RUNGO.cz
  • Zdraví
  • Trénink
  • Vybavení
  • Začátečníci
  • Inspirace
  • O nás
  • Podpořit Rungo
Inspirace

SOUTĚŽ: Známe výherce, kdo získal tunel, knihu a startovné?

od Magdaléna Ondrášová 29. 6. 2020
autor Magdaléna Ondrášová

Minulý týden jsme soutěžili o tři ceny. Máme tu začátek nového týdne, který třem z vás přinese radost.

Soutěžilo se (více o soutěži zde) o tunel v designu Rungo od značky Buff, knihu Běžkyně, krátký příběh o dlouhém běhu od Lizzy Hawkerové a startovné v hodnotě 333 korun na Rungo běh přes ty tydýty.

A právě posledního se týkala soutěžní otázka, proč jsou v názvu našeho „Rungo běhu přes ty tydýty“ právě ti tydýti? Pokud tento náš tradiční závod běháte, jistě odpověď znáte, najít jste ji ale mohli i v tomto článku. Tydýti jsou tři strmé navážky na trase našeho běhu, které tam musel postavit nějaký tydýt (toto zhruba běží hlavou závodníkům ve chvíli, kdy se na ně snaží vydrápat).

První vylosovanou, která získává tunel, je Kamila Krupková. Knihu si odnese Jiří Hudec a startovné na Tydýty, kteří se konají 19. září, má v kapse Mirek Kočovský. Doufáme ale, že se na Tydýtech shledáme s většinou z vás, už se těšíme. Víte, že letos se trať natáhla na krásných kulatých 10 kilometrů?

Výhercům gratulujeme a ostatní nemusí být smutní, soutěžím na našem webu určitě není konec.

Všeobecná pravidla soutěží na webu rungo.cz.
29. 6. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
BěháníSporttesteryVybavení

TEST: Fénixy se solárním dobíjením od Garminu. Kolik vydrží?

od Rungo 28. 6. 2020
autor Rungo

Výdrž hodinek je pro mě jedním z nejzásadnějších parametrů. Vlastně ani ne pro to, že bych s nimi podnikal expedice do neprobádaných koutů naší planety, nebo na nich byl životně závislý v extrémních podmínkách vysokých hor. Občas si zaběhnu ultramaraton, kde při mém tempu potřebuji výdrž na GPS i přes 20 hodin, jezdím podle hodinek na kole, ale nakonec je pro mě úplně nejdůležitější, že je nemusím každý večer sundávat a dávat do nabíječky. Jsem zkrátka pohodlný a nemám rád zbytečné starosti. 

Garmin na tom byl ohledně výdrže vždycky skvěle, ale když teď navíc do poslední generace hodinek řady Fenix přidal jednu modelovou řadu se solárním nabíjením Garmin Fenix 6X pro Solar, říkám si, že se do hodinek možná dostává nové technologie, která výdrž posune zase o krok dopředu, a proto by si zasloužila důkladnější prozkoumání.

Technika

Jednou z nejzajímavějších věcí na solárním nabíjení u Garminu je technické zpracování. Solární panel, který převádí světlo na energii pro baterku hodinek, má totiž dvě části. První z nich je tenký asi jeden milimetr široký proužek kolem ciferníku hodinek. Na první pohled si ho možná ani nevšimnete, ale při bližším zkoumání ho nelze přehlédnout. Tento proužek je tvořen z fotovoltaického materiálu, který zachycuje 100 procent světla, které na něj dopadne. Druhou, možná ještě zajímavější částí, je pak průhledná fotovoltaická vrstva, která je součástí skla hodinek (Garmin toto řešení nazývá termínem PowerGlass) a překrývá celý ciferník. Protože je tato vrstva průhledná, zachytí asi jen deset procent dopadajícího světla, na druhou stranu se však jedná o větší plochu, která vykompenzuje nižší účinnost.

Solární nabíení na plný výkon. Po stranách si všimněte tenkého proužku solárního panelu. Foto: Filip Marvan

Dobrou zprávou je, že „solární“ sklo nemá negativní vliv na čitelnost displeje. Když jsem vedle nich v přímém porovnání položil modely Fenix bez solárního nabíjení, nepoznal jsem v čitelnosti žádný rozdíl. 

Efekt solárního nabíjení

Hned na úvod je třeba říct, že solární nabíjení v Garmin hodinkách nemá za cíl nahradit klasickou nabíječku do elektrické zásuvky. Samotné solární nabíjení totiž nedokáže pokrýt spotřebu energie hodinek, obzvlášť v režimu GPS. Garmin udává, že při průměrném pobytu tří hodin na slunci s hodinkami na ruce, vám solární nabíjením přidá zhruba deset procent energie v GPS režimu, v úspornějších režimech bez GPS to pak je více. 

A to je hlavní cíl solárního nabíjení – využít energii ze slunce k částečné kompenzaci spotřeby a prodloužení výdrže. Efekt solárního nabíjení je extrémně závislý na čase stráveném na přímém slunci (nejlépe) a představu o tom, jak velký přínos to může mít, asi nejlépe ilustruje tabulka s výpočty přímo od Garminu.

 Jeden z widgetů pro zobrazení aktuálních statistik výdrže a nabíjení. Foto: Filip Marvan

Zmíněné tři hodiny by měly být více méně na přímém slunci (udává se 50 000 lux). Lze předpokládat, že v jarních a letních měsících, kdy jsou dlouhé dny a hodinky nezakrývají rukávy bund, to může být i více než dvojnásobek, naopak v zimě bude efekt solárního dobíjení jen minimální. 

Důležitá je kvalita světla, pro kterou platí dvě pravidla. Sluneční světlo je mnohem efektivnější než umělé světlo, a i když venku svítí slunce, jakmile zaběhnete do stínu, pod stromy, efekt nabíjení poměrně výrazně klesá.

Na druhou stranu díky detailnímu nastavení režimu spotřeby, který je k dispozici ve všech modelech Fenix 6, si můžete optimalizovat nastavení hodinek přesně podle vašich konkrétních potřeb (vypnutím funkcí, které nepotřebujete) a spolu se solárním nabíjením se dostat na opravu zajímavou výdrž. 

Ve stínu je potenciál solárního nabíjení jen částečný. Foto: Filip Marvan

Já jsem například vyzkoušel, že pokud přepnete hodinky do úsporného režimu (vypnuta veškerá konektivita na jiné zařízení a zobrazuje se jen zjednodušený úsporný ciferník) a necháte je ležet na přímém slunci, tak se hodinky pomocí solárního nabíjení opravdu nabíjejí. V tomto režimu tak za ideálních podmínek teoreticky můžete fungovat bez nabíječky, a to už zní docela dobře. Nabíjení samozřejmě není nikterak rychlé, za cca pět hodin na přímém slunci mi ukazatel baterie vzrostl o jedno procento a předpokládaná výdrž v úsporném režimu se prodloužila o jeden den.

Podle všeho funguje solární nabíjení i při vypnutých hodinkách, s podobným výsledkem jako v úsporném režimu. Po zhruba čtyřech hodinách na přímém slunci jsem získal jedno procento navíc. 

Sledování a statistiky

Docela zajímavé je na živo sledovat, jak solární nabíjení probíhá a jak je efektivní. Standardně k tomu slouží jakýsi terčík, který je součástí standardního vzhledu ciferníku. Terčík je rozdělen na několik segmentů, které se postupně vybarvují podle toho, kolik světla na hodinky dopadá a jak je solární nabíjení efektivní. Na stejném ciferníku můžete sledovat také graf vývoje intenzity světla za posledních šest hodin a tyto informace naleznete případně i v samostatném widgetu (takže o ně nepřijdete, i když si vyberete jiný vzhled ciferníku).

Další možnosti sledování statistik pak nabízejí aplikace a widgety, které jsou dostupné v Connect IQ obchodu, kde jich je celá řada. 

Stojí to za to?

Za solární nabíjení si oproti standardní verzi u modelu Fenix 6X připlatíte zhruba pět tisíc korun. Solární dobíjení je pak k dispozici také u jachtařského modelu Quatix6X Solar, kde je příplatek stejný, což není zrovna málo. Ale tak to již u technologických inovací bývá. Větší škoda je, že sortiment solárních modelů hodinek je velmi omezený a pokud by měl o solární nabíjení zájem uživatel s menším zápěstím nebo dokonce žena, tak dvojice dostupných modelů nebude pravděpodobně vyhovovat ani designem, ani velikostí.

Rozdíl mezi prací u počítače a pobytem venku je na statistice solárního nabíjení vidět na první pohled. Foto: Filip Marvan

Pokud trávíte většinu času v kanceláři (nebo v poslední době na home-office) a ven se dostanete jen na kratší sportovní aktivity, přínos solárního nabíjení asi velký nebude a zmíněný příplatek nedává příliš smysl. Opakem mohou být aktivní lidi, kteří tráví hodně času venku a delší výdrž pro ně bude příjemným bonusem. Díky tomu, že se o solární nabíjení vlastně nemusíte nějak extra starat, je to další argument k tomu, výdrž hodinek zkrátka „neřešit“. Protože i když si cestou na víkend vzpomenu, že jsem zapomněl nabíječku doma a stav baterie ukazuje jen 20 procent, vím, že s nimi bez problémů zvládnu dva své obvyklé výběhy, nemusím vypínat notifikace ani měření tepu a v neděli večer budou hodinky stále fungovat. A když bude svítit slunce, možná se s nimi navíc projedu i na kole.

28. 6. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
BěháníBěžecké botyVybavení

Kolik běžeckých bot potřebujete? Všechny! Teď ale vážně

od Vít Kněžínek 27. 6. 2020
autor Vít Kněžínek

Znáte cyklistické pravidlo N+1? Ve zkratce to znamená, že člověk nikdy nemůže mít nikdy dostatek kol, protože ideální počet je N+1, tedy právě o jedno víc, než je aktuální stav. Nemá smysl si nalhávat, že s běžeckými botami je to jinak. Pojďme se ale podívat na to, jaké boty člověk opravdu potřebuje a proč.

Základní rozdělení běžeckých bot má dvě roviny. Kategorizovat můžeme buď podle povrchu (boty silniční, trailové a univerzální), nebo podle toho, co od nich očekáváme. Zde je situace o něco složitější, ale obvykle jde o to, jaké parametry má tlumící vrstva, neboli mezipodešev. Nejčastěji se tak setkáme s rozdělením na tréninkové, tempové a závodní modely, i když to už dnes není tak jednoduché, jako pár let zpět, protože se tyto kategorie navzájem čím dál víc prolínají. 

Vraťme se ale k otázce, kolik bot opravdu potřebuji. U značné části běžců to bude odpověď, kterou chtějí slyšet – jedny. Při kondičním a hobby pojetí běhu vám opravdu bohatě stačí jediný pár běžeckého obutí. Za předpokaldu, že jsou boty správně vybrané. Mohou existovat výjimky, ale obvykle je tento jeden pár bot z kategorie pohodlných tréninkových bot. Ty totiž poskytují dostatek komfortu pro každodenní běhání a zároveň disponují rozumnou životností. 

Jedním z hlavních důvodů, proč uplatnit pravidlo N+1 je rozmanitost prostředí, ve kterém běhám. Silniční tréninková bota nebude v trailu ani zdaleka fungovat tak dobře jako na asfaltu a výrazně se zkracuje i životnost použitých materiálů, které nejsou navržené pro pohyb v terénu. To samé platí i naopak, když chcete běhat v krosové botě po silnici, kde se setkáte s přílišnou tvrdostí a velmi rychlým opotřebením trailového vzorku. 

Problém různých prostředí můžete sice vyřešit i jedním párem univerzálních běžeckých bot, ale jako u všeho univerzálního musíte i zde počítat s kompromisem, kdy univerzálně laděné boty nikdy nedosáhnou tak vysokého komfortu jako ryzí silničky a takové odolnosti a spolehlivosti jako čistokrevné krosovky. 

Tady celá zápletka jménem N+1 ale pouze začíná. Čím víc začnete běhat, trénovat a závodit, tím víc vás budou lákat další a další typy nových bot.

Prvním zmiňovaným důvodem pro pořízení nového páru byl různorodý terén. Tím druhým je práce s rychlostí a účast na závodech. Výše jmenované tréninkové modely jsou obvykle poměrně těžkopádné a pomalé. I v nich se samozřejmě dá běhat rychle a účastnit závodů. V okamžiku, kdy do hry vstoupí ambice na lepší umístění, nebo rychlejší tempo ale zjistíte, že nutně potřebujete rychlejší boty. Dávno už neplatí, že závodní boty jsou tenké slupky určené pouze pro vyběhané atlety. Výkonnostně orientované modely dnes disponují podobnou měkkostí, jako boty na trénink, ale zásadně se liší lepší energetickou návratností a radikálně nižší hmotností. V tomto typu bot je zkrátka radost běžet rychle. Jejich hlavní nevýhodou je nízká životnost, takže by se vám jejich každodenní používání pořádně prodražilo. Závodní boty jsou cenově srovnatelné, nebo dokonce ještě dražší, než ty tréninkové a jejich životnost se pohybuje od 150 do 500 kilometrů. Obvyklá životnost tréninkových objemovek je přitom minimálně 1000 kilometrů.

Třetí důvod k pořízení dalšího páru do botníku je odvěká lidská touha zkoušet nové věci a experimentovat. Běžecké speciálky jsou plné obuvi různých tvarů a velikostí. Kromě klasicky konstruovaných bot se můžete setkat s minimalistickými a barefoot modely s minimem tlumení, které se snaží co nejvíce přiblížit běhání naboso. Typickým zástupcem tohoto směru je značka Vivobarefoot. Pravým opakem jsou tzv. maximalistické boty. Ty sice z minimalismu vychází, ale i přes nízký drop (sklon, mezi patou a špičkou) mají extrémně vysokou vrstvu mechového tlumení. Obzvlášť značka Hoka One One, která je hlavním představitelem tohoto trendu, je velmi oblíbená u všech běžců hledajících změnu a zároveň maximálně pohodlné obutí. 

Důvodů k pořízení nových bot je samozřejmě mnohem víc. Nepromokavý svršek, design, jiný tlumící materiál, nový model oblíbené značky … dalo by se pokračovat opravdu hodně dlouho. Výše popsané tři směry jsou ale ta hlavní lákadla a navíc mají logické opodstatnění. Čím víc totiž běháte, tím lepší je střídat různé typy bot. Odlišný drop, míra tlumení i stabilita donutí vaše chodidla i kotníky neustále se přizpůsobovat a zůstat ve střehu. Zásadně se tak snižuje riziko lokálního přetížení objevující se u běžců, kteří dlouhé roky běhají stále v jedněch a těch samých botách.

Kolik běžeckých bot tedy opravdu potřebujete? Striktně vzato potřebujete jeden jediný pár. Čím víc ale začnete běhat, tím víc začnete zjišťovat, že počet důvodů, proč rozšířit svůj botník je prakticky neomezený. 

27. 6. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
Běžecký tréninkTrénink

Jak poznat, zda se zlepšujete? Zkuste Cooperův test

od Magdaléna Ondrášová 26. 6. 2020
autor Magdaléna Ondrášová

Ať už potřebujete zjistit, na jaké úrovni se vůči ostatním nacházíte, nebo potřebujete měřit čas od času svůj výkon, zda se zlepšujete, obojí vyřeší Cooperův test. Nepotřebujete k tomu žádné nástroje ani další osoby.

Zátěžový test vyvinul v roce 1968 tým dr. Kennetha H. Coopera, odtud jeho název. Měl sloužit k účelům měření kondice americké armády, ale časem ho začali využívat sportovci různých disciplín, například fotbalisté.

Test spočívá ve 12minutovém běhu na co nejdelší vzdálenost. Ano, limitování jste pouze časem a samozřejmě vašimi fyzickými možnostmi. Tato zátěž je dost dlouhá na to, aby se v ní běžec projevil i v dostatečné rychlosti, a to od startu do výrazné únavy na konci. Žádané je běžet stálým tempem bez zastávek (nebo vložených sprintů). Dejte si tedy hlavně pozor, abyste nepřepálili začátek a vydrželi tempo do konce 12minutového limitu s tím, že pokud ke konci budete cítit rezervy, vždy můžete zrychlit. Poslední minutu do toho dejte vše!

Jaký vybrat terén?

Nejideálnější je atletický 400 metrů dlouhý ovál. Ten má vyznačené kratší úseky značkami. K vyhodnocení testu sice potřebujete pouze stopky, které vám odměří čas, ale následně potřebujete také spočítat, jakou vzdálenost jste za 12 minut urazili, což se ve volné přírodě dělá hůř. Chytré hodinky s GPS sice měřit umí, ale zcela přesné nejsou. V terénu je navíc těžké dosáhnout naprosté roviny a také by vás ve výkonu mohl ohrozit jiný chodec, nerovnost na trati, přeběhnutí křižovatky a podobně.

Až budete znát svůj výsledek, vyhodnoťte jej pomocí této tabulky:

MUŽI
věkvelmi dobrédobréprůměršpatnévelmi špatné
13–142700 a víc2400–27002200–24002100–2200pod 2100
15–162800 a víc2500–28002300–25002200–2300pod 2200
17–203000 a víc2700–30002500–27002300–2500pod 2300
20–292800 a víc2400–28002200–24001600–2200pod 1600
30–392700 a víc2300–27001900–23001500–1900pod 1500
40–492500 a víc2100–25001700–21001400–1700pod 1400
nad 502400 a víc2000–24001600–20001300–1600pod 1300
Tabulka Cooperova testu pro muže
ŽENY
věkvelmi dobrédobréprůměršpatnévelmi špatné
13–142000 a víc1900–20001600–19001500–1600pod 1500
15–162100 a víc2000–21001700–20001600–1700pod 1600
17–202300 a víc2100–23001800–21001700–1800pod 1700
20–292700 a víc2200–27001800–22001500–1800pod 1500
30–392500 a víc2000–25001700–20001400–1700pod 1400
40–492300 a víc1900–23001500–19001200–1500pod 1200
nad 502200 a víc1700–22001400–17001100–1400pod 1100
Tabulka Cooperova testu pro ženy

Cooperův test těsně souvisí s úrovní VO2max. Cooper stanovil vztah mezi uběhnutou vzdáleností a maximální spotřebou kyslíku. Průměrný korelační kvocient je 0,89, ale výsledek je nutné brát pouze orientačně a nenahradí vyšetření v odborných centrech k tomu určených.

Přejeme hodně zdaru při testu a nezapomeňte, že ve dvou a více se to lépe táhne. Klidně se domluvte s kamarády a jděte do toho společně nebo si přizvěte alespoň fanouška, který vám bude hlásit, kolik jste uběhli kol a povzbudí vás.

1 50023
1 60025
1 70027
1 80029
1 90031
2 00033,5
2 10036
2 20038
2 30040
2 40042
2 50044
2 60046,5
2 70049
2 80051
2 90053
3 00055
3 10057
3 20059,5
3 30062
3 40064
3 50066
3 60068
3 70070
Tabulka tělesné zdatnosti dle hodnot VO2max dle Coopera (1977)

26. 6. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
Inspirace

SOUTĚŽ: Získej Rungotunel, knihu nebo startovné na Tydýty

od Magdaléna Ondrášová 25. 6. 2020
autor Magdaléna Ondrášová

Tohle se nebude opakovat, jeden z posledních nepoužitých exemplářů Rungotunelu, který se nacházel u mě ve skříni, poputuje k novému majiteli! Pokud správně zodpovíte dotaz, jste také ve hře o další dvě ceny, tak směle do toho.

Nebudeme to natahovat a rovnou k zásadním informacím o co a jak. Hraje se o funkční tunel Rungo od značky Buff (wau!), knihu Běžkyně, krátký příběh o dlouhém běhu od Lizzy Hawkerové a startovné v hodnotě 333 korun na Rungo běh přes ty tydýty.

Napište nám do páteční půlnoci odpověď na otázku, proč jsou v názvu našeho „Rungo běhu přes ty tydýty“ právě ti tydýti? Abychom, si rozuměli, není to jen tak. To pojmenování něco znamená, něco to je. A v podstatě nikdo tomu neřekne jinak od chvíle, kdy ten závod běžel. A kdo ho neběžel, tak vysvětlení najde v článku o závodě na našem webu.

Odpovědi pište na redakce@rungo.cz, do předmětu dejte „tydýti“. Nezapomeňte napsat svoji adresu a podepsat se. Soutěžit můžete do zítřejší půlnoci, tedy pátku 26. června.

Ze správných odpovědí vylosujeme tři z vás, první získá tunel Rungo, druhý knihu a třetí startovné na Tydýty, kteří se konají 19. září.

Všeobecná pravidla soutěží na webu rungo.cz.
25. 6. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
CyklistikaKolaSilniční kolaVybavení

Jak vybrat první silniční kolo? Vše, co potřebujete na začátku vědět

od Magdaléna Ondrášová 24. 6. 2020
autor Magdaléna Ondrášová

O tom, zda cena odpovídá kvalitě a jestli je to kolo právě pro vás, napoví to, že jsou komponenty ze stejné řady, z jakého materiálu je sloupek vidlice i to, jak k vám přistupuje prodejce. Když byste kupovali auto, také byste si předem něco zjistili a chtěli znát signály, při kterých zpozornět. S odborníkem Jiřím Janouškem se podíváme na to, jak dobře vybrat své první silniční kolo.

Vybrat silniční kolo je komplexní téma, na které nejde odpovědět stylem kupte pouze toto a tohle nekupujte. Pojďme si téma rozčlenit a věnovat mu více řádků. Odměnou za vaši trpělivost bude, že do obchodu půjdete už základně obeznámeni a poznáte i to, zda vás prodejce nechce tak trochu opít rohlíkem. A to i díky Jiřímu Janouškovi, majiteli firmy zastupující italské a holandské cyklistické značky kol a komponent. Na kole aktivně jezdí a amatérsky závodí již 20 let.

A prý že se řešit nemá, i barva hraje roli!

Na začátku bychom si měli ujasnit jedno klišé, abychom se s ním dále zabývat nemuseli. Je jasné, že s barvou kola nikdo poradit nepotřebujeme. Je to osobní preference a pravděpodobně i jediné, v čem máme jasno už na první pohled. Na barvě záleží, neboť kolo nekupujeme na jednu sezónu a pokud si chceme cyklistiku užívat se vším všudy, měli bychom své kolo milovat a musí se nám líbit. Teď přichází velké ALE. Řešte ji až na konec.

Vyberte si kolo, které bude splňovat vaše technické požadavky a jízdní vlastnosti, pak teprve vybírejte z barev, která se vám u daného modelu líbí nejvíce. Mírně slevit na barvě za cenu toho, že vám stroj padne a splní vaše požadavky, je jednak jednodušší a konečný výsledek bude mnohem více uspokojující a trvalejší. Jak říká Jiří Janoušek: „Mít krásné červené kolo, ze kterého vás po hodině a půl budou bolet záda vlivem toho, že tam nejste schopni dosáhnout správného posedu, radost nepřináší.“

Sloping
Dříve byla rámová trubka vodorovná. Aby se rámy staly tužší a pracovala víc sedlovka a dosahovalo se požadovaných vlastností, začala se horní rámová trubka sklánět.  Odtud sloping – slope znamená anglicky svah. Na rámové trubce se časem začaly tvořit i oblouky, aby pohlcovala vibrace.

Velikost a co od kola očekávám aneb geometrie základ všeho

Zapomeňte na výšku postavy lomeno zázračný vzoreček. Takový výběr byl možný v době, kdy velikosti odpovídaly danému rozměru na rámu a rámy byly relativně srovnatelné. Dnes máme na výběr mnoho geometrií rámů, které nabízí různé posedy, jízdní vlastnosti a hodí se pro různé typy postav – a bohudík za to.

Nese to s sebou ale komplikaci při výběru modelu kola: „Je rozdíl, když své nadšení z cyklistiky budete projevovat občas o víkendu na 30 kilometrech, nebo míříte někam výš a chcete si pořídit něco, co vám teď sice bude přinášet radost, ale časem vám umožní i další sportovní rozvoj,“ upřesňuje Janoušek a dodává, „co se týče výběru velikosti, tam bych jednoznačně doporučil poradit se s odborníkem.“ Neexistuje totiž jednotná tabulka a i napříč jednou značkou můžete mít různé velikosti kola v závislosti na modelu. Záleží právě na geometrii rámu i vašich různých tělesných dispozicích, délce trupu, nohou, jak jste ohební atp. Odborník vám pomůže vybrat model, který bude splňovat vaše potřeby a současně bude vhodný pro váš typ postavy. To jsou věci, které podle Janouška od sebe nelze oddělit.

Sportovní nebo hobby rám?
Sportovní rámy mají jiný posed,
jsou tvrdší, méně tlumí vibrace,
jsou akční, citlivé na řízení, přesné,
každý pohyb vám okamžitě vrací odezvu.
Rámy pro začínající a hobby jezdce
jsou méně citlivé, odpustí více chyb,
lépe vedou stopu ve smyslu,
že jsou stabilnější, úhly mají jinak
položené a jsou vesměs kratší.

Šikovný prodejce vám prodá cokoliv. Stále si opakujte, co vy od kola čekáte

„Jsou silniční kola, která jsou zaměřená víc závodně, agresivně, mají k tomu uzpůsobený posed, zejména jeho délku a výšku hlavové trubky, a pak jsou kola, která jsou primárně určená pro pohodlí, posed mají kratší s vyšší hlavovou trubkou, mají položenější úhly, aby bylo kolo stabilnější, mají karbon udělaný tak, aby více pohlcoval vibrace, nazýváme to silniční endurance, takové all-round kolo,“ říká Janoušek a doporučuje zainvestovat a nechat se takzvaně „nafittovat“, změřit posed na míru od naprosto nezávislého člověka. Nabízí to specializovaná centra, případně větší prodejny. „Jsou schopní vám nejen doporučit sedlo, ale říct i rozměry rámu, které máte mít, dokonce že například u značky Specialized potřebujete u tohoto modelu takovou velikost, pokud si vezmete Cannondale tento model, tak takovou velikost. Mají databázi světových značek a rámů v počítači a podle toho, jaký vám nastaví posed, dokáže vám takový odborník vybrat nejbližší vhodné typy kol.“ Ne vždy ale daný model může být ve vaší velikosti dostupný. Některé se vyrábějí s menšími velikostními rozestupy, některé modely s většími a je otázkou, zda se zrovna pak do toho ideálního trefíte.

„Pokud kolům nerozumíte, šikovný prodejce má v zásobě stále dostatek argumentů, aby vás o daném kole přesvědčil, a vy se pak rozhodnete podle toho, co on chce,“ upozorňuje Janoušek na úskalí nákupu „je schopný vás přesvědčit, že kolo o dvě čísla větší nevadí, že se to vyřeší kratším představcem.“

Dívejte se, zda je kolo osazeno kompletní sadou

„Často výrobci uvádějí, že model je na sadě 105 nebo Ultegra od Shimana, ale když se podíváte blíž, zjistíte, že z Ultegry jsou tam možná páky a přehazovačka, ale že brzdy a kliky jsou tam nějaké jiné, většinou od výrobce třetí strany“ varuje Janoušek s tím, že osobně by rozhodně kupoval osazení, které je jednotné, protože výrobce sad má komponenty přizpůsobené k sobě. To ale není jediné, co o sobě nekompletní sada napovídá. „Ono to k sobě asi fungovat bude, ale nemusí tomu být ve stejné kvalitě, jako když je to komplet z jedné sady. I z hlediska další prodejnosti kola to není šťastné.“

Kolo jako celek se skládá ze čtyř věcí
Rámová sada (rám, vidlice, sedlovka).
Kola (zapletená).
Komponenty (řídítka, představec,
sedlo, omotávka).
Sada (veškeré pohyblivé záležitosti).

Jaké prvky taková sada má?

Sada jsou veškeré pohyblivé záležitosti, které zajišťují brzdění, šlapání, přehazování: páky za které to držíte (brzdící a řadící), brzdy (kotoučové, ráfkové), kliky, přehazovačka, kazeta, řetěz, kabeláž a tak dál.

Váha kola: dívejte se, kde se ušetřila

Ačkoliv vám prodejce bude něco tvrdit, nechte si kolo převážit. „Váha daná v katalogu může být pro vás zavádějící, pokud je ve velikosti S bez pedálů a vy si kupujete L s pedály – pak se divíte, proč to má o dvě kila víc,“ přidává další tip k nákupu kola odborník. Pokud budete srovnávat kola a vybírat, nechte si je převážit.

„Je takové dobré pořekadlo, že kola dělají kolo.“ Jiří Janoušek vysvětluje, že u váhy kola je důležité, kde se ušetřila. Z fyziky víme, že to, co se točí, potřebuje energii k akceleraci. Pokud budete mít lehký rám, ale obyčejná těžká zapletená kola, tak se na něm bude při stejné váze jezdit hůř než na kole, kde rám bude klidně i hliníkový (trošku těžší), ale budete na něm mít špičková kola. Výsledný pocit bude výrazně lepší. „Stejně tak to řeším se zákazníky, když si kupují karbonová kola. Pokud se dívám na celkovou váhu setu, musím zjistit, čím je dosažena. Pokud je ráfek vysoký a těžký a ušetřilo se to na nábojích, které se netočí na obvodu, neobíhají, točí se jen na místě, tak celková váha kol je sice nízká, ale pro akceleraci a jízdu na silnici mi to nepomůže. Naopak když budu mít těžké náboje ale lehký ráfek, tak ta kola budou při stejné váze mnohem živější.“

Kolo jako celek

Je dobré koupit kolo s vyváženou skladbou komponent, případně kupovat s výhledem vylepšení. V případě, že teď potřebujete ušetřit, ale s tím, že za rok si budete moct koupit lepší zapletená kola, tak si zvolte lepší rám s dobrým osazením. Ušetříte na zapletených kolech s tím, že je do budoucna vyměníte. Pokud to neplánujete a chcete na něm několik let jezdit bez toho, abyste museli investovat dál, tak je kolikrát lepší vzít si kolo na Shimanu 105 místo Ultegry ale s lepšími zapletenými koly a Jiří Janoušek přidává příklad: „Vybírám si kolo kolem 50 tisíc a budu chtít už karbon, tak tam by měla být sada aspoň 105 nebo lépe Ultegra u kol s ráfkovými brzdami a měla by tam být zapletená kola, která už dosahují adekvátní úrovně. To znamená, že samostatně se prodávají za 10 až 15 tisíc korun. Pravděpodobně budou hliníková a jejich váha se bude pohybovat kolem 1 600 až 1 800 gramů, to je takový zlatý střed.“ Paradoxně na mnohem dražším kole můžete najít obyčejná levná kola, ale i to má svoji logiku. Špičkové kolo kupujete s tím, že si ho osadíte drahými závodními koly, které už doma máte a nechcete zbytečně zvyšovat jeho cenu dalšími špičkovými koly.

Dámské, pánské, juniorské
Rozdíl mezi dámským, pánským a juniorským kolem? Ženy mají sice jiné proporce než muži a rám je jinak specifikovaný, ale není to dogma, je to trochu marketing. I dámě může vyhovovat pánský rám. Junioři mají především kolo jinak zpřevodované, aby šetřili klouby.

Jak poznám kvalitu zapletených kol?

Váha není jediné vodítko, byť je jedno z nejdůležitějších: „Neplatí to absolutně, ale na první pohled se kvalitní kola dají poznat podle toho, že používají dráty s přímou hlavičkou (viz foto níže). Ta s dráty zahnutými do klasického náboje budou nejspíše těžká a měkká.“ I levné kolo se pro laika může tvářit jako hogo fogo. Cena ale také může napovědět, jelikož zde panuje velká konkurence, a proto cena obvykle odráží kvalitu. Proto se u kompletního kola ptejte, kolik by samotná zapletená kola stála. Jak si kvalitativně stojí vůči zbytku kompletního stroje poznáte cenovým poměrem a odborník dává příklad: „Pokud kolo v hodnotě 50 tisíc bude osazeno koly, které se na běžném trhu pohybují okolo tří až čtyř tisíc, tak pokud to není ten případ, kdy si je chci později vyměnit, úplně bych do toho nešel.“ Zapletená kola by měla z celkové ceny kola dělat zhruba 15 až 20 procent. „Pokud budu mít kolo za 50 tisíc s kvalitními koly např. od DT Swiss za cca deset tisíc, tak je to naprosto vyvážená kombinace.“

  • Dráty zahnuté do klasického náboje
  • Dráty s přímou hlavičkou
Foto: Magdaléna Ondrášová

Kvalitu zapleteného kola dělají ráfky, dráty a způsob vypletení. Zapletené kolo se chová jako tuhý přenašeč síly, kterou vyvíjíte při šlapání, a pokud při tom přenosu dochází ke ztrátám (ať už vlivem toho, že je měkký ráfek a ten se kroutí, nebo máte dráty, které nepřenáší dobře sílu od náboje, nebo je to celé těžké), tak je fyzika neúprosná a kola vám snižují požitek z jízdy. „Dobré kolo má mix protichůdných vlastností, jsou lehká, jsou tuhá a jsou odolná. Tyto tři vlastnosti jdou často proti sobě a hledáme u nich nejlepší balanc.“

Karbon nutně neznamená „lepší“

V rámci hliníku i karbonu se bavíme o široké škále kvality materiálu, která se překrývá. Jako laik to ale nepoznáte. Při nákupu první silničky se pohybujete na finanční úrovni, kdy pravděpodobně sáhnete po lepším hliníku nebo horším karbonu. Jak říká Jiří Janoušek, bránit se je těžké: „Nedoporučuji kupovat silniční karbonové kolo pod nějakých 35 tisíc, protože ve většině případů není kvalitní. Je tam víc epoxidu a laminátu než karbonových vláken a ten rám ve výsledku pak ani není lehčí, protože aby fungoval, musí to nahradit masou materiálu a pak to kolo neplní, co má.“ Když tedy vidíme podezřele levný karbon, je ten signál jasný. Ale jak poznat u drahého hliníku, že cena není jen naražená? „U hliníku se to dá poznat z provedení detailů a na rámu je napsané, z čeho je vyrobený. Pokud není, už to je špatně. Kvalitu označené slitiny si jednoduše dohledáte na internetu. A je tam označený i výrobce toho materiálu a renomovaný výrobce svůj kvalitní materiál rád označí. Jde tam i vyčíst, kolikrát je rám zeslabovaný, to ve výsledku znamená nižší váhu při zachování mechanických vlastností a takový hliníkový rám může vážit i jen 1 300 až 1 400 gramů, což je srovnatelné s méně kvalitním karbonem. Bývají tam hezky opracované zabroušené sváry, pěkně integrované patky, kvalitní hliníkový rám mívá vidlici z karbonu.

Signály, při kterých zpozornit

Nekvalitní karbonové kolo můžete odhalit podle hliníkového sloupku (viz foto). Nechejte si sundat představec a podívejte se. Pokud někdo tvrdí, že kolo má karbonovou vidlici, měl by být z karbonu také sloupek vidlice.

  • Sloupek vidlice.
  • Karbonový sloupek. Hliníkový by byla jedna stříbrná masa materiálu.
Foto: Magdaléna Ondrášová

Zaměřte se také na to, z jakého materiálu je sedlovka. Ta karbonová dokáže sama o sobě zpohodlnit jízdu. „Když budete mít karbonový rám s hliníkovou sedlovkou, tak se mnohdy dostanete na horší pohodlí, než když je to naopak.“ Jak je to možné? Zatím co hliník je sám o sobě prakticky nepružný kov, karbonové vlákno lze uplést do pleteniny s požadovanými vlastnostmi, přestože samo osobě je tvrdé v tahu. Existují různé pleteniny s vyšší či nižší pružností, které také různě pohlcují vibrace, o které nám u sedlovky jde především.

Často mají prodejci hotové sestavené kolo, je tam omotávka, zařezaný krk, jen prodat a odjet. „Ti lepší prodejci krk buď nezařezávají, anebo vám tam nechávají dostatek podložek, protože vy si potřebujete vybrat nejen velikost, ale i posed,“ jmenuje Janoušek další věc, na kterou byste se měli při výběru kola zaměřit s tím, že dobrý prodejce vám krk nastaví podle vašeho fittingu nebo si vás naměří, nechá vám tam prostor a řekne, že to zaříznete, až se vrátíte třeba po 400 kilometrech na garančku podle toho, kde se vám to osvědčilo. I tak poznáte, zda chce prodejce prodat a poslat vás pryč, nebo to myslí s výběrem kola vážně.

Další věc jsou převody. Pokud začínáte, vyplatí se volit lehké, což dneska už prý není problém: „Všechna levnější silniční kola mají dvojpřevodník, téměř všechna mají compactdrive, většinou 50 na velkém a 34 zubů na malém, vzadu kazetu s alespoň 28 zuby, lépe 30 nebo 32,“ doporučuje Janoušek s tím, že větší rozsah převodů se vždycky hodí, když člověk začíná a nemá takovou fyzickou kondici. Není problém si později koupit kazetu jinou, to není vysoký výdaj.

Brzdy kotoučové a ráfkové

Spousta výrobců upouští od starších ráfkových brzd a nastupuje výrobu kotoučových. Kola s ráfkovými brzdami se proto snaží vyprodat, a mají tak mnohdy zajímavou cenu. Pokud investujete do kola v cenové hladině 50 tisíc, tak už se dívejte po kotoučové variantě, a to s hydraulikou (nikoliv lanky). Pro hobíka jsou kotouče velkým přínosem, co se jízdních vlastností týče. Je tam lepší ovladatelnost a můžete si tak víc dovolit. Začít brzdit později, a i s mokrem se brzdný účinek téměř nemění. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena, servisní nároky a hmotnost, která se zvýší cca o půl kila, jelikož s kotouči dostanete i pevné osy, což zase nese ale tužší rám a lepší jízdní vlastnosti.

S kotoučovými brzdami se obvykle nese otázka elektronického řazení (ale to už se bavíme o kolech obvykle za 70 a víc tisíc korun, pokud se tedy nebavíme o kolech z druhé ruky), protože by páky jinak byly moc mohutné, musely by mít v sobě nádobku na hydrauliku i mechanismus řazení. Pokud máte tedy kotoučovky a elektroniku, váha i úchop jdou dolů. Elektronické řazení je navíc velmi pohodlné a bezpečné, jelikož nemusíte nijak měnit úchop řídítek a lehkým pohybem prstů přeřadíte. Obzvlášť ženy s krátkými prsty to ocení.

Na co se tedy zaměřit? „Z jakého materiálu je vyrobený rám, vidlice a sedlovka, rozhodnout se, zda preferuji cenu nebo dlouhodobou užitnost, protože levnější kola s ráfkovými brzdami se později budu hůř zbavovat, u prodejce se dívat, jak ta kola nabízí a přistupuje k výběru velikosti, rozhodnout se, zda chci kotoučové brzdy a já bych v cenách kolem 50 tisíc korun už doporučil do nich jít,“ říká Janoušek a dodává, že není třeba naopak tolik řešit, zda jsou karbonová nebo hliníková řídítka. „Sledujte, na jaké sadě je kolo postaveno a zda je kompletní nebo jsou tam komponenty třetí strany. Zajímá vás kvalita zapletených kol.“

Sedlo
Sedlo z výroby na krátké vyjížďky stačí a je třetinová pravděpodobnost, že vám sedne úplně. Ve většině případech ale nesedí a je třeba vybrat nové. Obzvlášť, plánujete-li na něm trávit víc jak dvě hodiny v kuse.

A kde se láme cena, kdy si nepořizovat dobrý hliník, ale už jít do karbonu? Jiří Janoušek říká, že je to značka od značky, je třeba si uvědomit, zda právě neplatíme i za tu značku. Proto budeme konkrétní a ptám se ho, jak je to u značky ISAAC „U značky ISAAC je to jednoduché, my neděláme kola pod 35 tisíc, to znamená, že máme jediný hliníkový rám, který je špičkový. Obecně bych řekl, že karbonové silničky, které stojí 30 tisíc, nebudou posazené na nějakém top materiálu a sice už to nebude šmejd, ale pořád bych si raději koupil výborný hliník s dobrou výbavou než ošizený karbon. Nad tuto cenu už se to začíná lámat a mohu zvažovat karbonové kolo se základnější výbavou, kterou ale časem vylepším. Zrovna tato cenová hranice je velmi ošidná. Když za mnou přijde zákazník s tímto rozpočtem, řeknu, přidejte deset a dostaneme se úplně někam jinam.“

Co mě to bude stát?
Kolo na víkendové vyjížďky – 15 tisíc korun.
Kvalitní silniční kolo – pod 25 až 30 tisíc se nedostanete.
Kolo se závodními ambicemi do budoucna se pohybuje okolo 50 tisíc korun.
24. 6. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
Ostatní sportyTrénink

Můj první triatlon III: Tréninkový plán, neopren a rady

od Barbora Topinková 23. 6. 2020
autor Barbora Topinková

Třetí měsíc tréninku na CITY TRIATHLON v Karlových Varech je tu a léto před námi, čas skočit si nikoliv na pivo, ale do vody. Zaměříme se na plavání, ale běh ani kolo neopustíme. Koneckonců, co je příjemnějšího, než si zaběhnout v letním podvečeru k rybníku a pěkně si zaplavat?

Prsa nebo kraul?

„Jdete-li do prvního triatlonu, nemá cenu lámat rukama nad tím, že tzv. ´neumíte plavat´. I když plavete špatně, pořád proplavete dvacet minut, ale na kole strávíte na trati dvojnásobek a při běhu to bude také delší doba. Vaše šance vylepšit si výsledek v druhých dvou disciplínách je tedy větší a tomu je třeba uzpůsobit skladbu tréninku. Začátečníkovi stačí věnovat plavání dvě až tři hodiny týdně a větší důraz klást na posun v cyklistice a běhu.

Plavání je vysoce důležité pro elitní závodníky na soutěžích ITU nebo olympiádě, které jsou navíc hákové. Pokud nevyplavete s první skupinou a nevejdete se do cyklistického balíku, kde si závodníci pomáhají, může pro vás závod skončit. Tohle ale není váš případ,“ říká Josef Rajtr, trenér ČTA. Většina lidí nemá plaveckou historii, tedy dle slov pravověrných plavců se chodí víc koupat než plavat a zvládá kraul spíše vycházkově nebo vůbec. Podle toho uzpůsobíme trénink i závodní strategii,“ říká náš trenér Josef Rajtr. Kraul je nejrychlejším plaveckým stylem, tedy pokud jej ovládáte. Střídáte paže, máte díky poloze ve vodě minimální odpor, takže pokud jej alespoň trochu umíte, zapracujte na tom, abyste co největší část trati odplavali tímto způsobem. Vyplatí se to!

Promeškali jste články? Seriál Můj první triatlon najdete zde.

Samozřejmě, pokud kraul neumíte vůbec, nemá smysl s ním teď začínat, protože za dva měsíce vás jej nikdo nenaučí. Není ale třeba se cítit méněcenný! „Při triatlonu se plave „volný styl“. Což platí doslova, takže omezení není žádné! Pokud budete ouškem plavat nejrychleji na světě, klidně tento styl aplikujte,“ dělá si legraci náš trenér. Soustřeďte se na jiný plavecký styl, pravděpodobně prsa. Tak jako jsou závodníci, kteří si čechrají ego a kopce nesmyslně vyjíždějí na nejtěžší převod, jsou i lidé, kteří se budou snažit plavat kraulem, i kdyby styl prsa byl efektivnější a rychlejší. Nedělejte to, nemá to smysl. „Stejně tak je nesmyslné myslet si, že z prestižních důvodů musíte dýchat na tři nebo čtyři záběry. Dýchání na obě strany sice upravuje váš plavecký styl, ale v závodě si na něj v udýchanosti nemusíte vzpomenout. Nerozpakujte se dýchat na svou přednostní stranu a na každý druhý záběr,“ radí Josef Rajtr. Objektivně si změřte, zda např. 400 metrů uplavete rychleji kraulem nebo jiným stylem, a pak se rozhodněte, jak budete plavat v závodě.  

Důležité doporučení – plavání se nikdo korespondenčně nenaučí! U plavání je ze všech tří disciplín triatlonu nejdůležitější alespoň občas přizvat na trénink trenéra, který vám poradí se stylem, opraví špatné pohybové návyky apod. Proto, pokud se rozhodnete v triatlonu pokračovat i po svém debutu, neváhejte se přihlasit na kurz nebo si zaplaťte lekci.

Výhodou plavání je to, že plavecký trénink můžete zkombinovat s jakýmkoli jiným tréninkem. Ideální je zařadit plavání třeba ráno ve volnějším dni, po předchozím náročném tréninku. „Zkušenější plavci určitě zahrnou do svého tréninku technická cvičení, plavání s deskou nebo piškotem mezi nohama, slabší plavci se spíše soustředí na to, aby prodlužovali vzdálenost, kterou jsou schopni uplavat kraulem. Doporučuji plavat v kratším bazénu, tedy 25m a to tak, abyste v celém úseku udrželi kvalitní plavecký styl. Plavat v kuse 700 metrů s tím, že se v polovině málem utopím, nedává smysl,“ radí trenér.

Neopren – mít či nemít?

Na svém milovaném triatlonu nenávidím jen dvě věci – ranní vstávání a oblékání neoprenu. Při soukání svého těla do gumového oblečku, ve kterém sama sobě připomínám spíš přecpaného tučňáka než útočící štiku, volám na pomoc střídavě všechny svaté a komorníka. Mokrý jej na sebe nesoukejte a v parném dni se na něj raději vykašlete rovnou. Protože nám ale závody posunuli až na září, kdy už nemusí být třicet stupňů a jasno, neopren se může hodit. Někdy.

Pozvánka na Rungo tréninky
Od začátku června, v rámci skupiny RUNGO výběhy pro začátečníky, běháme i my triatlonisté začátečníci tréninky, které nám píše Josef Rajtr. Vzhledem k oteplení bude v červenci možnost zaplavat si společně na otevřené vodě v Šáreckém Džbánu.

Sledujte události FB stránky ZDE.

„Rozmyslete si, jakou vzdálenost poplavete opravdu kraulem. Z toho pak vychází vaše rozhodnutí, zda neopren použijete, nebo ne. Neopren je uzpůsoben kraulařskému stylu, má slabší materiál v ramenou a pažích a tlustší na stehnech a nohou, takže ve vodě výrazně nadnáší. To ocení především slabší plavci, kterým nohy při kraulu padají dolů. Na druhou stranu, prsové nohy v něm plavat téměř nelze, a pokud bude ve vašem způsobu zdolávání plavecké části dominovat styl prsa, neopren si neberte,“ radí Josef Ratr.

Dodám k tomu vlastní zkušenost – plavecký neopren nadnáší nohy a tělo tak, že si v případě plavání pomocí prsou budete připadat jako ten žralok ze vtipu o tom, jak snědl policajta, co měl tak dutou hlavu, že se měsíc nemohl potopit. Rychlost vašeho plavání se výrazně sníží oproti stavu bez neoprenu a to i přes možný počáteční teplotní diskomfort. „Proto radím, aby se triatlonisté každé ráno otužovali studenou vodou. Nebude to pro ně při závodě v nepříhodných podmínkách takový šok. Nicméně vaše tělo se i při plavání brzo zahřeje a nemusíte se tedy bát,“ doplňuje trenér.

Neopren si na první závod nemusíte kupovat, existují půjčovny triatlonového vybavení, kde jej na pár dní seženete s půjčovným v rozmezí několika stokorun do tisícovky. Jen je potřeba si jej zarezervovat relativně včas, protože sezóna je letos krátká a nabídka omezená. „Pozor si dávejte při oblékání i svlékání, neopren je náchylný k natržení nehtem. Hodně lidí proto používá při oblékání rukavičky. Až si jej oblečete, vejděte na chvíli do vody, nechte jej naplnit vodou a usaďte si jej na těle. Při výlézání z vody po plavecké části je pak dobré zvednout lem u krku a nechat do neoprenu natéct vodu. Bude se vám v tom kalupu rychleji svlékat,“ doporučuje Josef Rajtr a dodává, že rychlému svlékání pomáhá i namazání lýtek a předloktí indulonou. Tady pozor! Nemažte se sami – požádejte někoho ze svého doprovodu, nebo použijte jednorázové rukavice, např. ty od benzinky. Mastné dlaně jsou pro plavce neštěstím!

Především to ale chce cvik, čímž se dostáváme k našemu dalšímu domácímu úkolu:

Foto: City triathlon Karlovy Vary

Domácí úkol na červenec – jděte se koupat!

Plavání na volné vodě je jiná káva než brázdění 25m bazénu s čárou na dně. V případě mnohých jedinců, mne nevyjímaje, je to disciplína vpravdě orientační. Vzhledem k tomu, že dokážu každou rukou zabírat při kraulu jinak, až můj styl místy připomíná souboj Dr. Jekylla a Mr. Hyda, výrazně zatáčím při plavbě volnou vodou doleva. Možná to budete mít ze začátku podobně, proto vám doporučuji využít krásných letních dní a jít si zaplavat na tzv. volnou vodu.

Nemusí to nutně znamenat, že si najdete nejširší jezero v okolí a to v návalu hrdinského nasazení přeplavete. Plavte klidně podél břehu, je to bezpečnější. Pro ještě větší bezpečí (a taky jako schovku na klíče a peníze) si kupte bezpečnostní plaveckou bójku. Její výstražná barva na vás upozorní řidiče vodních skútrů a další vodní divočáky, ale buďte raději ostražití i tak. Nemáte přednost. Na břehu si vytyčte vzdálený cíl, slunečník, dům, kostelní věž, výrazný strom a na ten se snažte plavat. Nedívejte se na něj pořád, jen občas zvedněte hlavu a zkontrolujte svůj kurz.

Při závodě takto poplavete na vzdálenou bójku, a i když je pravda, že můžete plavat za zkušenějším závodníkem, bývá lepší směr kontrolovat po své ose, abyste si zbytečně nenaplavali. Po ukončení plavecké seance jako správný triatlonista vyběhněte z vody a zkuste si běžet po břehu cca sto metrů. Uvidíte, jak moc vás utahá, když plavete, místo abyste se jen koupali.

Tréninkový plán na červenec naleznete na druhé straně >>>

Stránky: 1 2

23. 6. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
Inspirace

Běžecké profily na Instagramu: sledujete je?

od Magdaléna Ondrášová 22. 6. 2020
autor Magdaléna Ondrášová

Přinášíme pár tipů na humorné či inspirativní běžecké instagramové profily, které nás zaujaly. Podívejte se, zda právě tyto nejsou váš šálek kávy a inspirujte ostatní tím, co sledujete vy.

Instagram je plný inspirace a své profily má velká spousta osob, která dokáže podnítit vaši motivaci k pohybu a zdravému životnímu stylu. Je mezi nimi česká běžecká špička, ale i zahraniční účty oplývající humorem. Přinášíme několik tipů a budeme moc rádi, když nás i ostatní v diskuzi pod článkem a na Facebooku inspirujete účty, které sledujete vy. Nezapomeňte napsat také proč!

Runners Be Like…

Patříte mezi ty, kteří milují humor a umí si ho tropit i sami ze sebe? Profil @runnersbe sleduje už 127 tisíc uživatelů, tak jestli mezi nimi nejste, vyzkoušejte ho.

https://www.instagram.com/p/BlBD3fzFIN2/

Radek Brunner

Našeho z nejlepších ultramaratonců vůbec netřeba představovat. Radek Brunner na sebe v průběhu let upoutal pozornost nebývalými úspěchy, nedávno však kontroverzním ukončením virtuálního závodu Quarantine Personal Peak backyard, kde měl ambice vyhrát (psali jsme o něm zde). Nechcete promeškat důležité chvilky jeho běžecké kariéry? Dejte „sledovat“ @runner_cz.

https://www.instagram.com/p/B_8FqaGHMu5/

Road|Trail |Runners |Run

Tento profil buduje komunitu běžců a sleduje ho už 403 tisíc uživatelů. Najdete v něm střípky ze životů jiných běžců po celém světě a jedním z nich můžete být i vy, když ke svému postu označíte stránku @instarunners. Sledujte ho a dozvíte se, jak prožívají vášeň pro běh lidé z jiných krajin.

https://www.instagram.com/p/B_5MUnOgpMm/

Eva Vrabcová Nývltová

Naše skvělá maratonkyně Eva Vrabcová Nývltová porodila v dubnu holčičku Adélku a momentálně se dostává zpět do kondice. Její profil @evavrabcovanyvltova tak může být nyní inspirací právě ženám, které porod čeká, nebo se jako Eva k běhu nyní vrací.

https://www.instagram.com/p/CBpo-DrHc-W/

Jiří Homoláč

Nezmínit účet Brňáka Jirky Homoláče nejde. Jirka je velmi komunikativní a často dává ve svých stories účtu @jirihomolac prostor pro dotazy, a tak občas prozradí něco ze svého tréninku, což je obzvlášť pro nás hobíky zajímavé.

https://www.instagram.com/p/CAdQXMxHEmM/

Zdeňka Seidlová

Jestli neznáte účet této mladé nadějné atletky, rozhodně ho prozkoumejte. Kromě inspirace k běhu vás motivuje pohled na některé Zdeňčiny fotky zamakat v běhu také kvůli figuře. Zdeňka je navíc velmi milá a krásná bytost, zkuste kouknout na její profil @seidlovaz.

https://www.instagram.com/p/B8_NXX-hFQj/

Zaujalo nás:

Na svět se nedávno vyloupnul tento profil Čecha žijícího na úpatí francouzských Alp a to je náš poslední dnešní tip. Vášní hokejisty Romana Vondráčka, působícího za hranicemi, je vyběhnout na kopec, což v těchto končinách znamená značné stoupání. V účtu @behanivhorach můžete vidět videa z dobíhání na vrchol a nejedna běžecká duše u nich zaplesá. Účet sleduje zatím jen 108 uživatelů, zaujme vás?

https://www.instagram.com/p/CAcvi1BgH40/

Podělte se o vaše osobní tipy zde pod článkem nebo na Facebooku či Instagramu.

22. 6. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
RUNGO závodyZávody Praha

Proč srdcervoucí? Tento závod má svůj příběh. Staň na jeho startu

od Magdaléna Ondrášová 21. 6. 2020
autor Magdaléna Ondrášová

Jako hobík trénoval na těžký cyklistický závod. Psal o své přípravě, ale najednou přišel zlom. A to životní. Objevili mu díru v aortě a profesor Pirk po operaci řekl, že by se ze závodu nevrátil živý. Řeč je o Marku Odstrčilíkovi, šéfovi webu RUNGO.cz. Když si tehdy po operaci lízal rány, vymyslel na bězích Říčanským lesem tento web. Závod RUNGO srdcervoucí běh je vzpomínkou na to, že vždycky je pro co žít.

Aktualizace 19. 7.: změna termínu závodu na 7. listopadu.

Běžci si tento závod oblíbili pro jeho trať nádhernou podzimní přírodou smíšených lesů na dojezd z Prahy. Schází se tu ale běžci z celé republiky. Mají rádi tu rodinnou atmosféru a labužnický pozávodní raut. Kdo z vás ale ví, proč je tento běh srdcervoucí?

Základ příběhu už znáte. Když náhoda zachránila v roce 2010 Markovi život a dostal umělou aortu s chlopní, chvíli to vypadalo, že jeho sportovní a závodnická duše bude muset odejít do nuceného invalidního důchodu. Marek ale začal hledat příběhy lidí s podobným osudem, nechtěl se vzdát a podpořil ho i kamarád Honza Kužník, se kterým brázdil lesy v okolí Říčan, ve snaze běhat.

Lékaři měl však nařízený tepový limit, přes který nemohl jít a kterého bez nadsázky ze začátku dosahoval už jen tím, že vstal. Ale protože neuměl žít bez cíle, vysnil si maraton do roka a do dne. Těžce se prokousával kilometry chůze, ale časem si mohl dovolit i popoběhnout. A při hodinách tréninku snil o běžeckém webu, který bude inspirovat všechny lidi, kteří to potřebují, stejně jako to potřeboval on. Po roce tréninku slavil vítězství nad svým osudem a s Honzou zaběhl soukromý maraton Říčanským lesem.

RUNGO.cz skutečně v září 2013 vzniklo a časem začalo pořádat závody. Bylo jen otázkou času, kdy vás bude chtít „otec“ myšlenky Rungo zavést na cesty a pěšiny, kterými sám běhával a dodnes běhá, kdy vám bude chtít ukázat tu krásu jeho oblíbené tratě.

  • Marek Odstrčilík vyhlašuje vítěze
  • Obíhání rybníku Marvánek
  • Většina trasy vede po pěšinách
  • Registrace do závodu
  • Cílová rovinka
  • Marek Odstrčilík
Momentky z Rungo srdcervoucího běhu 2018. Foto: Tomáš Parma a Rungo.cz

A tak vzniknul v roce 2018 první ročník srdcervoucího běhu. V roce 2019, kdy jsme si jako redakce odskočili do projektu iSport LIFE, jsme ho pořádali pod touto hlavičkou a letos s radostí oznamujeme, RUNGO srdcervoucí běh je zase náš a těšíme se na vás, až se tam setkáme, uvaříme vám horkou kávu a pokecáme. Tak přijďte, podpoříte tím naše fungování. Děkujeme!

Trasa a registrace

7. listopadu na vás čeká devět kilometrů lesy, převýšení 140 metrů, obíhání krásného rybníku Marvánku a přátelská atmosféra. Na krku se vám bude v cíli houpat tradiční voňavá perníková medaile a nohy se budou tetelit radostí.

Chcete vědět podrobnosti? Přečtěte si propozice. Chcete se přihlásit?

Přihlaste se!

Za cenu 333 korun vás čeká vše, co jsme slíbili výše a profesionální čipová časomíra. Chcete podpořit Rungo ještě víc a odnést si originální památku z dílny výtvarnice Mariany Fracové? Zaplaťte 666 korun a ve startovním balíčku bude toto tričko:

Triko na Rungo.cz závod v Říčanech
Pojď si zaběhat na naše závody. Klikni a dozvíš se víc!

Partnerem závodů je GARMIN.

21. 6. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
Běžecký tréninkTrénink

Předkopávání: náročnější prvek běžecké abecedy

od Magdaléna Ondrášová 20. 6. 2020
autor Magdaléna Ondrášová

Naučte se cviky běžecké abecedy s trenérem Janem Pernicou pomocí videa. Zařaďte je do tréninku a zlepšete tak svůj odraz, došlap i běžecký styl.

V minulých dílech jsme se naučili cvik liftink a skipink a zakopávání. Dnes vám ukážeme předkopávání a naučí vás ho kdo jiný než atletický a kondiční trenér Vysokoškolského sportovního centra (VSC MŠMT), trenér reprezentantů ČR a SR v bězích na střední a dlouhé tratě, Jan Pernica.

Zakopávání

Tento cvik, podobně jako předcházející zakopávání, posiluje rovněž svaly nohy, potřebné pro odraz a tlumení dopadu. V určitém pohledu je však jeho provedení náročnější, protože dokrok probíhá o něco více před tělem, než by bylo pro běžecký pohyb ideální. Je zde tak na nohu vyvoláno lehké přepětí, které zvyšuje náročnost odrazu.

Čím větší je záklon běžce, tím je pohyb náročnější. Jelikož není naší snahou dělat pohyb příliš náročný, ale především přiměřeně stimulovat svaly nohou a tzv. „trefovat“ odraz, snažíme se o udržení trupu v rovině nebo mírném náklonu dopředu. Častou chybou tedy bývá příliš velký záklon nebo absence aktivního pohybu dolních končetin při došlapu směrem pod tělo. Délka kroku by u začátečníků měla být spíše kratší. Delší krok volí spíše pokročilí běžci nebo silově dobře disponovaní jedinci. 

Sledujte náš YouTube kanál a nic vám neunikne:

Předkopávání

Běžecká abeceda vede ke zdokonalení nebo udržení běžecké techniky a posílení svalů důležitých pro běžecký pohyb.

Kdy abecedu cvičit?

Není dán žádný předpis, kdy atletickou abecedu zařadit. Je vhodné ji však dělat, když jsou svaly již zahřáté na provozní teplotu a případně i protažené, jelikož některé prvky vyžadují větší rozsah pohybu. Tradičně bývá abeceda využívána jako dynamická součást rozcvičení, říká trenér a dodává: „Já ji také využívám ve své skupině jako samostatné kondiční cvičení. Míra využití atletické abecedy v tréninku vychází z potřeb každého běžce. Kdo zápasí s technikou, doporučuji, aby ji zařazoval do tréninku opakovaně i víckrát v týdnu. Když učíme děti v atletice, je abeceda pravidelný rituál drtivé většiny tréninku.“ Je důležité ale upozornit, že je vhodné, aby nás při abecedě zpočátku někdo kontroloval, protože špatně prováděná abeceda může naopak nevhodné běžecké stereotypy podporovat (např. záklon apod.). 

Na jaké vzdálenosti cvik provádět?

Se vzdáleností se to má tak, že bych začínal třeba jen na 20-30 metrech. Pro běžeckého nováčka to nejsou úplně jednoduché cviky, ač se tak mohou jevit. Je dobré začínat jen na 20 až 30 metrech. Postupně pak můžete vzdálenost prodlužovat. „Ve své tréninkové skupině doporučuji vzdálenost okolo 40 až 50 metrů pro jednotlivé cviky. Rozlišujeme však také, zda je provedení abecedy více dynamické před rychlostním typem tréninku, nebo uvolněné, když jdeme nějakou tempovou vytrvalost nebo je chladno a nechci, aby se běžci zranili,“ upozorňuje na okolnosti Jan Pernica. Pokud volíte abecedu jako kondiční cvičení, tak se postupně dostanete i na 100 až 150 metrů. Trenér občas zařazuje abecedu také do výběhu, jako takový technický fartlek. Jeho rozsah se pak neurčuje vzdáleností, ale časem. „Nebojím se abecedu dávat do kopce nebo naopak z mírného kopce,“ popisuje proměnné, které trenér může u abecedy využít a udělat tak trénink pestřejší.

A jakých zásad se při cvičení držet?

  • Vždy se snažte cvičit na pevném podkladu, ale zároveň ne na asfaltu nebo betonu. Ideální jsou šotolinové cesty.
  • Důležitá je kontrola provedení cviku. Snažte se naučit abecedu pod dohledem odborníka nebo požádat kamaráda, který vás natočí. Málokterý běžec je schopen vnímat svůj pohyb tak, aby posoudil, zda ho provádí dobře, či špatně. Video dá dobrou zpětnou vazbu a vaše představa o provedení cviku narazí na realitu.

Cvičte ty prvky abecedy, na které máte. Začněte u jednoduchých. Začátečníci ani pokročilí běžci by se neměli pouštět do nejnáročnějších cviků, jako jsou například násobené odrazy. „Sám to ve skupině využívám jen u kondičně dobře připravených výkonnostních a vrcholových běžců. Riziko zranění je u odrazů a třeba ještě v kombinaci s prováděním na asfaltu opravdu velké. Bohužel tuto kombinaci vidím nezřídka. Zaměřte se na tři až čtyři základní cviky a ty vypilujte k dokonalosti,“ uzavírá téma s přáním úspěchu a běhání bez zranění, Jan Pernica. 

20. 6. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
BěháníBěžecké botyVybavení

Do letního deště se nehodí. Kdy použít boty s membránou?

od Vít Kněžínek 19. 6. 2020
autor Vít Kněžínek

“Chci, aby byly nepromokavé.” Jeden z nejčastějších požadavků při pořizování nového páru běžeckých bot. Nepromokavost na první pohled opravdu vypadá jako super vlastnost, ale když se na celou věc podíváte trochu víc do hloubky, tak zjistíte, že s kupováním nepromokavých bot byste měli být opatrní.

Co přesně znamená, že jsou boty nepromokavé asi není třeba dlouze vysvětlovat. Podobně jako u oblečení je hlavním cílem nepromokavých bot udržet vodu pryč od těla a pro tento účel se používají takzvané membrány. Ty mají schopnost na jedné straně vodu zadržovat a na straně druhé propouštět přebytečnou vlhkost do okolního prostředí. Taková je alespoň teorie.

V praxi je to už o něco složitější. Nejčastěji používanou membránou je Gore-Tex, ale setkat se můžete i s eVentem, Dermizaxem a dalšími membránami. Jednotlivé typy se liší kvalitou i parametry. Nejlepší renomé má bez debat gigant Gore-Tex. Ani tyto špičkové membrány ale nedosahují tak dobré prodyšnosti, aby si poradili s extrémní potivostí běžcova chodidla. 

Výsledek je obvykle takový, že svršek boty sice nepromokne, nebo neproteče, ale stejně uvnitř máte doslova rybník, protože přebytečná vlhkost z potících se nohou nestíhá dostatečně rychle odcházet a shromažďuje se uvnitř boty. S tímto problémem se budete setkávat především v letních měsících, kdy je prodyšnost membrán radikálně snížena díky nízkým rozdílům vnitřní a vnější teploty (nízký rozdíl teplot znamená, že teplý vzduch s vlhkostí uvnitř boty nestoupá díky termodynamice takovou silou, aby překonal odpor membránového materiálu).

Léto vs zima

Máme-li celý problém vyjádřit jednou větou, pak to bude takto: Ve všech membránových botách se budete nadměrně potit a mokrým nohám se stejně nevyhnete. Obzvlášť v letních měsících může být membrána pořádně na obtíž a rozhodně bychom tento typ bot nedoporučovali jako jediný pár do botníku pro celoroční běhání.

Kromě nízké prodyšnosti byste měli počítat ještě s jednou věcí. Membrána tvoří další vrstvu navíc, která je navíc velmi pevná a neohebná. Díky tomu nebudou nepromokavé boty nikdy tak pohodlné, jako modely s jednoduchým textilním svrškem. Ve většině případů je také potřeba kupovat o půl čísla větší velikost, než jste normálně zvyklí.

Kde membránové boty naopak dávají smysl je zimní běhání a obecně použití ve špatném počasí. V těchto podmínkách přijde vhod vyšší výhřevnost a lepší tepelný komfort nepromokavých svršků. Smysl dává membrána i pro turistické a chodecké použití. Na rozdíl od běhání se totiž při těchto aktivitách nedostanete do tak vysoké zátěže a chodidlo se nepotí tolik, aby vám membrána mohla vadit.

Kdy boty s membránou nejvíce využijete

Nákup membránových bot proto dobře zvažte. Běháte-li především za hezkého počasí a nepromokavost vám přijde jako fajn vlastnost při občasném zmoknutí, tak bychom vám doporučili zvolit raději klasickou textilní promokavou botu. Běh v zimě a sychravém počasí, turistika, chůze, potřeba vyššího tepelného komfortu. To jsou naopak hlavní důvody, proč membránové boty zvolit ke své maximální spokojenosti.

19. 6. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
VýživaZdraví

Tuky: Perfektní energie pro vytrvalostní sporty, ale jak které

od Karolína Hornová 18. 6. 2020
autor Karolína Hornová

Že tuk není jen v kusu špeku, ale třeba i v ořeších, asi všichni tušíme, ale jaký je v nich rozdíl, už méně. Kolik a kterého tuku mají sportovci denně přijmout, a proč, osvětlí Kristýna Báčová, DiS, koučka a odbornice na výživu.

Zkraje si řekněme, o jakých potravinách mluvíme, když je řeč o tucích. Tuky rozdělujeme na nasycené, které najdeme zejména v mase a mléčných výrobcích, a nenasycené, které ještě dále dělíme a najdeme je v různých zdrojích. Konkrétně:

  • mononenasycené (omega-9 olivový olej)
  • polynenasycené (omega – 3 rybí tuk, lněný a konopný olej i semínko, vlašské ořechy)
  • omega – 6 (nejčastěji zastoupeny v rostlinných zdrojích (obiloviny, luštěniny, ořechy, semena)

„Obecně by tuky u cyklistů či běžců měly být rovny 15 až 20 procentům celkově přijaté energie,“ doporučuje Kristýna Báčová a dodává: „Pro vytrvalostní sporty platí, že bychom měli dávat přednost potravinovým zdrojům tuku, jako je kvalitní rybí maso, vejce a máslo, ořechy, semínka, avokádo, olivy a kvalitní rostlinné oleje. „Platí pravidlo, že čím delší aerobní pohyb hodláme vykonávat, tím větší zastoupení tuků ve stravě by mělo být. Méně tuků nasycených, více nenasycených. Tuk představuje hlavní zdroj paliva pro sporty, jako je dlouhý triatlon, maraton a podobně.

Kromě množství přijatých tuků ve stravě je žádoucí sledovat poměr nasycených a nenasycených. Nenasycené by měly převažovat, ale nelze na sto procent tvrdit, že nasycené tuky jsou vyloženě špatné – kvalitní živočišný tuk v menší míře je výborným zdrojem energie – patří mezi ně třeba kvalitní sádlo nebo přepuštěné máslo. Mnohem důležitějším sporným bodem jsou takzvané trans-mastné kyseliny. To jsou totiž ty pravé, nefalšované „zlé“ tuky. „Patří mezi ně margarín, levné oleje, fast food a sortiment mnoha pekáren a cukráren.

Tuky před tréninkem a po něm

Palivem pro vysoce intenzivní trénink jsou uhlohydráty, tedy glykogen. Po spálení „rychlé“ energie z glykogenu nastoupí únava – to je důvod vyčerpání při delší fyzické aktivitě o vysoké intenzitě (anaerobní trénink). Tukové zásoby jako zdroj energie využijeme především při nízko až středně intenzivním, aerobním tréninku, především u několikahodinové, vytrvalostní aktivity, jako je dlouhý běh nebo třeba cyklistika. Zde se u trénovaných jedinců pohybuje tepová frekvence kolem 85 procent maxima a u méně trénovaných kolem 50 až 60 procent. Nefunguje to ale tak, že by se bylo možné tukem před výkonem „předzásobit“ – to by mohlo vést, jednoduše řečeno, k zásobám obtížně využitelného podkožního tuku. A ty my (většinou) nechceme.

Jednou z možností, jak dodat tělu zdravé tuky před výkonem, je využití takzvaných MCT tuků (tuků se středním řetězcem). Typickým příkladem je kokosový olej, který může být třeba součástí energetického „bullettproof coffee“ nebo sladké pomazánky ke snídani. Vhodným zdrojem tuku před tréninkem jsou i vajíčka, avokádo, přírodní arašídy nebo arašídové máslo. Pozor ale, nemělo by jít o klasické „předtréninkové“ jídlo, ale třeba snídani s tím, že trénink započne až zhruba tři hodiny po ní. Tučné jídlo těsně před tréninkem by mohlo způsobit pocit těžkosti a trénink naopak znepříjemnit.

Tuky v potravě zpomalují příjem dalších živin. Není tedy žádoucí konzumovat vysokotučné jídlo bezprostředně po tréninku, ale třeba až jako druhé jídlo po sacharidové svačince. Dobrým zdrojem tuku po tréninku je kvalitní maso nebo třeba vajíčka, které jsou zároveň i dobrým dodavatelem bílkovin, které svaly pro regeneraci také potřebují.

Zajímavosti:

  • Z evolučního hlediska tělo tuky jako zdroj energie preferuje. Tuky představují intenzivní zdroj energie pro náš organismus.
  • Pokud tělo tuky spaluje efektivně, získáme lepší vytrvalostní výkon, ale i lepší výkonnost obecně.
  • Strava s obsahem kvalitních tuků vede k nízkému procentu tělesného, podkožního tuku. Jíst tuky tedy automaticky neznamená hrozbu přibírání na váze!
  • Spalování tuků, můžeme tělo „naučit“ správně vyladěným jídelníčkem i doplňky – těsně před výkonem umí spalování tuků nastartovat třeba kus čokolády s vysokým obsahem kakaa, maté nebo zelený čaj.

Kvalitní potraviny jsou základ, ale nejsou všechno

Správný poměr živin ale není vším. Závisí i na tom, z jakých zdrojů živiny čerpáme. „Z mé zkušenosti je zásadní dlouhodobá konzumace kvalitních potravin, přizpůsobení porcí, způsob úpravy stravy a její konzumace, ale i celková příprava, která ovlivňuje náš výkon,“ vypočítává Kristýna Báčová. Jaké jsou pro ni další důležité složky správné životosprávy?

  • Při pohybové aktivitě se velmi důležité se naučit správně dýchat.
  • Popřemýšlet, jestli jsem permanentně ve stresu, a podle toho adekvátně doplňovat antioxidanty a minerální látky.
  • Dodržovat správný spánkový režim a omezit alkohol, který spánkovou regeneraci zásadně ovlivňuje k horšímu. Naopak doplňovat tekutiny v průběhu celého dne a při sportovním výkonu.
  • Zařazovat pravidelně regenerační techniky jako je fyzio, masáž, sauna, ochlazovací metody, meditace a odpočinek.
18. 6. 2020 0 komentáře
0 FacebookEmail
Novější příspěvky
Starší příspěvky
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

Inzerce na Rungo
©2020 RUNGO.cz běží na Wordpressu pod dohledem Martiny


Nahoru
RUNGO.cz
  • Zdraví
  • Trénink
  • Vybavení
  • Začátečníci
  • Inspirace
  • O nás
  • Podpořit Rungo