Úvod VybaveníCyklistika Test: Se světlem Fenix BC30 V2.0 vzplanete jako mýtický ohnivák. Pokud ho uvezete

Test: Se světlem Fenix BC30 V2.0 vzplanete jako mýtický ohnivák. Pokud ho uvezete

od Magdaléna Ondrášová

V případě že se pro tohle světlo rozhodnete, dostanete do rukou opravdu pořádnou dávku záře, se kterou budete pálit upíry na potkání. Oproti staršímu bratrovi BC30, má novější model lepší tovární provedení, je o něco lehčí, výkonnější, a hlavně je možné jej bezdrátově dálkově ovládat. Na první pohled pouze superlativy. V některých oblastech však i tohle kvalitní světlo tápe ve tmě.

Pro vášnivé bikery si čínská společnost Fenix připravila letos novinku v podobě světla BC30 V2.0. Firma je na trhu již od roku 2004 a za tu dobu vyvinula již několik generací kvalitního cyklo osvětlení, přičemž vlajkovou lodí jsou právě řady BC a BT. Hlavní rozdíl obou sérií spočívá především v napájení, přičemž BC využívá dvou dobíjecích baterií, které se vkládají přímo do těla svítilny, série BT využívá externího dobíjecího zdroje. Specializace na kvalitní provedení je však znát ze všech výrobků. Při každém pohlazení produktu máte pocit spolehlivosti. Na rozdíl od levnější konkurence, využívající různé druhy obyčejných či tvrzených plastů, vyrábí Fenix většinu svých svítilen z kvalitních kovových slitin.

Nejinak je tomu i v našem případě. BC30 V2 je druhou generací tohoto typu. První typ BC30, byť vzhledově velmi podobný, byl o přibližně 10 gramů těžší, o 400 lumenů slabší a kužel světla dosáhl o 17 metrů kratší maximální vzdálenosti. Napájení bylo stejné, uchycení podobné. Přestože jde o posun k lepšímu, určitě nejde o tak markantní změny, abychom si z nich sedli na zadek. V čem je tedy ten hlavní rozdíl? Jde o dálkové, bezdrátové ovládání, kterým zajistíte veškerou „domluvu“ se světlem.

Balení

K prvním záludnostem se dostáváme již na úplném začátku. Po zaplacení nezanedbatelné sumy, dostanete do rukou bytelnou krabici obsahující 30 V 2.0, upevnění na řídítka, dálkový ovladač i s přiloženou tužkovou baterií, náhradní gumičky na upevnění, podložky, manuál a záruční list. Pokud budete objednávat produkt online, přesvědčte se, že je zdroj napájení, dvě dobíjecí baterie Fenix 18650 3500 mAh (L18-3500U), součástí objednávky. Standardně se totiž prodávají zvlášť . Někteří prodejci však již moudře vytvořili kompozici, jelikož vám chtěli ušetřit nepříjemné zklamání, kdy nedočkaví roztrháte zuby obal, abyste již mohli brázdit tmavé hvozdy a nakonec vytahujete ze skříně staré dynamo z favoritu. Stejně tak není součástí balení upevnění na cyklo helmu. K tomuto typu svítilny potřebujete konkrétní uchycení ALD-08. Ostatní nepasují, což jsem osobně vyzkoušel, jelikož mi došel typ ALG-03.

Vybalujeme a montujeme

První dojmy? Dobré! Kvalita kape z každého kousku příslušenství včetně obalu. Bytelný materiál, kov i tvrzené plasty. Design velmi povedený, velikost ideální. Je potřeba nechat nejprve dobít zdroje, což je záležitost hodinky, mezitím si přečtete ovládací manuál. První drobný stín pochybnosti vám přelétne přes čelo, když vložíte baterie dovnitř. Po zkompletování váží set i s dálkovým ovládáním 0,3 kg. Vzhledem k tomu, že vím, kam to budu umísťovat, a že to dokonce mohu používat na přilbu místo čelovky, to je nezanedbatelná váha. Stejně tak upnutí na řídítka mi přišlo od první chvíle malé a s nedostatečnou „vůlí“ na takovou váhu. Samotný mechanismus však je pokrokový a velmi jednoduchý, utahujete pouze jedním šroubem a velmi pohodlně. Průměr řídítek pro bezproblémové upnutí je cca 22 až 35 milimetrů, ideálně  montovat na levou stranu co nejvíce ke středu. Dálkové ovládaní doprava, naopak co nejblíže k rukám, abyste potom nemuseli zbytečně „cestovat“ prsty v momentě přepínání síly kužele. První dojem z dálkového ovládání je bohužel opačný. Levný plast, tlačítka necitlivá a upevnění na suchý zip s přesahem. Působí to, jako kdyby světlo a ovladač dělal jiný výrobce. Což v Číně nebývá zrovna neobvyklé…

Spárování a ovládání

Pokud jste úspěšně montovali světlo i dálkový ovladač, musíte je ještě spárovat – nejlépe v klidu před jízdou. Propojení je Bluetooth a poměrně blbuvzdorné. Zapnete světlo hlavním tlačítkem a podržte pět sekund. Bude blikat zeleně a červeně. Následně zmáčkněte na pět sekund tlačítko na dálkovém ovladači a hurá, mělo by být spárováno. Výhodou je, že se zařízení navzájem pamatují a spárovat stačí pouze jednou. Vždy zapínáte jen světlo, ovladač se chytí sám a díky jeho malé spotřebě vám v něm baterie vydrží až 360 hodin.

Dosah ovladače je 1,5 metru, což by mělo bohatě stačit, i pokud chcete mít ovladač jinde než na řídítkách. Tlačítka má dvě, jedno na okamžitý burst z minima na maximum (2 200 lm) a druhé tlačítko je standardní proklik mezi následně zmíněnými módy. Samotné světlo má jen jedno tlačítko a to stačí. Dlouhé podržení vám světlo zapne, ale ještě nerozsvítí. Další jednotlivá krátká zmáčknutí vám následně regulují pět režimů :

  • 1 500 lumenů (2,3 hodiny)
  • 600 lumenů (6 hodin)
  • 200 lumenů (16 hodin)
  • 50 lumenů (50 hodin)
  • varovné blikání (pulzování mezi 50 a 600 lumeny)

Testování

Část, na kterou se každý těší nejvíc. Na první pohled monstrózní parametry výkonu chcete prostě co nejdříve potvrdit v praxi, a tak čekáte na černočernou tmu, aby vás pak vzbuzené veverky doslova nenáviděly.  Testoval jsem na kole Ghost Kato 9 a v několika typech prostředí a různých podmínkách. Stihl jsem mlhu, déšť, tmu městskou a tmu lesní. Co se týče svícení, o síle jsme se již bavili. Dosah světla je fantastický a opravdu kužel „líže“ v nejzazší části i 200metrovou vzdálenost. Krásně vám dosvítí na horizont, i přes řeku. Což se samozřejmě bavíme o nejsilnějším módu, který však určitě nebudete využívat často. V zástavbě proto, že byste vypálili oči protichodci a v přírodě proto, že spotřeba je poplatná výkonu a vybíjí se velmi rychle.

Nejčastěji jsem použil druhý až třetí stupeň svícení, což bohatě stačí a odpovídá to 200 až 600 lumenů a dosahu 50 až 100 metrů.

Při rychlých sjezdech, kde musíte mít rychlé reakce, jsem si vždy přisvítil 1 500 lumeny a byl jsem spokojený. Burst s gargantuovskou spotřebou moc nevyužijete.

Oproti předchůdcům má BC 30 dvojka jasně bílé, čisté světlo, zajištěné dvěma ledkami Luminus SST-40. Předchůdci byli více „do žluta“. Kužel je užší, spíše do dálky, než že by vám roztáhl zorné pole. Elektronika je spolehlivá, ohlasy celkově velmi kladné. Určitě vás potěší i mnou vyzkoušená naprosto spolehlivá voděodolnost. Záruka pět let na tento typ Fenixů potvrzuje vysoké sebevědomí výrobce. 

Cena a technické parametry

  • Výdrž: až 50 h
  • Napájení: 4x CR123A, 2x 18650
  • Počet režimů: 6 (50, 200, 600, 1500 lm, burst 2 200, signální přerušovaný)
  • Vodotěsnost: IP67 (ponor 1 m)
  • Barva světla: denní bílá (5500 – 6500 K)
  • Světelný zdroj: Luminus SST-40
  • Hmotnost: 154 g světlo, 130 g baterie, cca 40 – 50 g držák a dálkové ovládání
  • Cena: 2 499 Kč. Baterie koupíte za 650 Kč. Případně držák na přilbu za 150 Kč.

Problém?

Ze samotného výkonu a svícení mám pocit velmi dobrý. Ale sami víte, že když si koupíte auto s našlapaným dvanáctiválcem, který vám pak bude k ničemu, protože máte podvozek, který nedrží na silnici, tak vám je ten hrubý výkon na nic.

Trochu podobný pocit mám u Fenixu BC 30-2 s uchycením. Možná je to i tím, že kola Ghost mají řídítka opravdu různě ohnutá s různým průměrem na různých místech. Ale i ostatní výrobci už dnes hrají na eleganci, a tak rovnou stejně širokou tyčku (jako od smetáku) prostě už na řídítkách vidíte zřídka. Světlo jsem upnul i přes vloženou gumovou vložku na maximum. Což stačilo na jízdu na rovném povrchu silnice, kde se světlo ani nepohnulo a vše bylo v pořádku.

Ale jako správný biker chcete prostě do terénu. A tam se bohužel ukáže ukotvení jako nedostatečné. Světlo lítá nahoru a dolů, a když zrovna v plné rychlosti najedete v terénu na šutr, kužel se vám opět otočí do země a vy jste najednou slepí jako krtek, začíná být situace docela nebezpečná a musíte zastavit. Jednou rukou spravovat světlo v terénu prostě nejde. Menší citlivost a jakási nepřirozenost stisku tlačítek v dálkovém ovladači k pohodlí také nepřispěje.

Problém opravdu spočívá v malém kroužku na ukotvení světla a nepravidelnosti řídítek a váze světla. Slabý náraz a světlo vám již začne cestovat do míst, kde jsou řídítka užší a začne se krásně protáčet jako čínský artista na hrazdě.

Jak již bylo psáno výše, výrobce umožňuje i ukotvení na přilbu, což se mně bohužel vzhledem k technickým zádrhelům nepodařilo. Jsem za to však rád. I s držákem mít na hlavě v terénu navíc 350 gramů, tak tu hlavu neudržím ani na krku. Za mě jsou řídítka jediná možnost, kde vyšší váhu světla rozložíte.

Závěrem

Elegantní, vysoce spolehlivé světlo s opravdu skvělým výkonem. Dálkové bezdrátové ovládání je jistě praktickou záležitostí, zasloužilo by si však lepší tovární provedení. Za jediný problém hodný zmínky, však považuji ukotvení světla, které vás při divokých „hopsavých“ sjezdech notně potrápí a neustálá korekce vás rychle přestane bavit. Pokud však holdujete klidnější jízdě v decentnějším prostředí zástavby a zpevněných cest, uvítáte naopak mocný kužel světla, který vám odhalí jakékoliv tajemství cesty dřív, než na ni stačíte vjet. Jo a s burstem nesviťte nikomu do očí…protože to se fakt nedá….

Okomentovat


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.
Vyplněním tohoto formuláře souhlasíte s uložením a používáním Vašich dat na našem webu

Související příspěvky