak tam lidé žijí s málem a jsou šťastní. 

Není problém v našem světě postaveném na konzumu to pak přenést sem?
Je to v naší společnosti složitější. Jsme masírováni reklamou a tím, že vlastnit věci je přirozené a v tom je to štěstí. Je to těžké, ale když si zatím jdete, tak se to podaří.

Ještě se vrátím k vašemu odchodu z práce. Čím se tedy živíte nyní?
Dělám toho víc. Snažím se propagovat minimalismus a dělat třeba přednášky a kurzy o cestování nalehko, ale je to zatím na začátku a neuživí mě to. Ohledně práce je to teď u mě takové pestré, přes zimu dělám instruktora lyžování a v létě pracuji v lanových parcích. Občas ještě někdy udělám nějaký web design, ale to opravdu jen okrajově. 

A nemrzí vás, že si třeba nemůžete něco koupit, protože se to k vám nevejde?
Já myslím, že už mám všechny věci, které potřebuji k životu a nic moc nenakupuju. Naopak, stále nacházím doma věci, kterých se zbavuji. Naučil jsme se využívat různé půjčovny a sdílení věcí. Tohle mi umožňuje vlastnit minimum. To se týká hlavně sportů, které nedělám na denní bázi. Nemusím řešit, kam to dám, a pak je to častokrát ve finále i levnější, než kdybych si vybavení pořizoval. To je třeba případ kola, na které vyrážím tak dvakrát do měsíce. Hodně využívám třeba půjčení kola od Českých drah přímo na některých nádražích. Samozřejmě, pokud jedu někam, kde budu chtít jezdit víc v terénu, tak si nejdřív zjistím, co za kola tam mají, abych nebyl nepříjemně překvapený. 

Za co nejvíce utrácíte?
Za cestování, byť i to řeším nízkonákladově, ale cestuji opravdu často. Rád spím u místních lidí nebo někde venku.

Zmiňoval jste, že často vyrážíte jen s příručním zavazadlem. Jak to děláte s prádlem?
Mám takový systém, že od všeho mám jen jeden kus, s výjimkou spodního prádla a triček. Ty si s sebou beru většinou dvě až tři. Když je propotím, stačí je vymáchat v umyvadle nebo v řece. Na delších trecích používám miniaturní lihový vařič a ultralehké jídlo sušené mrazem. Když ale jedu třeba po Evropě na prodloužený víkend, tak si někdy beru jen peněženku, telefon a kartáček na zuby.

Co člověku takovéto omezení vlastně dá?
Určitě mě naučilo žít za málo peněz a na malém prostoru s tím, že mě to vlastně nijak neomezuje. Využívám vše efektivně a rozhodně z toho nejsem ve stresu.

Dokážete si představit, že jednou budete mít rodinu a stále budete fungovat minimalisticky? Jde to vůbec?
Myslím, že to jde. Pokud máte pochopení okolí, tak to není problém. Byť je mi jasné, že je to o kompromisech.

Co když budete kvůli rodině nucený přestěhovat se do většího prostoru, nebudete tam nesvůj a ztracený?
Větší prostory mi nevadí, spíš mi vadí, když je to zahlcené věcmi.

Lidé jsou posedlí časem, a tak mě na závěr napadá, je pro vás také tak důležitý?
Tak to jste se trefil do černého. Já zrovna v téhle době zkouším, jestli se dá žít bez času. Zjistil jsem, že částečně to možné je, ale pokud žijete ve městě, tak je to opravdu složité. Ale když jsem byl třeba v Kanadě a šel jsem čtrnáct dnů přírodou, tam pro mě čas ztratil význam úplně. Jedl jsem a spal tak, jak jsem potřeboval. 

18. 5. 2021 0 komentáře
0 FacebookEmail
BěháníBěžecké botyVybaveníZávodní boty

Test: Není to marketingový tah. Nike Vaporfly NEXT% 2 uberou několik minut na maratonu

od Vít Kněžínek 16. 5. 2021
autor Vít Kněžínek

První z éry karbonových závodních bot. Kultovní záležitost. To nejrychlejší, co můžete obout. Nike Vaporfly od svého začátku sbírají pouze samou chválu a dodnes jsou považovány za krále mezi běžeckými botami. Dlouhou dobu to vypadalo, že jejich pozice je neotřesitelná, ale ani konkurence nespí. Jak si stojí Vaporfly mezi ostatními karbonovými modely? Jak se v této fenomenální botě běhá? A proč je tak úspěšná?

Nike Vaporfly NEXT% je druhou generací projektu Vaporfly, který byl poprvé představen před čtyřmi lety v rámci projektu Breaking2, kdy se tři vybraní běžci snažili v Italské Monze pokořit hranici dvou hodin na maratonu. 

Rychlejší maraton

První veřejně dostupná verze nesla označení Vaporfly 4% a odvolávala se na studii, která tvrdila, že Vaporfly svému nositeli umožňuje běžet s až o čtyři procenta nižší energetickou náročností. To v praxi znamená zrychlení o cca asi dvě procenta, tedy o cirka tři a půl minuty na tříhodinovém maratonu. Tři a půl minuty dolů prostě jen díky tomu, že se přezujete. Do té doby něco nemyslitelného.

Že se nejedná o marketing vycucaný z prstu od té doby potvrdilo i několik dalších nezávislých studií. Nejlepším důkazem toho, že se jedná o vážnou věc, je ale intenzivní snaha všech ostatních značek přijít se svou konkurenceschopnou alternativou k Vaporfly, které se staly měřítkem kvality. Naprostá dominance Vaporfly u profesionálních atletů bez ohledu na sponzory je dalším pádným argumentem. Šílenství, které nastalo, zažíváme už čtyři roky a dnes jen těžko najdete závod, kde by na nohách ambiciózních běžců nedominovaly boty s karbonovým plátem. 

Nástup konkurence

První generace Vaporfly 4% se velmi rychle dočkala svého nástupce, který už tak vysoký standard posunul na ještě vyšší úroveň. Změny proběhly na všech úrovních, ale nebylo třeba nijak razantních zásahů. Nastupující Nike Vaporfly NEXT% ladil detaily v podešvi, mezipodešvi i svršku, ale základ boty zůstal velmi podobný. V době psaní této recenze už je na trhu Nike Vaporfly NEXT% 2, který ale stojí na identické platformě. V podešvi i mezipodešvi nenajdete absolutně žádné změny a úpravy se dočkal pouze svršek, který by měl být o něco pohodlnější a odolnější. Vzhledem k malým rozdílům tedy můžete brát tuto ve recenzi jako vypovídající i pro model NEXT% 2.

Olympiáda v Tokyu a celosvětová dominance Vaporfly nedala spát ani ostatním výrobcům a dnes je na trhu celá paleta karbonových závodních bot. Některé z nich nejsou vůbec špatné a snižují náskok Vaporfly na minimum. Saucony Endorphin Proc, adidas Adios Pro, Asics Metaspeed Sky, New Balance RC Elite v2… To všechno jsou velmi povedené boty s vynikajícími recenzemi a špičkovými vlastnostmi. I přesto zůstává Vaporfly NEXT% nadále  na pozici jasné jedničky. Jak je to možné? 

Hlavní konkurenční výhodou Vaporfly je tradice a zkušenost. Nově vznikající konkurenční modely si totiž teprve musí pomalu a složitě vybudovat renomé, které Vaporfly už dávno mají. Tento typ bot je pořádně drahý a většina běžců si dvakrát rozmyslí, jestli utratit šest tisíc korun za něco neosvědčeného, nebo půjdou raději do jistoty. Vaporfly je tady už dlouho a o jejich špičkových vlastnostech a bezprecedentní rychlosti nikdo nepochybuje. 

Jedny z nejlehčích na trhu

Není to ale jen o historii a opatrnosti. I v dnešní našlapané konkurenci si Vaporfly NEXT% drží výsadní postavení. Klíčovým prvkem je zde pěna ZoomX, která byla první svého druhu. Extrémně lehká a především extrémně pružná s energetickou návratností okolo 90 procent. Právě tato pěna použitá v maximální možné mohutnosti (40 mm v patě) má na svědomí kouzlo rychlejšího běhu. Karbonový plát také hraje důležitou roli kvůli stabilizaci a přenosu energie do odrazu, ale zatímco imitovat karbonový plát je pro ostatní značky jednoduché, tak přijít se stejně kvalitní pěnou jako je ZoomX není jenom tak. 

Vaporfly NEXT% váží i díky ZoomX neuvěřitelných 190 gramů, což je řadí mezi nejlehčí boty na trhu. Extrémní energetická návratnost, vhodná geometrie a vyztužení zakřiveným karbonovým plátem se pak postará o to, že v této botě člověk neběží, ale letí. Už od prvního kroku je cítit špičková a především přirozená dynamika při odrazu. Výsledný efekt je takový, že tempo, kterým reálně běžíte, se zdá pocitově mnohem lehčí a uvolněnější, než v jiných botách.

Pro koho jsou Vaporfly vhodné? Můj subjektivní dojem je takový, že botu nejlépe využijete v tempech pod čtyři minuty na kilometr. Čím rychleji, tím lépe. To ale neznamená, že by v nich pomalejší běžci nemohli běhat. Se zpomalujícím se tempem a zhoršující se technikou se ale dá očekávat, že vliv Vaporfly na rychlost bude nižší, protože energetické ztráty (způsobené např. dopadem přes patu)  jsou příliš vysoké. Na druhou stranu se dá poměrně často setkat s názorem, že geometrie Vaporfly běžce přirozeně nutí udržovat lepší techniku běhu. A to i přes to, že drop je zde poměrně výrazných osm milimetrů. Intenzivní zakřivení do tvaru kolébky ale vysoký sklon smazává a běh přes špičku/střed chodidla je v botě dokonale přirozený.

Závodky patří na závod

Slabou stránkou Vaporfly (ostatně jako všech bot tohoto typu) je nízká životnost. Už od prvních kilometrů jsou na pěně ZoomX vidět patrné vrásky a všeobecně se bere jako fakt, že své vlastnosti začnou Vaporfly ztrácet už po cca 150 až 200 kilometrech. Používat se samozřejmě dají i nadále, ale rozdíl oproti novému páru bot bude čím dál více patrný.

Vaporfly si také příliš netyká s ostrými zatáčkami a nerovným, sypkým, nebo mokrým povrchem. Tady se ale není čemu divit, protože tahle bota je navržena pro dosažení maximální rychlosti a k tomu očekává ideální podmínky, tedy hladký asfalt. Boční stabilita je pak napříč karbonovými závodkami ještě velmi slušná (ozvlášť ve srovnání s Adios Pro, nebo Metaspeed Sky), ale čtyři centimetry ultraměkké pěny se zkrátka nezapřou a při ostrých zatáčkách proto musíte být opatrní.

Svršek je extrémně lehký, vysoce prodyšný a především velmi vypasovaný s úzkou střední částí. Tento tvar je poměrně nezvyklý, ale musím říct, že mi i přes široký tvar chodidla maximálně vyhovoval. Obepnutí nártu je dokonalé a pevné a prsty i příčná klenba nejsou tak utiskované, aby to byl problém i při dlouhém závodě. Patní část je řešena minimalisticky pouze s náznakem polstrování, ale ani tady jsem nenarazil na jakýkoliv problém. Žádné zouvání, nebo pohyb chodidla způsobující puchýře a otlaky.

Minimalistická je i podešev a jak už bylo zmíněno. Do mokra, nebo na sypký povrch (parkové cesty, nebo štěrk na silnici) to není to pravé. Celkově ale Vaporfly v tomto směru nijak zvlášť nevybočuje ze standardu silničních závodních bot. 

Nike Vaporfly NEXT% 2

  • hmotnost: 190 g
  • drop: 8 mm
  • výška tlumení: 40 mm
  • karbonový plát: ano
  • cena: 5 600 Kč
  • klady: nejrychlejší běžecká bota na světě, extrémně vysoká energetická návratnost pro nižší náročnost běhu, karbonový plát pomáhá zrychlit odraz, skvěle padnoucí ultralehký svršek
  • zápory: nízká životnost při vysoké pořizovací ceně, bota určená výhradně na závodní využití, nebo pro vysoce kvalitní trénink (dráha, intervaly, tempo…)

Ve výsledku je Nike Vaporfly NEXT% úžasně rychlá bota, která má vše, co by nejrychlejší bota na světě měla mít. Úžasně nízkou hmotnost, extrémně vysokou energetickou návratnost, zakřivený karbonový plát a lehký i prodyšný svršek. Jestli hledáte obutí na jakýkoliv silniční, nebo dráhový závod, tak tohle je jasná volba, kterou v žádném případě neuděláte chybu. Tedy za předpokladu, že vám bude vyhovovat fit svršku. 

Boty pro recenzi poskytl obchod TOP4RUNNING.cz

16. 5. 2021 1 komentář
0 FacebookEmail
Novější příspěvky
Starší příspěvky
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

Inzerce na Rungo
©2020 RUNGO.cz běží na Wordpressu pod dohledem Martiny


Nahoru
RUNGO.cz
  • Zdraví
  • Trénink
  • Vybavení
  • Začátečníci
  • Inspirace
  • O nás
  • Podpořit Rungo