RUNGO.cz
  • Zdraví
  • Trénink
  • Vybavení
  • Začátečníci
  • Inspirace
  • O nás
BěháníBěžecké botyVybaveníZávodní boty

Test: Jste hobby běžec a hledáte rychlé boty? Adidas Adizero Boston 10 se vyplatí

od Vít Kněžínek 3. 9. 2021
autor Vít Kněžínek

Adidas Boston je už dlouhé roky pojem mezi výkonnostními botami. Když nechcete obouvat přísnou závodku, ani neohrabanou objemovku, tak tady vždy byla oblíbená varianta pojmenovaná po legendárním maratonu. Teď přichází adidas Boston s pořadovým číslem 10 a radikálním způsobem mění podobu oblíbeného stylu, aby odpovídal moderním představám o dynamické botě.

Boston i ve své desáté generaci míří do šedé zóny mezi závodními a tréninkovými modely a snaží se nabídnout to nejlepší z obou světů.

Závodní boty jsou obvykle velmi přísné a vyžadují, aby je jejich nositel dokázal zvládnout. Zároveň mají obvykle velmi vysokou pořizovací cenu a současně velmi nízkou životnost, takže se v nich nevyplatí trénovat. Na druhou stranu ale závodní boty nabízejí úžasnou dynamiku, rychlost a podporu při dosažení maximálního výkonu. S příchodem tzv. karbonových “supershoes” je tato podpora větší, než kdy dřív.

Tréninkové boty pak lépe tlumí, jsou stabilnější, pohodlnější a celkově pohodovější. Také vydrží několikanásobně větší porci kilometrů, než závodní alternativy. Ruku v ruce s těmito vlastnostmi ale jde i vyšší hmotnost, mohutnost a celkově nižší dynamika. I s objemovkami na nohách se sice dá běžet rychle, ale rozdíl oproti závodkám je markantní a poznají ho i rekreační běžci.

Recenze: Adizero Boston 10 zastanou tempový trénink i závod

Adidas Boston 10 je bota svižná (i když ne nejrychlejší) a přece pohodlná, stabilní a odolná (byť existují modely, které jsou ještě pohodlnější, stabilnější a odolnější). Zkrátka ideální obutí pro zkušenější běžce, kteří chtějí botu pro tempové tréninky a občasné závody a nemusí mít nutně v botníku jeden typ bot pro každou speciální příležitost.

Mezi devátou a desátou generací nezůstal kámen na kameni. Historicky byl boston geniálně jednoduchá bota bez jakýchkoliv zbytečných prvků. Už na první pohled je ale patrné, že se Boston 10 vydává úplně novým směrem a stojí na stejném konceptu jako moderní závodní boty s karbonovým plátem.

Pod patou je necelých 40 milimetrů tlumicí pěny, drop je 8,5 milimetru a uvnitř mezipodešve naleznete tzv. energy rods, neboli zakřivené kompozitové pruty, které výrazně zvyšují podélnou tuhost celé boty a tím i rychlost přechodu do odrazové fáze.

Od ryzích závodek (Adizero Adios Pro 2) se Boston 10 liší tím, že pod chodidlem naleznete sendvič dvou různých pěn a pruty v mezipodešvi nejsou vyrobeny z karbonu. O kontakt s povrchem se stará klasická EVA pěna Lightstrike, zatímco těsně pod chodidlem je vrstva extrémně energetické TPE Lightstrike PRO. Kompozitová verze Energy rods je ve srovnání s tou karbonovou méně tuhá a umožní větší ohebnost celé boty.

  • Adidas Adizero Boston 10. Foto: Vít Kněžínek
  • Adidas Adizero Boston 10. Foto: Vít Kněžínek
  • Adidas Adizero Boston 10. Foto: Vít Kněžínek

Stabilita a výdrž

Tato sada vlastností znamená, že Boston nemá tak rychlý odpich jako Adios Pro, ale je mnohem stabilnější a pod patou tužší, což opět pomáhá stabilizaci chodidla (při nezpevněném kotníku i při běhu po nerovném povrchu). Životnost je pak u Bostonu několikanásobně vyšší.

Ideální využití Bostonu je při rychlých trénincích od krátkých intervalů až po delší tempové běhy. Boston oceníte i při závodech, kdy ve srovnání s klasickou tréninkovou botou bude podporovat váš výkon o poznání lépe. Nečekejte ale žádnou pohodlnou bačkůrku, která by se hodila pro klusání volným tempem, nebo dlouhé objemové tréninky. Vyšší tuhost znamená nižší komfort, bez ohledu na to, že mohutnost tlumení je maximální možná.

Svršek má tzv. race fit, takže je vypasovaný těsně kolem chodidla. I přesto bota sedí velmi pohodlně a především pevně, takže se na noze nehne ani při tempu okolo tří minut na kilometr. Počítejte ale s tím, že chodidlo dostane o to méně prostoru a u delších běhů tak pravděpodobně nebude vyhovovat běžcům s širším tvarem chodidla. To je ale věc, která je pro adidas dlouhodobě typická. 

Podešev je kryta strukturovanou gumou Continental a tady absolutně není co dodat. Continental ani tentokrát nezklamal a Boston drží jako přibitý. Těžko budete hledat silniční botu s lepším gripem.

Ve výsledku je adidas Boston 10 první z nové éry tempových bot, které stojí na principech objevených díky karbonovým botám. Milovníci staré dobré klasiky budou muset zamáčknout slzu. Kontaktní a přesné tempovky totiž budete muset hledat někde jinde. Pokud vám ale vyhovuje mohutná mezipodešev, vysoká tuhost a výrazné zakřivení, které aktivně navádí váš krok, pak je Boston 10 skvělou variantou, jak získat botu svými vlastnostmi blízkou karbonovým botám s mnohem lepší výdrží a za příznivější pořizovací cenu.

adidas Adizero Boston 10
Určení: tempová silniční běžecká obuv
Hmotnost: 280 g (UK 8, váženo)
Mohutnost tlumení: 39,5 mm
Drop: 8,5 mm
Cena: 3 890,- Kč
Klady: ideální poměr mezi rychlostí a odolností, vychází z konstrukce karbonových závodních bot a má vysokou dynamiku a rychlost, skvělá podešev Continetal, vysoká stabilita, pohodlný a pevný svršek přispívá celkově dobré stabilitě
Zápory: tlumení je i přes vysokou mohutnost poměrně tuhé, střih boty je spíše užší a nedá chodidlu a prstům tolik prostoru
3. 9. 2021 1 komentář
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
InspiraceInspirace a příběhy

Konečně za hranicemi. Jak jsme se v Nassfeldu s ženou i dcerkou sportovně „vyblbli“

od Rungo 2. 9. 2021
autor Rungo

V období prázdnin se nám lehce rozvolnila covidová opatření pro cesty do zahraničí. To platí i pro Rakousko, a tak volba kam na cyklo dovču s rodinou, byla jasná. Objevování lokalit Korutan nás nakonec ale zavlálo nejen do Nassfeldu.

To první bylo oblast Millstatter See taková větší vesnička Bad Kleinkirchheim. Jako věční nomádi preferujeme cestování ve stylu vanlife, ale musím říct, že poslední dobou díky nárůstu tohoto typu spaní v autě v “divočině”, není úplně vítán nejen v Rakousku, ale v celé západní Evropě. Proto jsme se ukotvili na rodinné hotelofarmě Hinteregger založené již roku 1470. Pro měštáky je tu dost čemu se přiučit ze zemědělství, děti můžou v 7 ráno jít dojit krávy, pak je vyhnat na pastvu, posbírat vajíčka a dát krmení zbytku hospodářských zvířat. Při ubytování dostanete regionální kartu, která vám umožní i bezplatné využívání lanovek, atrakcí nebo i lodní dopravy, i to je další důvod, proč volit takové ubytko.

Tak šup, obléknout se a na kolo!

U spodní stanice lanovky je k dispozici dřevěný pumptrack s lehkým skillscentrem, a když už se děti na kole nudí, je tu i bobová dráha, která jede docela fofry. Mě vyzvedává místní Adrian Krainer, jež vede zdejší sportovní školu a stará se o vše, co se v oblasti na kole může dít. Jízdou nahoru mi vypráví, jak bylo pro jeho otce těžké prosadit zde traily a jak se vývoj investování do letní sezony radikálně mění k dobrému. Věděl jsem, že je zde nejdelší flow trail cca 16 kilometrů dlouhý. Jen se nesmíte nechat ukecat na horní stanici lanovky od majitele restaurace na lokálního panáčka, to je pak těch 16 kilometrů docela dřina. Z horní stanice vedou i další přírodní traily v síti Nockbike, které jsou sdílené i pro hikery, takže bacha! Alter Alm Weg trail vás třeba odvede až k Feld am See, kde je dětské bike skills centrum, dají se tu i půjčit paddleboardy a zrelaxovat s celou rodinou na jezeře. Nedaleký Wild Park je něco pro zvídavé děti. Od zvířatek, historie osidlování, až po kovboje. Každý si tu najde své.

V době naší přítomnosti se řešily covid testy, buďto samo-test v rakouské aplikaci platící 24 hodin anebo atestovaný v centru platící 48 hodin. Trošku vopruz, ale bez toho vás nepustí do restaurace, ani na atrakce. Důležité jsou i v krásných St. Kathrein Therme, kam můžete vyrazit za nepřízně počasí.

Pro nezkušené cyklisty je tu i možnost krásného okruhu okolo jezera Millstätter See, a pokud budete mít štěstí jako my, vezme vás kapitán i s koly na loď a cestou zpět můžete sledovat krásy jezera z jeho hladiny.

Pro technicky zdatné bikery i e-bikery je tu trail T25 – Sternen vedoucí do Dobriachu, místy docela ratata. Tím jsem vybil komplet baterku svého e-biku, hážu kolo i rodinu do auta a jedeme směr druhá destinace.

  • Foto: Richard Gasperotti
  • Foto: Richard Gasperotti
  • Foto: Richard Gasperotti
  • Foto: Richard Gasperotti
  • Foto: Richard Gasperotti
  • Foto: Richard Gasperotti
  • Foto: Richard Gasperotti
  • Foto: Richard Gasperotti

Nassfeld

Za necelé dvě hoďky nás vítá úplně prázdný Tröpolach, odkud vede docela dlouhá kabinka Millenium express. Na její první mezistanici začíná flow trail Mex line I. Musím říct, že jsem místy měl i hoňku. Celý trail je vysypaný štěrkem, který na některých odkloněných zatáčkách z flow trailu dělá double black diamond trail. Na jeho konci můžete najít asfaltový pumptrack s pohupujícími se dětmi a odpočívadlem pro rodiče.

Pokud z lanovky nehodláte vystoupit a dostanete se na druhou mezistanici, která je přestupní, může se celá rodina po 20 minutové procházce dostat na lanové centrum Flying Fox. Seknout se tady na čtyři hodiny není žádný problém, užije si to tady jak malé dítě, tak i dospělák.

Pokud v mezistanici přestoupíte na další kabinku, vyveze vás na úplný vrchol Madritsche, odkud jsou vidět skalnaté kopce Itálie. Ano, tady se dostáváme jednou nohou do Itálie a druhou zůstáváme v Rakousku, což platí i pro traily. Vede odtud několik přírodních trailů, které končí i na italské straně a tak, abyste se dostali na sedačkovou lanovku Madritschen, musíte prostě projít italsko-rakouským přechodem. Rozhodl jsem se také prozkoumat trasu Lift and Bike Giro a po dvou kilometrech jsem zjistil, že to je pouze šotolinová cesta pro auta. Ta mě přestala bavit, odbočil jsem na hike cestu, která vedla přes kaňon řeky, proto jsem musel kolo hodit za krk a dělal jsem zábavu kolemjdoucím hikerům, kteří kroutili hlavou, co tam s tím kolem vůbec dělám. Tohle byla blbá volba. Aspoň že holky zvolily lépe a vydaly se prouzkoumat Aqua trail “BergWasser” v nadmořské výšce 1900 metrů se spoustou vodních blbostí, trampolín a pěkných výhledů. 

  • Foto: Richard Gasperotti
  • Foto: Richard Gasperotti
  • Foto: Richard Gasperotti
  • Foto: Richard Gasperotti
  • Foto: Richard Gasperotti
  • Foto: Richard Gasperotti

Další den volíme směr jezero Weissensee, kde na nás čeká vtipnej týpek Gerald z místního turistického centra. Naši Eli na první pohled zaujal jeho potah sedla. Raději jen mně do ucha zašeptal, že je to z ovečky Shaun, hned mi bylo jasné, že dneska se nudit nebudeme. Gerald celou naší rodinu bere na trail Weissensee. Tenhle family trail je pro nezkušené bikové dětičky sem tam docela oříšek. Holkám z toho vyhládlo, proto jsme se před druhou jízdou zastavili na začátku trailů v lokální horské hospodě na pravý rakouský Germknödel, bez toho by Rakousko prostě nebylo Rakousko. Posilněni knedlíkem a rádlerem se vydáváme na další trail, který nás dovede do Naggl. Tady je možnost, kterou jsme zvolili i my, vrátit se zpět k lanovce lodí. Ovšem dostat se v přístavu na molo je docela vtipný, protože cestička připomíná kozí únikovou cestu mezi ploty. Z mola je ale neuvěřitelný pohled na jezero jehož barva připomíná Karibik. Při návratu k lanovce je možné využít nový hliněný pumptrack a nebo zvolit variantu B, vzít paddleboard a jít si užít nádherné jezero, cákycáky…koupi,koupi a smýt ze sebe prach z trailů. 

Korutany jsou prostě svět trailů a jezer, kdo má rád bikování a koupání, tak tady bude stříkat jak švestkovej knedlík.

Video: Richard Gasperotti

Autor textu: Richard Gasperotti

2. 9. 2021 0 komentáře
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
Běžecké botyVybavení

Skvěle padnoucí boty? Ty z 3D tisku, radí trenér filmového Zátopka

od Marek Odstrčilík 1. 9. 2021
autor Marek Odstrčilík

Technologie vládnou postupně snad všemu kolem nás. Jejich vliv se nevyhýbá ani třeba tak tradičnímu sportu jako je běh. Jeden by si myslel, že na běžeckých botách toho už není moc co vylepšovat, ale to je velká mýlka. Firmy se snaží stále přicházet s něčím novým, revolučním, protože touha po rekordech nebo ideální botě pro vaše nohy je velkým tématem. O svůj pohled na toto téma se s námi podělil Jan Pernica, který patří mezi naše špičkové běžecké trenéry a je tváří adidas Runners.

S Honzou se známe spoustu let, takže si v rozhovoru tykáme.

Prozraď mi, která z inovací u běžeckých bot za posledních X let tě osobně zaujala?
Určitě karbon v botách. Je to něco, co teď opravdu vyvolalo úplnou mánii. Není snad elitní běžec, který by netoužil mít v botách karbon a tímhle způsobem se zrychlit. Podle mého je to velký přelom. Ony se kolem toho vedou i vášnivé diskuse, zda to už není technologický doping. 

Vysvětli, prosím, co karbon v botě vlastně dělá?
Když to opravdu velmi zjednoduším, tak je to v podstatě taková pružinka, která nohám pomáhá vykonávat práci, kterouby jinak musely odpracovat běžecké svaly a usnadňuje dokrokběžce, pomáhá pohybu vpřed.

Tady si asi spousta lidí řekne, že to trochu zavání neférdopomocí.
To je pravda. Doteď vlastně nebyly pro takový typ bot určené žádné hranice. Postupně se vytváří za pochodu “sportovní legislativa” třeba v tom, že se omezila výška paty, podrážky u závodních bot. Na vrcholových závodech třeba musíte poskytnout svoje boty dva dny dopředu, aby vám je schválili. Za mě by ale v závodech měl rozhodovat pořád výkon a ne technologie. No uvidíme, kam to celé povede.

Když jsi běžel v botách s karbonem, tak jaké to bylo?
Nejdřív jsem si říkal, že to na nohu nechci a budu běžec ze staré školy. Jenže touha vyzkoušet něco takového byla ve mně čím dál větší, takže jsem do toho šel.

A?
Už na silnici bylo cítit, že ty boty chtějí jít dopředu. A když jsem je vzal na dráhu, tak tam to bylo jedno velké wau. Je to neskutečné.

Hodí se taková bota i pro hobíka?
Asi to ocení, ale ne tak jako elitní běžec. Ono velmi záleží na tom, jak člověk běhá. Pokud je to přes patu, tak tam ten karbon moc nevyužijete, ale na druhou stranu vás tyhle boty i díky svému dropu (sklon mezi patou a špičkou, pozn. red.)nutí jít přes špičku nohy. To vás může naučit správnou techniku běhu, ale rozhodně to za vás ta bota neodpracuje, to zase skutečně ne. 

Parádní běžecký styl manželů Pernicových. Foto: adidas.cz

A co Boost? Jak jsi před několika lety vnímal nástup tohoto materiálu?
Když to přišlo, tak jsem to vnímal jako takové “bahno”, na mě to byla až moc měkká bota, do které jsem se bořil. Já byl vždy zvyklý na tvrdé a rychlé boty. Postupem času jsem to začal vidět jinak, hlavně pro to delší běhání, kdy je fajn mít na noze pohodlnou botu. To vyšší tlumení je pro takové běhání skvělé,a kromě toho opravdu hodně vydrží, klidně přes 1 000 kilometrů bez ztráty tlumicích vlastností. 

Letos se adidasu povedlo pustit do světa boty, jejichžpodešev je vytištěná na 3D tiskárně. To by nebylo nic nového, ale podle našeho testu se konečně jedná o boty, které výborně fungují. Označení těch bot je 4DFWD. Můžeš prosím ten název rozklíčovat?
Je to Four The Forward. Čtyřka znamená označení technologie té mřížkované podešve, která je vytvořena tak, aby byl dokrok měkčí. A The Forward je onen pohyb vpřed. 

Měl jsi je na noze?
Pár tréninků jsem v nich běhal. Jsou to boty, které já osobně volím pro to, aby si nohy spíš odpočinuly. Na rychlé intervaly pro mě nejsou úplně vhodné, ale na delší běhání jsou super.

Takže pro normální smrtelníky na delší štreky?
Přesně tak. 

3D tisk umožňuje vlastně udělat boty přesně pro konkrétní nohu. To je dobré ne?
To je určitě skvělé, protože došlap je u běžců ryze individuální. 

A jaký je u 4DFWD svršek?
Je měkký a pohodlný a skoro bezešvý, takže mě nikde nedřou.

Jak si vybrat opravdu správné a dobré boty? V jakých modelech Jan Pernica běhá nejraději závody a v čem tréninky? Poslechněte si celý RUNGO podcast Kecka – buď na Spotify, Apple Podcasty nebo Anchor

1. 9. 2021 1 komentář
1 FacebookThreadsBlueskyEmail
Jídlo

Co chce vaše tělo ve 40? Nepřelijte nádrž výživovými doplňky

od Martin Kubala 31. 8. 2021
autor Martin Kubala

Kterým živinám je nutné při sportu věnovat zvýšenou pozornost, zda utrácet za výživové doplňky a jak si nastavit stravovací režim po čtyřicítce se rozepsal Martin Kubala, poradce pro výživu a suplementaci, poradce pro výživu ve sportu a člen aliance výživových poradců.

O tom, jaké to je začít se sportem po čtyřicítce, jaká specifika to přináší, a proč konkrétně naše tělo potřebuje jednou týdně činky i když běháme, se Martin Kubala rozepsal v minulém článku. Dnes navazuje výživou.

Kterým živinám je nutné při sportu věnovat zvýšenou pozornost?

Sportovní aktivita neklade extrémně zvýšené požadavky na přísun minerálů a vitamínů s výjimkou těch, které se ztrácejí potem anebo jsou spoluzodpovědné za transport kyslíku do vašich svalových partií. 

Nicméně pro lidi sportující ve vyšším věku je důležité, aby měli dostatečný přísun všech živin zajištěn. Jejich deficit by totiž mohli velmi rychle pocítit. Pojďme se podívat alespoň na ty nejzákladnější.

Bílkoviny

Z hlediska výživy je u masters žádoucí udržovat denní příjem bílkovin na úrovni 1 až 1,2 gramů na 1 kilogram tělesné hmotnosti, přičemž poměr by měl být mírně ve prospěch rostlinných zdrojů. Bílkoviny jsou klíčovým prvkem při tvorbě a regeneraci svalové hmoty a jejich dostatečný přísun je základním předpokladem pro tvorbu kostních proteinů.

Dobrým zdrojem plnohodnotných bílkovin je drůbeží a hovězí maso, vejce (bílek) anebo mléčné výrobky. Nadměrná konzumace živočišných produktů však sebou nese mnoho doprovodných negativních účinků, je proto vhodné aby mírně převažovaly rostlinné zdroje. Ty samy o sobě sice plnohodnotné bílkoviny nenabízí, ale jejich vhodnou kombinací (např. luštěnin s obilovinami) už požadovaného efektu můžeme dosáhnout.

Hořčík

Hořčík je důležitý pro správnou činnost srdečního svalu a kromě toho reguluje tok vápníku ve svalech, čímž uvolňuje jejich napětí a působí proti vzniku křečí. K jeho nedostatku může vést nadměrná konzumace alkoholu, kávy, stres. Při delší sportovní aktivitě můžete zaznamenat jeho nedostatek způsobený pocením.

Existuje mnoho suplementů, jejichž je hlavní složkou. Ty sice nedokáží nahradit jeho nedostatečný příjem ve stravě, jsou však dobrým pomocníkem v dobách jeho akutního nedostatku. 

Vyhněte se levným variantám suplementů, jejichž účinnou složkou je oxid hořečnatý. Jeho vstřebatelnost se pohybuje na úrovni deseti procent. Nemusíte zbytečně pátrat – jsou to v podstatě všechny šumivé tablety, které za pár korun nabízí většina marketů. Nemá smysl zkoušet kompenzovat desetiprocentní vstřebatelnost požitím desetinásobného množství. Nadměrné množství hořčíku má projímavé účinky. Oxid hořečnatý to má prostě pojištěné.

Optimální pro akutní jednorázové doplnění jsou přípravky na bázi citrátu hořečnatého v tekuté formě (tzv. shoty), pro preventivní užívání pak můžeme doporučit tablety obsahující hořčík v laktátové formě – zde je využitelnost nad padesáti procenty.

V potravinách je pak hořčík nejvíce zastoupen v ořeších, celozrnných obilovinách, luštěninách a aby to nebyla taková nuda, tak například i v kakau nebo hořké čokoládě.

Sodík

Společně s draslíkem působí v roli vodohospodáře. Zatímco draslík zadržuje vodu v buňkách, sodík zase v mezibuněčném prostoru. Jak se lze dovtípit, příliš mnoho sodíku znamená příliš mnoho vody a příliš mnoho vody může znamenat nezdravé zvýšení krevního tlaku. Při sportu však může být sodík podpultovým artiklem a jeho nedostatek může být příčinou křečí. Sodík se vylučuje společně s potem a oproti nesportujícím jedincům, může být u sportovců jeho potřeba až šestinásobná. 

Nedoporučoval bych však zvyšovat jeho každodenní spotřebu, protože běžný český jídelníček ho už tak obsahuje až trojnásobně vyšší množství, než činí doporučené maximum. Preferoval bych spíše suplementaci formou hypotonických nápojů s jeho zvýšeným obsahem, které je vhodné použít při delších aktivitách anebo v horkých dnech.

Vápník

Vápník tvoří přibližně 1,5 procenta hmotnosti lidského těla a 99 procent jeho zásob je uloženo v kostech a zubech. Zbývající jedno procento koluje v krvi a ovlivňuje mnoho životně důležitých funkci (svalové kontrakce, přenos nervových vzruchů, srážlivost krve, činnost srdce). A právě toto jedno procento musíme pravidelně doplňovat. Pokud tak nečiníme, vydá tělo pokyn k uvolnění vápníku z kostí a při dlouhodobém deficitu hrozí odvápnění kostí spojené s jejich zvýšenou lámavostí.

Sportovní aktivita nemá na denní potřebu vápníku výraznější vliv, je však mít zajištěn jeho dostatečný příjem. Na druhou stranu jeho nadměrný příjem, zejména formou potravinových doplňků, může mít negativní vliv na vstřebávání železa, hořčíku a zinku, kde hlavně prvně dva jmenované jsou u vytrvalostních disciplín klíčovými prvky.

Železo

Železo je životně důležitý prvek zajišťující transport kyslíku do tkání. Zhruba 65 až 70 procent jeho zásob je v krevním barvivu červených krvinek – hemoglobinu. Klíčovou roli hraje zejména u vytrvalců anebo sportovců jejichž podstatnou část přípravy tvoří aerobní trénink.

Jedním z hlavních specifik železa jsou rozdíly ve vstřebávání mezi živočišnými a rostlinnými zdroji. Zatímco živočišné obsažené především v mase a vnitřnostech se vstřebává bez problémů, u rostlinných zdrojů je jeho využitelnost někde mezi 10 až 20 procenty. Dalším nutričním oříškem je schopnost lidského organismu přijímat železo převážně v dopoledních hodinách. S postupem dne slábne, večer je téměř nulová. Opět platí, že u živočišných zdrojů je vztah vstřebávání vůči denní době nižší než u rostlinných.

Mezi látky podporující absorpci železa patří vitamin C, kysané anebo kyselé potraviny, naopak úspěšně jej blokují káva, čaj, mléko anebo vápník či vláknina podávané formou suplementů.

Nedostatek železa se zpočátku může projevovat zhoršenou kondicí, malátností a nakonec může vyústit v anémii. 

Užívání potravinových doplňků se železem se nedoporučuje, jeho nadměrné užití má pro organismus toxické účinky. Pokud se pro to rozhodnete, je třeba postupovat s maximální obezřetností a pokud možno konzultovat s lékařem.

Neutrácejte zbytečně za potravinové doplňky

Po předchozích řádcích trošku protimluv, ale vše vysvětlíme. Toto není návod k tomu, abyste je nekupovali, toto je výzva, abyste kupovali jen ty, které vám opravdu pomohou. Jedinou jistotu, kterou vám zde mohu garantovat, je skutečnost, že po přečtení tohoto článku na vás začnou vyskakovat zacílené reklamy na všemožné přípravky a produkty, které vás “okamžitě” zbaví problémů. Elixíry věčného mládí, koktejly all in one anebo hubnoucí tabletky, jejichž účelem je navodit pocit potřeby a vytáhnout z vás co nejrychleji peníze. Dříve, než to s podobným produktem udělá někdo jiný. 

U některých produktů si dokonce můžete přečíst desítky oslavných recenzí. Nezpochybňuji jejich pravdivost, nicméně stále to neznamená, že daný produkt je vhodný zrovna pro vás, nehledě na to, že recenze ne již tak oslavné mohl správce serveru jednoduše smazat. 

Nepřelijte nádrž

Pokud jste někde zaslechli nebo četli, že některá z běžně dostupných látek dokáže výrazně ovlivnit kvalitu vašeho výkonu, berte to, prosím, s rezervou. Existuje sice mnoho případů, kdy zvýšené užívání např. vitamínu B12 vedlo k rapidnímu zlepšení, nebylo to však díky příznivému vlivu nadbytku B12 na výkon, ale díky tomu, že dotyčný předtím trpěl jeho chronickým nedostatkem. To, že nedostatek některých látek má silně negativní vliv na váš výkon, neznamená, že jejich nadměrná konzumace pro vás bude představovat nějakou přidanou hodnotu.

Použijeme-li přirovnání k autu, tak minerály a vitamíny mají ve vašem těle různorodé role podobně jako kapaliny v automobilu. Olej, voda do ostřikovačů, voda v chladiči, benzín v nádrži – každá má svůj podíl na bezproblémovém chodu vozidla a v případě jejího nedostatku je další provoz více či méně ohrožen. Pokud se však rozhodnete, že se pokusíte do příslušné nádržky nalít dvojnásobné množství kapaliny, než je její kapacita, tak nejen že nezvýšíte výkon motoru, ale riskujete tím jeho poškození anebo, v lepším případě, prostě jen vyhodíte peníze.

Nejinak je tomu s minerály a vitamíny. Pokud trpíte křečemi, může to být způsobeno nedostatkem hořčíku. Užijete-li ho však jako suplement v nadměrném množství, způsobí vám průjem, a nejen že se nevstřebá, ale zapříčiní ztráty tělních tekutin, což pravděpodobnost vzniku křečí ještě zvýší. Celá situace pak může být paradoxně způsobena nikoliv nedostatečným příjmem magnesia ale nadměrným přísunem vápníku, který vstřebávání hořčíku do jisté míry blokuje. To jen pro ukázku, že optimální množství zdaleka neznamená nadměrné.

Jak si nastavit optimální stravovací režim

Pokud jste se pročetli až sem, musí vám být jasné, že sestavení ideálního jídelníčku nebude jednoduchá záležitost. Upřímně řečeno, ideální jídelníček je čistě teoretickou záležitostí, a to hned z několika důvodů. 

Zaměřte se na kvalitu potravin

První neznámou je skutečná hodnota námi konzumovaných potravin. Zde se v závislosti na způsobu zpracování, pěstování, kvalitě půdy a skladování mohou proklamované nutriční hodnoty až násobně lišit. Pokud tedy chcete udělat první, nejdůležitější a zároveň nejjednodušší krok, zaměřte se především na kvalitu. Kupujte potraviny z blízkých zdrojů (tím nemyslím blízký hypermarket, ale regionální potraviny), pokud to peněženka dovolí, tak živočišné produkty preferujte z bio chovů anebo alespoň místních farem, vyhýbejte se polotovarům a snažte se co největší podíl vašeho jídla připravovat sami.

Dbejte na pravidelnost

Kromě kvality jídla a jeho pestrosti je důležité také správné načasování a kombinace. Není důležité jen co, ale také kdy a jak to jíte. Vstřebávání jednotlivých prvků může být ovlivněno jednak denní dobou (některé živiny tělo večer prostě nepřijme), ale i vzájemná kombinace některých živin se rovněž vylučuje (vápník vs. železo, vápník vs. hořčík, zinek vs. měď), kofein anebo suplementy s vlákninou pak spolehlivě zbrzdí vstřebávání čehokoliv).

Je jedno, jestli snídáte jednou v šest a podruhé v osm, důležité je, aby tělo pravidelně mezi šestou a osmou dostávalo svůj ranní příděl. Totéž platí i pro ostatní denní chody. Můžete mít pochopitelně i jiné časové rozpětí, podstatné je, se od něj příliš nevychylovat. Trávicí soustava funguje svým způsobem jako pes. Když jí dáte, co potřebuje a jasně stanovíte pravidla, bude vás poslouchat.

Řešte své problémy s profesionály

Pokud vás trápí zdravotní problém, nehledejte pomoc na Google anebo v online poradnách, ale zajděte přímo za odborníkem. Když se vám pokazí auto, také nepřemýšlíte nad řešením a jedete rovnou do servisu.

Pokud je vám přes čtyřicet, padesát nebo šedesát let a chcete se dlouhodobě věnovat sportovním aktivitám, musíte mít adekvátně nastaven stravovací režim. Byl bych sám proti svému přesvědčení, kdybych zde psal, jak má takový stravovací plán vypadat. U každého se může diametrálně lišit v závislosti na denním harmonogramu, návycích, věku, zdravotním stavu, formě a intenzitě fyzické aktivity. 

Nezkoušejte proto experimentovat s lacinými generátory jídelníčků na internetu a navštivte některého z výživových poradců ve vašem okolí. Připravte a napište si dopředu otázky, na které budete chtít znát odpověď, protože při samotné schůzce si na ně nemusíte vzpomenout. Trvejte na tom, že chcete znát i přibližné zastoupení jednotlivých mikroživin (minerálů a vitamínů). Optimálním poměrem makroživin (sacharidů, bílkovin a tuků) totiž disponuje i nemocniční strava.

Možná do toho budete muset investovat více času a peněz, než jste čekali, ale vaše zdraví za to přece stojí.

31. 8. 2021 1 komentář
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
Nezařazené

Přijďte relaxovat s Xiaomi. Projedete se i na ikonické elektrokoloběžce Mi Scooter

od Rungo 31. 8. 2021
autor Rungo

Komerční sdělení Společnost Xiaomi připravila na konec léta pro své fanoušky speciální akci. Zájemci si budou moci vyzkoušet novou řadu legendárních koloběžek Mi Electric Scooter 3, našlapané herní mobily Poco X3 Pro a samozřejmě i další chytré produkty od Xiaomi. 

Pokud se řadíte mezi fanoušky Xiaomi, zbystřete, již 2. 9.–5. 9. 2021 vás čeká takový malý Xiaomi svátek. Bude plný zábavy, technologických vychytávek a soutěží o značkové produkty. Vše se odehraje v modřanském spotu Rosmarina, a to za přítomnosti krásného počasí a usměvavých hostesek. Na místě budete mít možnost si prohlédnout novinky z dílny Xiaomi, a to od telefonů přes nositelnou elektroniku až po dnes již ikonické elektrokoloběžky. 

Co se koloběžek týče, nedovolíme, aby jen tak ležely ladem. Elektrokoloběžky Xiaomi si budete moci vyzkoušet na naší jízdní dráze, která pro vás bude připravena. Nejlepší příležitost na seznámení se s Xiaomi produkty je ta, při které si je můžete na vlastní kůži osahat.

Herní koutek s Poco potěší uživatele, kteří od telefonu očekávají maximální herní výkon a dokonalý uživatelský zážitek. Ať už dáte přednost Poco X3 Pro s nadupaným fotoaparátem a ultra rychlým nabíjením, nebo sáhnete po extra tenkém Poco F3 se zvukovým výstupem ve vysokém rozlišení a podporou 5G, budete spokojeni.

Pro zvěčnění vašich zážitků bude připraven fotokoutek. Těšit se můžete také na soutěž o nový Mi Electric Scooter 3 o hmotnosti pouhých 13,2 kg a s dojezdem až 30 kilometrů. Soutěžit se bude také o chytrý telefon Mi 11 Lite 5G a chytré hodinky Mi Watch.

Kdykoliv se na stánku Xiaomi zastavíte, postarají se o vás naše milé hostesky. Nejen děti budou moci žízeň a chuť na něco sladkého zahnat výbornou ledovou tříští zdarma. A kdyby vás všechny ty aktivity přece jenom nakonec zmohly, není nic jednoduššího než si odpočinout v relaxační zóně. 

Spojte příjemné s užitečným a přijďte si každý den od čtvrtka do neděle 2. 9.–5. 9. 2021 užít konec léta s Xiaomi. Místo konání: Rosmarina – Vltavanů, Praha 4.

následovně:

Veškeré novinky od si můžete samozřejmě už teď za výhodnou cenu pořídit na oficiálním e-shopu Xiaomi a na Xiaomi.cz.

31. 8. 2021 0 komentáře
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
Nezařazené

Zdravý životní styl je drahý. Nezdravý ale dražší. Podívejte se na čísla

od Lucie Pilátová 30. 8. 2021
autor Lucie Pilátová

Lidé se ke zdravému životnímu stylu často staví skepticky. Důvodem bývá mylná představa, že je tento styl života bude stát mnoho peněz. Jenže stačí si dát na misku vah, kolik ušetří třeba tím, když přestanou kouřit nebo kupovat zbytečné potraviny. A to nejsou jediné benefity, které tento životní přístup přináší.

Kde jsou výhody zdravého životního stylu

Základní výhodou zdravého životního stylu je jednoznačně zdraví. Pokud vás nebudou trápit například zdravotní potíže spojené s nadváhou a nedostatkem pohybu, ušetříte navíc za léky, které nebývají právě levné.

Podle Českého statistického úřadu v roce 2018 každý Čech zaplatil v roce 2018 v průměru 2 607 Kč za léky. Přičemž z toho 1 139 Kč stály doplatky za léky na předpis. Za volně prodejné léky to bylo 1 468 Kč, což je o jednu čtvrtinu víc, než činila stejná položka v roce 2014. Mírně se zvýšila i cena za doplatky na předpis.

Pokud sečtete všechny položky a počet obyvatel, vychází celková částka za léky, jak volně prodejné, tak na předpis, pro rok 2018 na částku 27,7 mld. Kč. Převedeno na procenta jde o více než 48 % veškerých výdajů domácností na zdravotní péči.

Finančně zatěžující mohou být i přibývající návštěvy lékařů. Nehledě na to, že nemoc, ať už vyžadující domácí léčení nebo hospitalizaci, je spojená s nemocenskou, která pochopitelně nedosahuje plné výše platu. Když si spočítáte, kolik peněz vám pak takto unikne, k nim přidáte částku za mnohdy nesmyslné množství nezdravého jídla, vyjde vám suma, za kterou si můžete pořídit třeba kvalitní boty na běh nebo jiné sportovní oblečení. Případně si dopřát i nějakou kvalitní zdravou pochoutku či doplněk stravy.

Jenže to není všechno, protože ušetřit díky zdravému životnímu stylu můžete rovněž i při sjednávání pojištění, jak potvrzuje pro Rungo.cz Marek Vích z pojišťovny Kooperativa: „Ano, i my přispíváme ke zdravému životnímu stylu zvýhodněním klientů, kteří se snaží o zdravý životní styl například tím, že nekouří, hlídají si svoji váhu, věnují se pohybu a chodí na preventivní prohlídky. Pokud chce klient získat zvýhodnění, vyplní dotazník ke zdravému životnímu stylu a když získá dostatečný počet bodů, vznikne mu nárok na slevu na vybraná pojištění, která může dosáhnout 5 % z pojistného.“ 

Každý by se chtěl dožít co možná nejvyššího věku ve zdraví a síle, aby se dokázal obstarat. Jedna věc je ale chtít, druhá něco pro to udělat. Zásadou číslo jedna by měl být zdravý životní styl. Co to znamená?

Zdravě ušetřit se dá i na jídelníčku

A začněme tím základním, masem. Kvalitní hovězí sice nepatří mezi levné potraviny, ale rozhodně vás zasytí lépe a hlavně v menším množství než například bůček. Z koktejlu zdraví prospěšných látek obsahuje bílkoviny, které vás navíc zbaví chuti na sladké, takže opět ušetříte. Když jsme u sladkého, pokud pytel koblih k snídani nahradíte balíčkem cereálních sušenek, rozhodně nebudete mít už za hodinu hlad. Navíc vás to pro změnu vyjde levněji. Ušetříte i v případě, když přestanete sladit kávu nebo čaj. A konečně poznat pravou chuť jednoho či druhého nápoje také rozhodně není od věci.

Pohybem ke zdraví

Do zdravého životního stylu také patří pohyb. Pokud je sport vaším koníčkem, určitě to znamená bod pro vás. Jestli se nehýbete, pak se vám rozhodně vyplatí začít. Nemusíte právě trhat sportovní rekordy, stačí, když si půjdete pravidelně zaběhat, projet se na kole nebo vyrazíte po práci na svižnou procházku. Denně byste se měli hýbat alespoň půl hodiny. Obecně se doporučuje ujít pět až deset tisíc kroků. S krokoměrem nainstalovaným v chytrém telefonu, případě se sportovními hodinkami vám to půjde mnohem lépe. Tělu rovněž prospívá i pobyt na čerstvém vzduchu a sluníčku.

Dostatek relaxace

I když je dnešní doba postavená na výkonu, nebo právě proto, je třeba si hlídat i čas, během kterého budete relaxovat. Dostatečně odpočinutí lidé totiž lépe vzdorují stresu a ten je, jak známo, spouštěčem řady různých onemocnění. S tím úzce souvisí i spánek. Trápí vás nespavost? Berete na ni léky? Jenže i ta je mnohdy výsledkem nezdravého životního stylu, tedy nevhodného stravování, zejména ve večerních hodinách, stejně jako nedostatku pohybu.

Dáte-li si na misku vah jen základní vícenáklady za kvalitnější jídlo a tréninkové vybavení proti ztrátám za pracovní neschopnost a výdaje v lékárnách, dost možná že ručička bude někde mezi. Nikdo už ale nevyčíslí radostný život ve štíhlém těle, zdraví i psychické kondici.

30. 8. 2021 2 komentáře
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
InspiraceInspirace a příběhy

Běhání po historii města. Komentovaná trasa nadchla i rodilé Brňáky

od Magdaléna Ondrášová 29. 8. 2021
autor Magdaléna Ondrášová

Cizí města nejraději vnímám pomalým couráním se zvednutou hlavou a vychutnáváním atmosféry. Přesto mě jako rodilou Brňačku povídání běžce Zbyňka absolutně vtáhlo. Zastávky komentovaného běhu vedly totiž méně tradičními místy.

Budu upřímná, nabídka komentovaného běhu mě zaujala převážně proto, že ji měl vést Zbyněk, kterého znám již z brněnských společných Rungovýběhů jako zábavného společníka.

Místa a příběhy, které většinou v brožurách nenajdete

Sraz je u sochy Jošta. Zbyněk taktně přechází skutečnost, díky které se jezdec na koni dostal až na stránky britského Guardianu a místo hledání falického tvaru tasí méně známou skutečnost. Že Jošt vlastně na koni vůbec nejezdil, což nasazuje korunu již tak diskutovanému novodobému umění v našem městě. 

Přestože chodím i Brnem s hlavou vzhůru a obdivuji nádheru starých domů, odhaluje mi náš průvodce detaily, kterých jsem si nikdy nevšimla a ke každému má i příběh. A nejde o žádné drmolení textu nazpaměť, každá otázka z řad běžců otevírá nové kapitoly zajímavostí a zjišťujeme, že Zbyněk nemá jen v nohách.

Na výběr jsou dva okruhy, první má šest kilometrů, zato vede přes Špilberk, což je zdejší hrad. Již předkové stavitelů Špilberku zjistili, že lépe se na nepřátele metají hliněné koule shora dolů, než je tomu naopak, a tak využili k jeho stavbě místního prudkého kopce. Což dává zabrat průvodci při výkladu, ale měli by na to myslet také běžci, kteří se do této taškařice chtějí přihlásit. 

  • Hned na srazu u Jošta je co vyprávět a pozorovat. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Momentka autorky textu z běhu. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Kostel Nejsvětějšího Srdce Páně v Husovicích. Foto: Magdaléna Ondrášová

Kočárky vítány

Já si vybrala druhý, desetikilometrový, který má na své trase pouze jednu „vlnku“. Bát se nemusíte, slibuje se tempo osm minut na kilometr, a to je opravdu přizpůsobováno zdatnosti nejslabšího kusu. Někdy je to rychleji, do kopce naopak pomaleji. 

Běží s námi dokonce rodinka s kočárkem a nikomu nečiní problém vybočit z trasy kvůli schodům. Zkrátka, jak je to mezi běžci obvyklé, nikoho nepřekvapuje tvář barvy českého rubínu, mokré spánky a panuje vzájemný respekt k individuálním potřebám. Všem potřebám, vše se řeší za pochodu. Běžci jistě pochopí…

Míjíme i místo, kde bydlíme, a tak se dostáváme ke kostelu, jehož zvony od malička slýchám a jehož hodinami na věži jsem se kdysi řídila, abych byla včas doma. I tak mně Zbyněk otevírá nový pohled na to, co jsem si myslela, že dobře znám.

Jedna z potřeb běžce je i příjem tekutin, obzvlášť v tako horkém počasí, ve kterém dnes vykonáváme pohyb my. K jednomu zajímavému povídání tak usedáme na travnatou stráň s mokem, ke kterému má každý konzument nejblíže. V areálu Nové Zbrojovky se dozvídám, jaká byla auta, která se v Brně vyráběla a co stojí za názvem Zetor. Osvěženi pokračujeme v pouti.

Kruh se uzavírá opět u Jošta. Ani jednou jsme neběželi stejnou cestou a mohlo by se podle mapy zdát, že památek jsme navštívili málo. Je tomu tak. Zastavili jsme se ale na spoustě nenápadných míst, kde byla historie o nic méně zajímavá a spoustu jsme se toho dozvěděli. A navrch přidali 10 regeneračních kilometrů do svého tréninkového deníku. 

Záměrně nezacházím do všech detailů navštívených míst, nechci vás připravit o případné překvapení (i když fotky napoví), pokud se na komentovanou prohlídku někdy dostanete. Na září a říjen jsou prý vypsány nové termíny a já v to doufám, že i vy budete mít šanci poznat náš „Štatl“, jako jsem měla možnost já.

  • Foto: Jakub Kocian
  • Foto: Jakub Kocian
  • Nábřeží Svitavy je zdrojem mnoha zajímavých vypravování. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Zábrdovický klášter a kostel. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Foto: Magdaléna Ondrášová
  • „Z“ jako Zbrojovka. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • Jedna z posledních zastávek v ulici Cejl. Foto: Magdaléna Ondrášová
Brno – běžecké komentované prohlídky pořádá TIC Brno
10kilometrový okruh má nové termíny 21. 9. a 19. 10. 2021 vždy od 17:30.
6kilometrový okruh 7. 9. v 17:30 a 5. 10. 2021 v 16:30.
29. 8. 2021 0 komentáře
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
Kola

Mládí vs. já. Eletrokolo rozhodně neznamená prohrát sám nad sebou

od Marek Odstrčilík 28. 8. 2021
autor Marek Odstrčilík

Emoce ohledně elektrokol stranou, tohle není jejich pranýřování nebo test konkrétního kola. Tohle je o možnosti trávit aktivně čas dohromady. Syn a táta spolu při sportu, to je něco, co penězi nejde koupit. 

Ten můj dělá závodně cyklotrial a tatam je doba, kdy jsem mu v pohodě stíhal. Jeho fyzička je nadupaná. Ta moje (těsně před padesátkou) snad není špatná, ale kardio omezení, které po operaci srdce mám, je lehkou slabinou. A jelikož si chceme oba užít svižný výlet na kolech po říčanských lesích, tak moje volba pro elektrický gravel je rozhodně na pořadu dne. On chce jet svižně, protože mu to velí přetlak síly a energie a já chci hlídat svoje tepy a být po jeho boku. 

Tobiáš vyrazil svižně a rovnou přiznávám, že kdybych s ním měl držet tempo na neelektru, tak můj tlukot srdce letí nad doporučených 130 tepů rovnou do krku. Díky různým úrovním dopomoci si na elektrickém gravelu od Canyonu tak skvěle hlídám potřebné hodnoty. Hlavně ve stoupání a v horším terénu, protože tady on je jak doma, kdežto já jsem přerostlý neforemný hromotluk. Většinu cesty jedeme vedle sebe a pořád kecáme. Žádné šnečí tempo to rozhodně není. Probíráme věci kolem cyklistiky, společné přátele nebo jaké jídlo je dobré. A pořád se chechtáme. Ten čas máme jen pro sebe.

Jak si vybrat elektrokolo: základní rozdělení a kde je lepší mít motor

FotO: Marek Odstrčilík

Ženeme to hvozdy jako dva dávní kámoši, kteří vypadli za svobodou ztratit se do lesů. Dochází mi, jak už dospěl, jeden druhého poznáváme jinak než jen z gaučinku doma. Jsou momenty, kdy na mě musí počkat, a to třeba když jedeme po rovině na asfaltových úsecích nebo do mírného stoupání, protože dopomoc u mého kola končí někde lehce nad rychlostí 25 kilometrů v hodině, a pak ušlapat tak těžké kolo dá prostě zabrat. Když přijdou bahnité momenty a kořeny, tak díky elektromotoru nemám větší trabl držet s ním krok. “To mi přijde super, že když přijde nějaký těžší úsek, tak tam pošleš ‚vyšší dopomoc‘ a daleko lépe a pohodlněji to projedeš,” komentuje Tobiš.

Jeden druhého nijak neomezujeme a můžeme si po celou dobu užívat sportovnější jízdu. A hlavně bok po boku. Tobiáš mě protahuje přes Struhařov a pak cestou, kterou vůbec neznám. Frčíme z kopce a najíždíme na cestu na louce. Směr je jasný, k U Sapíkům na Klokočnou, tam skvěle vaří. 

  • Žádný souboj se nakonec nekonal. Foto: Marek Odstrčilík
  • Odměnou smolného proražení zadního pláště nám byly krásné výhledy nad Mnichovicemi. Foto: Marek Odstrčilík
  • Bylo to po boku syna prostě parádní společné odpoledne. Foto: Marek Odstrčilík
  • Tohle vás zastaví. Foto: Marek Odstrčilík

Zrovna když začneme stoupat po louce, protne krajinu hrdelní (ne úplně slušný) výkřik a syn zastavuje. Já do něj málem narazím a nechápu, co se stalo. Ze zadního pláště na nás vyloženě blbě „čumí“ obrovský hřebík. Tak velký, že někomu určitě musí chybět. Jelikož puberta v tomhle věku přináší většinou neočekávané emoční reakce, čekám prudkou změnu nálady. Nic takového u něj ale nenastává a my se tomu smějeme a samozřejmě velmi vtipně komentujeme. Ani já neztrácím překvapivě nic na své pohodě, ještě před pár roky bych byl skoro nepříčetný. Myslím, že stárnu a on je rád za ten náš společně strávený čas. Nerozhodí nás ani to, když zjišťujeme, že ani jeden z nás nemá sebou lepení nebo náhradní duši. Holt, stane se.

Jdeme pěšky několik kilometrů loukou nad Mnichovicemi. Nikdy jsem tu nebyl, a to v Říčanech žiji od narození. Kdo jezdí, tak ví, že v nášlapech se nejde úplně dobře. Tlačíme kola a pusa se nám nezastaví. Tlačit těžší elektrokolo jde vcelku dobře, bez nějakých potíží a pokud by to šlo náhodou ztuha, je tu naštěstí možnost dát mód walk, držet tlačítko „plus“ na ovladači dopomoci a kolo pomalinku popojíždí samo. Plácáme blbosti o všem možném a komentujeme fakt nádherné výhledy. Připadáme si jako někde na horách. Nádhera. Nakonec spadneme do Mnichovic a končíme v hospodě pod nádražím. Pro Tobiše přijíždí autem jeho sestra a já jedu na elektrokole po cyklostezce domů. Je mi moc dobře, tak moc, že si i pobrukuji. To není opravdu běžné.

A já chci říct, pokud máte nějaké zdravotní omezení, jestli už vaše výkonnost není taková jako dřív, sáhněte po elektrokole. Alespoň na chvíli vám totiž umožní vrátit se do svých silnějších let a strávit čas se svými syny, dcerami, vnuky nebo vnučkami. Není to prohra a ostuda jet na elektrokole. Je to vaše výhra, ze které budete čerpat, i když zrovna nebudete v sedle.

28. 8. 2021 1 komentář
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
BěháníBěžecké botySilniční botyVybavení

Test: Na jistotu i v podzimním mokru a bez „šmajdání“ s ASICS Gel-Kayano 28

od Magdaléna Ondrášová 27. 8. 2021
autor Magdaléna Ondrášová

Tabulkově spadá model Kayano mezi více tlumené, jako například model Cumulus stejné značky, pocitově je to ale jinde. Nebo abych byla přesnější, běhá se v nich jinak. V Kayanech najdete stejné pohodlí, ale větší prostor i stabilitu. Recenze silniční běžecké obuvi ASICS Gel-Kayano 28.

Musím zkraje přiznat, že jde za mou běžeckou éru o první model Kayano, který na nohách mám. Značka ASICS patří mezi tu, která má v mém botníku stálé místo, dosud šlo ale převážně o modely Cumulus (ty jsem si opravdu zamilovala) a Nimbus. A je to škoda.

O Kayanech neslýchám tolik mluvit, jako o výše zmíněných modelech, přitom jde o legendu. Tento model to od roku 1993, kdy se v Asicsu designér Toshikazu Kayano rozhodl vytvořit běžeckou botu na dlouhé distance, dotáhl s inovacemi na 28. reprízu, a proto budí moji zvědavost a chci zjistit, jak se v něm běhá.

ASICS Gel-Kayano 28

Těžko někdo v dnešní době může čekat, že po nazutí modelu od tradiční značky prohlásím, že je nepohodlný nebo nepovedený. Až na výjimky dnes není špatné boty, jen musíte hledat model, který sedí vaší noze nejlépe a který splňuje vaše představy.

ASICS Gel-Kayano jsou dobře odtlumené boty, které sedí jako ulité. Bohaté polstrování obepínající patu mají jako klasická objemovka, zde se nic neliší. Příjemný pocit pod chodidlem, pohodlný a prodyšný svršek, tkaničky, které se nerozvazují. Potud klasika.

První pocit po rozběhnutí je rozhodně, víc než například u Cumulusů, stabilita. Jistota při kontaktu se zemí je na každém kroku i na menších nerovnostech – což u silniční boty vždycky být nemusí, proč také. Zkouším více vnímat, v čem ta kombinace pohodlí, měkkosti i jistoty vězí. Rozhodně mám více (než u silničních bot standardně bývá) prostoru v přední části boty. Je dostatečně široká pro prsty, které určitě ve stabilitě hrají svoji roli. 

  • ASICS Gel-Kayano 28. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • ASICS Gel-Kayano 28. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • ASICS Gel-Kayano 28. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • ASICS Gel-Kayano 28. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • ASICS Gel-Kayano 28. Foto: Magdaléna Ondrášová
  • ASICS Gel-Kayano 28. Foto: Magdaléna Ondrášová

Boty pro namáhaná lýtka

Tato informace zajisté potěšila i majitele lehce širších chodidel. Tak přidávám ještě dobrou zprávu pro majitelky problematických achilovek a lýtek. Tenhle model by pro vás mohl být zajímavý svým vysokým dropem, tedy rozdílem výšky mezi špičkou a patou, 13 milimetrů (Cumulusy a většina objemových bot mají například 10 milimetrů), který zmíněným partiím uleví. 

Samozřejmě vyšší drop s sebou nese i negativa, více jsme se tomuto důležitému prvku běžecké boty věnovali v samostatném článku. https://rungo.cz/2021/04/04/drop-jeden-z-nejdulezitejsich-prvku-bezecke-boty-proc-byste-meli-prejit-na-ten-nizsi/ Pokud běháte a nevíte, co je drop, vřele doporučuji si ho přečíst. Jedno negativum by mohlo být právě menší pocit jistoty, a tak mě papírových 13 milimetrů překvapuje. Pocitově tam pod patou jsou, ale stabilitu mají Kayana díky šíři i podpoře v mezipodešvi vyřešenou na výtečnou. A to bez ztráty pohodlí tlumení.

Proč mluvím o majitelkách? Protože zmíněných 13 milimetrů se týká pouze dámského modelu, který je více přizpůsoben potřebám žen. Pánský model disponuje 10 milimetry.

„Jistota“ se nese celým testem a nebude tomu jinak při hodnocení podrážky, ke které nemám jedinou výtku, a to ani na mokrém asfaltu. 

Pro koho Kayana jsou?

Na co si dát pozor při koupi modelu Kayano 28? Těžko hledat negativa. Ta objevíte asi až ve chvíli, kdy si pořídíte boty bez zkoušení a nesednou vám, nebo pokud budete mít požadavky, ke kterým tato běžecká obuv nebyla určena. 

Proto radím, dobře zkoušejte. A pokud vám sednou a hledáte měkké ale stabilní boty na dlouhé běhání po silnici, s dobrým tlumením, pokud nepotřebujete tuhé boty s rychlým odrazem, budete spokojeni.

ASICS Gel-Kayano 28
Určení: objemová tréninková silniční obuv
Došlap: neutrální, pronační
Drop: 10 mm (pánské), 13 mm (dámské)
Výška tlumení: 23-13 mm (pánské), 25-12 (dámské)
Hmotnost: 305 g (pánské), 280 g (dámské)
Cena: 4 599 Kč
Pozitiva: stabilita, trakce, pohodlí
Negativa: širší prostor ve špičce nemusí sedět užším i standardním chodidlům
27. 8. 2021 0 komentáře
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
Nezařazené

Co chce vaše tělo ve 40, abyste mohli sportovat co nejdéle? Jednou týdně „činky“

od Martin Kubala 26. 8. 2021
autor Martin Kubala

,,Začít se sportem po čtyřicítce je podobné, jako když dvacet let necháte v garáži zaparkované auto, se kterým nevyjedete ani na nákup, ale pak se najednou rozhodnete využít naplno jeho potenciál,“ píše autor článku Martin Kubala, poradce pro výživu a suplementaci, poradce pro výživu ve sportu a člen aliance výživových poradců.

První, co musíte udělat, je zkontrolovat, jak se na klíčových součástkách za tu dobu nečinnosti projevil zub času. Nejste přece blázni, abyste jen tak naskočili do auta, které dvě dekády pořádně nikdo neproklepl. S lidským tělem je to podobné a platí, že jeho celková síla se rovná síle nejslabšího článku. A ten je potřeba odhalit. 

Jste-li pravidelně aktivní, většinou už víte, kde vás nejčastěji tlačí bota. Pokud se ale chystáte začít, tak je ideální startovní čárou preventivní prohlídka u lékaře. Projdete-li lékařským předkolem, postupujete do dalších bojů, kde narazíte na fyzioterapeuta. Jaký je rozdíl mezi vyšetřením u lékaře a fyzioterapeuta?

Lékař vám sdělí, zda jste způsobilí absolvovat danou fyzickou zátěž, fyzioterapeut vám prozradí, co dělat, abyste ji byli schopni vykonávat i v následujících letech. Pomůže odhalit dysbalance, upozorní na oslabené partie a doporučí optimální kompenzační cviky.

Na co si dát po čtyřicítce pozor

Některá doporučení vám mohou připadat přehnaná anebo zbytečná, ale není radno je podceňovat. Sportovní aktivita ve vyšším věku představuje pro tělo zvýšené nároky a naopak tělo reaguje s postupně snižující se schopností adaptace a regenerace. To, z čeho jste se v mládí vyspali přes noc, ráno zapili colou a zajedli rohlíkem, vám dnes i při optimálně nastaveném režimu zabere třikrát delší regenerační dobu.

Po dosažení šedesátky tělo ztrácí schopnost odpouštět vaše prohřešky úplně a každou chybu vám náležitě vrátí i s úroky. Pro začátek si připomeňme, které problémy spojené s postupujícím věkem provozování vašich sportovních aktivit vás ohrožují nejvíce.

Úbytek svalové hmoty a řídnutí kostí

Prvotní problém, se kterým se po čtyřicátém roce života začnete potýkat, je postupný úbytek svalové hmoty. Ten není způsoben pouze procesy stárnutí, ale nemalou měrou se na něm podílí i snížená aktivita spojená s přechodem k sedavému způsobu života. Stručně řečeno, bez ohledu na volnočasové pohybové aktivity, člověk s přibývajícím věkem leniví. Postupné ochabování svalstva tedy není jen záležitostí stárnutí ale především životního stylu.

Pro zpomalení tohoto procesu je vhodné zařadit do svého týdenního režimu aktivitu zaměřenou především na posílení svalstva. A nemusíte si hned představit jen zvedání činek, vhodné je třeba tai chi, které můžete provozovat i do sta let. Možností je ale mnoho. To platí i pro aktivní sportovce, kteří se věnují vytrvalostním disciplínám a dosáhli čtyřicátého roku života.

Dalším problémem, který vás může potkat (cca 15 až 20 procent populace), je osteoporóza projevující se postupným slábnutím kostí. A oslabené kosti zvyšují riziko úrazu. V mladém věku je návrat do plné tréninkové zátěže po běžné zlomenině otázkou několika týdnů, u střední generace může trvat měsíce, u lidí nad 60 let to může znamenat konec sportovních aktivit.

Problémem pak nemusí být jen léčba samotné zlomeniny, ale ochabnutí svalstva během několikatýdenní nečinnosti. Samozřejmě, čím silnější svalstvo, tím větší šance na rychlejší návrat a jsme zase zpátky u nutnosti udržovat svalovou hmotu.

Ztráta pružnosti a ohebnosti, úbytek tělních tekutin

Tělo s postupem věku ztrácí ohebnost a pružnost, je proto náchylnější ke zraněním. Dochází k postupnému úbytku tělních tekutin z 60 procent tělesné hmotnosti na 45 procent. Člověk se tolik nepotí a to může být v horkých dnech příčinou přehřátí. S postupujícím věkem klesá i subjektivní pocit žízně, což pro změnu zvyšuje riziko dehydratace. Je proto nutné dodržovat pravidelný pitný režim a popíjet, i když zrovna nemáte žízeň. Popíjet nealko – aby mezi námi nedošlo k nedorozumění. 

Kromě pitného režimu je potřeba ve zvýšené míře zahrnout do vašeho sportovního kalendáře i regenerační aktivity (strečink, sauna, masáže). Ty by měly tvořit optimálně 25 procent času věnovaného sportovním aktivitám. 

V příštím článku odborníka Martina Kubaly se dozvíte, kterým živinám je nutné při sportu věnovat zvýšenou pozornost, zda utrácet za výživové doplňky a jak si nastavit stravovací režim.

26. 8. 2021 0 komentáře
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
Inspirace a příběhy

Na slavném UTMB ve Francii vyhasl při závodě život českého běžce

od Magdaléna Ondrášová 25. 8. 2021
autor Magdaléna Ondrášová

Ultra Trail du Mont Blanc je běžecký svátek všech milovníků dlouhých náročných tras v horách. Během něj startuje několik závodů různé náročnosti. Při jednom dnes v noci 25. srpna 2021 zemřel po pádu český běžec.

Těžko se píšou tyto řádky a není zapotřebí patetického vypisování se. Na závodě, který pravidelně absolvuje i náš redaktor Ondřej Pavlů, zahynul dnes v noci český běžec, jehož jméno redakce zná, ale respektuje přání rodiny ho v médiích neuvádět.

Závodník běžel trať TDS, která měří 145 kilometrů s převýšením 9100 metrů, startuje v italské části Alp a končí ve francouzském Chamonix. Podle oficiálního webu závodu se pád stal na 62,3 kilometru 25 minut po půlnoci při seběhu z Passeur de Pralognan. Záchranné složky si vyžádaly pomoc vrtulníku, ale přesto běžec svým zraněním podlehl. Při zásahu vrtulníku tak byl závod pro 1200 běžců kvůli bezpečnosti zastaven.

  • Na trase TDS 25. 8. 2021, Col Chavannes, Francie. Foto: Se svolením UTMB Laurent Salino
  • Trať TDS 24. 8. 2021, Arete Mont Favre, Itálie. Foto: Se svolením UTMB Franck Oddoux

Náš redaktor Ondřej Pavlů běžel TDS v roce 2019: ,,Část, kde se to stalo, je velice technicky náročná a letos ji absolvovali běžci v noci a po dešti,“ komentuje tragédii. Svůj závod v rámci UTMB startuje v pátek v 17 hodin a poběží pro něj.

Buďte, prosím, ohleduplní k rodině, přátelům a pozůstalým, při svých reakcích na toto neštěstí. To je to nejmenší, co můžeme udělat.

25. 8. 2021 0 komentáře
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
CyklistikaKola

Jak správně zabezpečit kolo. Poradíme vám fígle i rozdíl v zámcích

od Martin Kubala 24. 8. 2021
autor Martin Kubala

První krok k tomu, abyste uměli správně zabezpečit své kolo proti odcizení, je pochopit, jak případný lapka při pohledu na váš bicykl uvažuje. Nemá morální zábrany a je mu úplně jedno, jakou škodu způsobí.

Lup je pro zloděje zdrojem obživy. Vyhodnocuje pouze rizika a míru výnosnosti spojené s krádeží. Kolo je pro něj totéž jako peníze ležící na chodníku. Žádná forma zabezpečení vám sice nedá stoprocentní jistotu, nicméně zkusíme si alespoň popsat, jaké formy zabezpečení míru odcizení vašeho kola minimalizují anebo alespoň zvyšují šanci na jeho nalezení.

Nejdříve si řekneme pár obecných zásad, a pak popíšeme jednotlivé typy zabezpečení.

Když cestujete autem nebo vlakem

Při cestování autem je nejbezpečnější mít kolo rozložené a schované v kufru. Nejde totiž vidět. Zabírá ovšem celý úložný prostor, takže ve většině případů musíme použít některé z autonosičů. Největší nebezpečí představují zastávky, proto je vhodné se například během občerstvení dohodnout, že jeden z vás vždy zůstane v autě. Pokud to není možné (např. jeden rodič a dvě děti), vybírejte místa, kde budete mít své vozidlo neustále na očích. Zámky autonosičů zdrží zloděje pouze o několik desítek vteřin. Pokud máte malou ratolest, kterou musíte doprovodit na WC někde na benzince, doporučil bych zaparkovat přímo u vstupních dveří, není-li tam parkovací místo, tak u stojanu. Při návratu si možná od čekajících vyslechnete své, je to ale pořád menší zlo, než se vracet k vykradenému autu.

Není-li zbytí a vy se během cesty musíte na nějakou chvíli od auta vzdálit, doporučujeme zamknout kola k nosiči alespoň pomocí lankového zámku. Jejich překonání a následná likvidace zámku autonosiče již zabere čas v řádech minut a zcela jistě nezůstane stranou pozornosti. Pomocí zámku 180 centimetrů dlouhého zamknete čtyři až pět kol najednou.

Kolo zamykejte tak, aby zámek vždy zajišťoval rám a pokud to jde, tak i zadní kolo. Sedlovky s uchycením na rychloupínák, cyklocomputery a další snadno odnímatelné věci je lepší vozit zvlášť schované v autě.

Ve vlaku se forma zabezpečení liší od způsobu přepravy. Přepravujete-li kolo ve zvláštním voze, kde je pod dohledem průvodčího, doporučuje se sundat všechny odnímatelné části. Není rovněž od věci zajistit kolo proti pohybu libovolným zámkem. Pokud by se nějaký nenechavec rozhodl v cílové stanici vyzvednout kolo místo vás a průvodčí mu ho vydal, máte jistotu, že na něm nebude schopen okamžitě odjet.

Specifickou kategorii tvoří přeprava v cyklo vagónech vybavených speciálními stojany a nosiči. Pokud jste usazeni přímo u kol, není co řešit. Sedíte-li v prostorách určených výhradně cestujícím, představuje riziko každé zastavení ve stanici. Pro klid duše je dobré zamknout bicykl ke stojanu a to i v případě, že na něj ze svého místa vidíte. Může se stát, že cestou domů po náročné jízdě usnete.

Na vyjížďce, na závodech, při jízdách do práce

Příležitost dělá zloděje. A příležitost vytváříte každým sesednutím z kola. Čím větší koncentrace lidí na jednom místě, tím větší šance na odcizení. Zde kromě uzamčení kola platí mít je stále na očích. Zloději jsou rafinovaní, takže náhodný kolemjdoucí vůbec nepojme podezření, když vidí člověka v cyklistickém dresu nakládat kolo do auta anebo jak na vašem bicyklu něco “opravuje”. Větší akce anebo bikeparky jsou zároveň lákadlem pro specializované chmatáky, pro které je i minuta vaší nepozornosti dostatečně dlouhá doba.

Při běžných vyjížďkách ve více lidech platí podobná pravidla jako při cestování autem. Vždy je vhodné, když alespoň jeden člen výpravy vykonává dozor. Pro zastávky na občerstvení volte místa, která jsou spíš mimo hlavní turistická lákadla, a ke kterým není snadný příjezd autem.

Při rodinných výletech se častým zastávkám nevyhnete, pro takové vyjížďky je optimální lankový zámek. Ten může vozit fyzicky nejzdatnější člen výpravy. Při zastávce na oběd zamknete pomocí takového zámku více kol najednou. Zámek kromě rámu provlečte skrze zadní kolo. Kola zároveň zamkněte k nějaké pevné zábraně (do země zabudovaný stojan, zábradlí). Lanko provlečte tak, aby se nedalo přišlápnout k zemi, kde se pro zloděje nabízí možnost využít větší sílu pro jeho překonání.

Při cestách do práce, na drobný nákup nebo do školy, kde není požadavek na nízkou hmotnost a skladnost, se vyplatí vozit sebou bytelnější zámek, který odolá ručním pilám na železo nebo pákovým nůžkam. To platí pro všechny případy, kdy kolo zůstává delší čas bez dozoru. Ideální je možnost úschovy v uzamykatelné místnosti, nicméně i tam doporučujeme zamknout kolo k pevné části budovy. Zloděje nesoucího kolo i s radiátorem by neměl být problém dostihnout.

Když nikam nejedete

Když nikam nejedete, je nejbezpečnější úschovnou váš byt, respektive prostory mezi zdmi vašeho bytu. Umístit nezabezpečené kolo na nechráněný balkon do úrovně třetího patra znamená v podstatě totéž, jako kdybyste jej nechali bez dozoru na ulici.

Pokud nemáte balkon chráněný mřížemi anebo ve vyšších patrech alespoň zasklený, není od věci zamknout kolo pomocí bytelného zámku k nějaké pevné části. Ideální se jeví ocelové úchyty zabudované do zdi. Nabízí se i možnost zamknout kolo ke konstrukci balkonu, v tomto případě ale zbytečně vystavujete stroj povětrnostním vlivům.

Sklepní prostory, garáže, zahradní domky, to vše představuje automaticky výhodu pro zloděje. Kromě dostatku času a klidu totiž často poskytují i nástroje potřebné k překonání zabezpečení, je-li v těchto prostorách váš bicykl vůbec nějakým vybaven. Opět platí nutnost uzamčení k pevné části místnosti. V případě dražšího stroje stojí za zamyšlení pořízení kamerového systému s detekcí pohybu. Nechcete-li investovat do kamer, kupte alespoň cedule s upozorněním, že je máte. Kolikrát falešná výstraha zafunguje lépe než samotný alarm.

Jaké typy zabezpečení můžeme použít?

Mechanické

Mezi nejpopulárnější patří lankové zámky a to pro svou nízkou cenu, hmotnost a dobrou skladovatelnost při jízdě. Jsou vhodné na cesty do přírody s větším počtem krátkých zastávek, slouží i jako ochrana během přepravy vlakem. Zamykání je pomocí klíče anebo bezpečnostního kódu. Velkou výhodu představují při rodinných výletech, kdy jeden 750gramový lankový zámek o délce 180 centimetrů dokáže uzamknout až čtyři kola najednou. Nevýhodou je nižší úroveň zabezpečení a zkušený zloděj si s ním pomocí obyčejného vybavení během dvou až tří minut snadno poradí.

Řetězové zámky fungují na podobném principu jako lankové, nejsou však pro svou vyšší hmotnost vhodné na cesty. Jsou ideální pro zabezpečení kol uvnitř budov nebo ve sklepech, kde váš stroj zůstává delší dobu bez dozoru. Běžnými mechanickými páčidly, kleštěmi nebo nůžkami je nelze překonat.

“U” zámky patří k těm nejbytelnějším a podobně jako řetězové se z důvodu své hmotnosti a neskladnosti velmi špatně převáží. Hodí se ale na městská kola, kde se pomocí adaptéru dají přichytit k rámu. V případě, že se nechystáte na sportovní jízdu, je můžete vozit i v batohu. Zajištění kola pomocí tohoto zařízení poskytuje jednu nejvyšších úrovní zabezpečení. Ke zcizení kola správně zajištěného “U” zámkem je potřeba elektrickou brusku a navíc musíte zámek překonat na dvou místech.

Kompromis lankového a “U” zámku představuje zámek skládací. Oproti typu “U” je relativně skladný, oproti lankovému zase mnohem odolnější. Nevýhodou zůstává jeho vyšší hmotnost.

Alarmy a sledovací zařízení

Jako alarmy pro vaše kolo mohou posloužit zařízení, která montujete na různé části rámu nebo jako součást jiného příslušenství (například blikačky pod sedlem). Alarmy fungují na principu detekce pohybu, které při jednorázovém otřesu spustí varovný zvuk, při déletrvající manipulaci sirénu o hlasitosti kolem 100 decibelů. Alarmy je vhodné vybírat tak, aby byla co nejobtížnější jejich demontáž nebo likvidace. Alarm kombinovaný s blikačkou uchycenou pod sedlem je pro zloděje překážkou na několik vteřin. Sice se rozezvučí, ale než stihnete zareagovat, může být kolo nenávratně pryč.

Přijít o kolo je prostě k vzteku. Foto: Marek Odstrčilík

Dalším způsobem upozornění na krádež může být tichý alarm, který vám prostřednictvím aplikace zašle upozornění na váš mobil.

I když jsou všechny zábrany překonány, stále zůstává naděje na nalezení vašeho bicyklu pomocí některého z GPS lokátorů. Ty se montují buďto na rám, do hlavového složení, případně sedlové trubky. Existují i jejich kombinace s alarmy, ale tuto variantu nedoporučujeme. Spuštění alarmu vede automaticky ke snaze zloděje odstranit zařízení z kola, a tím pádem postrádá GPS lokátor na významu. 

Kamery

Kamery s detekcí pohybu lze využít v nebytových prostorách sloužících k úschově kol. I ony jsou kromě pořízení samotného záznamu schopny zaslat upozornění na váš mobil. K alarmu navíc odešlou i fotku z místa činu, díky čemuž nemusíte volat policii na sousedovic kočku. V místech, kde bývá problém s napájením, můžete použít kamery s akumulátorem, jejichž výdrž je až dvanáct hodin záznamu. Kamery jsou schopny pořizovat záběry i v noci a koncipovány tak, aby se záznam spustil pouze ve chvíli, kdy senzory zaznamenají nějaký pohyb. 

Improvizace

Pokud se stane, že jste nuceni zastavit a žádné zabezpečovací zařízení nemáte k dispozici, je vhodné učinit alespoň opatření znesnadňující rychlé odjetí na vašem kole. Může to být sundání řetězu z převodníku nebo přeřazení o několik rychlostních stupňů, které způsobí, že při rozjezdu začne přeskakovat řetěz. Povolování brzd nebo rychloupínáků není optimálním řešením, neboť se snadno můžete chytit do vlastní pasti.

Můžete také použít systém “ježek v kleci” kdy část řídítek protáhnete například skrze pletivo plotu anebo zábradlí, v případě hromadnější vyjížďky můžete zaklesnout řidítka kol do sebe tak, že vytvoříte spletenec, ze kterého bez hluku nepůjde jednotlivé kolo vytáhnout.

A co pojištění?

V Česku, díky neuvěřitelnému boomu cyklistiky, minulý rok vzrostly krádeže kol. Uvádí se číslo 5 258. To samozřejmě může být daleko vyšší, protože ne každý to policii nahlásí. A tak se nabízí možnost nechat si kolo pojistit, což při vyplacení pojistky alespoň trochu zmírní vaší rozzuřenost nad ztrátou.

Například Kooperativa nabízí širokou možnost pojištění, to obsahuje nejenom všechna běžná majetková rizika, jakými jsou krádež, loupež, poškození či zničení věci vandalem, všechna živelní nebezpečí, ale i další, jako je pád pojištěné věci při jejím upevňování na vozidlo, při demontáži z vozidla, při nakládání do vozidla nebo při jeho jízdě. Zahrnuto je i poškození nebo zničení věci při dopravní nehodě či při jiné nehodě, ke které došlo při provozování amatérské sportovní činnosti. „Pojištění jsme koncipovali tak, aby pokrylo velmi širokou škálu škod, které mohou na sportovní výbavě vzniknout. A to jak při jejím uskladnění, krátkodobém odložení nebo přepravě, tak i při amatérském sportování,“ popisuje unikátní nabídku Tomáš Reitermann, vedoucí Odboru pojištění občanů v Kooperativě.

„Mimořádné je, že se pojištění vztahuje i na škody vzniklé na sportovní výbavě, kterou měl pojištěný na sobě nebo u sebe, nebo kterou krátkodobě odložil na místě k tomu určeném nebo obvyklém. Tedy i například v hotelu nebo penzionu, ale i koleji nebo ubytovně, dále škody na věcech ponechaných ve vozidle nebo předaných veřejnému dopravci nebo do opravny. Územní platnost pojištění je celý svět. Připojistit dále lze i odpovědnost za způsobené újmy, rovněž s celosvětovou územní platností,“ upozorňuje Tomáš Reitermann.

Takže…

Pokud zamykáte kolo do nebytových prostor, tak vysokou jistotu vám dává uzamčení k pevné části budovy pomocí řetězového nebo “U” zámku v kombinaci s kamerou na detekci pohybu. Zde je možnost rychlého a nepozorovaného zcizení téměř nulová.

Při cestách do práce, do školy nebo do míst, u nichž je předpoklad, že se zdržíte delší dobu, je dobré vozit na kole zámek typu “U” nebo skládací.

Na cesty vlakem, autem, vyjížďky do přírody nebo do města, kde předpokládáte pouze kratší zastávky by mohla postačovat kombinace lankového zámku s alarmem, jejichž hmotnost od 200 gramů nepředstavuje výraznější zátěž.

Nalézt ztracené kolo lze pomocí GPS zařízení. To je pochopitelně nutné vybrat tak, aby nebylo na první pohled zřejmé, že jim vaše kolo disponuje.

Kromě výše uvedených existují také kombinace mechanických a elektronických zabezpečovacích systémů jako například lankové zámky s alarmy, případně svítilny s alarmem a lokátorem, ceny těchto zařízení se však oproti těm jednoúčelovým pohybují v násobcích.

No a nejvyšší jistotu vám pochopitelně dává mít kolo doma a při vyjížďkách nezastavovat.

Typ zabezpečeníVýhodyNevýhodyVhodné použití
Lankový zámekskladnost, hmotnost, uzamčení více kolnižší úroveň zabezpečenína výlety, delší cesty, cestování vlakem nebo autem
Řetězový zámekvysoká odolnosthmotnostk uzamčení kol v budovách, sklepech, garážích
“U” zámekvysoká odolnostmožnost uchycení na rámhmotnostneskladnostna krátké cesty s dlouhými zastávkami (práce, škola)
Skládací zámekvysoká odolnostnezabírá místohmotnostcenauniverzální
Alarmypři manipulaci okamžitě reagujezašle upozornění na mobilnetvoří fyzickou překážkuvhodný doplněk k lankovému zámku
GPS Lokátoryumožní nalézt kolo i po odcizenínetvoří fyzickou překážku
Kamerysnadnější identifikace pachatele pomocí záznamuzašle upozornění na mobilhlídá kolo pouze domaNebytové prostory
Pro zabezpečení kol existuje několik možností. Foto: se svolením Alza.cz

24. 8. 2021 3 komentáře
0 FacebookThreadsBlueskyEmail
Novější příspěvky
Starší příspěvky

Novinky na mail

Nové články z Rungo.cz na e-mail

E-mail odeslán. Zkontrolujte složku doručené pošty nebo složku pro Spam pro potvrzení odběru.

  • Facebook
  • Instagram

©2020 RUNGO.cz běží na Wordpressu pod dohledem Martiny


Nahoru
RUNGO.cz
  • Zdraví
  • Trénink
  • Vybavení
  • Začátečníci
  • Inspirace
  • O nás